Lelaki menderita Ketumbuhan Besar di leher

on 13 Mac 2012



Seorang lelaki di China telah mengalami ketumbuhan besar di lehernya sehingga menyukarkan pergerakan dan menimbulkan rasa sakit.Keadaan ini bermula sejak 17 tahun yang lalu.


Huang Liqian 58 kali pertama menyedari tentang ketumbuhan di tengkuknya tetapi dia tidak memperdulikannya.Semakin lama saiznya semakin membesar dan mengembang sehingga berat ketumbuhannya mencecah 15 kilogram.


Bila keadaan semakin teruk sehingga sukar bergerak dan kesakitan ,barulah dia pergi kehospital.Melalui pemeriksaan barulah dia mengetahui dirinya mengalami ketumbuhan di leher dan dia telah membuang ketumbuhan itu di sebuah hospital di barat daya China.



Ziggy, Pelukis Abstrak Yang Penuh Bulu


Ziggy hanyalah seekor anjing Peking yang sepintas lalu mungkin hanyalah seekor anjing biasa.

Tapi.nanti dulu.Ziggy ternyata pintar melukis. Dan lukisannya pun dibeli orang.

Bagainmana cara Ziggy melukis, ya?

Seperti yang diberitakan Metro.co.uk, anjing 3 tahun itu melukis karya seninya dengan bantuan sebuah berus yang dilekatkan pada dengan gulungan kertas/tisyu Sambil menggenggam gulungan berus itu, Ziggy pun beraksi membuat karya abstrak.


Menurut pemiliknya, Elizabeth Monacelli, instruktur biola di California selatan, untuk setiap satu sesi lukisan, Ziggy rata-rata mampu membuatnya dengan 3 kali ulangan berus sebelum akhirnya menggulung badannya dan tidur.

"Dia jelas-jelas memiliki temperamen artistik yang ekstreme, dibandingkan dengan anjing-anjing lainnya yang sejenisnya," ujar Elizabeth.

Dalam membuat karya seninya, Ziggy biasanya juga dibantu Elizabeth yang memainkan musik asal Cina Quigong untuk membantunya menciptakan perasaan/ mood artisitik.

Adapun karya lukisan Ziggy pernah terjual dengan harga $ 250 dalam sebuah pelelongan dan wang hasil karya Ziggy itu disumbangkan untuk organisasi-organisasi penyelamatan haiwan.

Barang Sehari-hari yang Harus Dihindari Dipakai Bergantian


Mungkin ramai orang yang tidak berfikir bahawa barang yang digunakan setiap hari dapat membawa kuman atau infeksi penyakit lainnya. Selain itu, juga banyak orang yang tidak berfikir bahawa barang sehari-hari yang digunakan bergantian dengan teman atau keluarga dapat menyebabkan pertukaran bakteria atau virus.


Tetapi hasil penelitian menunjukkan bahawa, ada beberapa barang sehari-hari yang seharusnya tidak digunakan bergantian dengan orang lain. Hal tersebut tentunya bertujuan untuk mengurangi risiko menular virus dan infeksi lainnya.


Berikut 6 barang sehari-hari yang harus dihindari untuk digunakan secara bergantian seperti dikutip dari HealthCentral, antara lain:


1. Perangkat touchscreen


Perangkat touchscreen, dari handphone hingga ATM pusat layanan umum dapat melekat banyak bakteria. Meskipun perangkat tersebut memang memberikan kenyamanan, namun dapat menjadi pelabuhan berbagai infeksi penyakit, termasuk E. coli, MRSA, dan virus yang menyebabkan pilek dan flu.


Para ahli telah menguji bakteria dan virus di berbagai permukaan perangkat touchscreen. Para ahli menemukan bahawa, perangkat touchscreen dan keypad pada mesin yang digunakan di tempat umum dilekati banyak bakteria dan virus.


2. Berus gigi dan sikat


Sikat, berus gigi, berus make up kadang-kadang dapat digunakan bergantian kerana tertukar atau kerana alasan lain. Berus gigi dapat menularkan HIV, hepatitis B dan C. Sedangkan sikat telah ditemukan dapat membawa MRSA dan kuman lainnya.


3. Handphone


Seperti remote TV, handphonel sering dipegang dengan tangan dan jarang atau tidak pernah dibersihkan.


"Handphone milik wanita juga lebih banyak kuman daripada milik lelaki. Hal ini mungkin terkait dengan fakta bahawa wanita cenderung lebih sering tak kisah pada umumnya. Wanita juga memiliki hubungan dengan anak-anak lebih sering. Handphone milik wanita juga dapat terkontaminasi dengan kuman yang ditemukan di make up," kata para ahli.


4. Bakul belanja


Hasil kajian baru yang telah menemukan infeksi penyakit seperti Salmonella, MRSA, dan E. coli pada bakul belanja yang disediakan oleh supermarket. E.coli juga ditemukan pada 80 peratus dari bakul belanja di beberapa negara.


5. Kosmetik


Adakalanya para wanita mencuba kosmetik teman, kerabat dekat, atau sampel kosmetik yang ada di kedai. Sampel kosmetik yang diambil dari kedai saat kajian selama 2 tahun, positif dapat menyebabkan infeksi penyakit seperti Staph dan E. coli.


"Konsentrasi kuman dalam sampel kosmetik cenderung lebih tinggi pada akhir minggu, ketika pelanggan lebih banyak bergerak melalui kedai  dan mencuba sampel tersebut," kata peneliti.


6. Pen


Ramai orang yang menaruh pen di mulut. Hal tersebut dapat membuat pen menjadi pembawa bakteria dan virus. Infeksi mulut untuk influenza dapat menyebar oleh kerana menggunakan pen secara bergantian.

Hitler Sempat Nak Dijadikan Wanita


LONDON - Inggris memiliki rencana yang aneh untuk berkomplot memenangkan Perang Dunia Dua, dengan mengubah Hitler menjadi wanita.

Aliansi tersebut berharap dapat menyeludupkan hormon perempuan kepada makanan sang Fuhrer dalam usaha untuk menangkal agresifnya.

Rencana tersebut merupakan salah satu idea aneh untuk memecahkan kebuntuan pada perang, demikian menurut buku yang diterbitkan oleh sebuah akademik terkemuka.

Idea gila lainnya adalah dengan menjatuhkan gam kepada pasukan Nazi agar mereka tertampal ke tanah dan juga membuat bom seperti buah dan diimport ke Jerman.

Idea gila tersebut diketahui untuk pertama kalinya di temukan di dalam buku Senjata Rahasia: Teknologi, Sains Dan Perlombaan Untuk Memenangkan Perang Dunia II oleh Professor Brian Ford, demikian lapor Orange, Selasa (16/8/2011).

"Ada rencana dari aliansi untuk menyelundupkan hormon oestrogen ke dalam makanan Hitler agar dia berubah kelamin menjadi perempuan, sehingga dia akan menjadi feminim dan tidak lagi agresif," demikian ujar profesor Ford.

Hal tersebut mungkin saja terjadi kerana pada waktu itu agen mata-mata Inggris sudah berada di tempat untuk melakukan hal tersebut.(rhs)

Ajaib, Bayi di Luar Rahim Lahir Selamat


VIVAnews - Para doktor umumnya akan menyarankan menggugurkan kandungan bila janin tumbuh di luar rahim. Sebab akan membahayakan nyawa ibu mahupun janinnya.

Namun, keputusan Nicolette Soto, 27, untuk mempertahankan janin yang berada di luar kandungan dan menantang bahaya berbuah manis. Bayi mungil ini lahir hanya diselimuti dinding tipis membran dan otot di hospital Arizona, dalam usia kehamilan 32 minggu. Bayi yang lahir dengan berat lahir 0,9 kilogram ini dinyatakan sebagai sebuah peristiwa ajaib.

Bayi Azelan Cruz–bayi tersebut dinamai, berkembang di luar rahim ibu dan melekat pada dinding di luar rahim. Plasenta yang belum berkembang sempurna akhirnya melekat pada bahagian luar dinding rahim.

Doktor mengatakan, lebih mudah menggugurkan kandungan itu daripada mempertahankannya. Namun, Nicolette dan pasangannya nekad menjalani kehamilan yang membahayakan.

Sebagai antisipasi adanya komplikasi, selama operasi, pasukan doktor mempersiapkan ahli urologi, trauma dan radiologi, serta ahli bedah pembuluh darah dalam proses kelahiran. Namun, si bayi mungil lahir dengan selamat tanpa bedah kompleks.

Salah satu pasukan medis, Dr Rodney Edwards, yang menangani kelahiran mengatakan, kes bayi yang tumbuh di luar kandungan belum ada sebelumnya. “Ini hanya kes yang membuktikan kepada dunia medis, bahawa tidak selamanya hal dapat diprediksi,” ungkapnya seperti dikutip dari NY Daily News.

Nicolette baru merasakan kehamilannya pada minggu ke-18. Para doktor menyarankan ia segera menjalani proses pengguguran kandungan kerana menghadapi risiko pecah tabung fallopi dan kehilangan darah fatal. Embrio yang melekat pada tuba falopi, menurut pasukan medik, dapat memecahkan tabung fallopi pada minggu 12 hingga 14.

Kehilangan Rahim

Doktor juga mengingatkan, Nicolette bolehkehilangan rahim serta usus bila tak segera dilakukan pengangkatan. Apalagi, dalam keadaan ini plasenta sulit mendapatkan suplai darah yang akan menambah kerumitan. Namun pasangan ini berkukuh mempertahankan bayi mereka.

Sejak March, Nicolette dimasukkan ke hospital dan dipantau tim dokter hingga melahirkan Isnin minggu lalu.Pasukan medis mengatakan, kelahiran jauh lebih mudah daripada yang dibayangkan. Tidak ada intervensi medis khusus serta kehilangan darah dapat diminimalkan.

Satu-satunya yang berbeza dari operasi normal adalah bekas luka yang lebih besar daripada bedah caesar umumnya. Soto dinyatakan sihat dan dapat pulang empat hari setelahnya. Sedangkan si bayi harus dirawat di hospital selama tiga-empat minggu sebelum diperbolehkan pulang.

Inilah dia Presiden sebuah negara yang ada album rap sendiri

Presiden Yoweri Museveni mengatakan bahawa dia akan mengeluarkan album rap setelah dia berhasil membuat sebuah lagu hit di radio Uganda dan kelab malam di negara tersebut.

"Saya sangat senang melihat reaksi anak muda. Itu bererti mereka sangat haus akan muzik dari leluhur mereka," ujar lelaki berusia 67 tahun tersebut, demikian dilapor Reuters.


Pemimpin dengan jolokkan M7 ini menampilkan dua lagu rakyat anak-anak dari tempat asalnya di wilayah Barat Uganda, pada ketika  melakukan kempenn pemilihan beberapa bulan lalu.

Produser rakaman kemudian memasukkan irama hip-hop dan audio suara Museveni yang sedang berbicara mengenai.

Parti pun sangat gembira dengan populariti lagu tersebut sebelum melakukan poling pemilihan.

Sebelumnya parti pemerintahan yang berkuasa tersebut memperingatkan sebuah suratkhabar yang menampilkan gambar presiden yang memiliki gelar doktor tersebut dengan tubuhnya yang berotot dan bertato.

Kerana tak berduit air bekas memasak beras jadi pengganti susu

DEMAK - Potret kemiskinan di negeri ini seolah tak ada habisnya. Sebuah keluarga yang terdiri dari lima orang di Demak, Jawa Tengah, harus tinggal dalam pondok yang nyaris roboh.

Bahkan kerana tidak memiliki wang seorang bayi berusia kurang dari sebulan harus minum air bekas memasak beras untuk mengganti susu.

Air bekas memasak beras ini diberi campuran gula dan garam kemudian diminumkan kepada Nadia Fabriola, bayi yang berusia 21 hari. Ibu sang bayi, Heri Puryatiningsih dan neneknya Muniroh, dengan telaten menyuapi Nadia sejak lahir. Air susu Heri tak juga keluar, sementara untuk membeli susu formula, mereka tidak memiliki wang.

Jangankan membeli susu, untuk makan sehari-hari saja, keluarga yang tinggal di Kampung Tanubayan, RT 07/09, Kelurahan Bintoro, ini kesulitan. Di pondok yang terbuat dari anyaman bambu berukuran 3×4 meter itulah, janda miskin itu hidup bersama anaknya, Heri dan tiga cucunya.

Selain berfungsi sebagai tempat tidur, ruangan itu juga untuk memasak sekaligus makan. Tak hanya itu, sejumlah barang teronggok di pojok pondok berlantai tanah ini.

Sementara untuk tidur, mereka berbaring di atas tumpukan batu bata yang dijajar lalu ditutup alas tikar lusuh. Satu-satunya tiang penyangga di dalam pondok juga telah lapuk hingga nyaris roboh.

Untuk mandi dan mencuci, mereka harus pergi ke sungai yang tak jauh dari tempat mereka.

Muniroh mengaku hanya bekerja sebagai buruh tani dengan penghasilan tak lebih dari Rp15 ribu per hari. Itu pun tidak setiap hari ada orang yang memanfaatkan jasanya.

Jumlah itu tidak cukup menutupi seluruh keperluan anak cucunya. Apalagi semenjak melahirkan, Heri tidak boleh lagi membantu mencari nafkah.

”Suaminya (Heri), Sukeri, kabur waktu isterinya hamil 2 bulan,” ujar Muniroh.

Muniroh menambahkan, mahalnya biaya hidup juga memaksanya untuk bertahan dalam gelap kerana tidak mampu berlangganan listrik PLN. Satu-satunya cahaya sebagai penerang gpondoknya adalah lampu templok usang di dinding bambu.

Meski hidup serba kekurangan, Muniroh tidak ingin mengemis meminta belas kasihan orang. Baginya bertahan hidup dengan penghasilan seadanya, lebih disyukuri daripada memohon belas kasih orang.

Sumber : http://www.okezone.com/

Amah sihir anak majikan kerana kerja bertimbun

Macam-macam hal...


TAIF: Suruhanjaya Penggalakan Kebajikan dan Antipelacuran (Hai’a) Arab Saudi berkata, mereka berjaya menyelamatkan lima wanita yang menjadi mangsa sihir seorang pembantu rumah di Taif, semalam.
Ketua Hai’a Shihar, Muhammad Fari’, berkata amah terbabit menyihir mangsa yang tinggal di tempat lain supaya tidak datang melawat bapa mereka yang juga majikan suspek.

Katanya, apabila mangsa bersama suami dan anak-anak mereka datang melawat ketika cuti, bebanan kerja amah terbabit bertambah. - SG

Ibu laporkan ke polis kerana anak tak dengar cakap


Freaky News- Hati-hati jika anda salah satu orang yang kerap kali mengacuhkan perintah orang tua, nasib anda mungkin sama seperti Luis Perez.
Luis Perez, 18 tahun ditangkap oleh pihak polis setelah ibunya sendiri melaporkannya, Luis ditangkap kerana dia tidak mendengarkan perintah ibunya yang ingin agar dia membersihkan kotoran yang telah dia lakukan dirumah mereka di Stamford.

Bukannya melakukan perintah ibunya dia malahan memaki-maki ibunya sendiri, geram dengan kelakuan anaknya itu, ibunya pun langsung melaporkan kelakukan anaknya itu kepihak polis, ketika polis datang mereka menemukan Luis didalam biliknya, dibawah selimut dan tidak mengenakan seluar.

Saat ingin dibawa oleh pihak polis tersangka menolak untuk memakai seluarnya, dia mengatakan bahawa mereka telah merusak privasinya sendiri, dalam perjalanannya kebalai polis, dia tidak henti-hentinya memaki ibunya, dia mengatakan bahawa " dia (ibunya) takut dengan anaknya sendiri dan aku ingin dia segera keluar dari rumahnya".(rm)

Wah, Bayi Seberat ‘iPad’ Terlahir di Britain


INILAH.COM, London – Jacob McMahon menjadi bayi kembar yang terlahir paling prematur di Britain. Bayi ini kelihatan lemah dan kakaknya meninggal ketika usia 22 minggu.

Doktor menyarakankan ibu Sara Fisher (25) menggugurkan kembarJacob kerana bayi itu menghidap infeksi serius yang mampu menyebabkan kembarannya tewas. Fisher diberi waktu yang sedikit untuk memutuskan ini dan ia pun akhirnya melahirkan saat kandungan berusia 23 minggu.

Bayi seberat iPad Apple (0,5 kg) ini berjuang keras untuk boleh hidup. Perlu 30 hari agar si ibu boleh memegang puteranya dan perlu 75 hari lagi untuk boleh memandikan Jacob.

Namun saat berusia lima bulan, Jacob akhirnya diizinkan pulang. Meski bayi ini dipasang tiub oksigen dan nampak lemah namun Jacob akan terus menjadi makin kuat.

“Ia menjadi makin besar dan makin mirip bayi baru lahir,” ujar Fisher seperti ditulis Dailymail. Fisher sendiri mengalami pecah ketuban ketika kandungannya berusia 16 minggudan masuk Bradford Royal Infirmary ketika kandungan berusia 20 minggu.

Kini, berat Jacob telah mencapai 3,2 kilogram dan mendapat asupan dari dot. Perkembangan otak Jacob menunjukkan perkembangan yang normal. Dokter Sam Oddie mengatakan, “Kami akan terus mengawasinya .”

Beginilah Nasib Buaya Jika Dipaksa Menjadi Panda

Apa jadinya jika di zoo sudah tidak ada Panda? Sementara pengunjung ingin sangat melihat seekor Panda?
Maka yang terjadilah pemaksaan.Dan yang menjadi korban si buaya ini...


Mayat dipenggal dan digantung di dinding

Mereka ini mati ketika kejadian rusuhan di sebuah penjara
di Brazil.Mayat digantung di dinding...



Hyoyeon 'SNSD' & Suzy 'Miss A', Kaki Siapakah yang Terseksi ?


infospesial.net -  Para idol perempuan yang tergabung dalam pasukan G8 pada acara Invincible Youth 2 sempat menikmati percutian ke sebuah pemandian air panas.Dan kini penampilan mereka menjadi topik baru netizen, mereka membandingkan kaki siapakan yang terseksi antara Hyoyeon SNSD atau Suzy Miss A.

Dalam foto tersebut terlihat personil SNSD, Hyoyeon dan Miss A, Suzy tengah berjalan dengan mengenakan baju renang, sehingga memperlihatkan kaki mereka secara utuh.



Melihat kedua personel girland tersebut yang berjalan berdampingan dengan bentuk kaki yang berbeza, para netizen pun membuat perbezaan kaki yang terlihat  tersebut sebagai topik yang sangat menarik perhatian.

Berbagai komen netizen pun muncul, mulai dari mengatakn jika badan Suzy yang terlalu kurus sehingga kakinya terlihat lebih ramping, ataukah memang badan Hyoyeon yang terlalu gemuk sehingga kakinya terlihat besar.

"Kufikir itu bukan kerana Suzy yang gemuk, tapi Hyoyeon memang sangat kurus" atau "ukuran kaki Suzy dua kali ganda lebih besar daripada Hyoyeon".

Dua Remaja Merokok, Istana Bersejarah Terbakar


TRIBUNNEWS.COM -Pihak Polis Kosice di wilayah timur Slovakia, terpaksa menahan dan memeriksa dua anak laki-laki kerana keduanya di dapati merokok.


Akibat  kedua remaja ini merokok, sebuah istana kuno bersejarah terbakar.


Polis menduga, sebab perangai kedua anak yang usianya di bawah 15 tahun itu mengakibatkan rumput di sekitar istana Krasna Horka terbakar dan mengarah ke bangunan istana.


Api diduga berasal dari percikan mancis yang mereka pakai ketika sedang menyalakan rokok.


"Satu unit polis dikirim ke istana itu dan menemukan dua remaja berusia 11 dan 12 tahun sedang mencoba menyalakan rokok," kata juru bicara kepolisian Jana Mesarova, Senin (12/3/2012).


"Akibat kesalahan mereka, api memercik ke rumput dan menyebabkan kebakaran," tambah Mesarova.


Sesuai undang-undang Slovakia, anak-anak berusia di bawah 15 tahun tidak boleh dikenakan tuntutan hukum.


Padahal akibat kecerobohan itu istana yang dibangun pada abad ke-14 tersebut terbakar dan membuat pemerintah harus mengerahkan 84 kereta pemadam kebakaran ke lokasi itu.


Museum Nasional Slovakia lewat akaun facebooknya menyatakan kebakaran di istana itu sangat besar. Nasib, 90 peratus koleksi benda-benda bersejarah di dalam istana itu berhasil diselamatkan termasuk berbagai foto kuno istana, lukisan dan berbagai ornamen kuno.


Pada 2010 sampai 2011 istana ini direnovasi dan dibuka kembali untuk publik pada April tahun lalu. (bbc)

Waniat ditemui tewas ketika cuba mencuri pakaian yang didermakan


Seorang wanita di New York ditemukan tewas terperangkap di sebuah boks yang biasa dipakai orang-orang untuk mendermakan pakaian mereka.
Perbuatan Melissa Mazzeo, wanita berusia 51 tahun dari New York ini memang sungguh keterlaluan. Boks tempat derma pakaian untuk orang tidak mampu malah ingin ia jadikan sebagai dispenser pakaian percuma. Untung saja usaha keji itu tak berhasil, tapi ia tetap harus membayar harga yang sangat mahal dari perbuatannya tersebut.
Tubuhnya ditemukan dalam keadaan tersepit di lubang tempat memasukan pakaian. Kepalanya berada di bahagian luar boks, sedangkan sebahagian tubuhnya berada di dalam boks.
Diduga pintu penutup boks tiba-tiba tertutup ketika ia berusaha keluar dari dalam boks. Pintu itu menyepit kepalanya hingga ia tewas kerana diduga kesulitan bernafas.
Kejadian ini terjadi di Victory Boulevard dekat Clove Road, New York.

sumber: myfoxhouston

Lelaki Mengaji Dalam Koma


Remaja Jordan yang bertugas sebagai imam mengalami kecederaan dalam satu kemalangan, membaca Al-Quran Al-Karim dalam keadaan yang tidak sedarkan diri setelah keluar daripada bilik pembedahan- SubhanAllah, apa jua kelakuan atau perkataan yang kita gerakkan semasa kita sedar diri, Allah SWT akan gerakkan secara automatik apabila kita dalam keadaan tidak sedar.


 Inilah maksud kata-kata Imam Al-Ghazali yang mengatakan ” apa sahaja perbuatan kita di dunia adalah gambaran perbuatan kita di alam Akhirat nanti “. Betapa malunya kita dihadapan Allah SWT apabila kita berkelakuan tidak senonoh dihadapan Allah SWT di Akhirat nanti.


 Semoga Allah SWT memberi semangat kepada kita semua untuk melakukan ibadat dan menjauhkan kita semua daripada melakukan kejahatan, agar kita berkelakuan dan berkata-kata dengan perkataan terbaik dihadapan Allah SWT nanti, Amin Ya Rabbal Alamin.


sumber

Menangis atas bumbung IPD


ALOR SETAR – Seorang lelaki yang mengalami tekanan perasaan menggemparkan orang ramai apabila dia cuba terjun dari tingkat empat bangunan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Setar di sini sebelum dapat diselamatkan setelah dipujuk selama tiga jam kelmarin.
Kejadian pukul 5 petang itu berlaku apabila lelaki berusia 26 tahun tersebut naik ke tingkat atas melalui tangga bangunan sebelum dia dilihat duduk di bucu bumbung.
Warga IPD dan orang ramai yang ternampak perbuatan lelaki itu terkejut menyebabkan suasana di balai polis tersebut bertukar kecoh.
Difahamkan, kelindan lori yang telah berkahwin dan mempunyai seorang anak tersebut datang dari Kluang, Johor ke negeri ini untuk menjalani kehidupan baharu dengan mencari pekerjaan lain. Jarak di antara dua tempat itu kira-kira 704 kilometer.

sumber : kosmo online

Kaki judi gigit zakar anak hingga putus


BEIJING: Orang ramai terkejut apabila seorang bapa menggigit hingga putus zakar anaknya yang baru berusia enam tahun sebelum memuntahkannya di tepi jalan, semalam.
Saksi berkata, lelaki berusia 32 tahun itu berjalan bersama mangsa yang berbogel serta adik perempuannya yang berusia empat tahun.

Pada satu ketika, kata saksi, si bapa mengarahkan budak lelaki itu menjilat kemaluannya tetapi dia enggan, menyebabkan dia berang.


“Lelaki itu membaham kemaluan anak lelakinya dan menggigit zakar mangsa,” katanya.

Akhbar City Post semalam menyiarkan gambar mangsa terbaring di hospital di Shenzhen, wilayah Guangdong dengan bahagian sulitnya berbalut.


Media melaporkan, doktor gagal menyambung kemaluan mangsa, tetapi terlalu awal menjangkakan bagaimana keadaannya selepas ini. Polis percaya lelaki terbabit mengalami penyakit mental.



Selain kerap berjudi, dia juga didapati menanggung hutang yang banyak selepas bisnesnya gagal. - TS


sumber : myMetro

Rebut parkir: Tembak sepupu sebelum bunuh diri


MANILA: Kerana bergaduh mengenai tempat letak kereta, seorang lelaki menembak mati sepupunya sebelum membunuh dirinya, di bandar Mandaluyong, malam kelmarin.
Eduardo Bassig, 52, meninggal dunia dua jam selepas dia menembak mati sepupunya, Noel Inocentes, seorang pesara jurutera, 55, pada jam 11 malam. 
Dia meninggal dunia di Pusat Perubatan Mandaluyong.

Inocentes pula diisytiharkan mati keetika tiba di Pusat Perubatan Cardinal Santos akibat 11 tembakan.



Pegawai Penyiasat 2, Jesus Busadre berkata, kedua-dua mereka berjiran di sebuah kawasan di Jalan A. Luna di Kampung Barangay Pablacion, di bandar Mandaluyong. -


Mereka berdua sudah beberapa tahun bermusuhan disebabkan harta pusaka, katanya. - Manila Post 



sumber : myMetro

Bunuh diri lepas kekasih putuskan hubungan di FB


JAKARTA: Seorang wanita berusia 25 tahun nekad membunuh diri apabila teman lelakinya memutuskan hubungan mereka melalui Facebook.
Ame, yang bekerja di sebuah butik pakaian di pusat beli-belah di Batam, ditemui tergantung di tingkat dua di rumah penyelianya di kompleks kediaman di Taman Kota Baloi, malam kelmarin. 
Dia meninggal dunia ketika dalam perjalanan ke hospital.

Penyelianya, Suwinto, berkata, hubungan Ame dan kekasihnya Adian, putus, selepas beberapa bulan bercinta.



Adian yang tinggal di Pekan Baru menghantar mesej memutuskan hubungan mereka di Facebook. - Jakarta Post



sumber : myMetro

Jiran nyanyuk nyaris rentung


KUALA TERENGGANU: Seorang bapa kepada tiga anak sanggup menggadai nyawanya dengan meredah api bagi menyelamatkan seorang warga emas berusia 70-an yang cuba memasuki kediaman berkenaan dalam kebakaran di Kampung Pengkalan Maras, Wakaf Tengah, di sini, semalam.
Dalam kejadian jam 8 pagi itu, Che Fauzi Ibrahim, 39, yang bekerja sebagai pendawai elektrik kerugian hampir RM40,000 apabila kediaman yang disewanya sejak 10 tahun lalu musnah dijilat api.

Menurut Che Fauzi, kejadian berlaku ketika dia bersama tiga anaknya berusia antara tiga hingga 11 tahun berada dalam bilik, manakala isterinya, Jamidah Ismail, 37, yang hamil anak keempat menjalani pemeriksaan di Klinik Kesihatan Batu Rakit.


“Saya dengar suara jiran dikenali sebagai Tok Itam menjerit. Pada mulanya, saya tidak mengendahkan jeritan itu memandangkan wanita berkenaan selalu berbuat demikian apatah lagi dia nyanyuk.

“Bagaimanapun, saya mula mengesyaki sesuatu apabila dia berterusan menjerit dan terkejut sebaik melihat bahagian belakang rumah terbakar.


“Saya segera menyelamatkan tiga anak dan Tok Itam sebelum mengalihkan sebuah van milik syarikat dan kereta daripada terbakar.



“Bagaimanapun, keadaan sedikit kelam-kabut apabila Tok Itam masuk ke dalam rumah yang sedang terbakar menyebabkan saya meredah api menyelamatkannya,” katanya.

Sementara itu, warga emas yang juga pemilik rumah berkenaan, Munah Mohd Amin, 72, berkata, dia tidak berada di rumah ketika kejadian dan bergegas pulang sebaik dimaklumkan kebakaran berkenaan.


“Walaupun tidak sempat menyelamatkan barang dalam rumah termasuk wang RM1,000, saya bersyukur kerana tiada kemalangan jiwa berlaku,” katanya yang kini menumpang di rumah saudaranya buat sementara waktu.

Sementara itu, Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Rozizah Abnihajar berkata, pihaknya menerima maklumat mengenai kejadian itu pada jam 8.34 pagi sebelum dua jentera dengan kekuatan 11 anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Terengganu dikejarkan ke lokasi kejadian



sumber : myMetro

‘Budak mata satu’ dah lali


MARAN: “Budak mata satu dan hantu. Itulah gelaran yang sering diberikan beberapa kanak-kanak terhadap saya. Memang sedih tetapi apa boleh saya buat?
“Tidak cukup gelaran sedemikian, ada juga lari lintang-pukang sebaik melihat saya kerana takut,” kata Ahmad Shauqiey Ayub, 10, yang hanya memiliki sebiji mata selepas mata kirinya terpaksa dibuang gara-gara kanser.

Anak bongsu daripada tiga beradik itu yang mula dikesan menghidap kanser mata ketika berusia dua tahun, terpaksa menjalani pembedahan membuang biji mata sebelah kiri bagi mengelak penyakit itu berjangkit dan pembedahan itu dilakukan sepasukan pakar mata di Hospital Kuala Lumpur (HKL) pada 2005.


Sejak itu, katanya, hidupnya berubah sama sekali dan pernah terjadi, semua kanak-kanak yang bermain di padang permainan berhampiran rumahnya lari lintang-pukang selain ramai menangis ketakutan apabila dia datang untuk bermain bersama.

Ahmad Shauqiey sedar dirinya tidak begitu disenangi dan sejak kejadian itu, dia seolah-olah patah hati dan tidak lagi berminat bermain di padang permainan bagi mengelak episod sama berulang selain tidak mahu menimbulkan rasa tidak senang di kalangan jiran di Kampung Berkat, Maran.


“Saya banyak menghabiskan masa di rumah bermain dengan adik-beradik saja atau dengan beberapa rakan karib di rumah mereka. Saya tiada ramai kawan,” katanya yang belajar di Sekolah Kebangsaan Maran itu.



Di sekolahnya, Ahmad Shauqiey boleh bergaul dengan semua rakannya ketika di kantin atau menjalani aktiviti kokurikulum tetapi seboleh-bolehnya, dia akan mengelak bertemu pelajar tahun satu atau dua kerana ramai takut melihat wajahnya.

“Kini selepas lapan tahun kehilangan sebelah mata, saya sudah lali dengan kecacatan dialami dan saya tidak lagi malu berkunjung ke pasar raya dan pusat beli-belah bersama keluarga.


“Saya tidak menghadapi masalah penglihatan walaupun memiliki hanya sebelah mata. Saya boleh bermain guli dan komputer setiap hari,” katanya yang lebih manja dengan panggilan adik.

Bapa Ahmad Shauqiey, Ayub Basri, 44, berkata, walaupun anaknya hanya mempunyai sebelah mata, dia tetap aktif sama seperti kanak-kanak seusia dengannya.


Menurutnya, selain memiliki kemahiran bermain guli, Ahmad Shauqiey juga cekap menggunakan komputer termasuk memandu motosikal serta All Terrain Vehicle (ATV).


“Ada kalanya saya tersenyum sendiri apabila teringat ramai kanak-kanak akan lari dan menangis ketakutan apabila melihatnya. Malah, ada juga yang tidak sanggup bermain dengannya.


“Walaupun hanya mempunyai sebelah mata, dia tetap sama dengan kanak-kanak lain yang sukakan kebebasan, bermain, melancong dan bersekolah,” katanya yang bersyukur isterinya, Masliza Abdul Jalil, 44, tetap tabah menghadapi dugaan hidup itu.


Ayub berkata, sebelum menjalani pembedahan, anaknya terpaksa menjalani rawatan kimoterapi tiga kali termasuk 25 kali radioterapi dalam tempoh lebih setahun dirawat di HKL.



sumber : myMetro

Air mata keinsafan


KAJANG: Siapa sangka pada usia 60 tahun ada warga emas yang masih tidak tahu mengerjakan solat akibat terlalu leka dengan kehidupan dunia.
Itu antara pengalaman yang dilalui Pegawai Penjara, Zuriani Mamat, 37, atau lebih mesra disapa cikgu di kalangan penghuni penjara di situ.

“Saya tidak pernah bermimpi bakal bergelar cikgu di sini. Pada awalnya, saya hanya diminta memberikan sedikit ilmu agama kepada pesalah maklumlah diri sendiri pun masih kurang ilmu.


“Terfikir juga apa yang patut diajar sebab pada saya semuanya mereka sudah tahu. Di sini saya hanya mengajar perkara asas saja misalnya cara mengambil wuduk, solat, bacaan dalam solat, zikir dan lain-lain,” katanya yang sembilan tahun berkhidmat di penjara itu.

Pun begitu, sangkaan Zuriani meleset sama sekali apabila menemui seorang banduan warga emas berusia 60 tahun yang tidak tahu bacaan dalam solat. Waktu itu, hati kecilnya berasa sedih kerana pada usia begitu sepatutnya warga emas berkenaan tidak patut memberi alasan sedemikian.


“Saya tanya semula dengan warga emas berkenaan, adakah dia berkata benar atau hanya bergurau kerana mustahil tidak tahu bacaan dalam solat sebab jika tidak tahu bagaimana solat dia selama ini.



“Lalu warga emas berkenaan menjawab jujur dan mengakui dia sudah lama meninggalkan solat hingga lupa apa yang perlu dibaca. Sambil menangis dia meminta saya mengajarnya semula,” katanya.

Selain itu, Zuriani berkata, ada juga pengalaman manis apabila beberapa banduan bukan Islam dari Filipina, India dan China mendapat hidayah di penjara itu. Katanya, meskipun menempuh pelbagai cabaran dan dugaan, namun ia tidak pernah mematahkan semangatnya untuk terus memberi tunjuk ajar kepada mereka.


“Paling penting adalah sifat sabar kerana apabila berhadapan dengan banduan, setiap daripada mereka akan ada karakter yang berbeza serta perlu mainan psikologi yang tinggi. Adakala bukan semua boleh terima apa yang diajar.

“Kita pula tidak boleh terlalu tekan kerana khuatir akan terjadi perkara tidak diingini. Biasanya banduan tempatan masih boleh dikawal berbanding banduan asing yang selalu ikut perangai sendiri,” katanya yang mengajar segmen Halaqah di sini.


Beliau berkata, setiap modul yang diajar dikeluarkan Jabatan Penjara sendiri dan setiap sesi pembelajaran mengandungi 50 banduan.


Katanya, antara yang diajar adalah konsep 3T iaitu Talaqi, Tadarus dan Tahfiz yang diadakan setiap Selasa, Rabu dan Jumaat.


Waktu pembelajaran pula mengikut syif iaitu 9.30 pagi hingga 12 tengah hari dan jam 3 hingga 4.30 petang. Selain Zuriani, beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) turut sama memberi ceramah kepada banduan berkenaan.


Berbeza dengan Marzuraliana Mohd Ngimran, 31, yang tugasnya lebih kepada menjaga dan mengawasi blok, tempoh 11 tahun mengabadikan diri di Penjara Wanita Kajang memberi peluang kepadanya mengenal dan mengetahui pelbagai gelagat banduan tempatan mahupun luar negara.


Bercerita mengenai pengalaman pastinya terlalu banyak, namun yang paling meninggalkan kesan buat dirinya apabila banduan diserang histeria.


“Kejadian ini berlaku penghujung tahun lalu. Tidak tahu punca sebenar kerana kejadian ini berlaku secara tiba-tiba dan membabitkan semua banduan di blok Unit Kawalan dan Pencegahan (UKP).


“Waktu itu keadaan sangat kelam-kabut hinggakan terpaksa memanggil ustaz bagi menenangkan keadaan. Kejadian itu juga memerlukan kami sentiasa siap sedia dalam tempoh 24 jam selain cuti dibekukan,” katanya yang baru ditugaskan ke unit itu.


Marzuraliana berkata, paling penting dalam tugas mereka adalah kerja berkumpulan kerana ia lebih melancarkan setiap tugas yang diberikan. “Kami di sini sudah menjadi satu keluarga dan akan menolong antara satu sama lain. Bukan mudah mahu mengawal dan membuat banduan ikut apa yang diarahkan kerana masing-masing ada perangai sendiri,” katanya.

sumber : myMetro

‘Saya nak bersama dia’


KUALA LUMPUR: “Saya tahu dia tak berniat nak tinggalkan saya. Selepas ini, saya nak tinggal dengan dia kerana hanya dia yang saya ada di dunia ini. Terima kasih kepada semua, dapat jumpa dia (anak),” kata Faridah Maulud ketika dipertemukan dengan anaknya buat pertama kali semalam sejak ditinggalkan 10 hari lalu.
Dalam pertemuan penuh sayu itu, kedua-dua mereka dilihat tidak berenggang dengan sesekali anaknya, Amir Mohd Omar, 27, menyeka air mata di pipi ibu berusia 66 tahun itu sambil menerangkan dia tidak meninggalkan ibunya sendirian, tetapi terpaksa berbuat demikian atas faktor kesihatan.

Menafikan anaknya sengaja berbuat demikian, Faridah berkali-kali menyatakan yang dia tahu anaknya mengalami masalah kesihatan dan dia sendiri bersetuju untuk dibawa ke sebuah hotel berhampiran Hospital Kuala Lumpur (HKL) bagi memudahkan mereka berdua menerima rawatan.


“Dia ada beritahu saya yang dia nak ke hospital, jadi lebih elok saya ikut dia ke sana kerana takut tinggal berseorangan di rumah di Wangsa Maju kerana baru-baru ini ada kes pergaduhan di situ.

“Cumanya, saya tidak tahu ke mana dia pergi selepas tiga hari tak muncul, tapi dia ada tinggalkan sedikit wang untuk membeli makanan. Hari ini baru dapat jumpa,” katanya ketika ditemui semalam.


Pertemuan itu diadakan hasil inisiatif Harian Metro dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (JKMWPKL) diketuai pengarahnya, Noormah Abd Rauf.



Sebelum itu, Amir hadir ke pejabat JKM WPKL di sini untuk memberi penjelasan kepada Noormah berhubung tindakannya meninggalkan ibu itu bersendirian sehingga membawa kepada laporan polis yang dibuat penyelia hotel itu pada 8 Februari lalu. Selepas itu, dia di bawa ke Pusat Sehenti Bina Diri di Sungai Buloh untuk bertemu ibunya dan berbincang mengenai kewajaran untuk mengambil semula wanita berkenaan tinggal bersamanya dalam waktu terdekat.

Sebaik melihat kelibat anak tunggalnya itu, Faridah tidak henti-henti menangis dan terpaksa ditenangkan Noormah seketika sebelum perbincangan lanjut mengenai status terkini dirinya.


“Saya hendak tinggal dengan dia kerana dia anak saya. Kalau dapat nanti, saya ingin mengajar al-Quran seperti di kampung sebelum ini. “Saya baca artikel mengenai diri saya, tapi saya tahu anak saya buat yang terbaik untuk saya. Mungkin lebih baik di hotel berbanding di rumah kerana saya tinggal seorang, di hotel orang ramai,” katanya.

Sementara itu, Amir berkata, dia bersyukur kerana akhirnya dapat bertemu ibunya dan berterima kasih kepada semua pihak termasuk JKM yang membantu menjaganya sepanjang tempoh itu.


Katanya, ketika ini, fokusnya hanyalah untuk mencari pekerjaan baru selepas berhenti sebagai pegawai pemasaran di sebuah syarikat swasta di ibu negara petang kelmarin.


‘Kenapa kasi mati anak aku’


PASIR GUDANG: “Kenapa kasi mati anak aku.” Itu reaksi Roselyn Alan, 25, selepas menerima panggilan telefon daripada polis yang mengesahkan rangka yang ditemui di ladang kelapa sawit di Nusa Damai, Masai pada 8 Mac lalu, adalah mayat anaknya, Nurul Nadirah Abdullah atau Dirang.
Difahamkan, Roselyn menerima panggilan telefon itu pada jam 6.40 petang sebelum memaklumkan perkara itu kepada ibunya, Milnah Jul, 56, yang baru pulang selepas keluar mencari Dirang di kawasan berhampiran.

Hampir sejam Roselyn menangis sebelum pengsan, manakala suaminya, Lima Medeng, 25, pula merenung ke luar tingkap sambil mengalirkan air mata.


Roselyn dan Lima gagal ditemu bual semalam kerana terlalu sedih dengan kejadian itu.

Milnah berkata, dia terkejut dan sedih dengan berita itu.


“Saya terkejut selepas Roselyn memaklumkan rangka itu adalah Dirang. Sebelum ini, kami sekeluarga lega selepas polis memaklumkan ia bukan Dirang.



“Tidak sangka hari ini (semalam) kami menerima berita menyedihkan,” katanya sebak ketika ditemui di kediaman Roselyn di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam di sini, semalam.


sumber : myMetro

Macam ni pun ada..Pertandingan lepas pakaian lelaki dan wanita (full pic)

1317424652788999
13174246519644607
13174246537763750
13174246558351389
13174246548663946

Kesian.. Terjatuh Hingga Patah Tulang, Anak Tadika Ini Dipaksa Gurunya Merangkak ke Kelas


Chicago - Sungguh keterlaluan, seorang guru tadika di Chicago, Amerika Syarikat (AS) enggan membantu dan mengubati seorang anak muridnya yang terjatuh dari kawasan taman permainan. Anak tadika tersebut dibiarkan berjalan tertatih sampai terjatuh dan merangkak sendirian dari taman bermain menuju ke kelas. Padahal saat itu anak kecil tersebut mengalami patah tulang dan gegar otak akibat terjatuh saat bermain.

Demikian seperti diberitakan Chicago Sun-Times dan dilansir NYDailyNews.com.

Orangtua anak kecil bernama Rahul Chandani tersebut, lantas mengajukan saman ke Pengadilan Distrik Cook County. Mereka menuntut ganti rugi sebesar US$ 200 juta  terhadap guru tersebut.

Orangtua Rahul menyatakan, anak laki-laki mereka tidak diberikan pengubatan apapun setelah terjatuh dan terhantuk kepalanya di sebuah kawasan taman bermain outdoor di Devonshire Elementary School di Skokie, Illinois.

"Gurunya memberitahu dia, 'Kamu anak yang besar - Saya tidak boleh memangkumu'. Dia (sang guru) meminta anak saya untuk berjalan kembali, tapi kakinya patah jadi dia terjatuh lagi dan kemudian dia harus merangkak sejauh 60 meter hingga 91 meter untuk kembali ke ruangan sekolahnya," cerita ibunda Rahul, Priya Chandani.

Priya mengaku sangat terkejut saat melihat kondisi buah hatinya usai sekolah. Priya langsung membawa anaknya ke rumah sakit karena ada benjolan di kepala Rahul dan dia mengeluhkan pusing.

"Segera setelah saya melihat keadaannya, saya tahu ada sesuatu yang terjadi," ucapnya.

Pasca insiden ini, Rahul pun tidak masuk sekolah selama 6 bulan. Sebabnya, Rahul memerlukan rehabilitasi selama 6 bulan untuk memulihkan keadaannya.


Alamak..ada alat untuk berlatih bercium



Alat ini berfungsi untuk memaksimakan teknik Ciuman, alat ini dibuat oleh seorang seniman iaitu Didier Faustino.

Alat ini merupakan hasil cetak 3D dengan nama Topeng Doppelganger, jadi caranya masing masing pakai topeng ini kemudian bercium.....

ALAT UNTUK MELUKIS GARISAN TANPA PEMBARIS

INILAH ALAT YANG DICIPTA UNTUK MELUKIS GARISAN TANPA PEMBARIS.....






Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved