Di Inggris Murid Lari Sekolah, Orangtua Ditahan

on 09 November 2011

Lebih dari 11.000 orangtua di Inggris mendapatkan saman bahkan hukuman penjara kerana membiarkan anak mereka lari sekolah pada tahun lalu. Pemerintah Inggris masih menganggap hukuman ini terlalu ringan. Mereka berencana memperketat peraturan.

Dilapor laman The Guardian, Selasa 8 November 2011, terdapat 11.757 orangtua yang dihukum kerana ketidakhadiran anak mereka di sekolah. Angka ini meningkat dari tahun lalu di mana 11.188 orangtua dijatuhi hukuman serupa.

Sebanyak 25 orangtua di antaranya dihukum penjara, dengan tahanan terlama 90 hari. Sejumlah 9.000 orang ditahan bersalah dan dua pertiga di antaranya dijatuhi denda. Denda maksima untuk kejahatan ini adalah 850 poundsterling. Lebih dari 400 orangtua mendapatkan hukuman kerja sosial, dan 53 lainnya ditangguhkan hukumannya.

Jumlah orangtua yang dihukum akibat anak yang melarikan diri dari sekolah di Inggris dari tahun ke tahun bertambah jumlahnya. Pada tahun 2005, tercatat hanya 4.000 orangtua yang dihukum. Jumlah orangtua yang dipenjara konstan, sekitar 15 hingga 20an.

Menurut laporan Kementerian Pendidikan Inggris, lebih dari 450 ribu pelajar, atau sekitar 7 peratus dari populasi sekolah, lari pada musim gugur 2010 dan musim semi 2011.

Hukuman semacam ini tergolong berat, namun Menteri Pendidikan Inggris Michael Gove mengatakan masih perlu memperketat peraturan. Dia mengatakan hukuman yang sekarang masih "belum bertaring". Dendanya juga masih terlampau kecil.

"Denda untuk dikurangi dengan alasan pengeluaran orang dewasa untuk TV satelit, alkohol dan rokok. Kebanyakan mereka juga menghindari denda dan saman. Kita perlu mengkaji kembali peraturan di sekolah, polis, pengadilan dan pemerintahan, mengenai hal ini," kata Gove.

Sumber : dunia.vivanews.com

Lelaki Telanjang Naik ke Pentas MTV Europe Music Awards

TRIBUNNEWS.COM - Seorang lelaki telanjang naik ke atas pentas saat penganugerahan MTV Europe Music Awards di Belfast, Irlandia Utara, pada minggu lalu.

Insiden ini terjadi saat bintang siri Heroes, Hayden Panettiere naik membacakan penghargaan untuk Lagu Terbaik. Tiba-tiba, seorang lelaki tak dikenal naik, berlari, dan maju ke depan Hayden. Bintang kelahiran 21 Ogos 1989 ini terlihat terkejut dan menutup mulutnya.

"Oh Tuhan," katanya, dengan wajah merah. Meski demikian dara bernama lengkap Hayden Leslie Panettiere ini cuba tetap tenang dan menyambut sang lelaki serta memberikannya mikrofon.

Lelaki ini mengaku penggemar fanatik Panettiere dan kemudian artis ini mengundangnya untuk bertemu seseudah acara.

"Saya sangat suka. Anda tahu saya akan segera pergi dan kita akan bertemu sesudah acara," katanya, sambil menghilang. Insiden ini mengundang kritikan dan dugaan jika ini adalah rekayasa belaka.


Sumber: The Sun

Bad Romance - Lady Gaga, Versi Orang Tua Di China [Video]


Tuntulah ilmu sampai ke negeri China. Ertinya jangan pernah berhenti belajar dan mendalami hal-hal baru meskipun umur kita sudah hampir senja (jangan tuntut ilmu yang bukan-bukan). Cuba lihat contoh yang dilakukan oleh orang-orang tua China ini. Nothing can stop them!

Pecah lubang..'lembaga hitam' rupanya teman lelaki anaknya

GOMBAK: Usaha seorang lelaki memasang kamera litar tertutup (CCTV) di seluruh rumah untuk menjejak ‘lembaga hitam’ yang sering dikesan di kawasan rumahnya membawa kepada penemuan mengejutkan kerana lembaga itu rupa-rupanya teman lelaki anaknya.

Malah, rakaman CCTV itu turut membuatkan dia menepuk dahi apabila memaparkan anak perempuannya berusia 16 tahun bercumbuan selepas teman lelakinya berusia 21 tahun menyelinap masuk ke bilik tanpa pengetahuan bapanya, kira-kira jam 10.30 malam kelmarin.

Sebelum ini, lelaki berkenaan dilapor memasang CCTV di seluruh rumahnya di Taman Sri Ehsan di sini, selepas bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga kerana menyangka rumahnya menjadi sasaran pencuri atau diganggu makhluk halus.

Sumber polis berkata, ini kerana beliau sering ternampak kelibat ‘lembaga hitam’ di kawasan rumahnya terutama ketika lewat malam sejak kira-kira sebulan lalu.



Menurutnya, malam kelmarin ketika menonton televisyen di ruang tamu lelaki itu sekali lagi mengesan kelibat ‘lembaga hitam’ itu melintas di tingkap rumahnya.

sumber : myMetro

Robot Anjing Untuk Memandu Orang Buta Di cipta

Pernahkah terbayang dalam fikiran anda suatu saat dimana anjing peliharaan yang biasanya anda bawa berjalan-jalan di taman digantikan oleh robot?. Mungkin hal tersebut dalam waktu dekat ini akan segera terwujud, sebab para ilmuwan di Jepun sementara mengembangkan sebuah robot anjing yang diberi nama ‘Robo-Dog’ yang diperuntukan bagi tuna netra sebagai anjing penuntun mereka.

Robo Dog diciptakan oleh pengembang asal Jepun yakni NSK, bersama University of Electro-Communications, dengan menggunakan gambar Microsoft Kinect dan sensor jarak untuk membuat visualisasi 3-D pada hambatan yang ada di depan.

Video dibawah menunjukkan robot anjing ini memimpin seorang ilmuwan yang ditutup matanya naik dan turun tangga, sedikit lebih lambat dari kecepatan saat berjalan kaki.

Pada permukaan datar, robot ini dapat mempercepat gerakannya dengan bergulir diatas roda, namun bernavigasi pada tanah yang tidak rata dan tangga dengan menggunakan kaki yang berengsel. Dimana kaki tersebut berisi sensor bumper yang membantu menghindari rintangan.

Robot ini dikendalikan oleh software dan dengan menempatkan tekanan pada cengkraman tangan. Robot merespon instruksi dengan membiarkan pengguna mengetahui apa yang terjadi dengan suara wanita. Untuk versi masa depan, robot anjing ini akan boleh mengikuti perintah suara dan GPS untuk arah yang lebih tepat.

Toyota, yang adalah pengeluar kereta terkenal minggu lalu mengumumkan rencana mereka untuk mengembangkan sebuah robot jururawat yang dilengkapi dengan teknologi tinggi, dengan kemampuan membantu pesakit yang cacat, seperti mengangkatnya dari tempat tidur serta membantunya berjalan.




Sumber : dailymail

Kim Kardashian Si Seksi Jadi Poison Ivy di Pesta Halloween

Halloween selalu dikenali dengan mengerikan, hantu, setan. Namun, tidak berlaku jika Kim Kardashian ikut didalamnya. Kim Kardashian tidak nampak menyeramkan malah nampak menggoda dengan kostum Poison Ivy nya.

Seperti apa kostum yang dipakai Kim Kardashian yang seksi itu ya?

kim-kardashian-helloween-1112011-2kim-kardashian-helloween-1112011-1kim-kardashian-helloween-1112011-5kim-kardashian-helloween-1112011-4kim-kardashian-helloween-1112011-3

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved