Ibu kurang ajar suruh anak bergaduh dan kemudian dirakamnya

on 09 Mac 2012

Apakah Anda sudah pernah melihat Video Yoga Bayi di Pantai Mesir ketika ibu-ibu "sanggup" memutar-mutar bayinya di udara dan bahkan "mengajari" bayi itu berenang dan menyelam di laut? Menurut saya, ibu-ibu tersebut belum dapat dikategorikan sebagai kurang ajar. Tapi, seorang ibu berusia 33 tahun bernama Jennifer Zuniga asal California Amerika Syarikat ini benar-benar KURANG AJAR. Dia memprovokasi anak lelakinya sendiri untuk berkelahi sambil merakamnya. Tidak percaya? Tontonlah video di bawah ini....





Nenek yang berusia seabad masih lagi suka bertinju

Molly Reeves nampaknya tak ingin menghabiskan waktu hanya duduk santai sambil minum minuman ringan atau melihat-lihat dari jendela bilik.

Setiap minggu malam di  Chadderton, Molly selalu bersipa-siap melatih kecepatan tangannya. Yap, Molly sangat suka bertinju untuk tetap kelihatan segar.
”Aku merasa sedikit sakit usai bertinju namun aku sangat menikmatinya. Itu lucu”, tutur Molly.

Molly Reeves lahir di Oldham tahun 1908 dan beberapa waktu lalu dia merayakan ulang tahunnya yang ke 100.

Meski sudah berusia tepat 1 abad, namun Molly benar-benar sihat.Suatu ketika, semasa  Molly berusia 93 tahun dan dirawat di hospital akibat sakit dipinggulnya, doktor mengira mereka kehilangan catatan medis Molly. Namun ternyata memang kali itulah Molly dirawat di hospitalt selama hidupnya.


Molly menjalani masa-masa bahagia selama hidupnya.Menikah selama 59 tahun pada tahun 1932 dengan sumainya, John, Molly dikaruniakan 2 orang putri, Brenda dan Anne. Namun sayang, John dan kedua putri mereka sudah meninggal.Namun Molly masih memiliki 2 orang cucu yang tinggal di Australia.

Hobinya menonton DVD dan juga pertandingan tinju Amir Khan, petinju kesukaannya yang dia anggap cute.

Sedang rahsia hingga dia boleh terlihat sihat diusianya adalah merasa bahagia.”Kamu harus selalu tetap tersenyum,” jelas Molly.

Kanak-kanak Ajaib Habiskan 1 kg Beras Mentah Sehari


Hikmatus Solihah, 4, tidak berbeza dengan kanak-kanak sebayanya. Dia  tergolong periang dan cerdas. Namun putri pasangan Abdul Jamal-Siti Romlah, warga Dusun Curahbanyak, Desa Kluwut, Kecamatan Wonorejo, Kabupaten Pasuruan, ini punya kebiasaan aneh, iaitu suka makan beras mentah. Ketika Surya berkunjung, Leha, panggilan kanak-kanak ini, sedang menikmati sepinggan kecil beras mentah didampingi ayahnya, Jamal dan kakaknya, Afifudin. Butiran beras keras itu dikunyahnya hingga halus sebelum ditelan. Tidak terlihat kesulitan ketika dia mengunyah. Sekitar 15 minit kemudian beras itu habis dimakannya.

Pemandangan itu terjadi tiap hari. Bagi Leha,  beras mentah adalah kesukaannya, bukan kuih-kuih seperti yang disukai kanak-kanak lain. Jamal dan isterinya sebenarnya ingin menghentikan kebiasaan ini, tetapi kalau tidak diberi, Leha minta beras daripada jirannya. ”Tapi kami juga membatasi. Kerana kalau tidak, sehari dia boleh habiskan sekilo beras,” kata Jamal.

Diceritakan Jamal, kesukaan anaknya makan beras mentah itu berawal ketika dia berusia setahun. Saat itu, Jamal dan istrinya baru pulang dari berniaga.

Sedangkan si Leha bermain tepung sehingga seluruh badan dan wajahnya memutih kena tepung.
“Biar tidak nangis saya ganti dengan beras buat mainan. Ternyata beras itu dimakannya mentah-mentah dan menjadi kebiasaan hingga ketika ini. Saya khuatir kesihatannya terganggu. Lalu, dia kami bawa ke klinik,” tambah Abdul Jamal.

Doktor yang memeriksanya juga hairan. Namun untuk mencegah bahaya, Jamal diminta memberi beras yang sudah dicuci dan bukan beras jatah PNS, kerana dikhuatirkan masih terkontaminasi zat kimia.

“Memang pernah saya beri beras jatah. Tapi Leha malah kena keracunan. Kami juga pernah melarangnya dan dua bulan lalu semua beras disembunyikan. Tapi Leha malah sakit panas dua hari,” tutur Siti Romlah, ibunya.

Memang selain makan beras, Leha juga masih makan nasi dan minum air susu ibu sampai usia dua tahun. Namun begitu lepas ASI, dia tak mahu minum susu dan lebih suka minum air putih.

Kebiasannya dia tidak malu untuk meminta beras daripada tetanggannya.

“Tiap main ke rumah saya, Leha langsung ke dapur dan mencari saya minta beras. Kerana sudah terbiasa, saya suruh ambil sendiri, sampai jadi kebiasaan. Orang sini sudah tahu kebiasaannya dan jika dilarang khuatir menangis dan sakit. Sayang kan, anak itu memang lucu dan pintar,” ujar Purwati, tetangga Jamal.

Pondan adakan hubunngan seks dengan anjing


Seorang pondan yang berumur 33 tahun telah ditangkap basah ketika mengadakan hubungan seks dengan seekor anjing di parit kering berdekatan King Henry VIII's Pendennis Castle yang menghadap Falmouth Bay di Cornwall.Pondan yang berpakaian perempuan itu telah mengikat anjing yang telah jauh daripada pandangan tuannya setelah anjng itu mengejarnya.
Pemilik anjing mengatakan anjing telah mengejar pondan itu kemudian mereka mencari anjing itu dan terkejut mendapati pondan itu sedang mengadakan hubungan seks dengan anjingnya.Pekerja castle itu telah menangkap pondan itu kemudian menyerahkannya kepada pihak polis.Pondan itu telah mengaku mengadakan hubungan seks dengan binatang itu dan telah diberi amaran agar tidak melakukan perbuatan itu lagi.(link)

[Aneh] Gadis Remaja Ini Punya Wajah Tua Sebelah

TEMPO Interaktif, Jakarta – Seorang gadis berusia 11 tahun setengah wajahnya kelihatan tua. Christine Honeycutt dari Carolina Utara, Amerika, disahkan menderita sindrom Parry-Romberg yang tak ada ubatnya. Sistem imunitasnya memakan jaringan subcutaneous antara otot, tulang dan kulit. Akibatnya, kulit kehilangan elastik dan kekecangannya sehingga tulangnya tak boleh tumbuh normal.

Seiring waktu, sebahagian wajahnya menjadi lebih kecil, dan hampir hanya terlihat kulit yang membungkus tengkorak. Penyakit ini juga boleh  menyerang bahagian tengkorak dan membuatnya buta dan mengalami sinus. Ibu Christine, Vicki Honeycutt awalnya tak menyedari apa yang dialami anak perempuannya. Ketika Christine berusia lima tahun, dia melihat ada tanda abu-abu di kening Christine, tepat dibawah garis rambutnya. Ia juga melihat seperti ada lebam di lehernya.

Doktor dia temui hanya menyarankan agar memberi krim cortizone. Tetapi dia menolaknya, kerana ada enam tanda lainnya yang memperlihatkan ada yang salah. Beberapa bulan kemudian tanda-tanda itu berkembang menjadi garis yang melintas keningnya. Pada 2006 lalu anaknya pun mengalami kerosakan ukuran wajah.

“Saya selalu berkata, dia punya telinga yang lucu, tapi satu malam ketika saya menciumnya, saya melihat salah satunya berukuran lebih kecil,” kata Vicki. Dia pun menemui dokor ahli gen yang memberikan diagnosa mengejutkan, bahawa tidak ada ubat untuk penyakitnya.

Christine boleh dibedah plastik setelah penyakitnya berhenti mengganggu wajahnya. Dia lalu menemui seorang doktor yang pernah membedah pesakit dengan penyakit sindrom Parry-Romberg juga. Dia mengatakan Christine oleh dibedah tanpa harus menunggu penyakitnya berhenti merusak wajahnya. Dia pun akhirnya menjalani pembedahan selama 9 jam untuk merubah wajahnya.

Operasi itu berjalan lancar dan garis abu-abu diwajahnya telah pudar, meskipun tidak hilang sama sekali. Penyakit itu tidak akan sembuh tetapi dengan operasi lanjutan, setidaknya penyakit boleh dikendalikan.

Ingatkan nak buat kejutan tapi tak pasal-pasal 'bom' yang dapat


Guru Bakar Diri Selepas Kirim Sms I Love You Pada Muridnya Yang Berusia 8 Tahun

TRIBUNNEWS.COM, DERBYSHIRE – Seorang guru berusia (29) nekad membakar dirinya lantaran tertekan kerana berkasih dengan seorang gadis cilik berusia 8 tahun. Tindakan nekad berbalut stress berat itu dilakukan Neil Wilkes dengan cara membakar dirinya sendiri selepas mengirim sms ‘i love you’ kepada gadis itu!

Depresi Neil seperti dilanpor daily mail diduga kerana malu. Dia memang sempat disiasat polis lantaran perilakunya berkasih dengan si gadis kecil.

Jenazah Neil yang terbakar ditemukan di Castleton, Derbyshire, oleh dua pejalan kaki. Peristiwa tragis ini memang terjadi pada akhir Oktober 2010. Namun, perkaranya masih diperiksa Pengadilan Derbyshire.

Diketahui pula, guru di Pinfold Primary School, Hyde, Cheshire, itu dipecat gara-gara dicurigai menjalin hubungan gelap dengan gadis kecil yang tak lain adalah muridnya.

Pada sidang akhir minggu ini diketahui bahawa Wilkes yang berasal dari Bolton, Manchester Raya, itu sebenarnya mulai dekat dengan keluarga remaja dari Oldham tersebut dan sering menemaninya.

Ayahnya, Ian, mengatakan di pengadilan bahawa putranya dipecat dari pekerjaan serta dilarang mendekati remaja perempuan itu selama penyiasatan polis. Wilkes pun merasa kecewa, lantas cuba minum ubat penghilang rasa sakit sampai kelebihan dos..

Psikologinya, Dr Clare Blackburn, mengatakan dalam pemeriksaan rasmi bahawa tiga hari sebelum meninggal, 20 Oktober 2010, Wilkes mengatakan kepada si gadis bahawa dia berharap dapat kembali mengajar setelah terlepas dari jeratan pasal soal pelanggaran seksual.

Selama 99 Tahun, Sambut Ulang Tahun Di Tarikh Yang Salah

Elsie Aslett dilahirkan 18 Disember 1908, padaketika itu, kelahirannya didaftarkan oleh ibunya Elizabeth White, di Kennington, London.

Selama ini, Elsie merayakan ulang tahunnya setiap  14 Disember yang ertinya empat hari lebih cepat dari seharusnya.

Seperti kebiasaan di Inggris, sang ratu biasanya mengirimkan ucapan selamat via telegram kepada warganya yang akan mencapai usia 100 tahun. Namun, awalnya Elsie terkejut kerana ternyata dari telegram yang dikirimkan sang ratu tersebut, tertera jika tanggal lahirnya ternyata bukanlah 14 Disember seperti yang selama ini dirayakannya.

Data dari petugas pencen setempat menunjukkan bahawa dirinya lahir pada 18 Disember bukan 14.
Kejadian ini berawal dari kealpaan  ibu Liz mendaftarkan dan memeriksa tarikh kelahiran Elsie di pejabat Kennington Registry di London sejak 25 Januari 1909.

Maklum saja,  Liz memiliki lapan orang anak, jadi wajar jika dia sering tertukar bahkan lupa untuk mengurusnya.

Elsie saat ini telah memiliki 4 anak dan 14 cucu. Dia tinggal di anak laki-lakinya Jay (70) dan menantunya Brenda (69) di Watlington, Norfolk. Elsie dulunya adalah seorang asisten di sebuah kedai di Woolworths. Suaminya Frederick, adalah seorang manager gudang printer dan telah meninggal 19 tahun lalu di usia 79.

Nah, dengan situasi ini, untuk sementara Elsie terpaksa harus menunda pesta ulang tahunnya yang ke-100, padahal dia sudah sempat merayakannya bersama rakan dan kerabatnya.

Klinik Gigi Taiwan Hanya Memperkerjakan Pembantu Wanita Cantik

Jika tatapan hangat dan senyuman manis kaum hawa boleh menghilangkan ketakutanmu terhadap doktor gigi. Kamu boleh cuba mengunjungi klinik gigi di Taiwan ini.






Klinik Gigi Tianlai di Taipei hanya memiliki pembantu doktor yang memiliki aura seperti anggota group penyanyi wanita. Ketika halaman Facebook mereka mempamerkan foto para pembantu ini sebelum Natal tahun lalu, mereka sudah mendapati 7000 orang yang menekan tombol 'like' di page mereka secara total.


 Semenjak itu, jumlah pesakit lelaki yang mengunjungi klinik tersebut mengalami peningkatan. Para pembantu ini, yang oleh fans mereka diberi sebutan "Malaikat berbaju perawat," mengaku mendapat surat cinta dari sejumlah pesakitnya.


 Kepopuleran pembantu ini juga mendapat sorotan televisyen pada bulan Januari ini. Mereka diwawancara dan mengatakan bahawa mereka senang disebut 'wanita-wanita muda cantik' oleh para penggemarnya. Tapi di kesempatan yang sama mereka juga kelepasan menyebut bahawa setiap orang dari mereka sudah mempunyai pasangan. Impak dari kelepasan ini belum diketahui.


 Doktor Guo yang bekerja di klinik tersebut, mengatakan bahawa kehadiran pembantu cantik ini tidak disengaja. Tapi klaim ini diragukan setelah media kabar mewartai istri sang dokter yang mengatakan curiga dengan cara suaminya memilih asisten. Walaupun begitu, sang isteri sejauh ini masih punya pandangan positif bahawa senyuman wanita cantik dapat mengurangi beban fizik dan mental para pesakit.


 Ketika sang istri ditanya mengapa tidak ada pembantu lelaki di klinik tersebut, ia menjawab "Bukannya kami tidak ingin menerima pekerja lelaki, hanya saja sampai saat ini kita belum menemukan orang sesuai dengan standard kami."




Kereta Hummer H3 beroda kayu

image

image
sumber gambar : sekadar-tahu.blogspot


Memang gempak hammer pakai roda kayu.....

Pelik..Di China Perusahaan Terima Pekerja Berdasarkan Bentuk Telinga

Jika normalnya, dalam interview pekerjaan Anda diminta untuk menunjukan surat lamaran ataupun CV sebagai salah satu persyaratannya. Namun suatu perusahaan di China, menunjukan telinga adalah prasyarat lain yang wajib dilakukan para pelamar pekerjaan. Perusahaan Wuhan, menuntut para pelamarnya untuk menunjukan kedua telinga mereka ketika proses wawancara. Prasyarat yang di luar dari ketentuan umum ini, berlaku bagi setiap pelamar. Salah satu pelamar pekerjaan, Ms Li, sangat terkejut ketika diminta menunjukan telinganya saat proses interview. Perempuan yang melamar untuk posisi sekretari ini merasa aneh dengan permintaan dari pihak pewawancara.

”Interview berjalan dengan sangat baik, tetapi menjelang akhir wawancara tiba-tiba mereka meminta saya untuk memperlihatkan kedua telinga saya,” ungkapnya. Menurut juru bicara perusahaan Wuhan, hal tersebut dilakukan untuk menampilkan citra baik perusahaannya di depan para pelanggan. Jika penampilan para pegawainya terlihat cantik automatik tidak akan memberikan pengaruh buruk kepada para pelanggan. Ekspresi wajah para pegawai, termasuk diantaranya telinga memainkan peranan penting untuk mengesankan setiap pelanggan. ”Selain kemampuan dan tingkat pendidikan, kami juga memperhatikan penampilan wajah mereka, kerana wajah yang cantik boleh meninggalkan kesan baik kepada pelanggan terhadap perusahaan kami,” ungkap Mr Lin, salah satu pewawancara.

Nyawanya diselamatkan oleh belon ikan lumba-lumba




nasib baik harimau mengejar belon ikan lumba-lumba ini...
kalau tidak habis nyawanya....


Budak menang US$2,500 kerana kasut berbau busuk


Kerana kasutnya berbau busuk, Trinette Robinson (11) mendapatkan hadiah US$2.500 . Kasut skets kesayangannya dinobatkan sebagai kasut paling berbau busuk di Amerika Syarikat dalam pertandingan kasut paling berbau busuk yang dianjurkan oleh penghilang bau alas kaki Odor-Eaters,

Kasutnya berjaya mengalahkan lapan pasang kasut berbau lain.. Acara tahunan ini hanya boleh disertai  oleh mereka yang berusia antara lima sampai 15 tahun. Selain hadiah wang, dia juga mendapat tiket bercuti ke New York termasuk menonton drama musikal Broadway “The Lion King”.

Trinette Robinson mengatakan bahawa sepatunya itu sangat berbau kerana tahun lalu ia dipakai untuk kegiatan Pengakap dan  program perlindungan kawasan di kampungnya, Connecticut. Dan rahsia mengapa sepatunya menjadi sangat berbau busuk  kerana dia pernah memijak kotoran kuda dengan kasut tersebut.

Sanggup menyamar jadi perempuan semata-mata nak mengemis

Duit punya pasal buat apa pun sanggup..inilah yang dilakukan seorang lelaki 
yang sanggup menyamar menjadi perempuan semata-mata kerana duit...

MANAMA: Seorang lelaki Arab ditahan kerana menyamar wanita untuk mengemis di Arab Saudi. 

Menurut akhbar harian Al Yaum, lelaki itu memperdayakan orang ramai yang memberinya wang selama lima bulan sebelum ditangkap di Khobar, di timur Arab Saudi.


“Lelaki itu sentiasa memakai abaya serta berhijab hitam iaitu pakaian tradisional wanita di Teluk. Dia berjalan terhincut-hincut sambil menangis ketika mengemis,” lapor akhbar itu. Bagaimanapun, dia akhirnya ditahan polis peronda yang memeriksa dokumen pengenalan dirinya. Lelaki itu memberitahu dia tidak mempunyai dokumen pengenalan diri dan mengaku sudah mengemis selama lima bulan kerana ingin mendapatkan wang secara mudah selepas disyorkan seorang rakan. Dia memperoleh 150 hingga 200 riyal (RM122 hingga 163) pada hari biasa dan kutipannya meningkat pada hari Jumaat. Polis wilayah timur mendakwa berjaya menahan 75 pengemis terdiri daripada 44 warga Saudi dan 31 rakyat asing bulan lalu.


Kebanyakan yang ditahan ialah wanita dan kanak-kanak. Mengemis adalah satu kesalahan berat di Arab Saudi yang menghadapi masalah kebanjiran pengemis, terutama ketika musim haji dan Ramadan.


Akhbar Arab News melaporkan tahun lalu bahawa pusat perlindungan kanak-kanak di Jeddah sudah menghantar pulang 6,000 kanak-kanak sejak ditubuhkan tujuh tahun lalu. - Agensi

[Aneh] Sepasang ular sawa dinikahkan untuk kemakmuran desa

Sepasang ular sawa yang dinikahkan

Ratusan warga desa di Svay Rolum, Kamboja, berkumpul di hari pernikahan dua ekor ular sawa. Si betina berukuran 4,8 meter dengan berat 90 kilogram sementara pasangannya lebih kecil.

Para peramal percaya jika ular sawa itu adalah ular bertuah yang akan membawa kemakmuran dan kedamaian di desa tersebut.

Dalam upacara pernikahan yang berlangsung itu diakhiri dengan bikshu agama Buddha memberikan berkat dan para warga desa menyirami mereka dengan bunga dan musik pernikahan dimainkan.

Warga Kamboja yang kebanyakan beragama Buddha juga memiliki kepercayaan animisme, sebuah kepercayaan di mana roh boleh hidup di objek manapun. Jika sejumlah haiwan aneh muncul maka warga setempat kemudian merayakannya.-Sumber: AP (TRIBUNNEWS.COM )

Musalla bergerak di Arab Saudi

Walaupun perkembangan maksiat berkembang pesat bersama umat Islam namun masih ada insan yang sudi menegakkan Islam Dan Sunnah Rasulullah SAW, sesungguhnya umat Arab masih dilindungi oleh Allah SWT kerana mereka suka melakukan solat walau dimana jua tempat mereka berada, Lihatlah pemuda Arab Saudi ini yang sanggup bergerak dengan van mereka untuk membina Musalla bergerak ditempat awam. Semoga Allah SWT memberi keberkatan dalam hidup mereka.




bagus idea ini.....

sumber : peribadirasulullah.wordpress.com

[Berita Brutal] Wartawan gay dikembiri 'kekasih' sendiri

Macam-macam..krana cemburu sanggup potong kemaluan (kembiri) kekasihnya


 Carlos Castro

NEW YORK: Seorang wartawan hiburan Portugal, Carlos Castro, ditemui mati dengan kesan kembiri di sebuah hotel di New York City, semalam.

Teman Castro, seorang model lelaki dan baru saja menyertai pertandingan realiti di televisyen Portugal ditahan untuk membantu siasatan.

Menurut sumber, Castro, 65, tiba di AS akhir bulan lalu bersama kekasih gaynya, Renato Seabra, untuk menyaksikan pertunjukan Broadway.


Mereka juga menyambut tahun baru di Times Square bersama.


Bagaimanapun, Castro dan Seabra berselisih faham di hujung tetapi tiada sesiapa menyangka ia akan berakhir dengan tragedi.

Editor akhbar Luso-Americano, Luis Pires, berkata kemungkinan kedua-dua mereka bertengkar kerana cemburu.

“Apabila Castro bertemu anak perempuan saya untuk makan malam, Seabra tiba-tiba muncul di lobi hotel dan berkelakuan aneh.

“Dia juga memberitahu anak saya, Castro tidak akan meninggalkan hotel itu untuk selama-lamanya,” katanya.

Laporan dibuat kepada pengurus hotel dan apabila pengawal keselamatan membuat pemeriksaan di bilik Castro kira-kira jam 7 malam, mereka menemui mayat wartawan berkenaan.

Polis berkata, selain kemaluannya dipotong, Castro mengalami kesan pukulan serius di kepala. Selain menjadi kolumnis terkenal di akhbar Portugal, Castro dikagumi atas keberaniannya mengaku gay. - AP

Jenis Wanita Ideal Menurut Kamasutra Jawa


Kamasutra dikenal luas merupakan sebuah kitab yang menjelaskan hal-hal yang berkaitan dengan kenikmatan alami manusia. Konon kitab ini ditulis oleh seorang raja di India kuno yang mempunyai kemampuan untuk mencapai kenikmatan tersebut dengan berbagai posisi yang kemudian ia tuliskan dalam kitab Kamasutra ini. Akan tetapi, kebudayaan Jawa juga mencatat tentang kitab Kamasutra dari Jawa. Salah satu isi dari Kamasutra Jawa ini adalah menjelaskan tentang beberapa jenis wanita ideal yang dapat dijadikan isteri. Namun seperti sastera Jawa pada umumnya, banyak penggunaan simbol-simbol yang memang menjadi karakteristik sastera Jawa.

Berikut ini adalah beberapa JENIS wanita ideal menurut Kamasutra Jawa:

1.      Kusuma Wicitra
Wanita yang digambarkan seperti bunga yang sedang mekar (kusuma: bunga). Maksudnya adalah, ketika bunga akan mekar, maka ia akan menanti saat yang tepat ketika ia sudah siap lahir batin. Sama dengan wanita, ia akan siap untuk menikah ketika ia telah siap lahir batin. Lahir, telah ia persiapkan dengan matang, sementara batinnya telah ia lengkapi dengan ilmu agama yang menjaganya.

2.      Padma Sari
Padma adalah bunga teratai. Maka disini wanita digambarkan sebagai bunga teratai yang telah mekar di kolam. Bunga teratai kadang merupakan simbol kemesraan, maka wanita Padma sari adalah wanita yang selalu bersikap mesra kepada suaminya (disimbolkan dengan kolam, artinya sesuai pada tempatnya).

3.      Sri Pagulingan
Kata “pagulingan” yang identik dengan peraduan, dimaksudkan bahawa wanita jenis ini adalah wanita yang bersinar yang menunjukkan kecantikan jasmani dan rohaninya, sekalipun sedang berduaan dengan suaminya.

4.      Sri Tumurun
Kata “tumurun” yang bererti turun, boleh dikatakan bahawa wanita jenis ini diibaratkan seperti bidadari yang turun dari langit. Sebutan ini juga boleh sebagai sanepan atau penggambaran bahawa wanita jenis ini adalah wanita yang suka kerja keras, suka membantu sesama, yang dibuktikan dengan “turun” dari tempatnya.

5.      Sesotya Sinangling
Wanita jenis ini adalah wanita yang dapat menjadi perhiasan (sesotya) lahir mahupun batin bagi suaminya. Jika disesuaikan dengan dunia moder, maka akan memperoleh ungkapan, “di balik lelaki hebat terdapat wanita yang luar biasa.”

6.      Traju Mas
Wanita atau isteri yang ideal adalah isteri yang dapat memberikan pendapat atau solusi ketika suaminya tengah menghadapi sebuah pilihan. Maka wanita Traju Mas berperanan sebagai timbangan untuk suami.

7.      Gedhong Kencana
Seperti namanya yang berarti “rumah emas”, berarti bahawa isteri dapat berperanan sebagai tempat yang nyaman untuk suaminya, senantiasa dirindukan. Wanita atau isetri yang berhati teguh demi memberikan keteduhan ketika suami sedang merasa lelah kerana bekerja.

8.      Sawur Sari
Wanita Sawur Sari diibaratkan seperti bunga mekar yang harum baunya. Seperti Kembang Wijayakusuma yang sedang mekar, tidak sombong akan kecantikannya, kerana tidak semua orang bioleh melihat bunga ini mekar secara utuh. Wanita yang terkenal akan keluhuran budi dan akhlaknya.

9.      Pandhan Kanginan
Merupakan wanita yang ideal, menarik hati, baik budinya, tampilannya sungguh menawan. Seperti aroma pandhan wangi yang memberi kenikmatan, wanita Pandhan Kanginan akan memberikan kenikmatan hanya pada suaminya.

Kesembilan jenis wanita yang dijabarkan di atas merupakan gambaran wanita ideal untuk dijadikan isteri. Tentu saja standardisasi ideal setiap orang berbeza, tetapi dengan adanya penggolongan jenis-jenis seperti ini dapat dijadikan sebagai referensi untuk memperoleh pasangan yang tepat, kerana pernikahan adalah kerana Tuhan, sementara perceraian adalah kerana setan.

Hanya tak bayar tol di penjara seumur hidup

Hanya gara-gara tak mahu mengeluarkan wang untuk membayar tol, seorang lelaki dihukum penjara seumur hidup. Shi Jianfeng ini nekad memalsukan plat nombor kendaraan  agar terhindar daripada membayar jalan tol.

Hakim di Daerah Henan, menjatuhkan hukuman itu kerana Shi Jianfeng menggunakan plat nombor kendaraan tentera demi menghindari membayar perbelanjaan jalan tol sebanyak US$560.000 . Jianfeng dinyatakan terbukti menampal plat nombor kendaraan tentera di dua trak pasir miliknya selama sembilan bulan.

Selain dihukum penjara, Jianfeng juga dijatuhi denda 2 juta Yuan dan kehilangan hak politiknya.

Namun,  Hakim Pingdingshan memerintahkan agar proses persidangan diulang semula kerana ada  orang lain disayaki terlibat dalam kes ini.

Pejabat berita Xinhua melaporkan pegawai kehakiman, Liu Penghua, mengatakan Jianfeng pernah mengaku bahawa dia diperalat oleh adiknya, Shi Junfeng.

Shi Junfeng yang mengetahui hal ini terus menyerahkan diri kepada polis di Kota Yuzhou,Dia mengaku telah memperalatkan abangnya yang hanya seorang petani. Namun, Junfeng tidak menyangka abangnya akan dihukum sedemikian berat.

Kes ini mendapat banyak protes di kalangan masyarakat yang menganggap banyak kejahatan yang lebih serius hanya mendapatkan hukuman ringan. Masyarakat juga mengeluhkan mahalnya kos tol di sebahagian besar jalan-jalan utama China.(bbc.co.uk)
sumber : TRIBUNNEWS.COM

Mayat berusia 2.150 tahun masih utuh

Mayat 2.150 Tahun Masih Utuh dan Segar Dari muzium peninggalan benda bersejarah China di Kota Changsha . Mayat tersebut utuh bagai manusia hidup dan diletakan dalam kotak  berisi cairan pengawet.

Mayat wanita bernama Sinzui tersebut berkulit putih pucat, dengan mata tertutup, lidah terjulur dan berambut hitam dengan tinggi badan mencapai 158 sentimeter.

Berdasarkan atas data di muzium tersebut, mayat itu ditemukan pada tahun 1972 dalam peti kayu berukuran panjang lima meter, lebar dua setengah meter dan tinggi dua meter, yang terkubur pada kedalaman 20 meter dari permukaan tanah di kawasan perbukitan Mantui, Changsha.

Saat ditemukan, tiga peti dengan ukuran sama di dalamnya masing-masing terdapat satu mayat, yakni seorang laki-laki berusia 58 tahun dan 30 tahun, namun jasad dua lelaki itu tidak dipamerkan di muzium Changsha.

Penemuan tiga peti besar utuh tersebut berawal dari perintah pemimpin China saat itu agar rakyat di Changsha menggali lubang besar untuk berlindung bila terjadi perang. Ketika rakyat menggali di perbukitan Maantui, pada kedalaman 20 meter ditemukan ketiga peti kayu berukuran besar tersebut dan setelah dibuka berisi masing-masing satu mayat.

Selain itu, aneka barang digunakan sejak 2.100 tahun lalu itu juga tersimpan dalam peti dan masih utuh, bahkan warnanya pun tidak memudar. Pemerintah China kemudian menurunkan pasukan untuk membongkar dan menyelamatkan tiga peti kayu dan seluruh isinya, termasuk tiga mayat tersebut.

Pasukan doktor yang melakukan pembedahan, menyatakan mayat itu utuh dan basah tanpa rosak, meski terkubur 2.100 tahun. Setelah dibedah, mayat itu diawetkan dengan teknologi tinggi untuk selanjutnya disimpan dalam muzium Changsha, yang dibangun untuk menyelamatkan, menyimpan dan mempamerkan temuan, yang boleh mengungkapkan kehidupan warga China pada 2.100 lalu itu.

Berbagai alat juga ditemukan dalam peti itu, yang juga diselamatkan dan dibersihkan dengan teknologi tinggi dan bersama mayat wanita itu disimpan dan dipamerkan di muzium Changsa.

Benda kuno bersejarah tinggi itu antara lain aneka tulang-belulang binatang, yang dagingnya dimakan manusia ketika itu, mata wang logam bulat dan petak dari buluh.

Selain itu, alat masak dari kayu dan logam, sudu logam dan kayu berukuran besar, piring dan gelas dari logam dan kayu. Puluhan patung manusia dari tanah liat dan kayu, senjata kuno berupa anak panah dan busurnya, pedang kuno sepanjang 1,5 meter dan aneka senjata tajam lain juga tersimpan di sana.

Di samping itu, terdapat relief tanah liat bergambar puluhan orang, yang hidup pada zaman tersebut, alat penumbuk padi, alat musik kecapi berukuran kecil dan besar, gitar kuno, belasan seruling aneka ukuran, angklung dari kayu, tikar berukuran 2x05 meter dan alat permainan, seperti, catur kuno.

Selain itu, surat catatan kejadian 2.100 tahun lalu, nama pemimpin saat itu, puluhan kitab China kuno, puluhan lukisan bunga, belasan kain sutra dan baju kuno china, ikat pinggang, selendang, kaos kaki, sepatu dan celana.

Semua barang kuno tersebut ditemukan bersamaan di dalam peti kayu berisi tiga sosok mayat tersebut. Menurut Yu Wen Hui, pemimpin biro perjalanan Dong Fang Internasional Ltd, Guangzhou, China, berdasarkan atas catatan, yang diterjemahkan dari kitab kuno dan surat ditemukan dalam peti, usia mayat dan barang kuno tersebut mencapai 2.100 tahun.

Mayat dan aneka barang peninggalan bersejarah kehidupan China tempo dulu itu kini menjadi salah satu objek wisata unggulan di kota Changsha dan dikunjungi sekitar 800.000 orang tiap tahun, kata Yu Wen Hui. hebat deh.

Baru satu jam nikah dan cerai kerana suami tak nak belikan kereta

wandinews.com - Ada-ada saja! Sepasang pengantin baru bercerai hanya dalam waktu satu jam sejak menikah di catatan sivil. Gara-garanya, sang isteri marah kerana suaminya tidak mahu membelikan kereta.

Seperti diberitakan harian Taiwan, Nanyang Siang Pau, Khamis (8/3/2012), wanita bernama Wang Xing Nvzai (27) itu baru saja mencatatkan pernikahannya dengan Lee, seorang pemuda berumur 23 tahun di pejabat sivil di Distrik Tanzi, Taiwan.

Setelah itu, Wang mengajak suami barunya ke sebuah showroom kereta. Wanita itu meminta Lee membelikan kereta untuknya. Namun reaksi sang suami menimbulkan kekesalan Wang.

Lee berkata bahawa dirinya akan mempertimbangkan permintaan isteri barunya itu. Mendengar kata-kata suaminya itu, Wang pun kesal. "Ceraikan saya jika kamu tidak mahu membelikan!" cetus Wang kepada Lee.

Mendengar ucapan  isterinya, Lee pun berang. Mereka berdua kemudian kembali ke pejabat catatan sivil yang mereka datangi sekitar sejam lalu. Pasangan Taiwan itu pun mendaftarkan perceraian mereka.

Peristiwa yang terjadi pada 6 March itu pun menjadi bahan pembicaraan warga Taichung City, tempat tinggal pasangan tersebut. Bahkan pihak pejabat catatan sivil di Tanzi menyebut ini sebagai pernikahan sah yang paling singkat di Taiwan. (detikNEWS)

Ups, Rambut Kim Kardashian Botak


infospesial.net -  Hal mengejutkan terlihat dari rambut Kim Kardashian saat ia muncul di Paris pada hari Selasa (6/3/2012). Bintang realiti ini tampil cantik meskipun terlihat tanpa make up, namun satu hal yang mengejutkan, rambut Kim terlihat mulai botak.
Seperti dilapor dari Aceshowbiz, Ketika Kim baru saja sampai di lapangan terbang Paris, ia pun diserbu oleh kamera paparazzi dan tanpa ia sedari rambutnya yang tipis dan mulai mengalami kebotakan tersorot oleh kamera paparazi.
Akibat hal tersebut banyak orang berspekulasi jika kebotakan Kim tersebut diakibatkan oleh kesalahan prosedur pada hair extensions. Namun beberapa pihak memberikan pendapat berbeda dengan mengungkapkan bahawa rambut Kim terlihat tipis disebabkan posisi tidur Kim selama dalam pesawat.
Kim sendiri terbang ke Paris untuk menghadiri acara fashion week, dia juga ditemani oleh sang kakak, Kourtney Kardashian yang kini sedang mengandung anak keduanya.

Tahanan Mati ‘Sumber Utama Organ di China’

Tahanan masih menjadi sumber utama organ yang digunakan dalam operasi transplantasi kerana kurangnya penderma sukarela di China. Seorang pegawai tinggi kesihatan negara tersebut mengatakan pada hari Rabu (07/03).
China telah lama berjanji akan mengurangi ketergantungan organ mereka terhadap pada penjenayah mati, tetapi kerana tingginya permintaan dan kekurangan sumbangan organ menyebabkan mereka tetap menjadi sumber utama, jelas Wakil Menteri Kesihatan Huang Jiefu yang dikutip Legal Daily.


AFP menulis, Huang membuat pernyataan tersebut disidang tahunan parlimen negara itu di Beijing, dimana sekitar 3.000 delegasi dari seluruh negeri tersebut berkumpul selama pertemuan yang berlangsung 10 hari itu.
China melarang perdagangan organ tubuh manusia pada tahun 2007 dan dua tahun kemudian mulai melancarkan sistem donasi nasional, tetapi permintaan untuk transplantasi organ masih jauh untuk memasok keperluan dalam negeri sebesar 1,3 juta orang.
Sekitar 10.000 transplantasi dilakukan setiap tahun, tetapi 1,3 juta orang diperkirakan sedang menunggu transplantasi, kata media pemerintah, yang kemudian membuka pintu untuk penjualan organ ilegal.
Chinese Medical Association, sebuah badan rasmi yang mewakili para doktor di negara itu, mengatakan pada tahun 2007 China tidak akan lagi melakukan transplantasi organ dari tahanan yang dieksekusi kecuali kepada kerabat dekat mereka.



Pada tahun 2009 Huang mengatakan hak-hak terpidana mati dihormati dan persetujuan tertulis dari tahanan diperlukan sebelum organ mereka diambil, tulis China Daily pada saat itu.
Tapi Huang mengakui bahawa tahanan yang dieksekusi adalah “bukan sumber yang tepat untuk transplantasi organ”.



Kelompok hak asasi manusia Internasional telah lama menuduh China mengambil organ dari tahanan yang dieksekusi untuk transplantasi tanpa persetujuan tahanan atau keluarga mereka, yang dibantah oleh pemerintah China.
Peneliti Amnesti Internasional China, Sarah Schafer mengatakan bahawa tidak banyak yang berubah dari komen Huang yang terbaru ini.
“Kami merasa bahawa kurangnya kemajuan ini cukup mengerikan. Tidak mungkin seorang tahanan yang menghadapi eksekusi dapat memberikan persetujuan berarti.” tutur Schafer kepada AFP.

Perkosa anak angkat dirakam dengan video


berita-beritadotcom (Brebes, Jawa Tengah): Alvianto (65), warga Kecamatan Banjarharjo, Kabupaten Brebes, ditahan Polres Brebes, Rabu (7/3)/2012). Lelaki yang dipecat dari anggota Polri itu dibawa ke Mapolres Brebes kerana diketahui telah mencabuli anak angkatnya, Sn (19). Ia merakam adegan seks tersebut dalam video.
Korban yang masih duduk di bangku SMA itu kini mengalami tekanan berat akibat perbuatan  pelaku. Pelaku yang ditangkap di rumahnya tersebut masih menjalani pemeriksaan di ruang Unit Pelayanan Perempuan dan Anak (UPPA) Mapolres Brebes.
Perbuatan cabul pelaku yang sudah bergelar haji itu diketahui sudah dilakukan sejak anak angkatnya duduk di bangku SMP.
Kapolres Brebes AKBP Kif Aminanto SIK SH MH melalui Kasat Reskirm AKP Sugeng SH MH mengatakan, kes pencabulan terhadap pelajar itu terungkap berawal dari laporan ibu kandung mangsa ke polis.
Hal itu dilakukan setelah ibu kandung mangsa mengetahui tindakan kriminal itu. Dari laporan itu, pihaknya melakukan penyelidikan dan diketahui ketahui kebenarannya.
"Setelah bukti kuat kami perolehi, pelaku hari ini kami tangkap di rumahnya. Kami kini masih melakukan pemeriksaan," katanya. Menurut dia, dari hasil pemeriksaan sementara, perbuatan pelaku ternyata sudah dilakukan sejak tiga tahun lalu. Tepatnya, sejak mangsa masih duduk di SMP.
Dalam melakukan aksi bejatnya itu, pelaku selalu mengancam akan menyebarkan video bergambar mangsa . Video itu dirakam pelaku sendiri melalui handphone. Akibat ancaman itu, mangsa ketakutan sehingga mahu menuruti perintah pelaku. "Yang jelas, kesnya masih kami selidik,"kata Kasat. (wawan)

Maut jatuh dari balkoni jiran

PUCHONG – Cuba mengelak diri daripada polis dengan memanjat balkoni rumah jiran mengundang padah kepada seorang warga Afrika apabila dia maut selepas terjatuh dari tingkat 12 sebuah pangsapuri di sini, petang semalam.

Difahamkan, sepasukan anggota polis menyerbu satu unit rumah Kondominium Vista Milinium di Puchong Perdana di sini, kira-kira jam 2.30 petang selepas menerima maklumat berhubung kes dadah.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli berkata, selepas pintu jeriji dipecahkan, terdengar bunyi bising dan kelihatan beberapa orang berebut-rebut keluar ke balkoni dan bilik tidur pangsapuri itu.

Menurutnya, secara tiba-tiba salah seorang daripada lelaki berkenaan dikatakan memanjat balkoni dan cuba melompat ke rumah bersebelahan untuk melarikan diri.

“Tanpa memikirkan tindakannya boleh membawa maut, lelaki terbabit cuba turun dari tembok batu ke tingkat bawah dengan berpaut pada sebatang saluran paip plastik.

“Tidak tahan beban berat badan lelaki itu, saluran plastik berkenaan pecah menyebabkan dia terjatuh,” katanya.

Beliau berkata, hasil pemeriksaan mendapati, terdapat lapan warga Afrika termasuk seorang wanita di dalam pangsapuri berkenaan.

“Masing-masing tiga dari Liberia, dua dari Guinea, dua dari Nigeria dan seorang dari Ghana. Enam daripada mereka didapati positif dadah jenis ganja manakala dua lagi positif dadah jenis heroin dalam ujian saringan air kencing dijalankan.

“Turut ditemui seberat 1.47 gram ganja,” katanya lelaki yang ditemui maut dikenali sebagai Eddy berusia lingkungan 20-an dari Liberia.

Mayat lelaki berkenaan dihantar ke Hospital Serdang untuk bedah siasat.



sumber : sinar harian

Kereta kasut diuji


HYDERABAD, India - Seorang pekerja menguji sebuah kereta yang mempunyai bentuk seperti kasut tumit tinggi di sebatang jalan raya di sini kelmarin.
Kasut itu dihasilkan sebagai sebahagian daripada satu siri ciptaan yang dilakukan oleh pereka kereta di India, Sudhakar Yadav.
Kereta itu boleh bergerak selaju 45 kilometer sejam. - REUTERS
sumber : kosmo online

Wanita sarat 9 bulan jual ganja ditahan


BANDAR COTABATO (Filipina): Pegawai antinarkotik menahan seorang wanita hamil di pekan Maguindanao kerana memiliki tiga kilogram daun ganja kering.
Suspek itu ditahan selepas kejayaan operasi menumpaskan perdagangan dadah di Barangay Dalumangcob di bandar Sultan Kudarat. Wanita itu hamil sembilan bulan.

Mila (bukan nama sebenar) berkata, dia menjual daun ganja kerana tertarik untuk “mendapatkan wang tambahan mudah” kerana bakal melahirkan anak.


“Sebenarnya ia cuma hari ke-empat saya menjual ganja,” katanya.

Mila berikrar tidak akan terjebak dalam penjualan dadah lagi sekiranya dia dibenarkan keluar dari pusat tahanan kerana dia mengandung.


Namun begitu, pihak berkuasa tetap akan mendakwanya kerana memiliki ganja dan melanggar Akta Republik 9155 atau juga dikenali sebagai Akta Dadah Berbahaya.



Sementara itu, anggota polis dan agen Peguatkuasaan Agensi Dadah (PDEA) memusnahkan kebun ganja di bandar Kapangan di Wilayah Banguet yang bernilai 2.8 juta peso (RM200,000).

Pengarah Wilayah PDEA, Gil Castro berkata, kebanyakan pokok ganja dirampas itu di Kampung Belis di kawasan pedalaman.


Tiada suspek ditahan.

Kapangan adalah bandar yang dulu terkenal dengan pengeluaran anturium dan kokun sutera yang terletak di utara Wilayah Benguet yang bersempadan dengan Wilayah Pergunungan. - Inquirer



sumber : myMetro

Warga emas seludup 40,000 pil rangsang seks palsu ditahan


LOS ANGELES: Bekas pegawai penguat kuasa undang-undang berusia 71 tahun dari Korea Selatan semalam ditahan, beberapa hari selepas kastam menemui bagasi dan beg golf miliknya dimuatkan dengan hampir 40,000 pil Viagra dan pil penguat tenaga batin lain yang palsu di Lapangan Terbang Antarabangsa Los Angeles, kata pihak berkuasa persekutuan.
Kil Jun Lee baru pulang bercuti dari Korea Selatan pada 25 Februari lalu apabila pegawai kastam menemui 29,827 pil Viagra palsu, 8,993 pil Cialis palsu dan 793 pil Levitra palsu yang disembunyikan dalam paket aluminium dan bernilai lebih AS$700,000 (RM2.2 juta), kata pegawai imigresen dan kastam dalam satu kenyataan. Ketika ditanya sama ada ubat itu untuk kegunaannya sendiri, Lee memberitahu pegawai kastam dia menghidap sakit jantung dan jika dia menggunakan semua pil itu, ia akan membunuhnya. - AP


sumber : myMetro

Bayi nyaris maut kerana setitis air teh


LONDON: Seorang bayi nyaris maut selepas terkena setitik air teh panas, lapor media semalam.
Alexander Caven-Atack baru berusia 10 bulan apabila kesan kecederaan akibat titisan air panas itu dijangkiti kuman.

Akibat insiden itu, doktor terpaksa membuang 80 peratus daripada lapisan atas kulitnya dan dirawat di hospital.


Kesan melecur akibat air panas itu dirawat doktor di Hospital Colchester, tetapi mereka terlepas pandang jangkitan yang berlaku.

Lima hari selepas itu, kulit belakang, tangan dan muka bayi terbabit mula melepuh dan menggelupas.


Dia dikejarkan ke unik kebakaran di Hospital Broomfield di Chelmsford dan doktor di situ terpaksa membuang 80 peratus daripada kulitnya.



Malah, ibu bapa Caven-Atack turut diingatkan, nyawa anak mereka mungkin terancam dalam pembedahan itu.

Bagaimanapun, Caven-Atack kini pulih sepenuhnya. - DM



sumber : myMETRO

OKU ‘diacah’ lemas terjun sungai


KANGAR: Akibat terkejut dengan gurauan rakannya menyatakan tempat mereka melepak di pelantar ikan di Kampung Tandiap, dekat sini, diserbu polis, seorang lelaki kelainan upaya (OKU), dikhuatiri lemas apabila bertindak terjun ke dalam Sungai Perlis berhampiran muara Kuala Perlis, dekat sini, petang kelmarin.
Sehingga lewat petang semalam, pasukan penyelamat gagal menemui mangsa dikenali Mat Yusuf Mohamad, 32 dari Bukit Tok Po, Kuala Perlis dan mangsa dipercayai hanyut ke laut.

Bagaimanapun, dua lagi rakan mangsa yang turut terjun ke sungai berkenaan berjaya menyelamatkan diri dengan berenang ke tebing dalam kejadian jam 5.10 petang itu.


Ketua Polis Daerah Kangar, Superintendan Abdul Rahman Mohd Noordin berkata, pihaknya sedang menyiasat motif sebenar pemuda berkenaan terjun ke sungai bersama dua lagi rakannya semasa berehat di pelantar ikan itu.

“Dakwaan menyatakan Mat Yusof terjun ke sungai selepas dikejar sepasukan anggota polis bahagian narkotik adalah tidak benar.


“Mungkin ada rakan mangsa membuat gempar menyatakan pasukan narkotik sedang menyerbu tempat itu hingga menyebabkan mangsa hilang punca sebelum bertindak demikian,” katanya, di sini, semalam.



Abdul Rahman berkata demikian ketika meninjau operasi mencari dan menyelamat mangsa membabitkan polis, Jabatan Bomba dan Penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam Malaysia di sini, semalam.

Operasi dihentikan lewat petang kelmarin berikutan hujan dan arus deras, disambung semula pagi semalam.


Mengulas lanjut, beliau berkata, polis sememangnya ada membuat operasi di sekitar Kuala Perlis yang terletak dua kilometer dari lokasi kejadian, tetapi operasi itu tamat setengah jam lebih awal.


sumber : myMetro

Tertimbus lepas merajuk


KUALA LUMPUR: Seorang remaja yang maut selepas tertimbus dalam tanah runtuh dalam kejadian di Kuarters Kerani Polis di Jalan Belfield Off Jalan Maharajelala, malam kelmarin, dikatakan ke belakang rumah kerana merajuk dengan bapanya.
Dalam kejadian jam 9.20 malam, arwah Raja Mohd Irfan Raja Mohd Hazlan, 13, pelajar tingkatan satu sebuah sekolah menengah di Jalan Hang Jebat, tertimbus dari paras pinggang ke bawah selama lebih 10 minit sebelum diselamatkan jiran, tetapi mangsa meninggal dunia di Hospital Kuala Lumpur (HKL) jam 11.50 malam.

Menceritakan kembali kejadian malang itu, jiran mangsa, Zaharah Hashim, 54, berkata, menurut ibu mangsa, ketika kejadian mereka berlima berada di dalam rumah termasuk mangsa dan dua lagi adik-beradiknya.


“Ketika itu, hujan lebat dan bapa mangsa dikatakan menyuruh mangsa mengangkat kain di jemuran, tetapi mangsa enggan sebelum bertindak melarikan diri ke belakang rumah gara-gara merajuk. “Dengan tiba-tiba, bapa mangsa terdengar bunyi yang kuat di belakang rumah dan hanya sempat menarik tangan mangsa masuk ke dalam rumah namun terlambat selepas tanah di belakang rumah runtuh dan mangsa yang tersepit di pintu belakang tertimbus separuh bahagian badannya termasuk muka,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian.


sumber : myMetro

Cucu angau kebas duit simpanan datuk


KUALA LIPIS: Hanya kerana ingin memiliki sebuah kereta serta berkahwin dengan wanita pujaan, seorang penganggur berusia 40-an sanggup mengeluarkan wang milik datuknya berjumlah RM21,760 menerusi 19 pengeluaran bemenggunakan kad ATM di sekitar bandar ini tanpa pengetahuan warga emas yang juga pesara polis itu.
Kejadian terbabit disedari pesara berusia 74 tahun berasal dari Kampung Kuala Kechau, di sini, pada 1 Februari lalu ketika dia mahu mengeluarkan wang apabila mendapati jumlah simpanannya berkurangan.

Hairan dengan kekurangan jumlah wang simpanannya hasil daripada penjualan tanah, mangsa meminta kakitangan bank membuat semakan sebelum dimaklumkan terdapat 19 kali pengeluaran wang menerusi kad ATM sejak Januari lalu.


Difahamkan, pada 12 Januari lalu, mangsa pernah didesak cucunya membuat kad ATM dengan alasan kasihan melihat datuknya itu menunggu lama setiap kali mahu mengeluarkan wang menggunakan buku simpanan.

Mangsa bersetuju membuat kad ATM itu dan tidak sedar nombor identiti peribadi (PIN) yang sepatutnya menjadi rahsia sudah ditukar cucunya yang memegang kad berkenaan.


Selepas menghantar mangsa pulang ke rumah, lelaki berkenaan membuat pengeluaran wang sedikit demi sedikit di beberapa buah bank sehingga mencecah jumlah RM21,760 sebelum melarikan diri dan gagal dihubungi datuknya.



Mangsa kebingungan selepas wang itu hilang, mengambil masa hampir seminggu mengesan suspek, namun gagal menemui cucunya itu yang dipercayai sudah melarikan diri.

Berikutan itu, warga emas berkenaan membuat laporan di Balai Polis Lipis, kira-kira jam 11 pagi, kelmarin.


Ketua Polis Daerah Lipis, Superintendan Abdul Razak Hassan yang mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian terbabit berkata, sehingga kini, suspek masih gagal dikesan, namun polis percaya penganggur terbabit masih berada di daerah ini.

Menurutnya, siasatan awal mendapati, mangsa mula mengetahui kehilangan wang berkenaan ketika mahu membuat pengeluaran wang sebanyak RM500 di bank untuk kegunaan keluarga.


Katanya, mangsa terpaksa mengeluarkan wang menggunakan buku simpanan kerana cucunya tidak menyerahkan kad ATM sebelum mendapati baki akaun tidak sampai RM200.


“Bagaimanapun, pada masa sama kami percaya lelaki terbabit bertindak demikian kerana tidak bekerja dan memerlukan wang. Siasatan awal mendapati lelaki itu ada membeli Perodua Myvi terpakai serta berkahwin dengan teman wanitanya, baru-baru ini.


“Mangsa turut mengesahkan dia tidak pernah mengeluarkan wang sebelum ini dan polis masih meneruskan gerakan memburu penganggur terbabit yang dikatakan sudah melarikan diri,” katanya di sini, semalam.


Menurutnya, polis masih meneruskan siasatan kejadian terbabit dan mengklasifikasikan kes berkenaan mengikut Seksyen 4 Akta Jenayah Komputer 1997.



sumber : myMetro

Buang ibu di hotel bajet


KUALA LUMPUR: Menitis air mata seorang ibu yang lumpuh apabila menyedari dirinya ditinggal terbiar oleh anak tunggalnya di sebuah hotel bajet di Jalan Raja Muda Musa, Kampung Baru, di sini, sejak empat hari lalu.
Dia kini dijaga kakitangan hotel berkenaan yang membantunya menguruskan diri termasuk mandi dan mengganti lampin pakai buang selepas anaknya gagal dikesan.
Warga emas itu mulanya tinggal bersendirian di kampungnya di Johor, tetapi sejak sebulan lalu anaknya yang masih bujang membawanya ke ibu kota.

Faridah Maulud, 66, yang keseorangan ditemui pekerja hotel dalam keadaan meniarap di lantai ketika memeriksa bilik disewa anaknya selepas lelaki berusia 27 tahun itu gagal menjelaskan bayaran empat hari hingga menimbul tanda tanya kepada pengurusan hotel.



Ketika ditemui Harian Metro semalam, warga emas itu kelihatan lemah dan tidak bermaya serta berkali-kali memaklumkan dia ingin ke rumah kebajikan kerana tidak mahu menyusahkan staf hotel yang membantunya.



sumber : myMetro

Tak sangka teguran guris hati


PASIR GUDANG: “Saya tidak sangka teguran diberikan mengguris hati pasangan terbabit apabila dikaitkan dengan kehilangan Dirang,” kata Milnah Jul, 52, nenek Nur Nadirah Abdullah atau Dirang, 5, yang hilang sejak 1 Mac lalu.
Pasangan itu yang juga jiran mangsa ditahan polis bersama seorang lelaki dipercayai rakan mereka pada hari sama kehilangan kanak-kanak itu di kawasan berhampiran rumah mangsa.

Milnah berkata, mereka sekeluarga tidak mengenali pasangan terbabit kerana mereka baru berpindah pada Disember lalu.


“Sebelum ini, saya mendengar khabar angin segelintir penduduk di sini memberitahu keburukan suspek.

“Ramai menasihatkan kami supaya berhati-hati dengan mereka, malah difahamkan sejak berpindah ke sini, banyak kejadian pelik berlaku membabitkan kes kecurian motosikal, kereta dan wayar kabel. “Bagaimanapun, kami sekeluarga tidak ambil peduli dan tidak mahu campur dalam urusan itu,” katanya ketika ditemui di Flat Seri Delima, Bandar Seri Alam, di sini, semalam.



sumber : myMetro

Di Ghana hanya perempuan yang boleh naik motor

Di Ghana, motor hanya boleh digunakan kaum Hawa saja. Di negara lain, motor boleh bebas dipakai siapa saja asal sudah cukup umur dan punya lesen. Hal ini berbeza dengan yang diterapkan oleh Ghana. Kerana di Ghana hanya wanitalah yang boleh mempergunakan pengangkutan ini.

Seperti dilansir motoroids, peraturan itu dibuat di kota Bawku, Ghana sejak tahun lalu. Alasan pelarangan kaum lelaki menggunakan motor pun ternyata cukup simpel yakni tingginya tingkat kejahatan di kota tersebut.

Dengan motosikal penjahat dapat dengan mudah melarikan diri kerana motosikal boleh dibawa selaip-selip di antara kerumunan jalan ataupun menelusuri jalan-jalan sempit. Alhasil, banyak penjahat yang lolos dari jeratan petugas berkat kendaraan ini.

Untuk mengurangi impak itu, pelarangan menaik motor pun dilakukan. Di tahun lalu, benar-benar total, bukan hanya lelaki melainkan wanita. Nah beberapa bulan kemudian, peraturan itu berubah, hanya kaum lelaki saja yang tidak boleh naik motor, sementara wanita diperbolehkan.

Kerananya, ramai lelaki yang tidak senang dengan peraturan ini. Sebab dianggap menghambat terutama bila misalnya si lelaki harus berbelanja atau menghantar keluarga yang sakit untuk pergi ke doktor.

Apalagi peraturan itu juga melarang para wanita pemilik motor untuk memberi tumpangan dalam keadaan apa pun. Dan jika ditemukan hal seperti itu, si pengendara wanita akan ditangkap dan polisi akan menyita motosikalnya.

Pesaing Lady Gaga Yang Sebenar

Aku rasa Lady Gaga pun jeles tengok mamat ni punya fesyen rambut.Rasa macam tercabar kedudukannya sebagai Ratu Pelik.Kalau perempuan tak apa tapi lelaki pulak tu...Tak caya cuba tengok......






Siapa lebih hebat dia atau Lady Gaga?


Ada restoran melarang anak kecil menangis

Larangan dibuat demi kepentingan bisnes untuk memberi kenyamanan kepada pelanggan.
Sebuah restoran di Carolina Utara menjadi cemuhan publik setelah mengeluarkan aturan yang melarang tangis histeria anak-anak ketika makan. Larangan ini jelas menerima kritikan tajam dari sejumlah komuniti orangtua yang memiliki anak kecil.

Brenda Armes, pemilik restoran bernama Olde Salty, itu mengatakan, larangan itu dibuat demi memberi kenyamanan kepada pelanggan. "Ini demi bisnes, agar lebih ramai pelanggan yang datang," katanya kepada jaringan NBC, seperti dikutip dari laman Shine.

Armes menambahkan, bagaimanapun setiap orangtua pasti memiliki kemampuan untuk mengawal perilaku anak-anak mereka yang masih kecil. Menurutnya, ada batas-batas toleransi berkait anak menjerit, menangis, bebisik. Tak hanya di restoran, tapi juga kawasan awam lainnya seperti di pesawat.

Lain lagi di Brooklyn, New York. Sebuah restoran bernama Union Hall membuat marah sejumlah orang yang memiliki anak kecil lantaran melarang  kereta bayi masuk ke dalam.

Sementara bar Double Windsor memberi larangan membawa bayi setelah jam 5 petang. Kali ini cukup masuk akal kerana memang bayi tak cukup umur untuk menikmati suasana tempat rekreasi yang menyajikan minuman beralkohol.

Sebuah tinjauan pendapat yang baru-baru ini dibuat Skyscanner menunjukkan, hampir 60 peratus penumpang pesawat setuju jika di dalam kapalterpang disediakan zon khusus bagi keluarga yang membawa anak kecil. Hampir 20 peratus  berharap terbang tanpa ada gangguan suara anak kecil.

(vivanews)

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved