Didenda US$ 300 Hanya kerana coklat

on 10 Mac 2012

OTTAWA – Seorang perempuan didenda USD300 hanya kerana telur berisi coklat. Makanan ringan tersebut dianggap berbahaya oleh Pemerintah Amerika Syarikat (AS).
Lind Bird mengaku dihentikan oleh pihak berkuasa AS ketika melewati perbatasan AS bulan lalu. Perempuan Kanada tersebut mengatakan pihak  AS menyita makanan ringan berupa telur berisi coklat seharga USD2  karena dianggap haram.
“Itu hanya sebuah coklat, dan mereka membuatnya seolah-olah seperti masalah besar dan mengancam akan memberikan denda sebesar USD300. Hal ini amatlah menghairankan,” ungkap Bird ketika diwawancara televisi CBC .
Coklat produksi Ferrero tersebut dibuat di Italia pada tahun 1972 namun dilarang masuk ke pasaran AS. Pihak AS menilai mainan kecil yang tersembunyi dalam coklat tersebut dapat mengancam keselamatan anak-anak.
Pihak Jabatan Kesihatan Kanada sendiri menilai makanan ringan itu sama sekali tidak membahayakan anak-anak. Sehingga makanan ini dianggap bebas dan aman beredar di Kanada.

Stoking yang dijemur jadi tempat sarang 20ribu ekor lebah

image

Mungkin bagi anda yang suka menjemur pakaian di luar rumah ketika  ini harus berhati-hati. Ini kerana ribuan lebah boleh menjadikan jemuran anda sebagai tempat membuat sarang yang baru.
Seorang wanita di Australia terpaksa harus menghubungi pemelihara lebah, kerana mendapati pakaian yang dijemurnya dikerumuni kira-kira 20 ribu ekor lebah.

Pemelihara lebah Brian Gardiner yang dihubungi untuk menangani lebah itu mengatakan, wanita itu sangat ketakutan ketika lebah itu mengerubungi stoking  kakinya.
"Ketika wanita itu menghubungi saya dan menjelaskan di mana lebah itu berada, dengan cepat saya langsung mengambil kamera saya," ujarnya.

Gardiner mengungkapkan, lebah memang biasa mengerubungi sesuatu pada saat musim semi, kerana pada saat itu sarang lebah penuh. Hingga memaksa sang ratu lebah untuk keluar bersama para lebah pekerjanya.
Kemudian para lebah itu secara berkelompok mencari lokasi baru yang sesuai untuk dijadikan tempat tinggal. Mungkin pada ketika itu stoking kaki adalah lokasi yang tepat bagi mereka untuk membuat koloni baru.

source : okezone

“Kalau Bukan kerana Allah, Saya Sudah Gila”

SIAPAPUN orangtua melihat  buah hatinya terlantar tak berdaya kerana sakit 16 tahun, tentu sedih. Itulah yang dialami Iryani (46).Anak sulung perempuan yang saban hari pekerjaannya mencuci pakaian ini dinyatakan doktor diserang kanser otak, sejak 16 tahun lalu. Dia mengaku terkejut mendengar vonis doktor itu.  Namun dia berusaha tabah.   “Saya kuatkan hati ini,” kata Iryani.

Umur Nurul Hikmah, demikian nama anak itu, kini sudah masuk 24 tahun. Sebagai ibu, Iryani jujur mengatakan tak tahan melihat penderitaan anak pertamanya itu, yang hanya boleh berbaring tak berdaya. Kadang dia hanya boleh menangis dan berdoa agar anaknya segera diberikan kesembuhan dan normal seperti sedia kala.

Namun di sisi lain, Iryani juga bersyukur. Sebab, selama sakitnya yang bertahun tahun itu, anaknya tidak pernah mengeluh. Bagi Iryani dan Yahdi (suaminya), atau bagi sesiapapun,  penantian selama 16 tahun bukanlah waktu yang singkat. Namun mereka tetap berusaha bersabar dan menerima segalanya kehendak Allah Subhanahu wa Ta’ala

“Kalau bukan kerana Allah, mungkin saya sudah gila,”kata Iryani, sambil menitikkan air mata. Dia mengucapkan itu seraya tersenyum dan mengelus kaki anaknya.

Hingga kini Yahdi, Iryani, dan Yandi (anak kedua) tak  bosan-bosannya menjaga dan mendampingi Nurul. Ada kalanya mereka menggantikan pakaian dalam Nurul ketika sedang datang bulan, membersihkan buang air yang kadang kala bercampur darah, menyuapi makan, dan memandikannya.

Syukurnya, Nurul bukan anak yang lekas putus asa. Di pembaringannya, ia tetap istiqamah menjalankan solat 5 waktu, puasa Isnin Khamis, dan menunaikan solat Tahajjud sambil berbaring. Zikir pun dia tak lekang, terutama saat rasa sakit menyerang kepalanya. Kadang-kadang kuatnya dia menekan tasbih, mungkin kerana menahan rasa sakit yang hebat, bulir-bulir tasbihnya yang setiap saat dipilinnya itu menjadi hancur. Kerana belum ada ganti tasbihnya, dia berzikir memakai tangan. Ada bekas di jari-jarinya, barangkali juga kerana tekanan yang begitu kuat. “Saya ibadahnya hanya boleh begini, mudah-mudah Allah menerima ibadah dan doa saya,” tutur Nurul mengiba.

Sakalipun tak berdaya. Semangat hidupnya tak meredup. Bahkan dia pun masih punya hasrat untuk menikah suatu ketika. “Iya, hasrat ada. Apalagi kalau mendengar teman-teman saya yang dulu, sudah  nikah dan punya anak,” kata Nurul lemah. “Saya mahu sembuh, biar pun tak 100 peratus. Yang penting oleh berjalan,” sambungnya, suaranya bersih.

Nurul dirawat di rumah ibunya di Jl Al-Busyro, RT 04 Rw 01, Desa Citayam, Kota Depok, Jawa Barat. Iryani tak membawa anakya ke hospital, kerana tak punya wang.

Maklum, Iryani dan Yahdi terolong keluarga miskin. Yahdi perkerjaannya tak menentu. Kadang-kadang jadi ojek,  lain hari menjadi tukang bangunan, lain kali lagi jadi tukang batu.

Sedangkan Iryani, sebagai tukang cuci di Perumahan Asri Permai Komplek Pertanian Citayam Depok, setiap hari berangkat pagi, pulang kalau sudah tengah hari. Dia masih mampu mencuci pakai di antara 2 sampai 3 rumah. Jenis layanan pencucian yang ia terima macam macam, ada selimut dan segala jenis pakaian. Sebulan dalam 1 rumah ada yang member Rp 300 ribu.

Selain itu, ia kadang disuruh seterika baju orang. “Sekali menggosok pakaian ada yang memberi Rp 20 atau Rp 30 ribu,” kisah Iryani. Dari situlah andalan sumber kewangan mengalir, termasuk untuk sekolah anak bungsunya, Yandi Sulaiman (16 tahun) yang kini duduk di bangku SMK, dan untuk makan sehari hari. */Sahid

Sumber : http://www.hidayatullah.com

Basikal yang dibuat daripada nilon

Semakin canggih teknologi..


BRISTOL - Sebuah basikal diperbuat daripada nilon, yang pertama di dunia dengan hanya dicetak menggunakan komputer berteknologi tinggi. 

Airbike, adalah hasil projek luar biasa dan ia sekuat besi dan aluminium namun teknologi ini memiliki berat 65 peratus kurang daripada basikal biasa. 

Penyelidik kumpulan Pertahanan Penerbangan dan Angkasa Eropah yang berpusat di Bristol, Britain mereka bentuk Airbike dengan hanya menggunakan komputer dan kemudian menghantarnya ke pencetak, yang menempatkan lapisan serbuk nilon cair di atas satu sama lain untuk mencipta rangka basikal itu. 

Peralatan seperti gear, pedal dan roda pula dibuat di kilang berbeza dan dipasang untuk menjadi satu basikal yang lengkap. 

Airbike juga boleh dicipta mengikut spesifikasi penunggang supaya tidak perlu membuat sebarang pelarasan.

Ini sebabnya kenapa anjing tak boleh makan cokelat

Bagi kita manusia , cokelat merupakan makanan yang sangat lazat , mengasyikan dan hampir tidak bermasalah pada kesihatan kita. Paling-paling hanya menambah berat badan dan merosakkan gigi.

Cokelat mengandung teobromin, kandungan teobromin dalam cokelat boleh menjadi racun untuk sebahagian haiwan bila dimakan. Haiwan-haiwan yang boleh kena keracunan pada kandungan teobromin diantaranya adalah kuda, anjing, burung kakak tua, tikus-tikus jenis kecil dan kucing (khususnya anak kucing), ini kerana metabolisme tubuh mereka tidak dapat mencerna kandungan kimia ini secara efektif. Bila mereka diberi makan cokelat maka kandungan teobromin akan tetap berada dalam aliran darah mereka hingga 20 jam, akibatnya haiwan-haiwan ini mungkin mengalami epilepsi dan kejang-kejang, serangan jantung, pendarahan internal, dan pada akhirnya menyebabkan kematian.

Anjing yang keracunan cokelat terserang sakit perut yang luar biasa dan biasanya disertai dengan muntah darah. Muntahannya biasanya berbau coklat. Kemudian anjing akan mengeluarkan cairan liur yang berlebihan, gelisah, dan sulit untuk berdiri atau berjalan kerana tubuh terasa kaku dan kejang. Rasa haus akan meningkat padahal air liur terus keluar, anjing akan minum terus sampai kemudian muntah lagi.

Kalau tidak segera diberi pertolongan, keadaan anjing akan menjadi lebih parah lagi seperti meningkatnya pernafasan, tremor otot, tubuh kaku, air kencing mengandung darah, gusi membiru, kejang-kejang, dan akhirnya mati.

Biasanya, doktor haiwan kalau melihat gejala-gejala tersebut kebanyakan memvonis anjing terkena penyakit distemper syaraf atau parvo kerana gejalanya hampir sama.

Tidak ada ubat yang boleh menawarkan racun cokelat. Biasanya oleh doktor anjing hanya diinfus dan diberi tambahan oksigen agar anjing dapat bertahan sampai racun cokelat tersebut hilang dengan sendirinya.

Wajah Wanita Tercantik Dunia Yang Di gabungkan dari Artis Hollywood

infospesial.net -  Bagaimana jadinya jika para artis cantik Hollywood seperti Natalie Portman, Scarlet Johansson, Taylor Swift, Anne Hathaway, Halle Berry, dan January Jones digabungkan ?

Kalau beberapa waktu lalu sempat beredar ilustrasi wanita tercantik di dunia yang merupakan penggabungan bibir Angelina Jolie, alis Megan Fox dan beberapa sumbangan anggota badan dari sejumlah artis, maka kini beredar versi baru yang lebih sempurna. 







Seperti dilporr dari Dailymail, kini berdasarkan data-data medik, majalah Marie Claire Australia telah mempublikasikan figur wanita tercantik yang lebih natural dari versi sebelumnya. Data diambil dari jumlah request operasi plastik yang banyak diinginkan konsumen.

Kali ini Maie Claire menggabungkan bibir Scarlett Johansson, hidung Natalie Portman dan rambut Taylor Swift. Selain itu, mata indah Anne Hathawaydan dagu Halle Berry yang dipadu dengan pipi January Jones, untuk menciptakan wanita cantik.

Nenek ni cun lagilah


memang mengoda nenek ni...

Zhora Chimpanzee Russia Yang Ketagihan Rokok Dan Alkohol



VIVAnews.com-Ketagihan alkohol dan rokok ternyata tidak hanya untuk manusia. Haiwan seperti chimpanze pun boleh ketagihan juga.Dan
haiwan ini juga menjalani rawatan ketagihan ini.

Itulah yang harus dijalani oleh Zhora, seekor chimp
anze penghuni zoo di kota Rostov, Russia. Zhora dijadualkan harus menjalani perawatan khusus karena sudah mengalami ketagihan rokok dan minuman keras.


Pejabat berita RIA Novosti mengatakan bahawa bekas bintang sarkis itu rupanya sering mendapat rokok dan minuman beralkohol dari para pengunjung zoo.


Kasih sayang mereka kepada Zhora justru mendatangkan penyakit kepada chimpanze itu sehingga ia ketagihan. "Kami sudah minta para pengunjung tidak lagi memberi dia alkohol dan rokok," kata Nadezha Yeutushenko, wakil direktur pengelola zoo di Rostov.

"Tapi permintaan itu tidak dipedulikan," lanjut Yeutushenko kepada Novosti, yang juga dikutip di laman The Times of India.

"Mereka tertawa setiap kali melihat seekor haiwan minum alkohol dan merokok. Namun itu membuat keadaan kesihatan haiwan itu menjadi buruk. Banyak pihak yang belum mengerti impak itu," lanjut Yeutushenko.

Menurut surat khabar Komsomolskaya Pravda, Zhora kini harus menjalani rehabilitasi di republik Tatarstan, tempat dia berasal.

Caj Bateri iPod Kesayangan Melalui Jantung Manusia

INILAH.COM, Jakarta- Sebentar lagi pemilik iPod tidak perlu khuatir kehabisan bateri untuk gadjet kesayangan. Mereka boleh memanfaatkan gerakan tubuh manusia, khususnya jantung. Seperti apa?

Pasukan dari Georgia Institute of Technolog, Georgia, Amerika Syarikat, mengembangkan chip kecil yang mengubah gerakan manusia menjadi daya elektrik bagi perangkat teknologi.

Mereka berharap, suatu hari nanti, jantung manusia boleh menjadi kekuatan bagi daya iPod dan handset Penelitian itu dipuji sebagai terobosan mutakhir dan berpotensi ciptakan ribuan aplikasi.

Ilmuwan gunakan kawan nano zinc oxide yang boleh menciptakan daya elektrik. Secara teori, pergerakan tubuh, bahkan gerakan jari, dapat menciptakan daya energi. Sejauh ini, tim menggunakan teknologi itu untuk mengirim sinyal radio dan memberi daya ke layar LCD.

“Perkembangan ini menjadi tonggak sejarah terhadap produksi daya elektronik portabel yang bisa diaktifkan via gerakan tubuh tanpa penggunakan baterai,” kata peneliti utama, Dr. Zhong Lin Wang. “Nano generator kami siap mengubah kehidupan di masa depan.”

Perangkat Dr. Wang ribuan kali lebih kuat dari teknologi gerakan sebelumnya dan dianggap sebagai terobosan pertama yang dikembangkan di luar laboratorium.

Peneliti menggunakan jutaan kawat nano yang 500 kali lebih tipis dari satu helai rambut manusia.

Dalam eksperimen mereka, lima pembangkit daya nano boleh menciptakan kekuatan setara dengan dua baterai AA berkekuatan 3 volt atau 1 ampere mikro. Penemuan itu dipresentasikan di National Meeting & Exposition of the American Chemical Society, California, Amerika Syarikat.

Haiwan Tarsier yang memiliki wajah mirip watak Yoda dari sisi Star Wars




MANILA - Seorang jurugambar, Erik Mikhailov merakamkan gambar seekor haiwan yang mirip satu watak dalam siri filem Star Wars, Yoda ketika dia mengunjungi sebuah kawasan hutan hujan di Filipina baru-baru ini, lapor sebuah akhbar semalam.

Sebenarnya, haiwan yang dirakamkan gambar itu merupakan Tarsier yang mempunyai ciri-ciri fizikal mirip watak Yoda.

Haiwan itu mempunyai bentuk telinga yang tajam ke atas dan memiliki mata besar.

"Saya terus teringatkan Yoda (semasa melihat haiwan tersebut). Ketika itu, saya tidak tahu jenis makhluk tersebut walaupun terdapat pelbagai kehidupan yang menakjubkan untuk dilihat," katanya.

Tarsier merupakan haiwan yang hidup di Asia Tenggara. Ia dikenali dengan nama Maumag di Filipina dan mempunyai mata sangat besar dan menjadikan serangga sebagai makanan. - Agensi

Ajaib… Bayi Lahir dalam Keadaan Sudah Disunat

SUMENEP – Warga Desa Lenteng Timur, Lenteng, Sumenep, Jawa Timur, digegarkan dengan kehadiran seorang bayi laki-laki yang lahir dalam keadaan alat kelamin sudah disunat.

Bayi bernama Ahmad Dzaki Rahib Nur Fuadi itu lahir melalui proses persalinan normal dengan berat 2,5 kilogram.

Putra pertama pasangan Hairul Insaniyah (23) dan Sunarto (27) ini lahir beberapa hari lalu. Namun kejadian aneh ini baru disedari 3 hari sejak dilahirkan.

Awalnya sang Ibu tidak percaya, namun setelah diteliti bayinya sudah tersunat sebagaimana lazimnya.

“Biasa saja tak ada yang aneh. Awalnya saya tak percaya, anak saya tersunat. Tapi waktu saya lihat, ternyata benar,” tutur Insaniyah.

Insaniyah mengaku tidak memiliki firasat apa pun ketika mengandung Rahib. Ketika mengidam pun sama seperti perempuan yang hamil muda lainnya. Namun entah ada hubungannya atau tidak, perempuan 23 tahun ini mengaku selalu membaca Alquran sejak hamil setiap hari.

“Saya hanya membaca Alquran setiap hari. Setiap hari saya membaca Surat Yusuf, Surat Maryam, dan Surat Muhammad,” tambah Insaniyah.

Insaniyah bersalin di Pondok Bersalin Desa Pelita Bunda, Desa Jambu, Kecamatan Lenteng.

Menurut Tatik Hasanti, bidan yang menangani persalinan Insaniyah, semua berjalan normal dan tidak ada kelainan selama hamil hingga melahirkan pada pesakiynya ini.

“Normal dan tidak ada kelainan, ini kejadian di luar kebiasaan manusia dan ajaib. Tidak ada istilah dalam medik, biasanya yang terjadi hanya kulit kelamin tertarik ke belakang dan terlihat seperti tersunat, hanya jarang dan sulit ditemui,” jelas Santi.

Keadaan Rahib hingga ketika ini terlihat normal, tidak menunjukkan adanya kelainan mahupun penurunan kesihatan.

Sumber : http://www.okezone.com

Remaja tak boleh tutup mulut selepas menguap didalam kelas

Macam-macam hal..


KINGSTHORPE, Britain - Seorang remaja perempuan berumur 17 tahun, Holly Thompson tidak dapat menutup mulut selepas dia menguap semasa berada di dalam kelas di Sekolah Perempuan Northampton di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Dalam kejadian yang berlaku baru-baru ini, dia meminta seorang rakan menutup mulutnya tetapi apa yang berlaku ialah dia berasa sakit semasa percubaan itu dilakukan.

Holly kemudian dihantar menemui seorang jururawat sekolah tetapi dia gagal untuk menutup mulutnya walaupun air panas dan ketul ais diletakkan di bawah dagunya.

Dia kemudian dihantar ke Hospital Besar Northampton dan rahangnya terkatup semula selepas 26 batang kayu kecil mirip batang aiskrim dimasukkan ke dalam mulutnya.

Dr. Ejiro Obakponovwe memasukkan batang kayu itu yang diikat dengan pita pelekat dengan tujuan untuk menjadikan rahang Holly menjadi letih kerana gigi Holly menggigitnya buat seketika.

Doktor wanita itu menarik perlahan-lahan batang kayu tersebut sebelum dia memegang kedua-dua pipi pelajar tersebut dan menutup mulut Holly.

Pelajar itu kemudian dapat menutup semula mulutnya tanpa berasa sakit. - Agensi

Siapakah Pekerja McD PALING TERTUA?

Bill Dudley yang berusia 85 tahun merupakan pekerja Restoran Mc Donald yang paling tertua sekali di England atu mungkin juga di dunia .Walaupun sekadar mengelap meja beliau merupakan pekerja kesukaan pelanggan kerana keramahannya. Bekas tentera ini pernah di anugerahkan pingat keberaniannya semasa perang.

Aik..awek main raba punggung tengah jalan






dah tak de benda lain nak buat....

Berita tak sedap,gigi palsu artis ni terjatuh semasa acara Talkshow



Berita tak sedap lagi-lagi menimpa penyanyi Syahrini. Khabarnya, saat tampil dalam acara talkshow popular 'Bukan Empat Mata' yang tayang di Trans7 semalam, gigi palsu yang dikenakannya terjatuh. Duh!


Acara 'Bukan Empat Mata' semalam menampilkan bintang tamu Syahrini bersama pelumba MotoGP Jorge Lorenzo dan komedian Komeng. Ketika sedang berbincang dipandu Tukul sebagai pembawa acara, khabarnya ada benda berwarna putih terjatuh dari mulut Syahrini, yang diduga gigi palsu.


Namun benarkah Syahrini mengenakan gigi palsu? Sejak semalam hingga saat ini, khabar tersebut ramai diperbincangkan di situs mikroblogging Twitter. Praktis, penanyi 'Kau yang Memilih Aku' itu pun jadi bahan ejekan


"Hari ini terbukti bahwa semua orang punya hak untuk pakai gigi palsu, termasuk Syahrini," tulis seorang pengguna Twitter di akaun miliknya. "Wah gigi palsu Syahrini ada yang copot satu? Penasaran? Saksikan di Empat Mata Trans7 !!" tulis yang lainnya.


Syahrini belakangan memang kerap jadi susuk yang kontroversi. Namanya belum lama ini juga dicemuh lantaran dipilih menemani pelumba MotoGP jadi bintang tamu di acara 'Bukan Empat Mata'.



Tragis! Sejak Bayi Lelaki Ini Hidup Dalam Kurungan


Seorang lelaki China yang mengalami keterbelakangan mental harus menjalani seluruh hidup di dalam kurungan kayu kerana keluarganya tidak mampu merawatnya.
 Hal tragik itu dialami oleh Wei Yun (23 tahun), lelaki malang asal desa Gongchuan, Provinsi Guangxi, China bagian Selatan. Wei tidak dapat berjalan atau berbicara dan hanya boleh merangkak.


 Sewaktu bayi, ia masih boleh berjalan di sekitar rumah, namun peristiwa mengerikan menimpanya, saat usianya menginjak dua tahun ia melanggar cerek yang berisi air mendidih dan akibat insiden itu ia nyaris meninggal dunia.


 Sejak insiden itu orang tuanya mulai mengurungnya dalam sangkar kayu untuk menjaga keselamatannya.


 Ayah Wei bekerja jauh dari rumah dan jarang memiliki waktu untuk mengunjunginya, sehingga tidak ada satu orang pun yang menjaga Wei saat ibu tiri nya, Nong bekerja di siang hari. Kerana hal itulah Nong dengan terpaksa mengurung Wei dalam kurungan sepanjang hari samapai ia pulang ke rumah.




 "Ini adalah pilihan sulit baginya, di satu sisi ia harus menjaga Wei Yun tetapi di sisi lain dia harus melakukan pekerjaan di sawah dan pekerjaan lainnya untuk menafkahi keluarganya," ujar seorang tetangga seperti dikutip dari Daily Mail, Rabu (7/2/2012).




 Kebanyakan penduduk China yang mengalami keterbelakangan mental dipaksa untuk hidup dengan cara yang paling mengerikan dan tak pernah terbayangkan oleh kita terutama di daerah pedesaan dimana kemiskinan merajarela dan tidak ada fasilitas memadai untuk merawat mereka.


 Apa yang diderita Wei Yun mirip dengan yang dialami Tang Zuhua dari Chongqing, Cina. Lelaki 40 tahun itu dikurung di dalam kandang selama 23 tahun oleh ibunya.




Cara buka tutup botol yang gempak












Pencuri Tercepat di Dunia

"Pencuri" yang satu ini tangannya sangat cepat. Bob Arno sering tampil di acara-acara televisyen Amerika untuk keamahirannya itu. Di acara Late Night with David Letterman (Desember 1983) dia mencuri  jam kesayangan Letterman . Pernah juga tampil di Just for Laugh-nya HBO tahun 1989 dan beberapa kali di acara 20/20 di stasiun ABC. Di Acara ini dia menunjukkan kemahirannya dengan mencuri di jalanan. Lihat video ini:



Diva Yang Jaguh Menyanyi Dan Menari, Tapi Bukan Manusia

Sekilas, Hatsune Miku tidak berbeza dari bintang pop Jepun lainnya yang menjadi idola anak muda. Lagu-lagunya menjadi hit dan konsertnya selalu dipadati ribuan penonton. Dia tidak pernah lupa lirik, tariannya tidak pernah salah, suaranya juga tidak pernah sumbang.

Satu-satunya yang menjadi pembezaan adalah, Miku bukan orang sungguhan. Miku merupakan diva digital yang 'lahir' dari aplikasi komputer ciptaan Crypton Future Media yang memungkinkan penggemarnya untuk menciptakan musik mereka sendiri.

Suara indah Miku merupakan sampel dari pengisi suara bernama Saki Fujita yang dirakam dalam nada dan laras tertentu. Sampel suara ini kemudian dibenamkan dalam aplikasi yang menggunakan teknologi Vocaloid dari Yamaha.

Seniman komik Jepun Kei Garo yang kemudian ditunjuk untuk menciptakan wujud Miku. Garo pun menciptakan persona gadis remaja 16 tahun dengan rambut diikat dua berwarna cyan dan lahir pada 31 Ogos untuk aplikasi suara yang menyasar kaum remaja sebagai  pasaran utama ini.

Baru-baru ini, sebanyak 10 ribu tiket seharga 6.300 yen untuk empat konsert Miku di Tokyo habis terjual hanya dalam hitungan jam. Konsert berjalan dengan Miku diprojeksikan ke panggung, sementara ribuan penggemar untuk menyaksikannya


Penggemar Miku ternyata tidak hanya berasal dari Jepun, namun juga dari beberapa negar. Mereka menunjukkan loyalitas mereka terhadap idola virtual mereka dengan beragam cara, mulai dari memakai kostum seperti Miku, sampai rela datang jauh-jauh dari negara asal mereka untuk menyaksikan konsert.

"Saya rasa saya harus berusaha keras untuk boleh menyaksikan konsert Hatsune Miku kali ini, kerana saya tidak akan mungkin menyaksikannya lagi," kata Daniel Noll, penggemar asal Australia.

Konsert yang juga ditayangkan di pangung wayagan Shanghai, Hong Kong, dan Taiwan ini memang disebut-sebut merupakan konsert terakhir Miku.

Tidak diketahui mengapa pihak penyelenggara menyebut konsert ini sebagai konsert terakhir penyanyi yang pemutaran lagunya paling banyak diminta di upacara pembukaan Olimpik Tokyo. Yang jelas, kemunculan Miku telah membuat banyak perubahan bagi penggemar budaya pop Jepun. 

Sumber : http://showbiz.vivanews.com

Wow..Kereta Ini Dilengkapi Airbag Pejalan Kaki

Pengeluar kereta Sweden, Volvo, selalu dikenal sebagai pembuat kereta yang mengutamakan keselamatan penumpang. Tapi kali ini, mereka tak hanya tidak hanya sekadar melindungi penumpang tapi juga pejalan kaki.

Dilapor Autoblog, Jumaat 9 March 2012, fitur airbag untuk penjalan kaki ini disematkan di Volvo V40 terbaru. Airbag tersebut dapat mencegah cedera serius jika ada pejalan kaki yang terlanggar.

Sensor di bumper depan mampu mendeteksi hubungan fizik antara kereta dan pejalan kaki. Jika terjadi sentuhan, bahagian kap mesin yang dekat dengan kaca depan terlepas dan terangkat oleh airbag.

Sistem tersebut juga terhubung dengan teknologi pendeteksi pejalan kaki yang mampu mengetahui jika seorang pejalan kaki melangkah di depan kendaraan. Jika pemandu tidak menanggapi saat itu, kendaraan akan mengaktifkan brek secara automatik.

Volvo V40 juga mengusung teknologi City Safety yang telah diperbarui, Lane Keeping Aid dengan auto steering, automatic Road Sign Information, Active High Beam technology dan Park Assist Pilot Cross Traffic Alert.

Bahagian interiornya dibekali panorama glass roof yang membentang dari kaca depan hingga ke  bahagian belakang. Pencahayaan interiornya memberikan suasana di panggung wayang. Saat ini, Volvo V40 dipamerkan di pameranGeneva Motor Show 2012.

Sumber : http://otomotif.vivanews.com

Wanita Ini Jalani Proses Persalinan 75 Hari

Setelah kehamilan, umumnya wanita menjalani persalinan 8-12 jam. Namun, tidak dengan Joanna Krzysztonek. Wanita asal Polandia ini menjalani proses persalinan dalam waktu yang sangat panjang, 75 hari.

Di awal persalinannya, Krzysztonek melahirkan seorang bayi janin dari bayi kembar tiga. Namun, bayi yang lahir prematur meninggal. Untuk menahan agar dua bayi lainnya tetap berada dalam perut ibunya, para dokter memutuskan untuk menahan proses kelahiran kedua dan ketiga.

Untuk itu, Krzysztonek harus berbaring dalam posisi hampir terbalik selama 2,5 bulan. Setelah perjuangan panjang dengan posisi tak nyaman, sang ibu akhirnya melahirkan sepasang bayi kembar, Iga dan Ignacy pada 15 Februari 2012 di sebuah klinik neo-natal di Wroclaw, kota barat daya Poland. Keduanya lahir dalam usia kehamilan 32 minggu.

Meskipun harus berbaring dalam posisi canggung selama berminggu-minggu, Krzysztonek merasa tak terganggu. "Saya menghela nafas lega bahawa ada peluang untuk menjaga kehamilan dan memberi bayi saya kesempatan untuk dilahirkan dengan selamat," katanya kepada Reuters.

Ketua bidan klinik neo-natal Worclaw, tempat Krzysztonek melahirkan, Mariusz Zimmer, mengatakan posisi terbalik dimaksudkan untuk menahan kontraksi Krzysztonek. Sebab, secara medis Krzysztonek telah menjalani persalinan sejak kelahiran anak pertamanya. "Prosedur kelahiran telah dimulai sejak bayi pertama lahir," kata Zimmer.

Segera setelah lahir, Iga dan Ignacy ditempatkan dalam inkubator khusus untuk mendapat perawatan intensif. Setelah beberapa minggu, kedua bayi diharapkan dapat meninggalkan hospital dalam waktu dekat.



Sumber : http://kosmo.vivanews.com

Guru Ini Bekerja Sampingan Jadi Bintang Porno


TRIBUNNEWS.COM,  - Dunia nampaknya sudah semakin gila. Bayangkan saja, di Amerika Syarikat (AS), seorang guru punya pekerjaan sampingan sebagai bintang porno. 


Sekolah Richard B Haydock di Oxnard, California, AS dibuat heboh dengan perangai Stacie Halas (31), sang ibu guru tersebut.


Kehebohan ini terungkap setelah para murid sekolah tersebut melapor ke kepala sekolah tentang pekerjaan sampingan sang  guru. 


Ketua Sekolah Oxnard Jeff Chancer, lantas memberi cuti sekolah mulai Isnin (5/3/2012) lalu. Pihak berkuasa pendidikan setempat kini mempertimbangkan tindakan apa yang bakal diambil terhadap guru muda itu. 


Jeff Chancer masih mencari alasan tepat untuk mendakwa Stacie. Sebab, di dalam kontrak kerja tidak ada klausa yang mengatur kejahatan moral.


Meski begitu, Jeff yakin masih ada satu celah, yakni pasal Edukasi California, yang memuat syarat-syarat kerja yang boleh menyebabkan guru porno dipecat.


Awalnya, pihak sekolah tak percaya dengan laporan para murid, kerana tidak menemukan foto mahupun video Stacie Halas di internet. 


Namun, saat diselidiki semula, sejumlah guru menemukan beberapa video porno Stacie yang dimuat naik dari smartphones.


"Saya melihat sebagian video itu. Itu pornografi hardcore," tegas Jeff Chancer di California, AS, seperti dikutip dari Daily Mail, Jumaat (9/3/2012).


Menyusul penemuan itu, otpihak sekolah segera memberi surat ke para orangtua pelajar. Pihak sekolah mengimbau agar anak-anak mereka tidak mencari dan memuat turun video porno sang guru.


Chancer menolak memberi keterangan tentang hasil pemeriksaan terhadap Stacie, apakah mengakui atau membantah kemuculannya dalam video porno itu.


Pihak sekolah sudah memberitahu masalah ini ke Jabatan Kepolisian Oxnard. Namun, belum ada upaya investigasi jenayahyang dilakukan polis setempat. (*)

Model Seksi Ini Jadi Tukang Kayu Setelah Dibuang dari Agensi Model


TRIBUNNEWS.COM - Bekas pemenang Next Top Model, Ananda Marchildon, berpose dengan pakaian dalamnya setelah ia diputus kontraknya dari agensi kerana dianggap terlalu gemuk. Demikian dilansir The Sun, Jumaat (9/3/2012).


Perempuan berusia 25 tahun ini dibatalkan setelah berat badannya bertambah dan menolak menurunkan berat badan setelah ia memenangkan pertandingan itu di Belanda pada tahun 2008. Saat menang, ia mendapatkan kontrak tiga tahun dari agensi model hebat, Elite.


Namun, agensi malah membatalkan kontrak pada September lalu dan nasib model ini tak jelas dan kemudian memilih menjadi tukang kayu. Nasib baik kemudian menghampirinya pada bulan ini ketika ia dijadikan model oleh sebuah perusahaan pakaian dalam, Sloggi.


"Sungguh gila dengan mengatakan jika dirinya sangat gemuk melihat dari bentuk tubuhnya," demikian disampaikan juru bicara Sloggi, Monica van Alewijn.


"Ia perempuan yang sangat cantik dan demi Tuhan, ia tak harus membuat dirinya kelaparan," demikian kata Monica van Alewijn, lagi.

Seekor Musang Rompak Seorang Lelaki Inggris

LONDON - Jika umumnya aksi perompakan melibatkan lelaki bersenjata. Maka hal berbeza dialami oleh seorang lelaki asal Kent, Inggris.

Seb Baker yang tengah dalam perjalanan pulang setelah membeli makan malamnya di sebuah pasaraya di Orpington mengatakan, dirinya dirampok oleh seekor musang yang kelaparan.

Baker menjelaskan bagaimana musang yang awalnya tengah duduk di pinggir trotoar di seberang jalan itu mengikutinya, hingga dia terjperangkap di sebuah kawasan yang gelap.

"Musang itu mulai  berusaha melompat untuk meraih beg belanjaanku," ujar Seb Baker seperti diberitakan The Sun dan dikutip Orange Jumaat, (9/3/2012).

Baker yang terjebak dan sulit melarikan diri berinisiatif untuk mengeluarkan roti yang baru saja dibeli untuk makan malamnya. Tanpa diusir musang itu pun pergi dengan sendirinya.

"Aku tidak punya pilihan lain selain membuka beg dan mengeluarkan sepotong. Dia mengambil begitu saja sebelumnya akhirnya memilih untuk pergi," imbuhnya.

Tindakan yang dilakukan oleh Baker ini dibenarkan oleh seorang ahli hewan Yohanes Bryant yang mengatakan musang umumnya tidak tertarik dengan manusia.

"Serangan seperti ini jarang terjadi. Jadi jika seekor musang mencuba untuk merebut beg belanjaan Anda, tidak perlu berlari. Cukup berikan ia makanan," ujar Yohanes Bryant.(rhs)

Babi Kecil Buat Heboh Hotel Hawaii

HONOLULU - Para tamu di sebuah hotel yang berdekatan dengan lapangan  terbang Honolulu, Amerika Syarikat (AS) tiba-tiba saja dikejutkan dengan penemuan seekor babi berusia lima bulan yang tengah minum susu di lobi hotel tersebut.

Anak babi itu pun dikhabarkan sempat berlari-lari di sekitar lobi hotel. Demi kenyamanan para tamu akhirnya pihak hotel pun menghubungi kelompok pecinta binatang the Hawaiian Humane Society agar mereka dapat segera memecahkan masalah terkait babi itu.

"Babi itu kini dalam kondisi sihat dan telah diberi nama Pukalani. Ketika usianya sudah sedikit lebih besar dia siap untuk diadopsi. Pukalani saat ini tengah dalam perawatan para sukarelawan," ujar juru bicara The Hawaiian Humane Society Tasha Tanimoto seperti dikutip Associated Press Kamis, (8/3/2012).

Hingga saat ini belum diketahui bagaimana anak babi itu boleh berada di lobi hotel.

Pukalani sendiri telah menjadi pusat perhatian pengguna situs jejaring sosial Facebook setelah The Hawaiian Humane Society menyiarkan iklan terkait dengan adopsi terhadap anak babi itu.(rhs)

Jom tengok keyboard kucing


Pernah dengar "Keyboard Kucing"? Keyboard Kucing adalah alat muzik berupa keyboard yang terbuat dari kucing-kucing lucu yang disusun menurut suaranya sesuai dengan tangga nada. 
Orang yang bertanggungjawab atas perilaku  ini adalah Henry Dagg. Dia lah pencipta Keyboard Kucing. Ternyata yang dipakai cuma kucing mainan.
Henry pertama kali tampil dengan Keyboard Kucing-nya pada tahun 2010 ketika dia bermain dalam sebuah acara di Clarence House, London. Dalam acara ini, Henry yang membawakan lagu "Somewhere Over the Rainbow" mampu membuat Putera Charles tidak berhenti tertawa.
Ini dia aksi Henry bersama pasukan kucing-nya. Setelah melihatnya, kamu pasti akan berkata "Aww..Kiuuut!"

Gempak..Russia hantar group nenek ke pertandingan muzik

Tentu saja normalnya setiap negara pasti berusaha mengirimkan ahli muziki terbaik mereka untuk pertandingan negara seperti Eropah Eurovision 2012. Tapi tidak seperti Perancis misalnya, yang menampilkan pemuzik kelahiran Indonesia, Anggun, ada yang unik dari peserta dari Russia. Negara ini menampilkan Buranovskiye Babuhski, sebuah group  pop-ethnic yang beranggotakan 8 nenek-nenek' untuk mewakilkan negara mereka. 



Dan... Mereka Zeriusss! Ucapkan selamat untuk Buranovskiye Babuhski kerana mereka sudah berjuang mengalahkan 24 peserta lainnya dari  untuk layak ke pertandingan internasional ini.

Lelaki 'Batman' bantu orang ramai


DUNAJSKA STREDA, Slovakia - Seorang lelaki yang memakai kostum mirip Batman disanjung sebagai wira kerana dia kerap membantu orang ramai.
Batman merupakan watak adiwira dalam siri komik di Amerika Syarikat dan filem keluaran Hollywood.
Lelaki itu, Zoltan Kohari tinggal di dalam sebuah bangunan terbiar di sini, 55 kilometer ke selatan bandar raya Bratislava.
Kohari yang berusia 26 tahun itu hidup bersendirian tanpa kemudahan asas seperti air, elektrik dan alat pemanas.
Dia yang hidup dalam kemiskinan akan memperoleh bekalan makanan dan minuman daripada orang ramai yang pernah dibantunya.
Walaupun belum pernah menentang penjahat, Kohari memberitahu, dia percaya pada keadilan dan berharap dapat membantu pihak polis bagi memerangi jenayah. - Agensi
sumber : kosmo online

Lima lelaki dirotan kerana berjudi


LANGSA, Indonesia - Lima lelaki Aceh yang didapati bersalah berjudi dirotan di khalayak ramai di sini semalam.
Mereka dirotan di wilayah Aceh yang melaksanakan undang-undang Islam.
Mereka dirotan enam kali pada setiap Jumaat di hadapan beratus-ratus orang di sebuah padang di bandar ini, Aceh Timur.
Indonesia yang merupakan negara Islam dengan 240 juta penduduk mengamalkan dasar sekular tetapi membenarkan Aceh melaksanakan undang-undang syariah.
Ketua bahagian jenayah di pejabat pendakwa raya Aceh, Putra Masduri berkata, kelima-lima lelaki tersebut adalah antara 20 orang yang didapati bersalah melanggar undang-undang syariah pada Januari lalu.
Lima lelaki itu dirotan sebanyak enam kali.
Mereka dirotan di sebuah padang dan disaksikan ratusan orang yang menyorak semasa hukuman tersebut dilaksanakan.
Sebahagian daripada mereka menjerit dan mempersoalkan kenapa pesalah tersebut hanya dirotan sebanyak enam kali. - Agensi

sumber : kosmo online

Foto bogel Ayu: Ibu sanggup sumpah


JAKARTA: Sebagai artis popular, penyanyi dangdut Ayu Ting Ting tidak henti-henti dikaitkan dengan laporan sensasi. Berita terbaru mengenai Ayu yang yang tersebar di Internet adalah foto liarnya tanpa seurat benang.
Dalam foto bogel itu, wajah wanita yang mirip Ayu itu tampil dengan senyuman dan gaya nakal di depan kamera.

Bagaimanapun, Ayu tidak mahu ambil pusing mengenai gambar yang tersebar di dunia maya itu.


“Ya, saya sudah tahu mengenai foto yang tersebar di Internet itu. Ayu tidak mahu peduli kerana foto itu memang bukan dia,” kata ibu Ayu, Umi Kalsum ketika dihubungi melalui telefon, semalam. Umi berkata, walaupun Ayu mengambil sikap bersahaja dengan berita itu, tetapi sebenarnya penyanyi lagu Alamat Palsu itu kecewa dengan sikap orang yang bertanggungjawab menyebarkan foto mirip dirinya itu.

“Ayu kecewa tetapi tidak mahu memberi komen kerana wanita dalam foto itu memang bukan dia. Itu hanya perbuatan tidak bertanggungjawab orang yang tidak bermoral,” katanya.


Umi juga berani bersumpah wanita dalam foto itu bukan anaknya.



“Saya berani bersumpah dengan nyawa sendiri dan al-Quran, wanita itu bukan Ayu.

Semua itu tidak benar sama sekali kerana saya bersama Ayu setiap hari dan saya tahu apa saja yang Ayu lakukan,” katanya



sumber : myMetro

2 budak bunuh diri kerana mahu balik ke zaman silam


BEIJING: Dua kanak-kanak perempuan berusia 12 tahun membunuh diri dengan harapan untuk hidup semula pada zaman silam.
Berdasarkan nota terakhir ditulis kedua-dua budak terbabit, mereka berharap dapat kembali ke zaman Dinasti Qing yang memerintah China antara 1644 hingga 1911.

Akhbar melaporkan, seorang daripada budak itu, Xiao Hua, kecewa kerana dihukum selepas menghilangkan alat kawalan jauh kunci pintu rumahnya di Zhangzhou.


Rakan karib Hua, Xiao Mei, memutuskan untuk membunuh diri bersama-sama dan turut menulis nota terakhir sebelum mereka melompat ke dalam sebuah tasik.

Kedua-dua nota bunuh diri itu ditinggalkan dalam sebuah almari.


Insiden itu menghidupkan semula polemik mengenai kesesuaian program pengembaraan merentas masa disiarkan televisyen China.



Ia diharamkan kerajaan tahun lalu walaupun mendapat kecaman sesetengah pihak kerana beranggapan, ia keterlaluan. - TS


sumber : myMetro

Akhbar henti siar gambar separuh bogel sempena Hari Wanita


BERLIN: Kakitangan akhbar paling laris di Jerman mempunyai cara tersendiri meraikan sambutan Hari Wanita Antarabangsa dengan menamatkan siaran gambar wanita separuh boleh di muka depannya.
Akhbar Bild melaporkan, siaran gambar separuh bogel setiap Jumaat kali ini adalah yang terakhir sejak ia dimulakan pada 1984.

Selama 28 tahun, lebih 5,000 wanita muncul mempamerkan buah dada masing-masing di muka depan akhbar berkenaan.


Penerbit Bild berkata, langkah itu mungkin kecil pada pandangan wanita, tetapi tetap dianggap penting bagi mereka serta semua lelaki Jerman.

“Kakitangan lelaki Bild membuat keputusan itu ketika semua pekerja wanitanya diberi cuti sehari sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa,” katanya.


Bagaimanapun, ada kemungkinan siaran itu tidak ditamatkan sepenuhnya.



Kenyataan Bild menegaskan, mereka tetap mahu tampil secara “seksi pada masa depan,” tetapi dengan cara dianggap lebih moden dan terlindung, seperti menyiarkannya di bahagian dalam akhbar itu. - AP


sumber : myMetro

Lelaki disamun depan rumah teman wanita


AMPANG: Tindakan seorang lelaki menjemput teman wanitanya di rumah wanita terbabit di Taman Bukit Teratai, di sini, bertukar tragedi apabila dia disamun dua lelaki yang bertindak melarikan telefon bimbit miliknya, awal pagi semalam.
Sumber berkata, dalam kejadian jam 1 pagi itu, mangsa memberhentikan kereta Honda Civic dipandunya di depan rumah kekasihnya itu.

“Sebaik berhenti, sebuah kereta dipandu dua lelaki secara tiba-tiba melanggar pintu kereta mangsa di bahagian penumpang belakang. “Mangsa keluar dari kereta untuk melihat keadaan bahagian dilanggar itu. Tiba-tiba dua lelaki turut keluar dari kereta mereka sebelum mengacukan parang dan meminta mangsa menyerahkan kunci kereta serta barang berharga,” katanya.



sumber : myMetro

‘Saya tidak berdaya’


TANAH MERAH: “Saya cuba menarik tangan anak saya yang tertimbus dari paras dada hingga kepala tetapi tidak berjaya kerana bahu dan kepalanya tersepit di pintu dapur,” kata Raja Azlan Raja Hussin, 45, bapa kepada Raja Mohd Irfan, 13, yang meninggal dunia dalam kejadian tanah runtuh di kuarters polis, Jalan Belfields Off Jalan Maharajalela, Kuala Lumpur, malam kelmarin.
Menurut Raja Azlan, sebelum kejadian dia menyedari ada lumpur memasuki bahagian dapur di belakang rumahnya ketika hujan semakin lebat.

Katanya, tiba-tiba dia terdengar satu dentuman kuat dan benteng di belakang rumahnya runtuh.


“Saya sempat mengelak (daripada tertimbus), tetapi anak saya tertimbus walaupun jarak antara kami kurang satu meter,” katanya sedih ketika ditemui di rumah keluarga isterinya, Rohayu Che Yusoff, 41, di Kampung Bukit Merah, di sini, semalam.

Raja Azlan yang bertugas sebagai kakitangan awam di Jabatan Siasatan Jenayah, Bukit Aman, berkata, dia terkilan kerana hasrat anaknya untuk pulang ke kampung sempena cuti persekolahan tidak kesampaian. Katanya, anak ketiga daripada lima beradik itu juga menunjukkan perubahan apabila gemar bergurau dengan adik bongsunya.


“Dia juga anak yang aktif dalam kegiatan kokurikulum dan mewakili sekolahnya dalam beberapa acara sukan serta persatuan,” katanya.



Menurut Raja Azlan, jenazah anaknya tiba di kampung kira-kira jam 10.30 pagi dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Merah pada jam 11.30 pagi, semalam.


sumber : myMetro

Parah langgar pintu kaca


KUALA KEDAH: Keseronokan seorang kanak-kanak lelaki berusia lima tahun untuk bercuti bersama keluarganya di Pulau Langkawi tidak kesampaian apabila dia cedera parah selepas merempuh pintu kaca dalam kejadian di Jeti Kuala Kedah, di sini, semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 6.10 pagi, mangsa, Foong Chun Yuan dari Petaling Jaya, Selangor bersama keluarganya tiba di jeti berkenaan kira-kira jam 5.30 pagi sementara menunggu perkhidmatan feri yang mula beroperasi pada jam 7 pagi.

Pengawal keselamatan, Saebun Din, 51, berkata, kejadian itu berlaku terlalu pantas ketika jeti feri baru hendak dibuka pada jam 6 pagi.


Menurutnya, tiba-tiba dia terdengar bunyi dentuman kuat seperti kaca pecah, lantas bergegas untuk melihat dan mendapati mangsa sudah terbaring atas lantai berlumuran darah.

“Saya lihat banyak darah keluar dari bahagian kanan paha kanak-kanak itu sebelum keluarganya mangsa ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB), Alor Setar.


“Ketika kejadian, orang tidak ramai dan dianggarkan kira-kira 10 hingga 15 orang saja berada di jeti ini, memandangkan baru jam 6 pagi,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.



Beliau berkata, kanak-kanak itu mungkin tidak perasaan pintu kaca berkenaan dan menyangka ia laluan masuk.

“Dalam keadaan cuaca yang masih gelap mungkin mangsa tidak perasaan lalu merempuh pintu kaca berkenaan.


Mangsa ingat pintu kaca itu terbuka dan dia terus berlari lalu merempuhnya dengan kuat.

“Sepanjang saya bertugas di sini, ini adalah kejadian pertama ada mangsa yang merempuh cermin ini,” katanya.


Sementara itu, bapa mangsa, Foong Kwok Mun, 40, berkata, dia baru menurunkan keluarganya di depan jeti feri berkenaan kerana hendak meletakkan keretanya.


“Selepas saya turunkan keluarga saya di depan ini saya kemudian pergi cari tempat letak kereta. Saya terkejut dengan kejadian ini dan tidak menyangka percutian yang dirancang lain pula jadinya.


“Anak saya mungkin tidak menyedari pintu cermin berkenaan kerana cahaya lampu pada waktu itu masih samar-samar,” katanya.



sumber : myMetro

Merintih tak tahu ibu dan ayah tiada


Add caption

KUANTAN: “Mana abah dan mami, nak abah dengan mami”. Itulah perkataan bermain di bibir Nurhudiyana Norazman, 12, mangsa tunggal yang terselamat dalam kemalangan mengorbankan bapanya, Norazman Ibrahim, 42; ibunya, Norhayati Ibrahim, 42, dan abangnya, Akif Iskandar, 17, di Kilometer 210.4 Lebuhraya Pantai Timur (LPT) berhampiran Gambang, di sini, awal pagi semalam.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 pagi itu, keluarga malang berkenaan dipercayai dalam perjalanan ke Terengganu menghadiri majlis kenduri kahwin anak kepada sepupu Norazman.

Norazman yang memandu kereta Proton Waja miliknya, dipercayai terbabas sebelum melanggar belakang lori membawa muatan bijih besi dan akibat rempuhan itu, dia meninggal dunia di tempat kejadian manakala isterinya cedera di dada menghembuskan nafas terakhir ketika menerima rawatan di Klinik Kesihatan Gambang.


Anak sulung pasangan itu, Akif pula meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) jam 4.18 petang semalam akibat parah di kepala. Nurhudiyana pula cedera ringan dan masih dirawat di HTAA.

Norazman seorang eksekutif kualiti di Kilang Proton, Shah Alam, Selangor manakala Norhayati berasal dari Kemaman, Terengganu dan mereka tinggal di Taman Puchong Perdana, Selangor.


Nurhudiyana yang masih belum tahu ibu, bapa serta abangnya itu sudah meninggal, terpaksa ditenangkan doktor yang merawatnya dan selain ahli keluarga, tidak sesiapa dibenarkan menemuinya bagi mengelak emosinya terganggu.



Kakak Norazman, Noor Dinal Ibrahim, 49, berkata arwah bersama keluarganya pulang ke Kuala Terengganu kerana mahu menghadiri majlis perkahwinan anak sepupunya hari ini dan keluarga terbabit sepatutnya bertolak selepas jam 9 pagi ini namun tidak menyangka mereka mengambil keputusan bertolak lebih awal.

Menurutnya, sehingga kini, dia bersama suami, Radzi Abd Aziz, 51, terpaksa merahsiakan kematian keluarga Nurhudiyana kerana bimbang emosi anak saudaranya itu terganggu.


Katanya, dia mendapat tahu mengenai kejadian terbabit melalui rakan mangsa yang kebetulan terlihat kereta mangsa terbabit kemalangan dan menghubunginya pada jam 2.30 pagi.

“Selepas mengesahkan nombor pendaftaran kereta adik, saya bersama suami seperti tidak percaya selain tertanya-tanya mengapa mereka bertolak balik terlalu awal kerana dia memberitahu akan bertolak ke Kuala Terengganu selepas jam 9 pagi. Bagaimanapun, saya reda dengan pemergiannya dan kami sedang menumpukan perhatian kepada anak bongsu mangsa,” katanya.


Noor Dinal berkata, anak saudaranya itu hanya mahu bertemu bapa dan ibunya dan perkataan itulah yang kerap disuarakan sekali gus membuatkan semua ahli keluarga sedih tetapi mereka tidak boleh menceritakan kejadian sebenar.


“Saya terkilan dan sedih kerana arwah yang turut menyatakan hasratnya untuk bermain golf di Terengganu selepas mendapat tiket cabutan bertuah disampaikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika menghadiri majlis di Proton, bulan lalu, tidak kesampaian,” katanya.


Mengenai masa depan Nurhudiyana, Noor Dinal yang juga pengusaha Taska di Seksyen 27, Shah Alam, Selangor berkata, kemungkinan dia bersama suami akan menjaga dan menganggap kanak-kanak itu seperti anak sendiri.


Menurutnya, semua jenazah mangsa dijangka akan dikebumikan dalam satu liang di Kuala Berang, Terengganu pagi ini selepas disembahyangkan di Masjid Indera Mahkota, di sini, petang semalam.


Sementara itu, Pegawai Penguat kuasa Trafik negeri, Asisten Superintendan Zainalabidin Othman berkata, Norazman meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan di kepala dan tubuh manakala isterinya disahkan meninggal dunia ketika menerima rawatan di Klinik Kesihatan Gambang.


“Anak sulung mangsa meninggal dunia ketika sedang menerima rawatan di HTAA akibat kecederaan di kepala, pada jam 4.18 petang, semalam. Pemandu lori yang terbabit dalam kemalangan itu berasal dari Mentakab dan dia tidak mengalami sebarang kecederaan.


“Siasatan awal mendapati, kejadian terbabit berlaku di laluan selekoh dan berbukit manakala keadaan sekeliling gelap kerana tiada lampu,” katanya.


Menurutnya, polis masih meneruskan siasatan berhubung kejadian terbabit mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.



SUMBER : MYMETRO

Kejar penyamun berpisau Rambo


KUALA LUMPUR: Meskipun sudah kehilangan telefon bimbit dan barang kemas, seorang lelaki berusia 40-an bertindak nekad mengejar seorang lelaki berjaket hitam yang menyamunnya dan beberapa pelanggan lain bersenjatakan pisau Rambo di sebuah farmasi di Lucky Garden, Bangsar, malam kelmarin.
Dalam kejadian jam 8 malam itu, mangsa yang mahu dikenali sebagai Chen, 49, baru masuk ke kedai berkenaan bersama isterinya.

Katanya, saya dan isteri terpaksa menyerahkan semua barangan bernilai RM2,000 sebelum diarah masuk ke dalam stor.


“Ketika itu ada lima pelanggan dan tiga pekerja farmasi sudah dikurung dalam stor itu,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Mangsa yang geram kerana kehilangan banyak barangan termasuk barang kemas dan telefon bimbit ditambah hanya dia lelaki di dalam stor berkenaan, Chen mengejar lelaki itu yang kemudian menaiki motosikal ditunggang rakan yang menunggu di luar kedai.


Katanya, dia mengejar hingga ke jalan utama, bagaimanapun dua lelaki itu berjaya melarikan diri.



Sementara itu, juruwang farmasi berkenaan, Suhana Suria, 19, berkata suspek masuk ke kedai berkenaan dengan memakai topi keledar bertutup dan jaket hitam.

Katanya, sebaik masuk, dia meletakkan pisau Rambo di kaunter pembayaran sebelum mengarahkannya mengeluarkan semua wang.


“Lelaki itu tahu selok-belok dalam kedai ini, malah mengetahui kedudukan peti simpanan wang di belakang kedai.

“Berdasarkan percakapannya, saya yakin dia rakyat tempatan dan kami kehilangan barang kemas dan wang tunai lebih RM15,000,” katanya.


Sementara itu, Ketua Polis Daerah Brickfields, Asisten Komisioner Wan Abdul Bari Wan Abdul Khalid ketika dihubungi mengesahkan sebuah pasukan peronda bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan daripada orang ramai.


Katanya, siasatan lanjut dijalankan berhubung kejadian berkenaan.



sumber : myMetro

Polis Rakam Dan Paksa Mahasiswi Lepas Seluar Dalam

Mangsa yang menjadi korban kelakuan polis mata keranjang ini bukan gadis yang sebarangan dan sepatutnya tidak mudah  dibodohkan, tapi gadis berpendidikan tinggi atau mahasiswi, di kampus STIEM Makassar.


Ceritanya ketika menemukan duo sejoli sedang berduaan, beberapa orang polis menangkap mereka lalu menuduh pasangan ini sudah berbuat hubungan seks dan akan menangkapnya. Tetapi pasangan muda-mudi ini merasa tidak bersalah kerana tidak atau belum melakukan apa-apa, maka mereka pun berdebat dengan polis itu dan meminta untuk tidak menahan mereka.

Kerana para polis ini merasa punya kekuasaan, mereka pun tetap menuduh mereka ini sudah melakukan tindakan yang salah. Disamping itu para polis bejatmerasa tergiur kemolekan tubuh sang mahasiswi yang hanya memakai singlet sehingga membuat otak-otak porno  polis ini ingin mencabuli si gadis. Lalu salah seorang polis itu menyuruh si mahasiswi membuka seluar dalamnyanya dan memperlihatkan alat kelaminnya untuk membuktikan belum “kemasukan” apa-apa, idea gila ini dipersetujui oleh rakan-rakan polis  yang sama-sama berotak kotor ini.

Dengan ketakutan, mahasiswi ini menuruti perintahpolis itu dengan membuka seluar dalamnya sehingga kemaluanya pun kelihatan, merasa kurang puaspolis menyuruh si cewek mempamerkan secara jelas . Para polis yang gila ini dengan segera mengeluarkan handphoneya untuk merekam “area peribadi” si mahasiswi Makassar ini sambil meraba-raba, ada yang mengabadikanya dengan alasan mengambil gambar untuk bukti “keperawanan” si gadis ini. Masih belum puas juga, polis setan ini menyuruh si mahasiswi bodoh ini melakukan aksi dengan jari-jarinya anehnya si gadis  ini pun menurut sahaja perintah polis ini.

Akhirnya polisi hidung belang ini pun minta duit sebanyak Rp 500ribu dengan mengancam si mahasiswi  ini supaya video ini tidak disebar, toh akhirnya selain duit ratusan ribu melayang, video yang  berjudul “Razia Perawan” ini menyebar juga ke segala penjuru dunia melalui dunia internet. Tetapi dengan menyebarnya video ini selain membuat malu mangsa juga membantu memudahkan menangkap polis yang disyaki ini kerana buktinya jelas dan mudah dicari di internet.


Akhirnya polis-polis yang bermental rendahan ini berjaya ditangkap. Tetapi khabarnya mahasiswi bego ini memotong pendek rambutnya supayatidak dikenali umum.

sumber : http://forum.vivanews.com


bk-harapan agar tiada polis-polis dinegara kita berkelakuan begini....



Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved