Terlalu Kaya, Pengusaha Kek Ini Bangun 6 Istana Megah di China

on 02 Disember 2013

 Liu Chonghua, merupakan lelaki asal China yang telah menghabiskan jutaan dolar untuk membangun enam istana bergaya Eropa di Megacity Chongqing. Struktur bangunan istana itu menyerupai Windsor Castle di Inggris.

Perbedaan antara Windsor Castle di Inggris dengan istana milik Liu ini yaitu Windsor Castle versi negeri panda itu dikelilingi oleh sawah hijau yang subur. Istana ini juga dilengkapi menara yang ternyata terinspirasi dari film Disney, Aladdin. Tak hanya itu saja, lelaki 59 tahun itu juga memiliki sebuah kastil putih dengan menara permen berwarna, mirip dengan istana milik King Ludwig di abad ke-19.

Alasan Liu membangun istana itu adalah untuk mewujudkan impian masa kecilnya. Kehidupan Liu yang dulu sangat berbeda jauh dengan yang sekarang. Ia berasal dari keluarga miskin dan hampir setiap hari merasa kelaparan.
Hebatnya, kini ia berhasil menjadi seorang pengusaha kuliner yang sukses dan bisa menghasilkan jutaan dolar.

"Saat saya masih kecil, saya sering mendengar cerita tentang pangeran dan istana. Karena itu saya ingin membuat istana impian saya menjadi sesuatu yang nyata," ungkap Liu ketika diwawancarai AFP, seperti dikutip dari Oddity Central.

Meskipun kini impiannya terwujud, tapi ada beberapa orang yang merasa tidak suka dengan apa yang dilakukan Liu. Bahkan, dia menerima ancaman kematian dan terlibat adu argumen dengan pejabat lokal di Chongqing. Tapi, Liu tidak
terpengaruh oleh itu semua dan tetap bertekad untuk mewujudkan mimpinya.

"China membutuhkan istana. Sebuah kota membutuhkan orang yang memiliki mimpi untuk membantu masyarakat berkembang," papar Liu.









Mirisnya, pemerintah China tak sependapat dengan Liu. Mereka bahkan mengirim para penggali untuk merobohkan gerbang istana setinggi 16 meter yang sudah dibangun Liu.

"Pemerintah tidak pernah menghargai saya. Mereka mengatakan bahwa saya membuat mereka tersinggung. Saya bahkan mendapat panggilan telepon anonim dari seseorang yang mengancam akan menabrak saya dengan mobil," jelasnya.

Meski begitu, Liu sama sekali tidak berencana untuk berhenti membangun istananya. Iapun masih ingin membuat istana lagi hingga mencapai 100.

"Saya telah mencapai setengah dari mimpi saya. Rencana selanjutnya adalah membangun istana yang lebih baik, lebih dahsyat dan yang membuat orang merasa takjub," tutupnya.

Ada apa dengan awek yang sedang tidur ini?





Sasterawan perkosa siswi

Jakarta: Sasterawan, penyair dan budayawan terkemuka Sitok Sunarto, 46, atau lebih dikenali dengan nama pena Sitok Srengenge semalam dituduh memperkosa seorang mahasiswa Fakulti Ilmu Budaya Universiti Indonesia (UI).
Mangsa kini dilaporkan hamil tujuh bulan.

Seorang pensyarah falsafah di UI, Sarasdewi, mendakwa dia sudah membuat laporan polis mengenai kejadian itu di balai polis Metro Jaya Jumaat lalu. Dia juga mengakui menyimpan mesej pesanan ringkas (SMS) yang dikirimkan Sitok kepada mangsa. Sitok dikatakan ada memberitahunya yang dia merayu untuk berasmara dengan siswi terbabit, selain turut mengaku bersalah dalam SMS yang dikirimkan. “Saya akan menjadi saksi kerana mangsa datang mengadu dan menceritakan kepada saya mengenai apa yang berlaku. “Jadi, saya melaporkan perkara ini kepada polis dengan sokongan universiti dan pertubuhan perlindungan wanita.
“Buat masa ini, siasatan sedang dijalankan,” katanya.

Menurut Sarasdewi perbuatan Sitok itu menyebabkan siswi terbabit menghadapi kemurungan.

“Disebabkan kejadian itu mangsa menghadapi tekanan mental,” katanya.
Sarasdewi berkata, dia juga menemani mangsa ketika membuat pemeriksaan di balai polis dari jam 1 tengah hari hingga 3 petang. Buat masa ini mangsa turut menjalani sesi kaunseling khas untuk mangsa penganiayaan seksual. - Agensi
sumber  mymetro

Pernah impi culik, bunuh bayi

London: Bekas kekasih penyanyi kumpulan Lostprophets, Ian Watkins mendakwa penyanyi rock pedofilia itu pernah mengimpikan menculik dan membunuh bayi.
Joanne Mjadzelics, 38, mendakwa tingkah laku tidak waras Watkins itu mungkin berakhir dengan jenayah ekstrem jika dia tidak ditangkap.

Watkins disifatkan sebagai pedofilia yang komited selepas mengakui cuba merogol bayi lelaki peminatnya yang berusia 11 bulan bersama 10 lagi pesalah seks kanak-kanak Selasa lalu.
Joanne menjalin hubungan selama dua tahun dengan bintang rock itu mulai 2006 dan sepanjang tempoh itu Watkins pernah mendedahkan mengenai impiannya.

Pada Ogos 2008, Joanne membuat aduan kepada pois selepas menerima e-mel daripada Watkins mengenai fantasinya untuk mengadakan hubungan seks dengan kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun dan menunjukkan gambar kanak-kanak berusia tiga tahun sebagai mangsanya. - Agensi
sumber : mymetro

Mahkamah izin bius, bedah secara paksa

London: Pertubuhan perkhidmatan sosial Essex berjaya mendapatkan arahan mahkamah supaya diberikan kebenaran untuk membius seorang wanita hamil bagi mengeluarkan bayinya melalui pembedahan caesarean.
Mahkamah berkata, ia bertindak bagi kebaikan wanita itu, seorang rakyat Itali yang berkunjung ke Britain untuk urusan pekerjaan kerana dia menghadapi tekanan mental. Bayi itu kini berusia 15 bulan masih di bawah jagaan agensi khidmat sosial yang enggan menyerahkannya semula kepada wanita itu walaupun dia mendakwa sudah pulih.

Kes itu menimbulkan pertelingkahan perundangan di peringkat antarabangsa apabila peguam wanita itu menyifatkan kes berkenaan sebagai tidak pernah berlaku sebelum ini.
Peguam wanita itu, Brendan Fleming memberitahu dia tidak pernah mendengar kes sedemikian sepanjang 40 tahun terbabit dalam kerjaya guaman.

“Saya faham jika seseorang itu sakit dan mereka tidak boleh melalui prosedur rawatan, tetapi memaksa pembedahan caesarean ke atas seseorang tidak pernah terjadi sebelum ini.

“Jika ada kebimbangan mengenai penjagaan bayi itu oleh ibunya yang juga rakyat Itali, maka cadangan yang terbaik ialah agar pihak berkuasa memaklumkan khidmat sosial Itali dan bayi itu dibawa pulang untuk dijaga di sana,” katanya.
Wanita terbabit datang ke Britain Julai tahun lalu untuk menghadiri kurus latihan dengan sebuah syarikat penerbangan di Essex.

Dia mengalami serangan panik dipercayai kerana gagal mengambil ubat akibat masalah dwipolar.
Polis kemudian membawanya ke hospital yang kemudian disedari wanita terbabit adalah pusat jagaan pesakit mental. Dia kemudian dilarang kembali ke hotelnya, malah ditahan mengikut Akta Kesihatan Mental Britain. Perkhidmatan sosial Essex kemudian mendapat perintah mahkamah pada Ogos 2012 untuk “memaksa pembedahan caesarean” dilakukan bagi mengeluarkan bayi berkenaan. Proses itu dijalankan tanpa pengetahuan wanita terbabit dan dibuat selepas lima minggu ditahan di wad sakit mental. Dia hanya diberitahu mengenai anaknya selepas sedar daripada pembedahan. - Agensi
sumber : mymetro

Ngeri, Bos Mafia Diculik Lalu Dimakan Hidup-hidup Oleh Kumpulan Babi

Seorang bos mafia di Itali, dibunuh secara brutal oleh lawannya dengan melemparkannya ke kumpulan babi yang kelaparan. Demikian dikutip NY Daily News.
Francesco Raccosta, yang menghilang dari rumahnya tanpa jejak di Calabria, Marh 2012, diduga diculik oleh lawan bisnisnya.
Para lawan bisnisnya ini memukulinya hingga berlumurah darah dan kemudian membuang tubuhnya ke kumpulan babi yang kelaparan saat ia memohon agar diampuni. Polisi mengatakan mereka mengetahui nasib buruk yang menimpa Raccosta awal bulan ini ketika melakukan investigasi di wilayah selatan organisasi mafia ‘Ndrangheta.
Polisi mengatakan mereka menyadap Simone Pepe (24) yang mengungkapkan pembunuhan Raccosta. “Sangat senang mendengar ia menjerit kesakitan. Mamma mia, saat ia berteriak. Pada akhirnya saya tidak melihat (tubuh) yang tersisa. Dalam laporan yang diturunkan Il Fatto Quotidiano menyebutkan pembunuhan ini merupakan upaya balas dendam kepada Raccosta yang membunuh bos mafia yang lain. Permusuhan dua klan ini sudah mulai terjadi pada tahun 1950-an.

Inilah Para Putera Dan Puteri Cantik Selain Dari Kerajaan Inggris

Kaum ningrat yang tampan dan kacak seperti Prince William dan Princess Kate Middleton selalu menyita atensi publik. Namun selain mereka, ada banyak Putera tampan dan Putri cantik dari negara lainnya yang jarang disorot publik. Siapapun akan takjub melihat ketampanan dan kecantikan mereka. Siapa saja mereka?

1. Prince Carl Philip dari Sweden
Putera Carl Philip merupakan bujangan paling diinginkan di seantero Sweden. putera tampan ini selalu tampil keren dengan jas atau jaket. Rambutnya yang sedikit gondrong semakin membuatnya menjadi idaman kaum wanita.

Prince Carl Philip dan Princess Madeleine
Prince Carl Philip dan Princess Madeleine

Putera tampan yang kini berpacaran dengan Putri Madeleine ini merupakan ahli desain grafis lulusan Rhode Island School of Design. Jangan lupakan juga ia juga piawai menggeber mobil balap di sirkuit. Putra dari Raja Carl Gustaf dan Ratu Silvia ini sempat menjadi Putra Mahkota, namun perubahan aturan kerajaan tahun 1980 membuatnya menyerahkan haknya kepada kakaknya, Princess Victoria.

2. Princess Charlotte Casiraghi dari Monaco
Keluarga bangsawan Monaco memang terkenal dengan selera fashionnya yang stylish. Namun anak Putri Caroline, Princess Charlotte Casiraghi paling menyita perhatian publik.

Princess Charlotte Casiraghi of Monaco
Princess Charlotte Casiraghi

Selain cantik dan pandai memadu-padankan busana sehingga selalu tampil hebat, ia juga disayang publik.

3. Princess Iman binti Abdullah dari Jordan
Ia selalu tampil cantik dengan rambutnya yang terurai dan berpotongan simpel. Di acara kerajaan yang mewah sekalipun ia kerapkali tampil simpel, sederhana dan chic.

Princess Iman binti Abdullah dari Yordania
Princess Iman binti Abdullah dari Yordania

Princess Iman menganut gaya berpakaian yang berbeda dari sang ibu, Ratu Rania yang kerap berpakaian mewah.

4. Sheikha Mozah binti Al Nasser dari Qatar
Sheikha Mozah merupakan istri mantan Emir Qatar. Ia merupakan satu-satunya istri seorang Emir yang sering tampil di depan publik.

Sheika Mozah binti Al Nasser
Sheikha Mozah selalu tampil dengan busana yang glamor

Selera dan gaya penampilannya amat berkelas dan mewah serta glamor bagaikan seorang bintang Hollywood.

5. Princess Ameerah Al-Taweel dari Arab Saudi
Istri dari Pangeran Arab Saudi nan kaya raya, Prince Al-Waleed bin Talal ini selalu tampil cantik dengan balutan busananya yang stylish walau modelnya terkesan sederhana.

Princess Ameerah Al-Taweel dari Arab Saudi
Princess Ameerah Al-Taweel saat menghadiri pernikahan Prince William dan Kate Middleton

Ia amat menyukai tampil dengan busana yang berwarna teduh namun juga seringkali tampil dengan busana yang berwarna tegas. Ia menyita perhatian publik karena kecantikannya saat menghadiri pernikahan Prince William dan Kate Middleton.

6. Prince Rahim Aga Khan dan Kendra Salwa Spears
Prince rahim merupakan putra sulung dari Prince Aga Khan. Kekayaannya amat melimpah. Ia memperistri seorang gadis asal Seattle, Amerika Serikat, Kendra Spears yang merupakan mantan top model.

prince Rahim Aga Khan dan Kendra Salwa Spears
Prince Rahim Aga Khan dan istrinya, Kendra Salwa Spears

Mereka senang berbusana yang elegan dan serba simpel. Cocok dengan wajah mereka yang teduh.
(Zimbio, Huffington Post)

Foto: Moffy Modelo, Model Terkenal Asal Inggris Yang Bermata Juling

Moffy adalah gadis remaja asal Inggris yang belakangan namanya menanjang di dunia model. Ia bukan seorang model biasa, kerana ia unik. Ia menderita Strabismus, dimana kedua bole matanya tidak berada pada posisi yang semestinya (juling).

Strabismus membuat kedua mata Moffy menjadi juling

Ia pertama kali dikenal publik kerana muncul sebagai model majalah POP pada musim panas lalu setelah seorang temannya merekomendasikan dirinya kepada editor majalah tersebut.

Moffy Modelo
Pose Moffy sebagai model

Nah, peristiwa yang tidak sengaja tersebut menghantarnya mencapai ketenaran, yang membuatnya mendapat kontrak-kontrak sebagai model. Kini ia bergabung dengan agency Storm Models yang juga merupakan agency tempat Kate Moss bergabung.

Moffy Modelo
Walau ia juling dan dikatakan cacat, ia amat berharga di mata agency model tenar

Moffy Modelo
Pose perdana Moffy di majalah yang membuatnya tenar

Luar biasa, kekurangan yang dimiliki si cantik dengan nama panggung Moffy Modelo ini, ternyata boleh menjadi sebuah kelebihan yang tidak dimiliki oleh banyak orang
(Daily Mail, Storm Models, tumblr)

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved