Jika Undang-Undang SOPA Disahkan, YouTube Akan Diblok

on 20 Januari 2012


Jika Senat AS mensahkan Undang-Undang SOPA (Stop Online Piracy Act), maka salah satu situs berbagi Video terbesar saat ini, YouTube harus bersiap-siap diblok. Kerana, SOPA mengancam pemblok terhadap website yang terindikasi melakukan pembajakan online.

Dengan mengandalkan layanan video streaming, YouTube memang menjelma menjadi sebuah situs yang besar. Dan semua orang tahu video yang tayang di YouTube ini milik siapa, meskipun orang lain yang melakukan upload terhadap video tersebut.

Brent Hurley, Manager on The Strategic Partner Development Team YouTube menjelaskan bahawa YouTube pada dasarnya tidak melakukan pembajakan, justru para pengguna YouTube mendapatkan promosi percuma terhadap produk-produknya, baik itu berupa lagu, filem atau sejenisnya.

Hurley menambahkan, meski SOPA hanya berlaku di AS, namun impaknya akan terasa di seluruh dunia. Website yang terindikasi mengandung pembajakan, akan diblok sehingga tidak boleh diakses oleh warga AS.

Pihak YouTube sendiri menyatakan penolakan terhadap SOPA, sebelumnya, situs besar lainnya pun melakukan penolakan terhadap Undang-Undang ini, seperti Mozila, dan Wikipedia yang memutuskan untuk offline sebagai bentuk protes terhadap SOPA.

Mangkuk toilet bagi pengemar Apple


Seorang desainer  Serbia, Milos Paripovic telah menyusun sebuah konsep untuk sebuah toilet bernama iPoo. Y iPoo merupakan ledakan Paripovic pada penggemar gadget Apple yang dimulai dengan huruf i seperti iPod, iPhone atau iPad.

Seperti dikutip The Next Web, sekilas toilet tersebut memang mirip dengan logo perusahaan Apple. Dudukannya berbentuk buah apel, sedangkan bak air di belakangnya berbentuk daun.

Bersamaan dengan gambar-gambar konsep toilet berwarna perak itu, Paripovic menyusun sebuah teks yang jelas-jelas mengajak  para penggemar Apple. "Tidak seperti produk Apple, toilet ini mendukung flush," tulisnya.





Gara-gara nenek bawa pistol,10 penerbangan di tunda


SEORANG nenek berusia 65 tahun membuat kelam kabut petugas keamanan Lapangan Terbang Internasional Fort Wort, Dallas. Si nenek lepas pemeriksaan keamanan dan membawa pistol kaliber 38 di beg tangannya ke dalam pesawat American Airlines yang akan ditumpangi.

Pihak keamanan  sempat dibuat kewalahan saat harus mencari di nenek ini di tengah ribuan orang yang ada di lapangan terbang. Pencarian dilakukan di lima terminal yang ada sebelum akhirnya petugas menemukan nama si nenek dalam daftar penumpang di pesawat sudah siap terbang. 

Petugas kemudian meminta pesawat itu kembali dan menahan si nenek tersebut. Akibat kejadian ini, 10 penerbangan harus ditunda. 

Kerana ulahnya ini, si nenek dituntut melakukan kejahatan membawa senjata api di tempat terlarang.

SUMBER 

Muntah 50 Kali Sehari, Gadis 15 Tahun Ingin Punya Perut Bionik


Seorang gadis di Inggris terserang penyakit yang melumpuhkan dan menyebabkan dia muntah sebanyak 50 kali dalam sehari. Gadis yang masih berusia sekolah ini berharap dapat memperoleh 'perut bionik' yang dapat mencegahnya mati kelaparan.


Danielle Goodridge yang kini menginjak usia 15 tahun, harus merelakan hidupnya terkungkung selama hampir setahun akibat penyakit Gastroparesis yang menyebabkan dia memuntahkan semua benda yang masuk dalam perutnya.


Dalam upaya untuk mengembalikan hidupnya menjadi normal, keluarga Danielle telah melancarkan kempen penggalangan dana untuk membiayai operasi Danielle.


Penyakit Danielle ini menelan biaya sebesar 22.000 poundsterling untuk membeli alat pacu lambung yang akan dimasukkan dalam tubuh, dan biaya perawatan setelah operasi. Sebuah perangkat yang dipasang di dalam perut ini akan menghentikan Danielle memuntahkan kembali makanan dan minuman yang telah ia telan.


"Ini keadaan yang sangat langka. Tak banyak yang diketahui tentang hal ini. Semuanya yang dia makan, semua yang dia minum, bahkan obat-obatan, akan terkeluar dari perutnya," kata Nikky Goodridge, ibu Danielle.


Awalnya ia mengira Danielle sakit biasa. Kerana sering memuntahkan kembali makanannya dan kerana posturnya yang kecil, Danielle diganggu oleh anak yang lebih besar di sekolah. Dia berjuang memujuk teman-temannya bahwa dia tidak menderita gangguan makan.


Orangtuanya menghubungi doktor setempat yang juga mengira dia mengalami sakit perut, tapi keesokan harinya ia dilarikan ke hospital setelah memuntahkan semua makanannya selama hampir seminggu.


Petugas medis awalnya bingung oleh keadaan yang tidak biasa ini. Setelah puluhan kunjungan ke hospital ternama di Inggris, petugas medis mengatakan bahawa dia mungkin memerlukan tabung makanan yang dipasang langsung ke ususnya secara permanen.


Namun setelah menjelajahi internet, gadis ini menemukan gejala lain dalam penyakitnya dan mirip dengan diagnosis Gastroparesis atau kelumpuhan perut, penyakit yang biasanya berkaitan dengan gangguan diabetes. Akibatnya, sejak Januari 2011 lalu, Danielle tetap berada dalam keadaan lapar dan dehidrasi serta berisiko mengalami gagal jantung.


"Kadar potasium saya sangat rendah sehingga saya terus menerus mematikan dan menyalakan alat pemantau jantung dan meneteskan potasium untuk mencegah gagal jantung. Beberapa hari ini saya bahkan tidak punya tenaga untuk bangun dari tempat tidur," kata Danielle seperti dilapor Daily Mail, Rabu (18/1/2012).


Dia berharap alat pacu lambung tersebut akan membantunya mengatasi gejala-gejala yang melemahkan ini. Tapi, ia juga menyadari bahwa alat itu tidak akan menyembuhkan sepenuhnya.


Operasi ini sebagian ditalangi oleh NHS, lembaga jaminan kesihatan masyarakat di Inggris, tetapi keluarganya Danielle khuatir jika tidak mendapat izin dalam pengurusan prosedur, proses yang diperlukan dapat menjadi terlalu lama.


Dalam situs yang dibuat untuk penggalangan dana, Danielle mengatakan bahwa ia mungkin tidak punya banyak waktu. Pada minggu pertama sejak diluncurkan, kempennya ini berhasil mengumpulkan dana lebih dari 3.200 poundsterling .


sumber

Pelakon drama dituduh curi barang solek


KUALA LUMPUR - Seorang pelakon drama televisyen mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini terhadap tuduhan mencuri barang solek di sebuah pusat beli-belah dua minggu lepas.


 Mazni Mahmud, 20, dituduh mencuri tiga bedak padat, tiga pengilat bibir dan beberapa barangan lain bernilai RM246.40 di Pasar Raya Carrefour Sri Petaling di sini pada pukul 9.30 malam 7 Januari.


 Di dituduh mengikut Seksyen 380 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara hingga 10 tahun atau denda jika sabit kesalahan.


 Majistret Mohd Azali Ibrahim menetapkan 22 Feb ini sebagai tarikh sebutan kes dan membenarkan wanita itu diikat jamin RM700 oleh seorang penjamin.


 Cif Insp Nom Phot Prackdit bertindak sebagai pegawai pendakwa manakala Mazni tidak diwakili peguam.


sumber : sinar harian

Tragedi Genting Sempah


BENTONG – Niat seorang penumpang bas ekspres berpindah tempat duduk dari belakang ke bahagian hadapan bertukar tragedi apabila maut dalam kemalangan petang semalam.


 Mangsa yang maut dikenali sebagai Mohd Rizal Zaharon, 39 beralamat di Rumah Murah Peramu Jaya, Pekan menaiki bas ekspres dari Kuala Lumpur ke Kuantan.


 Ketua Polis Daerah Bentong, Superintendan Mohd Yusri Hassan Basri berkata, kemalangan berlaku di Kilometer 40.1 Lebuh Raya Kuala Lumpur-Karak melibatkan sebuah bas ekspres dan lori treler membawa muatan kayu kira-kira jam 4 petang.


 Menurutnya, bas dinaiki oleh 39 penumpang termasuk mangsa bersama seorang pemandu.


 “Setibanya di tempat kejadian iaitu di kawasan menuruni bukit selepas terowong Genting Sempah, bas yang dipandu dipercayai terlanggar bahagian belakang lori treler itu.


 “Akibat perlanggaran itu, mangsa yang duduk di bahagian hadapan kiri tempat duduk penumpang tersepit,” katanya kepada Sinar Harian.


 Mohd Yusri berkata, mangsa disahkan meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala dan badan.


 Menurutnya, mangsa terpaksa dikeluarkan oleh anggota bomba dan penyelamat sebelum dibawa ke Hospital Bentong untuk dibedah siasat.


 “Selain mangsa, sembilan lagi penumpang dan pemandu dihantar ke Hospital Bentong untuk menerima rawatan akibat kecederaan ringan dan kesemuanya berada dalam keadaan stabil.


 “Kes kemalangan masih disiasat di bawah Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987,” katanya.


sumber : sinar harian

Cari Anjing Hilang, Lelaki Ini Keluarkan GBP4 ribu


WARWICKSHIRE - Rod Chivers menganggap Alfie sebagai anjing yang sangat spesial kerana pilihan mendiang isterinya. Saat anjing berusia lapan tahun itu hilang, Chivers langsung menyiapkan dana sebesar GBP4 ribu  untuk menyelamatkan Alfie.


Duda berusia 68 tahun itu memanggil regu penyelamat, detektif, dan juga para petugas pengurus saluran air untuk mencari Alfie yang hilang pada Sabtu lalu. Chivers bahkan menyiapkan dana untuk mencari anjingnya.


"Ini adalah anjing dari isteri saya yang meninggal dunia tiga tahun lalu. Saya harus mencari anjing itu," ujar Chiver, seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (20/1/2012).


Hingga saat ini tidak ada tanda-tanda akan keberadaan Alfie, Chivers juga melakukan pencarian terhadap Alfie berjam-jam di mana pun dirinya berada.


Para pasuka penyelamat juga menggunakan alat deteksi terhadap puing-puing bangunan yang roboh akibat tanah longsor dan juga ledakan. Para petugas saluran air juga melakukan pencarian terhadap Alfie di bawah tanah dengan menggunakan kamera CCTV.


Alfie sendiri hilang di sebuah lahan konservasi. Chivers pun disarankan untuk menggali tanah dilahan itu kerana khuaatir Alfie tertimbun di dalam tanah.


Isteri Chivers, Janet mengambil Alfie dari sebuah pusat penyelamatan haiwan. Meski demikian Janet sudah meninggal dunia akibat kanser, dua tahun yang lalu. Chivers yang merupakan seorang pecinta haiwan itu terus berjuang untuk mencari anjing dari isterinya.(AUL)

Hah! Terapi 'Drakula' Bikin Cantik


Drakula! Mendengar kata itu, pastinya yang terbayang adalah susuk vampire menyeramkan. Tetapi sebaliknya, terapi ini bolh membuat perempuan tampil cantik. Benarkah?


 Seperti dilapor dari Dailymail, Daniel Sister, seorang doktor dari Inggris memperkenalkan inovasi terbaru yang merupakan pengembangan dari Stimulated Self Serum Skin Therapy atau b disingkat dengan S3 yang lebih dahulu dikenal dengan nama terapi Drakula (Dracula Therapy).


 Terapi drakula merupakan salah satu metode kecantikan yang menjanjikan kulit awet muda dengan suntikan serum yang diformulasikan dari darah pesakit itu sendiri.


 Teknik terapi Anti-Aging ini dilakukan dengan cara mengambil sebagian darah Anda sendiri, kemudian menaruhnya ke dalam centrifuge untuk memisahkannya menjadi sel-sel darah merah, serum dan platelet.


 Kemudian, ditambahkan vitamin dan asam amino. Serum yang telah diperkaya dengan vitamin dan asam amino tersebut disuntikkan kembali ke wajah Anda.


 Menurut Dr Sister, pada dasarnya teknik ini merangsang perbaikan DNA sehingga dengan DNA itu dapat menyembuhkan luka, menghilangkan garis-garis halus, perbaikan kerutan pada kulit, dan meremajakan kulit yang terlihat tidak segar sehingga Anda merasa lebih muda secara alami.


 "Serum kaya akan faktor-faktor pertumbuhan, protein alami yang dapat menyembuhan secara alami dan memperbaiki kerusakan dalam tubuh," tambahnya menyakinkan.


 Sementara itu, pada beberapa kajian di Amerika Syaikat menunjukkan, penyuntikan plasma yang kaya platelet pada cedera akibat olahraga dapat menyebabkan pemulihan lebih cepat.


 Selama lebih dari dua dekad, doktor gigi juga telah menggunakan 'serum' pesakit sendiri untuk membuat gusi meregenerasi sendiri.


 'Saya fikir, jika terapi serum cukup baik untuk perbaikan tulang dan jaringan lunak seperti gusi, maka ia juga boleh melakukan bahkan lebih baik bagi kulit."


 Dalam penelitiannya, Sister memutuskan menggabungkan teknik terapi plasma yang kaya platelet (platelet-rich plasma therapy), yang dilakukan dengan cara injeksi ke jaringan lunak yang rusak, dengan teknik perawatan kecantikan tradisional erancis, Mesotherapy, iaitu dengan suntikan kecil vitamin dan mineral ke dalam lapisan dangkal kulit.


 Meskipun para ahli bedah plastik tidak sependapat dengan metode Mesotherapy, tetapi penelitian menunjukkan, tusukan kecil di kulit dapat meningkatkan jumlah kolagen alami secara dramatis.


 Proses itu memakan waktu kurang dari 20 minit, tergantung area yang akan disuntik.


 "Suntikan tidak menambah volume, tetapi merangsang produksi kolagen dan migrasi sel menghilangkan garis-garis, lipatan dan kerutan," jelasnya.


 Menurut Sister, terapi drakula memiliki sejumlah keuntungan dibandingkan metode lain kerana tanpa proses operasi. [mor]


sumber

Rita Rudaini hadir ke Mahkamah Syariah lantik peguam


SHAH ALAM -- Pelakon popular, Rita Rudaini hari ini hadir di Mahkamah Syariah di sini untuk menyempurnakan pelantikan peguam bagi menyelesaikan isu surat yang diterima daripada suaminya, pemain bola sepak kebangsaan, Mohd Aidil Zafuan Abdul Razak berhubung dua anak mereka.

 Rita, 36, atau nama sebenarnya Rita Rudaini Mokhtar yang memakai jubah dan selendang berwarna hitam hadir di mahkamah pada pukul 3.10 petang diiringi peguam syarienya, Datuk Mohd Zaidi Mohd Zain.

 Rita dan Mohd Zaidi dilihat memasuki sebuah bilik untuk mengadakan perbincangan dengan pegawai mahkamah dan keluar kira-kira 40 minit kemudian. Ketika ditemui pemberita kemudiannya, Mohd Zaidi berkata Rita hadir di
 mahkamah bagi urusan pelantikan beliau sebagai peguamnya secara rasmi.


 Beliau berkata pelantikan beliau adalah bagi menyelesaikan isu anak-anak yang dibangkitkan oleh Aidil Zafuan, 24, dalam surat bertarikh 11 Jan lepas yang diterima oleh Rita pagi semalam.


 "Surat itu meminta diadakan perbincangan mengenai hal anak. Kita akan jawab surat ini selepas perayaan Tahun Baru Cina dan minta pihak sana fikir supaya perkara ini tidak diperbesarkan.


 "Ia lebih kepada perbincangan suami dan isteri berhubung kebajikan anak-anak dan tidak timbul langsung isu perceraian," katanya yang enggan mendedahkan lebih terperinci butiran surat berkenaan.


 Sementara itu, Rita berkata beliau menerima surat yang dikirimkan oleh peguam yang mewakili Aidil Zafuan daripada pengawal keselamatan di kediamannya di Damansara pada pagi semalam ketika hendak keluar rumah untuk menjalani penggambaran sebuah telefilem."


 Pelakon itu berkata beliau bagaimanapun tidak terkejut menerima surat berkenaan. Pasangan itu dikurniakan dua anak lelaki Airit Rayyan Rizqin, 2, dan Airit Qaqa Arjuna berusia lapan bulan.


 Media sebelum ini melaporkan rumahtangga pasangan suami isteri itu tegang berikutan Aidil Zafuan telah keluar dari rumah mereka di Damansara kira-kira dua minggu lepas.


sumber : sinar harian

Wanita Bunuh Anak-anak dan Suaminya,demi lelaki idaman


INILAH.COM, Pomona – Seorang wanita Amerika Syarikat (AS) membunuh anaknya dengan bantal dan menusuk suaminya dengan pisau. Ia diganjar hukuman mati.


Jaksa menyatakan, Manling Tsang Williams (32) membunuh keluarganya agar ia boleh bersama selingkuhannya, yang ingin ia bercerai.


City News Service, seperti dikutip Straits Times melaporkan, Williams didakwa tiga kali pembunuhan pada Ogos 2007 di rumahnya, Rowland Heigths, California, Amerika Syarikat (AS).


Pihak berwajib menyatakan, Williams menekap kedua putranya yang berusia 3 dan 7 tahun dengan bantal.


Kemudian, ia melakukan scanning laman jejaring sosial MySpace milik selingkuhannya dan keluar bersama kawan-kawannya.


Sepulangnya ke rumah, Williams membunuh suaminya yang sedang tidur dengan menusukkan pisau. Sang suami, Neal, tewas dengan lebih dari 90 luka tusukan.

Dua Ibu Ini Melahirkan Bayi di Lift

Setiap persalinan pasti meninggalkan kenangan tak terlupakan bagi sang ibu. Tak hanya rasa sakit yang harus dilewati, tapi juga situasi yang menyertai proses kelahiran itu. 

Yakin akan melewati pengalaman tak terlupakan, Katie Thacker tak pernah membayangkan melahirkan putranya di dalam sebuah lift, Rabu minggu ini, seperti dikutip Fox News. 

Sesaat sebelum fajar, Thacker merasakan kontraksi kandungan berulang, pertanda kelahiran semakin dekat. Bersama suaminya, Luke, ia bergegas ke St Joseph Medical Center di Tacoma, Washington. Menggunakan lift, sejumlah petugas segera membawa mereka menuju bangsal bersalin di tingkat 14.

Lift yang bergerak naik tiba-tiba terhenti di lantai 12. Pintu pun terbuka. Lantaran panik, Luke, sejumlah kerabat, dan perawat keluar untuk meminta bantuan. Namun, pintu lift tiba-tiba tertutup kembali dan bergerak naik. 

Luke, sejumlah kerabat, dan perawat pun menyusul ke tingkat 14 menggunakan tangga. Namun, lift yang membawa Thacker tak kunjung tiba. Lift itu rupanya kembali bermasalah dan terhenti di antara tingkat 12 dan 14 - rumah sakit tampaknya meniadakan tingkat 13. 

Di tengah kondisi itu, Thacker merasakan kontraksi tak tertahankan. Thacker yang sudah mengalami bukaan sempurna, akhirnya melahirkan di dalam lift. "Saya terharu mendengar tangis anak saya," kata Luke Thacker. "Syukurlah dengan keadaan seperti itu semua berjalan lancar." 

Peristiwa serupa juga menimpa Heather Simola di lift B Carson Tahoe Regional Medical Center, Nevada. Heather sengaja ke hospital setelah mengalami kontraksi hebat saat tengah makan siang bersama suaminya.

Perjalanan dari lokasi makan siang menuju hospital sedikit memakan waktu akibat kesesakan lalu lintas Selama itu, kontraksi janin di rahim Heather terus meningkat. Setibanya di lift menuju ruang pemeriksaan, Heather sudah tak kuat menahan kontraksi dan akhirnya melahirkan di sana.

Sumber : http://kosmo.vivanews.com

Kena samun ketika solat


SUNGAI MANIK - Bukan sahaja dipukul, dipijak dan dibelasah tanpa belas kasihan, malah seorang warga emas berusia 64 tahun turut disamun dua lelaki setelah selesai menunaikan solat Subuh di rumahnya, di Parit 8B, awal pagi semalam.


 Akibat tindakan ganas penyamun yang hanya mengenakan seluar dalam berwarna kuning itu, warga emas berkenaan terpaksa menerima lima jahitan di bibirnya akibat ditumbuk di bahagian muka dan dipijak berkali-kali.


 Warga emas, Aminah Awang berkata, ketika kejadian kira-kira 6.30 pagi itu, dia yang baru selesai solat Subuh dan mahu berdoa, terkejut apabila secara tiba–tiba diacukan parang di lehernya.


 “Makcik terus menjerit meminta tolong tetapi penyamun tersebut membelasah bertubi-tubi tanpa belas kasihan meskipun mengetahui makcik tidak mampu melawan.


 “Dalam keadaan kesakitan, lelaki yang tidak mengenakan topeng muka itu memberikan amaran supaya tidak menjerit sambil mengambil barang kemas dan wang sebelum melarikan diri,” katanya ketika ditemui di rumahnya, semalam.
 Hadir sama, Pegawai Khas Adun Sungai Manik, Halim Mat Jelani


 Aminah yang masih trauma akan kejadian itu, mengalami kecederaan agak parah di bahagian muka dan bibir serta menerima rawatan di Hospital Teluk Intan.


  
Adik Aminah turut ditumbuk


 Kejadian malang yang menimpa Aminah turut dialami adiknya, Aisyah Awang, 63, yang tinggal serumah.


 Aisyah berkata, dia tidak menyedari kejadian itu kerana sedang solat Subuh di bilik bersebelahan kakaknya.


 Jelasnya, setelah selesai solat, secara tiba-tiba, dia ditumbuk di bahagian muka oleh seorang lelaki berusia lingkungan 40-an yang turut mengenakan seluar dalam berwarna kuning sambil mengacukan parang di lehernya.


 "Takut dicederakan lebih teruk, makcik menyerahkan barang kemas dan duit kepada lelaki seperti mana diminta, pada masa yang sama makcik terdengar jeritan kakak meminta tolong.


 “Kejadian itu berlaku dengan pantas dan saya hanya mampu berdoa kepada ALLAH supaya keselamatan kami adik-beradik selamat," katanya.


 Kata Aisyah, kedua-dua lelaki berkenaan sempat mengunci kembali pintu rumahnya sebelum melarikan diri.


 “Kedua-dua lelaki itu sempat mengunci kembali pintu sebelum anak saudara kami, Nazri Zakaria, 43, datang untuk mengambil umpan itik yang disimpan di rumah kira-kira jam 6.50 pagi tadi (semalam), ”katanya.


 Aisyah berkata, anak saudaranya mereka terus membawa kedua-dua warga emas itu ke Hospital Teluk Intan untuk menerima rawatan dan membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Hilir Perak sebaik sahaja menyedari ibu saudaranya disamun serta dicederakan.


 “Kejadian awal pagi tadi (semalam) menakutkan malahan kami adik-beradik masih trauma akibat kejadian itu.


 “Mungkin dalam tempoh tertentu kami akan berada di rumah saudara kerana bimbang kejadian itu akan berulang kembali,” katanya.




Dua lelaki diburu


 Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Daerah Hilir Perak, Superitendan Mohamad Zaki Harun ketika dihubungi Sinar Harian mengesahkan kejadian itu berlaku.


 Beliau berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 6.30 pagi itu menyebabkan mangsa mengalami kecederaan di bahagian muka dan membuat laporan di IPD Hilir Perak, kira-kira jam 1 petang, semalam.


 Jelasnya, pihaknya masih menjalankan siasatan berkenaan kes itu dan anggaran kerugian yang dialami warga emas berkenaan kira-kira RM2,500.


 “Kes disiasat di bawah Sekyen 395/397 Kanun Keseksaan kerana samun bersenjata dan usaha mencari suspek sedang giat dijalankan oleh pihak kami,” katanya.


 Kejadian malang yang dialami dua warga emas berkenaan mendapat perhatian Ketua Kampung Permatang, Abdul Halim Abdul Rashid, 50.


 Beliau turut melahirkan rasa kesal terhadap kejadian itu dan berharap


 permohonan kampung tersebut memasang lampu jalan dapat diluluskan dengan segera.


 Menurutnya, keadaan beberapa jalan di kawasannya gelap pada waktu malam menyebabkan rumah penduduk berhampiran laluan berkenaan menjadi sasaran penjenayah.


 "Kami sering mengadakan rondaan pada setiap malam, tetapi tidak menyangka penjenayah akan bertindak pada awal pagi.


 “Mungkin selepas ini saya akan memastikan rondaan akan dijalankan lebih kerap supaya kejadian seperti ini tidak berulang kembali,” katanya.


sumber : sinar harian

Izwan Pilus Meninggal Dunia, Al-Fatihah

Izwan Pilus sudah pun meninggal dunia kira-kira jam 6.15 petang tadi. Berita ini telah disampaikan oleh adiknya Aril AF menerusi Twitter sebentar tadi.




Izwan Pilus dilahirkan pada 24 November 1979. Punca kematian masih tidak dapat dikenalpasti. Semoga roh Izwan Pilus ditempatkan di kalangan orang yang beriman. Marilah kita sama-sama menyedekahkan Al-Fatihah kepadanya. Al-Fatihah.




Izwan Pilus bersama adiknya Ariel AF

sumber : BeautifulNara.Com

300 pesakit mental dirantai

DENPASAR - Sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di Pulau Bali mendedahkan seramai 300 pesakit mental diperlakukan seperti haiwan kerana masih dirantai oleh ahli keluarga mereka tanpa rasa belas kasihan.

Institut Kesihatan Mental Suryani turut menggesa pentadbiran wilayah tersebut untuk menggunakan pendekatan lebih berperikemanusiaan terhadap pesakit mental ke­rana kebanyakan daripada mereka tidak mendapat rawatan pada peringkat awal.

Setiausaha pertubuhan itu, Tjokorda Bagus Jaya Lesamana berkata, faktor bajet yang terhad menyebabkan mereka hanya dapat membantu 60 daripada 300 pesakit di seluruh pulau tersebut.

“Kebanyakan pesakit mental itu berumur 20 hingga 45 tahun. Ada juga yang dikurung dalam bilik berhampiran rumah keluarga mereka,” katanya.

Laporan pertubuhan tersebut menunjukkan sekurang-kurangnya 7,000 penduduk di Bali mengalami masalah mental sehingga menyebabkan golongan itu mahu membunuh diri.

“Kami menggesa penubuhan kumpulan sokongan untuk membantu membebaskan pesakit mental ini kerana mereka berhak mendapat layanan lebih baik dengan mendapat bantuan dari ahli keluarga dan ketua masyarakat,” katanya.



sumber : sinar harian

Saksi anak kena rogol

PORT DICKSON – Seorang ayah bersama dua anaknya lelakinya melalui pe­ngalaman sedih apabila menyaksikan anak perempuannya dirogol di sebuah rumah kosong di taman perumahan di sini, dalam satu kejadian kira-kira jam 10 malam, Selasa lalu.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Baljeet Singh berkata, kejadian itu bermula apabila mangsa yang berumur 21 tahun bersama sepupu perempuannya berusia 18 tahun dipelawa dua lelaki untuk minum bersama sekitar jam 8.30 malam.

Menurutnya, mangsa bersama sepupunya bersetuju dan lelaki terbabit yang dipercayai kenalan mangsa membawa mereka berdua ke sebuah rumah kosong di sebuah taman perumahan.

“Mangsa dipercayai diberikan sejenis minuman memabukkan sehingga mengakibatkan mangsa tidak sedarkan diri,” katanya kepada pemberita di pejabatnya, semalam.

Baljeet berkata, walau bagaimanapun, sepupu mangsa berjaya melarikan diri dan meminta bantuan dengan pergi ke rumah mangsa.

“Ayah, abang dan adik mangsa tiba di lokasi kejadian ketika jenayah (rogol) tersebut berlaku.

“Suspek berjaya ditahan sementara seorang lagi melarikan diri. Suspek direman sehingga Selasa depan untuk siasatan lanjut dan polis masih memburu seorang lagi suspek yang masih bebas. Kes di siasat di bawah Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana kesalahan merogol,” katanya.

Dalam pada itu, Baljeet turut menegaskan orang ramai terutamanya perempuan untuk tidak sewenang-wenangnya terpengaruh dengan ajakan lelaki sama ada kenalan atau tidak lebih-lebih lagi apabila diajak ke kawasan terpencil.
Dalam perkembangan lain, Baljeet dalam Operasi Cegah Jenayah mengingatkan orang ramai agar lebih berhati-hati terutamanya ketika musim perayaan ini.

“Jika membawa wang dalam kuantiti yang banyak elakkan berjalan berseora­ngan dan segera membuat laporan polis jika sedar diekori oleh orang tidak dikenali atau mencurigakan.

“Pengurusan bank juga perlu memainkan peranan mereka untuk menasihatkan pelanggan mereka agar melakukan langkah berjaga-jaga dan tidak cuai sehingga boleh mengundang jenayah,” katanya semalam ketika melakukan operasi tinjauan ke beberapa buah bank di Bandar Port Dickson.

Katanya, orang ramai terutamanya warga emas yang melakukan urusan bank menunaikan cek Bantuan Rakyat 1 Malaysia juga perlu ditemani oleh anak atau kenalan bagi mengelakkan kejadian tidak diingini.



sumber : sinar harian

Musik Hardcore dari Remaja Australia Berusia 8 Tahun


Peniaga wanita samseng


BANDARAYA MELAKA - Seorang wanita berusia 50 tahun mencatat sejarah sebagai penjaja yang pertama di kawasan berkenaan diberi surat amaran oleh Jawatankuasa Jonker Walk hanya kerana bersikap kurang ajar terhadap pe­ngunjung.
Bukan itu sahaja, wanita terbabit turut didakwa mencabar sekumpulan pengunjung untuk bergaduh, semata-mata kerana mereka dikatakan menghalang keretanya di kawasan tumpuan itu.
Timbalan Pengerusi Ja­watankuasa Jonker Walk, Datuk Gan Tian Loo berkata, satu surat amaran rasmi telah dikeluarkan kepada wanita berkenaan kelmarin, selepas dia didakwa bersikap kurang mesra pengunjung, malam minggu lalu.
Menurutnya, dalam insiden berkenaan, wanita terbabit turun dari keretanya sambil memarahi dan memaki hamun sekumpulan pengunjung kerana dikatakan menghalang laluan keretanya.
“Berikutan aduan daripada pengunjung terbabit, satu siasatan telah dijalankan dan kami dapati, ini bukan kali pertama dia bertindak sedemikian.

“Sebelum ini, dia juga turut bersikap sebegitu dengan peniaga dan penjaja lain di kawasan berkenaan,” katanya, semalam.

Malah Tian Loo berkata, dua bulan lalu, ada penjaja yang mengadu mengenai sikap wanita terbabit dan satu amaran lisan telah dikeluarkan Pengerusi Jawatankuasa Jonker Walk, Datuk Gan Boon Leong.
“Bagaimanapun, sikapnya masih tidak berubah,” katanya.
Tian Loo yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pen­didikan, Belia dan Sukan negeri berkata, sepanjang 12 tahun Jawatankuasa Jonker Walk ditubuhkan dengan lebih 400 peniaga dan penjaja di kawasan berkenaan, ia kali pertama surat amaran dikeluarkan.
“Kita memandang serius kejadian ini kerana sikap tidak mesra pengunjung sebegini, jika tidak diperbetulkan boleh menjejaskan imej Melaka, khususnya Jonker Walk, yang sememangnya terkenal sebagai tempat tumpuan pelancong,” katanya.
sumber : sinar harian

Katy Perry cium pemuda Indon jadi ulasan hangat surat khabar luar negara


Di tengah kes perceraiannya dengan Russel Brand, Katy Perry justru asyik menggoda, bahkan mencium pipi seorang lelaki bernama Adri di konsert pertamanya di Indonesia, tadi malam.


Ciuman nakal Katy bersama seorang penonton, menjadi bahan ulasan hangat situs-situs luar negeri seperti Dailymail, E!online, Hollywoodlife, dan Aceshowbiz.


Menurut Dailymail, aksi nakal penyanyi Firework di atas pentas menggambarkan dirinya tidak peduli dengan perceraiannya. Sedangkan Hollywoodlife, mengupas bagaimana Katy lega berpisah dengan Brand. 


Katy pun memilih menyibukkan diri dengan mengadakanr konsert ke negara-negara Asia. Itu terbukti saat dia tampak menikmati konsertnya di Jakarta, tadi malam.


"Katy tampaknya senang berada di Jakarta. Dan saat ini dia hanya fokus pada karier muziknya, dan merasa lega berada jauh dari semua masalah," jelas sumber.


E! Online mengungkapkan, penampilan perdana Katy di atas pentas sejak Brand mengugat cerai ialah di Indonesia. E! Online juga mengungkapkan betapa Adri beruntung mendapat ciuman dari Katy.


Aceshowbiz membahas, bagaimana Katy sangat menghibur dan menggoda penggemarnya di Indonesia, dengan mendaratkan ciuman bibirnya ke pipi salah seorang penonton.


Sumber : http://celebrity.okezone.com

Respons atas Ditutupnya Megaupload, Anonymous Lancarkan Serangan Besar-besaran


Kelompok hacker Anonymous melancarkan “serangan terbesar yang pernah”, pada Khamis, dan mengatakan atas serangan terkoordinasi pada website yang dikelolakan oleh Jabatan Kehakiman dan organisasi pendukung undang-undang anti pembajakan yang kontroversi.


Serangan yang digelar “Operation Payback,” adalah respons terhadap berita pada Khamis bahawa Jabatan Kehakiman telah menutup situs file-sharing raksasa yaitu Megaupload. Selain itu, Anonymous juga menyerang situs-situs Industri Rakaman Amerika, Motion Picture Association of America dan Universal Music, sebagai pembalasan atas dukungan mereka terhadap undang-undang anti pembajakan di Kongres, yang dikenal sebagai SOPA dan PIPA.


Huffingtonpost menulis bahawa pada Khamis (19/01), jurucakap Jabatan Kehakiman mengatakan server web hosting justice.gov mengalami peningkatan yang signifikan dalam aktiviti, mengakibatkan penurunan dalam pelayanan.


Anonymous juga berhasil membuat down situs situs Federal Bureau of Investigation, FBI.gov pada Khamis malam.


Penutupan Megaupload, dan penangkapan CEO dan beberapa eksekutif nya, membuat terkejut komuniti online dunia pada Khamis kelmarin. Dimana perusahaan yang merupakan situs file-sharing paling popular ini didakwa menyebabkan pemegang hak cipta kehilangan pendapatan sebesar 500 juta dolar .

Inilah Gadis Penyebab Kapten Kapal Costa Lalai

Saat kapal melanggar batu karang, kapten kapal Costa Concordia, Francesco Schettino, disebut-sebut tengah menghabiskan malam bersama seorang wanita. Berdasar rakaman video, penyelidikan mulai mengarah pada jati diri sang wanita, yang diketahui berasal dari Moldova. Domnica Cermontan, nama wanita itu.

Cermontan yang berusia 25 tahun adalah salah seorang penumpang kapal. Dia akan dipanggil untuk ditanyai mengenai apa yang terjadi malam itu dan mengapa Schettino gagal untuk memprediksi kapal bakal melanggar batu  karang.

Dari mana penyidik tahu nama sang perempuan? Ternyata, Schettino sendirilah yang menyebutkannya.

Cermontan telah mengatakan dalam sebuah wawancara dengan stesen TV Moldova,Jurnal TV, bahawa ia berada di anjungan kapal pada malam bencana terjadi. Dia adalah pekerja dari pemilik kapal Costa Crociere tetapi tidak sedang bertugas  pelayaran, demikian harian Italia, La Repubblica, menulis.

Il Secolo XIX, sebuah surat khabar yang terbit di Genoa, memuat foto pada hari Khamis yang menunjukkan Cermontan saat makan malam di atas kapal bersama Schettino.

Harian Itali La Stampa melaporkan pada Khamis bahawa Cermontan menjadi tamu seorang ABK yang sedang bertugas - bukan Schettino - dan telah diundang ke anjungan untuk menikmati tontonan dari kapal yang tengah berlayar dekat dengan bebatuan karang di Giglio. Menurut kebijakan perusahaan, tamu dari petugas kapal tidak muncul dalam daftar penumpang rasmi, tulis La Stampa.

La Stampa mengatakan, seorang penumpang berkebangsaan Inggris mengaku melihat Cermontan minum-minum dengan Schettino sebelum kejadian itu.

Dalam sebuah wawancara dengan Sunday Telegraph di sebuah hotel di bandara Roma setelah kecelakaan, Cermontan mengatakan tindakan Schettino setelah kecelakaan itu telah menyelamatkan ribuan nyawa. Schettino sedang diselidiki untuk pembunuhan dan tindakannya meninggalkan kapal setelah kecelakaan.

Sumber : http://www.tempo.co/read/news

Gadis 15 Tahun Ramai Bunuh Diri


Sebuah angka yang mengejutkan telah mengungkap bahawa gadis berusia 15 tahun adalah orang yang paling mungkin berusaha bunuh diri atau menyakiti diri mereka saat berusaha minta tolong. Dimana hampir 3.000 dari para gadis ini memerlukan perawatan jiwa pada tahun lalu.


Secara total 7.529 anak berusia 15 atau di bawahnya, telah dirawat di hospital setelah mencuba bunuh diri atau melukai diri mereka sendiri. Dan yang mengejutkan adalah, majoritasnya (6413) merupakan perempuan dan 2.962 dari mereka berusia 15 tahun.


Angka-angka ini muncul setelah Royal College of Psychiatrists mengatakan bahawa jumlah kes anak di Inggris yang menyakiti diri sendiri saat ini termasuk yang tertinggi di benua Eropah.


Menurut TheSun, para ahli menyebut data sebagai suatu hal yang harus segera ditangulangi, dan menyalahkan tekanan ujian, tekanan untuk mengikuti trend mahal, serta peasaan keterasingan yang kian besar.


Lucie Russell, dari badan amal YoungMinds, mengatakan: “Melukai diri sering dianggap sebagai sesuatu untuk mencari perhatian, tetapi itu adalah tanda bahawa orang muda merasakan sakit internal yang amat buruk, dan tidak berusaha untuk mengatasinya.”

Bising, Israel Cari Cara Matikan Azan



Pemerintah Israel mencari cara agar suara volume suara adzan dari berbagai Masjid di wilayah perbatasan Israel-Palestin dapat dikecilkan atau dimatikan. Hal ini kerana para pemukim Yahudi yang mengeluh, azan itu menyebabkan kebisingan ketika mereka sedang tidur.


 Dalam laman Haaretz, Rabu (18/1), Administrasi Pemerintahan Sivil Israel di Tepi Barat mencari cara penggunaan teknologi untuk mematikan volume suara panggilan muadzin tersebut.


 Ketua Administrasi Pemerintahan Sivil Israel, Brigjen Moti Almoz mengadakan pertemuan dengan beberapa ahli teknik militer. Agar dapat dicari teknologi untuk dapat mematikan secara automatik volume adzan dari wilayah Palestina.


 Pejabat Administrasi Sivil beranggapan tidak perlu meminta persetujuan pihak berkuasa Palestin. “Pemerintah Palestin akan menyambut baik hal ini, banyak juga warga Palestina juga mengeluhkan tentang suara keras ini,” ujarnya.


 Ternyata teknologi juga dapat berImpak bagi masjid di wilayah Israel. Bulan lalu, Pejabat Israel dari Parti Yisrael Beiteinu, Anastassia Michaeli mengajukan RUU untuk melarang penggunaan sistem suara oleh muadzin di Masjid. Kerana alasan yang sama kebisingan. RUU ini awalnya didukung oleh Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, tapi akhirnya gagal kerana keberatan dari pejabat lain dari parti Likud.


 Di wilayah Hebron, Pemukim Yahudi bahkan membalas suara adzan dengan membunyikan musik Hasid khas Yahudi dengan pengeras suara sekuat-kuatnya. Namun akhirnya dapat dimediasi oleh Departemen Perlindungan Lingkungan, dengan alasan wilayah masjid di dekat pemukiman yahudi ini berada dalam makam l yang berada diwilayah kendali Israel.
sumber

Petugas Pemadam Kebakaran Tertipu Patung Harimau


Petugas pemadam kebakaran di Houston, Texas mendapatkan sebuah panggilan kecemasan bahawa seekor Harimau berada di atas atap sebuah hotel. Dan sesampainya di tempat yang dimaksud, mereka kemudian mendekati haiwan buas tersebut secara hati-hati, dan kemudian terkejut setelah mengetahui, sang harimau hanyalah sebuah patung.





 Diketahui, para petugas pemadam kebakaran menerima laporan dari seorang pemandu yang lewat pada sebuah bangunan hotel yang ditinggalkan, dan mengatakan bahawa ia melihat seekor harimau sedang beristirahat diatas atap.


TheSun menulis bahawa awalnya seorang petugas penyelamat menggunakan tangga untuk mendekati harimau tersebut, namun setelah ia mendekat, barulah ia menyedari bahawa harimau tersebut bukanlah sungguhan dan kemudian menusuknya dengan tongkat untuk memastikan dugaannya sebelum menjatuhkan patung tersebut ke tanah.


Hal ini membuat ketawa bagi para petugas pemadam kebakaran, dan berpura-pura mereka akan akan diserang oleh patung itu.

Awek ni nekad nikahi patung Liberty


Amanda Whittaker jatuh cinta dengan patung Liberty tahun 2007 lalu. Dan sejak saat itu dirinya selalu mengirimkan kad Valentine ke landmark-nya Amerika Syarikat tersebut.

Tak hanya itu, Amanda juga mengirim surat cinta dan bahkan membeli sebuah replica patung dengan tinggi 6 kaki agar supaya boleh merasa lebih dekat dengan patung yang sebenarnya.

Replika tersebut bahkan oleh Amanda dinamai Libby.

“Libby adalah kekasih jarak jauhku. Dia membuatku begitu terpukau. Orang berfikir hal itu aneh, tapi aku gak kuasa menolak perasaan-perasaanku. Aku memakai replika patung milikku untuk memuaskan kebutuhanku untuk berkontak fisik jika aku tak boleh berada dengannya (patung asli – red).
Ketika aku mencium si replika aku merasa  dekat dengannya,” ungkap Amanda.
Amanda sendiri merupakan seorang Objectum Sexual, sebuah penyakit yang jarang dimana penderita tertarik kepada objek-objek mati atau tak bernyawa.

So pastinya Liberty bukanlah ‘kekasih’ pertamanya.

Amanda pernah juga memiliki ‘kekasih’ seperti  peralatan drum, dan sejumlah bendera yang berbeza.

Kecintaannya terhadap bendera membuat hubungannya dengan seorang lelaki putus kerana si lelaki itu sangat cemburu dengan perhatian Amanda terhadap bendera.
Amanda sendiri jatuh cinta pada pandangan pertama dengan patung setinggi 46 meter itu saat seorang temannya mengirimkan kad pos bergambar patung Liberty. 

Dan sejak itu pula dirinya selalu mengumpulkan atau menyimpannya dan bahkan mengunjungi patung tersebut tahun 2009 dimana dirinya nekat memanjat hujung paling atas patung tersebut dan menciumnya.

“Orang-orang asing menganggapku gila, tapi aku tak perduli,” tutur Amanda.

Wanita ini jual apartment dengan ayah tirinya sekali


Ceritanya bermula saat wanita (yang tak disebutkan namanya itu, mendapat warisan dari ibunya yang sudah meninggal beberapa tahun silam, berupa apartment)

Si wanita ini kemudian pingin menjual apartment  yang memiliki pemandangan daerah Soderman yang terkenal trendi di Stockholm.
Namun ayah angkatnya, yang juga tinggal di apartment di jalan Bergsundsgatan 13, Södermalm itu berkeras tak mahu pindah rumah meski perintah pengadilan sudah memintanya untuk segera pindah.

Adapun si ayah tiri yang berusia 53 tahun itu, berkeras untuk tetap tinggal disana kerana antara dia dan isterinya yang sudah meninggal itu punya hak kepemilikan bersama atas apartment  itu.

Namun nampaknya saat ini hak itu sudah hak berlaku lagi alias invalid.

Dan kerana si wanita ini tak boleh membuat si ayah tiri pindah dari apartemen itu, si wanita ini akhirnya memutuskan untuk menjual flat tersebut beserta isinya tidak terkecuali juga ayah tirinya.
Adapun apartemen itu akan dilelong kepada penawar tertinggi.

Mat Ljungquist, seorang peguam yang terlibat dalam penjulan apartment itu memperingatkan para penawar.
” Siapapun yang membeli flat itu sebaiknya mengatur/ mengawasi pengosongan penghuni flat sebelumnya, sejelas seperti gambaran yang kami iklankan di surat kabar akhir minggu,” ujarnya.

Gambar pernikahan Ally Iskandar dan Farah Lee





Taniah...

Wanita 136 kilogram Duduki Kekasih Hingga Tewas

 Seorang wanita diajukan ke pengadilan dengan dakwaan pembunuhan. Bukan dengan senjata atau racun, wanita seberat136 kilogram itu menduduki kekasihnya yang kurus hingga tewas.

Polisi Cleveland, ibukota Ohio, AS, mengatakan Mia Landingham, si wanita dan Mikal Middleston-Bey, keduanya sudah memiliki tiga anak, terlibat pertengkaran pada Ogos lalu. Di tengah pertengkaran  terjadi, Landingham menduduki kekasihnya yang seberat  54,4 kilogram kurang dari setengah berat badannya.

Peguam Landingham mengatakan terdakwa telah mengalami kekerasan dalam rumah tangga dalam waktu lama. Dia meminta hakim, Carolyn Friedland untuk mempertimbangkan hal tersebut. Selain itu, terdakwa juga tak memiliki catatan kriminal.

 Landingham dihukum percubaan tiga tahun dan 100 hari kerja sosial. Vonis itu lebih ringan dari tuntutan pidana lima tahun penjara. Dengan vonis hukuman percubaan, Landingham segera bebas dari penjara.

 Hukuman dijatuhkan setelah Landingham mengaku bersalah menyebabkan kematian atas diri seseorang. Dia mengaku menyesal membunuh ayah dari ketiga anaknya. “Saya sangat menyesal. Seandainya saya boleh memutar waktu,” kata Landingham, seperti dimuat laman news.com.au.

Namun, penyesalan Landingham tak meredakan amarah keluarga korban. 
“Saya ingin kamu tahu, kau telah menyakiti kami dengan membuat Mikal pergi,” kata ibu tiri korban Sharon Phillips kepada terdakwa. Keluarga korban juga kecewa kerana Landingham hanya dihukum percubaan. “Tidak ada keadilan di sini,” kata mereka.

Foto Telanjang Disiar, Travis Barker Geram


LOS ANGELES- Travis Barker menyaman  sebuah situs berita kerana telah menyiarkan foto telanjangnya. 


Travis melalui peguamnya meminta agar situs itu menghapus foto yang menampilkan alat vital drumer berambut mohawk itu. Dia tak mahu satupun orang melihat foto peribadi yang bukan untuk konsumsi publik itu. 


Menurut seorang sumber, foto Travis itu merupakan foto yang diambil lima tahun lalu. Namun, foto itu murni hanya untuk koleksi peribadi. Tapi situs berita gosip secara sengaja memberitakan dan menyiarkan foto telanjang Travis itu tanpa sensor. 


Selain memuat foto yang tak pantas, situs itu memuat foto peribadi tanpa izin sang pemiliknya langsung. Demikian dikutip dari TMZ, Khamis (19/1/2012).(rik)

Australia Pasarkan Makanan Ringan yang "Kotor"


Banyak cara untuk memasarkan makanan ringan. Salah satunya seperti yang dilakukan oleh sebuah pengeluar makanan di Australia, yang menggunakan bahasa kotor dalam cap dagangnya.


 Mereka telah mengajukan permohonan kepada regulator cap dagang, agar mereka dapat menggunakan kata tersebut dalam cap dagang mereka.




 "Kata (kotor) itu sekarang menjadi sebahagian dari bahasa di negara ini," ujar peguam perusahaan Jamie White seperti dikutip Orange, Khamis, (19/1/2012).


 Lebih lanjut menurut Jamie, seiring dengan perjalanan waktu kata-kata tertentu yang mungkin dulunya dianggap kasar, kini dapat diterima sebagai cap dagang di pasar tertentu, misalnya di Australia.


 Kes yang dibawa ke pengadilan ini berhasil dimenangkan oleh perusahaan itu. Sehingga mereka dapat menggunakan 'Futs Nucking' sebagai cap dagang mereka. 


 Namun perusahaan itu mengatakan, mereka hanya akan menjual makanan ringan cap 'Futs Nucking'di tempat-tempat hiburan malam.


 Sebelumnya cap dagang dengan menggunakan kata yang dianggap tidak bagus dan memalukan, tidak akan pernah boleh beredar. Tapi kini semua itu berubah dengan adanya keputusan ini.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved