Pelik cara lelaki ini berhenti merokok

on 07 Julai 2013

Foto: Oddity Central Foto: Oddity Central

KUTAHYA – Seorang lelaki asal Turki, melakukan aksi yang sangat unik untuk berhenti dari kebiasaannya merokok. Dia memakai sangkar logam untuk menutup wajahnya agar tidak boleh merokok lagi.

Lelaki bernama, ?brahim Yucel ini adalah seorang perokok berat dan dia telah merokok sejak 26 tahun lalu. Yucel telah mencuba untuk berhenti merokok dengan segala cara. Sampai akhirnya dia memutuskan untuk memakai sangkar dari logam yang terkunci untuk menutupi wajahnya.

Lelaki  berusia 42 tahun ini memutuskan untuk berhenti merokok setelah kehilangan ayahnya kerana kanser paru-paru beberapa bulan yang lalu.

Yucel, menyadari bahwa merokok hanya akan membuatnya meninggal lebih cepat dan dia akan meninggalkan istri dan anaknya. Lelaki yang tinggal di Kutahya, Turki ini terinspirasi membuat sangkar logam untuk wajahnya dari helmet  motor.

Yucel pergi ke beberapa pandai besi dengan idea uniknya tersebut, tetapi mereka menolak untuk membantu, sehingga ia mencoba untuk membuatnya sendiri.

Sejauh ini, tutup kepala unik ini telah membantu Yucel tidak merokok selama empat hari, kerana ia harus berada di rumah setelah sebuah kecelakaan melukai tangannya.

Saat ini keadaannya sudah lebih baik dan diperbolehkan kembali bekerja lagi. Di tempat kerjanya inilah idea besar itu benar-benar diuji.

Tidak hanya harus menghadapi godaan untuk merokok di tempat kerja, tetapi ia juga harus berurusan dengan rasa malu, kerana memakai sangkar logam itu di depan umum. Tapi, Yucel bersedia untuk menanggung rasa malu itu untuk bisa berhenti merokok selamanya.

Isterinya, Kawthar, terus-menerus mendukung Yucel untuk berhenti merokok selama enam tahun usia pernikahannya itu. "Gagasannya memang agak ekstrim pada awalnya, tapi setelah menyadari betapa ia ingin menghentikan kebiasaan itu, saya mulai mendukungnya," ujar Kawthar, seperti dikutip Oddity Central, Sabtu (6/7/2013)
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved