Ibubapa remaja ini terpaksa merelakan anak lelakinya menjadi perempuan

on 01 September 2011


COLUMBUS, KOMPAS.com - Namanya Jackie. Remaja 10 tahun itu menyukai hal-hal yang biasanya disukai anak perempuan. Tetapi Jackie bukanlah perempuan. Dia dilahirkan sebagai lelaki dan dinamai Jack.

Namun sejak enam bulan lalu, orangtuanya, Jennifer dan John, memutuskan untuk mengizinkan Jack memiliki identiti sebagai perempuan bernama Jackie.
"Sekarang Jackie menghabiskan waktu lama untuk berdandan. Untuk menata rambut dan makeup," kata John. Tidak mudah bagi keluarga asal Ohio, Amerika Syarikat, itu untuk mengambil keputusan sebesar itu.

Keadaan yang dialami Jack adalah transgender. Pertumbuhannya berlawanan dengan jenis kelamin yang sesungguhnya. Secara anatomi Jackie berjenis kelamin lelaki. Namun sepanjang hidupnya dia hidup sebagai perempuan.

"Kalau diingat-ingat saya tidak pernah merasa punya anak lelaki. Kami memiliki anak perempuan yang malangnya dilahirkan dalam tubuh yang salah," ucap Jennifer dalam program "Primetime Nightline's (Extra)Ordinary Family" yang ditayangkan stesen televisyen ABC, Rabu (31/8/2011).

Selama bertahun-tahun, minat Jack sangat bertentangan dengan anak lelaki pada umumnya. Waktu masih kecil dia sangat suka menari, berdandan, dan bermain dengan boneka Barbie. Dia juga menyukai warna pink dan suka memakai pakaian balet milik kakak perempuannya.

Kedua orangtuanya membelikannya mainan tipikal untuk anak lelaki seperti kereta. Namu dia tidak begitu tertarik. Ketika dia makin besar, tingkah lakunya tidak berubah, tetap menyukai yang berbau perempuan, sampai-sampai dia menjadi bahan ejekan teman-teman sebayanya.

"Dia menyimpan kemarahan. Dia merasa 'saya tidak tahu harus berbuat apa. Saya ingin melakukan banyak hal, tapi tidak boleh kerana orang lain kata saya seharusnya melakukan hal lain," kata ibunya.

Akhir tahun lalu, Jack mulai sering diserang rasa panik dan mengalami masalah di sekolah. Akhirnya Jennifer dan John mengambil keputusan besar. Bukannya memaksa putera mereka menjadi lelaki tetapi tidak bahagia, mereka justru membiarkannya hidup sebagai perempuan.

Sejak itu semua yang terkait Jack adalah perempuan. Namanya menjadi Jackie. Jennifer dan John pun menyatakan mereka memiliki dua anak perempuan.

Seminggu setelah ulang tahunnya yang ke-10, Jack mendatangi ibunya sambil menangis. "Awalnya dia ragu, sebelum mengatakan, 'aku harus katakan sesuatu'. Dan dia kata 'aku ini perempuan, aku tidak boleherus seperti ini'," kata Jennifer menirukan ucapan anaknya ketika itu.

"Saya kata padanya, 'tidak apa-apa'. Saya kata 'Ibu bangga padamu kerana berani berterus terang," imbuh Jennifer.

"Awalnya kami berencana melakukan transisi (dari lelaki menjadi perempuan) secara perlahan," tukas John.

Namun sebulan kemudian, Jackie langsung mahu ke sekolah sebagai perempuan. Awalnya orangtua dan gurunya khuatir dia bakal diejek teman-temannya. Syukurlah hal itu tidak terjadi.

Menjelang akhir tahun ini, John dan Jennifer berniat memberi Jackie ubat penghalang pembesaran sebagai lelaki.

Sumber :abcnews.com.go

Asal-Usul Mengapa Menjaringkan Tiga Gol Dalam Permainan disebut Hatrrick

Setahu kita kata hattrick biasanya cuma ada di bolasepak, tapi di sukan lain juga ada seperti kriket dan hoki. tapi dari mana asal-usul kata hattrick berasal???

Hattrick awalnya adalah istilah Inggris dalam olahraga kriket untuk prestasi istimewa ketika seorang bowler(pelempar bola di kriket) berhasil memenangkan tiga lemparan bola berturut-turut. Ganjaran untuk prestasi ini di banyak kelab kriket adalah sebuah topi baru. Ada juga yang menghormati pahlawan dengan melempar-lemparkan topinya ke kumpulan para penggemar dan memberinya kesempatan pertama untuk memukul bola.




Istilah ini juga menular ke sukan lain dengan pencetakan angka yang relatif sulit. Hattrick juga digunakan apabila seorang pemain berhasil menjaringkan tiga buah gol dalam bolasepak.


Menurut Belinda Lerner, dari Nasional Hockey League, istilah ini muncul dalam hoki sekitar awal 1900-an. "Ada kebingungan soal makna sesungguhnya dalam hoki. Kini, hattrick yang sejati terjadi ketika seorang pemain menjaringkan tiga gol berturut-turut tanpa selingan gol dari pemain lain." kata Belinda Lerner


lihat pemain no 91 yang putih. dia menjaringkan tiga gol berturut-turut

Ciplak iPhone, Eropah Larang Penjualan Samsung Galaxy


VIVAnews - Pengeluar barang elektronik dari Korea Selatan, Samsung, dilarang menjual tiga model produk telefon pintar seri Galaxy di sejumlah negara Eropah kerana, Samsung dianggap menciplak sejumlah teknologi milik Apple Inc., yang menjual iPhone.

Menurut stesen berita BBC, 24 Ogos 2011, keputusan itu dibuat pengadilan di Belanda. Ini merupakan pukulan berikut bagi Samsung setelah pengadilan di Jerman beberapa minggu lalu melarang distribusi andalan lain mereka, iaitu komputer tablet Galaxy Tab 10.1, di Eropah setelah menciplak produk Apple, iPad 2. Namun, pemberlakuan larangan tablet Samsung itu dicabut untuk sementara waktu.

Kini, Samsung harus bersiap atas larangan penjualan telefon siri Galaxy. Model yang dilarang itu adalah Galaxy S, Galaxy S II, dan Galaxy Ace. Pasar yang dilarang bagi telefon pintar itu adalah Belanda, Britain, Perancis, Jerman, Finland, Ireland, Lichtenstein, Luxemburg, Monaco, Sweden, dan Switzerland.

Pemberlakuan itu akan mulai diterapkan dalam tujuh minggu mendatang. Dalam sidang pengadilan di Den Haag, hakim mendukung gugatan Apple bahawa Samsung meniru teknologi yang telah mereka patenkan, iaitu EP 2059868. Paten itu berupa teknologi interface untuk melihat dan navigasi foto di atas layar sentuh.

Sebenarnya Apple juga menyatakan bahawa Samsung telah menciplak paten-paten lain yang mereka miliki. Namun, hakim tidak meluluskan klaim-klaim itu.

Menanggapi putusan hakim, Samsung menyatakan bakal memberi perlawanan secara hukum. Mereka yakin larangan itu hanya berlaku di Belanda. "Putusan ini tidak memberi impak pada penjualan di pasar-pasar lain Eropah," demikian pernyataan Samsung.

Samsung bahkan menyatakan putusan pengadilan itu adalah pengakuan tersendiri atas produknya. "Keputusan itu merupakan penegasan bahawa sejumlah model Galaxy ternyata inovatif dan khusus," demikian pernyataan Samsung.

Seperti banyak perusahaan teknologi lainnya, selama ini Samsung menggunakan Belanda sebagai pintu masuk bagi produk mereka ke Eropah. Bukan hanya Samsung dan Apple yang saling berperang di meja hijau terkait pelanggaran hak paten. Google, Motorola, Microsoft, dan LG pun saling bersaing, baik di pasar mahupun di pengadilan. (eh)

• VIVAnews

Terharu...VIDEO: Anjing Setia Tunggu di Tepi Keranda Tuannya


VIVAnews -- Seakan tak rela tuannya pergi untuk selama-lamanya, seekor anjing berbaring di dekat keranda tuannya.

Proses pemakaman anggota Navy SEAL, Jon Tumilson (35) -- yang tewas dalam kecelakaan helikopter di Afghanistan -- dihadiri 1.500 orang dan berlangsung dalam keadaan menyedihkan. Namun ekspresi duka yang paling kuat terungkap dalam foto sepupu mendiang, Lisa Pembleton. Yang mengabadikan detik-detik terakhir kebersamaan Hawkeye -- nama anjing itu -- dengan tuannya.

Seperti terlihat dalam foto, anjing jenis labrador itu retriever berbaring di dekat peti mati yang ditutupi bendera Amerika Syarikat, sampai prosesi pemakaman berakhir.

Anjing itu ikut maju saat rakan Tumilson, Scott Nichols ke depan untuk menyampaikan pidato duka cita. "Saat Nichols bersiap berpidato, Hawkeye tiba-tiba berbaring dekat peti mati."

Sementara, Lisa Pembleton mengungkapkan alasannya mengambil foto kejadian mengharukan itu. "Saya terdorong untuk mengambil foto dan melihatnya dengan keluarga, kejadian mengesankan yang saya lihat di hari itu," kata Pembleton dalam laman Facebooknya. Lihat videonya di SINI

(sumber: Daily Mail, eh)

Menari Erotik di Pesawat, Penumpang Diturunkan

VIVAnews - Mabuk tak hanya buat kemarahan di darat, namun juga di udara. Ini terjadi terhadap seorang perempuan yang sedang dalam pesawat menuju London,Britain.

Pagi buta di lapnagn terbang Moscow. Para penumpang masih dalam keadaan mengantuk. Naik dari lapangan terbang terbesar di ibu kota Russia itu, mereka fikir tontonan di kabin penumpang pagi itu cuma mimpi.

Mabuk berat, seorang perempuan Russia seperti kehilangan akal dan mempertunjukkan tarian erotis. Alih-alih merasa tergangggu, penumpang membuat bantahan.

Para awak pesawat yang enggan disebutkan nama kapalterbangnya itu mendengar keluhan penumpang. Akhirnya, sang penari berusia 39, berasal dari sebuah daerah bernama Tatarstan, diamankan.

"Perempuan itu lupa diri dan membuat para penumpang menjadi tak nyaman. Ia melepas kaca mata dan memulai tarian erotis," juru bicara polisi menyatakan.

Setelah 15 minit di udara, sang pilot memutuskan pesawat harus kembali ke Bandar Udara Domodedovo untuk menurunkan 'penari' itu. (sj)

Gila ..cuba seludup 7 ekor ular dan 3 ekor kura-kura dalam seluar


VIVAnews - Pihak berkuasa lapangan antarabangsaMiami menangkap seorang lelaki yang cuba membawa tujuh ular dalam penerbangan dari Miami menuju Brasil.

Seperti dikutip dari Telegraph, lelaki itu membungkus ular-ular tersebut dalam sebuah beg nilon yang tertampal di bahagian dalam seluar panjangnya.

Juru cakap Administrasi Keamanan Transportasi, Jonathan Allen, mengatakan, lelaki itu dihentikan petugas ketika melewati pintu detektor lapangan terbang. Selain tujuh ular berukuran kecil, ia juga menyembunyikan tiga kura-kura mungil di balik seluarnya.

Atas temuan itu, petugas segera melakukan penangkapan dan membawanya ke pejabat polis. Lelaki itu terancam hukuman penjara atas kesalahan melakukan penyelundupan haiwan liar.

Sementara sang pemilik menghadapi proses hukum, petugas menyerahkan haiwan-haiwan tersebut kepada petugas Jabatan Perikanan dan Hidupan Liar Amerika Syarikat.
• VIVAnews

Penghuni jalanan yang popular di England


Hamster Head - Gordon Roberts, seorang penghuni jalanan berumur 82 tahun, saat ini menjadi popular di Inggris. Ia didukung ribuan orang untuk menjadi salah satu pembawa obor Olimpik London 2012. Sebanyak 4.500 orang telah bergabung dalam kempenye online di inernet yang menominasikannya sebagai "anggota masyarakat yang menginspirasi".

Gordon menghabiskan 20 tahun hidupnya di jalanan, tapi ia sangat terkenal di Bournemouth, Dorset, kerana selalu mengetahui waktu dengan tepat walaupun tidak pernah menggunakan jam tangan. Ia biasanya menghabiskan hari-harinya bercakapl dengan penggemarnya di pusat kota.



Jade Reynolds, 21 tahun, yang memulai kempennye di Facebook bersama sepupunya, berkata, "Gordon adalah orang paling alami yang paling menarik yang dapat anda temukan, jadi ketika kami melihat iklan untuk pahlawan tempatan untuk membawa Obor Olimpik ia adalah orang pertama yang terpikirkan."

Puluhan video yang menunjukkan keahlian Gordon dalam ketepatan waktu telah diposting di internet. Salah satu penggemar Gordon berkata, "Setidaknya kita tahu dia tidak akan terlambat."



Perjalanan Obor Olimpik akan dilakukan pada 19 Mei sampai 27 Julai dengan 8.000 orang akan membawanya.

Apa tanggapan Gordon tentang pencalonan dirinya sebagai pembawa obor Olimpik? Ia berkata, "Aku suka olahraga dan akan menyenangkan boleh membawa obor Olimpik – tetapi bagaimana jika hujan?".

Puaskan Hasratmu Melihat Bintang Jatuh Dengan Melihat Video Menakjubkan Ini

Video rakaman time-lapse hebat dari Randy Halverson ini akan membawamu ke pemandangan langit malam di Dakota yang sangat mempesona lengkap dengan puluhan bintang jatuh yang terakam didalamnya, dan jelas membuat rakaman seperti ini bukan perkara yang mudah. Enjoy..

Gempa AS Membuat Datuk Ini Dapat Mendengar Semula


WASHINGTON - Gempa bumi yang menggoncang bahagian timur Amerika Syarikat (AS) pada 24 Ogos lalu merupakan berkah bagi seorang datuk yang tuli. Gempa 5,8 Skala Richter ternyata menyembuhkan pendengaran lelaki berusia 75 tahun tersebut.

Robert Valderzak, seorang lelaki asal Washington, kehilangan pendengarannya pada 19 Jun lalu, bertepatan dengan perayaan Hari Ayah. Robert pun dibawa ke Pusat Medik Virginia untuk diberikan alat bantu mendengar.

Namun, setelah gempa bumi terjadi di AS, suatu hal yang aneh terjadi. Robert yang sudah tuli dua bulan menyatakan kepada anak-anaknya, dirinya sudah dapat mendengar lagi. Demikian seperti diberitakan NewsCore, Rabu (31/8/2011).

Ketika gempa bumi itu menggoncang rumahnya, Robert merasa ada sesuatu yang janggal di kepalanya dan pendengarannya pun kembali normal.

Salah seorang doktor dari Virginia menyatakan, Robert menderita kehilangan pendengaran konduktif yang boleh saja disebabkan kerana tertumpuknya kotoran telinga, infeksi atau masalah pada tulang rawan di telinganya.

Kembalinya pendengaran Robert sangat mengejutkan para doktor. Robert sangat bersyukur dengan adanya gempa di AS. Dirinya pun menegaskan, bencana alam tersebut adalah berkah dari tuhan.(rhs)

Wow ...Tukang Sampah akan Dibekali Dengan iPad


Manchester - Para tukang sampah ini akan dibekali komputer tablet Apple iPad. Tujuannya agar mereka lebih efisien dalam mengumpulkan sampah dari warga di seluruh penjuru kota.

Ya, dewan kota Bury Council di Greater Manchester, Inggris menganggarkan dana sekitar 9000 Poundsterling untuk membeli iPad. iPad ini akan disertakan di 22 dashboard lori pengangkut sampah.

Dengan iPad, diharapkan tukang sampah dapat melakukan input data secara efisien dan melayani masyarakat dengan lebih baik. Misalnya data rumah tangga yang tidak mendaur ulang sampah atau mana saja yang perlu bantuan dalam menangani sampah.

Inisiatif ini mendapat kritik kerana dianggap sebagai pemborosan dana. Terlebih pekerjaan semacam itu boleh dikerjakan dengan pena dan kertas. Namun menurut dewan kota, iPad akan membuat tugas tukang sampah lebih mudah dalam mengumpulkan sampah.

"Skema ini menggantikan kertas yang boleh hilang atau basah. Mengumpulkan sampah adalah operasi yang kotor. Dengan iPad, tidak akan ada (sampah-red) yang tertinggal," kata Glen Stuart, ketua management sampah setempat.

iPad bagi tukang sampah tersebut akan dibekali dengan informasi mengenai sampah di setiap rumah tangga. Berbagai informasi juga boleh diinput dengan mudah, misalnya tong sampah mana yang rosak atau kelebihan beban.

Dewan kota pun berharap keberadaan iPad akan menurunkan peratus sampah yang lupa dikumpulkan. Demikian seperti dilansir Mirror dan dikutip detikINET, Selasa (30/8/2011).

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved