Mengerikan, Kaki Ayam Yang Tarikh Luputnya 46 Tahun Dulu Masih Dijual di China

on 24 Julai 2013

(c) en.rocketnews24.com
 Saat kita membeli makanan, maka hal terpenting yang harus kita perhatikan adalah tarikh luput atau minimal melihat kesegaran makanan yang akan kita konsumsi.
Hal ini penting, kerana makanan yang segar akan jauh dari kuman-kuman yang membahayakan pencernaan. Sudah banyak kes makanan kadaluwarsa dan tak higienis yang boleh menyebabkan keracunan, bahkan kematian.
Namun di China, ditemukan fakta mengejutkan saat petugas menyidak pasar tradisional di sana. Berton-ton kaki ayam tarikh luput yang sudah berusia 46 tahun ditemukan pada bulan Mei lalu.
Hal ini sangat membuat shock kerana bila dipikir-pikir, bagaimana boleh kita memakan makanan yang berusia jauh lebih tua dari usia kita? Bila dibayangkan, sungguh ngeri apabila konsumen sampai membeli dan memakan kaki ayam kadaluwarsa yang mengalami proses kimia hingga nampak seperti masih segar itu.
Kaki ayam ini disimpan dalam kulkas pembeku meski sudah lama sekali kadaluwarsa. Agar tidak lagi berbau menyengat dan nampak segar, ayam ini mengalami proses kimia dengan menggunakan hydrogen peroxida untuk membunuh bakteria. Dengan metode ini, juga bisa memanipulasi berat daging ayam yang tadinya 1 kilogram menjadi 1,5 kilogram!
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved