Bayiku Lahir di Rumput Kerana Ditolak Jururawat

on 17 Oktober 2013

Maksud hati ingin menyiapkan kelahirannya, malah melahirkan di tempat yang tak seharusnya. Hal inilah yang dialami oleh ibu malang Irma Lopez. Ini adalah kali ketiga wanita ini melahirkan, namun tak pernah dibayangkannya akan semengerikan ini.
Irma adalah wanita Indian dan saat itu ia bersama suami mendatangi rumah sakit di selatan Mexico. Namun saat sampai di lobi, mereka ditolak oleh seorang jururawat di sana. Alasannya adalah kerana usia kandungan yang masih 8 bulan. Selain itu, sepertinya ada sebuah kesalahpahaman akibat masalah bahasa.


Irma dan bayinya masih boleh selamat (c) dailymail.co.uk
Irma tak boleh bahasa Sepanyol dan bersama suaminya, ia tak memahami apa yang dikatakan oleh jururawat kecuali kata 'tidak' yang dianggap bahwa rumah sakit tak bolehmenerima mereka. Namun malangnya, satu setengah jam setelah keduanya meninggalkan tempat tersebut, Irma mengalami pecah ketuban.
Ia dan suaminya mendatangi rumah sakit kerana memang merasakan sakit yang tidak biasa. Irma pun melahirkan anaknya di rerumputan dekat rumah sakit kerana sudah tak tahan lagi. Ironisnya lagi, ia melahirkan tanpa suami kerana saat itu sang suami sedang mencoba untuk  mendaftarkan istrinya ke dalam rumah sakit.

Foto Irma yang melahirkan di rerumputan menyebar luas di internet(c) Huffington Post
Foto Irma yang melahirkan di rerumputan menyebar luas di internet(c) Huffington Post
Mungkin itu adalah pengalaman melahirkan paling buruk yang pernah dialami Irma. Ditolak rumah sakit, melahirkan di tempat yang tak semestinya dan fotonya saat melahirkan tersebar luas dengan cepat ke berbagai negara. Meski pada akhirnya Irma dan bayinya bisa mendapatkan perawatan yang layak, namun walikota Mexico cukup didesak kerana Irma adalah wanita kedua yang mendapat perlakuan kurang layak dalam setahun terakhir.

Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved