Inilah kambing biri-biri yang meramal pasukan rugby New Zealand menang

on 12 September 2011

Seekor kambing biri-biri di New Zealand bernama Sonny Wool menjadi selebriti tempatan, namun ia terkenal bukan kerana bulunya melainkan kemampuan meramal yang ia miliki.

Kambing biri-biri berusia tiga tahun ini, membuat prediksi sebelum pertandingan pertama di Kejuaraan Dunia Rugby bahawa All Blacks yang dikenal dengan pasukan Kiwi, akan mengalahkan Tonga. Dan ternyata Kiwi dengan mudahnya mengalahkan para pemain Tonga dengan skor 41-10.

Prediksi Sonny Wool, mirip dengan metode yang digunakan oleh Paul si gurita, yang terkenal kerana berhasil memprediksi semua kemenangan Jerman dan satu kekalahannya pada Piala Dunia 2010.

Pada dasarnya, sang pemilik dan agen Dan Boyd membuat dua kotak jerami masing-masing di depan bendera kedua negara, dan Sonny Wol memilih untuk memakan jerami di depan bendera New Zealand dan bukan bendera yang mewakili Tonga.

“Mulanya ia mendengus di sekitar jerami yang mewakili Tonga dan kemudian berjalan ke jerami New Zealand, dengan sedikit pujukan dari penonton, dan kambing biri-biri itu memilih dengan bijak soalnya jika tidak ia pasti akan berakhir di oven,” celoteh seorang penonton kepada France24.com.

Tentu saja, memprediksi kemenangan Tonga bukanlah taruhan yang cerdas, mengingat All Blacks telah memenangi seluruh tiga pertandingan sebelumnya dengan rata-rata 74 point.

Meskipun domba tersebut merupakan penyokong tuan rumah, namun Boyd menegaskan ia tidak melakukan kecurangan.

“Kami ingin membuat ini seadil mungkin. Makanannya sama dan tidak ada yang spesial.” tutur Boyd.

“Pertandingan berikutnya adalah melawan Jepun (16 September), dan jika dia memilih Jepun maka mereka akan menjadi pasukan pemenang,” tambahnya.


Pye B16T, Salah Satu TV Tertua Di dunia Yang Masih Berfungsi Dengan Baik


Steve Farley, pemilik salah satu televisyen tertua sedunia mengatakan tvnya masih bioleh berfungsi serta gambar terlihat jelas.

Adapun Steve membeli tv itu di 1946 dan tv itu mampu menerima semua saluran tv terbaru menggunakan sebuah digibox.

Ahli/ tukang radio dan televisyen berusia 59 tahun itu mengatakan, Pye B16T hanya memerlukan modifikasi-modifikasi kecil untuk membuatnya terus menyala dan sedang tube TV itu masih original.

"Pye merupakan cap Sony yang terkenal dizamannya. Tv ini merupakan model pertama yang mereka buat setelah kilang itu tutup selama perang. tv itu merupakan salah satu televisi tertua yang masih berfungsi," ujar Steve.

Dengan menggunakan set (tv) itu, ayah Steve (yang juga seorang tukang/ahli radio dan tv) bernama Fred menjadi orang pertama di Midlands yang menerima gambar-gambar dari alat transmisi Alexandra Palace, London di musim panas di 1946 - meskipun pemerintah mengatakan kalau siaran itu tak boleh diterima.

Dengan mencari cara bagaimana mendapatkan signal dari 210 km jauhnya, Fred membuat orang-orang berbarisi di luar tempat perbaikan miliknya untuk menyaksikan gambar-gambar melalui jendela.

"Mereka mengatakan bahawa ketika tv tersebut tiba di toko/garasinya, barang itu lebih berharga daripada ketika van pengangkutnya masuk ke dalam," ujar Steve.

"Orang-orang dulu menekan hidung mereka hingga kaca jendela untuk menonton tv itu - kamu harus mengerti, saat itu, ga ada signal tv di dataran-dataran tengah (Midlands) dan tak ada tv dimanapun selama perang.

Ketika itu, hanya ada satu channel/ saluran tv, dan itu adalah BBC,tak ada yang lain. sekarang ini ada begitu banyak pilihan (channel).

Untuk seorang kolektor, set tv itu boleh bernilai sekitar £1,000, aku bayangkan, tapi aku tetap menyimpannya untukku sendiri."

Gila..wanita perkosa anak lelakinya yang berusia 10 bulan


COLOMBUS: Seorang wanita Ohio dituduh memperkosa anak lelakinya yang berusia 10 bulan dengan merakam aksi itu dan kemudian menghantarnya kepada teman lelakinya di Michigan.

Ashley N Jessup, 24, didakwa di Columbus, Khamis lalu atas dua tuduhan memperkosa, satu tuduhan membahayakan nyawa kanak-kanak dan satu tuduhan memuaskan nafsu seksual membabitkan golongan yang lemah. Pendakwa raya daerah Franklin, Ron O'Brien berkata, Ashley menghantar rakaman video itu melalui e-mel kepada teman lelakinya di Battle Creek, Michigan dan ditemui bekas teman wanita lelaki itu yang kemudian menghubungi polis. - AP
sumber : myMetro

12 Tahun berkurung kerana terlampau sedih kematian bapa


KUANTAN: Akibat terlampau sedih dengan kematian bapanya, seorang wanita mengalami kemurungan sehingga enggan bercakap dengan sesiapa termasuk anggota keluarga dan hanya bersembunyi bawah katil sejak 12 tahun lalu.

Ibu wanita berkenaan, Sarimah Majid, 45, berkata, masalah kemurungan itu menimpa anak keduanya, Suzana Salam, 29, sejak kematian suaminya, arwah Salam Abdullah, pada 1999 berikutan arwah amat rapat dan manja dengan Suzana.


Menurut ibu tunggal enam anak itu, disebabkan masalah berkenaan dia tidak dapat bekerja kerana terpaksa menjaga Suzana yang hanya terlantar sejak berusia 17 tahun sehingga tidak mampu menguruskan dirinya sendiri.


Katanya, mereka sekeluarga hanya bergantung kepada bantuan bulanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk menyara keluarga serta empat anak masih bersekolah. Sarimah berkata, dia sekeluarga bergilir-gilir membantu menguruskan keperluan Suzana kerana bimbang ditimpa penyakit lebih serius.


Dia pernah dirujuk kepada beberapa doktor di klinik kesihatan, namun Suzana disifatkan normal tanpa ada masalah mental atau fizikal.


“Saya tidak mampu membawanya ke klinik secara berterusan atau mendapat rawatan pakar perubatan kerana saya perlu memberi keutamaan untuk menyara keluarga terutama empat anak yang masih bersekolah.



“Oleh itu, saya merayu bantuan pihak yang pakar dengan rawatan mental atau perubatan Islam bagi mengubati Suzana kerana besar harapan saya sekeluarga untuk melihatnya pulih,” katanya.


Sementara itu, Ahli Parlimen Paya Besar, Datuk Abdul Manan Ismail, yang menyampaikan sumbangan hari raya kepada keluarga berkenaan kelmarin berkata, pihaknya akan berusaha mendapatkan khidmat pakar perubatan Islam untuk merawat Suzana.


“Penyakit ini perlu penjelasan perubatan lebih saintifik kerana saya mahu memohon mendapatkan elaun kebajikan khusus untuknya jika dia dikategorikan sebagai orang kurang upaya (OKU) atau pesakit kronik.


“Manakala, jika dia dikategorikan sebagai pesakit mental, dia perlu ditempatkan di pusat rawatan khusus, justeru ibunya mempunyai ruang masa untuk bekerja bagi menyara keluarga,” katanya.

sumber : myMetro

Live version...snake game yang dibuat pelajar Taiwan


A middle school student in Taiwan hit upon a strange idea and produced a live version of Snake Game. A boy is lying on the ground throughout the whole process and slides to food store to buy sandwiches for breakfast. Although the film is not well produced, the idea is still amazing.-
chinawhisper.com

Gempak..cara pak cik ni hidangkan air (video)

Korang mesti terpegun cara pakcik mat saleh ni menghidangkan
air tea o untuk pelanggannya.Agaknya berapa lama dia training sampai
boleh ketahap begini? Jom kita saksikan...


Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved