Britain Larang Perawatnya Pakai Crocs

on 18 September 2011


TEMPO Interaktif, London --Jabatan Kesihatan Britain (NHS) mengeluarkan pelarangan yang ditujukan kepada seluruh perawat hospital agar mereka tak mengenakan alas kaki Crocs di tempat kerja.

Selama ini para perawat hampir seluruh hospital di Britain mengenakan alas kaki ini kerana dianggap nyaman dan mudah dibersihkan. Sebaliknya, Ketua Dinas Kesihatan Welsh menganggap bahawa alas kaki tersebut tak boleh melindungi kaki dari tusukan benda tajam.

Salah seorang perawat yang bekerja di Cardiff berdalih, "Kami bekerja shift 12 jam sehari semalam senantiasa mengenakan Crocs. Sandal ini sangat nyaman di kaki," ujarnya, Rabu 14 September 2011. Crocs, tambahnya, mudah dibersihkan jika terkena percikkan darah.

Selain di Britain sejumlah hospital di Amerika Syarikat, Kanada, Sweden, dan Austria, baru-baru ini menyampaikan maklumat pelarangan bagi seluruh staf rumah sakit mengenakan kasut model Crocs demi keselamatan.

Peringatan soal keselamatan kerja di hospital telah disampaikan ke seluruh Dinas Kesihatan di Wales oleh pemerintah Britain. Dalam peringatan itu dicantumkan tentang risiko memakai Crocs yang mudah tertucuk benda tajam.

Peter Meredith-Smith, Direktur Royal College of Nursing di Wales mengatakan, "Kasut adalah bagian dari seragam. Kami minta seluruh anggota di hospitalmenaati peraturan kesihatan dan keselamatan, termasuk soal pakaian."



DAILY MAIL | CA

Ditemukan, Katak Bersuara Mirip Kucing


TEMPO Interaktif, - Sejumlah ilmuwan India menemukan 12 spesies katak baru. Selain spesies baru, mereka juga berhasil menemukan tiga spesies kodok yang dianggap sudah punah.

"Katak adalah binatang yang sangat penting. Mereka adalah indikator perubahan lingkungan, bukan hanya perubahan iklim, tapi juga tingkat polusi," kata ketua pasukan peneliti yang juga ahli biologi dari University of Delhi, Sathyabhama Das Biju, seperti dikutip dari pejabat berita Associated Press, Minggu, 18 September 2011.

Selain penting untuk India, penemuan ini juga sangat bererti bagi dunia. Menurut kelompok konservasi, Global Wildlife Conservation, sebanyak 32 peratus katak terancam punah. Katak menjadi langka kerana rosaknya habitat atau pencemaran linkungan yang luar biasa parah.

Katak baru ini sangat jarang dan hanya ditemukan di tempat tertentu. Biju berharap wilayah tempat ditemukannya katak-katak ini masuk dalam kategori konservasi. "Sayangnya, India hanya fokus melindungi dua haiwan, yakni gajah dan harimau. Sedangkan untuk amfibia kurang peduli, bahkan dananya sangat sedikit," kata Biju.

Untuk menemukan katak ini, para ilmuwan melakukan penelitian bertahun-tahun. Mereka juga harus tinggal di hutan yang gelap dan lembap untuk mendengar suara katak. Selain itu, harus teliti dan pelan-pelan melihat setiap celah batu dengan lampu picit. Menurut biju, mereka juga menemukan katak yang aktif di malam hari dan bersuara mirip kucing.

Penemuan ini dilaporkan dalam jurnal International Taxonomy Zootaxa. Dengan temuan ini, maka jenis katak di India tercatat ada 336. Biju memperkirakan jumlah tersebut hanya separuh dari jenis katak yang hidup di alam liar di India.

PGR

Wow! Sensasi Bermalam di Hotel Bawah Tanah. Anda Berminat…?


INILAH.COM – Bagi yang suka mencuba sesuatu yang baru, anda harus mencuba hal yang jarang dilakukan pelancung lainnya dengan memilih penginapan yang luarbiasa.

Hotel Silvermine Chamber merupakan sebuah hotel berfasiliti layaknya hotel tiga bintang dengan keindahan asli, langka dan alami. Terletak di Sweden, tepatnya di bawah tanah kota Sala, 120km dari Stockholm.

Di hotel ini anda boleh tidur di kedalaman 155 m di bawah tanah. Meski dingin dan sedikit gelap, namun sensasinya tak boleh disangkal. Menginap di hotel ini merupakan pengalaman unik dan berharga.

Seperti dikutip dari travelerstrails.com, hotel ini berada dalam kawasan pertambangan Silvermine Chamber, salah satu pertambangan terbaik dunia yang dijaga keadaannya.

Hal tersebut menjadi alasan mengapa hotel bertempat di kedalaman pertambangan yang nyaman ini. Di antara tata letaknya yang menyerupai labirin terdapat bilik-bilik yang boleh di tempati untuk dua orang.

Hotel Silvermine Chamber juga dilengkapi fasilitas bar dan restoran, ruangan konferensi, parking (di atas permukaan tanah), akses internet dan penitipan binatang peliharaan.

Yang paling menarik dari hotel adalah pengalaman menghabiskan malam di kedalaman bawah tanah. Lantara jaringan telefon genggam tidak mendapatkan signal, hotel menyediakan sebuah sistem komunikasi menggunakan radio yang akan menghubungkan anda dengan staf hotel.

Berada dalam hotel mungkin membuat anda terputus dengan dunia di luar. Namun justru inilah pengalaman menariknya kerana adrenalin Anda akan terpacu.

Kaki supermodel ini diinsurans US$2 juta


VIVAnews - Tubuh indah dan kaki jenjang merupakan modal utama sebagai seorang supermodel. Dan itu pula yang dirasakan supermodel, Heidi Klum. Model berdarah Jerman ini pun menginsuranikan kaki jenjangnya senilai jutaan dollar.

Kaki indah Klum diinsuranskan sebanyak US$2 juta . Klum mengaku, ia sebenarnya tidak tertarik untuk menginsuranskan tubuhnya.

"Saya secara peribadi tidak tertarik dengan insurans tetapi klien yang melakukan untuk saya," kata Klum seperti dikutip dari Showbizspy, Ahad, 18 September 2011.

Ibu empat orang anak ini menceritakan awal mula ketika bahagian tubuhnya tersebut harus diinsuranskan. Ketika itu, Klum sedang berada di London. Dan di sana, Klum diharuskan diperiksa bahagian kakinya.

"Mereka akan memeriksanya dan aku punya satu bekas luka di kaki. Jadi, kaki ini (kaki kiri) tidak mahal dan ini (kanan) yang mahal," ucapnya.

Klum mengaku, ia sangat menikmati pekerjaaannya sebagai seorang model. Popularitinya tidak pmemudar meski ia telah menikah dan memiliki empat anak.

Bahkan, namanya tercatat sebagai salah satu supermodel terkaya. Ia berada di peringkat kedua dengan pendapatan sebanyak US$20 juta .

Sebagai model terkenal, Heidi tetap berusaha meluangkan waktu untuk keluarga. Klum sangat bahagia dengan kehidupan yang sedang dijalaninya. Menjadi orang tua adalah pengalaman yang berharga untuk model berambut perang ini.

"Merupakan tanggung jawab besar memiliki anak. Mereka semua memiliki suka dan tidak suka dengan kegiatan yang mereka lakukan. Anda harus belajar menyeimbangkan semua itu," ujarnya. (art)
• VIVAnews

Nenek 86 Tahun Parkir Kereta di Dalam Kedai

VIVAnews - Seorang nenek berusia 86 tahun melanggar sebuah kedai di California, Amerika Syarikat. Awalnya sang nenek hendak parking kendaraannya.

Namun, entah kenapa, tiba-tiba kereta berwarna merah yang dipanduinya meluncur masuk ke dalam kedai.

Kejadian ini terakam kamera CCTV yang terpasang di dalam kedai itu. Meski tidak ada korban jiwa, tapi tiga pembeli mengalami luka ringan. Dalam kamera terlihat kedai menjadi berterabur. Barang-barang banyak yang rosak.

Selain nenek, di dalam mobil juga ada dua cucunya. Mereka mengalami kejutan semasa dipapah keluar. (art)
• VIVAnews


Kanak-kanak 10 tahun Ini Boleh Makan Apa Saja Termasuk Dirinya Sendiri Kerana Selalu Merasa Lapar


Bila tidak diawasi, kanak-kanak 10 tahun ini boleh memakan apapun yang ada dihadapannya termasuk makanan kucing dan ubat gigi, bahkan dirinya sendiri. Kerana menderita keadaan yang langka, kanak-kanak ini merasa sangat lapar sepanjang waktu.

Ben Green (10 tahun) menderita sebuah keadaan langka sindrom Prader-Willi, yang membuatnya merasa terus-terusan lapar sepanjang hari. Keadaan ini membuat kedua orangtuanya, Paul Green dan Angela Booth, harus menjaga anaknya dengan ketat agar tidak melakukan hal-hal berbahaya, seperti memakan dirinya sendiri.

Namun, mengekang keinginan Ben untuk makan boleh menyebabkannya mengalami tantrum (sifat marah yang meledak-ledak) melelahkan yang dapat berlangsung selama berjam-jam.

"Bila kami tinggalkan tanpa pengawasan, dia benar-benar akan memakan apapun. Kami harus mengatakan 'tidak' dan saat itulah ia mulai menangis. Dia boleh menangis terus menerus dan lama. Dia terisak-isak di pelukanku. Saya harus sekuat tenaga untuk membantunya," ujar Angela (53 tahun), ibunda Ben, seperti dilansir Dailymail, Sabtu (17/9/2011).

Ben harus menjalani diet kalori terkawal untuk menjaga keadaanya tetap terkendali. Ben menderita sindrom Prader-Willi atau Prader-Willi syndrome (PWS), iaitu kelainan genetik langka yang mempengaruhi 1 dari 25.000 anak.

Sindrom Prader-Willi biasanya berhubungan dengan kromosom 15 dan gen OCA2. Anak-anak dengan sindrom ini akan dilahirkan dengan keadaan sakit-sakitan, memiliki kawalan otot yang lemah dan memiliki berat badan di bawah normal pada awalnya.

Keadaan ini dapat menyebabkan kesulitan kognitif dan gangguan perilaku, masalah berat badan, masalah dalam mengendalikan amarah dan kesulitan dalam bersosialisasi.

Sindrom Prader-Willi membuat otak Ben berhenti menyedari bahawa perutnya sudah kenyang. Kedua orangtuanya telah diberitahu untuk memantau dan mengendalikan kebiasaan makan Ben, kerana dia sudah sangat kelebihan berat badan dan itu boleh membunuhnya.

"Dia lahir tiga minggu prematur dan pada awalnya kami berfikir bahawa mungkin itu yang membuatnya tenang, tapi kemudian kekuatiran kami muncul. Kami bukan orangtua baru dan kami tahu ada sesuatu yang salah," jelas Paul (56 tahun).

Awalnya, Ben yang menderita PWS sangatlah lemah dan sulit untuk diberi malam. Lalu ia mulai tumbuh dan mulai memiliki nafsu makan yang rakus.

"Sekarang kita harus memperhatikan Ben terus-menerus. Ia akan membuka almari, mencari makanan. Di rumah teman saya melihatnya melirik ke atas mangkuk makanan kucing di lantai. Saya fikir dia mungkin akan cuba (makanan kucing) sedikit sebelum saya berhasil membawanya pergi. Jika melihat seseorang dengan makanan atau minuman, ia akan menggunakan daya tarik yang cukup besar untuk mengorek sesuatu dari orang tersebut," jelas Paul.

Sayangnya, Ben sudah kelebihan berat badan, sebahagian merupakan gejala PWS dan sebahagian kerana kelengkungan tulang belakang yang membatasi geraknya dan harus menggunakan kerusi roda. Keadaan ini membatasi jumlah kalori yang dibakar, tetapi dia masih sangat ingin makan banyak makanan dan minuman.

Bayi comel ini ditinggalkan ibunya dihospital selepas melahirkan


Seorang ibu meninggalkan bayi lelaki di hospital hanya beberapa jam selepas melahirkannya, kata polis.

Dalam kes yang digelar 'menyayat hati' oleh pegawai polis, budak - dipanggil Charlie oleh jururawat yang ditinggalkan oleh ibu yang polis mengesyaki memberi nama palsu.

Wanita, yang memberi namanya sebagai Katalena Sctarra, kali terakhir dilihat berjalan ke arah tempat letak kereta di Newham Hospital Besar di timur London pada hari Rabu.

'Menyayat hati': Charlie telah ditinggalkan di sebuah hospital di timur London jam selepas ibunya yang melahirkannya tidak dapat dikesan.

Ibu Charlie, dipercayai dari Birmingham dan berumur 25 tahun, merasa salit di luar sebuah kedai di East Ham pada malam Rabu dan orang yang lalau lalang telah memanggil ambulans.Dia dibawa ke hospital dan melahirkan hanya beberapa minit selepas tiba disana.

Sejurus selepas melahirkan 'Miss Sctarra' pergi di luar hospital ditengah malam untuk menghisap rokok dan kemudian dia menghilangkan diri.

Beliau digambarkan sebagai wanita timur Eropah, mungkin Romania, dan bertubuh langsing dengan mata biru atau hijau, bahu panjang rambut blonde dan tingginya 5ft 4in .

Dia memakai jaket kelabu dengan zip merah jambu apabila dia hilang.Beliau bercakap Bahasa Inggeris dengan loghat Eropah timur.

Ibu, yang dipercayai Romania atau timur Eropah, keluar untuk merokok tetapi tidak kembali

Detektif Sarjan Gerard Healy dari Unit Newham Orang Hilang berkata: 'Ini adalah satu kes yang menyayat hati dan kami berharap bahawa ibu Charlie datang ke hadapan untuk bersua semula dengan anak lelaki beliau.

'Walaupun Charlie menerima penjagaan terbaik mungkin, kita bimbang bahawa ibunya mungkin memerlukan rawatan perubatan dan sokongan.

'Kami menggesa sesiapa sahaja yang dilihat atau tahu di mana dia berada bolehlah menghubungi polis.'

sumber : daily mail

Perhatian...Super model Heidi Klum paling bahaya di ruang siber


LOS ANGELES - Supermodel dan hos televisyen terkenal, Heidi Klum telah dinamakan sebagai selebriti paling bahaya di ruang siber kerana beliau dikatakan mengundang virus dan malware ke dalam komputer.

Firma keselamatan Internet McAfee memberitahu, orang ramai gemar mendapatkan carian untuk memuat turun kisah berkaitan bekas model Victoria's Secret dan gambar skrin juri rancangan Project Runaway itu.

Akibatnya, mereka berdepan satu daripada sepuluh risiko masuk ke dalam laman web yang penuh dengan spyware, spam, phishing dan virus-virus lain yang direka untuk mencuri maklumat peribadi pengguna komputer. - Reuters

sumber : kosmo online

Lelaki telanjang dipercayai pengamal ilmu hitam di tangkap


KUALA LUMPUR - Seorang pemuda disyaki warga Indonesia diberkas penduduk selepas berkeliaran dalam keadaan berbogel di Flat Pinggiran Batu Caves, Selayang di sini awal pagi semalam.

Sebelum diberkas pada pukul 2.30 pagi, lelaki berumur lingkungan 20-an itu dikatakan berjalan-jalan di aras bawah sebuah bangunan flat lima tingkat di kawasan berkenaan.

Seorang suri rumah, Norlida Hassan, 42, yang tinggal di aras tersebut dikatakan terkejut sebaik sahaja melihat suspek dalam keadaan berbogel ala Orang Minyak itu tiba-tiba bersilat di hadapan rumahnya.

Wanita itu kemudian menjerit meminta tolong malangnya suspek tidak berganjak dari muka pintu.

"Saya sudah tidur tetapi tersedar selepas terdengar bunyi nafas orang yang kuat di luar bilik.

"Apabila saya intai menerusi tingkap, saya terkejut melihat lelaki itu sedang melakukan aksi pelik. Saya menyergahnya tetapi dia tak berganjak.

"Saya buka pintu rumah untuk menghalaunya tetapi dia buka jurus pencak silat menyebabkan saya naik takut," ceritanya.

Oleh kerana takut, dia kemudian mengejutkan suaminya Ahmad Hashim, 42, untuk menghalau lelaki itu.

Difahamkan, suspek bukan merupakan penduduk kawasan berkenaan.

Seorang penduduk yang mahu dikenali sebagai Zakaria, 46, pula berkata, suspek yang panik itu bertindak melarikan diri.

"Dua penduduk termasuk jiran mangsa bertindak mengejar lelaki itu dan dia dapat diberkas kira-kira 20 minit kemudian.

sumber : kosmo online

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved