Gara-Gara iPhone seorang Lelaki KOMA selama 10 Hari

on 24 Julai 2013

Gara-gara iPhone 4 yang terhubung dengan charger palsu atau pihak ketiga menyebabkan seorang pria berusia 30 tahun mengalami koma selama 10 hari terakhir. Seperti dilansir jeruknipis dari CNET, Wu Jiang Tong di China, menerima sengatan elektrik ketika dirinya mengambil sebuah iPhone 4 yang sedang di-charge.

Menurut adik Wu, insiden ini terjadi pada  8 Julai ketika Wu mencolokkan handsetnya. Lalu pada laporan tersebut, charger yang ditemukan merupakan produk palsu atau pihak ketiga. Kematian seorang wanita China yang berusia 23 tahun pada pekan lalu yang diduga akibat menjawab panggilan telpon dari iPhone-nya juga diyakini terkait dengan charger USB pihak ketiga.

Ketika Wu terhubung dengan handset yang sedang di- charger, ia pun berteriak, “Aku terkena kejutan,” cerita adiknya. “Kemudian saya merasa nyeri seperti terkena jarum pada ujung jari saya, lalu arus menjalar dari jari hingga lengan dan tubuh, sampai ke kaki” katanya.

Setelah itu mulut Wu berbuih dan tidak bernafas ketika sampai di rumah sakit tapi disadarkan oleh dokter. Menurut dokter, keadaan Wu stabil selama 3 hari tapi masih dalam keadaan koma kerana kurangnya oksigen ke otak. “Ini tidak diragukan lagi,” kata dokter yang merawat Wu di sebuah pemberitaan. 

Insiden ini sedang dalam penyelidikan pihak Apple dan setempat, kerana melibatkan iPhone 4. Charger palsu atau buatan pihak ketiga biasanya digunakan untuk elektronik dan sering melakukan promosi besar-besaran bila dibandingkan dengan perusahaan yang menjual produk tersebut. Namun, ketika hadir tiruan yang dirancang mirip dengan aslinya, sebenarnya konsumen tidak dapat memastikan keselamatan mereka saat menggunakannya.
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved