Nenek Moyang Angry Birds berasal dari China?

on 20 Ogos 2011


Di China Angry birds, dibicarakan di twitter, bukan kerana permainannya, melainkan munculnya foto sebuah benda antik yang mirip dengan burung merah di Angry birds.

photos: chinadaily.com.cn

Relik ini berasal dari dinasti Shang, 1766 SM - 1122 SM. Benda yang digali pada tahun 1956 ini berukuran tinggi 19.7cm dan lebar 13.4cm.

Lalu untuk apa burung-burung ini digunakan pada masa dinasti Shan? Apakah pasukan kerajaan memakai benda ini untuk merempuh dan merobohkan benteng lawan mereka? Ternyata tidak, benda ini rupanya merupakan gelas yang biasa digunakan untuk minum-minum oleh kalangan elite kerajaan ketika itu.

sumber: chinadaily.com

Buang Hajat, Nenek Tewas Digigit Ular


Tuban - Nasib sial menimpa Sarminah (75), warga Desa Sumberarum, Kecamatan Kerek, Kabupaten Tuban. Nenek tersebut tewas setelah digigit ular berbisa jenis Dudak saat sedang buang air besar di toliet rumahnya.

Informasi yang berhasil dihimpun, kejadian yang menewaskan Sarminah tersebut bermula saat korban sedang asyik buang air besar di toilet yang berada di belakang rumah korban.

Saat sedang buang air besar tersebut, korban berpegangan pada dinding toilet yang terbuat dari bambu, saat itu korban yang selesai tangannya yang berpegangan pada dinding tersebut langsung digigit ular berbisa.

"Korban sempat berteriak meminta tolong dan saat itu langsung ditolong oleh anaknya, kemudian korban berusaha untuk dibawa ke Puskesmas terdekat oleh anak korban," jelas AKP Nursento, Kasubbag Humas Polres Tuban, Jumaat (19/08/2011).

Saat perjalanan menuju puskesmas yang berada di Kecamatan Kerek tersebut korban masih dalam keadaan bernyawa, namun saat sudah tiba di puskesmas untuk mendapatkan pertolongan nyawa korban sudah tidak boleh diselamatkan.

"Korban mengalami luka bekas gigitan ular berbisa itu di bahagian tangan kirinya, berdasarkan hasil visum dari puskesmas memang korban meninggal akibat racun ular berbisa itu," katanya. [beritajatim.com]

Wow,Ilmuwan Berhasil Buat Kulit Manusia Antipeluru


INILAH.COM, London – Hal ini memang terdengar seperti benda mustahil menjadi kenyataan. Namun para peneliti berhasil menciptakan kulit manusia antipeluru. Bagaimana boleh?

Para peneliti berhasil melakukan rekayasa genetik pada kambing agar menghasilkan susu yang memiliki protein serupa pada jaring laba-laba. Begitu diperah seperti dilaporkan Dailymail, susu ini boleh diubah menjadi bahan yang 10 kali lipat lebih kuat dari besi.

Bahan ini mampu menyatu dengan kulit manusia untuk membuat kulit manusia cukup kuat menangkis peluru. Peneliti Belanda Jalila Essaidi mengatakan, projek ‘spidersilk’ ini bertujuan menggantikan keratin pada kulit manusia dengan jaring laba-laba.

Langkah awal dimulai dengan menumbuhkan lapisan kulit asli di sekitar contoh kulit antipeluru dan proses ini memakan waktu lima minggu. Jaring laba-laba memiliki sejarah panjang dalam pertempuran. Gengis Khan pernah memerintahkan pasukannya menggunakan baju dari jaring laba-laba untuk menangkal panah.

“Bayangkan baju jaring laba-laba yang mampu menangkis peluru. Keratin diganti protein jaring laba-laba untuk menciptakan manusia antipeluru,” ujarnya.


Alamak..600 Arnab Mati Ketakutan Melihat Anjing


ZHEJIANG - "Ketakutan sampai mati", ternyata istilah seperti itu benar-benar terjadi dengan arnab-arnab nahas ini.

Hal tersebut terjadi ketika tiga ekor anjing memasuki sebuah peternakan arnab di Desa Zhejiang, China, dan membuat 600 arnab mati ketakutan.

Yan Fugen, pemilik peternakan tersebut terkejut ketika menemukan 600 arnabnya mati mendadak tanpa ditemukannya luka di tubuh mereka.

Seperti dilansir China Daily, Jumaat (19/8/2011), Chen Dongxiang, ahli peternakan mengatakan bahawa kematian tersebut disebabkan oleh respons stress arnab itu.

Ketika arnab atau haiwan lainnya ditakut-takuti atau mendapatkan kejutan mendadak, tubuh mereka mengeluarkan adrenalin yang besar.

Sehingga menyebabkan jantung mereka berdetik dengan kencang dan organnya tidak berfungsi dengan sempurna, sehingga menyebabkan kematian.

Chen juga mengatakan bahawa,arnab boleh juga ketakutan sehingga dia mati.(rhs)

Video Awek Orgasme Ditayangkan di Pesawat Untuk Hibur Penumpang

Hiburan filem di dalam pesawat sudah lazim dipasang oleh syarikat penerbangan untuk menghibur penumpang. Namun syarikat penerbang Australia, Qantas menawarkan hiburan filem yang tak biasa bagi ramai orang, yakni filem mengenai misteri kenikmatan yang dirasakan kaum wanita ketika berhubungan intim.

Sebuah filem Perancis berdurasi 50 minit berjudul The Female Orgasm Explained yang didalamnya juga terdapat adegan-adegan vulgar ternyata sudah lama menjadi video yang diminati penumpang pesawat tersebut.

Sebuah filem Perancis berdurasi 50 minit berjudul The Female Orgasm Explained yang didalamnya juga terdapat adegan-adegan vulgar ternyata sudah lama menjadi video yang diminati penumpang pesawat tersebut. Namun demikian, pihak The Edge channel sudah memberi peringatan, kalau tontonan ini hanya untuk orang dewasa saja.

“Dalam semua program hiburan, ini dipilih berdasarkan kandungan dari kualitinya, box office dan ratingnya atau topik yang diminati pelanggan Qantas secara demografik,” demikian pernyataan pihak syarikat penerbangan dari negeri kangguru tersebut, baru-baru ini. Meski demikian, filem ini juga boleh diblok oleh para awak kabin pesawat, sehingga tak boleh ditonton anak-anak. Tentunya harus terlebih dahulu berdasarkan permintaan orangtua mereka.

Filem dewasa ini akan terus diputar selama penerbangan hingga November nanti. (Sumber)

Pelik..agen jual rumah dengan kubur sekali


Sebuah agen perumahan di Sweden menawarkan sebuah rumah lengkap dengan penghuninya dari abad pertengahan masuk dalam harga penjualan.

Bangunan yang didirikan tahun 1750 di Visby, di Pulau Gotland dekat Laut Baltik, Sweden, dilengkapi dengan sebuah kuburan termasuk tengkorak dan kerangka jenazah yang pernah dikubur di ruang bawah tanah bangunan tersebut.

Harga awal yang ditawarkan untuk rumah dengan tiga bilik tidur itu, dimana rangkanya nampak dari lapisan kaca di rumang bawah tanah, adalah 4,1 juta Kronor .

Bangunan ini didirikan di atas sebuah gereja Russia, yang kemudian tak digunakan lagi pada sekitar abad pertengahan.

"Sulit lebih dekat lagi pada sejarah (daripada dengan memiliki rumah ini)," kata agen perumahan Leif Bertwig, seperti dikutip dari situs web Helagotland, Swedia.

Tanah pertanian dimana rumah ini berada saling berbagai sebahagain propertinya dengan dua rumah berdekatan yang juga punya akses ke ruang bawah tanah tersebut, yang boleh dicapai melalui tangga melingkar dari halaman, tulis website itu.


Sebuah agen perumahan di Swedia menawarkan sebuah rumah lengkap dengan penghuninya dari abad pertengahan masuk dalam harga penjualan.

Bangunan yang didirikan tahun 1750 di Visby, di Pulau Gotland dekat Laut Baltik, Swedia, dilengkapi dengan sebuah kuburan termasuk tengkorak dan kerangka jenazah yang pernah dikubur di ruang bawah tanah bangunan tersebut.

Harga awal yang ditawarkan untuk rumah dengan tiga kamar tidur itu, dimana rangkanya nampak dari lapisan kaca di rumang bawah tanah, adalah 4,1 juta Kronor atau hampir Rp5,5 miliar.

Bangunan ini didirikan di atas sebuah gereja Rusia, yang kemudian tak digunakan lagi pada sekitar abad pertengahan.

"Sulit lebih dekat lagi pada sejarah (daripada dengan memiliki rumah ini)," kata agen perumahan Leif Bertwig, seperti dikutip dari situs web Helagotland, Swedia.

Tanah pertanian dimana rumah ini berada saling berbagai sebagain propertinya dengan dua rumah berdekatan yang juga punya akses ke ruang bawah tanah tersebut, yang bisa dicapai melalui tangga melingkar dari halaman, tulis website itu.

Tapi jika Anda tidak bisa menawar harga rumah itu, sebuah museum lokal mengorganisir tur berkala untuk mengunjungi sang kerangka di ruang bawah tanah.

sumber: bbc
sumber: bbc

Bekas pilot cipta kereta terbang


KALUGA, Rusia - Seorang bekas juruterbang, Valery Bulgakov mengubah suai sebuah kereta untuk dijadikan latihan untuk juruterbang, lapor sebuah akhbar semalam.

Bulgakov yang berusia 72 tahun meletakkan empat sayap pada badan kereta itu.

Kereta itu boleh bergerak 96.56 kilometer sejam dan terbang hanya setinggi 3.04 meter.

Kereta yang diubah suai itu adalah model ZAZ Tvria tahun 1987.

Dalam kereta itu terdapat alat yang mengawal pergerakan sayap semasa ia terbang. - Agensi

Wow..Saham milik firma Bono U2 dalam Facebook bernilai RM2.91 bilion

NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Pada tahun lalu, penyanyi kumpulan U2, Bono dilabel sebagai pelabur paling teruk di AS oleh sebuah laman blog kewangan, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Bagaimanapun, nasib Bono, 51, kini berubah selepas sahamnya dalam syarikat laman jaringan sosial Facebook memperoleh keuntungan empat kali ganda kepada hampir AS$1 bilion (RM2.98 bilion).

Firma pelaburan penyanyi kelahiran Ireland itu, Elevation Partners melabur AS$210 juta (RM627.38 juta) dalam laman web Facebook yang diasaskan oleh Mark Zuckerberg pada November 2009.

Namun, selepas seorang lagi pelabur menjual sahamnya dalam Facebook sekali gus meningkatkan harga saham laman sosial berkenaan, nilai pegangan Elevation melonjak kepada sekitar AS$975 juta (RM2.91 bilion) atau sebanyak 400 peratus.

Saham Facebook tidak dijual di pasaran awam tetapi diniagakan di Sharepost iaitu pasaran saham sekunder yang membolehkan pemegang saham menjual saham mereka sebelum sesebuah syarikat disenaraikan dalam bursa saham.

Perkembangan tersebut menyebabkan blog yang menggelarkan Bono sebagai pelabur paling teruk terpaksa mencari orang lain untuk memindahkan gelaran itu. Namun, sebelum ini gelaran yang diberikan kepada Bono itu ada justifikasinya.

Elevation yang dinamakan sempena lagu U2 diasaskan pada 2004 oleh bekas ketua pegawai kewangan firma Apple, Fred Anderson dan Roger McNamee iaitu pengasas bersama syarikat Silver Lake Partners yang pernah melabur dalam pengeluar perisian telefon Internet, Skype.

Bono menjadi rakan kongsi Elevation pada 2004, tidak lama selepas ia ditubuhkan, namun syarikat itu memiliki reputasi buruk kerana kerap melakukan pelaburan yang mendatangkan kerugian.

Antara pelaburan paling teruk pernah dibuat oleh Elevation ialah pada 2006 apabila ia melabur dalam syarikat Forbes Media yang memiliki majalah kewangan terkenal, Forbes.

Forbes Media dinilaikan pada AS$750 juta (RM2.23 bilion) ketika Elevation menyuntik dana sekitar AS$300 juta (RM895 juta) ke dalam syarikat media itu.

Namun, tidak lama kemudian Forbes Media terpaksa memberhentikan ramai kakitangannya, membekukan pelan pencen syarikat manakala sektor majalah turut mengalami kerugian. - Agensi

sumber : kosmo online

Wah..anjing ni pandai matematik


Beau adalah anjing labrador hitam berusia 12 tahun dari Montana.

Beau merupakan anjing yang istimewa lantaran dirinya pandai matematik, dari tambah, pengurangan, perkalian dan juga pembahagian. Bahkan Beua juga boleh mengingat akar kuadrat.

“Jika 3X sama dengan 9, X sama dengan?“ tanya Dave Madsen, pemilik Beau.

Dan Beau, dengan menggunakan suaranya, menggonggong sebanyak 3 kali.

Dave , bekas eksekutif AT&T yang sudah pencen, memelihara Beau dari kecil dan mulai mengajarinya dasar-dasar matematik ketika si anjing jantan itu memperlihatkan tanda-tanda kecerdasan.

Menurut Dave lagi, saat masih kecil, Beau menemukan permainan dan strategi-strategi rumit yang dirancang untuk menghindari penangkapan.

Dave mengajarkan Beau berhitung menggunakan biskut anjing, meletakkan segenggam biskut dan memberinya hadiah jika jumlah gonggongannya menunjukkan atau mewakili jumlah pembahasan.

“Aku pernah punya banyak anjing dalam hidupku, tapi anjing ini berbeza. Dia sangat pintar. Dia memahami bahawa penghargaan-penghargaan dikaitkan dengan angka atau jumlah yang benar dari gonggongan,“ ujar Dave.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved