Ini brand kereta apa ye?

on 18 April 2012

Selama 16 tahun bersahabat rupanya adik beradik

REPUBLIKA.CO.ID,NEW YORK - Berjalan bersama menyusuri jalan, Sam Davies dan Ali Slavin selalu ditegur oleh orang lain. ”Kamu berdua nampak sangat mirip. Kamu pasti saudara kandung,” katanya.

Kejadian itu terjadi hampir lima atau enam kali tiap Ali dan Sam jalan bersama. Seperti biasanya, mereka hanya tertawa mendengarnya. “Tidak, kami bukan saudara,” jawab Sam.”Kami tanya sepasang teman yang sangat baik.”

Selang bertahun-tahun, Ali dan Sam akhirnya mengetahui bahawa teguran orang lain itu ternyata benar. Melalui sebuah pencarian, Ali yang dijadikan anak angkat sejak kecil itu menemukan kembali ibu kandungnya. Ali pun mendapati  ayahnya yang tak lain adalah ayahnya Sam juga.

“Kami tahu bahwa kami mirip. Kami memiliki mata almond dan rambut perang yang sama, “kata Sam. ”Tapi, kami tidak tahu bahwa kami ternyata saudara kandung.”

Sahabat Dekat

Sam (43 tahun) pertama kali bertemu Ali (41 tahun) pada 1994.

“Aku ketika itu berusia 27 tahun dan Ali umurnya 25 tahun. Kami tinggal hanya terpisah beberapa rumah di Bristol. Jadi, kami sering saling bertemu,” kata Sam. ”Ketika kami semakin dekat, kami mulai sering pergi bersama ke karaoke setiap malam Jumaat. Kami berdua menonton wayang dan bernyanyi bersama-sama.”

Ali juga menjadi teman suami Sam, Ian. Setelah Ali bertemu Mark yang kelak menjadi suaminya, dia memperkenalkannya kepada Sam dan Ian pada tahun 1996.

“Kami selalu saling menceritakan segala sesuatu,” kata Sam. ”Saya katakan pada Ali semua tentang masa kecilku. Bagaimana ibuku yang begitu dalam mencintaku. Dia menikah dengan ayahku, Terry Wilson, ketika baru berusia 18 tahun. Setelah dua tahun bersama-sama, mereka punya bayi.”

Sam melanjutkan ceritanya. “Tapi ketika aku lahir, tekanan hidup menjadi terlalu banyak. Mereka akhirnya berpisah ketika aku baru berusia beberapa bulan. Ali tahu aku kehilangan hubungan dengan ayah saya hingga saya remaja,” katanya. ”Selama beberapa tahun, saya melihat ayahku seperti orang asing. Kami bukan seperti ayah dan anak”

Cerita masa kecil Ali berbeza lagi. Dia sudah dijadikan anak angkat ketika dia masih bayi. Dia tahu kelahiran dan nama ibu kandungnya, tetapi tidak pernah merasa perlu untuk mencari orang tua kandungnya. ”Saya hanya perlu satu ibu dan ayah, ” katanya tentang orangtua angkatnya.

Mula Mencari

Memiliki anak telah mengubah pandangan Ali tentang hidup. ”Itu membuat saya mulai berfikir tentang ibu kandungku. Untuk pertama kalinya, aku menjadi penasaran tentang dia,” kata Ali. ”Saya duduk di depan komputer dan menaip namanya ”Susan Hewitt” di Google. Tapi, tidak ada namanya.”

Pada musim dingin lalu, Ali akhirnya menemukan jawapannya melalui chatting di jejaring sosial. Ali menanyakan apakah ada yang tahu Susan Hewitt. ”Aku terkejut ketika ada yang tahu ibu kandungku. Aku tak boleh percaya ketika dia memberikan saya nombor Susan,” kata Ali.

Ali cuba mengirim pesanan ringkas tapi tidak ada jawapan. Sam akhirnya menyarankan Ali untuk menelefon teus Susan.

“Saya gugup ketika bertanya,’Apakah Anda Susan? Apakah Anda lahir di tahun 1940-an?’. Ketika dia kataya, aku kembali bertanya,’Apakah Anda punya bayi pada Disember 1969?’,” kata Ali. ”DIa berkata,‘Ya’.”

“Untuk sesaat, tak satu pun dari kami berbicara. Dia bertanya apakah hidupku bahagia. Setelah bertahun-tahun, aku bercakap dengan ibu kandungku. Itu seperti tidak nyata. Dia bertanya apakah aku ingin bertemu dengan dia dan saya kata ya segera.”

Bertemu Ibu

Hanya beberapa hari kemudian, Ali pergi ke rumah ibu kandung. ”Saya sangat gugup ketika aku mengetuk pintu,” kata Ali. ”Saya gementar ketika Susan membuka pintu. Tapi, dia menyapa saya dengan senyum ramah. Kami berbicara tentang kehidupan kami berdua. Aku menunjukkan foto-foto anakku dan meyakinkan bahwa aku punya kehidupan bahagia.”

Satu jam bercakap-cakap, Ali memberanikan diri untuk bertanya tentang ayah kandungnya. ”‘Siapa ayah kandung saya?” tanyaku . Dia langsung menjawab,”Terry Wilson.”

Muka Ali langsung memerah. ”Itu ayahnya Sam,” tergamam Ali ketika mendapat jawaban Susan.

Ketika Ali berkata bahawa dia berteman baik dengan Sam, Susan mengaku dirinya tahu semua tentang Sam. Dua tahun setelah ibunya Sam dan Terry berpisah, Terry dan Susan hidup bersama-sama.

Sam dan Ali merasa belum yakin bahawa mereka ternyata saudara kandung. Untuk menyakinkan kebenaran tersebut, mereka bulan lalu melakukan ujian DNA.

Hanya tiga hari kemudian, hasilnya sudah dikirim. Ali dan Sam membukanya bersama-sama. ”Mereka benar!,” pekik keduanya bersama..

“Begitu aku membacakan hasilnya, aku tidak boleh berhenti tersenyum di wajahku,” kata Ali dengan senyuman kegembiraan. ”Itu membuat suatu perbezaan ketika kami mengetahui kebenaran,” kata Sam.

[Hebat] Wanita ini berjaya melawan anoreksia

Samantha mempunyai tinggi badan 5kaki 4in ketika ditimbang beratnya hanya tinggal 41kg bagaikan tulang berjalan dilapisi kulit, mata cekung dan rambut menipis membuatnya nampak seperti seorang wanita tua .


Tapi Samantha Smith tidak mahu percaya dengan anoreksia yang mengancam nyawanya. Dia mengabaikan permintaan dari keluarga dan teman-teman untuk makan dengan sempurna, sampai ayahnya terpaksa menunjukkan foto dirinya yang diambil ketika dia masih berberat badan normal.

Melihat gambarnya dia terasa betapa berbahaya dia telah menjadi kurus dan dia bertekad untuk mengatasi penyakit tersebut. Selama 16 bulan berikutnya foto-foto dia gunakan untuk membuat diagram kemajuan setiap bulan-nya, yang memotivasi dirinya untuk makan dan mengingatkannya pada bahaya berbadan kurus, hal ini membantunya mendapatkan kembali berat badannya.


Mrs Smith sekarang membuat buku dengan harapan ini akan membantu penderita anoreksia lain. Samantha 38 tahun janda, yang tinggal di Lincoln dengan anaknya Daniel, 14, berkata: “Terima kasih untuk foto buku harian aku boleh melihat wajahku berubah. Pipiku mulai berisi kerutan tidak begitu terlihat dan kulit saya tidak kelabu lagi. Rambutku tampak sihat juga. “Sekarang aku tidak nampak seperti seorang tua lagi. Gambar terbukti menjadi ubat yang lebih baik bagiku daripada seseorang terus-menerus mengatakan bahwa aku harus makan. “

“Aku membaca sebuah artikel yang mengatakan bahawa minum teh hijau boleh membantu anda langsing. Jadi aku mulai minum dua cawan sehari dan kehilangan hampir 10 kg dalam dua bulan Aku merasa luar biasa jadi aku minum lebih banyak dan  aku mula meminum sampai 20 peket  sehari. ” Dia  makan hanya 800 kalori per hari dan tidak menyedari tanda-tanda peringatan. “Aku bangga dengan susuk ramping baru,” katanya. ‘Aku tidak melihat menonjol tulang selangka saya, saya pipi cekung dan garis yang muncul. “

Pada ulang tahun ke 36 tahun 2007 Mrs Smith  rambutnya mulai gugur. Tahun berikutnya dia mula mengenakan pakaian kanak-kanak kerana dia begitu kurus dan menjadi terlalu lemah untuk mengangkat beg . Saat itulah ayahnya, Mel Clifton, membuatnya membandingkan foto-foto lama dan baru nya sendiri. “Aku terkejut melampaui keyakinan,” katanya.

Pada bulan Mei tahun lalu ia kembali seperti semula.. ‘Aku melihat dan merasa 100 kali lebih baik daripada aku dulu, “ia menambahkan. “Saya makan makanan yang seimbang.”

Nenek pegang rekod ,kahwin 23 kali


Seorang Nenek berusia 68 tahun rasmi menjadi wanita pemecah rekod melakukan paling banyak perkahwinana sepanjang sejarah. Linda Wolfe nama wanita tersebut telah melakukan pernikahan sebanyak 23 kali , dan pernikahan pertama yang dia lakukan , iaitu ketika berumur 16 tahun.

Tujuh pernikahan pertamanya berjalan cukup lama, iaiatu setiap masing-masing pernikahan berlangsung selama tujuh tahun. Namun dia juga pernah melakukan pernikahan yang sangat singkat hanya selama 36 jam saja.

Nama Linda saat ini telah tercatat di Guiness Book of world Records sebagai wanita yang melakukan paling banyak pernikahan.

Alamak..Seorang Lelaki.Ditangkap Kerana Berhubungan Seks Dengan Rakit Tetangganya


Edwin Charles Tobergta

Edwin Charles Tobergta ditahan oleh pihak polis di Hamilton, Ohio, kerana lelaki 32 tahun tersebut melakukan hal ‘nakal’ dengan rakit t merah muda milik tetangganya di sebuah kawasan pada hari Minggu.

Menurut laporan polis, sang tetangga melihat Tobergta di atas rakit dengan seluar yang diturunkan sekitar pergelangan kakinya.

Teriakan dari yang marah tetangga tersebut mengganggu momen ‘intim’ Tobergta. Dia kemudian menarik seluarnya dan melarikan diri sambil membawa rakit tersebut.

Ketika polis menangkap Tobergta ia mengakui perbuatannya, namun memohon belas kasihan, mengklaim bahwa ia “memiliki masalah,” dan “perlu bantuan,”.

Kepada The Enquirer, Nenek Tobergta menjelaskan bahawa dia memiliki masalah mental. Dia didiagnosis menderita Attention Deficit Disorder (suatu keadaan dimana penderita tidak boleh fokus atau berkonsentrasi) dan telah menyalahgunakan ubat-ubatannya.

Sumber : huffingtonpost

Percepat connection modem guna tin ubat nyamuk??


Sedang BW tadi terjumpa satu artikel unyuk mempercepat connection internet.Betul atau tidak cubalah sendiri.Yang anda perlukan adalah :
- Tin ubat nyamuk sembur ukuran 600ml
- Keping CD/DVD
- Modem USB

Mungkin anda akan berfikir mengapa dengan benda-benda tersebut kita boleh mempercepat koneksi internet modem USB.. Sampai saat ini belum menemukan alasan ilmiah nya, namun pada praktikalnya, memang benar, signal modem yang digunakan menjadi full. Terserah, apakah anda percaya atau tidak, yang penting ilmu kita dapat disini.

Caranya :

Susun bahan-bahan diatas menjadi seperti pada gambar .

Perlu 4 minit untuk ambil gambar dengan cara segempak ini


Mengambil sebuah foto memerlukkan waktu 4 minit? Kedengarannya seperti sebuah proses yang sangat menjemukan. Tapi lihat dulu proses pengambilan foto yang satu ini. Kamu mungkin malah akan berfikir orang-orang ini seharusnya membuat proses itu menjadi lebih lama!

David Dvir sang pembuat video yang berasal dari 2dphotography.ca ini mengubah sebuah gudang yang penuh dengan kelengkapan fotografi menjadi sebuah alat foto paling menarik yang pernah kita lihat. Ia menyebutnya Rube Goldberg Machine.

Jumlah penggunaan alat-alat fotografi yang digunakan dalam video ini sungguh fenomenal. Dan perencanaan beserta proses pembuatannya ternyata memerlukkan waktu yang cukup lama. Proses perencanaan sudah dimulai sejak bulan November tahun lalu. Pada bulan Januari, ia bersama pasukannya mulai membangun projek ini. Setelah melalui 6 bulan penuh trial and error, video ini akhirnya sampai di YouTube untuk dapat kita nikmati bersama.



Kisah-kisah menarik sekitar implan payudara



VIVAnews - Mempercantik penampilan secara instant dengan implan payudara banyak dilakukan wanita. Banyak kaum hawa merasa lebih percaya diri dengan ukuran aset yang besar dan kencang.

Banyak yang puas dengan implan payudara, namun tak sedikit pula yang berakhir menyedihkan akibat penanaman silikon di payudara. Di atas semua kontroversi implan payudara, ada beberapa kisah unik seputar implan payudara, seperti dikutip Oddee.com.

1. Ular mati keracunan silikon



Model Israel Orit Fox tanpa sengaja membunuh seekor ular setelah si ular keracunan silikon. Model asal Israel sedang berusaha menjinakkan ular dalam sebuah acara di televisyen saat ular mematuk dadanya.
Fox lantas dilarikan kehospital dan segera memperolehi suntikan tetanus. Sayangnya, si ular tak dapat bertahan. Fox merupakan salah satu artis terkenal di Israel dan melakukan beberapa kali operasi plastik untuk memperbesar payudaranya.

2. Penyimpan abu suami



Akibat sedih ditinggal mati, Sandi Canesco, 26, menyimpan abu mendiang suaminya, Dustin ke dalam implan payudaranya. Dia beralasan, sang suami tetap dapat dekat di hatinya. Suaminya meninggal dalam sebuah kecelakaan lalu lintas.

"Saya sedar bahawa jika saya membawa Dustin yang dikremasi di implan payudara saya, saya tidak pernah benar-benar berpisah dengannya," kata Canesco.

3. Dana kempenye dari implan payudara 


Gustavo Rojas, seorang calon dewan nasional, membuat sebuah undian operasi payudara untuk mengumpulkan dana kempenye untuk pemilihannya. Bedah kosmetik, terutama pembesaran payudara, merupakan salah satu yang paling digemari wanita Venezuela. Wanita dari negara ini kerap memenangkan berbagai pertandingan kecantikan internasional.

"Undian (payudara) semata-mata sebuah mekanisme pembiayaan bukan hal yang lain. Lagipula doktor yang akan mengoperasi, bukan aku." ujarnya

4. Selamat dari maut berkat implan payudara



Implan payudara telah menyelamatkan nyawa Lydia Carranza dengan memperlambat laju peluru sehingga tak mencapai jantungnya. Carranza sedang bekerja di pejabatnya, ketika rakan sekerja ditembak. Peluru juga menyasar dirinya yang berada di dekat rekannya.
"Dia wanita yang beruntung," kata Dr Ashkan Ghavami. "Dari CT Scan, peluru berada hanya beberapa milimeter dari jantung dan organ-organ vitalnya. Bila dia tak memiliki implan payudara, mungkin dia tak dapat hidup hingga hari ini,' ujar dokteor yang menanganinya.

5. Sensasi menghancurkan benda



Susan Sykes dijuluki 'busty melon' setelah aksi sensasionalnya dengan payudara implan miliknya dalam sebuah tayangan televisyen. Di acara tersebut, ia memecahkan tin minuman soda dan melon menggunakan payudara implannya. Ia juga beraksi di 'America's Got Talent' setelah sempat menghilang semenjak aksinya di busty melon di era 1990-an.
sumber : vivanews

Tumirah Dibunuh Dengan Kejam Lehernya Dipatahkan


Hanya kerana tidak mahu meminjamkan wangnya seorang janda tua,Tumirah telah di bunuh dengan kejam oleh seorang lelaki..Lehernya telah di patahkan dan dia di tinggalkan di dalam rumahnya dalam keadaan bogel.
Kematiannya diketahui apabila dia tidak membuka warung makan dan tidak mennyahut panggilan yang dibuat oleh penduduk kampung yang ingin membeli makanan di warungnya.Tumirah kebiasannya membuka warungnya pada awl-awal pagi lagi.Pembunuhnya telah ditangkap dan dipenjarakan selama 15 tahun dan kejadian ini berlaku di Bandar Lampung Indonesia.

Remaja ini tak boleh tersenyum sejak lahir

Usia remaja biasanya penuh warna. Gelak tawa, senyum ceria, kesedihan dan tangisan biasa menghiasi kehidupan seharian mereka. Namun tidak bagi remaja 14 tahun,

Hayley  Harbottle.  Gadis ini mengidap keadaan kelainan genetik  yang membuat wajahnya lumpuh. Ertinya, Hayley tak mampu tersenyum, tertawa, menangis.

Ibunya mengatakan. "Hayley memiliki kehidupan yang tidak mudah. Orang berfikir dia adalah seorang yang pemurung. Adalah sebuah anugerah bagi saya ketika melihatnya tersenyum untuk sehari saja," katanya seperti dimuat The Sun.

Menurut diagnosis doktor, Hayley tidak mempunyai saraf vital yang penting untuk membentuk ekspresi wajah.

Jane, 43, dan suaminya Barry, 45, yang tinggal bersama anak mereka di Cramlingtpon mengatakan, "Ketika remaja semua orang cenderung bersikap egois tetapi sangat menyedihkan melihat bagaimana orang melihatnya yang dianggap bermurung.

Mereka mengatakan, "Kami tidak tahu Hayley mengidap sindroma Moebius sampai dia berumur sembilan bulan."

Jane meengatakann, anak gadisnya telah berusaha belajar bercakap, namun sebahagian besar komunikasi harus dilakukan melalui komputer. "Anda boleh mengetahui bila dia merasa senang melalui matanya. "

Meski memiliki kekurangan, kedua orangtuanya memperlakukan Hayley sebagai remaja kebanyakan. Sebagai remaja, Hayley ternyata memiliki idola sendiri,  bintang 'X Factor' Joe McElderry, yang akhirnya berhasil mendapat CD dengan tanda tangan. Hayley pun memiliki hobi berenang.

Kelainan ini mulai dirasakan usai Hayley lahir, sebab tiada respon. Sebulan setelah lahir, Hayley ditemukan mengidap Sindroma Moebius. Kelainan genetik ini hanya diidap sekitar 200 orang di England. Penderitanya lahir tanpa saraf kranial keenam dan ketujuh, yang mengawal ekspresi wajah, memungkinkan mata berkedip, memutar mata dan tersenyum.

Sindroma juga menyebabkan penderitanya mengalami gangguan mengunyah, pendengarani dan selalu mengeluarkan air liur. Hingga kini, dunia perubatan belum menemukan penyembuhnya.

Ketika kecil, Hayley harus tidur dengan mata terbuka. Meski tak ada jaminan berhasil, ahli bedah berharap dapat membedah wajahnya agar dapat memungkinkan beberapa gerakan.

"Saya memang ingin melihat senyum Hayley, tapi semuanya tergantung dia, apakah ingin pembedahan dilakukan."

Hayley yang sehari-hari berusaha hidup normal bersekolah dekat rumah kerana keadaanya. "Bagi kami Hayley adalah inspirasi," ujar ibu mengenai putri bungsunya.

Kalau Lady Gaga bersukan

Beginilah agaknya jika Lady Gaga bersuakn...Trademark
fesyen pasti tak tinggal...








Harga sebungkus rokok US$23 trillion ?



Bagaimana rasanya melihat kad kredit di caj lebih dari US$23.000 trillion hanya kerana membeli rokok? Inilah yang dialami seorang lelaki di Amerika Syarikat, Josh Muzynski.


Kejadian ini berlaku ketika dia di kota Manchester, negara bahagian New Hampshire, itu membeli sebungkus rokok di sebuah kedai dekat stesen minyak. Seperti biasa, dia menggunakan kad kredit untuk membayar .


Tak lama kemudian, Josh memeriksa jumlah yang telah dilarikkan kad kredit terakhir dengan laptopnya. Hasilnya, sangat mengejutkan: US$23.148.855.308.184.500, yang bererti 23 quadrillion, 148 trillion, 855 billion, 308 juta, 184 ribu, 500 dolar. Singkatnya, 23 ribu trillion dolar lebih.


Sambil tak percaya, Josh pun menunjukkan caj yang dikenakan kad kreditnya di laman Bank of America kepada cashier penjual rokok.  Pengurus kedai, Debbie Rodriguez, terkejut.


Menurut Rodriguez, dia  hanya mengenakan melarik 5 dolar ke dalam kad kredit Visa milik Josh, sesuai dengan harga rokok yang dibeli. Ini merupakan kesalahan dari bank.


Josh  menghabiskan waktu selama dua jam untuk menelefon staf Bank of America untuk mengadukan masalah itu. Dia  dikenakan caj tambahan US$15 kerana mengadukan hal ini. Keesokan harinya, pihak bank mengakui kesilapan jumlah.


Bank of America menyatakan bahawa masalah itu berpunca dari Visa sebagai pembuat kredit. Menurut Visa,  masalah itu akibat “kesalahan pemograman sementara.”


Ternyata tidak hanya Josh yang menjadi mangsa. Ribuan orang di New Hampshire pada waktu yang sama dicaj  puluhan triliun dolar hanya kerana membeli barang-barang kecil.(link)



Gadis 13 Tahun Meninggal Selepas 5 Hari Berkahwin


Berkahwin pada usia muda berisiko.Risikonya amat tinggi,baik dari segi kesihatan dan kejiwaan.Inilah yang terjadi kepada seorang gadis muda yang berumur 13 tahun.Dia di paksa kahwin dengan lelaki dewasa.
Gadis yang bernama Ilham Mahdi Assi meninggal dunia selepas lima hari berkhwin kerana mengalami pendarahan yang teruk semasa melakukan hubungan seksual pertama kali dengan suaminya pada malam pertama perkahwinannya.
Berdasarkan hasil pemeriksaan,kerosakkan organ kemaluan yang mengakibatkan pendarahan dan tidak mengambil tindakan dengan segera menyebabkan jangkitan kuman yang serius.


Inilah Game Kontroversi Wii ‘Pesta Seks’

INILAH.COM, Jakarta- Permainan komputer ‘pesta seks’ yang mengandung kandungan seksual dewasa membuat orangtua marah. Pasalnya, game ini boleh dinikmati anak berusia 12 tahun.

Game Nintendo Wii ‘We Dare’ mengatakan diri sebagai permainan seksi namun memberi ratingpemain 12+. Ini bererti permainan tersebut boleh digunakan anak berusia di atas 12 tahun. Batasan tersebut membuat orangtua marah kerana dianggap terlalu rendah.

Trailer bergambar sedikit cabul itu mempromosikan permainan dua pasangan yang berada dalam serangkaian situasi seksual. Bahkan, ada pula rakaman yang menunjukkan dua gadis saling berciuman, pasangan yang sedang membuka pakaian satu sama lain dan saling memukul.

Dalam video berdurasi 2 minit yang menampilkan perempuan menari di tiang, ganti pasangan dan pesta seks, setidaknya 150 ribu khalayak menonton itu di YouTube.

Permainan ini akan dirilis di Wii dan Playstation 3 bulan depan dengan kalimat promosi, “Semakin banyak teman yang Anda undang ke pesta maka semakin panas permainan!”

Namun, para orangtua khuaatir gambar ini boleh merosak pola fikir anak dan remaja berusia 12 tahun ke atas. “Saya punya anak perempuan berusia 13 tahun dan jika saya tahu ia bermain game seksual eksplisit ini dengan lelaki, saya akan sangat terkejut,” kata Laura Pearson, 52 tahun, asal Birmingham.

Baru Berumur 17 Hari, Bayi Ini Sudah Operasi Implan Kornea




Baru berusia 17 hari, Eva Joyce sudah masuk ruang pembedahan untuk melakukan transplant kornea mata. Bayi mungil itu juga dinobatkan sebagai orang termuda di Inggris yang menerima implan kornea.


Eva Joyce yang kini berusia 4 bulan terlahir dengan Peter's anomaly, iaitu suatu kelainan bawaan langka yang membuat kornea matanya menjadi berkabut. Kerana keadaan tersebut, kedua orangtuanya Harriet Joyce dan Matthew Joyce khuatir putri mereka tidak akan pernah boleh melihat.


"Ketika Eva lahir dan akhirnya membuka matanya, kami menyedari bahawa kornea matanya berkabut," jelas Harriet Joyce (33 tahun), ibunda Eva, seperti dilansir Dailymail.


Awalnya, kedua orangtuanya tidak tahu seberapa parah keadaan Eva sampai akhirnya dirujuk ke hospital di Sheffield minggu berikutnya. Mata Eva diuji dan mereka menyedari bahawa ia tidak memiliki penglihatan sama sekali. Eva buta.


"Kami merasa hancur. Untuk 24 jam berikutnya dalam hidup Eva, ia tidak akan pernah boleh melihat. Ini adalah suatu kejadian langka dan kami tidak boleh melakukan apa-apa untuk hal itu," jelas Harriet, yang berasal dari Winterton, Scunthorpe, Inggris.


Eva akhirnya dirujuk ke Birmingham Children's Hospital, sekitar 115 mil dari tempat asalnya, ke tempat ia boleh melakukan transplantasi kornea.


Saat usianya baru 2,5 minggu (17 hari), kornea mata kanannya diangkat dan diganti dengan kornea derma yang sihat dalam operasi selama 3 jam. Pada usia 4 minggu, prosedur yang sama dilakukan pada mata kirinya.


Selama 6 minggu Eva harus selalu mendapatkan tetes mata dan minum ubat anti-penolakan, kerana pesakit transplantasi seusianya memiliki risiko lebih besar mengalami penolakan organ kornea.


Tapi hal itu tidak menghentikan Eva merayakan Natal di rumah bersama kedua orantua dan kakaknya, Jessica (3 tahun).


"Perasaan ini sangat hancur sebelumnya. Ketika seseorang memberitahu bahawa anak Anda akan dapat melihat, itu sangat istimewa. Begitu kita menyalakan lampu Natal di tahun ini, matanya menyala," ungkap Matthew Joyce (34 tahun).


Eva masih harus melakukan pemeriksaan rutin setiap 2 minggu dan keadaanya akan terus dipantau hingga ia berusia 16 tahun.


"Kami berharap dia boleh tumbuh dan melakukan semua hal yang teman-teman dan kakaknya boleh lakukan," ujar Manoj Parulekar, konsultan ophthalmologist.


Sumber : http://www.detikhealth.com

Panasonic Ciptakan Robot Berlengan Yang Dapat Mencuci Rambut

 Ilmuwan Jepun melancarkan robot unik yang boleh melakukan tugas sebagai pencuci rambut. Robot ini memiliki 16 jari dan dua lengan.


Robot ini diciptakan oleh ilmuwan di perusahaan Panasonic. Mereka ingin meniru tangan seorang penata rambut manusia. Produk ini diharapkan dapat membantu manusia sebagai awal meluasnya generasi perak di negara itu.


Kedua lengan robot ini, pertama memindai kepala pengguna dalam wujud tiga dimensi sebagai cara mengatur pergerakan, pengukur dan mencatat bentuk.


Tindakan ini juga untuk menentukan  tekanan pada kepala dalam posisi yang benar.



Robot ini dikembangkan untuk memenuhi kebutuhan para pekerja di hospital dan fasiliti kesihatan lainnya, kata juru cakap Panasonic.Robot ini diperkenalkan pada Pameran Rehabilitasi dan Perawatan Rumah Internasional ke 37 di Tokyo.


Kajian menunjukkan bahawa pegawai di sana menghadapi dilema mereka seringkali tidak dapat memenuhi permintaan pesakit untuk mencuci rambut. Ini akan menambah pekerjaan mereka, ujarnya lagi.

Ibu Di Inggris Mengamuk kerana Bayinya Dikenai Bayaran Menonton Filem


Seorang ibu di Inggris mengamuk setelah dirinya diminta untuk membayar tiket filem untuk anaknya yang masih berusia 10 minggu.

Lynsey Calvert sangat marah ketika dia diminta untuk membayar tiket seharga 3 Poundsterling untuk bayinya yang masih berusia 10 minggu, Samuel, untuk menonton film Mirror Mirror di cinema Movie Starr di Canvey, Essex meski sang bayi masih terlalu kecil untuk duduk di bangkunya sendiri.

"Aku benar-benar mengamuk. Samuel sangat muda untuk bahkan menegakkan kepalanya sendiri menonton filem itu dan duduk di kursi ayunannya sepanjang waktu.

Aku hanya merasa mereka mengambil keuntungan dariku kerana aku tak boleh balik dan mengatakan tidak, dan mengecewakan 2 anakku yang lain."

Seperti yang dilansir dari situs Femalefirst, pemilik Movie Starr, Shane Parkin meminta maaf dan menjelaskan, " Secara hukum, semua orang harus dikenai biaya tiket kerana peraturan-peraturan kebakaran. Jika sebuah kebakaran terjadi mereka perlu tahu jumlah orang yang ada dilokasi.

Jadi terlepas dari usia,terlepas dari wang, semua orang harus dikenai biaya sebuah tiket."

Hebat! Remaja 10 Tahun Buat Game untuk Nenek yang buta

Amerika Syarikat - Keinginan kuat untuk boleh bermain game bersama dengan neneknya yang tak boleh melihat, membuat remaja 10 tahun ini untuk membuat game yang dirancang untuk orang buta.

Dylan Viale, saat ini ia masih duduk di kelas 5 SD di Hidden Valley Elementary, Martinez, California. Namun tak seperti anak di usianya yang hanya suka bermain game, Dylan selangkah lebih maju kerana berhasil membuat gamenya sendiri.

Motivasinya membuat game didasari keinginan kuat untuk bermain dengan neneknya, Sherry Nissen, yang sudah bertahun-tahun mengalami kebutaan. Seperti yang dikutip detikINET dari kotaku, Selasa (17/4/2012).

Berbekal versi percuma dari aplikasi GameMaker, Dylan belajar bagaimana membuat program, desain, dan bahkan membangun prototipe yang belum sempurna hanya untuk membuat game bagi sang nenek.

Memanfaatkan waktu senggangnya di luar sekolah akhirnya Dylan berhasil menciptakan game pertamanya yang disebut Quackys Quest. Game ini bercerita tentang seekor itikk yang mencari telur emas melalui serangkaian labirin. Mirip dengan cerita dongeng waktu kecil.




Dylan percaya bahawa sistem permainan tersebut akan menjadi cara terbaik bagi para tunanetra untuk merasa tertantang tanpa memerlukan kecepatan dan kemampuan membaca. Game ini juga dilengkapi panduan suara agar neneknya boleh dengan mudah memainkannya.

Cara memainkan game ini mirip dengan Pac-Man, namun Dylan menambahkan permata berkilau pada setiap jalur yang akan dilalui sang itik lengkap dengan suara 'cring' saat melintasinya, kemudian akan ada suara berisik saat pemain melanggar tembok. Nah, panduan suara inilah yang akan membimbing para pemainnya menemukan telur emas.

Memerlukan waktu selama sebulan bagi Dylan untuk menciptakan game tersebut. Hasil karyanya ini juga berhasil meraih peringkat pertama saat dipertandingkan pada sebuah kontes teknologi di sekolahnya. Pun begitu Dylan 'tak peduli', yang terpenting adalah ia boleh bermain game bersama sang nenek yang amat dicintainya.

Foto Foto Aksi Menteri Luar Negeri AS ‘Hillary Clinton’ berpesta


Wajahnya boleh saja serius ketika membicarakan urusan politik dalam dan luar negeri. Namun, wajah Menteri luar AS Hillary Clinton langsung berubah 180 darjah ketika dia menikmati dentuman musik dari lantai dansa.
Hillary kedapatan sedang asyik menari dan meneguk bir langsung dari botolnya di sebuah kelab di Kartagena, Colombia.


 Foto Foto Aksi Menteri Luar Negeri AS ‘Hillary Clinton berpesta disajikan secara unik dari berbagai sumber oleh NGUNIK.com



Hillary yang berada di sana dalam rangka menghadiri Summit of the Americas itu muncul di sebuah bar bernama ‘ La Havana’ sekitar pukul 12.45 dan berada di sana selama 30 mInit.
Menurut surat kHabar setempat, Hillary dan teman-temannya langsung memesan sedozen bir, dua gelas wiski, dan sebotol air.







Datuk Kaya 94 Tahun Menikah Lagi

Jika Anda mempunyai wang puluhan triliun, apa yang akan anda lakukan? Kalau jawabannya menikah, Anda sependapat dengan datuk yang satu ini. Lelaki kaya 94 tahun bernama Karl Wlaschek akan menikah lagi untuk kelima kalinya.

Seperti dilaporkan Forbes yang mengutip Vienna News, Selasa (17/4), pengusaha ritel ini akan menikah dengan wanita bernama Friederike Ricki Schenk yang usianya muda 30 tahun darinya. Hal tersebut diumumkan datuk ini di salah satu apartmentnya. Adapun pernikahannya akan dilangsungkan Sabtu (20/4) di kediamannya.

Menurut Schenk, lelaki yang sudah memiliki empat anak ini mengaku tujuan pernikahan barunya untuk menambah keturunan. "Ia ingin punya satu atau dua anak lagi, tapi aku tidak yakin boleh apa tidak, kerana aku juga sudah tidak muda lagi," kata Schenk sambil tertawa.

Karl Wlaschek adalah pendiri super market Billa yang merupakan jaringan retail terbesar di Austria dan Ia juga pemilik lima hotel lima bintang.

Datuk 76 Tahun Pilih Hidup Bogel

OKINAWA - Umumnya masa tua dihabiskan untuk menikmati waktu bersama keluarga, bermain bersama cucu atau melakukan berbagai macam hobi lainnya. Namun tidak demikian yang dilakukan oleh seorang datuk asal Jepun ini.

Diusianya yang ke 76 tahun, Masafumi Nagasaki, justru memilih untuk hidup seorang diri di Pulau Sotobanari, Prefektur Okinawa, Jepun tanpa ada keluarga yang menemaninya menghabiskan waktu.

Tidak hanya itu, Nagasaki mengatakan, selama menjalani hidupnya seorang diri, ia sama sekali tidak mengenakan pakaian atau sehelai benang pun. Kebiasaan unik Nagasaki itu sudah ia lakukan sejak awal dirinya menetap di pulau tersebut.

"Pada awalnya  masih malu, Aku mengenakan pakaian ketika perahu datang. Namun sekarang Aku tidak ragu untuk menanggalkan semuanya," ujar Masafumi Nagasaki seperti dikutip The Huffington Post Selasa, (17/4/2012).

Diumurnya yang telah memasuki usia senja Masafumi Nagasaki mengatakan, ia ingin hidup sendirian di Pulau Sotobanari. 

Ketika disinggung apakah dia memiliki rencana untuk meninggalkan Pulau Sotobanari, Nagasaki tegas menjawab, dirinya sama sekali tidak memiliki rencana untuk meninggalkan pulau yang telah dihuninya selama 20 tahun itu.(rhs)

Pesakit Tewas Setelah Penyepit Tertinggal Saat Operasi

EAST SUSSEX - Seorang perempuan di East Sussex, Inggris meninggal setelah menjalani proses operasi yang sederhana dan tidak terlalu berat. Doktor diketahui lupa memindahkan penyepit yang digunakan dalam operasi ini.

Entah apa yang menyebabkan dokter itu lupa. Akibatnya, perempuan yang menjalani operasi laproskopi itu tewas di meja operasi.

Menurut Daily Mail Selasa (17/4/2012), prosedur operasi yang sederhana seharusnya tidak mempersulit para doktor. Mereka hanya perlu membuat sedikit lubang di antara bahagian perut dan pinggul, untuk memberi akses pada kamera.

Namun, akibat kelalaian doktor yang melakukan melakukannya , sebuah penyepit tertinggal di tubuh pesakit yang diketahui bernama Nicole Hayne. Sayangnya, nyawa Hayne tidak dapat tertolong.

Sementara doktor yang melakukan proses operasi terhadap Haynes akhirnya diberikan hukuman. Belum jelas apakah pihak keluarga melayangkan tuntutan hukum kepada hospital yang merawat Haynes.
(faj)

Ed si Pembuat Anak Profesional, Tiduri 15 Wanita Tiap Bulan


TRIBUNNEWS.COM - Seorang lelaki berusia 42 tahun di Belanda, mengatakan dirinya adalah seorang profesional pembuat bayi, dan mengaku sudah memiliki 82 orang anak, selama sembilan tahun kariernya.
Ed Houben, mengaku, rata-rata meniduri sedikitnya 15 orang wanita dalam satu bulan, yang menggunakan jasanya untuk mendapatkan seorang anak.
Ia memang dikenal sebagai babymaker profesional paling produktif di dunia, dan apa yang ia lakukan,  tidak melanggar hukum yang ada.
Menurut pemberitaan Dailymail, Selasa (17/4/2012), ia telah menaburkan benihnya hampir di seluruh belahan dunia, seperti di JermanBelanda, Itali, Sepanyol, Belgium, Perancisbahkan New Zealand.
Menggunakan jasanya, kliennya harus membayar dirinya, selain harus membiayai perjalanan dan tempat tinggalnya, selain harus memberikan catatan medis, untuk melihat apakah mengidap penyakit tertentu, dan tidak tengah menjalani pengubatan. 
Ia juga meminta kliennya untuk menandatangani dokumen perjanjian, bahawa dirinya lepas dari tanggung jawab untuk menafkahi anak mereka.

Ia mulai terpikir untuk menjalani karirnya sebagai seorang pembuat anak profesional, setelah ia melihat peluang bisnis, dibidang reproduksi manusia. Ia memulai kariernya sebagai seorang penderma sperma di klinik setempat. 

Kafe dilarang pamer kucing selepas 8 malam


TOKYO - Pemilik kafe kucing yang tumbuh bagaikan cendawan di sini bimbang berhubung peraturan baharu yang melarang haiwan berkenaan dipamerkan selepas pukul 8 malam.
Peraturan itu yang akan berkuat kuasa pertengahan tahun ini, diwujudkan oleh Kementerian Alam sekitar selepas ia menerima lebih 155,000 aduan daripada orang awam.
Orang ramai mendakwa perbuatan pemilik kafe berkenaan meletakkan kucing-kucing di ruang kaca kafe mereka untuk tontonan umum menyebabkan haiwan tersebut mengalami tekanan.
Seorang pekerja wanita, Akiko Harada berkata, dia gemar berkunjung ke kafe kucing selepas waktu bekerja.
"Selepas penat bekerja, saya mahu membelai kucing-kucing dan berehat," kata Akiko.
"Saya sayangkan kucing tetapi tidak dapat membela haiwan ini kerana saya tinggal di pangsapuri. Kafe kucing memberi peluang untuk saya berseronok dengan haiwan comel ini," tambahnya.
Pengurus sebuah kafe berkenaan di sini, Shinji Yoshida berkata, premisnya memelihara 13 ekor kucing yang dibiarkan bermain dan bebas bercampur dengan pelanggan di sebuah ruang berkarpet.
"Peraturan baharu ini menyusahkan kami dan ia tiada kena mengena dengan penjagaan kesihatan kucing-kucing," kata Yoshida. - AFP

sumber : kosmo online

Kajian bukti individu bertatu, bertindik kaki botol


PARIS: Saintis Perancis semalam berkata, mereka menemui bukti yang menunjukkan bahawa individu yang mempunyai tatu dan bertindik adalah kaki botol.
Menurut mereka, ujian alkohol yang dijalankan terhadap 2,000 lelaki dan wanita muda yang kerap mengunjungi bar di barat Perancis menunjukkan korelasi kukuh antara kesenian tubuh dan kaki botol.

“Individu yang bertindik dan/ atau bertatu mengambil lebih banyak alkohol di bar pada malam minggu berbanding mereka yang mengunjungi bar tetapi tidak bertindik dan bertatu,” lapor kajian untuk jurnal Alkoholisme: Penyelidikan Klinikal dan Uji Kaji. Penyelidikan terdahulu menunjukkan individu yang mempunyai tindik dan tatu lebih cenderung terbabit dalam seks tidak selamat, bergaduh dan kaki botol, tetapi ini adalah projek pertama seumpamanya untuk mengukur lebih sukatan alkohol setiap liter daripada hembusan nafas. - AFP



sumber : myMetro

Saman kerana dikhatan


SIOUX FALLS (Dakota Selatan): Seorang tahanan penjara menyaman hospital di mana dia dikhatankan ketika bayi, mengatakan dia baru menyedari sejak kebelakangan ini dia telah menjalani prosedur yang melemahkan tenaga batinnya.
Dean Cochrun, 28, menuntut kerugian AS$1,000 (RM3,000) sebagai ganti rugi dan kerosakan besar. Dalam kes mahkamah itu, dia juga meminta kulit organ sulit itu diganti “dengan harapan dapat menjadi sempurna semula” walaupun memaklumkan dia tidak mengharapkan penggantian semula selain kulit palsu. Cochrun yang dipenjarakan kerana kesalahan menculik memfailkan kes saman persekutuan itu terhadap Hospital Sanford, Jumaat lalu. Cochrun mendakwa seorang “doktor tidak dikenali” memperdaya ibunya untuk percaya prosedur itu perlu secara perubatan. Dia mempertikaikan bahawa prosedur itu tidak perlu, tidak etika dan tidak memberi faedah secara perubatan.

“Saya baru menyedari sejak kebelakangan ini bahawa saya dikhatankan dan saya kehilangan daya kepekaan ketika melakukan persetubuhan, selain rasa kurang yakin dengan kemampuan diri sendiri,” katanya dalam kes mahkamah itu. Cochrun menegaskan dia mahupun pasangannya tidak “mempunyai daya kepekaan ketika melakukan hubungan seksual serta tidak mempunyai kehidupan seksual yang normal.” - AP



sumber : myMetro

‘Rahib’ berbogel depan Berlusconi


ROME: Bekas Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi, didakwa menyaksikan bagaimana sekumpulan wanita berpakaian seperti rahib membuka satu demi satu pakaian mereka sambil menari di tiang.
Mahkamah diberitahu, Berlusconi juga seronok melihat wanita mengenakan jersi pasukan bola sepaknya, AC Milan, membuka pakaian sehingga hanya tinggal seluar dalam kecil.

Saksi, Imane Fadil, berkata dia terkejut melihat telatah tetamu di parti “bunga-bunga” anjuran Berlusconi di tingkat bawah vila bilionair itu pada Februari 2010.


Vila itu terletak di Arcore di daerah Lombardy.

Imane, 27, berkata dia hadir ke parti itu kerana ditawarkan menjadi penyampai di satu daripada saluran televisyen milik Berlusconi.


“Saya nampak Nicole Minetti dan Barbara Fagioli (tetamu Berlusconi) mengenakan jubah hitam, penutup kepala putih dan membawa salib.



“Mereka kemudian menanggalkan pakaian sehingga hanya tinggal seluar dalam,” katanya.

Model itu memberi keterangan dalam perbicaraan salah laku Berlusconi, 75, dalam majlis yang digambarkannya sebagai “makan malam untuk beramah mesra dengan hidangan wain, makanan serta nyanyian.” Berpuluh-puluh wanita muda dijadual turut memberi keterangan, selain selebriti terkemuka - termasuk George Clooney dan bintang Real Madrid, Cristiano Ronaldo - dalam perbicaraan berkenaan.


Difahamkan, wanita penghibur yang datang ke parti itu dilatih ahli majlis kerajaan tempatan, Nicole Minetti, 26, yang juga ahli parti Berlusconi. Kata Imane, pada waktu lain, beberapa wanita muda berpakaian seperti pemain AC Milan dan menari sambil menanggalkan pakaian. “Penari itu turut membenarkan Berlusconi menyentuh mereka,” katanya. Menurut Imane, setiap kali pergi ke parti “bunga-bunga” Berlusconi, pasti ada tetamu yang menanggalkan pakaian mereka. Katanya, dia pernah diberi sampul berisi wang tetapi tidak pernah bermalam di vila berkenaan walaupun ada wanita lain sangat bersedia tidur di situ. - DM


sumber : myMetro

Peniaga derita mahu wajah gebu


ALOR SETAR: Impian seorang wanita mendapatkan kulit wajah cantik dan gebu bertukar tragedi apabila kulit wajahnya rosak dan bertompok serta bengkak selepas menjalani rawatan kulit muka di sebuah pusat kecantikan terkenal di kompleks beli-belah, di sini, tahun lalu menyebabkan dia kerugian RM10,000.
Mangsa, Rohhimi Tam, 46, yang menetap di Pokok Sena, dekat sini berkata, dia terpengaruh dengan iklan di televisyen mengenai rawatan di pusat kecantikan berkenaan yang menawarkan promosi rawatan percuma kepada pelanggan menyebabkan dia berminat untuk mecuba.

Rohhimi berkata, sebagai ahli perniagaan, dia mahu menjaga penampilan wajah supaya lebih cantik walaupun sebelum ini pernah mengunjungi butik kecantikan lain untuk menjalani rawatan muka.


“Saya mengunjungi pusat kecantikan itu pada 7 November tahun lalu dan hanya sekadar mahu bertanya mengenai promosi berkenaan, tetapi pakar kecantikan itu memujuk supaya mengikuti 30 sesi rawatan kulit muka dengan bayaran pendahuluan RM4,000, malah turut menjanjikan kesan yang menarik.

“Pakar kecantikan terbabit memujuk berkali-kali untuk mengikuti rawatan kecantikan di situ menyebabkan saya akhirnya bersetuju untuk menyertai pakej rawatan yang disyorkan dan membayar wang pendahuluan RM4,000.


“Bagaimanapun, selepas sehari menjalani rawatan itu, saya dapati kulit muka keluar jerawat yang banyak dan pergi semula ke pusat itu untuk mendapatkan penjelasan, tetapi kakitangan di situ memaklumkan yang ia perkara biasa, malah kesan parut itu hanya akan hilang selepas menjalani beberapa sesi rawatan yang lain,” katanya.



Rohhimi berkata, belum sempat sesi rawatan pertama selesai, pakar kecantikan terbabit menawarkan pakej promosi rawatan kedua yang bernilai RM6,000 apabila selesai 20 sesi rawatan pertama selepas mendapati kulit mukanya dan bermasalah menyebabkan dia terus bersetuju.

Katanya, sejak itu, dia terpaksa berulang-alik ke pusat kecantikan itu seminggu sekali untuk mendapatkan rawatan dan mendapati kulit wajahnya semakin rosak.


“Apabila bertanya, pakar kecantikan terbabit memberitahu produk mereka sesuai untuk semua jenis kulit dan apa yang saya alami adalah kesan biasa, tetapi apabila mendapati keadaan bertambah teruk, saya terpaksa berhenti menjalani rawatan di pusat berkenaan.

“Bayangkan ketika itu saya terpaksa duduk di rumah, malah tidak dapat bertemu pelanggan kerana malu,” katanya.


Rohhimi berkata, dia membuat aduan di pejabat Persatuan Pengguna Kedah (Cake) untuk membantunya mendapatkan semula ganti rugi berkenaan.


Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Kedah (Cake), Datuk Yusoff Ismail berkata, sebaik aduan diterima, beliau terus menghantar notis kepada pusat kecantikan itu untuk mendapatkan penjelasan lanjut, tetapi sehingga sekarang belum mendapat maklum balas.


Sehubungan itu, katanya, kes berkenaan akan dibawa ke Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) untuk diselesaikan.


Dalam pada itu, Yusoff berkata, sepanjang tahun ini, beliau menerima 10 kes daripada pengguna yang mengadu mengalami masalah kulit muka selepas menjalani rawatan di pusat kecantikan wajah yang sama.


Sementara itu, pegawai khidmat pelanggan pusat kecantikan terbabit yang hanya dikenali sebagai Vinent berkata, perkhidmatan rawatan wajah yang disediakan di situ tidak menggunakan sinar laser atau suntikan sehingga boleh merosakkan kulit wajah pelanggan.


Beliau berkata, pakar kecantikan di pusat itu juga tidak menggunakan sebarang penggunaan produk yang mengandungi bahan kimia berbahaya kerana pihaknya mengutamakan kesesuaian kulit pelanggan sebelum rawatan dilakukan.


Katanya, berkemungkinan pengadu terbabit (Rohhimi) mempunyai masalah kulit wajah sebelum datang ke pusat kecantikan berkenaan menyebabkan berlaku tindak balas ketika menjalani rawatan di sini.



sumber : myMetro

Anak ‘ditelan’ kolam


TANAH MERAH: “Ketika menghimpunkan semua anak untuk mandi, baru saya sedar dia tiada. Selepas gagal mencarinya di sekeliling rumah, hati saya terdetik mungkin anak bongsu terjatuh dalam kolam berdekatan rumah kami.
“Sejurus ke sana, nyata telahan saya betul. Luluh hati saya melihat tubuh kecilnya terapung di dalam kolam itu,” kata Che Rashid Yaacob, 43, menceritakan kejadian anak bongsunya, Mohd Hakimi, 3, lemas selepas terjatuh ke dalam kolam air berhampiran rumahnya di Kampung Banggol Kemunting, di sini, petang kelmarin.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.50 petang itu, mangsa ditemui bapanya dalam keadaan kaku dalam kolam sedalam lebih satu meter itu yang jaraknya kira-kira enam meter dari rumah mereka. Che Rashid berkata, sebelum dia menghimpunkan semua enam anaknya untuk mandi bersama di halaman rumah seperti biasa dilakukan setiap petang, mangsa dilihat bermain bersama abang dan kakaknya.


Menurutnya, sebelum itu, arwah Mohd Hakimi meminta ibunya, Rohani Samad, 37, membelikan makanan kegemarannya iaitu biskut dan susu cair.

“Jadi, ketika kejadian isteri saya tiada di rumah kerana dia pergi ke kedai untuk membeli makanan diminta arwah. Sebak hati kami apabila arwah tidak sempat menikmati makanan dan minuman kegemarannya itu.


“Sebelum ini tiada sebarang perubahan ketara ke atas Mohd Hakimi kerana dia kanak-kanak pendiam dan percakapan juga masih kurang lancar walaupun sudah berusia tiga tahun,” katanya.



Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan, Abdul Aziz Mahmood ketika dihubungi mengesahkan kejadian berkenaan.

Menurutnya, mangsa dihantar keluarganya dalam keadaan tidak sedarkan diri ke Hospital Tanah Merah sebelum disahkan sudah meninggal dunia sejurus tiba di hospital.



SUMBER : MYMETRO

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved