Cara unik nak pamerkan barang

on 20 September 2012


In Zhangye Pedestrian Mall of Lanzhou City,GansuProvince, a shopping mall breaks new ground, using “Bathing Beauty” as the advertising in huge shop windows; different styles of clothing and towels are hanged in the bathroom appliance.

Kematian yang kadang-kadang tak masuk dek akal

SETIAP manusia pasti mati. Namun penyebab kematian manusia itu caranya berbeza-beza, tempat dan masaya. Ada kematian-kematian yang tak terduga akan penyebabnya.Kadang-kadang hal penyebab kematian itu remeh, tetapi ada juga kematian yang dirancang.

Ini adalah antara kematian yang kadang-kadang tak masuk dek akal :


* Mati kerana pakai bra berdawai.

Pada tahun 1999 lalu, dua wanita di London,  dilaporkan meninggal kerana menggunakan bra berdawai. Bukan bra yang mencekik dua wanita tersebut, tetapi dawai di dalam bra yang bertindak sebagai konduktor pengantar arus elektrik. Dua wanita tersebut mati terbakar kerana disambar petir tepat di dawai di dalam bra-nya. Dada kedua wanita tersebut kelihatant hangus terbakar dan membuat merekamati ditempat kejadian.

* Mati kerana saluran pembuangan air

Pada tahun 2008 lalu, seorang lelaki di Kanada mati setelah berusaha mengambil dompetnya yang dicuri dan termasuk kedalam saluran pembuangan air. Dia menelefon polis sebelum mengambil dompet tersebut di saluran itu tetapi setelah polis sampai di lokasi kejadian, mereka menemukan kepala lelaki tersebut sudah terjsepit di saluran yang, beberapa meter di bawah jalan (salurandi bawah jalan raya). Dia sempat dilarikan ke hospital tetapi tidak dapat diselamatkan.

* Mati kerana deodoran

Pada tahun 1998, seorang remaja berusia 16 tahun, meninggal keraa serangan jantung setelah terhidu wap deodoran (deodoran spray) terlalu banyak. Dia yang sangat mementingkan kebersihan diri dan ingin selalu segar, jadi dia meyembur seluruh tubuhnya dengan deodoran sebanyak dua kali  sehari.

Dia tidak pernah berfikir tindakkannya itu mengundang bahaya. Hasil bedah siasat menemukan bahawa ada 10 kali ganadat jumlah butana dan propana yang mematikan di aliran darahnya. Bukti mengatakan remaja itu sering menggunakan deodoran di tempat yang sempit. Produk seperti itu di syorkan untuk digunakan di tempat lapang dan tidak ditempat yang sempit.

sumber : tribunnews.com

Gilalah sekolah ni...buat 19 bonggol depan pintu masuk sekolah


Sekolah yang satu ini benar-benar sangat serius dalam menangangni  masalah keselamatan para pelajarnya dengan membuat 19 buah bonggol  diluar pintu masuk mereka.
Sebuah sekolah di Qingdao, Shandong, China, awalnya hanya memasang dua buah penghambat kecepatan didepan gerbang masuk mereka, namun disarankan untuk menambah 17 buah lagi untuk berjaga-jaga.



Bonggol-bonggol berwarna kuning dan hitam dengan biaya 20.000 Yuan  ini, telah dipasang di dalam dan luar gerbang dengan jarak sekitar 20 meter.
Mail Online menulis bahawa pihak pengawal keselamatan mengatakan bahawa ke-19 bonggol ini dipasang November lalu, kerana adajalan menurun tepat di luar gerbang atau pintu masuk.



“Selama hari-hari bersalji pada musim dingin, kawasan pintu masuk  menjadi sangat licin sehingga sekolah melabur sebanyak 20.000 Yuan, untuk memasang penghambat kecepatan ini,” kata salah seorang keamanan.
Tujuan pembuatannya ini adalah untuk menghentikan orang-orang tergelincir dan memperlahankan kendaraan masuk dan keluar dari sekolah.


Goyang dangdut paling ekstream

Adakah goyang Inul??


atau Dewi Persik???


v




v





v





v





v


tapi sebenarnya yang ini..dipanggil goyang 'pacak bumi'


[Aneh] Wanita ini habiskan masa 10 jam sehari dalam toilet

Lauren Walsh, wanita berusia 21 tahun menderita Obsessive Compulsive Disorder (OCD). OCD menyerang mental dengan ciri-ciri selalu berfikir berulang-ulang dan melakukan aktiviti yang juga dilakukan berulang-ulang.

Kelainan ini membuat Lauren merasa menjadi orang yang tidak normal. Misalnya, dia selalu menghabiskan banyak waktu untuk mencuci tangan berjam-jam. Jika dihitung-hitung, dia bisa menghabiskan 10 jam sehari di bilikr mandi, seperti dikutip dari DailyMirror.

Lauren juga selalu merasa takut keraa dia berfikir setiap inchi tubuhnya dihinggapi bakteria, sehingga dia harus mandi lagi dalam waktu lama untuk membersihkannya.

"Ini sampai ke titik ketika saya harus mandi lima kali sehari, masing-masing berlangsung dua jam," ujar Lauren. “Rasanya, ada begitu banyak hal, yang harus saya lakukan. Setiap minit dari bagian tubuh saya harus dikawal.”

Penderitaan ini dialami Lauren sejak didiagnosis mengalami gangguan OCD di usia 12 tahun. OCD yang diderita Lauren seperti menyebabkan suara di kepalanya, yang dia sebut 'iblis di bahu'. Keadaan ini seolah meyakinkan dia selalu dalam keadaan kotor. Lauren tahu itu tidak rasional, tapi dia tidak berdaya mengendalikan dirinya.

Lauren memaparkan bagaimana OCD mengendalikan hidupnya selama bertahun-tahun. Waktu itu, ibunya, Linda merasa hairan, dengan kebiasaan Lauren. Lauren terus menerus mencuci tangan. Tidak hanya di rumah, bahkan juga di sekolah.

Penderitaan Lauren membuat dia sulit bersosial dengan teman-teman sekolah. "Saya selalu merasa tidak normal."

Banyak teman-teman sekolah yang kemudian mengelar Lauren sebagai orang aneh dan stress. Di usia 10 tahun, Lauren pernah menangis tak terkendali keraa dia merasa ada sesuatu yang salah dengan dirinya. Tapi, waktu itu tidak ada kenapa dia merasa bersalah.

Barulah ketika berusia 12 tahun, penderitaan Lauren dikenali penyebabnya. Dia didiagnosis OCD.Ketiak memasuki remaja, OCD menjadi semakin melumpuhkan mental Lauren.

Bilik tidurnya penuh dengan catatan kerana Lauren merasa terdorong untuk terus menulis. "Aku punya catatan untuk diingat kembali ketika saya berumur 12 tahun. Orang beranggapan OCD adalah tentang mencuci tangan sedikit lebih lama dari biasanya dan kemudian Anda melanjutkan aktivitiseperti orang lain. Tapi, ternyata tidak.”

Lauren melanjutkan, "Keluar dari tempat tidur memakan waktu 20 minit setiap pagi kerana saya harus berbalik sampai saya berada di sudut kanan. Jika tidak merasa benar, saya ulangi sampai hal itu benar.”

Setelah itu, dia akan memastikan tempat tidur selalu dalam keadaan sempurna tanpa ada kain yang kusut. Dia harus mencuci sarung bantal setiap hari dan cadar setidaknya tiga kali seminggu.

"Di bilk mandi aku menggunakan sabun yang berbeza dan lotion untuk bahagian tubuh yang berbeza, dimulai di bahagian atas dan bekerja dengan cara ke bawah. Diperlukan waktu dua jam setiap kali mandi,” kata Lauren.

Untuk menggunakan toilet, dia harus menyukatnya dulu kemudian duduk dengan cara yang benar. Lalu, dia akan selalu mengoyak lembar pertama kertas toilet kerana takut telah tersentuh orang lain. Kemudian dia akan mengoyak tisu sebanyak 12 lembar untuk selanjutnya dilipat dengan cara tertentu sebelum dipakai. Untuk sekadar bangun dari toilet pun, dia masih harus memutar sampai benar-benar merasa nyaman.

"Saya harus berjalan lurus sempurna dan setiap langkah harus merasa benar di kaki. Jika tidak, saya harus mulai dari awal lagi. Jadi, saya akan berada di sana selama berjam-jam."

Keadaani Lauren, serupa seperti yang dialami Sam Hancox, yang akhirnya meninggal akibat kes serupa. Sam mengalami dehidrasi dan infeksi kulit kerana penyakit OCD selama 30 tahun. Penyakit ini membuat Sam selalu mandi sampai 20 jam setiap hari kerana, dia takut kuman.

"Kes itu membuat saya marah, kerana boleh saja terjadi pada saya," ujar Lauren yang sangat takut riwayat hidupnya akan berakhir tragedi sama seperti Sam.

Sumber : http://blog.indojunkers.com

Yang tak kuat semangat jangan lihat gambar-gambar ni








Lawak..wanita ini tinggal nama dan alamat rumahnya sebelum curi barang perhiasan


Seorang wanita meninggalkan nama dan alamat rumahnya di kedai perhiasan sebelum dirinya mencuri barang-barang emas dan perak berharga lebih kurang10 ribu Euro.

Seperti yang dilapor dari femalefirst, polis di Obernburg, Bavaria tak mengalami kesulitan untuk mencari wanita 38 tahun itu.

Sebuah laporan yang dipost di situs polis Bavarian menyatakan : “Para petugas dengan polis Obernburg mendapatkan sebuah pekerjaan yang mudah untuk mencari si pencuri tersebut.”

Wanita itu sendiri akhirnya tertangkap ketika dirinya dalam perjalanan pulang ke rumah, meskipun pada awalnya dirinya menyangkal telah mencuri perhiasan di kedai tersebut sebelum akhirnya mengakui kejahatan yang dilakukannya.

untuk cerita selengkapnya sila tekan OPEN di spoiler

Spoiler:




Jewelry thief arrested after leaving name, address behind


"The 38-year-old woman made her getaway after grabbing a tray filled with gold and silver jewelry from a glass case on Thursday afternoon. The total worth of the stolen goods was estimated at about €10,000.

Police in the Bavarian town of Obernburg had little trouble tracking down a woman who made off with valuables worth thousands of euros. According to a police report, the thief left her name and address with the store clerk before fleeing.

But shortly before the theft occurred, the woman gave the store clerk a bracelet to have cleaned, whereby she provided her full name and even her address.

"Officers with the Obernburg Police had an easy job with the subsequent search," a report posted Friday on the Bavarian police website said.

After the woman fled the shop, the store clerk informed police and provided them with a full description of the woman.

Shortly afterward, the woman was arrested. She was on her way home at the time. Though police seized some of the stolen jewelry from the woman's car, she initially denied having robbed the store.

After a phone call with her lawyer, the woman confessed to the crime and led officers to the nearby community of Elsenfeld, where she had left the rest of the jewelry and watches."

http://www.thelocal.de/society/20111022-38381.html





Diet Unik: Minum air susu Isteri setiap hari

Demi memperoleh tubuh langsing bagai model, ramai orang rela melakukan diet. Namun berbeza dengan diet yang dijalani seorang lelaki AS, Curtis. Dia menjalani sebuah program diet unik yaitu hanya meminum air susu ibu (ASI) dari isterinya.

Dalam blognya, Dont Have a Cow Curtis, dia menulis pengalamannya meminum ASI isterinya yang telah dibekukan. Salah satunya berbunyi, "Kelmarin jauh lebih lapar, meminum (ASI) 104 ons, sekitar 3.120 kalori."


Melalui blog ini, dia dan isterinya, Kate, memantau makan harian Curtis. Idea unik muncul setelah kelahiran anak mereka sembilan bulan lalu. ASI yang dipam dan dibekukan sang isteri masih tersisa banyak. Mereka cuba menyumbangkan ASI beku, tapi aturan bank ASI dan biaya pengiriman membuat mereka membatalkan niat. Lagipula, Curtis menyukai ASI.

"Saya tidak melihat ada yang salah atau menjijikkan dari minum susu spesies sendiri, itu tidak lebih dari makanan yang sihat," tulisnya. Dia juga menyatakan ASI membantu pencernaannya lebih baik daripada minum susu lembu.

Tapi bagaimana rasanya? "Kadang-kadang pahit dan saya sudah terbiasa, kadang-kadang sangat manis," ia menjelaskan. "Susu juga dalam beberapa kes seperti memiliki hendapan kapur selama pencairan dan kami tak yakin itu hanya kejadian alam atau berkaitan dengan 'suhu freezer'.

Dengan tinggi sekitar 184 cm dan berat 83 kilogram, Curtis harus minum sekitar 66 ons ASI agar memperoleh 2.000 kalori sehari demi mempertahankan bentuk tubuhnya. Pada hari ketiga hanya mengasup ASI, Curtis mengaku mulai merasa lapar dan perutnya seperti terisi gas. Namun menambahkan, pencernaannya tetap sihat.

"Saya sangat menikmati susu sekarang dan selalu terkejut betapa setiap gelas memiliki rasa yang berbeza," tulis Curtis pada hari ke-3 seperti dikutip Shine.

Namun tak semua orang menyukai cara keluarga ini mengelola kelebihan makanan. "Sungguh bodoh," ucap Ketua Pusat Pencegahan dari Universiti Yale Dr David Katz menggambarkan diet unik ini. Kepada ABC News, dia mengatakan, "Tidak ada dasar di alam yang menyimpulkan bahawa ASI adalah makanan optimal bagi manusia dewasa di setiap spesies."


Yang lain merasa marah dan menyarankan agar pasangan ini mencari cara lain untuk membagi kelebihan ASI mereka kepada anak-anak yang memerlukan. Hikmah lain dari projek unik ini ternyata meningkatkan kesedaran untuk menyumbang pada bank ASI.

Dan Kate, yang berencana menyusui bukan hanya untuk suaminya, tapi bayi perempuannya sampai ia puas akan menyumbangkan susunya bagi yang memerlukan.

"Kami berharap ASI boleh diberikan pada seseorang yang menghargai kerja keras dan cinta yang ada dalam susu ini, " tulisnya. "Kami ingin susu ini datang kepada seorang yang benar-benar memerlukannya bukan seseorang yang hanya akan membuang-buangnya." (umi)

Hotel Mewah di Tengah Air terjun

Apa jadinya bila ada istana di balik air terjun ? ini memang sesuatu hal yang sepertinya hanya ada dalam dongeng-dongeng saja, namun kini China sedang berusaha mewujudkan hal tersebut. Memang bukan Istana di balik air terjun yang sedang dibangun China, melainkan sebuah hotel yang sangat mewah.

China ingin memberikan sesuatu yang tidak boleh diberikan hotel lain di dunia. Sudah banyak pilihan jika anda ingin tidur di hotel mewah, atau di puncak-puncak gedung tertinggi, atau bahkan di bawah laut. Namun tidur hotel yang berada di balik air terjun sepertinya baru hanya ada di China.

Hotel ini dibangun di daerah Songjiang yang terletak dekat dengan Shanghai, China. Rancagannya hotel ini akan memiliki 400 bilik hotel dan ruang konferensi yang mampu menampung 1000 orang. Selain itu, di dalam hotel ini juga akan terdapat beberapa restoran, café, fasiliti olahraga, dan juga ruang publik yang berada di bawah permukaan air.

Apabila anda memiliki cukup wang, senang dengan olahraga air dan rock climbing, serta ingin menginap di hotel mewah, mungkin hotel ini akan menjadi pilihan yang sangat tepat untuk anda.




Sayang betul mak ini dengan anaknya (patut lihat)


4 Kebohongan yang Dilakukan Wanita demi 'Kebaikan'


Berbohong memang suatu hal yang negatif untuk dilakukan, terutama dalam hubungan asmara. Tapi untuk beberapa kes, wanita kadang melakukan kebohongan untuk tujuan baik, istilah popularnya disebut 'white lies'. Tujuan berbohong ini tidak lain untuk mempertahankan hubungan asmara dengan pasangannya, atau agar sang kekasih tidak marah dan terluka.

Kebohongan kecil juga kerap dilakukan mereka untuk menghindar dari lelaki yang menurut mereka kurang menarik. Berikut daftar kebohongan tersebut, dikutip dari All Women Stalk.

1. Harga Barang yang Dibelinya

Banyak wanita berbohong kepada pasangannya tentang harga sebenarnya dari barang yang dibelinya. Biasanya wanita akan mengatakan bahawa barang tersebut murah atau sedang diskaun, padahal belum tentu benar. Hal ini dilakukan untuk menghindari pertengkaran mahupun nasihat dari pasangannya kerana kebiasaan belanja mereka yang suka boros.

2. Nombor Telefon

Biasanya hal ini dilakukan sebagai penolakan secara halus. Sebahagian besar orang tidak suka dengan penolakan, jadi agar tidak terlalu menyakitkan, banyak wanita yang memalsukan 1-2 angka saat mereka memberikan nombor telefonnya pada elaki yang tidak menarik perhatian mereka.

3. Waktu

"10 minit lagi, aku sudah hampir sampai," ini adalah salah satu contoh kebohongan yang sudah sangat sering terdengar dari wanita. Tidak dapat disangkal wanita memerlukan lebih banyak waktu untuk melakukan kegiatan apapun, misalnya berdandan. Hal itu dilakukan untuk menenangkan pasangan sementara waktu ketika mereka belum bersiap-siap, sementara kekasihnya sudah lama menunggu di tempat janji temu.

4. "Aku Baik-baik Saja"

Ketika seorang wanita mengatakan "Aku baik-baik saja," ini adalah sebuah tricknya untuk menyampaikan perasaan kesal dan marah kepada pasangannya. Pada situasi tersebut sebenarnya wanita berada dalam keadaan paling rapuh sehingga mereka lebih memilih menutupi perasaannya. Namun yang paling mereka harapkan setelah mengatakan ini adalah pasangan mereka langsung boleh memahami, berusaha memberikan dukungan atau memeluknya.

Sensa Tastant, Diet Dengan Kristal, Cara Aneh Namun Ampuh Untuk Langsing Tanpa Lapar

Yang terbayang ketika mendengar kata kristal tentunya benda-benda kaca yang dipajang dengan bentuk-bentuk unik. Tapi ternyata kristal tak hanya untuk pajangan, kristal khusus hasil kajian terbaru bahkan boleh digunakan untuk diet kerana membuat orang makan lebih sedikit dan cepat kenyang.



Para peneliti di Amerika Syarikat telah berhasil mengembangkan bentuk baru kristal yang sangat membantu dalam menghindari porsi makan ekstra dengan meyakinkan otak bahawa tubuh tidak memerlukan makanan.

Kristal ajaib yang dikenal dengan Sensa Tastant, dapat ditaburkan ke makanan yang kemudian akan mengeluarkan aroma. Aroma ini akan memberikan signal ke otak yang menyatakan bahawa perut sudah penuh makanan, meski baru makan sedikit makanan.



"Prinsip ilmiah di balik Sensa sangat sederhana. Ketika Anda makan, bau dan rasa reseptor akan mengirim pesan ke otak untuk melepaskan hormon yang memberitahu tubuh bahawa sudah waktunya berhenti makan," jelas Dr Alan Hirsch, ahli saraf di Smell and Taste Treatment and Research Foundation, Chicago, seperti dilapor Dailymail.


Menurut Dr Hirsch, fenomena ini disebut sensory specific satiety (rasa kenyang sensorik). Dengan meningkatkan bau, Sensa Tastants dirancang untuk membantu mempercepat proses dan memicu signal rasa kenyang, sehingga membuat orang makan lebih sedikit tetapi tetap puas."Sensa bekerja dengan impuls alami tubuh dan bukan melawannya, sehingga tidak akan ada rasa lapar," jelas Dr Hirsch.



Peneliti menjelaskan bahawa resepi kristal ajaib ini adalah maltodekstrin,iaitu karbohidrat yang dibuat dari pati jagung, silika, bahan fosfat, kedelai dan trikalsium susu."Kristal ini tidak mengandung natrium (sodium), gula, kalori dan gluten, juga tidak mengandung stimulan," jelas Dr Hirsch.

Kristal yang juga akan dipasarkan di Inggris mulai tahun 2011, dan telah diuji di Amerika Syarikat, sebagai sebahagian dari strategi penurunan berat badan. Uji coba awal yang melibatkan 1.400 orang menunjukkan bahawa peningkatan rasa kristal dapat bertindak sebagai penekan nafsu makan.

Gambar polis ditangkap basah

Malang sungguh polis ni...tak pasal-pasal
gambarnya diambil oleh orang lain...
nak menyorok pun tak sempat........
kira dah tak tahan punya keslah ni.....

tak nampak...saja je nak kasi susupen...
:

:

:

:

:

:

:

:

yang member dok kena kencing seluar tu relak je..
tak marah ke???

sumber : unic77.tk

Begini jadinya bila pemilik dan pembeli tanah tak sepakat







sumber : unic77.tk

Ular sawa ini syok lepak kat kereta abang ni


Sepasang suami isteri Marlene Swart dan Leon Swanepoel bercuti ke taman nasional Kruger di Afrika Selatan. Saat mereka kembali dari jalan-jalan di taman nasional tersebut mereka di kejutkan oleh phyton atau ular sawa sepanjang 16 kaki berjalan di bawah kereta mereka dan merayap menuju bahagian enjin kereta. Merekapun bingung apa yang harus diperbuat dengan ular sebesar itu, ularpun seolah tidak takut dengan mereka berdua dan malah merambat ke arah mesin dan berdiam diri di bawah kereta tersebut.

Merekapun memanggil petugas Taman Nasional untuk mengusir phyton tersebut, namun ular besar itu tak berganjak dan tetap diam di bawah kereta Leon. Upaya mengusirnya menjadi tontonan para pengunjung lain di tempat itu. Akhirnya Leon berinisiatif untuk mengangkat phyton tersebut, dengan dipenuhi rasa takut dia mencuba mengangkat ular tersebut dan mengusirnya.




















Kucing mendodoikan bayi hingga tertidur


OTTAWA - Bayi terkadang merengek dan menangis saat ingin tidur. Biasanya begitu didekap sang ibu, dia akan tertidur Tetapi hal berbeza terjadi saat seekor kucing justru mengambil alih peranan si ibu. Bahkan kucing itu mampu membuat bayi terlelap.

Kejadian ini berhasil dirakam oleh Aaron Grant, saat bayinya menangis ingin dikeloni ibunya ketika ingin tidur. Tiba-tiba saja kucingnya yang bernama Stewie datang untuk menenangkan bayi Connar Grant. Demikian diberitakan Daily Mail, Selasa (20/12/2011).

Video itu dengan jelas memperlihatkan Stewie yang mengusap-usap wajah dari Connar. Awalnya, Connar menolak usapan kucing berbulu hitam itu. Tetapi, beberapa lama kemudian justru Connar berhenti menangis dan mulai tenang.

Kucing itu pun tetap mengusap-usap Connar hingga akhirnya bayi yang berada dalam buaian itu tertidur. Stewie pun sadar saat dirinya melakukan hal itu, kamera merakam aksinya dan tampak bangga usai menidurkan bayi itu.

Rakaman dari ulah lucu Stewie diunggah oleh Aaron Grant 4 September 2011 lalu. Menurut pria Kanada ini, videonya menjadi tontonan favorit.

Lelaki berusia 35 tahun itu mengatakan, hingga saat sudah lebih dari 65.000 orang menonton aksi lucu kucing dan anaknya ini.
(faj)

Restoran Ini Menawarkan Menu Menarik Bagi Penggila Marijuana



Pada artikel kali kami tidak menganjurkan Anda untuk menggunakan ganja, namun bagi mereka yang maniak ganja ini adalah sebuah berita yang sangat baik. Apabila Anda bosan dengan makanan yang mengandung ganja seperti, space cakes, majalah GQ telah merekomendasikan sebuah restoran di Broklyn, Amerika Syarikat, yang bernama Roberta. Restoran ini mencoba meningkatkan taraf makanan yang menggunakan ganja menjadi sebuah makanan berkelas.
Restoran ini menawarkan berbagai menu makanan dengan balutan ganja di tiap resepnya, sebut saja pas marijuana hingga cocktail yang dinamai dengan The Planet Caravan. Cocktail ini sendiri terbuat dari campuran gin, teh hijau, putih telur, jus lemon, dan tentunya ganja. So, what you waiting for? It’s 4:20, lets light it up folks!! hehehehehe…
 

Terapi guna larva lalat

Dulu, beberapa doktor menyedari bahawa tentara yang di lukanya terdapat larva lalat sembuh lebih cepat daripada yang tidak.Larva lalat ini memakan sel-sel kulit mati dan bakteria. Terapi larva lalat (dikenali juga dengan Maggot Debridement Therapy –MDT-, terapi larva) adalah meletakkan dengan sengaja  larva lalat ke kulit yang luka atau jaringan lembut manusia atau binatang. Pengubatan cara  ini digunakan secara luas sebelum ditemukannya antibiotik, untuk membersihkan jaringan mati di luka guna mempercepat penyembuhan.









Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved