Hakim Ini Sudah Berusia 102 Tahun Tetapi Tetap Bekerja

on 03 Jun 2012

VIVAnews – Tahun 1917, ketika masih berusia sepuluh tahun, Wesley Brown sudah mencari nafkah bagi keluarga setelah ayahnya meninggal. Sudah terbiasa menghadapi kerasnya perjuangan hidup membuat Brown tetap aktif menjadi hakim, meski kini usianya sudah mencapai 102 tahun.

Maka, julukan tua-tua keladi pantas disematkan kepada Brown. Buktinya, dia tetap rutin bekerja di pejabat pengadilan Kota Wichita, Amerika Syarikat (AS).

“Saya sudah terbiasa bekerja sepanjang hidup,” kata Brown dalam wawancara yang diterbitkan laman surat khabar Wichita Eagle. “Saya tidak tahu lagi apa yang harus saya lakukan kalau tidak bekerja,” lanjut Brown.

Perjalanan karernya ini boleh jadi merupakan penyebab mengapa usia harapan hidup Brown sangat tinggi, hingga lebih dari dua dekad. Laporan dari Harvard Medical School mengatakan, jumlah orang berusia seratus tahun atau lebih berlipat ganda dalam dua dekad terakhir. Brown adalah salah seorang dari sekitar 70.000 warga Amerika berusia seratus tahun atau lebih.

Brown rajin bermain golf dan hingga ketikat ini selalu menggunakan tangga untuk menuju ruang kerjanya di ltingkat empat, tingkat paling atas di pejabat pengadilan federal Wichita.

“Orang yang berusia seratus tahun atau lebih, melatih otak mereka dengan membaca, melukis, dan bermain alat musik, dan beberapa orang memilih tetap bekerja,” tulis laporan penelitian dari Universitas Harvard berjudul “Living to 100: What’s the Secret.”

Pekerjaan Brown sebagai hakim tentu saja melatih otak kerana harus berurusan dengan berbagai isu kompleks terkait hukum.

Brown ditunjuk sebagai hakim federal oleh Presiden John F. Kennedy pada 1962. Brown telah melayani masyarakat selama era pemerintahan sepuluh presiden.

Dia lahir pada 1907, beberapa bulan setelah siaran muzik pertama disiarkan di radio AS. Pencapaian teknologi lain pada tahun 1907 adalah penemuan helikopter, empat tahun setelah kakak beradik Wright menemukan pesawat terbang.

Brown menjadi saksi hidup penemuan berbagai teknologi informasi, mulai dari radio, televisyen, hingga internet. “Teknologi itu seperti tablet yang dilipatgandakan,” kata Brown.

Sebagai seorang hakim, Brown menganggap orang-orang yang masih berdebat mengenai persoalan privasi di internet itu sangat mengagumkan. Dia mengingat suatu era ketika tidak seorangpun memiliki privasi di telefon.

“Dulu kami harus menelefon operator pusat, jadi petugas operator itu tahu apa yang sedang dilakukan semua orang,” kata Brown.

Hari ini, Brown aktif memanfaatkan komputer, telefon selular, dan memahami realiti bahawa privasi datang dan pergi bersama inovasi teknologi terbaru. “Entah apakah di era ini orang-orang masih boleh punya rahsia,” kata Brown.

“Dan saya memutuskan untuk hidup berdasarkan prinsip bahwa tidak ada yang namanya rahsia,” lanjutnya. Namun mungkin Brown masih punya satu rahsia, iaitu rahsia hidup sihat selama lebih dari satu abad.

Akibat beli selipar murah

Berhati-hati jika membeli selipar murah terutama buatan China kerana menurut STOMP (Strait Times Online Mobile Print), plastik dan cat dari China menggunakan bahan yang murah dan berkualiti rendah.












Aksi lelaki mengamuk dengan parang










Guru baru tahu rangka yang digunakan untuk mengajar rupanya rangka asli


Di Wellington, New Zealand seorang guru sekolah dasar menyedari bahawa kerangka manusia yang tadinya dikira terbuat dari plastik ternyata adalah kerangka manusia asli. Kerangka tersebut biasa digunakan dalam pelajaran anatomi.

Surat khabar lokal Northern Advocate mengatakan guru besar sekolah, Bastienne Kruger, langsung menghentikan pelajaran, memanggil polis, dan menyerahkan kerangka di dalam kotak. Petugas yang terkait masih belum mengetahui apa yang akan dilakukan selanjutnya.

Para ahli dari Historic Places Trust meyakini bahawa tulang-tulang tersebut telah diawetkan secara profesional sekitar lebih dari seabad yang lalu ketika perdagangan kerangka masih merupakan hal yang biasa.

Tulang-tulang itu nampak seperti milik seorang budak kecil yang tinggal di India atau China. Tidak ada seorang pun yang tahu berapa lama kerangka tersebut berada di SD Totara North. Sekolah ini dibuka pertama kali pada tahun 1852 di Pulau Utara New Zealand.


Sumber: AOL

Gadis Yang Bersin 12,000 Kali Sehari


Lauren Johnson kelihatan seperti gadis 12 tahun pada umumnya tetapi dia tidak boleh berhenti dariapada bersin.Dia bersin lebih dari 20 kali seminit atau 12,000 kali sehari.Bersin tanpa henti itu bermula ketika Lauren terkena selsema dan situasi ini membuat doktor hairan.


Gadis ini di gelar ' Gesundheit Girl'.Seorang doktor pakar yakin dia menderita sebuah sindrom yang di kenali sebagai bersin mesin gun,dimana mangsanya akan bersin berterusan.Mereka telah menemui beberapa doktor serta telah mencuba 11 rawatan berbeza,namun semuanya gagal.

Telefon 911 untuk mintak tuala



No kecemasan 911 digunakan untuk membuat panggilan kecemasant tetapi tidak bagi seorang lelaki Mark Eskelsen.Dia menelefon 911 dari kolam air panas di pinggiran Portland, AS, dan meminta dikirimkan tuala dan cokelat panas. Bukannya mendapatkan pesanannya, dia ditangkap polis dengan tuduhan telah memasuki rumah orang. 


Polis Beaverton menyatakan, Mark Eskelsen menelefon 911 dari telefon selularnya dan memperkenalkan dirinya sebagai polis dari Washington. Dia meminta bantuan kesihatan. Kemudian, dia mengaku bahawa dia bukanlah seorang polis. 


Eskelsen mengatakan, dia telah berada di dalam air selama 10 jam dan tualanya basah.Dia juga menyatakan yang dia memerlukan coklat panas dan pelukan Selain menceroboh masuk rumah orang, tuduhan kepada Eskelsen adalah menyalahgunakan perkhidmatan nombor kecemasan 911.(link)



Lihat Bagaimana Perempuan Ini Menipu Orang di Jalan

Melissa Gorga bintang siri Real Housewives of New Jersey yang berusia 36 tahun berjalan-jalan di kota New York dengan sesuatu yang aneh.

Ia mengenakan pakaian gemuk untuk mengetahui reaksi bagaimana sikap orang-orang melihat perempuan bertubuh sangat gemuk.

Acara ini kemudian ditayangkan di TV show Entertainment Tonight.



gambar selepas dan sebelum didandan menjadi gemuk

Akibat salah mengambil perunding fesyen

Inilah akibat salah mengambil perunding fesyen..










maka kalau kita nak cari perunding fesyen carilah 
yang benar-benar 'ahli'....


Gempak selipar ni berbentuk keyboard




Lelaki Mati Dipijak Gajah Mengamuk

KARNATAKA - Dua ekor gajah liar menginjak-injak seorang lelaki hingga tewas dan membantai dua ekor lembu di Mysore, India.

Amukan gajah ini menyebabkan kekacauan dan kepanikan di kota. Lelaki berusia 55 tahun itu mati ketika ke luar rumahnya dan melihat apa yang tengah terjadi.

Lelaki itu langsung tewas ketika dipijak gajah yang mengamuk itu. Dua ekor lembu juga terlempar dan mati. Demikian seperti dilapor dari Sky News.

Sekolah dan universiti terpaksa ditutup dan petugas keamanan ditambah untuk bersiap di daerah tersebut.

Salah seorang pegawai kerajaan menyalahkan masyarakat yang membangun perumahan di daerah perhutanan yang merupakan habitat dari gajah tersebut.

"Pelebaran area pertanian dan meningkatnya mobiliti masyarakat serta bertambahnya kendaraan mengganggu habitat gajah dan menyebabkan gajah tersebut mengamuk masuk ke desa," ujarnya.(rhs)

Doktor palsukan jadual sebab malas nak periksa pesakit

HONG KONG – Seorang doktor di Hong Kong di dakwa di pengadilan kerana membuat janji konsultan palsu agar dirinya terlihat memiliki jadual yang penuh.

Suratkabar China South China Morning Post mengkabarkan, Michael Ho (46) didakwa melakukan pelanggaran di tempat praktik dan penipuan setelah memalsukan 33 janji konsultan menggunakan nama-nama keluarga dan pesakitnya pada tahun 2007 dan 2008. Dengan begitu dia tidak perlu memeriksa pesakit yang datang tanpa membuat janji dengannya.

Ho, yang mengaku tidak bersalah atas dakwaan tersebut, dikatakan menggunakan nama ayah, ibu, dan anak lelakinya untuk membuat 16 janji konsultan di hospitalt awam ketika kedua orangtuanya sedang ke luar kota dan anak lelakinya tengah berada di sekolah. Demikian seperti dikutip AFP.

Jaksa Steven Kwan mengatakan di pengadilan bahawa Ho mengisi jadualnya dengan janji konsultan palsu meskipun dia diharuskan memeriksa 70 pesakit selama lapan jam waktu kerjanya di Pusat Kesihatan Kowloon Pusat.

Terdakwa, yang menerima 83.370 dolar Hong Kong sebulan sebagai doktor , muncul di pengadilan pada hari ini setelah ditangkap oleh polisi anti-korupsi Kowloon pada 2009.
(rhs)

"Biasiswa perawan" ada di Sierra Leone,syarat mesti jaga keperawanan sampai lulus


BO, KOMPAS.com — Pemerintah kota Bo, Sierra Leone, menawarkan biasiswa selama lima tahun khusus kepada pelajar perempuan. Namun, ada syarat khusus yang harus dipenuhi, yakni mereka harus menjaga keperawanan sampai mereka lulus, pejabat berita AFP melaporkan.

Pemerintah kota terbesar kedua di Sierra Leone itu berharap boleh memastikan "setidaknya 80 peratus pelajar perempuan menjaga kegadisan sampai mereka menyelesaikan masa pendidikan", seperti dinyatakan ketua dewan kota Bo, Matthew Margao.

Margao menambahkan, baisiswa itu diberikan sampai para mahasiswi itu menyelesaikan pengajian tinggi.

Dewan kota memutuskan skema itu sebagai cara untuk mengurangi kehamilan di usia remaja sekaligus agar kaum perempuan mendapat pendidikan tinggi. Margao berharap kota-kota lain juga mengikuti peraturan pemerintah kotanya.

"Petugas kesihatan perempuan" akan ditugaskan untuk memeriksa keperawanan para penerima biasiswa.

Sejumlah orangtua menyatakan keraguan mereka terhadap "biasiswa perawan" itu. Aminata Lahai, seorang ibu, mengatakan, "Saya tidak sampai hati untuk membiarkan anak perempuan saya diperiksa (keperawanannya) kerana biasiswa. Menurut saya, ada cara lain untuk melakukannya."

Ini bukan inisiatif pertama yang dilakukan Pemerintah Sierra Leone untuk menurunkan angka kehamilan remaja. Menurut data Unicef, negara itu termasuk salah satu negara dengan angka kehamilan remaja tertinggi di dunia.

Kehamilan remaja merupakan salah satu penyebab utama hanya 15 peratus perempuan Sierra Leone yang berhasil menyelesaikan pendidikan menengah, menurut data Unicef pada 2009.

"Beasiswa perawan" serupa juga diajukan di distrik Koinadugu beberapa tahun lalu, Inter Press Service melaporkan. Namun, peraturan itu langsung dibatalkan.

Beberapa waktu lalu sebuah desa meluluskan peraturan yang berbunyi, "Bila seorang siswi hamil, baik dia mahupun ayah si bayi harus keluar dari sekolah."

Unicef menganjurkan bahawa kemudahan akses terhadap kontrasepsi dan pendidikan seks yang lebih baik merupakan cara yang lebih efektif untuk mengatasi masalah kehamilan di usia remaja.

Sumber : globalpost

Semakin panjang jari manis seorang lelaki semakin besar ia menarik di mata wanita


Semakin panjang jari manis seorang lelaki semakin besar kemungkinan ia menarik di mata wanita. Ini bukan sembarang mitos. Ilmuwan membuktikan secara ilmiah.

Untuk kajian ini, Camille Ferdenzi dari University of Geneva, meminta 80 wanita berusia 18 hingga 34 untuk melihat 49 foto lelaki. Setiap wanita kemudian dimintai penilaian yang berkaitan dengan sifat maskulin dan ketampanan. Ferdenzi juga mengajak sebuah group wanita yang jumlahnya lebih kecil untuk mendengar suara lelaki dan mencium aroma tubuh (yang sudah ditempatkan pada kapas).

"Kami ingin tahu apa yang membuat seorang lelaki begitu menarik," kata Ferdenzi. "Adakah hubungannya dengan keadaan lingkungan janin?"
Hasilnya? Semakin panjang jari manis ketika dibandingkan dengan jari telunjuk, khususnya di tangan kanan, semakin besar pula kemungkinan lelaki itu dianggap menarik oleh para wanita yang terlibat dalam kajian.

Perbandingan antara jari manis dan jari telunjuk tersebut berhubungan dengan terpanjangnya (expose) janin terhadap testosteron. Semakin besar perbedaannya, semakin banyak janin terekspos testosteron. "Kami juga mendapati ketampanan berhubungan dengan simetri pada wajah," kata Ferdenzi.
Para ilmuwan mendapati kalau pilihan para wanita boleh berbeza ketika diminta menilai berdasarkan bau badan dan suara. "Hubungan bau badan, suara, dan panjang jari manis tidak berhubungan langsung. Kemungkinan, kerana bau badan dan suara diakibatkan testosteron saat dewasa, bukan sebelum kelahiran," Ferdenzi menjelaskan.



Penelitian yang menyelidiki panjang jari bukan hanya kali ini. Panjang jari berhubungan dengan kemungkinan seseorang terkena penyakit, termasuk kanser prostat. Penyakit itu juga dikenal berhubungan dengan testosteron. Jumlah pajanan hormon sebelum kelahiran juga menentukan kemungkinan seseorang terkena berbagai penyakit, seperti kanker payudara dan osteoartritis

[Terharu] Manusia yang punya hati dan semangat yang hebat

Lihatlah betapa hebatnya hati dan semangat lelaki yang serba
kekurangan ini.Walaupun kurang sempurna ,semangatnya menutup
itu semua...







Sanggup menyiksa diri hanya kerana wang

Jenis-jenis orang yang sanggup menyiksa diri sendiri
hanya kerana wang dan nama....
Meraka juga mahu menunjukkan merekalah manusia yang kebal
daripada kesakitan...












Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved