Wanita Yang Jadi Menteri Kulit Hitam Pertama Itali Ini Dihina Mirip Orangutan

on 19 Julai 2013

Wakil Presiden Senat Majelis Tinggi Italiasekaligus pemimpin anti-imigran Parti Liga Utara, Roberto Calderoli menerima kritikan keras dan didesak mengundurkan diri setelah mengatakan dan menjuluki Menteri Imigrasi Italia yang merupakan wanita sekaligus warga kulit hitam pertama yang menjadi menteri di Itali Cecile Kyenge dengan sebutan orangutan.

Calderoli melontarkan pernyataan kontroversi tersebut itu dalam rapat umum Parti Liga Utara. "Ketika saya melihat gambar Kyenge dia memiliki kemiripan dengan orangutan," ujarnya pada Isnin 15 Julai 2013.


Tetapi Calderoli membela diri dengan mengatakan bahwa hal tersebut ia sampaikan dalam ranah politik, di mana dimaksudkan untuk mengkritik peraturan Kyenge. "Saya tidak bermaksud menyinggungnya dan jika Menteri Kyenge tersinggung saya minta maaf, tapi komen saya dibuat dalam ranah politik yang lebih luas yang mengkritik menteri dan kebijakannya," katanya.

Kerana mendapat kecaman luas oleh media internasional, akhirnya Calderoli bersedia meminta maaf secara pribadi kepada Kyenge. "Dia telah melakukan terbaik menjadi menteri, tapi mungkin ia harus melakukannya di negara sendiri," katanya.

Kyenge, merupakan seorang doktor kelahiran Kongo dimana ia telah tinggal di Itali sejak tahun 1983. Wanita yang diangkat menjadi menteri pada bulan April, menolak mengomeni ucapan Calderoli.

Sedangkan Perdana Menteri Itali, Enrico Letta amat berang dengan celaan Roberto. Ia mengatakan hinaan tersebut tidak dapat diterima dan melampaui segala batas akal sihat. Sejumlah menteri di kabinet Enrico Letta juga menuntut Calderoli mundur dari senat.
(Crl/Dailymail, BBC)
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved