Saksikanlah toilet yang cukup istimewa

on 07 Ogos 2012

image

image
Ada yang berani duduk melepaskan hajat di sini….

Inilah Kisah Gadis Lumpuh Tulis Novel dengan Bibir

VIVAnews - Banyak jalan menuju Rome. Mungkin itu yang membuat Wang Qianjin tak mengubur mimpinya menjadi penulis novel. Meski tangannya lumpuh, ia masih boleh menggunakan gerak bibir untuk menulis kisahnya huruf demi huruf ke layar komputer.

Gadis 18 tahun berasal Zhenjiang, Daerah Jiangsu, China bahagian timur, itu menderita lumpuh otak atau cerebral palsy.

Selain sulit menggerakkan tangan, penyakit itu juga membuat Wang kesulitan berkomunikasi. Ia hanya menggunakan komputer untuk berhubungan dengan dunia luar.

Meski tak pernah mendapat pendidikan formal di sekolah, ia sangat fasih berkomunikasi dalam bahasa China, walau lbelajar di layar komputer. Ia juga memahami bahasa Jepun dan Korea.

“Saya banyak menonton drama TV yang ada tulisan terjemahannya di layar. Saya mempelajari itu sekaligus pengucapannya. Saya selalu ingat semua setelah menontonnya sekali,” katanya seperti dikutip dari laman orange.co.uk.

Hanya boleh berkomunikasi melalui komputer, Wang sangat menikmati dunia maya. Ia menulis banyak kisah dengan nama samaran ‘The Exiles Fairy’. Karya terbarunya, kisah cinta sepanjang 200 ribu karakter yang menggambarkan perjalanan seorang gadis dari keluarga kaya yang jatuh cinta dengan seorang gangster.

Ia mengunggah kisahnya bab demi bab. Lebih 340 ribu pengakses. “Banyak pembaca meninggalkan pesan untuk saya, meminta saya untuk meng-update lebih cepat, tapi saya hanya boleh menulis secepat saya boleh,” katanya.

Kini, dia berjuang keras menyelesaikan novelnya sesuai kontrak dengan seorang penerbit online . “Saya menulis mulai jam 9 pagi hingga 1 malam. Selain makan dan tidur, saya menghabiskan seluruh waktu saya di depan komputer.”

Ayahnya, Wang Yunqi, baru menyedari bakat dan kehebatan putrinya setelah seorang penerbit online menawarkan kontrak kerja sama untuk sebuah novel. “Dia hanya tinggal di rumah dan tidak pernah sekolah. Sulit untuk percaya bahawa dia dapat menulis, bahkan menulis novel,” kata sang ayah.

Celebral palsy merupakan penyakit yang ditandai dengan terganggunya fungsi otak dan jaringan saraf yang mengendalikan gerakan, laju belajar, pendengaran, penglihatan, dan kemampuan berfikir.

Penyebabnya belum dapat dipastikan. Namun, banyak yang beranggapan terjadi akibat kelahiran prematur sehingga bahagian otak belum berkembang sempurna, bayi lahir tidak langsung menangis sehingga otak kekurangan oksigen, atau adanya cacat tulang belakang dan pendarahan di otak.

Wang telah menjadi inspirasi orang untuk tak menyerah dengan keadaan.

Madonna Menemukan Kedamaian Dalam Islam

Kelahiran dan kematian anak perempuannya menjadi titik perubahan dalam hidupnya. Ketika tahu dirinya hamil, Madonna Johnson tahu bahwa dia akan menjadi orang tua tunggal. Jika kerana bukan rasa cinta, pengabdian dan dukungan dari ibunya, Madonna mungkin tidak akan pernah boleh menghadapi semua persoalan hidupnya.

Namun Madonna harus kehilangan putri yang baru dilahirkannya. Pada usia 5 bulan, bayinya meninggal akibat "Sudden Infant Death Syndrome" (SIDS) yang dalam dunia kedoktoran dikenal sebagai kematian tiba-tiba pada anak kecil yang tidak diketahui penyebabnya. Kematian anak perempuannya yang mendadak, membuat Madonna sangat berduka.

"Saya belum pernah mengalami rasa sakit seperti itu, panik dan merasa sangat hampa. Tapi ketika pemakaman, saya mengatakan pada orang-orang bahawa saya percaya sepenuh hati Tuhan tidak akan memberikan rasa sakit jika Dia tidak memiliki sesuatu yang luar biasa untuk saya di masa depan, apa yang harus saya lakukan adalah tetap berada di jalan yang benar dan Tuhan akan menunjukkannya begitu saya siap," ujar Madonna mengenang saat pemakaman bayinya.

Dia mengatakan ketika itu teman-temannya mengatakan bahawa dia akan bertemu dengan anakya lagi kelak. Madonna menanyakan bagaimana orang tahu bahwa dia akan masuk syurga? Hanya kerana dia seorang Kristian, tidak ada jaminan dia masuk syurga apalagi dia bukan seorang Kristian yang taat. Begitu banyak pertanyaan Madonna yang tak terjawab. Tanpa sedar dia mula mempertanyakan soal "satu agama yang benar" yang boleh menjaminnya masuk syurga untuk bertemu lagi dengan anaknya.

Madonna sejenak melupakan pertanyaan itu. Dia mendapat pekerjaan di sebuah bar di Indianapolis dan bertemu seorang perempuan yang kemudian menjadi sahabat baiknya. Temannya itu memiliki sejumlah bisnis, tapi bisnisnya tidak terlalu sukses. Suatu hari, temannya itu menanyakan apakah Madonna mahu pergi ke Malaysia. Dia mengatakan memerlukan tenaga Madonna untuk membeli busana model Malaysia, membuat foto-fotonya dan mencari sesesorang yang boleh menangani ekspor impor. Tanpa pikir panjang, Madonna menerima ajaka temannya itu.

"Saya tiba di Kuala Lumpur di pertengahan bulan Ramadan. Saya belum pernah mendengar soal agama Islam dan tidak tahu bahawa Malaysia adalah negara Muslim. Saya melihat hampir semua perempuan menutup kepalanya dengan tudung bahkan dalam cuaca yang sangat panas. Saya juga menyaksikan bagaimana orang-orang berusaha bersikap baik pada saya," tutur Madonna.

"Seorang sahabat yang sangat spesial menjelaskan pada saya bahawa Malaysia adalah negara Islam, dan Muslim meyakini jika mereka berbuat baik pada orang lain, Allah akan senang dan akan memberikan pahala bagi mereka di Hari Akhir nanti," sambungnya menirukan penjelasan sahabat spesialnya.

Di sisi lain Madonna melihat sisi negatif Islam, seperti pandangan orang-orang yang sebenarnya tidak banyak tahu tentang Islam. Ia lalu membeli beberapa buku Islam, termasuk Al-Quran dan mulai mempelajari Islam. Banyak pertanyaan yang diajukannya tentang ajaran Islam, misalnya; mengapa perempuan harus menutup seluruh tubuhnya kecuali tangan dan wajah, mengapa muslim sangat bahagia dan mahu berpuasa sepanjang siang hari, mengapa ada orang mahu berlapar-lapar dan itu membuat mereka bahagia? Madonna merasa tidak ada orang yang boleh berbahasa Inggris dengan baik untuk menjelaskan jawaban atas pertanyaan-pertanyaannya itu, sehingga Madonna memilih untuk mencarinya dalam Al-Quran.

"Semakin saya mendalami agama Islam, saya makin sering bertanya-tanya apakah ini jalan untuk bertemu dengan anak perempuan saya, apakah agama ini akan membawa saya ke surga?" imbuh Madonna.

Ganjalan terbesar bagi Madonna tentang Islam adalah perbezaan konsep Yesus (Nabi Isa) dalam Kristian dan Islam. Ia membayangkan betapa sulitnya menjelaskan pada keluarganya soal perbezaan itu. "Saya punya persoalan di sini, haruskah saya mengambil tentangan ini ... menjadi seorang muslim dan berjalan menuju syurga? Atau saya menolak kebenaran yang telah saya yakini dalam hati hanya kerana takut akan penentangan dari keluarga dan teman-teman saya ... dan hanya untuk tinggal di neraka selama-lamanya?" hati Madonna masih risau.

Fikiran apakah ia seharusnya segera masuk Islam atau tidak membuatnya merasa gelisah setiap hari. Bagi Madonna, keputusan itu tidak mudah. Islam bukan agama separuh waktu, seorang muslim sejati tidak mengikuti Islam satu kali seminggu. Islam adalah agama yang menyeluruh dengan tentangan dan perjuangan yang berat, tapi juga memberikan banyak keindahan. "Makin banyak Anda belajar dan memahami (Islam), semakin Anda menyedari bahawa Anda hanya harus memulai sebuah langkah, yang membuat Anda harus berusaha keras dan belajar lebih banyak lagi," ungkap Madonna.

Dan sampailah dia pada suatu hari dimana dia dengan mantap mengatakan,"Ok, saya yakin, saya akan masuk Islam" dan sejak itu segala keresahan dan kegundahannya sirna. "Alhamdulillah. Semua rasa pedih yang saya alami di masa lalu, termasuk rasa sakit akibat kematian anak saya, semuanya sirna. Tak ada lagi mimpi buruk dan saya merasakan kedamaian yang luar biasa," tandas Madonna.

Madonna mengunjungi PERKIM, sebuah organisasi muslim di Malaysia dan dia di sana  mengucapkan dua kalimat syahadat. "Hati saya diliputi kedamaian dan rasa cinta pada Allah Swt. Alhamdulillah," tegasnya.

"Tentu saja tentangan masih menghadang. Menjadi seorang muslim bukan bererti saya tidak menghadapi masalah. Tapi menjadi seorang muslim, saya punya solusi atas semua persoalan yang menghampiri saya, dengan mengikuti jalan kebenaran, jalan Islam. di hujung jalan ini, terbentang syurga, ada anak saya dan banyak kenikmatan lainnya."

"Segala puji bagi Allah Swt. yang telah membawa saya ke dalam kebenaran dan atas rahmat-Nya yang telah menjadikan saya seorang muslim," kata Madonna.

Design dapur yang sangat menakjubkan

Dapur masa depan, minimalis tetapi sangat berguna, Dapur dengan bentuk bulat dan minimalis memang menjadi trend sebagai sebuah dapur masa depan.







Konsep dapur yang telah memenangkan design pada pertandingan dengan tema "Kitchen is The Heart of Home" .Mereka mencuba membuat sebuah dapur yang "kecil" tetapi sangat banyak fungsinya. 


Beberapa keunikan yang ada di "Future Kitchen" antara lain :
1. sistem dua lapis sehingga antara meja dengan almari yang di bawah dapat berputar.
2. terdapat peti sejuk
3. oven,
4. tempat pisau yang tersembunyi yang dapat secara automatik terbuka bila diperlukankan (no. 14) dan masih banyak lagi.Seolah -olah semua dalam satu.


Designn ini dibuat oleh warga negara China iaitu Cheng Ce, Zhou Dong dan Liu Guang Kui, yan cukup membanggakan orang Asia. 





VIDEO: Skop Multifungsi Ala Tentera China


VIVAnews - Jika biasanya tentera menggunakan pisau lipat khusus sebagai alat serbaguna ketika berada di lapangan, hal itu ternyata tidak berlaku bagi tentara Negara, China.

Tentera dari negara yang memiliki anggaran pertahanan terbesar kedua di dunia ini memilih menggunakan sebuah skop sebagai alat serbaguna pengganti Swiss-army knife.

Selain sebagai alat standard untuk menggali tanah, tentera China mampu menggunakan skop sebagai alat untuk memotong buah bahkan memasak bahan makanan. Kemampuan skop ini boleh dilakukan kerana sisi dari skop telah ditajamkan.

Skop yang dirancang khusus ini juga memiliki fungsi untuk memotong kabel bahkan dawai ukuran tebal sekalipun. Tentera China sangat terlatih juga menggunakan skop untuk memotong besi, kayu, dan batang pohon.

Tidak salah juga jika selama ini China terkenal memiliki sejumlah petarung yang pandai bertarung. Sebab, tentara China biasa menggunakan skop untuk mengaitkan tali, sehingga boleh memanjat sebuah tembok.




Video pertama yang di tayangkan di You Tube

Siapa yang tak kenal You Tube?? Rasanya semua pengguna internet sudah tau You Tube. tapi tak video apa yang pertama kali di upload di youtube?? Judulnya “me at the zoo” di Upload oleh Jawed Karim merupakan salah satu penemu youtube. video ini di upload pada 23 April 2005, dengan durasi 19 saat. ini videonya...



Sejarah kewujudan bra

Mary Phelps Jacob boleh disebut sebagai penyelamat kaum perempuan dari siksaan korset. Dialah yang menemukan bra moden pertama pada tahun 1913. Bra ini sendiri tercipta secara tidak sengaja. Pada ketika itu Mary berniat menghadiri sebuah pesta di New York, rencananya ia akan mengenakan gaun malam. Namun Mary menemukan  korsetnya merosakkan bentuk gaun yang akan dia pakai, sebab gaun itu terbuat dari bahan yang sangat tipis .



Dia kemudian membuat sebuah alternatif pakaian dalam dari dua buah sapu tangan sutra miliknya dengan tambahan beberapa pita. Itulah  bra pertama ditemukan. Bra sendiri berasal dari bahasa Prancis kuno yang bererti 'lengan atas'. Mary kemudian mematenkan pemuannya pada Februari 1914 dengan nama 'backless bra'. Da kemudian mendirikan perusahaan dengan nama Caresse Crosby, dan memulai produksi temuannya.


backless bra, by Mary P. Jacob

Pada  tahun 1922, Ida Rosenthal dan Enid Bissett, pendiri perusahaan Meidenform Inc., menyempurnakan bentuk bra dengan bentuk seperti mangkuk, dengan ukuran berbeza-beza berdasarkan ukuran payudara perempuan. Mereka menyebut bra ini, 'Maidenform'.

Juru Sunat di Ghana Diusir, Tak Sengaja Patahkan Kemaluan


Accra, Ghana - Gara-gara tak sengaja mematahkan penis sampai ke pangkal, seorang juru sunat tradisional diusir dari sebuah kota di Ghana. Kes ini terjadi di tengah kempen menentang juru sunat ilegal yang keamanannya tidak terjamin secara medikal.

Keberadaan juru sunat tradisional yang dalam bahasa setempat disebut wanzam memang selalu menjadi kontroversi. Banyak warga masih memanfaatkan jasanya, sementara kalangan medik menganjurkan agar anak laki-laki disunat oleh doktor yang lebih terlatih.

Seorang wanzam berusia 70 tahun, Wanzam Abdullah semakin menambah bukti bahawa tidak ada jaminan keamanan dalam sunat tradisional. Akibat kesalahan fatal yang dilakukannya beberapa waktu silam, Wanzam Abdullah harus menerima hukuman sosial yakni diusir dari Kota Accra.

Ia disaman oleh orangtua seorang bayi laki-laki berusia 4 bulan yang disunatnya . Orangtua bayi tersebut tidak terima, lantaran Wanzam Abrullah tidak hanya mengupas kulit penutup kepala penis tetapi memangkas atau mematahkan batang penis hingga nyaris sampai hujung.

"Orang itu (wanzam) mencederai penis bayi, memotong bagian paling sensitifnya dan tinggal sebagian kecil saja yang tersisa. Untung bayi itu masih boleh kencing dengan normal," ungkap John Koffie, Ketua polis setempat seperti dikutip dari myjoyonline, Minggu (20/11/2011).

Menurut polis, saat disunat bayi itu banyak bergerak. Karena tidak dipegangi dengan erat, Wanzam Abdullah tidak sengaja menyayunkan pisaunya dan menyambar batang penis si bayi laki-laki yang malang ini hingga benar-benar putus di bahagian pangkalnya.

Si bayi saat ini mendapat perawatan intensif di Hospital Pendidikan Korle Bu di Kota Accra. Sedangkan Wanzam Abdullah yang sudah berpengalaman selama 20 tahun ini tak hanya diusir, tapi juga terancam hukuman penjara jika terbukti bersalah telah membahayakan pasiennya.

Sumber : detikhealth.com

Hebat..ada alat yang mampu membuat anda bermain gitar segera

Lupakan mengikuti kelas musik berbulan-bulan agar mahir bermain gitar. Kini para ilmuwan dari Jepun telah menemukan alat canggih yang mampu mengambil alih pergerakan jemarimu

PosessedHand merupakan alat baru yang dihasilkan oleh kerjasama Universiti Tokyo dan Laboratorium Ilmu Pengetahuan milik Sony Computer. Apabila benda ini dipasangkan ditanganmu maka jemarimu akan bergerak secara automatik sesuai program yang diinput.



Alat ini pertama kali diuji cuba untuk membantu orang berlatih instrumen musik. Meskipun pada saat ini, alat tersebut belum mampu membuat penggunanya menjadi sehebat Slash atau Jimmy Hendrix, para ilmuwan akan tetap terus mengembangkan alat ini hingga nantinya dapat membantu orang yang terkena stroke agar dapat bergerak kembali.

Bagaimana ya rasanya ketika tangan kita dipakaikan alat ini? Menurut pemimpin projeknya Emi Tamaki, apabila seseorang menggunakan alat ini, ia akan merasa seperti sedang dipicit dengan lembut. Namun begitu, salah seorang yang telah menjalani ini mengaku "Rasanya tubuh saya seperti di hack".



Apa punya fesyen baju ni..bont**t pun nampak


berani sungguh kakak ni pakai macam ni...
kalau kena raba siapa yang harus disalahkan...

Buat-buat malu konon...

Nampak sangat hipokrit mamat nie..
buat-buat malu konon...





tapi aku rasa dia nak cover muka dia masuk suratkhabar kot...
takut bini marah..bila keluar muka kat surat khabar nanti...


Sampah di buat bantal...cuba lihat



ada tak yang sanggup gunakan bantal macam ini....

Macam mana boleh jadi macam ni



Manusia yang taksub dengan duit syiling

Cuba perhatikan gambar-gambar dibawah
betapa taksubnya pasangan ini dengan duit
syiling....








Seniman dan Paleontologi Buat Tengkorak Pac-Man


Ketika masih anak-anak, hampir semua dari kita pasti telah memainkan game Pac-Man. Tapi yang satu ini tidak pastilah tidak pernah kita bayangkan dan lihat sebelumnya. Dimana sebuah reprentasi nyata dari tengkorak Pac-Man telah dibuat oleh seniman Garcon Gentil dan ahli paleontologi Francois Escuilie

Payudara Besar Perempuan Ini Dianggap Ganggu Sidang Pengadilan

TRIBUNNEWS.COM - Penguam Dmitry Feofanov dituduh menggunakan seorang pembantu dari pejabat pengacaranya bernama Daniella Atencia untuk menganggu perjalanan sidang pengadilan. Demikian dilapor Daily Mail.

Menurut pengacara Thomas Gooch, sejumlah juri yang ada dalam sidang mengeluhkan ke hakim bahawa dada besar Daniela terlalu menganggu dan boleh membuatnya kalah dalam kes ini.

Gooch, yang merupakan penguam sebuah dealer kendaraan di pengadilan Chicago, Amerika Syarikat (AS), dan merupakan lawan Feofanov, menolak tuduhan jika ia bertindak tidak adil terhadap Daniela. Alasannya menolak Daniela kerana ia tak memiliki pengalaman hukum dan bukan kerana dada besarnya. “Secara peribadi saya suka payudara besar pada perempuan,” katanya.

“Meski demikian saya keberatan terhadap seseorang yang duduk di meja pengacara namun tidak memiliki pengalaman hukum di mana sudah ada dua pengacara di sana. Ia berdandan sangat fashionable dan mengundang perhatian,” jelasnya.

Atuk ini terpaksa pikul beban di kepala walaupun pergi ke tandas

Semuanya gara-gara meyimpan rambut.Terpaksalah dia
seperti memikul beban di kepala....







Sue Kent buktikan walaupun tangannya cacat dia masih boleh mengurut

Sue Kent. Wanita 48 tahun ini lahir dengan tangan hanya sepanjang 20,3 sentimeter. Namun, keadaan tubuh yang tak sempurna ini  menaikkans emangat hidupnya dan membawanya menjadi tukang urut cacat @ kudung




Wanita yang telah memiliki dua anak ini menjalani pekerjaan sebagai tukang urut sejak tiga tahun lalu. Dengan teknik  urut menggunakan jari dan telapak kaki, dia hampir tak pernah istirahat melayani pelangganya yang memerlukankan relaksasi atau bermasalah dengan persendian.

Pelanggannya tak hanya masyarakat umum di Inggris. Sejumlah atlet nasional setempat juga menjadi pelanggan setia di klinik miliknya di Mumbles, Wales. Ia bahkan terpilih sebagai tukang urut rasmi yang menangani pasukan kebangsaan negaranya pada Olimpik yang akan berlangsung di London, Inggris, 2012.

"Ambisi saya saat ini ingin terus mempelajari teknik mengurut dengan kaki hingga tingkat tertinggi," katanya seperti dikutip Daily Mail. "Sungguh menantang bergabung dengan terapis yang bekerja dengan tangan, tapi harus mengembangkan prosedur urut dengan efek yang sama antara urutan kaki dan tangan."

Ketidaksempurnaan fisik itu tak membuat Sue menyepikan diri dari lingkungan sosialnya. Di sela-sela kesibukannya mengurut, ia mengisi waktu kelapangannya dengan balet, berenang, dan berkuda. "Saya sangat suka balet, mungkin ini juga yang membuat kaki saya sangat kuat untuk mengurut" ujarnya.

Sue adalah korbankesan buruk Thalidomide ketika masih janin. Saat masih dalam kandungan, sang ibu rajin memakan ubat itu untuk mengatasi berbagai keluhan selama kehamilan, seperti mual di pagi hari, insomnia, batuk, dan flu.

Thalidomide cukup popular di kalangan ibu hamil selama tahun 1950-an dan 1960-an. Namun tidak ada yang menyangka,memakan ubat itu membuat lebih dari 10 ribu bayi lahir cacat. Ini merupakan salah satu tragedi terbesar dalam sejarah dunia kesihatan.
  

“Buku Harian Sang Pramugari” membuat para Netter terharu membacanya


Seorang ayah tua yang datang dari desa,menempuh jarak jauh pergi menjenguk anaknya yang sedang kuliah di Beijing, tindak tanduknya selama di pesawat telah membuat seorang pramugari yang baik hati menjadi terharu. Pramugari tersebut menuliskan rasa harunya itu ke dalam buku harian dan disebar luaskan di internet, “Buku Harian Sang Pramugari” ini dengan cepat telah membuat puluhan ribu Netter terharu…


Saya adalah seorang pramugari biasa dari Eastern Airlines, kerana masa kerja saya belum lama, jadi belum menjumpai masalah besar yang tidak boleh dilupakan, setiap hari terlewati dengan hal-hal kecil yaitu menuangkan air dan menyediakan teh. Tidak ada kegairahan dalam bekerja, sangatlah hambar. Tapi hari ini, tanggal 7 Jun, saya telah menjumpai suatu kejadian yang merubah pemikiran saya terhadap pekerjaan dan pandangan hidup.

Hari ini kami melakukan penerbangan dari Shanghai ke Beijing, penumpang saat itu sangat banyak, satu unit pesawat terisi penuh. Di antara rombongan orang yang naik pesawat ada seorang pak tua dari desa yang tidak menarik perhatian, dia membawa satu karung guni besar di punggungnya, dengan membawa aroma tanah yang khas dari pedesaan.

Saat itu saya sedang berada di depan pintu pesawat untuk menyambut para tamu, fikiran pertama yang menghampiri saya saat itu adalah masyarakat sekarang ini sudah sangat makmur, bahkan seorang pak tua dari desa pun memiliki wang untuk naik pesawat, sungguh lumayan.

Ketika pesawat sudah mulai terbang , kami mulai menuangkan air, hingga tiba di baris kerusi ke 20-an, terlihat pak tua tersebut, dia duduk dengan sangat hati-hati, tegak tidak bergerak sama sekali, karung guninya juga tidak diletakkan di tempat bagasi bawaan, tingkah si pak tua itu menggendong karung guni besar sekilas seperti rak penyangga bola dunia (globe), tegak seperti patung.

Saat ditanya mahu minum apa, dengan gugup dia menggoyang-goyangkan tangannya dan berkata tidak mahu. Saat hendak dibantu untuk menyimpan karungnya di tempat bagasi dia juga menolak. Terpaksa kami biarkan dia menggendong karung tersebut. Beberapa saat kemudian tiba waktunya untuk membahagikan makanan, kami mendapatkan bahawa dia masih duduk dengan tegak dan tidak bergerak sama sekali, kelihatannya sangat gelisah, saat diberi nasi, dia tetap saja menggoyangkan tangannya menolak tanda tidak mahu.

Kerananya ketua pramugari datang menghampirinya dengan ramah menanyakan apakah dia sedang sakit. Dengan suara lirih dia berkata ingin ke toilet tapi dia tidak tahu apakah boleh berkeliaran di dalam pesawat, dia takut merosak barang-barang yang ada di dalam pesawat.

Kami memberitahu dia tidak ada masalah dan menyuruh seorang pramugara menghantarkannya ke toilet. Saat menambahkan air untuk kedua kalinya, kami mendapati dirinya sedang mengamati penumpang lain minum air sambil terus menerus menjilat-jilat bibirnya sendiri, kami lantas menuangkan secangkir teh hangat dan kami letakkan di atas mejanya tanpa bertanya kepadanya.

Siapa sangka tindakan kami ini membuat dia sangat ketakutan dan berkali-kali ia mengatakan tidak perlu, kami pun berkata kepadanya minumlah jika sudah haus. Mendengar demikian dia melakukan tindakan yang jauh lebih mengejutkan lagi, buru-buru dia mengambil segenggam wang dari balik bajunya, semuanya berupa wang syiling satu sen, dan diserahkan kepada kami. Kami mengatakan kepadanya bahawa minuman ini percuma dia tidak percaya. Dia sepanjang perjalanan beberapa kali ia masuk ke rumah orang untuk meminta air minum tetapi tidak pernah diberi, bahkan selalu diusir dengan penuh kebencian.

Akhirnya kami baru mengetahui ternyata demi menjimat wang, sepanjang perjalanannya ia seboleh mungkin tidak naik kendaraan dan memaksakan diri berjalan kaki hingga mencapai kota terdekat dengan lapangan terbang, barulah dia naik teksi ke sana, bekal wangnya tidak banyak, maka dia hanya boleh meminta air minum dari depot ke depot sepanjang perjalanan yang dilewatinya. Sayang sekali dia sering sekali diusir pergi, orang-orang menganggapnya pengemis.

Kami menasihatinya selama beberapa waktu lamanya hingga akhirnya dia mahu mempercayai kami, duduk, lalu perlahan-lahan meminum tehnya. Kami menanyakan apakah dia lapar, mahukah memakan nasi, dia masih tetap saja mengatakan tidak mahu. Dia bercerita bahwa ia memiliki 2 orang putra, keduanya boleh diandalkan dan sangat berguna, keduanya diterima di perguruan tinggi, yang bungsu sekarang kuliah di semester 6, sedangkan si sulung telah bekerja.

Kali ini dia ke Beijing menjenguk anak bungsunya yang sedang kuliah. Kerana anak sulung sudah bekerja bermaksud menjemput kedua orang tuanya untuk tinggal bersamanya di kota, akan tetapi kedua orang tuanya tidak terbiasa, mereka hanya menetap beberapa waktu lamanya lalu kembali lagi ke desa.

Kali ini kerana anak sulungnya tidak ingin sang ayah susah payah naik bas, maka dibelikanlah tiket pesawat khusus bagi ayahnya dan bermaksud menemani ayahnya untuk berangkat bersama dengan pesawat kerana sang ayah tidak pernah menumpang pesawat sebelumnya, ia sangat khuatir ayahnya tidak mengenali jalan. Akan tetapi ayahnya mati-matian tidak mahu naik pesawat kerana beranggapan bahawa hal tersebut adalah suatu pembaziran.

Akhirnya setelah boleh dinasihati sang ayah tetap berkeras untuk berangkat sendirian, tidak mahu anaknya membazirkan wang untuk membeli selembar tiket lagi.

Dia membopong sekarung ketela merah kering yang diberikan pada anak bungsunya. Ketika pemeriksaan sebelum naik ke pesawat, petugas mengatakan bahawa karungnya itu terlalu besar, dan memintanya agar karung itu dimasukkan ke bagasi, namun dia mati-matian menolak, dia bilang takut ketelanya hancur, jika hancur anak bungsunya tidak mahu makan lagi. Kami memberitahu dia bahawa barang bawaannya aman jika disimpan disitu, dia berdiri dengan waspada dalam waktu lama, kemudian baru diletakkannya dengan hati-hati.

Selama dalam perjalanan di pesawat kami sangat rajin menuangkan air minum untuknya, dan dia selalu dengan sopan mengucapkan terima kasih. Tapi dia masih berkeras tidak mahu makan. Walaupun kami tahu perut si pak tua sudah sangat lapar. Sampai menjelang pesawat akan mendarat, dia dengan sangat berhati-hati menanyakan kepada kami apakah kami boleh memberikan sebuah kbeg plastik kepadanya, yang akan digunakan untuk membungkus nasi haknya tersebut untuk dia bawa pergi.

Dia berkata selama ini dia tidak pernah mendapatkan makanan yang begitu enak, dan dia akan bawakan makanan itu untuk diberikan kepada anak bungsunya. Kami semua sangat terkejut. Bagi kami nasi yang kami lihat setiap hari ini, ternyata begitu berharganya bagi seorang pak tua yang datang dari desa ini.

Dia sendiri tak nak untuk makan, dia menahan lapar, demi untuk disisakan bagi anaknya. Oleh kerana itu, seluruh makanan yang sisa yang tidak terbagikan kami bungkus semuanya untuk diberikan kepadanya agar dibawa. Lagi-lagi dia menolak dengan penuh kepanikan, dia berkata dia hanya mahu mengambil haknya saja, dia tidak mahu mengambil keuntungan dari orang lain. Kami kembali dibuat terharu oleh pak tua ini.

Meskipun bukan suatu hal yang besar, akan tetapi bagi saya ini adalah suatu pelajaran yang sangat mendalam.

Tadinya saya berfikir bahawa kejadian ini sudah selesai sampai disini saja, siapa tahu setelah para tamu lainnya sudah turun dari pesawat, tinggallah pak tua itu seorang diri, kami membantunya membawakan karung guninya sampai ke pintu keluar, saat kami akan membantunya menaikkan karung guni tersebut ke punggungnya, mendadak pak tua itu melakukan suatu tindakan yang tak akan pernah saya lupakan seumur hidup: dia berlutut di atas tanah, lalu dengan air mata berlinang dia bersujud kepada kami dan mengatakan, “Kalian semua sungguh adalah orang-orang yang baik, kami orang desa sehari hanya boleh makan nasi satu kali, selama ini kami belum pernah minum air yang begitu manis, tidak pernah melihat nasi yang begitu bagus, hari ini kalian bukan saja tidak membenci dan menjauhi saya, malah dengan ramah melayani saya, sungguh saya tidak tahu bagaimana harus berterima kasih kepada kalian, saya hanya boleh berharap kalian orang-orang yang baik suatu hari nanti akan mendapatkan balasan yang baik”.

Sambil tetap berlutut, sambil berkata seperti itu, sambil menangis, kami semua buru-buru memapahnya untuk berdiri, sambil tiada hentinya menasihatinya dan menyerahkannya kepada seorang penjaga yang bertugas untuk membantunya, setelah itu kami baru kembali ke pesawat untuk melanjutkan pekerjaan kami.

Terus terang saja, selama 5 tahun saya bekerja, di dalam pesawat saya telah menemui berbagai macam penumpang, ada yang tidak beradab, ada yang main pukul, juga ada yang berbuat onar tanpa alas an, tapi kami tidak pernah menjumpai orang yang berlutut kepada kami, terus terang kami juga tidak melakukan hal yang khusus kepadanya, hanya menuangkan air agak sering untuk beliau, hal ini telah membuat seseorang yang telah berumur 70 tahun lebih berlutut untuk berterima kasih kepada kami, lagi pula melihat dia memanggul satu karung ketela merah kering, dia sendiri rela tidak makan dan menahan lapar demi membawakan anaknya nasi yang dibahagikan di pesawat, juga tidak mhau menerima nasi hak milik orang lain yang bukan menjadi miliknya, tidak serakah, saya sungguh merasakan penyesalan yang amat mendalam, lain kali saya harus boleh belajar berterima kasih, belajar membalas budi orang lain.

Pak tua ini yang telah mengajarkan kepada saya, bagaimana saya harus hidup dengan penuh kebajikan dan kejujuran. (The Epoch Times)

Sumber : erabaru.net

Di Korea Utara boleh tahu perempuan sudah kahwin ke belum melalui rambut

The South Korean Ministry of Unification has revealed the hairstyles on offer for North Korean women in a recent blog post on its website.

The series of photographs shows the role beauty and personal appearance play in the lives of North Korean women, highlighting the 'hot' hairstyles and and differentiation in hairstyles for unmarried women and married women.

Also, the women wear their hair in different ways when wearing the traditional hanbok, or Choson dress as it is known in North Korea, than when they wear Western-style clothes.

With the traditional dress, women opt for the straight stale or an updo. With Western-style clothing, they braid their hair, have loosely-permed hair and other various styles.

Unmarried women wear a ribbon braided into their hair or have their hair parted and braided into two plaits.

There is even an annual competition to recognise the best beauty salon in Pyongyang.


sumber : stomp.com.sg

Mengintip Gaya Hidup Mewah Si Cantik CEO Yahoo


Marissa Mayer baru saja dinobatkan sebagai CEO Yahoo. Sebelumnya, ia adalah pegawai top di Google. Tidak hairan kekayaannya cukup melimpah.

Diestimasi, perempuan berparas cantik ini punya harta kekayaan sekitar USD 300 juta. Padahal, usianya masih 37 tahun.

Pernikahan mewah


Marissa Mayer menikah dengan lelaki bernama Zachary Bogue pada tahun 2009. Upacara pernikahan mereka cukup glamour. Bahkan, group band kenamaan The Killers pun disewa untuk meramaikan acara.

Pada pernikahannya tersebut, Mayer mengenakan gaun rancangan rumah desain terkenal, Reem Acra. Kek pernikahan dirancang oleh Ron Ben Israel, seorang tukang masak ternama di AS yang punya acara televisyen sendiri.

Baju berjenama


Mayer dikenal sangat memperhatikan penampilan. Dia senang memakai baju reaan Carolina Herrera ke pejabat yang membuat penampilannya semakin anggun. Dia juga punya banyak koleksi kasut mewah. Jam tangannya, Omega De Ville, dibeli seharga USD 20 ribu.

Perancang Oscar De La Renta yang kerap merancang baju selebritis seperti Eva Longoria dan Cameron Diaz mengaku bahawa Mayer adalah pelanggan tetapnya. Pernah suatu ketika dia membeli 20 buah busana seharga masing-masing USD 2.700 untuk teman-temannya.

Seminggu sekali, Mayer juga pergi ke salon untuk memotong rambut atau sekadar manicure. Tidak hairan jika penampilannya selalu tampak menawan.

Rumah mewah


Tidak sulit bagi Marissa untuk tinggal atau menyewa tempat tinggal mewah. Salah satu kediaman yang paling disukainya adalah penthouse di Four Seasons, San Francisco. 

Apartmentnya dihiasi dengan berbagai karya seni mahal. Marissa juga punya rumah di dekat pejabat Google. Pada tahun 2010, Marissa jadi tuan rumah sebuah acara pengumpulan dana yang dihadiri oleh presiden AS, Barack Obama.

Suami ideal


Marissa Mayer memilih lelaki bernama Zachari Bogue sebagai pendamping hidupnya. Saat ini, Mayer sedang hamil muda buah cintanya dengan Zachari.

Zachari sendiri berprofesi sebagai pengacara, manager investasi dan entrepreneur. Dia punya perusahaan investasi real estate bernama Montara Capital Partners. Selain itu, dia juga berkongsi di beberapa perusahaan lain.

Bersama sang suami, Marissa senang bercuti. Tempat percutian favorit mereka antara lain tempat ski bernama Vail di Colorado. 

Pasangan Pengantin Hampir Tewas Disapu Ombak Selepas Menikah

TRIBUNNEWS.COM - Gelombang ombak hampir saja membunuh pasangan pengantin yang baru mengucapkan janji sehidup semati ketika mereka menggelar pernikahan bertema pantai di School House Beach, Bodega Bay, California, Amerika Syarikat (AS).


Malangnya, ketika pasangan Kathleen Moore dan Bryan Solari berfoto di tepi pantai, mereka tidak menyedari jika gelombang besar menghampiri bibir pantai. "Saya melihat ombak datang tetapi tak akan menduga sebesar ini," kata Solari,ketika diwawancara FoxNews,mengenai pernikahan yang dilangsungkan pada Oktober lalu.

Setelah berhasil menyelamatkan diri dari hentaman ombak, pasangan ini beruntung menemukan cincin kahwin mereka dan juga telefon bimbitnya.


Meski suasana pernikahan itu sempat dirosak oleh hentaman ombak, Solari mengatakan tetap boleh melaksanakan pernikahan yang selama ini dia impikan. Pasangan ini memutuskan untuk menunda bulan madu kerana masing-masing sibuk dengan pekerjaan mereka.

Sehari setelah pernikahan,  suaminya telah memecahkan kaca, yang menurut sebahagian orang adalah pertanda buruk.

Kesian...Bayi maut dihempap mayat pengasuh gemuk


LONG ISLAND: Bayi lelaki berusia sebulan dan anak kepada wartawan televisyen mati akibat kelemasan apabila pengasuhnya rebah dan maut lalu menghempap bayi malang itu.

Michael Baldwin II yang bekerja di stesen berita 12 New York, berkata, dia meminta Teresa Coffey, 39, menjaga anak lelakinya selepas dipanggil bekerja Khamis lalu. Bagaimanapun, selepas panggilan dibuat ke kediamannya beberapa kali dari tempat kerja tidak berjawab, dia bergegas pulang ke kediamannya di Greenlawn di sini dan menemui bayinya, Michael Baldwin III dan Teresa sudah meninggal dunia. Baldwin memberitahu Newsday: “Anak saya bagaikan nyawa saya. Dan kini dia sudah tiada lagi.” Teresa yang berketinggian 1.67 meter dan berat melebihi 90.7 kilogram ditemui di atas bayinya kira-kira jam 9.30 malam sebaik Baldwin tiba di rumahnya. Wartawan TV itu menemui Teresa rebah di atas sofa tetapi gagal menemui anak lelakinya.


“Saya mencari di setiap bilik sambil memanggil namanya, Michael, Michael,” katanya.


Apabila dia gagal menemui anak lelakinya itu, dia pergi semula ke ruang tamu di mana Teresa tertiarap dengan lututnya terjulur ke lantai.


“Saya ada terfikir mungkin Teresa rebah di atas bayi saya.


“Saya kemudian mengangkat tubuh Teresa dan melihat Michael di bawahnya.



“Dia kelihatan pucat...saya lalu mendukung dan memanggil namanya walaupun saya tahu dia mungkin sudah tiada lagi,” katanya. Teresa adalah rakan isteri Baldwin. - Agensi


Kanak-kanak 9 Tahun Bunuh Diri kerana tak diberi wang beli buku

TEMPO Interaktif, Beijing - Anak berusia sembilan tahun ini mengantung diri kerana datuk dan neneknya tidak memberikan wang untuk membeli buku yang dia inginkan.

Kanak-kanak yang belajar dibangku kelas tiga sekolah dasar di Jianli, Daerah Hubei, tersebut ditemukan mati tergantung di dahan pohon belakang rumahnya pada 26 Mei.

Menurut datuk, cucunya sempat meminta wang 36 yuan sehari sebelumnya. Nenek anak itu pun berjanji untuk memberikan wang tersebut.

Akan tetapi, ketika menemukan hanya ada 2 yuan yang ditinggalkan datuk dan neneknya keesokan harinya, ia menggantung diri ketika tidak ada orang di rumah.

“Ia sedikit marah dan tidak mahu berbicara dengan saya pagi itu,” ujar datuknya. “Saya meninggalkan dia di rumahnya dan ke luar rumah sekitar 10 minit. Ketika saya pulang, saya melihatnya sudah ada di pohon.”

Orang tua anak tersebut telah bercerai. Oleh kerana itu,kanak-kanak tersebut tinggal bersama datuk dan neneknya.

Bekukan Otak Untuk Hidup Di Masa Hadapan







 Manusia sanggup melakukan apa sahaja untuk memenuhi keegoannya.Inilah yang dilakukan oleh Innokenty Osadchy 35 tahun yang beranggapan kematian tidak sesuai untuknya.

"Saya tidak pernah mahu mati lagi...sebab kematian tidak sesuai untuk saya," katanya .  Pegawai pelaburan bank itu yakin dia telah menemui kelemahan daripada kematian.

Osadchy telah bersedia untuk membelanjakan sejumlah wang untuk membekukan otaknya. Tindakan ini dilakukan sementara dia menunggu kecanggihan teknologi masa hadapan yang membolehkannya meneruskan kehidupan. Kaedah itu boleh dilaksanakan setelah otaknya dipindahkan ke dalam sekujur tubuh baru dan dihidupkan semula.

"Mengapa saya perlu mati dalam tempoh beberapa dekad lagi?

"Saya tidak ingin mati. Tidak dalam setahun atau sejuta tahun akan datang," katanya.

Osadchy merupakan sebahagian daripada pelanggan syarikat pembekuan bahagian-bahagian tubuh si mati atau cryonic, KrioRus. Mereka percaya otak beroperasi seperti sebuah pemacu cakera komputer yang boleh dibekukan isi kandungannya dan disimpan untuk masa hadapan.

Bagi Osadchy, segala-gala yang bersifat ketuhanan dan berkuasa ghaib seperti puntianak, syurga dan neraka hanya fantasi semata-mata.

"Kita tahu bahawa personaliti manusia tersimpan di dalam otak. Jadi, apabila seseorang itu telah berusia, tiada sebab untuk kita menyimpan tubuh itu lagi," kata Danila Medvedev yang menguruskan KrioRus. KrioRus merupakan syarikat pembekuan bahagian-bahagian tubuh si mati pertama di luar Amerika Syarikat (AS).

Menurut Medvedev, KrioRus telah berusaha menyakinkan para pelanggannya bahawa pembekuan otak merupakan kaedah pemeliharaan yang lebih murah dan selamat.

Kaedah pembekuan manusia sebagai harapan untuk dihidupkan semula pada masa hadapan sebenarnya merupakan satu prosedur haram di Perancis dan di mana-mana negara di dunia. Namun, setakat ini, KrioRus telah menyimpan empat tubuh dan lapan kepala manusia di dalam tong-tong besi berisi cecair nitrogen.

Sejak dilancarkan pada tahun 2005, KrioRus telah membina banyak tong besi baru. Ini bagi menampung keperluan 30 orang pelanggannya termasuk Osadchy yang telah memiliki kontrak. Yuran untuk prosedur pembekuan otak ialah RM41,633 manakala pembekuan seluruh tubuh ialah sebanyak RM124,918.(link)

p/s bila manusia bertuhankan teknologi,hilang semua pertimbangan. 

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved