Kronologi Remaja Yang Dimakan Beruang Hidup-hidup

on 26 Ogos 2011


Detik-detik terakhir kehidupan remaja ini, didengarkan oleh ibunya sendiri melalui telefon. Selama satu jam, sang ibu mendengarkan puterinya dimakan hidup-hidup oleh ibu beruang dan tiga anaknya.

Olga Moskalyova (19) berteriak-teriak di telefon dan sang ibu, Tatiana, hanya boleh pasrah mendengarkan puterinya itu. “Bu, beruangnya memakan tubuhku! Bu, ini sakit sekali. Tolong, bu!” teriak Olga. Mulanya, Tatiana menyangka puterinya hanya bergurau.

Namun, Tatiana yang masih terus mendengarkan, menangkap ketakutan dan kesakitan di suara Olga. Tatiana makin pucat saat mendengar geraman beruang dan suara haiwan itu sedang mengunyah. “Saya boleh saja mati saat itu kerana terkejut mendengarnya,” ujar Tatiana.

Tatiana tak tahu beruang itu sudah membunuh suaminya yang ayah tiri Olga, Igor Tsyganenkov. Igor mengalami patah leher dan tengkoraknya pecah kerana ‘dibanting’ si beruang. Olga yang sedang berlatih menjadi psikologi, menyaksikan si beruang menyerang Igor.

Namun, si induk beruang berhasil mengejar dan menangkap kakinya ketika Olga berusaha menyelamatkan diri. Saat diseret, Olga menelepfon Tatiana. Sebaliknya Tatiana, berusaha menghubungi Igor, tanpa tahu lelaki itu sudah meninggal.

Akhirnya Tatiana memberitahu polis dan keluarganya di dekat Desa Termalniy, Siberia Timur. Ia meminta mereka segera ke sungai untuk menolong Olga dan Igor. Keduanya ke sungai untuk mengambil pancingan milik Igor yang tertinggal.

Pada panggilan telefon kedua, Olga berbicara terengah-engah. “Bu, beruangnya kembali. Ia kembali dan membawa ketiga anaknya. Mereka.. memakanku.” Selanjutnya, Olga menelefon untuk ketiga kalinya sekitar sejam setelah telefon pertama.

Saat telefon ketiga inilah Olga sadar dirinya sekarat. Si keluarga beruang sudah meninggalkannya. “Bu, sudah tak sakit lagi. Aku tak merasakan sakit. Maafkan aku untuk segalanya, aku sangat mencintaimu,” kata Olga.

Setengah jam kemudian, abang Olga, Andrei, datang bersama polis dan mendapati si beruang masih memakan tubuh Igor. Sementara Olga yang tubuhnya terkoyak-koyak, sudah tergeletak tak bernyawa. Enam pemburu kemudian dikirim untuk membunuh keempat beruang itu.

Serangan beruang merupakan hal biasa di penjuru Russia. Tatiana saat ini amat sedih mengenang puterinya. “Puteri saya amat menyenangkan. Ia ceria, ramah dan hangat. Baru lulus dari sekolah musik dan mendapatkan lesen memandu-nya beberapa hari lalu,” ujar Tatiana, bersiap memakamkan Olga dan Igor.

sumber: inilah

Wuih! Garam Ternyata Boleh Buat Kita Ketagih


INILAH.COM, – Bukan hanya rokok dan dadah saja yang boleh membuat Anda ketagihan. Garam ternyata juga memiliki efek yang sama, sebuah kajian menyebutkan.

Para ilmuwan yang bergabung dalam sebuah penelitan mengatakan bahawa kecanduan terhadap garam merangsang otak seperti halnya kecanduan terhadap obat-obatan keras atau rokok.

Mereka menemukan bahawa keinginan menyantap garam memicu gen, sel-sel otak dan koneksi otak yang sama seperti keinginan terhadap ubat-ubatan dan alkohol.

Pemuan ini dapat membantu menjelaskan mengapa banyak orang yang kesulitan mengurangi penggunaan garam. Meskipun, mereka menyedari adanya bahaya tekanan darah dan kesihatan jantung.

Seperti dikutip dari Dailymail, untuk kajian ini, ilmuwan Australia dan Amerika melakukan penelitian terhadap tikus yang diatur menjalani diet rendah garam.Aktiviti dalam otak kemudian dibandingkan dengan pada tikus yang makan secara normal. Mereka juga mempelajari otak tikus yang telah kelaparan akan garam selama tiga hari dan kemudian diberi air asin untuk diminum.

Ketika tikus itu masih memerlukan garam, sel-sel otak memicu protein yang biasanya berhubungan dengan kecanduan zat seperti heroin, kokain, dan nikotin.

“Dalam kajian ini, kami menunjukkan bahawa salah satu naluri klasik, keinginan mengasup garam, memicu saraf yang juga berkaitan dengan kecanduan ganja dan kokain,” kata Prof Derek Denton, dari University of Melbourne.

Penelitian ini juga mengungkapkan bahawa setelah asupan garam dikurangi, otak percaya bahawa keperluan itu telah dipenuhi sebelum terpenuhi secara fizik.

Dengan kata lain, perubahan yang disebabkan oleh keingianan menyantap garam akan menghilang jauh sebelum garam boleh meninggalkan usus, memasuki darah, dan sampai ke otak

Kesian..doktor salah buang otak lelaki ini


Kesilapan dalam operasi pengangkatan tumor di kepala berakibat fatal. Seorang pesakit kehilangan sebagian otak yang berfungsi sebagai pusat penglihatan serta daya ingat, kerana dokter mengiranya sebagai tumor lalu mengeluarkannya.

John Tunney

Parahnya lagi, setelah keadaan pesakit membaik barulah diketahui bahwa tumor tersebut sebenarnya tidak perlu dioperasi. Pemberian obat-obat kemoterapi sudah cukup untuk mengawal keadaan pesakit, kerana tumornya tidak terlalu ganas dan belum menyebar.

Meski keadaannya sudah membaik, pesakit bernama John Tunney tersebut harus menderita cacat permanen di otaknya. Kemampuan melihatnya rosak sebagian, sedangkan ingatannya juga banyak yang terhapus sehingga mengalami amnesia atau hilang ingatan.

Lelaki 63 tahun asal Coventry, Inggris Tengah ini menjalani operasi otak tersebut pada tahun 2008 di University Hospital. Meski cacat permanen, keadaannya saat ini memang lebih baik dibandingkan setelah dioperasi ketika otaknya mengalami perdarahan parah.

"Kerosakan otak John telah menghancurkan hidupnya. Sebelumnya dia orangnya santai dan sangat aktif. Sangat mengecewakan melihat ia berubah kerana kesalahan yang tidak semestinya terjadi," ungkap isteri John, Pamela seperti dikutip dari Foxnews, Khamis (25/8/2011).

Bahagian otak yang diangkat dalam operasi tersebut sebenarnya tidak terlalu banyak karena baru akan digunakan untuk keperluan biopsi atau pemeriksaan jaringan. Namun bukan jaringan tumor yang terangkat, dokter bedah justru mengambil jaringan sihat dari otak John.

Baru setelah jaringan tumor yang sesungguhnya diambil, dokter menyimpulkan bahawa sebenarnya tumornya tidak perlu diangkat. Tumor yang belum terlalu ganas itu masih boleh dijinakkan dengan ubat-ubat kemoterapi, sehingga tidak perlu ada operasi pembuangan.

Melalui pengacaranya, John dan keluarganya berniat mengajukan saman hukum ke pengadilan. Apalagi pihak hospital telah mengakui terjadinya kesalahan prosedur .

Kemunculan Kereta Hantu Pada Setiap Musim Panas Di Jepun


Ketika musim panas tiba di Jepang, salah satu keretapi di stesen Kyoto akan kedatangan penumpang yang penampilannya akan membuat anak-anak kecil ketakutan, mereka adalah para pakerja yang mengenakan kostum hantu-hantu menyeramkan dari Jepun (atau orang sana menyebutnya Yokai). Mereka ini akan meramaikan sebuah kereta hantu yang sengaja diadakan setiap setahun sekali di musim panas.

Ini jadinya jika gaya atu pose model ditiru oleh orang biasa

Model-model profesional yang sering kita lihat di majalah memang tampak mempesona dengan berbagai pose tubuh yang dibuat semenarik mungkin. Namun tahukah kamu bahAwa sebenarnya pose tersebut Nampak menggelikan apabila dilakukan oleh orang biasa di tempat umum? Mari kita lihat bagaimana seniman asal Madrid, Yolanda Dominguez, membuktikan hal tersebut.

Seorang Lelaki Ditahan Setelah Mencuri Ular Yang Disembunyikan dI Dalam Seluarnya


Apa yang terakhir kamu harapkan berada didalam seluarmu? Ular! - maksud saya tentu saja ular sebenar. Kebanyakan orang akan berfikir seperti itu, tapi seorang lelaki dari Arizona sengaja memasukan beberapa ular ke dalam seluarnya demi mendapat wang tambahan.



Eric Fiegel, 22, ditahan polis hari ini pada pukul 3:40 waktu setempat kerana didapati mencuri bayi ular Boa Albino dan beberapa reptilia lainnya dari kedai Predator's Reptile Center di Mesa, Arizona pada tanggal 30 Julai kemarin. Caranya mencuri juga tidak biasa, ular-ular itu diseludup keluar kedai dengan memasukan dan menyembunyikan mereka kedalam seluarnya. Untungnya, kamera pengawas berhasil merakam kejadian dimana Fiegel melakukan aksi tersebut sebanyak 2 kali dalam satu hari.

Menurut polis, beberapa ular curiannya dijual kembali seharaga $175 . Ia juga menjual sebuah tanki ular dalam harga yang sama.

Seorang saksi berhasil mendapatkan nombor kendaraan yang digunakan pencuri dan polissegera menggunakan informasi tersebut untuk menemukan Fiegel.

Fiegel lalu dinyatakan bersalah setelah dipastikan oleh dua orang saksi dan juga dari pengamatan polis terhadap kamera CCTV yang menjadi korban kejahatannya.


sumber: azcentral.com

Wow...Bekas ejen CIA dapat RM8.3 bilion

MIAMI - Mahkamah Amerika Syarikat (AS) mengarahkan kerajaan Cuba membayar AS$2.8 bilion (RM8.3 bilion) kepada seorang bekas ejen Agensi Perisikan Pusat AS (CIA) yang membantu memburu pemimpin revolusi negara Caribbean itu, Che Guevara.

Bekas perisik AS, Gustavo Villoldo yang dilahirkan di Cuba dalam tuntutannya berkata, kerajaan Cuba menyeksanya serta merampas kekayaan keluarganya selepas Fidel Castro memerintah Cuba pada 1959.

Villoldo, 72, yang menyertai tentera AS pada 1960an mendakwa diseksa selama lima hari dan cuba dibunuh ejen Cuba beberapa kali sejak lelaki itu hidup dalam pelarian di AS kerana peranannya sebagai perisik AS yang membantu menangkap orang kanan Castro, Che Guevara pada 1967.

Bagaimanapun, kerajaan Cuba tidak memberi sebarang respons dan tidak menghantar wakil dalam kes itu.

sumber : Sinar Harian

Ada kapsul belon untuk lihat bumi


BARCELONA - Sebuah syarikat Sepanyol mencipta sebuah kapsul yang akan membawa pelancong ke stratosfera Bumi dengan menggunakan belon helium pada 2013, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Stratosfera berada pada ketinggian di antara 12 hingga 50 kilometer dari Bumi.

Syarikat Zero 2 Infinity itu mengenakan tambang sebanyak £90,000 (RM442,734) untuk setiap pelancong yang berada di dalam kapsul tersebut selama lima jam.

Para pelancong akan menikmati pemandangan Bumi. Kapsul tersebut direka supaya mereka boleh memakai baju-T semasa berada di dalamnya.



Ketua Pegawai Eksekutif Zero 2 Infinity, Jose Mariano Lopez-Urdiales berkata, dia mendapat idea untuk melaksanakan projek tersebut sepuluh tahun lalu.

Setakat ini tiga ujian sudah dilakukan pada jarak 32.18 kilometer dari bumi.

Para pelancong akan disajikan makanan semasa mereka berada di dalam kapsul itu. - Agensi

sumber : kosmo online

Teruk..ahli politik Australia guna kad kredit kesatuan untuk bayar pelacur

CANBERRA - Polis Australia memulakan siasatan ke atas seorang ahli politik negara itu yang didakwa menyalahgunakan kad kredit kesatuan untuk membayar perkhidmatan seks dengan pelacur.

Jika dakwaan itu dibuktikan benar, ia dilihat mampu menjatuhkan kerajaan pimpinan Perdana Menteri, Julia Gillard.

Ahli Parlimen Parti Buruh, Craig Thomson menafikan beliau menggunakan kad kredit itu untuk membayar perkhidmatan di pusat seks sebelum dipilih menjadi wakil Parlimen.

Thomson turut didakwa mengeluarkan lebih A$100,000 (RM312,000) wang tunai melalui kad yang diberikan Kesatuan Perkhidmatan Kesihatan semasa berkhidmat di agensi itu dari 2003 hingga 2005.

sumber : Sinar Harian

Penculikan Anjing Meningkat di AS


OHIO - Penculikan anjing di Amerika Syrikat (AS) baru-baru ini meningkat dengan drastik, apa yang menyebabkan meningkatnya penculikan anjing peliharaan ini?

Saat kembali ke rumah melihat keadaan rumah berantakan dan barang-barang dicuri mungkin tidak membuat wanita ini gila, tapi hilangnya dua anjing Yorkshire terriernya yang berusia sembilan tahun membuat Peggy Riley menggila.

"Saya tidak ingat apapun, hingga akhirnya saya sedari bahawa saya sudah berada di tengah jalan dan berjarak sekira dua rumah dari kediaman. Saya berteriak memanggil anjing, dan menangis tidak terkawal," ujarnya seperti dilapor BBC, Khamis (25/8/2011).

Riley (48), sudah menghabiskan ribuan dolar untuk menemukan kedua anjingnya. Dia pun bersedia memberikan hadiah sebesar USD10 ribu agar anjingnya boleh kembali.

Bahkan dia membuat pengumuman di jejaring sosial Facebook, memasang iklan di beberapa surat khabar dan juga memasang billboard.

Direktor Kepolisian Anjing AS Russel Hess mengatakan bahawa kini penculikan anjing merupakan salah satu cara menghasilkan wang dengan mudah.

Semua tipe anjing pada umumnya berisiko, namun jenis Yorkshire terrier dan Pomeranian merupakan anjing yang paling popular untuk diculik dan mudah dibawa.

Orang-orang kini menganggap anjing mereka seperti anak, membelikan hadiah, memberikan makanan dan pengubatan termahal. Sehingga hilangnya seekor anjing boleh membuat mereka merasa kehilangan segalanya.(rhs)

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved