Proses Pembuatan Mee dari Chopsticks

on 24 Januari 2012

Berhati-hatilah bila membeli mee goreng di restoran atau rumah makan, apalagi yang di pinggir jalan. Pastikan mee-nya BENAR-BENAR mee. Soalnya ada mee yang dibuat dari chopsticks yang dikumpulkan dari tempat sampah dan bekas pakai di restoran atau hotel. Di bawah ini adalah proses pembuatan mie dari sumpit (chopsticks)

Chopsticks dipotong-potong kecil


 Ditambah air dan garam.


Tambah sedikit tepung dan Di tambah penyedap rasa.


Direbus selama 15 minit


Dicampur penyedap rasa dan dimasukkan dalam toples dan dibiarkan 2 hari.


Beginilah bentuknya setelah 2 hari.


Digoreng dan dicampur sayuran serta daging. Siap dihidangkan.

Banyak penjual yang cuma mahu mencari untung saja, tanpa memperhatikan kesihatan pelanggan . untuk itu: Waspadalah…waspadalah…waspadalah…!

Hanaa gadis Islam pertama model Lancome


TUNIS: Seorang gadis dari Tunisia menjadi model wanita Islam pertama menghiasi kosmetik wajah Lancome, lapor akhbar United Kingdom, Daily Mail. 
 Hanaa Ben Abdesslem akan muncul dalam kempen baru syarikat kosmetik itu untuk bedak asas Teint Idole Ultra 24h. 
 Model berusia 22 tahun itu membuat kemunculan di atas pentas peragaan tahun lalu dan sejak itu menjadi model untuk Ralph Lauren, Oscar de la Renta dan Givenchy, memberitahu majalah New York. 


“Menjadi model boleh jadi satu pilihan kerjaya juga. Saya bercadang untuk menukar salah faham ini dalam budaya saya. Saya bertemu seorang wanita Arab, Sophie Galal, yang berkongsi pandangan dan idea saya bagi menukar dan mendedahkan cabaran sebenar kerjaya model untuk dunia Arab. 


“Beliau tidak lama kemudian menjadi pengurus saya dan memperkenalkan saya kepada IMG,” katanya. 


Ketika Hanaa berharap untuk mengubah keadaan, dia masih berbangga dengan asal usulnya. 
Dalam satu temuramah, dia berkata: “Negara saya kaya dalam sejarah dan tradisi. Ia adalah budaya yang dipengaruhi dan dibentuk hasil kejayaan ketamadunan yang termasuk masyarakat Berber, Phoenician, Roman, Fatimid, Arab dan Uthmaniyah.” saya membesar dikelilingi semua pengaruh. Saya berbangga menjadi sebahagian budaya itu.” 


Daily Mail melaporkan bahawa langkah Lancome memperkenalkan seorang model Afrika Utara adalah sebahagian aliran lebih besar industri fesyen untuk memupuk kepelbagaian dalam bidang itu. 


“Warisan ideal saya di Ford akan membuka idea mengenai kecantikan, bukan hanya klasik namun global,” kata ketua jabatan wanita Ford Paul Rowland, kepada akhbar New York Times. 


“Saya mahu mencari gadis di Mesir atau Sri Lanka atau India, semua tempat di mana masyarakat tidak pandang.” – Agensi


sumber : berita harian

Benda-Benda Paling Mahal Didunia


Kebanyakan orang berfikir bahawa benda termahal di dunia adalah emas dan permata. Tapi tahukah anda bahwa ada bebebrapa benda selain emas dan permata yang harganya boleh membuat anda sakit kepala? Berikut adalah 10 benda termahal di dunia :


1. BegTangan termahal di dunia seharga 3,8 Juta Dollar


Beg tangan ini diproduksi oleh House of Mouawad dan dijual dengan harga 3,8 juta dollar. Beg ini dirancang oleh Robert Mouawad dan dikerjakan oleh 10 pekerja selama 8.800 jam. Beg dengan bentuk hati ini terbuat dari emas 18 karat dan 4.517 berlian (105 berlian kuning, 56 berlian pink dan 4.356 berlian tanpa warna. Berat total berlian pada beg ini mencapai 381,92 karat.


2. Vas China Termahal di Dunia Seharga 85 Juta Dollar


Vas China yang dibuat pada abad ke-18 ini ditemukan di London dan dalam sebuah lelong vas ini terjual seharga 53 juta Pundsterling atau 85 juta dollar. Vas dengan ukuran 16 inchi ini dibeli oleh seorang pembeli dari China. Sang pemilik vas yang mewarisi vas ini dari orang tuanya langsung menjadi jutawan setelah menjual vas tersebut.


3. Botol Tequila Termahal di Dunia Seharga 3,5 juta Dollar


Seorang pengeluar tequila Mexico mempamerkan botol tequila berkapasiti 1,3 liter. Botol ini terbuat sari 2,3 kg platinum dan 4.000 butir berlian dengan berat total 328 karat. Botol ini dirancang oleh Fernando Altamirano dan dijual dengan harga 3,5 juta dollar.


4. Pisau Cukur Termahal di Dunia Seharga 100.000 Dollar


Sebuah pisau cukur termahal diluncurkan oleh Zafirro. Gagang pisau cukur ini terbuat dari iridium dan pisaunya terbuat dari safir.


5. iPad Termahal di Dunia Seharga 1,2 juta Dollar


iPad ini menjadi tablet termahal di dunia dengan harga 1,2 juta dollar. iPad edisi spesial ini dibuat oleh Camael Diamonds dari emas 18 karat seberat 1 kg dan berlian tanpa cela seberat 300 karat. Tombol home dan lambang Apple terbuat dari berlian hitam.


6. Ikan Tuna Termahal di Dunia Seharga 396.000 dollar


Rekor ikan tuna termahal di Jepun adalah senilai 396.000 dollar. Ikan ini dijual dalam sebuah lelong dini hari di sebuah pasar ikan terbesar di dunia yang terletak di kota Tokyo, Jepun. Ikan tuna raksasa ini memiliki berat 342 kg ditangkap oleh nelayan di perairan pulau Hokkaido.


7. Iklan di acara Oprah Winfrey Show seharga 1 juta dollar


Acara Oprah Winfrey show merupakan salah satu acara TV paling popular dan untuk edisi terakhir acara ini, iaitu pada  25 Mei 2010, acara ini akan menawarkan sesi iklan senilai 1 juta dollar per 30 saat iklan. Wow! Ini merupakan rekod baru untuk spot iklan termahal, setelah sebelumnya dipegang oleh edisi terakhir acara 'Lost' di stasiun TV ABC seharga 900.000 dollar dan edisi terakhir acara '24' di stasiun TV Fox seharga 650.000 dollar.


8. Anjing Termahal di Dunia Seharga 1,5 juta dollar


Anjing berjenis Tibetan Mastiff dengan usia 11 bulan ini menjadi anjing termahal di dunia setelah terjuan dengan harga 10 juta Yuan atau 1,5 juta dollar. Anjing bernama Big Splash atau Hong Dong dalam bahasa China dibeli oleh seorang juragan batubara dari Utara negeri China. Anjing ras Tibetan Mastiff sendiri terkenal sebagai ras anjing yang dulu dimiliki oleh Gengis Khan dan Sang Buddha. Ras ini juga terkenal sebagai ras 'Anjing China Asli'.


9. Pohon Natal Termahal di Dunia Seharga 11 juta Dollar di Abu Dhabi


Hotel Emirates Palace di Abu Dhabi membuat pohon natal senilai 11 Juta Dollar dan digadang-gadang sebagai pohon natal termahal yang pernah ada di dunia. Demikian dinyatakan oleh General Manager Hotel Emirates Palace, Hans Olberts. Hotel ini sendiri merupakan lokasi ATM emas pertama di dunia. Pohon natal ini disekorasi dengan ornamen yang terbuad dari emas dan perak dan lampu-lampu kecil berwarna putih.


10. Berlian Pink Termahal di Dunia Seharga 46 Juta Dollar


Berlian berwarna pink merupakan salah satu jenis berlian terlangka di dunia. Kerana itu, jenis berlian ini menjadi berlian yang sangat didambakan oleh para pecinta berlian di dunia. Rekod berlian pink termahal di dunia dipegang oleg sebutir berlian yang dijual seharga 46,16 juta Dollar di rumah lelong Sotheby's.


Sumber : http://www.uniksemua.com

Zombie wedding cakes yang gempak





serius gempak (sumber)

Remaja kutuk datuknya di internet kerana angpau $2






STOMPer BTSS was shocked at seeing a youth ranting about her grandfather online for giving her $2 during Chinese New Year. The STOMPer thinks children of the internet generation have become 'rebellious and unfilial'.


The STOMPer says:


"I saw this picture on a local forum. 


A Singaporean female posted her rantings of getting only $2 from her grandfather during CNY, and continued to say that she'd rather just get $2 than speak to him. 


"Just goes to show how rebellious and unfilial children of the internet generation have become. 


"Is this how we are going to raise the next generation of Singaporeans? 


"If that's the case, I would rather Singapore import more FTs! Have children become so materialistic that they couldn't care less about the actual meaning of getting red packets during CNY?"


STOMPer angryedmw added:


"A student currently studying in poly calls her grandfather a dumb old fella for giving her a $2 ang pao.


"In her facebook comment, she also stated that she'd rather have a $2 and pao every year than talk to him. 


"This girl clearly doesn't know how to respect her elders and others. 


"I am disappointed at seeing such comments made by her."


sumber : stomp.com.sg

Cool..seni bra dari hidupan laut




ada tak wanita yang sanggup pakai bra ni...

Cereal diberi sentuhan mewah

Drummer umur 4 tahun sudah tingkat dewa







Tupai Unik yang Pintar Menyanyi


Seorang pesara petugas pos Kathy Pruyn memotret aksi lucu dari dua ekor tupai di rumahnya. Tupai itu nampak memainkan piano, menyanyi, main skateboard, biliard dan lainnya. Kathy  hanya menggunakan kacang untuk membuat dua tupai itu bermain.


 Untuk mendapatkan momen yang lucu dari dua tupai yang ada di rumah Kathy, wanita ini menaruh kacang di sebuah mainan. Kacang itu pun menarik perhatian tupai dan akhirnya si tupai pun menghampiri mainan-mainan itu.


 “Awalnya saya hanya memberikan tupai-tupai ini makanan setelah mereka turun dari pohon, lalu saya pun melepaskannya. Namun, tupai ini pun kembali ke kebun saya untuk meminta makanan dan ide saya pun muncul untuk bermain-main dengan tupai ini,” ujar Kathy, seperti dikutip Daily Mail.


 Kathy akhirnya menyiapkan mainan-mainan milik cucunya yang saat ini sudah beranjak dewasa, berupa piano kecil, microphone, papan luncur, meja biliard kecil dan lainnya. Kathy menaruh kacang itu di dekat mainan-mainan dan tupai itu pun menghampirinya. Saat tupai menyentuh mainan itu, Kathy langsung memotretnya.


 Salah satu foto yang lucu adalah ketika Kathy mengaitkan kacang di belakang sebuah mainan berbentuk kerusi roda, dengan boneka di atas kerusi roda itu. Tupai itu langsung menghampiri kerusi roda itu dan memegang kerusi roda tersebut. Lewat hasil foto, tupai itu tampak sedang mendorong kerusi roda.


 “Tupai-tupai liar yang hidup di pepohonan cenderung merasakan lapar akan kacang atau makanan apapun yang berbau kacang. Terkadang mereka pun memakan kacang itu dengan cepat, sehingga saya tidak dapat mengambil gambarnya dengan jelas. Atau terkadang ia membawa mainan itu dan meninggalkannya di pohon,” ujar Kathy. 

Video Kucing yang Menolak Temannya dari Tangga Jadi Hit Internet

Dengan hati-hati Bella mengambil langkah cuba untuk berjalan menuruni tangga dengan Kimba mengintai di belakangnya.
Ketika kucing berusia enam bulan tersebut mulai mengambil langkah turun, Kimba kemudian menolak Bella dengan kaki kirinya sehingga jatuh kebawah.
Video kucing lucu ini telah menjadi hit internet, kerana sejak diposting ke YouTube pada 18 Disember lalu oleh akaun BellatheWesty, klip ini telah dilhat lebih dari 3 juta kali.


Anak kecil ini dinafikan mendapat derma ginjal kerana cacat



Amelia 'Mia' Rivera memiliki sindrom Wolf-Hirschhorn, yakni kelainan genetik kompleks yang menyebabkan gangguan mental dan fisik. Keluarganya mengatakan bahawa dalam 3 tahun dia akan mati jika dia tidak mendapatkan derma ginjal dalam enam bulan hingga satu tahun ke depan.






Ibu Mia, Chrissy Rivera mengatakan bahawa keluarga bersedia untuk menyumbangkan ginjal hidup. Sayangnya, Rumah Sakit Anak Philadelphia mengatakan bahawa mereka tidak akan merekomendasikan transplantasi untuk anak kerana cacatnya tersebut.


Rivera yang berusia 35 tahun ini kemudian menuliskan tentang penderitaan puterinya tersebut melalui blog. Saat ini, ia telah mendapat lebih dari 20.000 pendukung online dari 15 negara yang mengajukan petisi kepada rumah sakit agar bersedia memberikan ginjal kepada Mia untuk dapat bertahan hidup.


Ketika Rivera dan keluarganya pergi ke rumah sakit anak tersebut untuk membahas transplantasi, Rivera berfikir bahawa ia hanya perlu mencari tahu bagaimana cara kerja transplantasi dan bagaimana caranya ia boleh menjadi penderma.








"Saya tidak berfikir hal itu akan menjadi masalah. Tapi kemudian, saya diberitahu bahawa kami tidak boleh menjadi penderma kerana dia cacat mental. Itulah kata-kata yang dituliskan pada secarik kertas," kata Rivera yang berprofesi sebagai guru sekolah bahasa Inggris dari New Jersey. Ia juga memiliki dua anak lain berusia 11 dan 6 tahun.


Rivera mengatakan bahawa doktor juga menyebutkan ubat yang harus diminum oleh Mia selama sisa hidupnya dan menegaskan betapa pentingnya obat tersebut bagi kelangsungan hidup Mia.






"Tapi siapa yang akan memastikan ia selalu meminum ubatnya ketikal kami tidak ada lagi. Semua orang harus diperlakukan sama. Ini keterlaluan," kata Rivera seperti dilansir abcnews.com, Kamis (19/1/2012).


Sekitar 35% anak-anak dengan sindrom Wolf-Hirschhorn tidak dapat bertahan hidup melampaui usia 2 tahun, namun beberapa orang dapat hidup sampai dewasa. Rivera mengatakan bahwa Mia masih memiliki waktu sekitar enam bulan sampai satu tahun tanpa transplantasi ginjal.


Menanggapi berbagai kecaman, pihak rumah sakit mengaku tidak akan menaggapi pertanyaan apapun. Namun pihaknya hanya memberikan pernyataan tertulis dalam situs resminya sebagai berikut:






"Rumah Sakit Anak Philadelphia tidak mendiskualifikasi calon transplantasi potensial berdasarkan kemampuan intelektual. Kami telah mentransplantasikan banyak anak dengan berbagai kecacatan, termasuk cacat fisik dan intelektual. Kami sangat berkomitmen untuk memberikan perawatan medis yang terbaik untuk semua anak, termasuk mereka yang mengalami segala bentuk kecacatan".


R. Alta Charo, seorang profesor etika medis di University of Wisconsin, menanggapi bahwa pernyataan CHOP tersebut tidak ditujukan untuk menanggapi kecacatan Mia, namun hanya memberikan respons sesuai dengan dengan norma-norma yang berlaku saat ini.






"Melakukan transplantasi yang berbahaya secara medis adalah tindakan yang sangat tepat. Namun jika penolakan didasarkan pada adanya keterbelakangan mental, hal itu akan menjadi kemunduran dalam praktik kedokteran sejak 40 tahun lalu ketika anak-anak down syndrome diizinkan mati karena kurangnya pengobatan," kata Charo.


Sindrom Wolf-Hirschhorn menyerang satu di antara 50.000 kelahiran hidup. Gangguan kesehatannya dapat bervariasi pada tiap anak, tetapi beberapa gangguan serius antara lain kejang, gangguan pendengaran, malformasi mata, serta kelainan ginjal, otak dan tulang. Penyakit jantung, infeksi paru-paru, dan berkurangnya sistem kekebalan tubuh juga seringkali dilaporkan.


Menurut American Society of Transplant Physicians, pasien dapat ditolak untuk mendapat transplantasi organ karena berbagai alasan. Transplantasi tidak akan ditawarkan kepada pasien yang bisa terancam karena operasi itu sendiri atau oleh obat penekan sistem kekebalan yang diperlukan untuk mencegah penolakan organ.


Pasien yang memiliki sistem kekebalan lemah atau berisiko tinggi mengalami infeksi, seperti anak-anak yang mengidap Sindrom Wolf-Hirschhorn, tidak boleh diberi obat penekan sistem kekebalan tubuh.


Beberapa dokter telah melaporkan bahwa pasien dengan sindrom ini memiliki masalah dengan anestesi karena kepala dan mulutnya cenderung kecil, sehingga sulit untuk menempatkan pipa pernapasan selama dilakukannya operasi.


Pasien yang mengidap penyakit jantung parah juga memiliki risiko yang sangat tinggi selama operasi. Juga, orang yang diperkirakan tidak akan bertahan hidup selama lima tahun juga dapat ditolak untuk mendapat transplantasi ginjal. Namun pasien yang memiliki gangguan intelektual berat dapat dipertimbangkan untuk mendapat transplantasi jika manfaatnya lebih besar daripada risikonya.


Saat ini, Mia belum bisa berjalan atau berbicara dan dipasangi tabung pencernaan karena tidak bisa makan sendiri. Rivera mengatakan bahwa ia meyakini penelitian tentang sindrom Wolf-Hirschhorn sudah kadaluarsa.


"Ada banyak orang dengan sindrom ini yang berusia di 60-an tahun, dan banyak dari mereka mencapai usia dewasa berusia 30-an, 20-an, dan 40-an tahun. Setiap ibu menginginkan yang terbaik untuk anaknya dan akan melakukan apa pun untuk mendapatkannya. Mia tidak bisa disalahkan untuk ini. Dia tidak meminta sindrom ini dan yang kita minta adalah hak atas perawatan medis yang adil," kata Rivera.

Menteri dikecam kerana suruh remaja ikat tali kasutnya (video)

Ada yang lagi jadi berita heboh di dunia politik India ni. Seorang menteri di pemerintahan di Madhya Pradesh, Gauri Shankar Bisen, tertangkap kamera sedang diikatkan tali  kasutnya oleh seorang remaja ketika sedang menghadiri acara di Chhindwara.
Bisen beralasan, "Anak itu mengetahui bahawa saya baru saja melakukan oerasi bypass dan operasi hernia. Dokter menyarankan saya untuk tidak membungkuk terlalu sering.
"Saya mengakui itu adalah kesalahan saya dan saya minta maaf untuk itu. Saya bersumpah mulai sekarang dan seterusnya, saya tidak akan memakai semua kasut yang bertali," tambahnya.
"Saya telah membawa dari  6 pasang kasut tanpa tali," ujar anggota dari partai Bhartiya Janta Party (BPJ) ini.



The Real Crocs,agaknya


Beredar Foto Pemandu 'Xenia Maut' Berpesta Sebelum Langgar Orang


Afriyani Susanti, pemandu Daihatsu Xenia B 2479 XI, yang mengalami kemalangan di kawasan Tugu Tani, Jakarta Pusat, menjadi sorotan. Sebuah foto merakam aktivitinya beberapa jam sebelum tragedi yang menewaskan sembilan orang itu pun menjadi perbincangan. 


Foto dengan pencahayaan agak samar itu memperlihatkan Afriyani dengan balutan busana sama seperti ketika ditahan polis, pada Minggu, 22 Januari 2012. 


Ia duduk di depan meja yang penuh dengan gelas, botol minuman, dan bungkus rokok. Ia tak sendiri. Di sekeliling meja, juga tampak beberapa orang yang diduga kawan-kawannya. 


Kabid Humas Polda Metro Jaya, Kombes Rikwanto, mengatakan bahawa polis juga mendapat foto itu dari seorang kawan Afriani. Namun, polis belum boleh mengambil kesimpulan apakah itu pesta narkotika atau bukan. Polis belum melakukan konfirmasi dengan Afriyani. 


"Foto itu belum menggambarkan keadaan dia (pesta narkotika), kami belum konfirmasikan, dia masih dalam proses pemeriksaan," kata Rikwanto, dalam konferensi pers di Polda Metro Jaya, Isnin, 23 Januari 2012. 


Menurut Rikwantopihak polis masih mendalami temuan kandungan sabu-sabu dalam urin Afriyani, dan tiga temannya yang ada di dalam kereta saat kejadian. "Akan kami dalami, termasuk narkoba itu dari mana awalnya, siapa saja yang menggunakan," katanya. 


Dalam keterangan sebelumnya, para penumpang tersebut mengatakan bahawa mereka tidak tidur pada malam sebelum kejadian. Mereka menggelar pesta perpisahan kawannya yang hendak berangkat ke Australia di Hotel Borobudur. 


"Ketiga saksi (penumpang) mengatakan pemandu mengantuk, sempat tertidur, hilang kesedaran beberapa detik dan langsung menghantam ke bahagian kiri jalan," ujar Dirlantas Polda Metro Jaya Komisaris Besar Dwi Sigit Nurmantyas, Minggu malam.


Hasil pemeriksaan urin itu memperberat jeratan hukum pengemudi yang terancam pasal berlapis. Selain pemakaian narkotika, pengemudi juga terbukti berkendara tanpa membawa STNK, tak memiliki SIM, merusak fasilitas umum dan menghilangkan nyawa orang lain.


Sumber : http://metro.vivanews.com

Gadis kecil ditelan buaya di NTT disaksikan ayahnya, jadi berita Dailymail dan The Telegraf


berita2.com (Kupang, NTT) : Dua media masa berpengaruh di dunia, Dailymail dan The Telegraf memberitakan secara k peristiwa seorang gadis kecil yang dimakan buaya di Nusa Tenggara Timur (NTT)
Seekor buaya besar telah menelan seorang gadis cilik bernama Juraida (10) saat bersama ayah dan kakaknya menangkap penyu di muara Sungai Wailolon, Kecamatan Omesuri, Kabupaten Lembata, Nusa Tenggara Timur (NTT), Rabu (18/1/2012) sekitar pukul 17.00 WITA. Gadis itu diterkam buaya kurang dari satu menit.
Tubuh gadis malang itu diseret ke tengah muara dan langsung ditelan. Kejadian itu disaksikan langsung oleh ayah dan kakaknya. Namun, mereka tidak mampu berbuat apa-apa.
Keduanya kemudian berlari ke kampung untuk minta pertolongan kepada warga. Pencarian terhadap Juraida melibatkan puluhan orang dan polis. Hingga Sabtu (21/1) malam, korban belum ditemukan.

Warga hanya menemukan potongan ikat rambut, skirt, dan baju dalam keadaan robek.
Barang-barang itu ditemukan di hamparan pasir tak jauh dari lokasi kejadian. Wakil Bupati Lembata Viktor Mado Waton mengatakan, saat kejadian, sang gadis cilik bermain di pinggir muara dengan kedalaman air sekitar 40 sentimeter.
Tiba-tiba seekor buaya muncul dan menerkam.

"Ada laporan yang menyebut temuan usus, tetapi belum diketahui kebenarannya," kata Viktor.

Sampai Sabtu malam,
pencarian terhadap siswi kelas III Sekolah Dasar (SD) Wailolon itu masih berlangsung.

Peristiwa warga diserang buaya terjadi di lokasi yang sama pada 23 Disember 2011.
Ketika itu seorang warga bernama Anton Boli Wolor (39) asal Desa Watokobu, Kecamatan Nubatukan menderita luka robek pada bahu dan dada bahagian kiri kerana diserang buaya. Beruntung, ia berhasil diselamatkan dan mendapat perawatan di hospital.

Rambutan berisi batu jernih


BALING - Pelik tapi benar. Itu yang berlaku kepada seorang penoreh getah dari Kampung Keda, Sadik di Kupang dekat sini apabila menemui buah rambutan yang berisi batu.
Saayah Ibrahim, 56, berkata, dia tidak menyangka menemui satu objek seperti seketul batu jernih selepas mengupas kulit rambutan ketika mahu menikmati buah itu semasa keluar menoreh di sebuah kebun di Kuala Pegang dekat sini baru-baru ini.
"Saya terkejut apabila mendapati isi rambutan yang hendak dimasukkan ke dalam mulut adalah seketul batu berwarna jernih," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Keda, Sadik, Kupang dekat sini kelmarin.
sumber : kosmo online

Pokok pisang lemak manis bertandan empat


KLANG - Sepasang suami isteri di Taman Kandis Permai, Jalan Kebun di sini terkejut apabila mendapati sebatang pokok pisang lemak manis yang ditanam mereka di atas tanah bersebelahan rumah mengeluarkan empat tandan buah.
Mohd. Sapuan Kamsee, 57, dan isterinya, Asmaniah Tamjis, 51, menyedari kejadian pelik itu ketika membersihkan kawasan tersebut pada Disember tahun lalu.
Menurut Mohd. Sapuan, pada peringkat awal, pokok pisang tersebut hanya mengeluarkan dua tandan pisang namun beberapa hari kemudian, kedua-dua tandan itu bercabang dua dan kesemua empat tandan pisang itu mempunyai jantung masing-masing.
"Ini merupakan buah sulung pokok ini sejak ditanam awal tahun lalu tetapi sebelum ini, tiada pula tanda-tanda aneh akan mempunyai empat tandan," katanya ketika ditemui di rumahnya di sini semalam.
sumber : kosmo online

Rumah kerabat diraja dipecah masuk


KUALA LUMPUR - Kejahatan perompak memang tidak pernah mengenal mangsanya apabila mereka memecah masuk kediaman seorang kerabat diraja sebelum melarikan gading gajah dan barangan perhiasan di sini Jumaat lalu.
Kejadian tersebut disedari pada pukul 7 pagi oleh tukang kebun kediaman tersebut yang datang untuk menjalankan kerja rutin hariannya.
Difahamkan, tukang kebun warga asing berusia lingkungan 30-an itu dikatakan terkejut apabila mendapati pintu jeriji besi rumah majikannya yang juga seorang wanita diumpil.
sumber : kosmo online

Penganggur dituduh bunuh teman wanita


IPOH: Seorang penganggur dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini hari ini kerana dituduh membunuh teman wanitanya di kediamannya di Panorama Lapangan Perdana pada 31 Dis lepas.
S.Manoharan, 50, dituduh membunuh Indeer Kaur a/p Jeswant Singh, 23, di rumah No 22, Lapangan Perdana 26, Panorama Lapangan Perdana, Ipoh, antara pukul 7 pagi dan 8 pagi. 
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Tiada pengakuan direkodkan daripada Manoharan dan tertuduh tidak diwakili peguam semasa pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Mohamad Nasruddin Mohamed. - Bernama



sumber : myMetro

Dapur hangus angkara along


KUALA LUMPUR: Gagal melunaskan hutang, seorang wanita yang juga peniaga berusia 39 tahun bukan saja diburu dan diugut along, tetapi rumahnya di Jalan Budiman, Bandar Tun Razak, di sini, turut dibakar kumpulan terbabit, pagi semalam.
Dalam kejadian jam 7 pagi itu, mangsa yang tidur tiba-tiba tersedar selepas mengalami sesak nafas. Bagaimanapun, mangsa terselamat dan tidak cedera.

Menurut mangsa yang mahu dikenali sebagai Syarifah, semuanya bermula apabila dia yang tidur di biliknya terjaga selepas terhidu asap.


“Saya bergegas keluar dari bilik selepas mendapati rumah dipenuhi asap. Saya membuat pemeriksaan di dapur sebelum mendapati api marak.

“Apabila saya berlari ke ruang tamu, ia turut dijilat api,” katanya, semalam.


Beliau berkata, akibat panik dengan keadaan itu dia menjerit meminta pertolongan.



“Beberapa jiran yang mendengar jeritan saya memecah masuk rumah sebelum berusaha memadamkan api. Lima minit kemudian, sebuah jentera bomba dan penyelamat tiba untuk memadamkan kebakaran berkenaan,” katanya.

Katanya, selepas memeriksa keseluruhan kerosakan dialaminya, dia membuat laporan di Balai Polis Sungai Besi, di sini, dengan mengesyaki perbuatan khianat itu dilakukan kumpulan along.


Katanya, dia yang membuat pinjaman RM10,000 daripada dua along percaya kejadian itu berkaitan dengan mereka berikutan kegagalannya untuk membayar ansuran pinjaman RM700 seminggu sejak dua bulan lalu.

Beliau berkata, sebelum kejadian itu, dia menerima beberapa SMS berbaur ugutan selepas kegagalannya membayar pinjaman.


Sumber polis berkata, polis sudah merakam percakapan mangsa dan kini memburu kumpulan along terbabit bagi membantu siasatan.


Sebelum ini pada 27 Ogos tahun lalu, Harian Metro melaporkan kejadian malang yang menimpa wanita itu yang terpaksa melayan along di kelab malam semata-mata untuk memperoleh pinjaman daripada mereka.



sumber : myMetro

Rahsia kemewahan empat beradik yang hidup ala ‘jutawan’ terbongkar


KUALA SELANGOR: Rahsia kemewahan empat beradik yang hidup ala ‘jutawan’ terbongkar apabila sindiket loteri haram yang dijalankan mereka ditumpaskan sepasukan pegawai dan anggota bahagian Risikan dan Operasi Bidang Keutamaan Keberhasilan Negara (NKRA) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor, di sebuah rumah di Tanjung Karang, petang kelmarin.
Difahamkan, sindiket yang bergiat aktif sejak dua tahun lalu mengaut keuntungan sehingga RM1.5 juta sebulan dan aktif di Sabak Bernam dan Kuala Selangor.

Menurut sumber, dalam serbuan jam 6 petang hasil intipan selama dua minggu itu berjaya menahan empat individu terdiri daripada tiga lelaki dan seorang wanita berusia 30 hingga 50 tahun selain merampas wang RM19,000, mesin faksimili dan beberapa dokumen yang dipercayai digunakan untuk tempahan nombor taruhan.


Katanya, ketika serbuan, suspek yang menunggu keputusan loteri menyedari kehadiran polis cuba untuk meloloskan diri namun tidak kesampaian kerana rumah terbabit dikepung polis.

“Ada di antara suspek menyorokkan wang taruhan di bawah meja bulat dengan harapan wang berkenaan tidak dapat dikesan polis.


“Namun, hasil kecekapan kami, taktik suspek sia-sia dan wang berkenaan dirampas,” katanya.



sumber : myMetro

Polis selamatkan kanak-kanak perempuan jadi tebusan


KUALA LUMPUR: Seorang kanak-kanak perempuan berdepan saat cemas lebih lima jam apabila dijadikan tebusan seorang lelaki bersenjatakan pisau, dipercayai kurang siuman yang menceroboh rumah keluarganya di Kampung Baru di sini, hari ini. 


Dalam kejadian jam 10.30 pagi di Lorong Raja Muda Musa 6, mangsa yang berusia 10 tahun sedang menonton televisyen bersama keluarganya sebelum tiba-tiba suspek yang dalam keadaan bogel meluru masuk dan mengambil pisau di dapur lalu mengacukannya ke arah kanak-kanak terbabit dan menangkapnya untuk dijadikan tebusan. 
 Mangsa bagaimanapun berjaya diselamatkan jam 4.10 petang selepas polis memasuki rumah berkenaan dan melepaskan empat das tembakan ke arah suspek. 
 Lelaki berusia 34 tahun itu yang cedera di perut, rusuk dan kaki disahkan mati ketika dalam perjalanan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan. 


Sebelum itu, usaha memujuk suspek dilakukan bapa mangsa namun tidak berhasil apabila lelaki terbabit membawa kanak-kanak itu ke dalam sebuah bilik berhampiran ruang tamu. 


Sepasukan anggota polis yang tiba tidak lama kemudian turut gagal memujuk suspek menyebabkan pakar psikiatri HKL terpaksa dipanggil untuk memujuknya tetapi masih menemui jalan buntu. 


Difahamkan, polis juga turut memanggil seorang wanita dipercayai kakak kepada teman wanita suspek untuk memujuknya melepaskan mangsa, namun tetap tidak berhasil. 
'Drama' tebusan kira-kira lima jam 10 minit itu bagaimanapun berakhir beberapa polis masuk ke rumah berkenaan dan melepaskan empat das tembakan ke arah suspek, manakala kanak-kanak terbabit tidak mengalami sebarang kecederaan. 


Ketua Polis Daerah Dang Wangi, Asisten Komisioner Zulkarnain Abdul Rahman, berkata sebelum kejadian suspek dilihat berkeliaran dalam keadaan mencurigakan di kawasan itu menyebabkan beberapa penduduk mengejar untuk menangkapnya. 


Beliau berkata, suspek yang melarikan diri kemudian menceroboh masuk ke rumah mangsa lalu mengambil pisau di dapur lalu menangkap mangsa dan dijadikan tebusan. 


"Polis tiada pilihan selain terpaksa melepaskan tembakan ke arahnya selepas pelbagai usaha memujuknya lebih lima jam tidak berhasil. 


"Pemeriksaan mendapati suspek mempunyai beberapa rekod jenayah termasuk samun," katanya.

Seorang lagi pelajar lemas di Pantai Sepat


KUANTAN: Seorang pelajar lelaki Tingkatan Empat mati lemas mandi di Pantai Sepat di sini petang tadi, sehari selepas dua beradik mati lemas di pantai yang sama ketika berkelah bersama keluarganya. 


Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Mohd Jasmani Yusoff, berkata mangsa, Arvin Ratnam, 16, dari Air Putih, di sini berkelah di pantai itu bersama empat lagi keluarga saudara maranya sempena cuti Tahun Baru Cina. 
 Beliau berkata, ketika sedang mandi kira-kira 6 petang tadi, mangsa dan seorang lagi saudaranya, Thanusa Ravichandran dari Batu Arang, Selangor, hanyut dibawa ombak kuat. 
 Katanya, Thanusa bagaimanapun diselamatkan ahli keluarga yang lain dan orang ramai yang berada di situ sebelum dikejarkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) di sini dan dilaporkan stabil. 


Semalam, Mohd Saiful Mohamad, 13, dan adiknya, Mohd Zaiful, 11, lemas dalam kejadian jam 5 petang.


sumber : berita harian

Apa punya fesyen rambut?


Pelajar IPT guna beberapa laman blog, forum untuk iklan tawaran jual BB1M




Pelajar IPT guna beberapa laman blog, forum untuk iklan tawaran jual BB1M


PUTRAJAYA: Jika sebelum ini ada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) menyalahguna pemberian Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) dengan membeli bahan bacaan tidak berfaedah, kini ada yang menjualnya secara terbuka dengan potongan harga istimewa menerusi internet.


sumber : Berita Harian

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved