Blogger Ini Tidak Mempunyai Rumah Tapi Kaya

on 21 Ogos 2014

Natalie Sisson. Daily Mail

Menjadi seorang blogger saat ini bukan menjadi pilihan pekerjaan sampingan, namun boleh juga menjadi pekerjaan pokok, yang bisa menghasilkan ribuan dollar. Bayangkan, jika Anda bebas bekerja di mana pun dan bila pun mahu.

Seperti yang dilakukan seorang blogger asal New Zealand, Natalie Sisson yang telah jenuh dengan rutin kpejabatnya. Awalnya, ia merupakan wanita karier yang bekerja di London dengan kesibukan yang sangat padat.

Namun perlombaan tikus di Kanada, membuatnya berubah tentang sebuah pekerjaan. Sesampainya di sana ia bertemu dengan seorang pengusaha, yang hendak mendirikan badan amal.

Lalu ia pun memulai  membuat blog, untuk menjaring lebih banyak orang, sampai akhirnya ia tertarik dengan dunia teknologi. Sampai akhirnya blog yang ia kelola digunakannya untuk program affiliatte dan tempat beriklan.

"Blog saya membewa beberapa bentuk iklan dan affiliasi. Saya juga memiliki produk digital dan program untuk dijual. Yang saya lakukan melalui skype," ucap Sisson yang dikutip dari Daily Mail.

Saat ini ia tidak mempunyai tempat tinggal, dan lebih sering bepergian ke beberapa negara untuk melakukan perjalanan. Sudah lebih dari 66 negara ia kunjungi, dan dalam tahun 2013, ia mengunjungi 15. Di mana tempat yang paling lama ia tinggali ada di Berlin selama dua bulan.

Ia pun masih mempunyai rencana panjang, di mana akan mengunjungi Jepun, Swedien, dan Sepanyol. Selain itu, ia juga mempunyai empat akaun  di empat negara, 17 Simcard. Selain itu, ia juga menjual buku di blognya yang berjudul "The Suitcase Entrepreneur."

Selama dalam perjalanannya berkeliling dunia, ia tidak pernah tinggal di hotel mewah, namun lebih bergaul dengan penduduk setempat.

Tertarik menjadi blogger? 

Elak dicuri lelaki ini parking motor di balkoni apartmentnya

Parking motor di balkoni apartment
Berbagai cara biasanya dilakukan para pemilik kendaraan untuk terhindar dari pencurian, mulai dari menggunakan kunci ganda hingga penggunaan alarm, baik itu untuk kendaraan roda empat atau roda dua.









Tapi yang dilakukan lelaki ini cukup unik, di mana di daerahnya sangat rawan sekali terhadap pencurian motor. Tidak ingin motornya dicuri perampok, ia memarking  motornya di balkoni apartment tingkat tiga.

Boris Farihov, 56 tahun asal Rusia, tidak ingin motor kesayangannya dicuri, maka ia pun berinisiatif menciptakan "lift" untuk mengangkat motornya, kerana di tempatnya tinggal tidak ada fasiliti  untuk memarking motor.

Ia juga memodifikasi balkoninya tersebut, agar boleh menampunng motor kesayangannya tersebut. Dan cara tersebut cukup ampuh untuk menghindari pencurian yang kerap terjadi di lingkungannya tersebut.

"Motor pertamaku di kunci dengan rantai di pohon, tapi esok harinya sudah hilang. Dan motor keduaku juga di kunci dengan kunci ganda, dan hanya semalam menghilang," ucap Farihov.

Inilah dia seragam pramugari yang mendapat protes

Syarikat penerbangan berbiaya rendah (Low Cost Carrier) asal Jepun, Skymark Airlines mendapat protes dari syarikat pekerja di Jepun kerana seragam baru pramugarinya terlalu seksi dengan skirt yang terlalu pendek

Salah satu foto pramugari Skymark Airlines yang cantik-cantik dengan seragam baru mereka dalam salah satu iklan yang memperkenalkan armada baru mereka Airbus A330.

Model seragam tersebut dikhuatirkan dapat memicu terjadinya pelecehan kepada para pramugari saat mereka sedang bekerja. Protes ini pun juga dilayangkan oleh para pramugari Skymark yang merasa bahawa model skirt yang terlalu pendek ini amat mengganggu kenyamanan dan mobilitas mereka saat bekerja.

Pramugari Skymark Airlines
Kerana model skirtnya yang pendek, pramugari Skymark Airlines harus memegangi bahagian tersebut agar bahagian intim mereka tidak terlihat

Namun, CEO Skymark Airlines, Shinichi Nishikubo malah berpendapat bahwa model seragam tersebut amat menunjang mobilitas para pramugari seraya menegaskan bahwa seragam tersebut cukup pantas kerana tidak menonjolkan lekuk-lekuk tubuh pramugari yang mengenakannya.

Pramugari Skymark Airlines
Pemandangan seperti inilah yang rawan pelecehan, khususnya saat pramugari menaiki tangga (

Polemik ini memang cukup ramai, namun hal ini tidak berpengaruh dengan jumlah para penumpang maskapai ini yang terus meningkat.

Screenshot tayangan video candid dalam acara talkshow televisi di Jepang yang tanpa sensor memperlihatkan ketika seorang pramugari terlihat bagian pribadinya saat ia membungkukkan badannya untuk melewati rintangan di lapangan terbang


(Sydney Morning Herald, Asahi Shimbun)

Pakai gaun ketat membuat awek ini terpaksa jalan mengesot


v


v

v

v


Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved