Seorang Datuk Bunuh Diri Kerana Keluarganya Kecanduan Smartphone

on 05 Ogos 2013

Seorang Datuk Bunuh Diri Kerana Keluarganya Kecanduan Smartphone - Xu Desheng, datuk berusia 53 tahun ini ditemukan tewas di dalam mobil trucknya setelah menenggak obat pembasmi hama dan membiarkan kendaraanya dipenuhi asap.

Ternyata, alasan dibalik usaha bunuh diri disebabkan oleh rasa takut kehilangan keluarganya yang sudah ketergantungan dengan teknologi.

Seperti dilansir Gawker, Khamis (1/8), dalam surat yang ditinggalkan, Xu menjelaskan bahwa ia sangat menyayangi cucu-cucunya namun tak mampu memperoleh perhatian mereka akibat kecanduan bermain smartphone.

Lelaki asal kota Changhua ini merasa keluarganya terlalu sibuk mengutak-atik perangkat masing-masing, sampai-sampai harus menggunakan komputer untuk berinteraksi.

Mencoba menyeimbangi, Xu bahkan sampai mempelajari sendiri cara menggunakan aplikasi video chat di telepon genggamnya namun sulit baginya untuk memahami dan menggunakannya.

Dalam suratnya tertulis, “Saya tak becus melakukan apa pun sekarang, mahu itu komputer atau pun telepon seluler. Saya sangat jarang membeli barang baru dan tak banyak yang dapat saya lakukan. Hidup seperti ini lebih menakutkan daripada mati. Kerana itu, saya memutuskan mengakhiri hidup saya.”

Perisitiwa ini dapat menjadi renungan bagi para pecinta teknologi, jangan sampai perangkat kesayangan mengorbankan orang kesayangan Anda.
Ranking: 5

{ 1 komen... read them below or add one }

master slave berkata...

kesian..disebabkan smartphone..atuk menjadi mangsa


Isnin, Ogos 05, 2013

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved