Yue yue Telah Meninggal, Kini Wanita Yang Menolongnya Dituduh Mencari Populariti

on 21 Oktober 2011


Yue yue, kanak-kanak yang kes kecelakaannya telah memancing perhatian masyarakat dunia dikhabarkan telah meninggal dunia. Sementara itu, wanita yang menolongnya pertama kali, Chen Xianmei, memilih untuk meninggalkan tempat tinggalnya kerana dituduh mencari populariti.



Kes langgar lari seorang anak berumur 2 tahun yang kemudian dibiarkan terkapar begitu saja oleh masyarakat sekitarnya telah menyita perhatian dunia. Kini anak malang itu yang bernama Yue yue atau Wang yue, dikhabarkan telah meninggal. Kepergiannya meninggalkan luka serius bagi sejarah kemanusiaan di China. Orang-orang yang terlibat dalam kes ini diekspos secara habis-habisan, baik itu pemandu yang melanggar, mahupun orang-orang yang menunjukan sikap tak pedulinya dalam rakaman kamera CCTV. Kita tentu berharap kes ini akan menjadi cermin bagi masyarakat di sana untuk lebih memperhatikan sisi manusiawi mereka. Namun sayangnya, harapan itu masih terlalu jauh.

Ketika Yue yue terbaring tak berdaya di lokasi kejadian, hanya ada satu orang yang peduli dengan kondisi gadis itu. Ia adalah Chen Xianmei. Mungkin berkat Chen, Yueyue masih sempat dirawat di hospital selama seminggu sebelum gadis malang itu menghembuskan nafasnya yang terakhir hari ini.

Setelah itu Chen segera dianggap sebagai seorang pahlawan. Ia diberi kesempatan kerja tetap dan sejumlah wang dari perusahaan tempatan. Namanya langsung melambung setelah terpampang di berbagai macam media. Banyak orang yang kagum padanya, tetapi, seperti yang ditulis oleh Shanghaiist, tidak sedikit pula orang yang membenci wanita ini. Bagi sebagian orang, apa yang dilakukan Chen terhadap Yue yue, tak lebih dari sekadar mencari populariti dan wang. Mereka menuduh Yen sebagai orang yang oportunis.

Gelombang reaksi dari orang-orang yang membenci (atau iri) terhadap Chen semakin hari semakin meningkat. Dibarengi dengan orang pemerintah dan wartawan yang tak henti-hentinya berkunjung ke rumah Chen siang dan malam. Wanita itu akhirnya memilih untuk angkat kaki dari tempat tinggalnya di Foshan. Chen begitu trauma, bahkan kini menonton acara berita di televisyen saja ia tidak berani.

"Banyak orang yang mengatakan bahwa saya melakukan itu untuk mendapatkan ketenaran dan wang. Bahkan kini tetangga saya juga mengatakan hal yang sama!" ujar Chen. "Saya sama sekali tak bermaksud demikian, dan saya sekarang takut mendengar perkataan dari orang lain sampai-sampai saya tak berani untuk melihat siaran berita di televisyen. Saya tidak melakukan itu untuk mendapatkan wang."

Air matanya mengalir ketika ia mengatakan, "Saya tidak mencuri atau merampok. Apa yang saya lakukan hanyalah untuk menyelamatkan anak itu."

Fenomena sosial yang menyedihkan seperti ini tentu membuat kita bertanya. Apa gerangan yang menyebabkan tumpulnya rasa kemanusian dari sebagian masyarakat di China?

Menurut the-diplomat.com, fenomena ini terjadi kerana jati diri China itu sendiri. Sebagai negara yang tingkat ekonominya mengalami peningkatan secara pesat dan tajam, ekonomi kini telah menjadi tolak ukur utama bagi sebagian masyarakat di sana.

Masyarakat China telah berkembang menjadi terlalu utilitarian, mereka telah mencapai tingkat dimana mereka tidak dapat lagi mentoleransi orang-orang yang bertindak atas dasar altruistik (mementingkan kepentingan orang lain dibandingkan kepentingan dirinya sendiri). Mereka hanya boleh menganalisa tindakan heroik Chen atas dasar untung dan rugi yang hujung-hujungnya selalu dikaitkan dengan adanya reward berupa wang.

Mereka ini adalah orang-orang yang protes ketika Chen berhasil mendapatkan banyak pujian dan wang dari tindakan pertolongannya tersebut, sedangkan ketika dulu mereka pernah menolong orang lain, mereka tidak mendapat perlakuan yang sama.

Terlepas dari benar atau tidaknya analisa diatas, Chen adalah bukti nyata bahwa di China masih ada orang-orang yang rasa kemanusiaannya tidak tergores oleh fenomena pergesekan moral dan sosial. Dan mereka tidah hanya satu atau dua. Hingga saat ini, situs jejaring sosial di China masih dipenuhi oleh orang-orang yang menyesali kepergian Yue yue. Dan tidak sedikit pula dari mereka yang merasa malu atas perlakuan 'tidak peduli' yang ditunjukan oleh teman-teman sebangsa mereka di China.-idbite.com


sumber: shanghaiist, the-diplomat

Tali Kasut Mewah & Termahal Terbuat dari Emas 24 Kara

Berbagai barang mewah diciptakan dan dijual dengan harga mahal tanpa takut tak ada pembeli.

Satu lagi yang produk mahal yang membuat kita tercengang. Sebuah perusahaan baru, nekad membuat tali kasut dari emas 24 karat. Ikatan mewah yang dibuat dengan teknik kuno ini dibuat dari perhiasan yang harganya hampir US$19 ribu.
Bagi mereka yang tidak mampu tersedia pula tali sepatu yang terbuat dari perak. Lelaki dibalik tali sepatu mewah ini adalah Colin Hart. Ia menamai perusahaannya Mr. Kennedy, dengan klaim sebagai penemu tali kasut modern.

"Ketika berada di Quinchia, Colombia, saya berjalan di sebuah gedung, ada keluarga yang sedang membuat gelang tenunan tangan yang sangat indah. Benang-benang tipis emas dan perak mereka buat sangat halus seperti helaian rambut," ujar Hart pada MailOnline, dikutip dari Daily Mail.
Ia pun bertanya-tanya. Hart penasaran berapa lama mereka boleh menenun helaian emas dan perak jadi sepasang tali kasut yang indah. "Saya pun dibuat takjub oleh hasilnya," ujar Hart.

Setiap pasang tali sepatu ternyata memerlukan proses penenunan selama 120 jam. Bahannya juga berasal dari pertambangan emas yang lokasinya sejauh 16 kilometer dari pusat pembuatan tali.

Dan, jangan khuatir tali kasut ni tak mudah hilang. Itu kerana, meski dipasangkan dengan kasut , setiap set tali dilengkapi dengan pengamanan canggih.

"Tali sepatu ini dibuat dengan proses yang sangat luar biasa sehingga sangat berharga," ujar Hart.



Aplikasi iPhone Bantu Seorang Suami Bongkar Perselingkuhan Isterinya


CALIFORNIA - Kontroversi muncul saat Apple lancarkan sistem operasi baru iOS 5 yang diletakkan pada iPhone 4S. Di dalamnya, ada aplikasi baru berlabel "Find My Friends", layanan berbasis GPS yang membantu penggunanya menemukan orang-orang di sekelilingnya. Jika mereka setuju, Anda boleh menemukan lokasi mereka dalam peta di layar anda.
Banyak yang dapat faedah dengan layanan ini. Tak sedikit, banyak pula yang privasinya mulai terganggu.

Dalam situs MacRumors.com, segala ungkapan terkait layanan "Find My Friends" boleh ditemukan. Di antaranya, ada seorang lelaki dari New York yang mengaku membongkar perselingkuhan isterinya melalui iPhone 4S terbaru milik wanita yang belum lima tahun dinikahinya itu.
Lelaki itu mengisahkan, tanpa setahu sang isteri, ia menginstal aplikasi itu.

Suatu hari, ia bertanya pada isterinya yang belum juga pulang ke rumah tentang keberadaannya saat itu. Sang isteri menjawab, dia berada di sebuah perdesaan, berkunjung ke rumah teman wanitanya. Ia segera memeriksa melalui "Find My Friends" dan menemukan, sang isteri ternyata tidak berada di lokasi yang disebutnya, tapi di tempat lain.

Ketika dicari ternyata sang istri tengah bersama lelaki lain hanya tak berapa jauh dari tempatnya tinggal. "Terima kasih Apple, kini kami tengah berbicara melalui peguam kami (untuk bercerai)," tulisnya.

Arnold Kim, direktur editorial MacRumors, menyatakan, thread 'pengungkapan perselingkuhan' menjadi thread tersibuk belakangan ini. Semoa orang yang ingin berkomentar dalam forum ini teregistrasi dan melalui proses validasi terlebih dulu.

Lelaki Ini Ditahan Kerana Berusaha Menciptakan Emas Dari Kotorannya Sendiri

Banyak cara yang dapat dilakukan oleh orang-orang untuk meraut kekayaan. Tapi bagi Paul Moran dari Ireland, memproduksi emas dari kotorannya sendiri adalah mimpi dan pekerjaannya.

Namun jelas, menciptakan emas dari kotoran manusia bukanlah pekerjaan yang mudah. Dan pada kes ini, sangat berisiko.

Uji cobanya dengan memasukan kotorannya sendiri ditambah dengan pupuk serta berbagai barang-barang limbah ke dalam pemanas berakhir bencana. Bukannya menghasilkan pundi emas, projek itu akhirnya menghasilkan jilatan api yang membakar ruangan flat-nya. Diperkirakan kerugian dari kejadian tersebut sebesar £3.000 .

Dalam sidang, hakim memberi komeni penelitian yang dilakukan oleh Moran.

"Aneh juga, anda sedang cuba membuat emas dari tahi dan barang-barang limbah.

"Itu merupakan sebuah eksperimen menarik dalam rangka menggapai mimpi sebagai seorang ahli kimia, tetapi tidak akan berhasil."

Meskipun pengacaranya mengatakan bahawa Moran adalah seorang intelektual, hakim tetap memutuskan tiga bulan penjara bagi Moran kerana perbuatannya dianggap telah membahayakan keselamatan orang lain. Dan ditambah satu bulan penjara lagi kerana ia kedapatan melempar kotorannya ke sekitar sel penjara.


sumber: Digitalspy

Aksi Nakal David Beckham di Pusat Urut Beredar di Youtube(VIDEO)

Beckham diminta untuk mengerjakan seorang tukang urut untuk melakukan hal hal yang aneh-aneh. semua adegan itu tentu menjadi bahan ketawa, lantaran semua adegan itu terakam oleh kamera tersembunyi yang sudah disiapkan oleh Ellen DeGeneres.

Babun dah jadi kaki pencuri

CAPE TOWN, Afrika Selatan - Seekor babun membuka pintu dan melarikan beberapa barang dari sebuah kereta di pinggir Cape Town, Afrika Selatan kelmarin.

Babun itu yang merupakan sejenis beruk besar dilihat mengendong seekor anaknya semasa dia melarikan barang dari kereta milik Hendrik Raven.

Raven hanya memerhatikan gelagat babun itu tanpa melakukan sebarang tindak balas.

Babun itu melarikan makanan dan beg yang terdapat dalam kereta tersebut.

Sejumlah pekerja diupah sebagai pemantau babun bagi menghalang haiwan berkenaan memasuki kereta, rumah dan menyelongkar tong sampah.

Kumpulan pekerja itu menghabiskan masa dengan mengikuti pergerakan haiwan berkenaan di Semenanjung Cape untuk memastikan babun tidak berkelakuan tidak menyenangkan.

Para pelancong juga dinasihatkan supaya tidak memberikan makanan kepada haiwan itu.

Babun merupakan spesies yang dilindungi oleh undang-undang Afrika Selatan tetapi sikap haiwan itu yang mencari makan telah mencetuskan konflik dengan penduduk. - Agensi

sumber : kosmo online

Magik..jadi wanita selepas mencuri

JELI – Sepasukan polis yang menyerbu sebuah rumah untuk menahan seorang suspek curi kenderaan terkejut apabila mendapati lelaki itu tergamak memakai baju kelawar semata-mata hendak menyamar sebagai perempuan.

Kejadian pukul 7.30 pagi itu berlaku apabila suspek bertindak menyarung pakaian tersebut selepas terperangkap ketika sedang bersembunyi di celah katil di dalam bilik di rumah keluarganya di Kampung Air Merbuk, Tanah Merah.

Ketua Polis Daerah Jeli, Deputi Supritendan Sheik Azahar Sheik Omar berkata, suspek ditahan selepas pihaknya menjalankan siasatan sebaik menerima laporan mengenai kehilangan sebuah Pajero milik seorang petani berusia 64 tahun di Kampung Pasir Dusun di sini pada pukul 1.15 pagi.

Katanya, polis yang menjalankan siasatan kemudian telah terserempak dengan kenderaan itu lalu mengekorinya hingga di kaki bukit Kampung Air Kayan Jedok, Tanah Merah.

“Suspek yang terperangkap kemudian telah meninggalkan kenderaan itu dengan enjinnya masih hidup lalu melarikan diri.

“Polis kemudian telah menjalankan operasi mencari sebelum mengepung rumah suspek berusia 28 tahun lalu menahannya ketika sedang bersembunyi dengan memakai baju keluarga milik ahli keluarga perempuannya,” katanya.

sumber : kosmo online

Polis selidik kes curi seluar dalam

LAS CRUCES - Polis di New Mexico kini tengah melakukan penyelidikan berkait kes pencurian pakaian dalam wanita.

Sebelumnya, polis mendapatkan laporan bahawa seorang lelaki mendatangi rumah seorang wanita dan mencuri pakaian dalamnya.

Korban mengaku bahawa sebelumnya dia telah menjemur beberapa seluar dalamnya, dua bra dan beberapa seluar pendek milik putranya pada Sabtu malam.

Namun ketika pagi hari, dia tidak melihat sembilan pakaian dalamnya senilai USD60 .

Seperti dilansir Associated Press, Khamis (20/10/2011), hingga kini polis masih belum menemukan tersangka pencurian tersebut.

Kes ini sebelumnya pernah terjadi ketika tahun lalu dilaporkan bahawa banyak seluar dalam brand Victoria's Secret yang bernilai ribuan dolar dicuri. Semua barang, kecuali sebuah bra, berhasil ditemukan.(rhs)

Spider besar daripada belon








Balloon artist Adam Lee, sets a new Guinness Record for the Largest Balloon Modelling Sculpture. He made a giant black balloon spider, that measures 45 feet 2 inches wide by 22 feet 2 ¼ inches wide and uses 2,975 balloons.

Syoknya abang dan kakak projek,sampai kain terselak pun tak sedar




semua dah tak perduli...

Lawak..menteri di Perancis nak ajak isteri cantik naik ke ranjang melalui twitter tetapi terhantar kepada 14 ribu pengikutnya

PARIS, KOMPAS.com — Menteri Perindustrian Perancis Eroc Besson tanpa sengaja mem-posting kicauan yang bersifat peribadi di Twitter. Besson mengajak isterinya naik ke ranjang selepas pulang dari pejabat. Tentu saja, Besson jadi malu akibat kelalaiannya itu. Pesan tersebut tersebar cepat ke ribuan pembaca.

Eric Besson (53) bermaksud untuk mengirim pesan peribadi yang menggoda itu ke Yasmine Tordjman, isterinya yang lawa,berusia 29 tahun lebih muda darinya. Namun, pesan itu justru meluncur ke lebih dari 14.000 pengikutnya di Twitter.

Pak Menteri yang melakukan blunder itu mengirim pesan tersebut ke Yasmine yang kelahiran Tunisia pada pukul 11.00, Rabu (19/10/2011). Ia menulis, "Saat aku pulang, aku akan pergi tidur. Lelah. Bersama dirimu?"

Sepuluh minit kemudian, dia mengapus pesan yang sugestif itu. Besson menulis "LOL" (bahasa slang di internet untuk laughing out loud atau tertawa terbahak-bahak. Sial bagi Besson, sejumlah pengikutnya telah re-tweeted pesan itu bagi pengikut mereka sendiri. Penyebarannya pun tak terhentikan.

Besson lalu cuba untuk menjelaskan kejanggalan itu dengan mem-posting pesan berbunyi, "(Kejadian) itu akan mengajarkan saya untuk mengelola daftar saya dan tidak memicit tombol 'kirim' secara tak sengaja. Saya tidak pergi tidur!"

Sejumlah pengikutnya membombadir Besson dengan sejumlah lawak dan pertanyaan yang membuatnya gerah. Dia kemudian mengirim pesan baru ke semua pengikutnya, "Ok, sudah cukup. Saya akan meninggalkan lawak anda. Saya ada rapat di parlemen yang harus dipersiapkan."

Tahun lalu, Besson menikahi Tordjman (24) setelah menceraikan istrinya terdahulu, Sylvie Brunel. Ia telah menikah dengan Brunel selama 25 tahun.

Brunel membalas ulah Besson dengan mengekspos banyak tingkah laku bekas suaminya itu dalam sebuah buku berjudul: "Perang Gerila: Sebuah Panduan untuk Isteri". Pada suatu ketika, setelah bercerai, Brunel mengatakan, "Saya telah dibuang demi seorang perempuan yang semuda anak sulung kami."

Torjdman adalah cucu Wassila Bourguiba, isteri bekas Presiden Tunisia Habib Bourguiba.

Sumber : AFP

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved