Nama Beyonce Diabadikan Pada Lalat Kerana Persamaan

on 14 Januari 2012




Pemberitaan tentang diva yang satu ini memang tidak ada habisnya. Setelah muncul berbagai rumor, baik sedap maupun tidak sedap, tentang bayinya Blue Ivy Carter, isteri Jay Z ini lagi-lagi menjadi bahan berita. Kerana, salah satu ilmuwan sengaja mengambil nama Beyonce Knowles untuk menamai salah satu spesies lalat.


Entah ini sebuah kehormatan atau penghinaan, yang jelas ilmuwan Bryan Lessard mengungkapkan bahawa pihaknya tidak asal comot. Lalat yang awalnya tidak punya nama ini akhirnya menyandang nama Scaptia (Plinthina) beyonceae, kerana banyak hal pada diri lalat ini yang menurutnya sangat mirip dengan sang diva.


"Lalat ini memiliki sejumlah rambut berwarna emas yang cukup lebat di bahagian perut. Kerana itu, selain sebagai penghormatan pada Beyonce, saya juga ingin menunjukkan sisi unik taksonomi, dalam hal ini tentang penamaan," ungkap sang ilmuwan.


Lalat langka ini sendiri pertama kali ditemukan pada tahun 1981, bertepatan dengan tahun kelahiran Beyonce. Seperti halnya Beyonce, karakter lalat yang cantik dan unik ini membuat lalat ini disebut diva para lalat. Selain itu, kostume lebah yang sempat dikenakan Beyonce saat Hallowen kelmarin rupanya juga memantapkan pilihan Bryan untuk menamai lalat ini beyonceae.


Pihak Beyonce sendiri belum memberikan keterangan tentang hal ini. Pasalnya, ibu yang baru melahirkan anak pertamanya pada Sabtu (7/1) lalu itu kemungkinan besar masih sibuk dengan bayi yang dikhabarkan telah memakan belanja jutaan dollar selama proses persalinan tersebut. 


Sumber : http://www.kapanlagi.com

Pelik..kakak ni tak boleh tidur kalau tak ada hairdryer di sisinya


Bagi kebanyakan orang, pengering rambut (hairdryer) hanyalah sebuah alat untuk mengeringkan rambut. Tapi bagi seorang wanita, alat tersebut sangat penting agar boleh tidur dengan nyenyak.






Lori Broady, 31, bertahun-tahun tidur bersama hairdryer dalam keadaan menyala di sampingya. Ia tidak boleh tidur tanpa pengering rambut sejak berusia lapan tahun. Tanpa pengering rambut, Broady mengaku tidak boleh tidur dengan nyaman.


Kenyamanan itu ia peroleh dari suara lembut hairdryer serta kehangatan yang dikeluarkannya. "Itu sesuatu yang nyaman, keamanan, suara itu, udara, semuanya," katanya.


Kebiasaan tidur dengan pengering rambut bermula dari masa kanak-kanaknya yang kacau. Broady tumbuh dalam keluarga yang memiliki 10 anak. Tidur dengan pengering rambut boleh meredam suara bising kedua adiknya.


Ia mengaku tidak malu dengan kebiasaanya itu. Namun Broady mengkhuatirkan risiko kebakaran. Apalagi ia memiliki seorang putri yang masih kecil. Ia pun tak ingin anaknya mempunyai kebiasaan yang sama. "Itu bukan sesuatu yang saya inginkan untuk dia. Aku tidak ingin terjadi padanya," ujarnya.(Dailymail/MEL)

Band Metal Norway, Taake Kritik Islam


Band  black metal  Norway, Taake menjadi buah sebutan kerana lirik-lirik di album terbarunya berjudul NOREGS VAAPEN yang dianggap frontal dan kontroversi. Kerana dalam album tersebut mereka mengkritik Islam dengan lirik-liriknya yang bertemakan anti islam.


 Yang membuat masalah ini semakin meruncing adalah album ini juga masuk dalam nominasi Spellmann award, sebuah penganugerahan musik di Norway. Mereka dinominasikan dalam kategori Best Metal Album. 


 Salah satu lirik Taake yang secara terang-terangan melecehkan agama Islam dan Muhammad ada pada lagu Orkan (Badai). Seperti dikutip dari OnIslam cuplikan lirik yang kontroversi tersebut berbunyi Til Helvete med Muhammed og Muhammedanerne atau diertikan sebagai Persetan dengan Muhammad dan pengikutnya.


 Pun demikian Marte Thorsby selaku ketua Dewan Komitee Penghargaan Spellmann mengatakan bahawa pihaknya tak akan mengharamkan album tersebut. Kerana ini berkaitan dengan kebebasan berekspresi penuh yang berlaku seutuhnya di Norway. 


 "Kami menikmati kebebasan berekspresi penuh di Norway dan juri Spellemann tidak akan mengharamkannya dalam konteks apapun!" ujarnya.


 Lebih lanjut perwakilan dari Norwegian Humanist Association, Didrik Soderlind mengatakan bahawa album Taake, NOREGS VAAPEN keterlaluan dalam mengjritisk Islam. Menurutnya Taake harus menghormati sekitar 100.000 muslim yang tinggal di Norway.
sumber

Majikan dan Anjing Boleh Minum Bir Bersama Di Pub Ini


Pub  tempat untuk minum-minum biasanya hanya untuk bagi penggemar minuman. Tetapi pub yang ada di Newcastle ini menyediakan tempat khusus buat anjing peliharaan. Si anjing boleh minum Dog Beer bersama majikannya. 


Seberapa sering Anda mengajak haiwan peliharaan jalan-jalan atau melakukan kegiatan bersama-sama? Meski di beberapa tempat tertentu khususnya restoran, kebanyakan terdapat larangan untuk membawa masuk haiwan peliharaan. 


Namun, di Brandling Villa tampaknya Anda tak perlu khuatir. Di pub ini, bukan hanya sang pemilik haiwan saja yang boleh masuk dan bersenang-senang, anjing kesayangan pun kini dapat menikmati makanan lezat dan segelas bir dingin.


Brandling Villa terletak di South Gosforth, Newcastle. Secara penampilan pub ini tak beza dengan pub-pub bergaya tradisional lainnya di Newcastle. Interiornya memiliki sentuhan kayu dan sebuah perapian. Keistimewaannya, pub ini menawarkan konsep animal-friendly untuk para pengunjungnya. Sehingga para pemilik haiwan dapat membawa haiwan peliharaan mereka untuk ikut masuk ke dalam pub.


Pelayanan untuk memanjakan tamu 'spesial' ini pun telah pula disediakan. Sang pemilik bahkan juga menyediakan menu khusus untuk haiwan. Salah satunya yang popular adalah 'Dog Beer' yang merupakan home made dari Brandling Villa. Tak tanggung-tanggung, bir khusus anjing tersebut bahkan dikemas dalam botol mirip bir pada umumnya. 


Menurut manager pub Dave Carr, Dog beer terbuat dari campuran gandum dan bunga kering yang biasa digunakan untuk memberi karakteristik rasa pada bir. Selain itu ditambahkan pula sari pati daging, sehingga boleh dikatakan bir unik ini memiliki rasa daging. Tak hairan kalau sebagian besar anjing yang datang menyukai rasanya. Terbukti rata-rata setiap harinya pub ini dapat menjual sekitar 48 botol Dog Beer setiap harinya.


Sedangkan bagi haiwan peliharaan yang tidak menyukai rasanya, pub ini juga menyediakan air putih dan biskut khusus anjing. Untuk makanan lainnya, Mr.Carr juga bekerjasama dengan Chef Sammy Dee - sekaligus pemilik seekor anjing chihuahua - untuk membuat berbagai menu makanan khusus untuk pengunjung haiwan yang datang. 


Beberapa menu yang disediakan oleh sang chef adalah Chicken a la Franc yang merupakan adaptasi dari masakan Perancis, Chicken chasseur. Selain itu ada pula Eggs Ladybird, dan Sunday Roast dengan cat gravy yang berupa daging sapi dengan siraman saus ikan. 


Menu yang disajikan di Pub ini terinspirasi dari bir khusus anjing - Bowser Beer - yang pertama kali diperkenalkan di Phoenix, Arizona. Selain itu Australia juga memiliki bir khusus anjing dengan nama yang sama seperti yang dijual di Brandling Villa, yaitu Dog Beer. Enam botol Dog Beer dihargai US$20 .


Sumber : http://www.detikfood.com

Kanak-kanak bersarapan bersama Iguana raksasa (pic + video)

Anak-anak akan lebih menikmati sarapan jika mereka ditemani anggota keluarga atau sahabat mereka. Namun, kanak -kanak laki-laki berikut ini mempunyai ‘pendamping’ yang lebih spesial istimewa sebagai teman makan sarapannya, yaitu seekor Iguana raksasa.




Dalam video berikut ini terlihat Logan, kanak-kanak berusia empat tahun sedang menghabiskan makan paginya bersama Buddy, seekor Iguana Badak raksasa berusia enam tahun yang merupakan haiwan peliharaan keluarganya.

Tak menangis masa berkabung akan ditahan selam 6 bulan

Hal tersebut diungkapkan oleh surat khabar online  Korea Selatan (Korsel), Daily NK, dan dilansir oleh Fox News, Khamis (12/1/2012). Daily NK mengaku mendapat informasi tersebut dari seorang sumber yang berada di Provinsi Hamkyung Utara, provinsi paling utara di Korea Utara (Korut).


 "Pemerintah menjatuhkan hukuman  6 bulan di kem kerja paksa bagi siapapun yang tidak ikut serta dalam perkumpulan warga selama masa berkabung, atau mereka yang ikut serta tapi tidak menangis dan tidak terlihat tulus saat berkabung," ujar sumber tersebut. 


 Daily NK juga memberitakan, orang-orang yang dianggap kritis terhadap sistem pemerintahan dinasti Korut, yang kini dipimpin oleh Kim Jong Un, akan dikirim ke kem-kem untuk mendapat 'pendidikan khusus' atau akan diasingkan bersama keluarga mereka di daerah terpencil. 


 Ditambahkan juga hukuman dikenakan kepada warga Korut yang didapati berusaha melarikan diri dari wilayah Korut selama masa berkabung bagi Kim Jong-il dan juga hukuman bagi mereka yang menggunakan telepon genggam untuk menelefon ke luar negeri.


 Namun demikian, informasi yang disampaikan oleh Daily NK ini memang belum boleh dipastikan kebenarannya. Daily NK dimiliki oleh pihak pembangkang pemerintah Korut. Kim Jong-il yang memimpin Korut selama 17 tahun, meninggal dunia akibat serangan jantung pada 17 Disember 2011 lalu. Tampuk kepemimpinan Korut lantas diberikan kepada anak bungsunya, Kim Jong Un, yang disebut-sebut baru berusia 28 tahun namun sudah berpangkat jeneral bintang empat. 


 http://cgeatpe.blogspot.com

Ada tak artis kita yang berani cakap macam artis Indon ni ?


JAKARTA - Meski foto-foto sensasinya banyak beredar luas, Nikita Mirzani masih ingin terus berpose seksi. Alasannya, usia bintang filem Drakula Cinta ini masih muda.


"Gue kan nanti pasti bakal tua tuh, jadi gue pengen lihat zaman muda terus biar tahu badan gue gini waktu muda. Jadi ingin diabadikan," jelas Nikita saat berkunjung ke pejabat okezone di Gedung High End, Jalan Kebon Sirih, Jakarta.


Artis yang kini ikut terjun ke dunia nyanyian itu mengaku, sudah terbiasa tampil berani di setiap pose-posenya. Di awal kariernya, Nikita merupakan pemenang pertandingan pemilihan model majalah khusus lelaki dewasa. Dari situlah, kesan seksi terlanjur melekat pada diri artis kelahiran 17 March 1986 ini.


"Dulu awalnya itu pemilihan model majalah dewasa, terus juara satu tahun 2009. Baru dari situ main FTV, host terus nyanyi. Habis gimana ya, mau gue pakai baju tertutup juga orang bilangnya seksi," katanya.


Nikita sebenarnya agak risau foto sensasinya beredar di Indonesia. Pasal, komen orang lebih banyak bernada negatif dan menghakiminya. Namun, Nikita bersemangat dan terus merintis karier artisannya.


"Kalau orang orang Indonesia pasti agak terkejut kalau lihat foto-foto aku. Terus komen yang aneh-aneh. Padahal kalau di luar negeri itu kan biasa. Mau gimana, aku memang orangnya suka difoto," tandasnya.(rik)

Parah...Bahana suntikan uri kambing kerana mahu cantik


KUALA LUMPUR - Impian seorang pengurus akaun sebuah syarikat yang mahu kulitnya sehalus kulit bayi bukan saja tidak menjadi malah wanita itu terpaksa menanggung sakit sehingga meninggalkan parut pada punggung kanannya.
Bukan sekadar itu, mangsa Mandy Chong, 35, juga merasa tertipu kerana dalam tempoh menerima rawatan kecantikan itu dia terpaksa mengeluarkan perbelanjaan besar lebih RM15,000.
Kos tersebut termasuk kos dua kali pembedahan bagi membuang ketulan kesan suntikan plasenta (uri) kambing biri-biri dan membeli ubat-ubatan bagi menghilangkan rasa sakit dan memulihkan jangkitan kuman dalam sel kulit punggung Mandy di sebuah hospital swasta.
Rawatan kosmetik menggunakan kaedah menyuntik formula uri kambing biri-biri dilakukan Mandy di sebuah pusat kecantikan di Kota Damansara di sini bermula 15 Mei 2011 sebelum menyedari kesan buruk akibat suntikan itu pada 5 Ogos 2011.
Mengimbas sebelum kejadian, Mandy berkata, dia yang mahu kulit halus mula terpengaruh untuk melakukan rawatan mencantikkan kulit dengan pakej suntikan uri kambing biri-biri ketika mengunjungi pameran di sebuah pusat beli-belah di Kota Damansara.
Produk uri kambing biri-biri itu didakwa dari New Zealand.
Selepas mengunjungi pusat kosmetik itu, Mandy yang berunding dengan seorang pakar kecantikan di situ ditawarkan supaya melakukan suntikan uri kambing biri-biri bagi mendapat kulit yang mulus.
Katanya, dia yang teruja kerana bakal mendapat kulit cantik bersetuju menandatangani satu dokumen sebagai tanda setuju dengan terma rawatan sebelum membayar RM8,180 bagi keseluruhan proses menyuntik uri kambing biri-biri.
sumber : kosmo online

Kesian..kakak ni kena nikah 'orkestra'


KUALA LUMPUR: Seorang isteri kedua menjadi mangsa ‘pernikahan orkestra’ yang dirancang dengan sempurna oleh suaminya termasuk majlis kenduri, sebelum dia digantung tidak bertali sejak lima tahun lalu.
Wanita berusia 31 tahun itu yang hanya mahu dikenali sebagai Farah berkata, sebelum berkahwin mereka berdepan masalah kerana suaminya tidak mendapat persetujuan isteri pertama.
“Jadi, perkahwinan kami tertangguh hampir setahun. Namun, tiba-tiba muncul seorang lelaki dan memberitahu dia mengenali jurunikah yang boleh menikahkan kami biarpun tanpa keizinan isteri pertama.

“Kami bernikah pada pertengahan 2007 dengan jurunikah dan saksi disediakan kawan suami saya dan majlis berlangsung meriah siap dengan kenduri,” katanya.



Bagaimanapun, kata Farah, tembelang suaminya menggunakan sindiket jurunikah palsu untuk urusan perkahwinan itu terbongkar selepas dua bulan berkahwin apabila dia mendapat tahu suaminya mempunyai hubungan sulit dengan wanita lain.

Remaja 15 tahun dijual rakan untuk melacur


KUALA LUMPUR: Seorang remaja perempuan berusia 15 tahun menempuh detik hitam dalam hidupnya apabila dia bukan saja ‘dijual’ rakan baiknya, malah dipaksa melacur sejak empat bulan lalu.
Jika mangsa enggan melakukan perbuatan keji itu, dia akan dipukul ibu ayam berusia awal 40-an selain dikurung dan tidak diberi makan serta minum.

Mangsa yang tidak tahan menanggung derita seksaan itu terpaksa akur arahan sindiket pelacuran terbabit selain menanti peluang melarikan diri.

Remaja itu mendakwa dia dibawa ke hotel di seluruh negara mengikut permintaan pelanggan selain dibayar RM200 hingga RM500 mengikut perkhidmatan diberikannya. Selain hotel di ibu kota, mangsa pernah dibawa ke hotel di Pulau Pinang, Genting Highlands dan Johor, oleh sindiket pelacuran yang mengawasi setiap pergerakannya.

Bagaimanapun, mangsa berjaya melarikan diri daripada sindiket pelacuran itu pada jam 7 pagi, 8 Januari lalu, sebelum membuat laporan di Balai Polis Sentul, di sini, Rabu lalu.

Menceritakan semula kejadian berkenaan, sumber polis berkata, mangsa yang berasal dari Melaka meninggalkan rumahnya pada jam 8 malam, 18 Ogos tahun lalu, selepas diperdaya rakan perempuannya untuk ke ibu kota.


“Rakan baik mangsa yang berusia 20-an menawarkan pekerjaan kepada mangsa selain berjanji mengahwinkannya.

“Lelaki yang dijanjikan untuk dikahwinkan dengan mangsa dikenali mangsa kerana mereka pernah berjumpa pada majlis kenduri di Ayer Keroh, Melaka, Ogos tahun lalu,” katanya. Menurutnya, mangsa kemudian dibawa menaiki sebuah Proton Wira bersama lima wanita lain yang tidak dikenali.

“Mangsa dan beberapa wanita itu dihantar ke sebuah flet di Damansara Damai. Tiga hari kemudian, mangsa dibawa ke sebuah hotel di Jalan Ipoh sebelum diarahkan melacur.

“Tersentak dengan itu, mangsa berkeras dan cuba melawan menyebabkan dia dipukul seorang wanita dipercayai ibu ayam. Dia juga tidak diberi makanan mahupun minuman,” katanya.

Sumber itu berkata, difahamkan, selepas dua kali cubaan melarikan diri gagal, remaja terbabit mencuba sekali lagi pada 8 Januari lalu dan berjaya.

Katanya, mangsa membuat laporan polis mengenai nasib itu dan difahamkan, dia kini berlindung di rumah keluarganya.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah, ketika dihubungi mengesahkan tiga lelaki ditahan bagi membantu siasatan membabitkan kes berkenaan.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 14 Akta Antipemerdagangan Orang 2007.

sumber : myMetro

Artis Hong Kong Tersiksa Batin kerana Disiksa Ahli Politik


HONG KONG- Artis Jessica Hsuan membuat pengakuan yang mengejutkan banyak pihak. Dia mengatakan, bahawa keluarganya mengalami penyiksaan oleh tokoh politik China.
  
 Saat terlibat dalam opera sabun Xiangzi, Jessica juga mengaku merupakan masa kariernya yang paling sulit. Di mana dia mengalami keadaan yang tidak menyenangkan.
  
 "Saya selalu dipaksa untuk datang di jamuan makan malam dengan para tokoh, dan pemimpin Parti Komunis. Dan saya tidak dibayar," keluh Jessica, seperti dinukil Tianjinwe, Jumaat (13/1/2012).
  
 Yang paling menyakitkan, Jessica merasa tersiksa dengan pelecehan yang menimpa keluarganya.
  
 "Keluargaku dianggap pendusta. Dan mereka juga tidak dihargai," tegasnya.
(efi)

Lawak..budak kecik 6 tahun disaman polis kerana motor mainannya melanggar sebuah kereta mewah




CIUDAD JUAREZ - Menghairankan melihat karenah pihak polis Mexico. Hanya kerana seorang anak kecil enam tahun melangggar motor mainannya ke arah sebuah kereta mewah,kanak-kanak tersebut di saman. 


Tentunya perilaku pihak polis ini mengundang pertanyaan dari banyak pihak. Terlebih lagi  motor mainan tersebut juga turut disita oleh polis. Demikian diberitakan Reuters, Jumaat (13/1/2012).


Selain dikenai saman dan penyitaan atas  motor mainan, orangtua dari kanak-kanak bernama Gael ini harus membayar denda sebanyak US183. 


Ibu kanak-kanak tersebut, Karla Noriega, sepertinya tidak tahan dengan keputusan dari pihak polis tersebut. Noriega pada akhirnya memutuskan untuk membawa kes ini ke media.


Setelah kes ini dimuat di media Mexico, pihak berwenang setempat pun membatalkan denda serta saman kepada kanak-kanak malang itu. Sementara  motor mainan miliknya pun dikembalikan kepada orangtua Gael.
(faj)

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved