Mencuci Piring Dengan Menggunakan Beras

on 11 Mac 2012

Mencuci piring kotor lazim dilakukan dengan menggunakan air. Tapi di Cilacap, Jawa Tengah ternyata ada cara unik untuk mencuci piring. Bukan dengan air, melainkan dengan beras! Mengapa ini terjadi?
Tradisi ini dilakukan terutama pada ketika berhajat, lebih-lebih di musim kemarau. Salah satu alasannya adalah kurangnya persediaan air bersih. Pada saat hajatan, biasanya diperlukan piring dalam jumlah sangat banyak kerana jumlah undangan biasanya juga banyak. Air lebih diutamakan untuk makan.

Beras yang digunakan untuk mencuci piring adalah beras yang masih setengah bersih atau masih ada gabah dan dedaknya. Jumlah beras harus cukup banyak, setidaknya harus boleh “dicelupi” piring puluhan kali. Biasanya jumlah minima agar boleh digunakan adalah 50 kg.

Sebelum dicuci dengan beras, piring yang baru saja dipakai makan harus dilap dengan daun pisang kering klaras untuk mengurangi lemak yang menempel. Setelah itu piring “dicelupkan” dan dibersihkan dengan beras. Caranya persis seperti mencuci piring dengan air. Selanjutnya piring dibersihkan lagi dengan kain lap untuk menghilangkan debu beras atau dedak yang menempel. Dengan sekali gosok, lemak dan bau  yang menempel akan segera lenyap. Piring pun siap digunakan untuk makan lagi.
Selesai digunakan untuk mencuci piring, beras itu masih boleh digunakan. Caranya, beras tersebut dijemur ulang, lalu dibersihkan secara manual dengan “tampi”.
Cara unik dan kreatif ini boleh menjimat air yang biasanya sulit di dapat di musim kemarau.

Petaka Bagi Penari Striptease Mabuk !


Tempat sos unik dan menjijikkan


Agaknya ada yang mahu gunakan tempat sos sebegini

Wah,11 Tahun Potongan Penyepit Bersarang di Mata Wanita Ini


SICHUAN - Seorang doktor di China baru saja mengeluarkan sebuah penyepit sepanjang enam sentimeter dari rongga mata seorang perempuan yang telah tertanam di dalamnya selama 11 tahun.Ci datang ke rumah sakit mengeluh sakit dan infeksi pada matanya.


Dokter Xu Zhe dari Hospital Hua Xi di Chengdu, Sichuan, China, mengatakan mata warga Tibet itu mengalami pembengkakan cukup parah.

Dokter melihat ada benda berwarna seperti tulang pada sudut mata Ci.

“Saya melakukan scan pada matanya dan menemukan ada benda asing sepanjang enam sentimeter di sudut kanan mata kanannya,” ujar dr Xu.

Ci langsung menjalani operasi pada hari itu dan benda asing itu berhasil dikeluarkan. Ternyata benda asing yang dimaksud adalah potongan penyepit plastik.

Setelah operasi Ci ingat, 11 tahun lalu dia menyelinap masuk ke rumah dan tidak sengaja wajahnya terhantuk di meja makan.

“Mata kanan saya terluka sedikit. Tapi setelah pengobatan anti-inflamasi mata saya sembuh tanpa masalah,” ungkap Ci seperti dikutip Orange, Khamis (14/7/2011).

Sesekali mata kanan Ci mengeluarkan nanah namun dia pernah mengambil tindakan serius untuk mengubatinya. Ci hanya membeli ubat penghilang rasa sakit sementara.

Sementara dr Xu mengaku korban sangat beruntung kerana penyepit tidak menembus celah antara mata dan rongga sehingga tidak mempengaruhi pengelihatannya.
Sumber :http://www.okezone.com/

Beginilah keadaan pokok yag dipenuhi sarang labah-labah

Kejadian yang jarang berlaku..


KARACHI, Pakistan - Sejumlah pokok di wilayah Sindh dekat sini dipenuhi dengan sarang labah-labah sehingga menghasilkan satu pemandangan yang menyeramkan, lapor sebuah akhbar semalam.

Walaupun kejadian banjir melanda Pakistan tahun lepas tetapi terdapat air yang masih lagi tidak surut sepenuhnya menyebabkan banyak serangga kecil menjadikan pokok sebagai tempat tinggal.

Menurut penduduk tempatan, mereka tidak pernah melihat fenomena tersebut berlaku sebelum ini tetapi sarang labah-labah itu telah berjaya mengurangkan populasi nyamuk.

Sebahagian besar kawasan bencana yang melanda Pakistan masih lagi belum surut selepas enam bulan hujan lebat melanda negara itu.

Fenomena pokok yang menggerunkan itu pula adalah kesan terbaru akibat banjir besar yang telah menyebabkan 2,000 orang terbunuh. - Agensi

Polis terpendek di England

Dia dipanggil Laptop oleh teman-temannya, kerana di England PC adalah sebutan untuk polis. Namun kerana Robin Port, 29 tahun, hanya memiliki tinggi 5 ft maka ia dipanggil laptop....

Walaupun bertubuh mungil, Robin Port telah melakukan 17 penangkapan dalam bulan pertama dia bekerja.Sebelum bekerja sebagai petugas lapangan.


Merasa tetap seksi, ibu dua anak berfoto bogel

berita2.com: Woow...seorang ibu berusia 42 tahun dan sudah memiliki 2 orang anak berpose bogel dalam sebuah sesi pengambaran, walau ada bekas operasi berbentuk T yang sangat rapi. "Aku merasa lebih seksi dari sebelumnya!" ujar Andrea McLean

Ia menjalani diet sup kubis dan berhasil turun beberapa kilogram dan ukuran bajunya yang awalnya 14 berubah menjadi 10.


"Saya merasa lebih percaya diri sekarang dibandingkan saat usia saya 30-an. Aku tidak akan terlihat seperti Cindy Crawford, tapi aku sangat senang dengan diri saya sekarang ini. Aku tahu hidup ini terlalu singkat, jadi aku akan menikmatinya," ujar Andrea yang juga seorang pembawa acara tv di Inggris.

Andrea memiliki pandangan yang lebih positif tentang kehidupan setelah mengalami situasi menjelang kematian.Saat itu,ia jatuh tak sedarkan diri di rumah sakit setelah reaksi alergi terhadap antibiotik setelah operasi untuk memperbaiki hernia umbilikalis. Untungnya doktor mampu mengendalikan reaksi alergi dengan adrenalin dan oksigen.

DICARI! Programmer Wanita Bogel untuk Perusahan Software

Seorang bos perusahan software membuka iklan untuk staff programmer wanita yang mahu bekerja sambil ‘bogel’  di pejabatnya.

Bertelanjang semakin lama semakin menjadi biasa di dunia ini. Ada yang suka ramai-ramai berbasikal telanjang, ada yang suka bermain golf sambil telanjang, ada juga yang membuat foto bogel untuk kelander dengan tujuan amal… Teknologi semakin maju, tapi keinginan manusia semakin primitif.

Chris Taylor (63th) yang memiliki sebuah perusahan software ‘Nude House’ berpejabat di Buckinghamshire, England. Seiring dengan kemajuan perusahannya, dia memutuskan untuk menambah jumlah staff karyawan muda.

Namun untuk boleh bekerja di perusahannya, Chris mengharuskan para pendaftar untuk menandatangani surat persetujuan untuk mahu bekerja ‘telanjang’ di dalam pejabatnya (theage.com.au), sebagaimana tertulis dalam sebuah iklan DICARI! Programmer Wanita Bogel untuk Perusahan Software

“Maaf! Perusahan ini bukan tempat untuk seks atau melakukan hal-hal yang bersifat pornografi,” Chris menjelaskan. “Saya ingin semua karyawan saya boleh berkonsentrasi penuh pada pekerjaan masing-masing tanpa harus memikirkan perkembangan fashion. Mereka boleh jadi seorang model fashion di luar sana, tetapi di pejabat saya mereka adalah karyawan telanjang saya apa adanya.”



Saat ini Nude House telah mempekerjakan beberapa karyawan yang memang selalu bekerja dalam keadaan bogel. Mereka pun telah menyetujui semua larangan aktivitas seks dan pelecehan di dalam pejabat.

“Saya jamin klien tidak akan menemukan mereka bekerja dalam keadaan tanpa busana, kerana kami berhubungan dengan klien via internet.”

Mungkin Nude House boleh dianggap sebagai satu-satunya perusahan di dunia yang mempekerjakan orang-orang bogel.

Berapa gaji yang ditawarkan?
Christ menawarkan 37.600 Dollar per tahun  untuk seorang programmer pemula.

Datuk 109 Tahun, Hisap 8 Bungkus Rokok Sehari

INILAH.COM, Lumajang – Rokok adalah sebuah teman dan makanan sehari-hari seorang datuk di kaki Gunung Lemongan, Lumajang, Jawa Timur. Soebiyantoro alias Mbah Citro warga Desa Papringan Kecamatan Klakah sehari dia boleh menghabiskan 8 bungkus rokok .

“Saya jarang makan, jadinya ya merokok,” kata Mbah Citro saat ditemui di rumahnya.

Mbah Citro merokok sejak masih muda dan lebih menyukai rokok kretek. Untuk teman merokok, dia biasa meminum kopi pahit.

“Kadang saya boleh merokok lebih dari 8 kotak,” ungkap datuk yang kini berusia 109 tahun, lahir di Magetan, 21 Ogos 1902.

Kesukaan menghisap tembakau membuatnya memajang beberapa pak rokok di meja dekat tempat tidur. Sejumlah orang dekatnya juga kerap membawakan rokok kesukaan Mbah Citro setiap berkunjung ke rumah itu.

“Rokok  ini dibelikan saudara-saudara saya,” ujarnyai.

Lantas, apa rahasia Mbah Citro mampu bertahan hidup sihat selama 109 tahun? Ternyata, dia punya resepi yang sebenarnya tidak terlalu rumit, yakni menu makanan. Mbah Citro sehari-hari hanya makan  ubi-ubian, kacang-kacangan, dan lain-lain.

Pasang Alat Khusus Nak Tahu Bila Isterinya Berhubungan Seks Dengan Kekasih barunya


TRIBUNNEWS.COM - Seorang lelaki asal Pennsylvania, Amerika Syarikat (AS), ditangkap pihak polis setelah ketahuan memasang alat pendengar di bilik sang isteri agar ia tahu bila sang istri berhubungan seks dengan kekasih barunya. Demikian diberitakan The Beaver County Times, minggu ini.


Pihak polis di Raccoon Township menjelaskan jika isteri lelaki bernama Wayne Comet Cripe memasukkan laporan setelah dirinya menemukan sebuah alat transmisi di bawah tempat tidur. Meski sudah berpisah namun masih tinggal serumah dengan bilik tidur yang berbeza.


The Beaver County Times menulis jika Cripe yang kini berusia 66 tahun itu mengaku memasang alat tersebut sehingga ia tahu bila sang istri dan kekasihnya mulai bercinta.


Cripe menambahkan, ia sudah bosan mendengarkan jeritan hubungan seks sang isteri dan berusaha menggunakan alat itu tersebut ternyata tidak berfungsi sebagaimana mestinya.

Cantiknya Artis Li Xiaolu dengan Gaun Putihnya



Since Fan Bingbing (范冰冰) made such a big impression on the red carpet in Cannes 2010, every wannabe Chinese actress has been desperate for the same attention.
 Step forward actress Li Xiaolu (李小璐) at the Fall/Winter 2012 show presented by Christian Dior at the Rodin Museum in Paris on March 3.
 Wearing a white number that managed to reveal nearly all her breasts without revealing nipples was quite an achievement!
 These celebrities rarely star in any of the films on view, or have anything to do with the designer who is putting on the runway show, but they go anyway.
 In China, it gives them face and attention, the thinking being, if they are being noticed abroad, they deserve attention here.
 So, invited or not, they turn up and do their best to get noticed.
 Go girls!

 Source: China Buzz

Gila..remaja masukkan jarum jahit ke saluran kencing

Meski sudah zamannya kesetaraan gender, urusan jahit-menjahit lebih baik tetap dipercayakan pada anak perempuan. Di China, anak lelaki yang  memainkan mesin jahit malah kena infeksi parah kerana jarumnya masuk ke saluran air kencing.

Pelik, kes yang menimpa remaja 14 tahun bernama Sun ini membuat pusing para doktor di Changhai Hospital yang menanganinya. Hingga saat ini, para doktor dikhabarkan masih mendiskusikan bagaimana caranya mengeluarkan jarum sepanjang 3 cm tersebut.

Seorang doktor bernama Liu mengatakan, Sun datang ke hospital pada 2 March 2011 dengan keluhan sakit setiap kali buang air kecil. Dari berbagai gejala yang dirasakan, dipastikan Sun mengalami infeksi saluran kencing namun belum diketahui persis apa penyebabnya.

Menurut pengakuan orangtuanya, Sun sudah merasakan keluhan ini sejak 3 bulan sebelumnya. Namun dalam beberapa kali pemeriksaan, doktor-doktor sebelumnya tidak berhasil menemukan penyebab infeksi yang tidak sembuh-sembuh meski sudah diberi antibiotik.

Akhirnya para dokter Liu bersama pasukannya melakukan pemindaian dengan sinar X. Betapa terkejutnya para doktor, hasil pemindaian menunjukkan ada benda mirip logam yang diyakini sebagai jarum jahit tersangkut dalam saluran kencing di dalam kemaluan Sun.

Setelah diinterogasi, barulah Sun mengaku di depan dokter dan orangtuanya bahwa 3 bulan yang lalu dirinya bermain-main dengan mesin jahit. Entah kerana iseng atau sedang bereksperimen untuk membuktikan sesuatu, Sun melepas jarum di mesin jahit lalu memakainya untuk mengorek lubang saluran kencingnya.

Sayangnya kerana tidak hati-hati, jarum itu masuk terlalu dalam ke dalam saluran kemih lalu tersangkut. Awalnya Sun mendiamkannya dengan harapan suatu saat akan keluar sendiri saat kencing, namun lama kelamaan malah membuat infeksi parah hingga kencingnya berdarah.

"Jarum itu tersangkut begitu lama di dalam saluran kemih dan telah menyebabkan infeksi serius. Separuh dari jarum itu menghalangi saluran kemih dan nyawanya sekarang dalam bahaya," kata Liu seperti dikutip dari Shanghaidaily.

Liu mengatakan, saat ini para doktor belum memutuskan tindakan apapun untuk mengeluarkan jarum tersebut. Bersama pasukannya, Liu masih mendiskusikan cara terbaik kerana jika tidak hati-hati maka tindakan mengeluarkan jarum itu boleh merusak saraf-saraf di kemaluan Sun.

Nenek Nampak 30 Tahun Lebih Muda Berkat Diet Sayur Mentah

Miami-Dade County, Florida, Ketika Annette Larkins keluar rumah dengan suaminya yang berusia 54 tahun, orang beranggapan mereka adalah ayah dan anak. Kerana wajahnya yang awet muda, tanpa kedut, sihat dan selalu tampak segar, tak ada yang menyangka bahawa usianya sudah 70 tahun.

Meski usia Annette Larkins (70 tahun) sudah tergolong nenek-nenek, ia tampak 30 tahun lebih muda kerana gaya hidupnya yang sangat sihat dan alami. Annette menjalani pola makan vegan mentah yang semua bahan makanan hampir tumbuh di kebun rumahnya sendiri.

Sebagai informasi, diet vegan berbeza dengan vegetarian. Orang yang diet vegetarian tidak memakan daging, sementara orang yang diet vegan tidak memakan semua produk haiwan termasuk susu dan telur.

Halaman belakang rumahnya penuh dengan buah-buahan dan sayuran. Setiap sudut kebunnya memiliki sesuatu yang boleh dimakan. Annette juga mengumpulkan air hujan untuk diminum dan menyirami tanaman. Annette mengatakan makanan di kebunnya adalah 'Fountain of Youth' (mata air awet muda).

"Saya sangat bersemangat dan memiliki banyak energi. Saya bangun pagi tidak lebih dari jam 5.30 setiap hari dan sudah siap untuk beraktivitas," ujar Annette Larkins, yang berasal dari Miami-Dade County, Florida, seperti dilansir Thegrio, Sabtu (3/3/2012).

Suami Annette, Amos (54 tahun) memiliki sebuah kedai daging pada tahun 1960. Saat itulah Annette memutuskan untuk menjadi seorang vegetarian. Dan seiiring dengan perjalanan waktu, ia pun beralih menjadi seorang vegan mentah.

Ia mengatakan tidak makan semua produk haiwan Makanannya tidak perlu diproses dan mentah.

"Pola makan saya terdiri dari buah-buahan, kacang-kacangan, sayuran dan biji-bijian. Saya menanam banyak bibit dan seperti yang Anda lihat dari kebun saya. Tentu saja itu adalah makanan mentah yang saya makan," jelasnya.

Annette juga meminum jus buah dan sayur. Namun tidak semua orang di dalam keluarganya menjalani pola makan seperti Annette. Suaminya memilih untuk terus makan dengan cara yang ia lakukan ketika pertama kali menikah.

"Saya sungguh berharap boleh melakukan apa yang dia lakukan sekarang," ujar Amos, suami Annette.

Amos mengatakan orang-orang bahkan menganggap Annette adalah putrinya. Padahal secara usia, Annette 16 tahun lebih tua darinya. Berbeda dengan Annette yang sangat sihat, Amos pune harus memakan ubat setiap hari kerana menderita tekanan darah tinggi dan diabetes.



Dan kerana banyak teman dan orang asing yang terus bertanya tentang kesihatan dan penampilannya yang awet muda, Annette pun memutuskan untuk menerbitkan buklet 'Journey To Health' dan memproduksi DVD 12 tahun yang lalu.


sumber

Lelaki yang Tak Pernah Tidur Selama 39 Tahun Setelah Kena Demam

Quang Nam, Vietnam,Setiap hari, manusia memerlukan tidur setidaknya 6 hingga 8 jam. Namun apa jadinya bila seorang lelaki tidak pernah tidur meski hanya satu minit sejak ia mengalami demam pada tahun 1973, yang artinya ia sudah tidak tidur selama 39 tahun.

Lelaki tersebut adalah Thai Ngoc atau Hai Ngoc (70 tahun) yang berasal dari Que Trung Commune,  Quang Nam, Vietnam.

Ngoc mengatakan ia sudah tidak tidur semenjak tahun 1973. Lelaki ini sangat khuatir dan mencuba segala cara untuk dapat tidur, tapi ia masih belum boleh tidur meski hanya 1 minit.

Yang lebih mengejutkan lagi, Ngoc menjalani kehidupannya dengan normal dan jarang mengalami sakit. Orang-orang yang ingin mengamati keadaan  Ngoc malah tidak mampu tetap terjaga sepanjang waktu.

"Sebelum tahun 1975, saya menyedari bahwa saya tidak tidur dan tidak pernah terlintas dalam fikiran saya jika keadaan ini dapat mempengaruhi kesihatan saya. Bagi saya, tidur atau tidak sama saja, dan saya dakan bekerja pada siang atau malam hari," ujar Thai Ngoc, seperti dilansir Vietnamnet, Jumaat (2/3/2012).

Ngoc memiliki enam orang anak. Kerana mengalami insomnia, ia sering menjaga kebunnya di malam hari. Dan dalam 3 bulan tanpa tidur, ia telah menggali dua kolam besar untuk menampung lebih banyak ikan.

Ngoc menolak menjalani ujian di luar negeri. Ia mengaku tidak mahu meninggalkan kampung halaman atau desanya sejak 60 tahun yang lalu dan ia takut untuk melakukan ujian.

Meskipun ia tidak boleh tidur, secara mental Ngoc masih sihat dan tidak pernah merasa lelah.

"Saya tidak tahu apakah insomnia berdampak pada kesehatan saya atau tidak, tapi saya masih sehat dan dapat berkebun secara normal seperti yang lain," jelasnya.

Ngoc bercerita, pada tahun 2006 saat ia sudah berusia 64 tahun, ia sanggup membawa karung baja yang beratnya lebih dari 50 kg setiap hari melalui jalan sepanjang 4 km dari rumahnya.

"Suami saya dulu boleh tidur dengan baik, tetapi sekarang bahkan minuman keras pun tak boleh membuatnya tertidur," tutur istrinya, Nguyen Thi Bay.

Pada tahun 2010, Ngoc diakui sebagai satu-satunya orang Vietnam yang dipilih oleh majalah asing sebagai orang yang luar biasa.

Ngoc adalah salah satu dari sangat sedikit orang di dunia yang mengalami gangguan tidak boleh tidur. Selama hampir separuh dari waktu hidupnya, Ngoc telah terjaga dan tidak diketahui sampai kapan kondisi ini akan berlangsung.

Satu hal pasti yang telah diakui oleh banyak orang iaitu Ngoc telah menghabiskan waktu terjaganya untuk melakukan kerja yang bermanfaat bagi keluarga dan masyarakat desa.



sumber : detikhealth

Kepala Penyek 'Ditampal' Pakai Lemak Perut Sendiri



Tim Barter (32 tahun) menjalani prosedur perintis yang pertama kali dilakukan di Inggris, iaitu membentuk kembali kepalanya dengan menggunakan lemak dari perut dan plat titanium.

Barter yang bekerja sebagai supervisor efek visual mengalami kecelakaan hebat saat jatuh dari paip pembuangan dengan ketinggian 25 kaki. Kepalanya terbentur dinding bata yang membuat tengkorak, tulang pipi dan soket matanya hancur.

Kecelakaan itu terjadi saat ia mencuba memanjat rumahnya sendiri setelah terkunci di luar rumah. Nahasnya, ia malah terjatuh yang membuatnya koma selama 10 hari.

Dokter harus membuang sebahagian dari tengkorak kanan kepala untuk meredakan pembengkakan dan pendarahan pada otaknya.

Namun, ia kini telah sembuh total setelah pengubatan perintis yang dilakukan oleh Robert Bentley, ahli bedah cranio-oral dan rahang atas dari London’s King’s College Hospital.

Barter yang berasal dari Brixton, south London, mengatakan bahkan sudah boleh melakukan panjat tebing, pagar dan terjun payung sejak melakukan operasi.

"Hidup saya berhenti untuk beberapa bulan. Saya tidak boleh bekerja dan memiliki penglihatan ganda. Saya takut kehilangan penglihatan dan tidak akan pernah kembali normal," ujar Tim Barter, seperti dilansirTelegraph, Rabu (29/2/2012).

Barter ditemukan tak sedarkan diri di luar rumahnya oleh tetangga setelah jatuhnya pada bulan Jun 2009, di mana ia juga mengalami patah kaki.

Setelah pengubatan awal di King’s College Hospital, doktor menggunakan teknologi komputer untuk desain plat titanium untuk memperbaiki tengkorak Barter, yang dimasukkan melalui pipinya untuk meminimalkan jaringan parut.

Dokter kemudian menyuntikkan lemak dari perut ke dahinya untuk menyelesaikan proses pembentukan kembali.
 

Sindrom Penis Hilang yang Bikin Lelaki Panik

Alat kelamin seperti penis ada kemungkinan menyusut tapi tidak mungkin hilang atau masuk ke dalam tubuh. Tapi di beberapa negara ada yang percaya keadaan penis hilang ini boleh terjadi atau dikenal dengan Genital retraction syndrome.

Genital retraction syndrome atau Koro Syndrome ini adalah sebuah keadaan yang mana seseorang percaya alat kelaminnya akan masuk ke dalam tubuh, menyusut atau hilang. Hal ini boleh terjadi pada laki-laki mahupun perempuan.

Keadaan pada laki-laki adalah sering merasa penisnya masuk atau menyusut ke dalam, sedangkan pada perempuan merasa payudaranya yang menyusut. Gangguan ini sering terjadi di daerah Afrika dan Asia, sebahagian besar muncul di daerah yang akses informasi medisnya sedikit sehingga orang percaya dengan mitos, kutukan dan takhayul.

Keadaan ini sering juga disebut dengan Penis Panic, yang mana sekelompok laki-laki akan mulai percaya bahawa penisnya menyusut atau benar-benar hilang sehingga menyebabkan kepanikan massa, seperti dikutip dari psychcomp.com, Jumaat (9/3/2012).

Jika salah satu masyarakat merasa mulai mengalami gejala, maka hal ini akan menyebar ke dalam masyarakat dan nantinya setiap orang akan percaya hal ini akan terjadi pada dirinya.

Beberapa ahli menyebutkan kondisi ini sebagai sebuah gangguan mental, hal ini karena kecemasan yang ekstrem di antara kelompok kadang menyebabkan gangguan mental pada orang-orang dalam kelompok tersebut.

Meskipun keadaan ini sangat sulit untuk difahami, tapi pikiran yang dimiliki oleh masyarakat tersebut sangat kuat. Sindrom ini berkaitan erat dengan kepercayaan budaya dan ilmu sihir Voodoo.

Gangguan ini mengakibatkan fikiran menciptakan sebuah senario yang tidak diketahui secara fizik, ia akan merasa kewalahan kerana penis dan testisnya menyusut, menarik masuk ke dalam tubuh atau menghilang.

Gejala yang muncul dari gangguan psikologis ini cukup sederhana. Ia akan mengalami ketakutan besar bahawa penisnya akan mengecil atau menghilang dan ia akan mati. Hal yang paling menonjol adalah kemampuannya untuk menyebar di antara masyarakat.

Salah satu contoh Genital Retraction Syndrome yang paling terkenal terjadi tahun 1967 terjadi di Singapura. Ketika itu sekelompok laki-laki percaya bahawa orang-orang ini makan daging babi yang terkontaminasi dan menyebabkan keadaan tersebut.

Contoh lainnya adalah terjadi pada tahun 2003, saat laki-laki dari Sudan yang menduga penisnya menghilang akibat berjabat tangan dengan orang lain secara acak. Kondisi ini sempat berbuntut larangan untuk mengunjungi Sudan.

Sedangkan di Afrika Barat antara tahun 1997-2003, ada 6 negara yang menyatakan epidemi terhadap kes ini. Dalam kes ini jelas terlihat bahawa gangguan ini adalah hal yang serius.

Sayangnya satu-satunya pengubatan untuk gangguan psikologis penis ini hanya memberitahu orang yang mengalami kepanikan bahawa secara fizik hal tersebut tidak akan terjadi, sehingga diperlukan kaunseling. Kaunseling yang intens diperlukan untuk meyakinkan bahawa penisnya tidak akan hilang.



sumber

Pohon Dinosaurus Kejutkan Warga

NORFOLK - Sebuah pohon yang ditiup angin kencang, tiba-tiba saja berubah bentuk menjadi menyeramkan. Pohon itu nampak seperti dinosaurus yang menakutkan, lengkap dengan mata, mulut dan punggung bersisik dan menyeramkan.

Pohon monster ini dapat dilihat di kawasan pertanian milik seorang warga di Alby Norfolk Utara, Inggris. Tetapi seperti halnya dinosaurus yang telah punah, bentuk pohon ini juga akan hilang saat berbunga dalam waktu tiga minggu ke depan.

Warga yang sering melalui wilayah tersebut, mengaku terkejut dengan pohon itu. Mereka pun terpegun dengan bentuk menyeramkan dari pohon unik ini.

"Saat saya berjalan dengan isteri dan melihat pohon T-Rex itu. Saya benar-benar terkejut kerana bentuknya mirip sekali dengan dinosaurus," ucap Spike Malin seperti dikutip Orange, Jumaat (9/3/2012).

Malin menambahkan, dari kejauhan pohon tersebut tampak sangat menakutkan. Tetapi bentuknya akan berubah saat berbunga dan dinosaurnya pun hilang.
(faj)

Terpaksa buat kaki palsu sendiri

BALING - Seorang pesakit diabetes di Kampung Tanjung Merbau di sini terpaksa membuat kaki palsu sendiri bagi membolehkannya bergerak setelah kaki kananya dipotong tahun lalu.

Radzuan Ismail, 43, menggunakan getah kasut sebagai tapak kaki palsunya untuk mengurangkan kesakitan ketika melakukan pergerakan.

Menurutnya, selepas kakinya dipotong, ia diletakkan simen yang biasanya digunakan untuk kaki patah.

“Selepas kaki saya sembuh, doktor mengarahkan saya membuang simen itu.

“Tapi, saya sayang nak buang kerana simen itu masih dalam keadaan baik. Jadi, saya menukarkan simen itu kepada kaki palsu dengan meletakkan getah kasut sebagai tapak simen,” katanya.

Menurutnya, walaupun simen itu mempunyai tapak getah, kakinya masih terasa sengal ketika melakukan pergerakan.

“Kaki palsu ini bukan kaki palsu yang sebenar. Ia hanyalah simen yang dijadikan kaki palsu. Jadi, keselesaannya tidak sama dengan kaki palsu yang sebenar.

“Setiap kali saya melangkah, memang terasa sengal, tetapi, tidaklah terlalu sakit. Sekurang-kurangnya saya dapat keluar ke rumah malah dapat menunggang motosikal,” katanya.

Radzuan yang tinggal bersama ibunya itu tidak mampu melakukan pekerjaan berat melainkan perniagaan runcit kecil-kecilkan di rumah bagi membolehkannya dan keluarga menjana pendapatan.

“Itulah yang mampu saya lakukan. Isteri pula suri rumah sepenuh masa, lagipun isteri turut mengalami masalah rabun. Matanya menjadi kabur sejak beberapa tahun lalu.

“Selain itu, ibu saya turut membantu serba sedikit. Ibu menoreh getah kalau tak hujan, dapat juga tambah pendapatan. kalau tidak, hanya bergantung kepada perniagaan runcit sahaja,” katanya.

Menurutnya, dia sudah memohon kaki palsu di Hospital Kulim namun setakat ini belum menerima sebarang maklum balas dan berharap permohonan itu akan diluluskan secepat mungkin.

Menurutnya, pemimpin kampung turut membantunya memanjangkan masalah itu kepada Jabatan Kebajikan Masyarakat untuk membolehkannya mendapat bantuan bulanan orang kurang upaya (OKU).

“Alhamdulillah, pemimpin kampung di sini amat prihatin dengan nasib penduduk di sini. Borang dihantar pada tahun lepas dan kemungkinan masih dalam proses kelulusan.

“Saya amat berharap, permohonan saya dapat diluluskan kerana sedikit sebanyak dapat meringankan beban,” katanya.



sumber : sinar harian

Arnab jadi teman gorila


ERIE, Amerika Syarikat (AS) - Seekor gorila yang tinggal di Zoo Erie, di sini menerima teman baharu iaitu seekor arnab bernama Panda.
Gorila betina yang diberi nama Samantha kesepian sejak kematian gorila jantan, Rudy pada 2005.
Namun, beberapa pegawai di zoo negeri Pennsylvania itu memberitahu, gorila berusia 47 tahun tersebut terlalu tua untuk berpasangan dengan gorila lain.
Justeru, pihak zoo memutuskan untuk menjadikan Panda sebagai teman Samantha pada bulan lalu.
Akhbar tempatan Erie Times-News melaporkan, kedua-dua haiwan tersebut hidup dalam keadaan tenteram. - Agensi
sumber : kosmo online

Pecah tembelang kahwin dua kerana Facebook


SEATTLE, Amerika Syarikat (AS) - Tembelang seorang lelaki beristeri dua di AS pecah selepas kedua-dua isterinya menjadi kenalan di laman perkongsian sosial Facebook.
Undang-undang AS melarang lelaki memiliki lebih daripada seorang isteri pada masa yang sama.
Susulan pembongkaran tersebut, seorang pegawai pemulihan akhlak, Alan L. O'Neill didakwa kerana mengamalkan bigami atau beristeri dua.
Menurut kertas pertuduhan yang difailkan Khamis lalu, O'Neill mengahwini seorang wanita pada 2001, berpindah pada 2009 dan menukar namanya sebelum berkahwin lain tanpa menceraikan isteri pertamanya.
Isteri tua pertama kali menyedari O'Neill berkahwin lain apabila dia menjadi kenalan madunya melalui pautan "Orang yang mungkin anda kenali" di Facebook.
"Isteri pertama kemudian melihat laman Facebook isteri kedua dan melihat suaminya bersama kek perkahwinan," kata pendakwa raya daerah Pierce County, Mark Lindquist kepada agensi beritaAssociated Press (AP)
Isteri pertama kemudian berkunjung ke apartmen madunya dan berulang kali menyoal suaminya sama ada mereka sudah bercerai tetapi dia menjawab: "Tidak, kita masih suami isteri.,"
O'Neill, 41, sebelum ini menggunakan nama Alan Fulk. Dia yang dihadapkan ke mahkamah Khamis lepas boleh dipenjara lima tahun jika didapati bersalah. - Agensi

sumber :  kosmo online

Budak disembur racun serangga


SINGAPURA: Seorang Pengaturcara Teknologi Maklumat, didenda S$2,500 (RM5,595) kerana bertindak terburu-buru.
Kong Yong Meow, 59, menyembur seorang kanak-kanak berusia satu tahun dengan penyembur racun serangga pada 25 Jun, tahun lalu. 
Kanak-kanak itu dikatakan berlegar di hadapan rumah Kong dan Kong terus menyembur racun serangga itu ke arah kanak-kanak itu dan terus menutup pintu.

Ibu kanak-kanak itu membawa anaknya pulang dan membasuh muka anaknya dengan air tetapi beberapa minit kemudian kanak-kanak itu mengalami muntah dan menggosok matanya. - TNP



sumber : myMetro

Coca-Cola, Pepsi tukar ramuan


CALIFORNIA: Pengeluar minuman terkenal Coca-Cola dan Pepsi akan menukar ramuan minuman berkarbonat mereka untuk mengelak daripada meletakkan label amaran barah yang diwajibkan di sisi undang-undang, di setiap botol minuman itu.
Perubahan itu dibuat selepas California meletakkan bahan kimia 4-methylimidazole, yang digunakan dalam pewarna karamel di kedua-dua jenis minuman itu dalam senarai karsinogen. 
Kedua-dua Persatuan Minuman Amerika dan Pentadbiran Ubatan dan Makanan AS berkata, tiada bukti bahan kimia itu menimbulkan risiko kesihatan kepada manusia. - BBC 


sumber : myMetro

Sakit perut lahir bayi


ALOR SETAR: Kegelisahan seorang wanita apabila mengadu sakit perut yang teruk akhirnya membongkar rahsianya melahirkan bayi perempuan di rumah keluarganya di Felda Lubok Merbau, Kuala Nerang, dekat sini, Isnin lalu.
Difahamkan, polis hanya menerima laporan berhubung kejadian itu kelmarin apabila keluarga mangsa membuat laporan polis selepas wanita berusia 22 tahun itu menjalani pemeriksaan kesihatan di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), di sini.
Sumber berkata, wanita itu yang tidak bekerja mengadu sakit perut kepada ahli keluarga, petang Khamis lalu, sebelum dibawa abangnya menerima rawatan di Klinik Kesihatan Lubok Merbau kemudian dirujuk ke HSB.
Menurutnya, pemeriksaan doktor membongkar maklumat bahawa wanita itu bersalin tiga hari lalu dan dia memberitahu cerita sebenar.
“Wanita itu membawa anggota polis ke rumah dan menemui bungkusan mayat bayi itu disembunyikan di dalam baldi di dalam bilik air rumah keluarganya.
“Bungkusan mengandungi mayat bayi perempuan itu dilindungi dengan kain di bahagian atas menyebabkan ia mungkin tidak disedari keluarga wanita itu,” katanya di sini, semalam.
Menurutnya, wanita berkenaan kini menerima rawatan di HSB dan polis akan mengambil keterangan sebaik mangsa pulih.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Padang Terap, Deputi Superintendan Ku Yaacob Ku Hamad ketika dihubungi mengesahkan kejadian dan berkata, setakat ini siasatan dilakukan dan bedah siasat akan dilakukan hari ini.


sumber : myMetro

Padah ejek polis


KUALA TERENGGANU: Aksi berani dan biadap seorang pelajar kolej melanggar sekatan jalan raya dan mengejek polis membawa padah apabila dia terpaksa bermalam di dalam lokap di sini, kelmarin.
Pelajar berusia 19 tahun itu dipercayai sudah lama menjadikan laluan utama jalan Kuala Terengganu-Kuala Berang sebagai tempat melakukan aksi berbahaya bersama kumpulannya.

Bagaimanapun, tindakan berani pelajar itu merempuh sekatan dan motosikal anggota trafik dalam cubaan meloloskan diri daripada dicekup pihak berkuasa tidak berjaya selepas dia ditahan tidak lama selepas itu.


Menurut Pegawai Penguatkuasa Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kuala Terengganu, Inspektor Mohd Nizam Hanafi berkata, pelajar itu antara lebih 500 penunggang motosikal yang ditahan dalam operasi bersepadu di sekitar Jalan Wakaf Beruas, Durian Burung, Padang Midin dan Pantai Batu Buruk.

Katanya, operasi bermula jam 4 petang dan berakhir jam 12 malam itu dijalankan bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK).


“Dalam operasi itu, 262 saman dikeluarkan polis membabitkan pelbagai kesalahan, manakala 50 saman lagi dikeluarkan JPJ selain menyita sebuah motosikal.



“Malah, ujian saringan awal air kencing dijalankan mendapati empat lelaki positif dadah jenis methamphetamine sebelum semuanya ditahan untuk tindakan lanjut, “ katanya.

Sementara itu, cermin kenderaan milik petugas stesen TV9 pecah selepas beberapa kumpulan samseng jalanan bertindak ganas melontarkan batu ke arah kenderaan berkenaan.


Menurutnya, kejadian berlaku jam 7.30 malam ketika menuju ke arah pusat bandar dari Padang Midin.


sumber : myMetro

Besi tusuk kepala


NILAI: Suasana pilu menyelubungi lokasi kemalangan maut apabila orang ramai tidak sanggup melihat seorang wanita mati dalam keadaan menyayat hati dengan kepala hancur ditembusi penghadang besi di Kilometer 14.7, Lebuhraya Kajang-Seremban Sdn Bhd (Lekas) berhampiran Pajam, di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 6.15 petang, wanita dipercayai warga China yang masih tidak diketahui identiti itu mati di tempat kejadian. Rakan lelaki mangsa, Thai Yin Sei, 25, yang memandu Proton Saga BLM cedera parah di kepala dan dikejarkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) untuk rawatan.

Ketika kejadian, mereka dipercayai dari arah Kajang dan dalam perjalanan menghala Seremban.


Difahamkan, anggota bomba terpaksa mengambil masa 20 minit untuk memotong penghadang besi yang menembusi cermin depan hingga ke bahagian belakang kereta untuk mengeluarkan mayat wanita terbabit.

Jurucakap polis berkata, berdasarkan siasatan awal, kereta dipandu Thai dipercayai hilang kawalan lalu terbabas sebelum merempuh penghadang besi di kiri lebuh raya.


“Akibat rempuhan kuat, penghadang besi jalan menembusi cermin depan kereta sebelah penumpang hingga ke belakang but.



“Penumpang depan kereta itu mati di tempat kejadian manakala rakannya parah,” katanya di sini, semalam.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Mantin, Abd Manan Munaji berkata, pihaknya bergegas ke lokasi untuk melakukan kerja menyelamat selepas menerima panggilan kecemasan.


“Sebaik tiba di tempat kejadian, kami dapati seorang lelaki yang juga pemandu kereta sudah dikeluarkan dan dihantar ke HTJS.

“Bagaimanapun, bomba mengambil masa 20 minit untuk mengeluarkan mayat penumpang dari dalam kereta,” katanya. Ketua Polis Daerah Nilai, Superintendan Mohd Yusoff Awang mengesahkan menerima laporan kejadian itu.



sumber : myMetro

Pak andam terbunuh


BACHOK: “Kalau Che mati esok, adik nak tinggal dengan siapa.” Itu pertanyaan terakhir seorang pak andam kepada anak angkatnya sebelum maut apabila kereta Perodua Viva dinaiki terbabas dan merempuh pokok di Padang Melintang, Jalan Beris Kubor Besar, dekat sini, semalam.
Dalam kejadian jam 3 pagi, Mohd Sukri Husin, 40, berasal dari Kampung Baru Bukit Rambutan, Jertih, meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera parah di kepala dan badan.

Mangsa dikatakan baru pulang daripada memasang pelamin di Bachok menaiki kereta dipandu rakannya, Mohd Fitrey Jelani, 17, sebelum terbabit kemalangan.


Rakan mangsa patah kaki kanan serta tulang rusuk dan dirawat di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, manakala mayat mangsa dibawa ke HUSM untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan.

Menurut abang mangsa, Mohd Nawi Husin, 53, sehari sebelum kejadian, anak angkat adiknya, Nurul Kamila Mohd Fauzi, 10, menghubunginya dan menceritakan pertanyaan aneh bapa angkatnya yang membahasakan diri sebagai Che.


Katanya, adiknya menjadi pak andam sejak 10 tahun lalu dan tinggal bersama anak angkatnya di Pengkalan Chepa, dekat sini.



sumber : mymetro

Hebat.Seorang Jururawat Menyumbangkan Ginjalnya untuk Pasien



Clay Taber tak lama lagi akan menikahi kekasihnya, tapi yang lebih membuat pemuda berusia 23 tahun tersebut gembira kerana kini ia dapat melanjutkan hidupnya berkat Allison Batson, seorang jururawat berhati mulia yang menawarkan ginjal sendiri untuk ditransplantasikan bagi Clay.


Allison Batson merawat Clay di Emory University Hospital di Atlanta setelah dalam ujian darah terungkap bahwa ia menderita Sindrom Goodpasture, suatu gangguan kekebalan tubuh yang dapat menyebabkan gagal ginjal.


Taber yang pada saat itu baru berusia 22 tahun, baru saja lulus dari Universiti Auburn dan baru-baru saja bertunangan.
Setelah kembali dari percutian di Teluk Meksiko, Taber mulai mengalami gejala penyakit tersebut. Doktor kemudian memerintahkan ia melakukan ujian darah yang mengungkapkan bahawa Clay mengalami gagal ginjal.


Tak lama setelah hasil pemeriksaan darah keluar, Clay kemudian terpaksa harus tinggal dihospital tempat ia menetap selama berminggu-minggu saat menjalani beberapa prosedur, termasuk cuci darah.
Batson adalah seorang jururawat yang ditugaskan ke tingkat dimana Clay dirawat, dan kerana ia mempunyai anak yang seusia dengannya, Batson membentuk ikatan khusus dengan keluarga Clay.
Ketika Clay ditempatkan dalam tunggu untuk ginjal, Batson mengatakan ia merasa terdorong untuk membantu pemuda itu dalam cara yang khusus.


“Sesuatu dalam diriku mengatakan bahawa aku harus berbuat lebih banyak.” tutur Batson yang dikutip huffingtonpost.
Ibu Clay tidak memenuhi syarat sebagai seorang penderma yang tepat, tapi setelah menjalani ujian Batson menemukan bahawa dia merupakan donor yang tepat bagi Clay.


Operasi transplantasi itu dilakukan pada 10 Januari lalu, sekitar setahun setelah pasangan itu bertemu untuk pertama kalinya. Dan baik Batson dan Clay, sekarang berada dalam keadaan yang sihat.
Clay rencananya akan menikahi sang tunangan Laura Calhoun pada 9 Juni depan, dan ia merancang untuk terus bekerja untuk mengejar kariernya di bidang kewangan, dan mengatakan bahawa dia amat bersyukur untuk apa yang dilakukan oleh sang jururawat baginya.


“Saya mengatakan bahawa dia [Batson] akan mendapatkan sebuah tarian khusus di acara pernikahan nanti,” kata Taber kepada MSNBC.

Lelaki ini memiliki kelainan,berhubungan seks ketika tidur kemudian lupa


TRIBUNNEWS.COM - Pasangan Ryan dan Dee Harris cuba memiliki bayi selama 18 bulan dan bahkan sudah mencuba program kesuburan. Namun, Dee baru sedar jika dirinya hamil setelah suaminya mengajak berhubungan seks saat keadaanya sedang tidur. Demikian dilapor The Sun, 

Ryan mengalami sebuah keadaan medik yang disebut sexsomnia di mana orang-orang berhubungan seks namun tidak akan mengingatnya kemudian. Ryan secara regular membangunkan sang istri meski dirinya tak sedar.

"Saya harus mencatat bila kami berhubungn seks," kata Dee, yang bekerja sebagai asisten customer service. Pasangan yang tinggal di Basingstoke, Hants, Inggris, sudah menikah selama sembilan tahun dan saat ini sudah dikurniakan anak berumur 16 bulan bernama Lincoln.

"Saay saya melihat ke belakang, sangat jelas bagi saya bila kami berhubungan seks dan saya sadar namun Ryan tertidur. Ryan membangunkan saya dan kami melakukannya. Ini sungguh mengasyikkan," kata perempuan berusia 25 tahun ini.

"Saya ingat mengirimkan SMS dan mengatakan seks semalam sungguh hebat namun dia mengatakan dirinya tak ingat," kata Dee, lagi.

Ryan yang berusia 28 tahun mengaku dirinya sering bercakap dalam tidur selama bertahun-tahun namun Dee mengatakan bahwa saat itu mereka sedang bercinta.

"Ia (Dee) kata dirinya suka seks saat tidur kerana saya boleh tahan lama. Mungkin ini yang membantu sehingga kami kemudian memiliki bayi," jelas Ryan yang berkerja sebagai tukang cat.

"Pesta Bakar Batu", Pesta Aneh Untuk Mengungkapkan Rasa Syukur


Banyak cara untuk mengungkapkan rasa syukur kepada Sang Pencipta. Tapi pernahkah Anda mendengar, Mengungkapkan rasa syukur dengan membakar batu?.

Lain daerah lain pula budaya dan tradisinya, seperti hanya yang dilakukan suku pedalaman di Papua. Masyarakat yang setiap harinya ini mengenakan koteka untuk kalangan pria dan noken dan tas moge untuk kalangan wanita ini memilih bersyukur dengan menggelar pesta bakar batu. Terdengar aneh juga unik bagi kita yang memang belum mengetahuinya.

Pesta ini berasal dari suku pegunungan. Uniknya, dalam proses memasak, makanan dimasak dengan batu, yang dipanaskan terlebih dulu. Pesta memasak ala tradisional ini dibagi dalam tiga tahap. Yakni persiapan, bakar babi, dan puncaknya saat makan bersama.

Persiapan diawali dengan masing-masing suku menyerahkan babi, sebagai persembahan. Peserta pesta yang lain berkumpul mengelilingi tempat acara, sambil menari-nari.

Secara bergiliran, kepala suku memanah babi. Bila sekali panah babi langsung mati, pertanda acara akan sukses. Bila tak langsung mati, diyakini ada yang tak beres dengan acara tersebut.

Di tempat lain, kaum ibu sibuk menyiapkan tempat pembakaran. Dibuatlah lubang setinggi lutut. Dasar lubang lalu dilapisi rumput-rumputan dan daun pisang. Sementara di tempat terpisah, batu-batu berukuran sedang, dibakar dengan kayu hingga panas.

Dengan menggunakan penyepit kayu khusus, yang disebut apando, batu-batu panas itu disusun di atas daun-daunan. Diatas batu-batu panas inilah irisan-irisan daging babi dimasak, bersamaan dengan sayur-sayuran dan ubi. Diatasnya diletakkan lagi batu-batu panas. teratas, lapisan daun pisang ditaburi tanah, sebagai penahan agar uap panas dari batu tidak menguap. Proses memasak ini berlangsung hingga satu setengah jam.

Gundukan batu mulai dibongkar. Daging babi, ubi dan sayuran yang sudah matang itu siap dihidangkan. Tujuh suku, Kamoro - Amungme - Dani - Ekari, Mee - Damal - Nduga dan Moni, duduk secara berkelompok, mulai dari anak-anak sampai orang tua. Inilah acara makan bersama sebagai puncak acara pesta bakar batu. Semua hidangan disantap habis, tak ada yang tersisa.

Makna lain pesta bakar batu, sebagai ungkapan rasa saling mema`afkan diantara mereka. Pesta bakar batu yang awalnya hanyalah tradisi keluarga itu, kini memang telah merakyat, dikenal seluruh suku di tanah cendrawasih ini.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved