Wow..anjing telan berlian bernilai USD10 ribu

on 30 Ogos 2011


Seekor anjing di Albany, Amerika Syarikat (AS) sepertinya memiliki ketertarikan sendiri terhadap benda berkilau. Namun ketertarikannya itu justru membawanya dalam kesulitan.

Anjing yang diberi nama Honey Bun ini, membuat pemiliknya panik setelah menelan berlian senilai USD10 ribu.

Anjing ini memang dimiliki oleh pemilik toko berlian John Ross. Tetapi insiden ini merupakan yang pertama kalinya anjing tersebut menyantap berlian.Demikian diberitakan MSNBC, Selasa (30/8/2011).

Chuck Roberts yang juga memiliki toko tersebut mengatakan, dirinya meninggalkan kerusinya untuk menyambut seorang tamu. Tetapi disaat bersamaan Roberts tidak menyedari bahwa salah satu dari empat kantung berisi berlian, dilaporkan hilang.

Sedar melihat ada kantung terus ada yang terbuka, Roberts langsung menyedari siapa pelaku pencurian berlian ini. Lewat pemeriksaan rontgen, Honey Bun terbukti bersalah melahap berlian itu.

Tampak dua titik ditemukan di dalam perut anjing tersebut, yang diyakini berlian yang ditelan anjing itu. Berlian itu akhirnya dikeluarkan dari perut Honey Bun dan langsung dibersihkan sebelum akhirnya dikirim kembali ke pembuat berlian.
(faj)

Mari kita lihat robot berborak


Chat bot atau karakter maya yang mampu berbicara dengan manusia baik secara tertulis mahupun verbal mungkin mulai sering kita temui atau ajak bicara, tapi bagaimana jadinya apabila dua chat bot saling berbicara satu sama lain?

Acara berborak ini diadakan oleh Cornell Creative Machines. Mereka cukup teruja dengan apa yang akan terjadi kalau 2 chat bot dihadapkan satu sama lain untuk saling berinteraksi. Dan hasilnya ternyata tak terlalu buruk, mereka bahkan mampu bergurau dan saling mempermainkan satu sama lain. Lihat percakapan mereka selengkapnya di video berikut ini.


Jambatan Gantung Hussaini, Paling Berbahaya di Dunia


Mengunjungi Pakistan, sempatkan berkunjung ke jambatan paling berbahaya di dunia, Jambatan Gantung Hussaini. Jambatan ini dikenal sebagai salah satu dari banyak jambatan tali yang genting di Pakistan Utara.

Di Pakistan sebagian besar penduduk, bepergian adalah dengan berjalan melintasi gunung menuju Rawalpindi. Pada tahun 1978, Jalan Raya Karakoram selesai dibangun dan wilayah tersebut telah terhubung, tetapi perjalanan antara-wilayah masih sesulit 100 tahun yang lalu.

Aspek reguler yang ditemui dalam perjalanan melewati kawasan tersebut termasuk jambatan-jambatan reyot yang terbuat dari kabel dan papan yang terdapat di rangkaian gunung dan sungai di Pakistan Utara. Di antaranya adalah Jambatan Gantung Hussaini, melintasi Danau Borit di Upper Hunza.

Jembatan tali ini, terdiri dari dua jembatan yang bersebelahan, kurang terpelihara. Banyak papan yang hilang, dan angin kencang mengguncan jembatan ketika anda menyeberang.

Meskipun terlihat berbahaya, bagaimanapun, Hussaini adalah sebuah jembatan yang relatif aman dan telah menjadi sebuah daya tarik bagi pelancungan.

Sumber :http://www.okezone.com/

Wow hebat...Surat khabar lama dijadikan petrol


TULANE, Amerika Syarikat (AS) – Sekumpulan saintis Universiti Tulane di sini menemui kegunaan baru untuk surat khabar lama iaitu menjadikannya bahan api bio bagi menggantikan petrol, lapor sebuah akhbar semalam.

Mereka berkata, kereta pada masa hadapan boleh bergerak dengan menggunakan kertas termasuk surat khabar lama.

Perkembangan tersebut adalah susulan penemuan sejenis bakteria dikenali sebagai TU-103 yang ‘memakan’ kertas untuk menghasilkan butanol iaitu sejenis bahan api bio yang boleh menggantikan petrol.

“Di Amerika Syarikat sahaja, sekurang-kurangnya 323 tan kertas boleh digunakan untuk menghasilkan butanol yang dibuang pada setiap tahun,” kata ketua penyelidikan tersebut, Profesor Madya David Mullin.

Menurutnya, kajian itu menunjukkan kejayaan yang memberangsangkan.

“Kajian kami pasti dapat mengurangkan kos untuk menghasilkan bahan api bio yang agak tinggi pada masa ini,” tambahnya. – Agensi

sumber : kosmo online

Wah,Pemilik PayPal Merancang Bangun Negara Terapung


TEMPO Interaktif, Pendiri PayPal, Peter Thiel punya idea gila. Dia merancang membuat Negara terapung. Negara itu akan berada perairan internasional dan akan memiliki peraturan sendiri tidak terkait dengan negara manapun.

Thiel, 43, yang memiliki kekayaan 910 juta poundsterling telah memberi dana 763 ribu poundsterling kepada Seasteading Institute untuk mewujudkan rancangannya. “Mungkin banyak yang berfikir ini hal mustahil, tapi itu suatu keuntungan buat kami,” kata Thiel.

Keuntungan yang dimaksud Thiel, sampai saat ini tidak ada yang percaya akan terwujud. Sehingga tidak ada yang mencuba menghentikan kami. “Sampai akhirnya mereka terlambat,” katanya.

Idea negara terapung ini berasal dari idea radikal liberal, yang menghormati kebebasan individu. Negara apung ini nantinya berbeza betul dengan negara konvensional.

“Membuat negara terapung satu-satunya cara untuk membuat masyarakat baru di bumi,” begitu bunyi pernyataan Seasteding Institute, lembaga yang menjadi kepala projek ini.

Lembaga tersebut dioperasikan oleh Patri Friedman, bekas engineer Google yang juga cucu dari peraih nobel ekonomi Milton Friedman. Rencana besarnya negara itu boleh menampung 10 juta orang pada 2050. Saat ini mereka tengah menyiapkan miniaturnya yang menampung 270 orang.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved