Inilah suami yang sanggup meredah tsunami demi isteri tersayang

on 15 Ogos 2012


Namanya Hideaki Akaiwa. Saat tsunami melanda tempat tinggalnya di Ishinomaki, Hideaki sedang berada di tempatnya bekerja. Menyedari isterinya masih berada di rumah waktu itu, ia mengabaikan nasihat dari seorang profesional untuk menunggu hingga tenera datang untuk melakukan penyelamatan.

Sebaliknya, ia malah nekad ingin segera menyelamatkan isterinya. Hideaki mengambil beberapa peralatan selam (scuba), melompat masuk kedalam arus yang masih sangat deras waktu itu, melewati longgik kereta, runtuhan rumah mahupun sampah yang sedang terseret arus. Boleh saja hal itu dapat menghantarkan nyawanya tapi dengan penuh tekad bulat Hideaki tetap nekad menerjang itu semua sampai ia berhasil menemukan letak rumahnya. Sesampainya di rumahnya yang tenggelam, ia menemukan isterinya masih hidup didalam sebuah ruangan di lantai atas memanfaatkan sedikit ruang tersisa untuk bernafas. Tanpa pikir panjang ia pun menyelamatkan isterinya, berbagi respiratornya hingga Hideaki mengeluarkan isterinya dengan selamat.

Mungkin jika ia memilih menunggu relawan bergerak, Hideaki akan kehilangan isteri yang telah menemaninya selama 20 tahun.

Oh, bukan hanya menyelamatkan istrinya saja yang terjebak didalam rumah, Hideaki menyedari jika ibunya masih belum ditemukan. Ia pun kembali masuk kedalam air hendak menyelamatkan nyawanya juga.

Inilah yang disebut dengan pengorbanan, rela mengorbankan diri meski harus kehilangan nyawa untuk menyelamatkan orang lain. Ini bukan pengorbanan yang meledakkan diri sendiri demi ideologi tak jelas kebenarannya yang berakibat orang lain tak berdosa juga ikut merenggang nyawa tapi ini adalah sebuah semangat pengorbanan diri atas nama cinta kasih.


http://www.gamexeon.com/
Ranking: 5

{ 0 komen... read them below or add one }

Catat Ulasan

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved