Biar benar..Minum Soda Bikin Remaja Jadi Agresif & Kasar

on 27 Oktober 2011

INILAH.COM, London – Sebuah hasil kajian terbaru menemukan, meminum setin soda sehari mampu membuat ramaja berperilaku lebih agresif dan kasar. Mengapa?

Peneliti mengatakan, remaja cenderung menjadi kasar dan membawa senjata jika rutin meminum minuman soda. Tak hanya itu, meminum lima tin minuman berkarbonasi non-diet dalam seminggu boleh membuat remaja terlibat serangan kekerasan.

“Ada kaitan kuat dan signifikan antara minuman soda dan kekerasan. Hal ini dikeranakan kandungan gula atau kafein minuman ini. Namun, ada kemungkinan faktor lain yang mungkin belum teranalisa juga menjadi penyebab perilaku kasar ini,” papar Dr Sara Solnick dari University of Vermont seperti dikutipDM.

Temuan terbaru peneliti Amerika Syarikat (AS) yang diterbitkan dalam Injury Prevention dari 1.878 remaja usia 14-18 dari 22 sekolah di Boston menemukan, 9-15% remaja yang sering meminum soda cenderung berperilaku agresif.

Tingkat perilaku kekerasan meningkat dalam ‘dosis respon’ saat remaja meminum minuman soda. Kesempatan remaja yang tak meminum soda berperilaku semacam ini hanya sebesar 23% sedangkan remaja yang meminum soda menjadi 43%.

Senada, Dr Seena Fazel dari Oxforf University mengatakan, “Percubaan pengurangan minum minuman soda patut dicoba dan mungkin membawa keuntungan lebih dari mengurangi perilaku kekerasan ini”.

Di sisi lain, Prof Peter Kinderman dari klinik psikologi University of Liverpool berpendapat lain, ia mengatakan ada banyak faktor menyebabkan perilaku kasar remaja.

“Penyebab kekerasan pada remaja terbilang rumit dan hasil kajian ini mewakili interpretasi yang sangat sederhana dari peranan minuman soda,” katanya.

Rekod peribadi..pertama kali BORAKKOSONG tersenarai dalam TOP TEN BLOGGER MELAYU

Ini kedudukan Alexa Traffic Rank untuk hari ini....Pertama kali berda di kedudukan
sebegini.Ini semua berkat sokongan daripada pembaca-pembaca blog dan rakan-rakan.Sokongan inilah yang memberikan semangat untuk menulis blog

dan tadi melalui blog saudara Junko


menyatakan blog ini termasuk dalam senarai TOP TEN BLOGGER MELAYU
DAN DIKEDUDUKAN KE ENAM.....ALHAMDULLILAH...semuanya berkat sokongan dan tunjuk ajar daripada kawan-kawan terutama sifu aku BEN ASHAARI..THANKS BRO..segala yang ko tunjuk ajar terbukti kini....
Kepada rakan-rakan kamu semua terbaik.....

untuk mengetahui senarai kedudukan TOP TEN BLOGGER MELAYU BULAN INI SILA KE SINI
ulasannya memang cun...lain daripada yang lain.GOOD JOB BRO

Video yang patut ditonton oleh orang tak memperdulikan Yue Yue (kanak-kanak yang dilanggar dan tidak diperdulikan)

Terkadang haiwan memberikan kita pelajaran berharga tentang kehidupan, dan sering kali membuat kita terdiam melihat cara mereka mengekspresikan perasaan kepada sesama haiwan yang bahkan tidak sejenis dengannya.

Video dibawah ini menjadi salah satu contoh bagi kita, dimana seekor anjing retriever berusaha menenangkan burung yang kesakitan, cuba menjilatinya dan berharap hal tersebut dapat menyembuhkan sang burung.

Video yang diunggah ke situs Youtube ini memperlihatkan upaya seekor anjing retriever berusia satu tahun menyembuhkan burung yang menurut Sonnydim (orang yang mengunggah video) jatuh dari pohon dan terluka. Bahkan sang anjing menolak meninggalkan sang burung meskipun akhirnya usahanya sia-sia kerana burung tersebut akhirnya mati.


Inilah wajah comel bayi yang dilahirkan walaupun ibunya telah meninggal dunia selama 2 hari

Ini wajahnya ketika dia baru dilahirkan...




Ini wajah apabila sudah membesar..comel


Kejadian kelahiran ini mengejutkan dunia perubatan dan
untuk membaca kisah sila tekan spoiler dibawah


Spoiler:




Kejadian luar biasa menggegarkan dunia kedoktoran. Seorang ibu yang dipastikan telah meninggal dunia, ternyata masih boleh melahirkan bayi mungil dengan sempurna. Berita ini mendadak tersiar ke mana-mana dan menjadi bahan perbincangan medik.

Mahmoud Soliman sebagai suami yang berumur 29 tahun tak pernah membayangkan boleh menghadapi kesedihan dan kebahagiaan menjadi satu. Isteri yang dicintainya Jayne Soliman 41 tahun, pergi untuk selamanya. Dan sebagai gantinya, ia mendapatkan seorang bayi perempuan cantik yang dilahirkan dari rahim isterinya.

Yang mengharukan, Aya Jayne demikian nama bayi tersebut, dilahirkan dua hari setelah Jayne di nyatakan meninggal akibat otaknya tidak boleh berfungsi lagi. Berkat bantuan medis, Aya bisa dilahirkan dengan selamat.

Sebenarnya kehamilan Jayne tidak bermasalah. Namun di usia kehamilannya yang mencapai 25 minggu, tiba-tiba ia pengsan setelah mengeluh sakit kepala. Segera saja Mahmoud melarikannya ke rumah sakit John Radcliffe Hospital di Oxford. Namun beberapa jam kemudian, pasukan doktor menyatakan otak bekas atlet ski ais nasional Inggris ini sudah mati.

Pasukan doktor mencoba membantu jantung Jayne agar tetap berdenyut dengan beragam peralatan. Upaya ini dilakukan agar bayi yang berada di perut Jayne boleh tertolong. Jayne diberi dua dosis besar steroid, sehingga jantung bayinya boleh berkembang. Dan akhirnya, aya Jayne pun bisa lahir dengan selamat melalui operasi cesar.

Setelah diangkat dari rahim Jayne, Aya sempat diletakkan di pangkuan ibunya untuk memberi sedikit waktu bagi keduanya untuk bertemu. Setelah itu Aya langsung dilarikan ke unit perawa tan intensif. Sedangkan Mahmoud diberi kesempatan untuk mengucapkan selamat jalan kepada isterinya, sebelum akhirnya dokter mematikan peralatan penunjang hidupnya.

Kata "Aya" berasal dari bahasa Arab yang berarti "KEAJAIBAN". Itu merupakan nama yang dipilih Jayne saat masih hidup.




Tanam mayat bapa mertua bersama "bakakuk"

RANAU: Seorang lelaki yang secara tidak sengaja tertembak bapa mentuanya ketika memburu tupai di hutan Kampung Lobau Lama di sini, pada 24 September lalu, mengebumikan lelaki terbabit bersama senapang buatan sendiri dikenali sebagai ‘bakakuk’ yang digunakannya, dipercayai sebagai tanda penghormatan dan memohon kemaafan.

Difahamkan, lelaki berusia 36 tahun dipercayai bimbang dikenakan tindakan jika membuat laporan polis bertindak menyembunyikan kematian itu dengan menanam mayat bapa mentuanya berhampiran rumah selepas mendapat persetujuan ahli keluarga lain.


Bagaimanapun, perbuatannya terbongkar apabila seorang sepupu yang memandikan mayat mangsa melihat luka yang mencurigakan sebelum membuat laporan polis.


Polis yang menerima maklumat kemudian menahan mangsa yang akhirnya mengaku tertembak dan menanam mayat bapa mentuanya secara rahsia. Susulan pengakuan suspek, polis mendapatkan perintah mahkamah bagi menggali semula ‘kubur’ itu bagi melakukan bedah siasat terhadap mayat terbabit, kelmarin.


Ketua Polis Daerah Ranau, Deputi Superintendan Abdul Rahman Kassim berkata, pihaknya terpaksa mendapatkan perintah mahkamah bagi menggali semula kubur Wahimin Usat, 50, yang mati ditembak menantunya sendiri di Kampung Lobau Lama.


“Selepas mendapat perintah mahkamah, sepasukan polis forensik menggali semula kubur mangsa bagi melakukan siasatan termasuk punca kematiannya.



“Polis menemui mayat mangsa yang ditanam bersama senapang ‘bakakuk’ dan difahamkan, senapang itu adalah senjata digunakan suspek ketika tertembak mangsa ketika memburu tupai,” katanya ketika dihubungi Harian Metro di sini, semalam.


Abdul Rahman berkata, mayat mangsa dan senjata berkenaan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ranau untuk siasatan lanjut.


“Siasatan awal mendapati, suspek secara tidak sengaja tertembak mangsa yang bersama-sama memburu di hutan Kampung Lobau Lama kira-kira jam 12 tengah hari, pada 24 September lalu.


“Suspek dipercayai melepaskan tembakan sebaik menyedari kehadiran seekor ‘tupai’ di sebatang pokok, namun terkejut apabila mendapati bapa mentuanya terbaring berlumuran darah dan tidak bernyawa lagi,” katanya.


Katanya, suspek membawa pulang mayat mangsa dan mengebumikan lelaki itu di sekitar rumah selepas mendapat persetujuan ahli keluarga lain tanpa melaporkan kejadian itu kepada polis.


“Suspek enggan membuat laporan kerana bimbang dikenakan hukuman kerana difahamkan dia menjadi harapan untuk menyara ahli keluarganya.


“Lelaki terbabit kini disiasat mengikut Seksyen 302, Kanun Keseksaan kerana membunuh,” katanya.

sumber : myMetro

JLo sengaja pamer sedikit payudaranya yang mantap semasa konsert

INILAH.COM, Jakarta - Siapa tak kenal Jennifer Lopez? Bekas juri American Idol ini mempamerkan bahaian dadanya dengan balutan dress v neck berwarna silver bernuansa metalik bling-bling.

Selain memiliki suara indah, bekas isteri Marck Anthony itu juga memiliki tubuh dan bahagian dada yang seksi.

Tampak dalam gambar saat mengenakan dress v neck warna sliver bling - bling metalik dia atas pentas Lopez terlihat sengaja mempamerkan tubuhnya yang indah itu dengan payudara yang sedikit terlihat dalam balutan gaun tersebut saat di atas pentas.

"Aku akan menyanyikan lagu terakhir saya menulis tentang cinta," katanya seperti dikutip Huffington Post. [mor]

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved