7 Nama Bayi Selebriti Hollywood Teraneh

on 02 Disember 2011

Ada berbagai pilihan nama untuk para orangtua saat menamai bayi mereka. Dari berbagai pilihan tersebut, tujuh selebriti berikut ini memilih nama yang cukup aneh untuk sang buah hati.

1. Casper Lee

Puteri dari bintang Alvin and the Chipmunks, Jason Lee dan isterinya, Ceren Alkac ini lahir 10 Ogos 2008. Tidak diketahui kenapa Jason menamani anaknya Casper. Untuk nama anak perempuan, nama Casper sebenarnya kurang familiar.

2. Bear Blu Jarecki

Aktris Alicia Silverstone dan suaminya, Christopher Jarecki memutuskan menamai puteranya Bear Blu Jarecki. Bear lahir Mei 2011. Bear ertinya beruang. Entah kenapa Alicia memberi nama anaknya beruang.

3. Audio Science Clayton

Audio merupakan putera dari bintang filem A Knight's Tale, Shannyn Sossamon dan pasangannya, Dallas Clayton yang lahir pada Mei 2003. Shannyn pernah mengatakan, dia dan Dallas memang tidak pernah memikirkan dengan serius soal nama anak mereka. "Kami mencarinya lewat kamus 3-4 kali. Kami akan memanggilnya Science, atau lebih pendek, Sci," katanya.

4. Pilot Inspektor Riesgraf-Lee

Pilot merupakan anak pertama pasangan Jason Lee dan Beth Riesgraf yang lahir September 2003. Menurut Jason, nama tersebut terinspirasi dari sebuah lirik lagu band indie, Grandaddy yang berbunyi, 'He's Simple, He's Dumb, He's the Pilot'.

5. Tu Morrow

Puteri dari bintang serial tv 'Numb3rs', Rob Morrow dan pasangannya Debbon Ayer ini lahir pada April 2011. Setiap menyebut nama Tu Morrow, Anda rasanya ingin tertawa bukan?

6. Rocket Valentino, Racer Maximilliano & Rebel Antonio Rodriguez

Ketiga nama di atas adalah nama dari tiga anak sutradara Spy Kids, Robert Rodriguez. Sekadar informasi, dari lima anak yang dimiliki Robert, nama mereka semuanya diawali huruf 'R'. "Sekali kamu namai anakmu Rocket, selanjutnya kamu tidak bioleh menamainya Marty," begitu katanya.

7. Seven Sirius Benjamin

Seven, terdengar familiar bukan? Rupanya pasangan Erykah Badu dan Andre 3000 sudah lebih dulu dari David Beckham yang menamai puterinya Harper Seven. Seven Sirius Benjami lahir November 1997. Tidak ada alasan khusus kenapa Erykah menamani anaknya Seven.

Arnab Kecil Yang Anggap Dirinya Seekor Ayam

HELSINKI - Mengerami telur, mencakar-cakar tanah disekitar kandang dan bertenggek di sebuah pagar, adalah perilaku yang lazim dilakukan seekor ayam. Tapi, apa jadinya semua itu dilakukan oleh seekor arnab?
Otto, nama arnab tersebut memang menarik perhatian keluarga Ville Kuusinen di Finland. Arnab jantan berusia lapan tahun dibeli dari sebuah pertanian bersama dengan beberapa ekor ayam.
Tidak ada yang aneh saat Kuusinen yang tidak di sebuah pulau kecil di barat laut Finland, saat membawa Otto pulang. Tetapi sikapnya semakin lama, seperti mengikuti ayam yang tinggal bersamanya.
“Ketika saya pergi ke kandang ayam, arnab itu sedang mengerami telur. Kemudian saya menyaksikan bagaimana ia melompat di pagar. Awalnya ia gagal, namun ia terus menerus mencubanya sampai akhirnya ia berhasil,” ujar Kuusinen, seperti yang dilansir Reuters, Jumaat (2/12/2011).
Otto bahkan tidak suka duduk dipangkuan ataupun memakan carrot seperti kebanyakan arnab pada umumnya. Arnabkecil itu menyukai makanan ayam dan bermain dengan ayam.
Namun Otto masih memiliki naluri arnab,. Hal ini terlihat ketika seorang tamu datang dia kabur dan bersembunyi. Namun Otto berhasil dipancing keluar ketika ditunjukkan roti kismis.
(faj)

Gila ..jual bayi hanya USD25

LOS ANGELES - Seorang lelaki berusia 39 tahun dipenjara selama enam tahun setelah didapati berusaha menjual bayi perempuannya. Bayi mungil yang baru berusia lapan bulan itu dijual seharga USD25 .


Transaksi penjualan bayi ini berlangsung di luar sebuah pusat perbelanjaan Walmart, di California, Amerika Syarikat (AS).


Patrick Fousek, lelaki yang pada saat itu diduga berada di bawah pengaruh ubat-ubatan, akhirnya dijatuhi hukuman oleh pihak pengadilan, atas tindakan memalukannya ini.


Sebelumnya, hakim menolak permintaan banding yang diajukan oleh kuasa hukum tersangka untuk mendapatkan hukuman masa percubaan.


Fousek sempat mengungkapkan penyesalannya kerana cuba menjual bayinya.


“Saya sangat menyesal, saya berharap tidak pernah melakukannya. Saya meminta pihak pengadilan untuk mempertimbangkan masa percubaan agar boleh pulang ke rumah,” ujar Fousek seperti yang dilapor California Salinas , Jumaat (02/12/2011).


Penjualan bayi ini terbongkar saat Fousek dan ibu dari bayi, Samantha Tomasini, ditangkap pada Jun 2010. Mereka ditahan saat dua orang perempuan melaporkan pasangan kumpul kebo tersebut cuba menjual bayi mereka.

Wajah Baru Menara Eiffel

PARIS – Siapa yang tidak kenal dengan Menara Eiffel di Paris, Perancis. Menara itu khabarnya akan ditukar menjadi “hutan” hijau raksasa yang terdiri dari 600.000 tanaman.
Rencana kontroversi ini akan menjadikan Menara Eiffel sebagai objek pelancungan yang benar-benar ramah lingkungan. Perubahan ini merupakan sebahagian dari skema lingkungan.
Namun berbagai pihak menyatakan penolakannya terhadap rencana ini. Mereka menilai rencana itu dapat merubah bentuk asli Eiffel, yang setiap tahunnya mampu menarik sekitar tujuh juta pelancungan dari berbagai negara.
Ginger, sebuah perusahaan yang memiliki kepakaran dalam projek-projek ekologi, berada dibalik skema in. Mereka menyebutkan projek ini dapat selesai dalam waktu dua tahun.
Perincian skema tersebut dibocorkan oleh Suratkabar Perancis, Le Figaro. Ginger memperkirakan bahawa skema ini mampu melepaskan 84,2 ton karbondioksida dan menyerap 87,8 ton lainnya untuk dirubah menjadi “karbon positif”.
“Projek ini masih rahsia namun waktu yang diberitakan oleh Le Figaro benar”, ungkap salah seorang Juru Bicara Ginger, seperti yang dilansir Orange (01/12/2011)
Pihak perusahaan kelak akan menjuluki Eiffel dengan sebutan “paru-paru” hijau bagi seluruh Paris.
Menara Eiffel yang memiliki tinggi 1.063 kaki akan menjadi unggulan ekowisata Perancis. Pengolala menara bahkan sudah mulai memperkenalkan ratusan keranjang tanaman, serta sistem irigasi yang terdiri dari 12 ton paip getah untuk merawat tanaman di menara Eiffel.
(faj)

Anjing tembak majikannya

INILAH.COM, Salt Lake City – Seekor anjing menembak majikannya yang seorang pemburu burung.

Si majikan rupanya meletakkan sembarangan shotgun 12-gauge miliknya di perahu yang hendak ia tumpangi bersama sang anjing.

“Lelaki ini sedang berburu itik dengan kawannya. Ia sedang turun dari perahu untuk mengatur umpan,” ujar Deputi Sheriff Kevin Potter.

Senapang berburu lelaki berusia 46 tahun itu tak sengaja dipijak anjingnya dan meletus. Tak jelas ketika itu apakah pengamannya terpasang atau tidak.

Lelaki itu tertembak dari jarak tiga meter dengan peluru untuk burung, menyebabkan 27 pelet logam berhamburan ke arahnya.

Beruntung ia tak terluka serius kerana mengenakan boot panjang yang biasa digunakan untuk masuk ke dalam air cetek.

Tori Spelling mengaku terkejut suami tweet foto payudaranya

Artis Tori Spelling, anak produser ternama Aaron Spelling, terkejut setengah mati setelah fotonya yang memperlihatkan payudaranya diposting ke Twitter oleh suaminya, Dean McDermott. Demikian dilapor Daily Mail, Khamis (1/12/2011),

Tori yang juga bintang reality show mengatakan dirinya benar-benar tak boleh berkata apapun saat dua minggu lalu Dean mem-posting foto anaknya Liam yang berusia empat tahun. Sayangnya, ia tidak melihat jika di belakang sang anak, nampak sang isteri tak mengenakan atasan berbaring di ranjang kerana sedang menyusui bayi yang dilahirkannya Oktober lalu dan diberi nama Hattie.

"Saya mengatakan apa yang harus dilakukan? saya seorang ibu dan sedang menyusuinya," kata artis berusia 38 tahun saat diwawancarai CNN.
"Saya tak boleh marah (kepada suami saya). Ini benar-benar insiden. Satu hikmah yang saya ambil adalah jika seseorang ingin men-tweet foto payudaranya sebaiknya dilakukan saat sedang menyusui kerana bentuknya sungguh indah," katanya lagi.

Dean kemudian menghapus foto itu dari akaun Twitter-nya ketika tahu kejadian itu dan mengaku melakukan kesalahan. "Ini benar-benar kejadian yang tak disengaja. Saya mengambil foto (Liam) dan tidak melihat apa yang ada di belakangnya," jelas aktor berumur 45 tahun itu.

Kecelakaan, Tangan Lelaki ini Jadi Ikan Lumba-Lumba

SOFIA - Seorang lelaki kehilangan lengannya dalam sebuah kecelakaan tragik, namun seniman tato berhasil merubah lengan lelaki itu menjadi kepala ikan lumba-lumba.

Heine Braek memutuskan untuk merubah bentuk luka menjadi kepala ikan lumba-lumba, dirinya meminta seorang seniman tato asal Bulgaria, Valio Ska untuk mengubahnya menjadi tato tiga dimensi berbentuk lumba-lumba.

“Ketika saya berusia 13 tahun saya cuba mengambil jalan pintas dibahagian atas kereta yang mulai bergerak. Saya kehilangan keseimbangan dan terjatuh," ujar Braek, seperti dikutip Daily Mail, Jumaat (2/12/2011).

"Hal pertama yang saya lihat sesudah operasi adalah bentuk lengan saya yang seperti kepala lumba-lumba. Saya memutuskan untuk melakukan sesuatu dengan lengan saya, dan saya menghubungi Valio untuk membuatnya menjadi sebuah tato timbul. Teman-teman saya menyukainya dan saya pun gembira melihat bentuk tangan saya,” tambahnya.

Ska yang menjalankan “Sofia Ink” di Bulgaria memerlukan waktu sekitar 3.5 jam untuk menyelesaikan pekerjaannya yang cukup rumit.(rhs)

Mahu tahu penyakit anda apa?Ludahkan Saja iPonemu

Sudah sering kami bahas ponsel juga oleh digunakan untuk mendiagnosis kesihatan anda tetapi yang satu ini paling grand dan paling . . . . . hebat. Peneliti dari Korea Advanced Institute for Science and Technology (KAIST)telah berhasil menemukan bahawa layar jenis capacitive yang ada di iPhone boleh digunakan untuk menganalisa jenis bakteria. Katanya layar Capacitive itu boleh mengenali jenis bakteria yangn berasal dari cairan seperti pada saat kita bersin tetapi tiap orang tak mahu sampel ludahnya ada di layar ponsel mereka. Untuk boleh menganalisa tentu saja selain anda harus bersin tepat di layar ponsel, ada aplikasi khusus untuk membantu analisa tersebut. Hmmmm, abis itu ada yang pinjam tuh ponsel, sukurin bisa ketularan. :-)

Kesian..Diterima Kerja Tetapi Ginjal Ghaib

Seorang lulusan Universiti di China mengalami kejadian mengyedihkan pada pengalaman kerja pertamanya setelah lulus.

Xiaohai (nama samaran), 25 tahun, baru saja lulus dari Universiti. Berniat mencari kerja, ia tertarik dengan sebuah iklan lamaran pekerjaan dari Jie'ao Medical Equipment Sales Co Ltd. Surat lamaran dikirim dan ia diterima.

Awalnya semua berjalan lancar, Xiaohai sempat menjalani sebuah medical check-up yang katanya menghabiskan biaya sebesar 3 ribu yuan dan ditanggung oleh perusahaan dimana ia bekerja. Namun semua mulai berubah menjadi mimpi buruk semenjak pemuda ini mengetahui dari bosnya, Wang Jin, bahawa perusahaan tempat ia bekerja, bergerak di bidang penjualan ginjal manusia.

Wang yang mengetahui cerita sebenarnya dari perusahaan itu memutuskan untuk berhenti bekerja, tapi sukar dilaksanakan kerana kad penduduk miliknya masih dipegang Wang Jin.

Wang Jin nampaknya tidak suka dengan situasi ini dan mengirim empat orang untuk menemani 'perjalanan bisnis' Xiaohai.

Di sebuah pusat kesihatan di daerah Xuzhou, Provinsi Jiangsu, Xiaohai dijerat. Empat orang 'teman' kerjanya membuat dia pengsan dengan meminum sebuah botol minuman yang disediakan oleh seorang jururawat.

Ketika terbangun keesokan paginya, sedarlah Xiaohai atas apa yang baru saja dia alami. Sebuah ginjalnya sudah hilang. Staf hospital mengatakan operasi itu sudah disetujui oleh salah seorang keluarganya. Kini dia tahu bahawa medical check-upnya dulu kemungkinan adalah untuk memeriksa keadaan ginjalnya yang akan dijual.

Wang lalu menawarkan wang sebanyak 30,000 yuan untuk Xiaohai, plus tambahan uang sebesar 30,000 yuan lagi dibayar kemudian. Wang juga merayu Xiaohai untuk menjadi direktur cawangang usahanya yang nanti akan ia buka di kampung halaman pemuda itu. Tapi Xiaohai menemukan sudah ada dua orang lainnya yang mengalami pengalaman serupa.

Bersama dua orang tersebut, pemuda ini melaporkan pengalaman pahit mereka ke polis. Polis kemudian segera menangkap Wang Jin dan juga seorang petugas dari hospital di Xuzhou atas tuduhan penjualan organ manusia. Hukuman bagi penjual organ manusia di China adalah penjara dengan waktu maksima 15 tahun penjara.

sumber

Botol Tembakau Cina, Laku Dengan Harga 2 juta poundsterling Mengejutkan Dunia Seni

Dengan tinggi hanya tiga inci, miniatur botol tembakau China mengejutkan dunia seni setelah laku dijual seharga 2 juta poundsterling .

Para kolektor sepertinya begitu ingin memiliki artefak yang sangat berharga ini, dan saling bersaing dalam penawaran sehingga membuat harganya naik lima kali ganda dari perkiraan pra-penjualan 400 ribu poundsterling .

Barang antik dari abad ke-18 ini akhirnya berhasil menjadi milik seorang kolektor swasta di Asia melalui telefon seharga 2 juta poundsterling, menghancurkan rekod dunia untuk sebuah botol tembakau yang sebelumnya dicetak 18 bulan lalu.

Botol tembakau ini dihiasi dengan adegan dekoratif lanskap China dan potret seorang wanita muda, serta memiliki sumbat botol dari mutiara. Botol ini diciptakan dalam bengkel Istana Kekaisaran di Peking (sekarang Beijing) selama pemerintahan Kaisar Qianlong.

Alasan kenapa botol-botol tembakau ini menjadi tumpuan para kolektor kerana para pembuatnya menggunakan berbagai macam teknik berebeza untuk membuat setiap objek.

Jade, kaca, gading, pernis, porselin, perunggu, perak dan batu, adalah bahan-bahan yang digunakan untuk menciptakan warna-warna cerah yang menghias masing-masing objek.

Diketahui, tembakau menjadi popular di China selama awal abad ke-17 dan selama pemerintahan Kaisar Qianlong antara tahun 1736 dan tahun 1795, produksi botol tembakau in berada di puncaknya.

Pelik..Perempuan Ini Dipenjara kerana Diperkosa

SEORANG perempuan Afganistan yang diperkosa suami dari sepupunya menghadapi dilema yang amat sulit, iaitu menikahi pemerkosanya atau menghabiskan 12 tahun hidupnya di penjara. Meski sangat berat, ia putuskan pilih opsyen pertama, menikahi pemerkosanya, demi bebas dari penjara, kehormatannya, dan masa depan puteri ciliknya yang lahir dari hasil pemerkosaan itu.

Kejaksaan Afghanistan, Rabu (23/11/2011), menegaskan tentang opsyen itu. Kejaksaan negara itu mengumumkan, seorang korban pemerkosaan, yang dipenjara kerana perzinaan, diberi pilihan untuk menikahi pemerkosanya dan masa hukumannya dikurangi dari 12 tahun menjadi hanya 3 tahun. Pihak kejaksaan mengatakan, perempuan itu menyatakan bersedia.

Gulnaz, , kini berusia 21 tahun dan pemerkosaaan itu terjadi dua tahun lalu. Pengadilan mengatakan, ia dihukum 12 tahun penjara kerana perzinaan. Saat ini dia masih meringkuk di penjara Baghbadam di pinggiran Kabul. Ia menjalani hukumannya bersama anaknya, hasil dari peristiwa pemerkosaan itu.

Pemerkosaan tersebut, yang menurut pengadilan merupakan perzinaan, merupakan aib, bukan hanya bagi dia tetapi bagi komunitinya. Maka, dia diberi pilihan untuk menikahi penyerang agar boleh keluar dari penjara dan melegitimasi bayi perempuannya di mata masyarakat Afganistan yang konservatif. Gulnaz yang saat diwawancara CNN sambil menimang puterinya di pangkuannya menjelaskan, pilihan menikah merupakan satu-satunya cara ia boleh keluar dari penjara dan memulihkan martabatnya.

“Puteri saya, anak kecil yang tidak bersalah. Siapa yang tahu saya akan punya anak dengan cara seperti ini. Banyak orang mengatakan kepada saya bahawa setelah puterimu lahir berikan saja kepada orang lain, tetapi bibi saya mengatakan kepada saya untuk menjaga dia sebagai bukti bahawa saya tidak bersalah.”

Dia ingat hari yang mengubah hidupnya dua tahun lalu itu, yang merupakan awal dari mimpi buruk yang panjang. Si penyerang tiba di rumah ketika ibu Gulnaz pergi untuk sebuah kunjungan singkat ke hospital. “Pakaiannya (pemerkosa) kotor pada saat itu kerana ia pekerja kontrak,” katanya kepada CNN dalam sebuah wawancara eksklusif. “Dia menutup pintu dan jendela. Saya pun mulai berteriak, tapi ia membuat saya diam dengan meletakkan tangannya di mulut saya,” katanya.

Gulnaz mengatakan, dia pada awalnya berupaya untuk menyembunyikan peristiwa itu kerana takut akan dibunuh sebab telah menimbulkan malu atau aib. Tetapi, aib itu terbuka juga. Beberap bulan setelah pemerkosaan itu, ia mulai menunjukkan tanda-tanda kehamilan, berupa mual dan muntah-muntah di pagi hari. Ia tidak boleh menyembunyikannya lagi. Penyelidikan pun dimulai dan terbukti bahawa telah terjadi perzinaan.

Bukannya mendapat simpati, ia malah didakwa. Namun ia menilai, dirinya masih beruntung kerana mendapatkan kesempatan kedua. Banyak perempuan dalam posisi sepertinya telah dibunuh di Afganistan kerana insiden seperti itu membuat malu keluarga atau masyarakat.

Seorang juru cakap Jaksa Agung Afganistan, Rahmatullah Nazar, mengatakan, hukuman terhadap Gulnaz dikurangi menjadi hanya tiga tahun dan bahawa kesalahan utama dia adalah tidak melaporkan pemerkosaan yang menimpanya lebih awal.

Pengacara Gulnaz, Kim Motley, mengatakan, kliennya baru hari Selasa diberi tahu bahwa hukumannya dikurangi dan tidak ada pemberitahuan resmi soal itu.

Rahmatullah Nazari mengatakan, penyelidikan pihak kejaksaan menyimpulkan, tak ada pemerkosaan. Yang terjadi adalah hubungan seks di luar nikah. Maka, keduanya, si lelaki penyerang dan Gulnaz dihukum kerana melakukan perzinaan. “Gulnaz mengatakan bahawa dia diperkosa. Tapi kerana dia melaporkan kejahatan itu empat bulan kemudian, kami tidak boleh menemukan bukti (pemerkosaan) tersebut,” kata Nazari. “Dia dihukum kerana tidak melaporkan kejahatan itu pada waktunya.”

CNN mencari pemerkosa Gulnaz ke sebuah penjara di Kabul. Lelaki itu membantah berhubungan seks dengan Gulnaz. Dia mengatakan, dia menjalani hukuman kerana dituduh melakukan pemerkosaan. Dokumen putusan hukumannya menunjukkan, dia dipenjara kerana “zina”.

Para aktivis HAM mengatakan, kes pemerkosaan sering ditangani sebagai perzinaan dalam sistem pengadilan di Afganistan.

Sementara Nazari menambahkan, bagaimanapun, Gulnaz akan segera menerima pengampunan presiden. “Ada kemungkinan kuat bahawa ia akan diampuni berdasarkan sebuah dekrit presiden pada hari-hari penting mendatang seperti pada Hari Raya Maulid Nabi atau tahun baru Afganistan,” kata Nazari.

Menurut Nazari, penyelidikan pihak kejaksaan Afganistan menyimpulkan, Gulnaz dan si penyerang telah beberapa kali berhubungan seks berdasarkan suka sama suka. Beberapa bulan kemudian, ketika Gulnaz ketahuan hamil, kata Nazari, keluarga mereka bertemu untuk menyelesaikan masalah melalui pola pembayaran ‘ganti rugi’. Ketika pembahasan itu buntu, Nazari mengatakan, tuduhan perkosaan dibuat.

Pengadilan akhirnya menemukan, kedua belah pihak bersalah telah melakukan perzinaan. Gulnaz dihukum penjara dua tahun, dan si penyerang tujuh tahun. Sebuah putusan di pengadilan kemudian menaikkan hukuman Gulnaz menjadi 12 tahun. Pada pengadilan ketiga, yang terjadi bulan lalu, memutuskan bahawa Gulnaz hanya menjalani tiga tahun dari masa hukumannya. Pengadilan itu menyatakan, dia dihukum bukan kerana perzinaan melainkan kerana tidak melaporkan kejahatan itu lebih awal.

Sepanjang wawancara dengan CNN, Gulnaz menjadi emosional tetapi konsisten dan jelas dalam menceritakan kisahnya bahawa insiden pemerkosaan hanya sekali terjadi oleh seorang penyerang, iaitu suami dari sepupunya. Peristiwa itu terjadi saat ibunya berkunjung ke hospital dan ia sendirian di rumah.

'Wanita Jelmaan' tukar jadi lelaki sejati

IPOH: “Alhamdulillah, Allah membuka pintu hati saya untuk berubah, sekali gus membolehkan saya memenuhi amanat arwah bapa sebelum dia meninggal dunia awal tahun ini.”

Itu kata Baby atau nama sebenarnya Ismail, 29, seorang daripada 40 mak nyah yang menyertai aktiviti pemulihan dinamakan Program Mukhayyam anjuran Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di sebuah resort di sini, selama tiga hari, bermula kelmarin.

Ismail berkata, selepas bapanya meninggal dunia, keinginannya untuk kembali menjadi lelaki normal semakin kuat dan dia mula mendalami ilmu agama dan mendekatkan diri kepada Allah.

Menurutnya, selepas mendapat tahu mengenai Program Mukhayyam, dia mendapatkan maklumat lanjut dan mendaftar diri sebagai peserta kerana percaya ia medan terbaik untuk kembali ke pangkal jalan.

“Saya tertarik menyertai Program Mukhayyam kerana program keagamaan ini diadakan secara santai dan tanpa diskriminasi. Insya-Allah selepas tamat program ini, hala tuju saya lebih jelas,” katanya.

Marah pegawai minta rasuah,lelaki lepaskan ular berbisa di Pejabat Tanah

Protes terhadap beratnya birokrasi di India berubah menjadi “beracun” ketika seorang pawang yang marah melepaskan tiga beg yang penuh berisi ular berbisa di kaki para pegawai di pejabat pajak negara tersebut, pada Rabu (20/11/2011) kelmarin.

Aksi pawang yang melepaskan hampir 40 ekor ular berbisa, termasuk empat ular kobra yang mematikan ini, membuat para staf bergegas ke pintu keluar saat puluhan reptilia ini mulai merayap di lantai pejabat tanah di kota Harraiya, di Uttar Pradesh.

Menurut theaustralian, orang-orang yang tidak sempat melarikan diri, mengambil inisiatif memanjat ke atas meja untuk menghindari gigitan ular-ular tersebut, sementara yang lain mengibas-ngibaskan potongan kain untuk menakut-nakuti mereka.

“Ular mulai memanjat meja dan kursi ratusan orang berkumpul di luar ruangan, beberapa dari mereka memegang tongkat. Berteriak bahawa ular harus dibunuh,” kata Ramsukh Sharma, seorang pegawai, yang mengatakan bahawa ular itu menyebabkan kekacauan di pejabat itu.

Ular-ular itu akhirnya dapat ditangkap kembali oleh polis dan staf dari Jabatan Kehutanan negara, namun pawang ular yang melepaskan mereka, Hukkul Khan yang tinggal di desa Lara, masih dalam pencarian.

Warga setempat mengatakan bahawa Khan sering dipanggil ketika ada ular terlihat dan dia membantu menangkap mereka.

Alasan kemarahan Khan disebabkan oleh sikap pegawai dipejabat tersebut yang telah memblokir rencana untuk memberinya sebidang tanah, yang akan digunakan sebagai tempat untuk memelihara ular-ular yang telah ia tangkap. Dimana Khan menyatakan bahwa mereka meminta wang rasuah ntuk meluluskan dokumen itu.

Bahar Dutt, aktivis hak-hak binatang yang telah bekerja selama lapan tahun dengan pawang ular di India, mengatakan bahawa banyak dari mereka berjuang untuk menemukan pekerjaan baru untuk mereka setelah praktek itu dilarang hukum di India.

Pushkar Raj, sekretaris jenderal People’s Union for Civil Liberties, mengatakan bahawa insiden tersebut mencerminkan semakin meningkatnya frustrasi di kalangan masyarakat India terhadap korupsi dalam birokrasi negara itu.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved