Datuk Meninggal Tahun 1949-an Masih Ditagih Cukai

on 21 September 2011


PARIS - Seorang wanita dari Perancis merasa terkejut ketika mendapatkan surat tagihan tunggakan cukai atas nama datuknya, kerana datuk sudah meninggal 60 tahun lalu.

Surat tunggakan itu ditujukan kepada Pierre Barotte, yang sudah meninggal pada tahun 1949. Barotte diharuskan membayar cukai beserta tunggakannya sebesar 13 euro .

"Kami sudah menyelesaikan semuanya dengan baik pada saat itu dan tidak ada tagihan dari pejabat cukai," ujar Martine Courtois seperti dilpor Telegraph, Rabu (21/9/2011).

Petugas cukai mengatakan bahawa sangat wajar dan hal itu selalu terjadi ketika hutang cukai belum dibayarkan.

"Ketika cukai tersebut tidak dibayarkan, maka mesin akan terus melakukan penagihan," ujar salah seorang petugas cukai yang tidak mau menyebutkan namanya.

Courtois tidak langsung membayarkan tunggakan cukai datuknya, dia malah mengirimkan surat balasan kepada pejabat cukai yang berisi, "Datuk saya meninggal tahun 1949, silakan lakukan apa yang perlu dilakukan."(rhs)

sumber : international.okezone.com

Drama TV Tayangkan Adegan Bogel "PM Australia"


CANBERRA - Australia digegarkan dengan tayangan drama komedi televisyen yang menampilkan artis yang berperanan sebagai Perdana Menteri (PM) Julia Gillard.
Dalam sebuah adegan, nampak adegan PM Gillard bersama pasangan dalam keadaan telanjang namun tertutup bendera Australia.

Episode ketiga dari drama satir "At Home With Julia" yang ditayangkan oleh stesen televisyen Australian Broadcasting Corp (ABC), mengundang kritikan dari para pegawai dan media.

Mereka menganggap acara itu telah menghina bendera Australia dan institusi PM. Drama yang terdiri dari empat siri ini, dianggap tidak lucu dan menunjukan pelecehan seksual terhadap PM perempuan pertama di Negeri Kangaroo tersebut.

Tetapi PM Gillard sendiri menolak untuk terlibat dalam kontroversi bendera ini.

"Saya tidak akan menonton episode ini dan tidak berniat untuk mengomennya Saya punya masalah yang lebih besar untuk diselesaikan," ungkap PM Gillard seperti dikutip Nine Network, Rabu (21/9/2011).

Gillard sendiri awalnya sempat antusias mengenai drama televisyen ini. Bahkan dia memberi produser drama acara tersebut, untuk mengambil gambar di kediaman rasminya di Canberra.

"Semua yang mengenal saya tentunya mengetahui, kalau saya memiliki selera humor yang bagus. Jadi tentunya akan penuh gelak tawa saat menyaksikan acara itu," jelas Gillard sebelum drama ini dimulai.

Tak pelak, kecaman pun datang dari Parti Buruh yang dipimpinnya dan pihak oposisi. Mereka mengecam adegan bendera yang kontroversi itu. Melihat adegan telanjang dari artis yang berperanan sebagai Gillard dan pasangan hidupnya yang berbalut bendera Australia, tentunya membuat geram banyak pihak.

Orang kepercayaan Gillard, Bill Shorten menilai, memang ada beberapa episode yang lucu, tetapi dirinya beranggapan berbeza saat bendera nasional dilibatkan.

"Saat ada menggunakan perdana menteri dan bendera nasional sebagai bahan lawak, secara peribadi hal tersebut bukanlah sesuatu hal yang lucu," tutur Shorten.

Sementara pejabat oposisi John Forrest mendesak agar ABC menarik episode tersebut.

Sedangkan ABC sendiri membela diri atas episode ini, yang mereka nilai bukan bentuk penghinaan. "Bila beberapa membungkus tubuh mereka dengan bendera dalam beberapa kesempatan, kami menilai hal tersebut tidak menjadi masalah dilakukan kepada perdana menteri (Gillard) sebagai bentuk rasa cinta," pernyataan ABC.

Gillard memang mendapatkan perhatian dalam dunia politik Australia. Dia menjadi PM perempuan pertama Australia, dan belum menikah. Gillard menjadi satu-satunya PM yang tinggal di kediaman resmi perdana menteri dengan pasangan hidupnya Tim Mathieson.
(faj)

sumber : international.okezone.com

Origami Mini yang Seukuran Hujung Jari

Miniatur Origami ini hasil karya seorang artist Anja Markiewicz, dengan menggunakan tusuk gigi dan kertas yang tidak lebih besar dari satu inci. Bahkan kecilnya, origami yang membutuhkan waktu berhari-hari dalam pembuatannya ini dapat muat pada hujung jari sesorang.

Anja Markiewicz, seorang artis berusia 24 tahun menghabiskan waktu berhari-hari untuk membuat miniatur origami, atau seni melipat kertas dari negeri Sakura, Jepang.


Untuk mempertahankan tingkat kosentrasinya, Anja beristirahat setiap dua jam dan berhasil membuat sekitar 500 buah karya origami yang dijualnya dengan harga 10 euro pada website-nya.






Sumber : dailymail

Unik!! Bunga Ini Boleh Menanam Benihnya Sendiri

Sebuah tanaman kecil yang membungkuk untuk mengubur benihnya sendiri baru-baru ini ditemukan di bagian timur laut desa Bahia, Brasil, salah satu daerah dengan keanekaragaman biologis di dunia.

Si mungil berbunga pink dan putih itu tumbuh di halaman belakang seorang kolektor tanaman lokal dan botani amatur, Alex Popovkin, telah menarik perhatian seorang tukang yang bekerja untuk Popovkin, José Carlos Santos Mendes. Setelah tanaman itu ditempatkan di ambang jendela, Santos meengambil gambarnya dan meng-uploadnya secara online.

Beberapa ahli taksonomi kemudian membantu untuk mengidentifikasi keluarga dan jenis tanaman itu. Seorang ahli botani Brasil menyarankan bahawa tanaman itu boleh jadi merupakan spesies baru. Para ilmuwan dari Rutgers University, State University di Feira de Santana, Bahia, dan Western Carolina University kemudian berkolaborasi untuk mengkonfirmasi jika tanaman itu memang spesies baru.


"Sangat mudah untuk berfikir bahwa kita telah menemukan dan menjelaskan sebahagian besar spesies tanaman di dunia, tetapi penemuan ini menunjukkan bahawa ada begitu [banyak] yang tinggal di luar sana tanpa nama dan pengakuan," Lena Struwe, seorang pakar tanaman keluarga Loganiaceae di Rutgers University, mengatakan dalam sebuah pernyataan. Struwe bekerja sama dengan Santos dan Popovkin untuk mengidentifikasi jenis tanaman itu, Spigelia.

Para peneliti menemukan hanya beberapa tanaman kecil di ladang Popovkin selama tahun pertama. Tanaman-tanaman mati di musim kemarau yang kemudian muncul kembali di tempat yang sama pada awal musim hujan. Hal ini diketahui dari propagasi sifat unik tanaman, karakteristik yang dikenal sebagai geocarpy.

Ketika tanaman membentuk buah, tanaman perlahan-lahan membungkok. Cabangnya yang berbuah melengkung, menempatkan topi-topi benihnya dengan hati-hati ke atas permukaan tanah dan kadang-kadang mengubur mereka dalam lumut. Geocarpy, yang juga dipraktekkan oleh tanaman kacang tanah, menjamin bahawa benih akan tumbuh menjadi tanaman baru di dekat pohon induk selama musim berikutnya.

Kerana ketangkasan tanaman itu, kolaborator memutuskan untuk menamai spesies baru itu sebagai Spigelia genuflexa.

Lawak...bau kentut babi disangka bau paip gas bocor


Babi yang kembung membuat kekuatiran mengenai gas di Australia selatan, ketika seorang petani keliru mengira bau kentut haiwan itu sebagai kebocoran paip gas, kata beberapa pegawai.
Sebanyak dua trak dan 14 petugas pemadam dikerahkan ke satu peternakan di Axedale di negara bagian Victoria tengah, setelah memperolehi laporan mengenai kebocoran gas, kata Dinas Pemadam Kebakaran Negara Bahagian itu.
"Ketika kami tiba di sana, sewaktu kami memandu di jalan raya, ada babi betina yang sangat besar ini, babi betina dengan berat sekitar 120 kilogram, dan sangat jelas dari mana gas itu berasal," kata kapten pemadam Peter Harkins.
"Kami bukan hanya dapat menciumnya, tapi kami juga mendengarnya dan itu sungguh lucu," katanya.
Harkins mengatakan, pemilik babi tersebut agak malu untuk mengatakan apa-apa, dan memerlukan sedikit waktu untuk menenangkan diri.
"Sangat jelas apa penyebabnya. Saya kira kami menanganinya dengan cukup profesional dan agak merasa geli ketika kami pulang ke pejabat," katanya kepada stesen radio ABC.

Gila..Simpan mayat ibu saudara 89 tahun dalam peti sejuk


VIENNA: Polis semalam menemui mayat seorang wanita berusia 89 tahun di dalam peti sejuk bekunya.

Polis turut mengesahkan, anak saudara wanita berkenaan mengaku memasukkan mayat itu ke dalam peti terbabit.


Jurucakap polis, Markus Haindl berkata, suspek yang belum didedahkan identitinya mendakwa, ibu saudaranya mati akibat penyakit biasa dan dia tidak melaporkan kematiannya kepada pihak berkuasa bagi membolehkannya memperoleh elaun bulanan si mati.


Polis masih menanti keputusan bedah siasat untuk memastikan kematian wanita itu di Neuhohofen.Ybbs, kira-kira 100 kilometer ke barat Vienna, tidak membabitkan perbuatan jenayah. - Reuters

sumber : myMetro

Turki larang lelaki, benarkan wanita dan kanak-kanak tonton bola sepak untuk benteras keganasan


ANKARA: Turki membuat perubahan radikal bagi membanteras keganasan dalam perlawanan bola sepak apabila melarang kemasukan penyokong lelaki dan hanya membenarkan wanita serta kanak-kanak menyaksikan menyaksikan aksi.

Berdasarkan peraturan baru yang diluluskan Persatuan Bola sepak Turki, hanya wanita dan kanak-kanak bawah 12 tahun dibenarkan untuk menyaksikan perlawanan secara percuma membabitkan pasukan yang dihukum atas perangai buruk penyokong mereka.
Fenerbahce mengedar kira-kira 27,000 tiket percuma kepada wanita dan kanak-kanak bagi menyaksikan perlawanan kelab itu menentang Manisaspor di Istanbul. - AP

sumber : Berita Harian

Wow...140 bilion gambar dalam Facebook


LOS ANGELES: Apabila anda memuatnaikkan gambar ke dalam Facebook, bayangkan angka ini - 140 bilion.

Itulah jumlah gambar yang terdapat dalam rangkaian sosial popular itu.


Jumlah itu adalah 10,000 kali lebih banyak daripada katalog gambar yang terdapat di Perpustakaan Kongres, perpustakaan terbesar di dunia.


Flickr, laman web yang menjadi hos khusus untuk imej dan video, juga ketinggalan dengan 140 bilion gambar yang dimuatnaikkan ke Facebook.

sumber : myMetro


Kira-kira 2.5 bilion orang di seluruh dunia memiliki kamera digital.


Hakikatnya, jumlah gambar yang dirakam setiap dua minit sehari adalah sama jumlahnya dengan gambar yang dirakam pada 1880-an.



Jika seseorang merakam 150 gambar setahun, ini bermakna 375 bilion gambar diambil secara keseluruhan.


Lebih 70 bilion gambar dijangka dimuatnaikkan dalam Facebook tahun ini, bermakna kira-kira 20 peratus daripada semua gambar yang diambil akan dimasukkan ke laman itu. - Agensi

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved