Toyota Fun-Vii, Kereta Berbentuk Smartphone Atau Smartphone Berbentuk Kereta? [Video]

on 30 November 2011

Toyota telah mempamerkan sebuah produk automotif baru mereka yang dilengkapi dengan sistem perwarnaan paling canggih dalam industri dunia automotif.

"Sebuah kereta harus dapat menggugah emosi kita. Jika tidak menyenangkan, maka itu bukan kereta."

Itulah yang dikatakan oleh Akio Toyoda, presiden dari Toyota dalam sebuah pameran yang diadakan di Tokyo. Kalimat itu nampaknya ia rangkai dalam rangka mempertunjukan kereta multimedia baru milik perusahannya, Toyota Fun-Vii. Toyota Fun-Vii (Vehicle interactive internet) memiliki lapisan body khusus yang memungkinkan body tersebut berfungsi seperti layar sentuh pada smartphone. Layar tersebut boleh untuk menampilkan output, mahupun menerima input dari pemilik kereta. Layar ini dapat terhubung ke iPad, dan pengguna dapat mengganti gambar pada layar tersebut dengan gambar yang ia miliki, atau bahkan jika mahu, pengguna dapat menonton video langsung dari body kereta miliknya. Keistimewaan lainnya, kereta ini juga memiliki sistem yang mampu mengenali siapa pemiliknya dan akan menyambut sang majikan ketika hendak memasuki kereta.

Selain berbagai fungsi "kecantikan" diatas, Toyota juga memanfaatkan teknologi internet untuk kegunaan lain yang mungkin lebih penting. Seperti melaporkan keadaannya saat ini kepada website dealer untuk melalkukan check-up berkala.

Bila kereta ini keluar, Toyota sendiri belum memastikan tarikhnya. Pameran kereta Toyota Fun-Vii ini memang dilakukan khusus untuk memperlihatkan kepada para peserta pameran mengenai betapa besarnya potensi fitur tambahan pada kerata masa depan karya mereka.



sumber : Daily Mail
video: YouTube/AP

Wow..polis cam penjenayah hanya melalui bentuk hidung

LANCASHIRE - Seorang perampok bersenjata yang menutup wajahnya dengan topeng ternyata masih boleh diungkap identitinya oleh polis. Polis menggunakan metode canggih untuk mengidentifikasi perompak melalui bentuk hidung.

Liam Gould mengira dapat lepas dari aksi perompakan yang dilakukan terhadap sebuah kedai. Memakai jaket yang menutupi hingga kepala dan topeng serta sarung tangan, Gould dengan santai melakukan aksi kejahatannya. Demikian diberitakan Daily Mail, Rabu (30/11/2011).

Tetapi polis yang yakin bahwa Gould adalah penjahat kambuhan, petugas pun melakukan pemeriksaan melalui pihak forensik menggunakan data yang ada. Lewat program komputer, polis membandingkan fotonya dengan rekaman video keamanan yang ada di kedai tempat korban kejahatan Gould.

Para ahli forensik memfokuskan rekayasa foto itu pada bagian atas hidung Gould serta matanya. Mereka membandingkan ukuran dan bentuk dari hidung perampok berusia 24 tahun tersebut.

Usaha para ahli pun berhasil. Mereka berhasil menyetarakan data forensik yang mereka miliki dengan rakaman video yang ternyata sepadan dengan ciri-ciri Gould.

Tidak lama kemudian, Gould pun langsung ditangkap dan dimasukkan ke penjara.
Saat ini Gould hadir dalam pengadilan di Preston Crown, Lancashire. Dirinya dipenjara selama tiga tahun dan mengaku bersalah melakukan kejahatan perompakan.
(faj)

Pilot Qantas Bercumbu Dengan Penumpang

AFP Canberra - Syarikat penerbangan Australia, Qantas tengah menyelidiki seorang pilotnya yang dilaporkan bercumbu dengan salah seorang penumpang wanita saat penerbangan ke Australia. Kejadian itu terjadi di dalam pesawat Airbus A380 dalam perjalanan dari London, menuju Australia.

Menurut sumber-sumber seperti dilansir Herald Sun, Selasa (29/11/2011), saat kejadian pada Jumaat, 25 November lalu, pilot Qantas itu duduk di kelas bisnis pesawat penerbangan QF32.

Saat itu, para penumpang kelas bisnis dikejutkan dengan tingkah pilot yang mabuk asmara itu. Selama penerbangan, lelaki itu terus duduk di pangkuan seorang penumpang wanita kelas bisnis. Kedua insan itu pun asyik bercumbu, tak peduli dengan keadaan sekitar.

Adegan itu dilakukan di bahagian premium mewah pesawat di mana kerusinya dilengkapi dengan partisyen untuk privasi. Pilot tersebut saat itu sedang tidak bertugas dan tidak mengenakan seragam pilotnya.

Pilot tersebut sempat ditegur dua kali oleh kru pesawat kerana para penumpang terganggu oleh perbuatannya. Setelah dikomplain berulang kali, sang pilot akhirnya pindah ke kelas ekonomi meninggalkan penumpang wanita tersebut.

Wanita itu akhirnya turun dari pesawat setelah tiba di Singapura. Pilot itu pun kemudian kembali duduk di kabin kelas bisnis saat pesawat kembali melanjutkan perjalanan ke Sydney, Australia.

Belum jelas apakah pilot tersebut telah mengenal wanita itu sebelum naik pesawat atau apakah saat itu dia sedang mabuk setelah meminum anggur yang ditawarkan untuk para penumpang kelas bisnis.

Juru bicara Qantas membenarkan insiden tersebut. "Qantas tahu mengenai insiden yang melibatkan seorang anggota kru yang sedang bepergian dengan pesawat QF32. Masalah ini tengah diselidiki secara internal sesuai peraturan Qantas," kata juru bicara tersebut.

Organisasi Asosiasi Pilot Australia dan Internasional (AIPA) bertekad akan membela pilot tersebut. Wakil Presiden AIPA Kapten Richard Woodward mengatakan, dirinya telah mendengar insiden itu dan tengah mengumpulkan keterangan lebih detail.

"Hak-hak anggota ini, sama seperti yang lainnya, akan dibela oleh AIPA jika memang diperlukan," tegas Woodward.

Kisah percintaan rusa dan kambing biri-biri di Zoo Yunnan gemparkan dunia internet


Yunnan Wild Animal Park’s “sheep falls in love with spotted deer [Sika Deer]” affair has attracted people’s attention and though a majority of people both believe and support the “love” of two animals, this affair has also been questioned and met with suspicion by many. November 26, zoo officials posted mating photos on their microblog to respond to these suspicions.


After squatting and watching for 4 days, a zookeeper captured this photo to respond to doubting netizens. This photo on weibo attracted many netizens’ attention, and even shows that “love conquers all”.




Mahasiswi Cantik Dari Taiwan, Nyaris Ditelanjangi Monyet Bali

Charmian Chen, seorang mahasiswi cantik dari Taiwan yang kebetulan juga sebagai model, mengunjungi hutan monyet di Ubud, Bali bulan Oktober lalu. Namun yang membuat mukanya menjadi merah padam, adalah perangai dua ekor monyet penasaran” yang hampir saja menelanjanginya.

Mahasiswi berusia 22 tahun, itu sedang bercuti di pulau Bali dan memutuskan untuk memberi makan kera ekor panjang ketika ia sedang sendiri.

Mungkin kedua monyet ini melihat sepotong jagung yang nyangkut pada pakaia Chen (atau mungkin terpesona dengan kecantikannya), mereka kemudian berusaha menarik sarung yang dipakainnya.

Meskipun Chen berusaha menghalangi aksi ‘brutal’ kedua monyet ini, salah satu primata ini berhasil menarik turun sarung yang dipakainnya, sehingga model berparas cantik ini harus menutupi tubuhnya dengan tangan.

Namun, gambar ini segera menjadi hit di internet. Bahkan fotonya ini menjadi berita utama di negaranya, Taiwan dimana stesen TV setempat memintanya untuk tampil dan menceritakan pengalamannya tersebut.

“Pada awalnya foto-foto itu saya anggap lucu, tetapi ketika saya kembali ke Taiwan, banyak orang yang mengirmkan permintaan teman di akun Facebook saya. Aku berpikir itu agak aneh dan kemudian salah satu dari mereka mengatakan mereka pernah melihat gambar-gambar tersebut dan aku benar-benar terkejut,” tuturnya yang dkutip Mail Online.

Gila..budak 3 tahun maut kena hukuman 'basuh' bapa

PARIS: Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun maut selepas bapanya memasukkannya ke mesin basuh dan menghidupkan suisnya sebagai hukuman.

Christophe Champenois, 33, dituduh mengikat tubuh kanak-kanak itu, Bastien yang telanjang bulat dan dimasukkan ke mesin basuh di kediaman keluarga terbabit dekat Paris. Champenois dikatakan ingin menghukum kanak-kanak itu selepas dia membuang lukisan rakan sekelasnya ke mangkuk tandas. Ibu Bastien, Charlene, 25, mengeluarkan anak lelakinya dan mendukung tubuh mangsa yang terkulai sebelum berkejar ke rumah jiran sambil memberitahu anak lelakinya itu jatuh tangga.


Jiran terbabit, Alice, menceritakan mengenai detik menyayat hati itu.


“Saya mendukungnya dan berasa seperti boneka yang patah. Saya dapat rasakan degupan terakhir jantungnya. Charlene tidak bergerak dan mukanya merah padam. Dia tidak faham yang anak lelakinya sudah tidak bernafas lagi,” katanya.


Pasangan itu tetap mengatakan Bastien mengalami kemalangan dan jatuh tangga.


Bagaimanapun, anak perempuan pasangan itu yang berusia lima tahun mendedahkan adik lelakinya dikunci dalam mesin basuh dan ia bukan kali pertama berlaku.

sumber : myMetro

Datuk 63 tahun,makan bedak dan sabun sejak 17 tahun lalu

KUALA KANGSAR: “Bagi orang lain, perbuatan ini dianggap tidak masuk akal dan boleh menjejaskan kesihatan, tapi bagi saya ia menjadi menu harian sejak 17 tahun lalu,” kata Mohd Razali Ishak, 63, yang mempunyai tabiat luar biasa apabila menjadikan sabun mandi dan bedak sebagai makanan kegemarannya.

Bapa kepada sembilan anak yang juga bekas penoreh getah itu berkata, pada mulanya dia hanya makan bedak, namun menambah ‘menu’ eksotiknya dengan memakan sabun mandi sejak tujuh bulan lalu.


“Saya mula makan sabun mandi selepas tertarik melihat bentuk dan baunya. Selepas menggigit sedikit cebisannya, saya rasa ia begitu enak dan sejak itu mula menjadikannya makanan harian.


“Sejak tujuh bulan lalu, saya mula makan bedak talkum pula, juga kerana saya suka baunya yang harum. Kini saya mampu menghabiskan dua atau tiga botol bedak 100 gram sehari,” katanya ketika ditemui di rumah anaknya di Padang Rengas di sini, semalam.


Segelintir penduduk yang mendapat tahu mengenai minat pelik warga emas itu yang tinggal di Kuala Lipis, Pahang pada mulanya beranggapan Mohd Razali tidak waras.


“Saya akui pada beberapa tahun pertama dulu bukan saja jiran sekampung, malah anak-anak termasuk isteri mengatakan saya gila.



“Selepas gagal meyakinkan mereka, saya membuat keputusan pergi menjalani pemeriksaan di sebuah hospital dan keputusannya mengesahkan saya waras,” katanya. Dia yang berasal dan tinggal di Sungai Temau, Kuala Lipis berkata, sehingga sekarang, dia masih tidak tahu punca dan kenapa dia memiliki tabiat pelik itu.


“Sudah ribuan kali saya ditanya soalan ini, tapi saya sendiri tidak tahu jawapannya. Ia masih menjadi misteri bagi saya dan keluarga. Tabiat ini bukan sengaja diada-adakan untuk mencari publisiti kerana tiada sebab untuk saya buat begitu,” katanya.


Bagaimanapun, Mohd Razali tidak menolak kemungkinan ia ada berkaitan dengan unsur mistik kerana pernah menemui pengamal ilmu perubatan tradisional dalam usahanya menghentikan tabiat ini.


Katanya, usahanya itu selepas gagal mendapatkan jawapan daripada doktor bertauliah, juga menemui jalan buntu menyebabkan dia berserah segala-galanya kepada Tuhan.


“Isteri (Rohani Yusup, 57,) dan anak-anak sudah berputus asa menasihatkan saya supaya berhenti. Malah, isteri pernah cuba meletakkan tepung gandum dalam bekas bedak kerana bimbang saya jatuh sakit kerana makan bedak setiap hari.


“Namun, usaha itu gagal kerana saya dapat membezakan rasanya. Saya tidak tahu bagaimana menjelaskan perasaan saya ketika makan bedak dan sabun, tetapi jika sehari tidak menjamahnya, saya gelisah seperti ada sesuatu tidak kena,” katanya. Sementara itu, anak Mohd Razali, Roslinda, 32, berkata, dia dan adik beradik lain sudah letih menasihatkan bapa mereka supaya berhenti mengamalkan hobi pelik itu.


“Kami percaya ayah menjadi begini akibat terkena buatan orang menggunakan sihir atau ilmu hitam. Justeru, saya berharap jika ada pihak boleh membantu merawat penyakit ‘unik’ ayah ini.


“Kami tidak mahu ayah meneruskan tabiatnya makan bedak dan sabun mandi kerana bimbang bakal memudaratkan lagi keadaan kesihatannya yang semakin uzur sekarang,” katanya.

sumber : myMetro

Setelah 60 Tahun, Pencuri Kembalikan Wang Yang Dicurinya

SEATTLE - Seorang lelaki yang mengaku mencuri di kedai Seattle Sears berpuluh-puluh tahun lalu mengembalikan wang curian dengan bunganya.

Pada pukul 10 pagi, seorang lelaki separuh baya memberikan sebuah sampul surat yang ditujukan kepada manager kedai. Di dalam sampul surat tersebut terdapat sebuah surat dan selembar wang kertas sebesar USD100.

"Pada tahun 40-an, saya mencuri wang dari mesin cashier sejumlah USD20. Saya ingin mengembalikan uang tersebut sebanyak USD100," demikian tulis surat tersebut.

"Saya rasa dia merasa bersalah atas apa yang dilakukannya pada 60 tahun yang lalu," ujar manager kedai seperti dilansir Associated Press, Selasa (29/11/2011).

Meski kamera kedai menangkap gambar lelaki separuh baya tersebut, tapi pihak kedai enggan menginformasikan hal tersebut. Wang itu pun rencananya akan diberikan untuk membantu para keluarga yang tidak mampu.(rhs)

Lauren Pope Kenakan Baju Yang Pamerkan Payud***nya

Dalam udara dinginnya kota London Lauren Pope malah terlihat tampil seksi dengan baju tipis dan mininya. Lauren Pope kembali mempamerkan payudara seksinya dengan mengenakan atasan berwarna putih dengan belahan dada yang sangat rendah,skrit mini dan memakai kasut stiletto berwarna coklat emas saat Gala Centenary Macmillan di London tadi malam, seperti dikutip dari Dailymail (29/11/2011).

Dengan belahan dada yang sangat rendah, tak khayal sebahagian payudaranya terlihat dari samping. Memang ini bukan merupakan pertama kalinya Lauren berpenampilan seksi dan menantang, namun tetap saja setiap ia berpenampilan seksi selalu saja mengundang banyak pasang mata untuk melihat keseksiannya.

Kim Kardashian ikut Yoga Bogel

Episode pertama reality show terbaru Kim Kardashian menimbulkan kontroversi, kerana menampilkan Kim Kardashian mengikuti yoga dengan pengajar seorang lelaki bogel.

Aktiviti itu tentu saja membuat suaminya, Kris Humphries marah besar. Aktiviti Kim yoga bareng seorang instruktur lelaki bogel ini ditampilkan di reality show 'Kourtney & Kim Take New York'. Acara tersebut merupakan reality show baru keluarga Kardashian setelah 'Keeping Up With the Kardashian'.

Reality show ini menampilkan Kim dan Kourtney tengah yoga bersama beberapa teman. Seorang

lelaki tanpa busana menjadi instruktur yoga mereka. Yoga bersama itu dilakukan di bilik hotel yang memang jadi kediaman sementara Kim dan Kris Humphries.
Kris yang baru saja masuk ke bilik tersebut langsung emosi melihat aktiviti yoga yang dilakukan isterinya itu. "Ini menjijikkan. Ini rumahku, ini tidak
menghargaiku," kesal lelaki yang digugat cerai Kim, 72 hari setelah menikah itu.

Melihat sang suami marah, Kim ikut emosi. "Kamu sangat tidak dewasa, aku tidak tahan," katanya.

Pertengkaran pun terjadi, Kris membalas ucapan Kim dengan kemarahan juga. "Kamu tidak tahan? Aku juga tidak tahan. Aku merasa tidak nyaman saat masuk. Aku hampir muntah," ucapnya.

Kemarahan Kris semakin menjadi-jadi. Bintang basket itu sampai mengatakan ia tidak mahu lagi ada Kourtney di rumah mereka.

"Kourtney tidak boleh tinggal dengan kita lagi. Aku akan membayar sebuah bilik untuknya di tingkat berbeza," begitu katanya.

Pada akhirnya, Kris yang tidak tahan tinggal bersama isteri dan kakak iparnya. Ia kemudian meninggalkan sang istri dan kembali ke kampung halamannya di Minnesota.

"Aku sangat sedih. Tapi Kris sangat mendukung karierku dan jika Minnesota adalah tempat terbaik untuknya bekerja, dia sebaiknya melakukannya," jelas Kim setelah kemarahaannya mereda.

Beberapa bulan setelah aktiviti yoga dengan instruktur bogel itu dilakukan, Kim menggugat cerai Kris. Sampai saat ini persidangan cerai keduanya belum berjalan.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved