Momen Sangat Menyentuh dan Membuat Mata Menjadi Sembab

on 14 Disember 2013

Banyak pemilik hewan piaraan mengeluarkan ratusan hingga ribuan dollar AS hanya untuk merawat hewan kesayangan mereka dan berupaya memperpanjang masa hidupnya.
Kerana itu hadir layanan disebut “pet hospice” yang melayani perawatan haiwan peliharaan termasuk suntik mati haiwan yang tak boleh ditolong lagi meski dengan bantuan perawatan medis.
Dilansir Daily Mail, seorang pemilik kucing bernama Mike Kelley, mengusap binatang kesayangannya yang berusia 10 tahun untuk terakhir kalinya setelah dokter hewan, Mary Gardner, memberikan suntikan agar boleh mati dengan tenang dan tanpa rasa sakit.
Kelly, yang tinggal di Newport Beach, California, Amerika Serikat (AS), menceritakan aktivitas yang sering dilakukannya bersama kucingnya yang diberi nama Andy. Kucing jantan itu mengidap penyakit lever yang tak bisa lagi disembuhkan.
Dokter haiwan juga menyiapkan pemakaman atau kremasi, dan banyak pemilik hewan piaraan itu memberikan asuransi untuk hewan kesayangan mereka.
Bagi Kelly, kehadiran Gardner memberikan sesuatu yang berbeda bagi dirinya. “Ia selalu ada untuk saya dan sangat baik bagi kucing saya. Ia (Andy) sangat nyaman dan tidak stress. Semuanya berjalan sesuai dengan seharusnya,” kata Kelly, yang akan menaburkan abu kucingnya di Newport Beach. Gardner mengatakan ia menjadi dokter hewan untuk menolong hewan meski apapun rintangannya. “Itu bukan berarti saya menyelamatkan mereka. Saya membantu mereka mati dengan tenang,” kata sang dokter.

Isteri pembunuh

Batu Pahat: Tertekan dengan budaya dan tanggungjawab sebagai isteri di negara asing, seorang wanita warga Vietnam bertindak kejam dengan menikam suaminya di dada kiri hingga mati di rumah mereka di Taman Flora di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 2.30 pagi itu, mangsa yang juga warga tempatan berusia 35 tahun dikatakan ditikam menggunakan objek tajam sebelum dibawa ke Hospital Sultanah Nora Ismail (HSNI) di sini, untuk rawatan kecemasan.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Johor Datuk Hasnan Hassan berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 2.40 pagi sebelum bergegas ke tempat kejadian. 

Menurutnya, mangsa yang ditikam di dada dibawa ke HSNI untuk rawatan, tetapi disahkan meninggal dunia sebaik tiba di hospital.
Foto
ANGGOTA polis menjalankan siasatan di tempat kejadian.

“Gerakan mengesan suspek yang juga isteri mangsa dijalankan sebelum menahannya di sekitar bandar Batu Pahat pada hari sama.
sumber : mymetro

40 tahun hidup dalam kandang besi

Beijing: Seorang wanita China yang mengurung anak lelakinya dalam kurungan selama lebih 40 tahun merayu orang ramai menjaga anaknya itu jika dia mati kelak.
Peng Weiqing, 48, dikurung dalam kurungan di kediaman ibunya di Zhengzhou, ibu negara Henan sejak berusia enam tahun. 
Walaupun tindakannya itu mungkin dilihat kejam tetapi Peng Waimei berkata, dia melakukan demikian untuk melindungi Weiqing. 

Waimei dan mendiang suaminya mengurung anak lelaki mereka dan memberinya makan dari luar jeriji kurungan itu selepas Weiqing mengalami beberapa masalah kesihatan sejak kanak-kanak lagi.
Foto
WAIMEI menyuapkan makanan ke mulut Weiqing dari luar jeriji kurungan.

Ketika Weiqing masih bayi, dia menghidap demam panas yang menjejaskan otaknya.

Dia kemudian mula menderita serangan sawan yang teruk ketika berusia enam tahun. 

Bimbang Weiqing akan mencederakan diri sendiri dan tidak mampu untuk mendapatkan rawatan, bapanya membuat beberapa kurungan yang bersaiz besar apabila anak lelakinya itu kian membesar. 

“Dia tidak boleh mengawal diri. Ketika kecil, dia selalu melukakan diri sendiri dengan pisau dan serpihan kaca. 

“Malah, ketika berjalan pun, dia akan terjatuh hingga mukanya tercedera dan berdarah,” kata Waimei. 

Dengan ketiadaan suami dan dia sendiri sudah mencecah 80 tahun, Waimei bimbang dengan keadaan anaknya itu jika dia mati kelak. - Agensi
sumber : mymetro

Wanita hodoh berwajah baru

Warsaw: Seorang wanita Poland yang cacat mukanya kerana ketumbuhan besar mendapat wajah baru minggu lalu.
Wanita yang hanya dikenali sebagai Joanna itu mendapat wajah baru selepas menjalani transplan muka, yang kedua di negara itu. 
Sebelum pembedahan, Joanna berdepan kesukaran untuk mengunyah dan menelan makanan mahupun bercakap. 

Pakar bedah Dr Adam Maciejewski yang mengetuai pembedahan selama 23 jam itu berkata, dia berharap 80 peratus transplan kulit pada wajah pesakit akan pulih dan berfungsi kembali.
Foto
KEADAAN muka Joanna sebelum dibedah.

Joanna mengalami kecacatan akibat neurofibromatosis - keadaan genetik yang menyebabkan ketumbuhan tidak mengancam nyawa tumbuh di sepanjang sarafnya.

Keadaan itu juga menyebabkan masalah tulang, tekanan terhadap saraf spina, kesakitan, kecacatan pembelajaran dan penglihatan serta pendengaran. Tiada rawatan dapat memulihkan keadaan itu. 

Walaupun kebanyakan mereka yang mengalami masalah itu yang diwarisi daripada ibu atau bapa, 50 peratus memperolehnya secara rawak daripada mutasi gen sebelum dilahirkan. 

Joanna kini dalam keadaan serius tetapi stabil selepas pembedahan di Pusat Kanser dan Institut Onkologi di Gliwice, Poland. 

Pada Mei lalu, Maciejewski dan rakan sekerjanya menjalankan transplan muka pertama di Poland terhadap seorang lelaki yang koyak wajahnya akibat terkena mesin pemotong batu. Keadaannya dikatakan semakin pulih. 

Pembedahan dijalani lelaki itu mengambil masa 27 jam dan dilakukan seminggu selepas dia terbabit dalam nahas berkenaan. - Agensi
sumber : mymetro

Setiap kamar video lucah

Ipoh: Semakin kerap pihak berkuasa melakukan pembanterasan, semakin licik pengusaha pusat maksiat di sini cuba menyembunyikan kegiatan mereka, namun pada masa sama tetap mampu menarik kehadiran lelaki hidung belang.
Antara taktik dilakukan ialah beroperasi di premis yang secara luaran dilihat tidak ubah seperti kedai kopi, namun di bahagian dalam disediakan deretan bilik untuk aktiviti pelacuran. 
Lebih mengejutkan, selain menyediakan pelayan wanita yang sedia memberi khidmat seks, setiap bilik di dalam kedai kopi itu turut dilengkapi televisyen LCD 32 inci untuk menayangkan video lucah kepada pelanggan. 

Konsep ‘tonton dan tiru’ itu dipercayai ditiru kaedah digunakan pusat pelacuran di Hatyai dan Danok, Thailand dan pelayan yang disediakan turut membabitkan warga negara itu, selain wanita Vietnam serta tempatan.
Foto
PELANGGAN menunggu di ruang rehat sebelum melanggani wanita disediakan.

Penyamaran wartawan Harian Metro ke dalam premis berkenaan yang pernah beberapa kali diserbu polis mendapati suasana di dalam agak gelap dan ia dipecahkan kepada tiga bahagian atau ruangan untuk mengelak kegiatan maksiat dihidu pihak berkuasa.
sumber : mymetro

Suntikkan Narkoba, Kelamin Remaja Perempuan Ini Membusuk

Seorang remaja di Mexico dilarikan ke RS setelah menyuntikkan semacam obat terlarang yang diduga Krokodil ke dalam kelaminnya. Demikian dilansir The Mirror.
“Remaja perempuan itu menggunakan obat yang menyebabkan infeksi dan kelaminnya kemudian membusuk,” jelas José Sotero Ruiz Hernández dari Mexico’s National Institute of Migration.
Dokter awalnya menduga remaka putri berusia 17 tahun ini mengidap penyakit kelamin sebelum akhirnya mengaku jika ia menggunakan obat tersebut selama dua bulan. Pasien mengatakan kepada pihak RS bahwa dirinya membeli obat itu di sejumlah tempat seperti di Kota Meksiko.
Krokodil adalah nama jalanan untuk desomorphine, sebuah obat pengganti heroin, yang membuat daging membusuk dan akan membunuh penggunanya dalam kurun waktu dua tahun. Krokodil juga dijadikan pengganti morfin dan kekuatannya 10 kali lebih kuat dari morfin yang digunakan di dunia medis.
Krokodil ini juga mengakibatkan ketergantungan yang luar biasa dan tidak berlangsung lama. Ini berarti banyak pecandu tidak akan berhenti menggunakannya secara terus menerus.

Ngeri ooo kalau tangan macam ini..



Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved