Gila..Cuba seludup tujuh ular dan kura-kura dalam seluar

on 31 Ogos 2011


VIVAnews - Pihak Berkuasa Internasional Miami menangkap seorang lelaki yang cuba membawa tujuh ular dalam penerbangan dari Miami menuju Brazil.

Seperti dikutip dari Telegraph, lelaki itu membungkus ular-ular tersebut dalam sebuah beg nilon yang tertampal di bagian dalam seluar panjangnya.

Juru Bicara Administrasi Keamanan Transportasi, Jonathan Allen, mengatakan, lelaki itu dihentikan petugas saat melewati pintu detektor lapangan terbang. Selain tujuh ular berukuran kecil, ia juga menyembunyikan tiga kura-kura kecil di balik seluarnya.

Atas temuan itu, petugas segera melakukan penangkapan dan membawanya ke pejabat polis. Lelaki itu terancam hukuman penjara atas kesalahan melakukan penyelundupan haiwan liar.

Sementara sang pemilik menghadapi proses hukum, petugas menyerahkan haiwan-haiwan tersebut kepada petugas Jabatan Perikanan dan Hidupan Liar Amerika Syarikat.
• VIVAnews

Foto Eksklusif!! Shalat Idul Fitri di Russia, Jalan Moscow Dipenuhi Ratusan Ribu Umat

Presiden Russia Dmitry Medvedev dan Perdana Menteri Putin mengucapkan selamat kepada umat Islam di Russia yang berjumlah 20 juta orang. Berjuta-juta muslim Russia bersama umat Islam di seluruh dunia ikut merayakan berakhirnya bulan suci Ramadhan dan datangnya Idul Fitri.

Dalam ucapan selamat yang disampaikan Presiden Dmitry Medvedev kepada Ketua Dewan Mufti se-Russia Sheikh Ravil Gainutdin antara lain dikatakan, “Saya mengucapkan selamat Uraza Bairam (Idul Fitri) yang merupakan salah satu Hari Raya terpenting bagi orang Islam.” Bulan Ramdahan adalah bulan pembersihan rohani, penciptaan dan pelaksanaan perbuatan yang baik diakhiri dengan perayaan Idul Fitri yang gembira dan lama ditunggu oleh penganut Islam di seluruh dunia.

Nilai-nilai ini, tulis Presiden Medvedev, melambangkan cinta damai dan humanisme dan semangat saling membantu dan saling memahami antara sesama manusia dan memperkuat konsensus antara bangsa dalam masyarakat Russia. Medvedev menambahkan juga, bahawa umat Islam di Rusia berperanan besar dalam memperkukuh persatuan Federasi Russia.

Dalam ucapan selamatnya Perdana Menteri Putin menyampaikan penghormatan yang tinggi pada kaum ulama Russia yang dengan tegas menentang berbagai usaha kaum ekstrim untuk memutarbalikkan nilai-nilai Islam, menanam bibit permusuhan dan sikap non-toleransi. “Dewasa ini kami menyaksikan kehidupan bebas kaum muslimin di Russia. Terus didirikan masjid-masjid, dibangun universiti dan madarsah (madrasah), dilaksanakan reformasi pendidikan Islam, disempurnakan organisasi penyelenggara haji. Kegiatan aman sentosa ini di segala bidang mendapat dukungan seluruh masyarakat,” ujar Putin.

Ucapan selamat kepada muslimin Russia juga datang dari walikota Moskow Sergey Sobyanin serta pimpinan Tatarstan dan subjek-subjek Federasi Rusia lainnya. Peringatan Idul Fitri diadakan di empat masjid di Moskow. Diperkirakan lebih dari 50 ribu orang ikut dalam shalat Idul Fitri di Masjid Agung Russia di pusat ibukota.

Masjid Agung ini sedang direnovasi dan tidak boleh menampung semua jamaah shalat sehingga akhirnya mereka terpaksa bersembahyang di jalan-jalan di sekitarnya Peringatan Idul Fitri di Moscow disiarkan oleh TV Russia ke seluruh pelosok Rusia dan semua negeri Commonwealth of Independent States (CIS).

Harian Moscow Rossisakaya Gazeta muncul dalam artikel dan foto bertuliskan Perayaan Idul Fitri, mencatat bahawa di Moskow peringatan diadakan di empat masjid dan di suatu pusat budaya di Sokolniki yang dihadiri 90 ribu orang. Harian ini mengingatkan bahawa Uraza Bairam atau Idul Fitri adalah salah satu hari pokok dalam kalendar Islam yang melambangkan selesainya ibadah puasa yang berlangsung selama Ramadhan.

Justru pada bulan ini, menurut sejarah Islam, Allah SWT menurunkan Al Quran kepada Nabi Muhammmad SAW untuk pertama kali. Perayaan ini tulis harian itu berlangsung tiga hari, dimana kaum muslimin membuat masakan tradisionil, menggelar meja perayaan, mengundang tetangga, kaum kerabat dan teman serta bergembira ria. Harian itu juga menambahkan, bahawa pada hari-hari perayaan diberikan derma kepada orang miskin. Mereka juga saling meminta maaf satu sama lainnya.

Umat Muslim mengucapkan selamat dengan mengucapkan kata-kata “Id Mubarak” atau selamat berhari raya. Juga diingatkan bahawa Idul Fitri mulai diperingati sejak tahun 624 M. Sementara dalam khutbahnya Mufti Ravil Gainutdin antara lain mengatakan bahawa umat Islam Russia yang ikut dalam shalat Idul Fitri merasa menjadi lebih bersih dan disinari cahaya. Dan memang setiap orang Islam memiliki nur iman atau cahaya kepercayaan. Dan orang yang percaya dapat mengenal kebenaran.

Sedangkan kebenaran membuka hati dan nalurinya. Dia mengingatkan bahawa Islam manganjurkan setiap manusia bertindak adil. “Doa kita ini hari agar berakhirllah pertumpahan darah, dan ledakan (bom) dan kematian manusia di berbagai negeri,” demikian Mufti Gainutdin. (Sumber)






Gila...Kapten bunuh isteri, ibu mentua ketika Irene membadai


WASHINGTON: Seorang anggota tentera Amerika Syarikat berpangkat kapten menembak mati bekas isteri, ibu mentua dan dua yang lain dalam satu pembunuhan ketika Taufan Irene sebelum menembak dirinya sendiri.

Leonard Egland, 37, pernah bertugas di Afghanistan dan Iraq, memulakan pembunuhannya ketika taufan itu melanda malam Sabtu lalu dan menamatkannya selepas berbalas tembakan dengan anggota SWAT pada pagi Ahad.


Pendakwa raya Buckingham County, David Heckler berkata, Egland melakukan tiga pembunuhan di Virginia sebelum menyeberang sempadan negeri untuk membunuh ibu bekas isterinya berikutan pertelagahan merebut hak penjagaan anak.


Anggota tentera itu diburu selepas menembak mati bekas isterinya, teman lelaki wanita itu dan anak lelaki terbabit di sebuah rumah di Chesterfield, Virginia. -AFP

Wow...Hacker ditawar jadi pelatih pengeluar iPhone


LOS ANGELES – Seorang penggodam komputer berusia 19 tahun yang pernah memajukan aplikasi perisian secara haram untuk telefon bimbit iPhone kini diupah menjadi pelatih di syarikat komputer Apple yang mencipta gajet itu, lapor sebuah akhbar semalam.

Penggodam itu, Nicholas Allegra (gambar) mengumumkan mengenai berita pelantikannya sebagai pelatih tersebut menerusi laman Twitter.

Dia sebelum ini terkenal kerana mencipta aplikasi yang dikenali sebagai JailbreakMe 2.0 pada tahun lalu untuk para pengguna iPhone.

Melalui cara itu, para pengguna boleh mengakses aplikasi yang tidak dibenarkan oleh Apple.

Namun, syarikat Apple tidak pernah mengiktiraf aplikasi tersebut. – Agensi

sumber : kosmo online

Kura-kura Berusia 100 Tahun Menjadi Ibu Bayi Badak

Seekor bayi badak yang selamat dari gelombang tsunami di pantai Kenya telah membentuk ikatan yang kuat dengan kura-kura jantan raksasa yang berusia se-abad di fasiliti haiwan di kota pelabuhan Mombassa, kata para petugas, bayi badak itu dijuluki Owen dan memiliki berat sekitar 300 kilogram (650 pon), tersapu di Sungai Sabaki ke Samudera Hindia, kemudian kembali ke pantai ketika gelombang tsunami menghentam pantai Kenya pada 26 Desember sebelum penjaga satwa menyelamatkannya.

"Hal ini luar biasa. bayi badak yang usianya kurang dari satu tahun telah diadopsi oleh seekor kura-kura jantan, yang usianya sekitar se-abad, dan kura-kura itu sangat bahagia dengan menjadi seorang ibu", ungkap Paula Kahumbu, yang bertugas di Lafarge Park, kepada AFP.


"Setelah tersapu dan kehilangan ibunya, kuda nil itu trauma. Kuda nil ini harus dicarikan sesuatu untuk menjadi ibu pengganti.

Untungnya, kuda nil tersebut bertemu dengan si kura-kura dan membentuk ikatan yang kuat. Mereka berenang, makan dan tidur bersama," tambah ahli ekologi tersebut. "Kuda nil ini mengikuti persis tingkah laku kura-kura itu seperti dia mengikuti ibunya. Jika ada seseorang mendekati si kura-kura, si kuda nil menjadi agresif, seolah-olah melindungi ibu biologisnya," tambah Kahumbu.

"Kuda nil ini ditinggalkan induknya pada usia yang sangat dini, pada dasarnya kuda nil adalah haiwan sosial yang suka tinggal bersama ibu mereka selama empat tahun," jelasnya.





Pengemis jujur dan bukti robot juga mengemis



Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved