Agar Anak Diterima Universiti, Ibu Nekad Kerjakan Ujian Anaknya

on 29 Jun 2013

ilustrasi (c) shutterstock
Vemale.com - Demi keberhasilan anak, orang tua seringkali berbuat nekat. Orang tua normal biasanya memberi anak fasilit untuk ikut kelas tambahan agar boleh mengerjakan ujian sekaligus mendoakan anaknya. Tapi lihatlah perjuangan ibu yang satu ini. Dia mengerjakan ujian masuk perguruan tinggi agar anaknya boleh lulus. Tindakan ini tentu saja ilegal dan membuatnya ditangkap polis.
Demi putri tercinta..
Dilansir dari situs today.com, seorang ibu bernama Caroline D (52 tahun) harus berurusan dengan pihak kepolisian Prancis. Penangkapan ini dilakukan kerana Caroline sengaja mengikuti  ujian perguruan tinggi untuk anaknya. Di antara muda-mudi yang ikut ujian, Caroline menyamar dengan memakai celana jeans berpinggang rendah dan memakai Converse..
Caroline sengaja mengerjakan ujian untuk putrinya yang berusia 19 tahun. Awalnya, pihak penyelenggara ujian tidak curiga, kerana banyak orang dewasa yang memang ingin sekolah di universiti. Sayangnya, usaha Caroline tidak berhasil kerana salah satu guru kenal dengan putrinya dan curiga. Akhirnya pihak penyelenggara ujian menelepon polis dan menahan Caroline setelah ujian berakhir.
Tuntutan hukuman 3 tahun dan denda
Akibat perbuatan ini, Caroline harus menghadapi pengadilan dengan tuntutan  dan penjara 3 tahun. Akibat perbuatan ini, putri Caroline kena getahnya. Dia tidak diperbolehkan ikut ujian di perguruan tinggi manapun hingga 5 tahun.

Semoga peristiwa ini menjadi cermin untuk para orang tua.
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved