Pemain Muda Terbaik Catur Australia Disuruh Pindah Sekolah Kerana Bertanding

on 03 Disember 2011

TRIBUNNEWS.COM - Dua pemain catur muda terbaik Australia disuruh pindah ke sekolah lain setelah meninggalkan sekolah tanpa izin selama dua minggu kerana mengikuti kejuaraan dunia, World Youth Chess Championships, di Brazil.

Dilapor Sydney Morning Herald, Sabtu (3/12/211), dua pelajar yang menuntut ilmu di SD Sydney Grammar iaitu Kevin Willathgamuwa (8) dan saudaranya Rowan (9) juga dikeluarkan dari pasukan catur sekolah ketika mengikuti kejuaraan catur Australian Schools Teams Championships di Knox Grammar meski hanya tak hadir sehari di pertandingan panjang ini.

Anak-anak ini tidak masuk sekolah selama 10 hari. Di Brazil, Kevin mendapat tempat ke-10 dari 90 peserta di bawah usia 8, dan Rowan memenangkan setengan dari permainan. Grand Master Australia Ian Rogers yang berada di pertandingan itu mengatakan jika Kevin adalah pemain terbaik di usianya di Australia.

"Ini sesuatu yang sungguh luar biasa di mana pelajar dihukum kerana tidak hadir selama dua minggu kerana mewakili Australia di kejuaraan ternama," kata Rogers. Ia menambahkan, sangat penting bagi pemain muda untuk menghadiri kejuaraan dunia bukan hanya untuk turnament itu sendiri melainkan melihat pencapaian yang dilakukan anak lain.

"Seperti yang sudah jelas kami katakan, anak-anak ini harus meninggalkan sekolah akhir tahun jika Anda membawanya ke perjalanan (pertandingan)," demikian tulis Guru Besar sekolah Grammar's St Ives, Rowena Lee, saat sang ayah Ignatius Willathgamuwa meminta izin untuk mengikuti pertandingan di Brazil.

Grammar adalah satu dari sejumlah sekolah swasta di Sydney yang menerapkan peraturan yang ketat.

Kesian..janggut Santa tersangkut di cerobong asap

PALM BEACH, KOMPAS.com — Bulan Disember telah tiba. Santa Klaus pun mulai beredar. Tidak terkecuali dengan Santa Klaus dari Florida ini. Dia benar-benar ingin melaksanakan tugas sebaik-baiknya, semirip-miripnya dengan kisah dogeng, termasuk perihal datang dari cerobong asap.

Santa yang bekerja untuk sebuah mall di Florida ini bermaksud datang dari atap mall tersebut. Sayangnya, upaya itu terhenti kerana janggut panjangnya tersangkut. Padahal, Santa itu seorang pemanjat profesional yang disewa pengelola mall untuk membuat video natal. Video natal itu akan diputar untuk anak-anak.

Akhirnya, Santa yang tersangkut itu harus melepaskan janggut panjangnya agar dapat turun dengan selamat. Pengelola mall mengatakan, Santa itu tidak ingin namanya dipublikasikan. Dikatakan pula, pada saat latihan, Santa itu dapat meluncur dengan mulus dari atap mall, tetapi ketika itu tidak mengenakan janggut.

Sumber : Kompas Cetak




Jill Price: Wanita yang mempunyai ingatan superkuat [Video]

Mahu punya kekuatan super? Bagaimana jika kamu diberikan kekuatan memori super sehingga kamu memiliki kemampuan untuk mengingat semua hal yang terjadi dalam kehidupanmu? Apakah kekuatan tersebut merupakan anugerah buatmu atau malah menjadi beban?

Hal ini benar-benar dialami oleh Jill Price, 42 tahun, yang berasal dari California, Amerika Syarikat. Dia boleh mengingat secara kronologis semua peristiwa dalam hidupnya. Memori super yang dimiliki Jill didapatnya ketika dia berusia 12 tahun.

Dia boleh mengingat segala sesuatu yang terjadi padanya, mengingat acara di televisyen, berita utama dunia, dan lain sebagainya. Jika kita menyebut sebuah tarikh, misalnya, dari 10 tahun yang lalu, Jill boleh langsung menyebutkan hari dan peristiwa apa yang terjadi pada tarikh tersebut.

Namun, bagi Jill memori super yang dia miliki dirasakannya sebagai sebuah beban. Sekitar 8 tahun yang lalu, dia menghubungi spesialis dari University of California-Irvine untuk mengatasi keadaannya.

Pada awalnya, Dr. James McGaugh, ketua pasukan yang menangani Jill, tidak yakin akan klaim yang diberikan Jill. Baru pada saat mereka melakukan ujian, iaitu dengan memberinya berbagai pertanyaan tentang peristiwa sejarah, Jill dapat menjawabnya dengan benar. Bahkan, dia membetulkan kesalahan yang terjadi dari daftar pertanyaan.

"Ingatanku telah mendominasi kehidupanku. Aku selalu teringat akan masa lalu. Seperti memutar film yang tidak pernah berhenti," kata Jill. Malang baginya, tidak hanya ingatan, tetapi juga kenangan selalu menghantuinya, kenangan baik mahupun kenangan buruk. Hidupnya menjadi sulit kerana tidak boleh melupakan kenangan buruk yang dialaminya.

Saat ini, para ahli masih belum menemukan penjelasan mahupun cara untuk menyembuhkan keadaan Jill.


sumber: Oddity Central

Akan Dibuat, Facebook Khas Umat Muslim

Sekelompok pengusaha Muslim di Turki berencana membuat situs jejaring sosial khusus warga muslim.

Seperti yang dikutip dari YN, Salamworld.com, situs jejaring sosial Muslim tersebut akan mulai dilancarkan tahun depan.

"Situs jejaring sosial tersebut akan menyatukan visi bersama umat Islam," ujar Akhmed Azimov, Vice-President dari SalamWorld.

SalamWorld yang berpejabat pusat di Istambul, akan memiliki pejabat kordinator di Moscow dan Cairo yang akan mengatur gerakannya di seluruh dunia. Situs ini pun berharap dapat miliki 50 juta pengguna dalam waktu tiga tahun.

"Inti dari projek ini adalah untuk mebuat jaringan tanpa kandungan yang dilarang oleh agama Islam," ungkap Azimov.

Azimov juga mengatakan bahawa untuk pendanaan ke depannya, mereka akan mendapat bantuan kewangan dari para pengusaha muslim di seluruh dunia.

Selain itu, SalamWorld juga akan menawarkan jasa lain seperti konsultasi keagamaan, pencarian lokasi masjid dan toko makanan halal.

"Selain itu, kami juga akan membuat sebuah ensiklopedia online, yang mirip dengan Wikipedia," pungkas Azimov.

Wow..bina pesawat ke angkasa lepas belakang rumah

NTINDA, Uganda - Pengasas Program Penyelidikan Angkasa Lepas Afrika, Chris Nsamba dianggap gila oleh sejumlah orang kerana dia mahu mengendalikan projek untuk menghantar rakyat Uganda ke angkasa lepas.

Dia yang merupakan seorang jurutera aeronautik akan melancarkan sebuah pesawat ke angkasa lepas dari pekarangan belakang rumah ibunya di sini.

Nsamba menyasarkan penerbangan angkasa lepas itu pada dekad akan datang dengan menggunakan sebuah pesawat African Skyhawk yang dalam pembinaan.

Pesawat itu dibina dengan menggunakan beberapa pekerja sukarela di pekarangan belakang rumah ibunya. - Agensi

sumber : kosmo online

Bapa bacul tendang bayi berusia 9 bulan kerana menangis


GEORGETOWN: Hanya kerana tidur terganggu akibat tangisan bayi perempuannya berusia sembilan bulan, seorang bapa 'naik hantu' dan tergamak menendang bayi itu dalam kejadian di rumah mereka di Lebuh Maccalum di sini, kelmarin.

Malah, dalam kejadian jam 7 pagi itu, lelaki berusia 26 tahun terbabit turut didakwa menghempas bayinya ke atas tilam sebelum isterinya cuba mententeramkan keadaan.

Bagaimanapun, tindakan isterinya menyebabkan wanita itu turut menerima padah apabila ditendang suaminya sehingga meminta pertolongan ibu mentua yang tinggal serumah dengan mereka.

Menurut sumber, kejadian malang menimpa bayi itu berlaku ketika ibunya berada di dapur membancuh susu dan meninggalkan anaknya bersama suami yang sedang tidur di dalam bilik.



“Lelaki terbabit terjaga daripada tidurnya apabila anaknya menangis sebelum menengking dan memarahinya

sumber : myMetro

Splish dan Splash, Ikan Mas Tertua di Inggris yang Berumur 34 Tahun


Sepasang ikan mas yang dipercaya sebagai yang tertua di Inggris, dan telah merayakan ulang tahun ke-34 mereka. Bahkan semakin tuanya, kedua ikan mas yang dimenangkan sebagai hadiah pasar malam pada tahun 1977 itu warnanya menjadi abu-abu.

Sang pemilik, Richard dan Ann Wright, dari Brockworth, Gloucestershire, mengatakan bahawa kedua ikan tersebut yang mereka namakan Splish dan Splash, telah hidup lebih lama dari empat kucing peliharaan kucing keluarga mereka.

Kedua ikan ini awalnya milik putra putri mereka yakni Matthew dan Hayley, yang berumur enam dan sembilan tahun ketika mereka membawa pulang ikan mas tersebut pasar malam di Cheltenham 34 tahun yang lalu.

Meskipun Matthew dan Hayley sekarang telah pindah untuk memulai keluarga mereka sendiri, kedua ikan tersebut tetap berada di rumah Richard dan Ann.

Ikan mas memiliki umur yang pendek dan kebanyakan tidak lebih dari sepuluh tahun, namun Splish dan Splash telah bertahan hidup selama lebih dari tiga dekad, yang membuat sang pemilik bingung tentang bagaimana keduanya berhasil hidup selama itu.

“Aku tidak tahu mengapa mereka hidup begitu lama, mereka hanya dibersihkan secara teratur dan diberi sejumput makanan setiap pagi, namun kami belum pernah melakukan sesuatu yang istimewa pada keduanya. Mereka benar-benar luar biasa.” tutur Richard.

Menurut Mail Online, Richard juga menambahkan bahawa, seperti halnya manusia, kedua ikan ini mulai menunjukkan tanda-tanda penuaan, dimana Splish dan Splash mulai kehilangan warna emas mereka dalam beberapa tahun terakhir.

Diketahui, Ikan mas bernama Tish, secara resmi diakui oleh Guinness Book of Records sebagai tertua di dunia ketika ia meninggal pada usianya yang ke-43 pada tahun 2005 lalu.

Ngeri..masih hidup walaupun badan terputus dua (full pic+video)

Kesian, badannya kena lenyek dengan kenderaan berat hingga putus dua. Tangannya asyik memegang sisa tubuhnya yang masih ada. Apa agaknya yang dia fikirkan?? Kesian



sumber : bestoneoffour.wordpress.com

Pelik..Gadis ini Tidur Telanjang Dengan Babi Selama 104 Jam

Walaupun mengakui memiliki rasa takut terhadap kuman, namun untuk instalasi seni baru, artis Miru Kim memutuskan untuk hidup dengan babi selama 104 jam, non-stop.

Bekas mahasiswa kedoktoran berusia 30 tahun ini tinggal di sebuah kandang didepan salah satu galeri di Art Basel Miami 2011, dan pengunjung dapat menontonnya telanjang, melalui jendela kaca selama empat hari.

Kim, yang merupakan puteri seorang filsuf Korea, menjadi terkenal kerana memotret dirinya dalam keadaan telanjang di tempat-tempat aneh, seperti kilang dan terowongan yang telah ditinggalkan.

Ia mengatakan bahawa pekerjaan ini membantunya mengatasi rasa takutnya, iaitu takut akan kegelapan, takut pada aktiviti yang berbahaya serta takut akan kotoran.


Dia terinspirasi untuk membuat “I Like Pigs and Pigs Like Me” setelah membaca buku Five Senese, karya filsuf Perancis Michel Serres.

“Kulit bukan hanya sebuah sampul untuk melindungi tubuh, atau membran yang memungkinkan pertukaran antara eksterior dan interior tubuh. Kulit juga berfungsi sebagai titik berbaur antara dunia luar dan batin, dan antara tubuh dan jiwa.” tutur Kim yang dikutip Mail Online.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved