Gila..Perajurit Inggris Koleksi Jari Taliban Sebagai Kenang-kenangan

on 09 Ogos 2011


LONDON, KOMPAS.com - Kementerian Pertahanan Inggris, Isnin (8/8/2011), menyatakan sedang menyelidiki tuduhan bahawa seorang perajuritnya yang ditugaskan di Afganistan punya kebiasaan memotong jari tangan gerilawan Taliban yang sudah tewas dan disimpan sebagai suvenior.


Menurut tabloid The Sun, perajurit tersebut berasal dari batalion infanteri Argyll and Sutherland Highlanders, 5th Battalion The Royal Regiment of Scotland. Ia memulai kebiasaannya itu saat ditugaskan di Helmand, Afganistan, salah satu kawasan paling rawan konflik di negara itu.

"Sepertinya ia telah memotong jari-jari gerilawan Taliban yang sudah mati. Ada rumor kalau dia juga ingin menyimpan (potongan jari-jari) itu sebagai suvenior, sangat mengerikan," tutur seorang sumber yang dikutip tabloid tersebut.

Detail nama dan usia prajurit itu tidak diungkapkan. Hanya disebutkan, perajurit itu sudah pulang ke Inggris awal tahun ini. Penugasan ke Afganistan adalah misi tempurnya yang pertama, dan diduga ia mulai menjalani hobi seramnya itu kerana tekanan.

Saat ini ia dalam penyelidikan kesatuan Special Investigation Branch di Angkatan Darat Inggris. "Kami mengetahui ada tuduhan ini dan sedang kami selidiki," tutur juru cakap Kementerian Pertahanan.

Inggris mengirimkan sekitar 9.500 perajurit ke Afganistan, sebagai sebahagian dari Pasukan Bantuan Keamanan Internasional (ISAF) pimpinan NATO, yang ada di negara itu untuk memerangi pemberontak Taliban.
Sumber :
AFP

Inilah ‘Topi Ajaib’ Bagi Pengidap Stroke

INILAH.COM, London – Para ilmuwan berhasil menciptakan temuan baru yang boleh menjadi harapan baru pengidap stroke. Berkat topi ini, pengidap stroke kini boleh bergerak kembali.

Melalui topi ini, penghidap stroke bolehmenggerakkan tubuh cukup dengan tenaga fikiran. Pasukan peneliti melacak singnal otak orang sihat berjalan kemudian menggunakan data itu guna ‘melatih’ fikiran mereka yang tak mampu bergerak sendiri.

Peneliti mengatakan, perangkat ini mampu membantu pengidap stroke yang lumpuh atau ototnya tak mampu lagi digunakan berjalan. ‘Harapan baru’ ini memberi kebebasan baru serta membantu melawan masalah kesehatan lainnya, termasuk obesitas dan diabetes.

Ini merupakan bagian projek yang sedang berlangsung di University of Maryland (UMD). Pesakitn cukup mengenakan topi yang memiliki ratusan sensor yang terhubung komputer lab yang mengawasi gelombang otak.

Melalui pemindaian pada orang sihat yang sedang melakukan sejumlah aktiviti, peneliti boleh mengetahui cara otak harus ‘berfikir’ saat melakukan aktiviti tersebut.

“Kita boleh mengajari pesakit berfikir dengan cara tertentu dan mencocokkannya dengan signal EEG dengan signal normal,” ujar Associate Professor of Kinesiology UMD Jose Contreras-Vidal.

Graff berharap seperti dikutip Dailymail, teknologi ini suatu hari boleh digunakan menyalakan telefon atau melempar bola menggunakan kekuatan fikiran.



Hebat..Band jazz yang hanya dmainkan oleh seorang manusia

Seorang lelaki sanggup memainkan musik jazz untuk sebuah band cukup dengan dirinya seorang diri. Musiknyapun sedap didengar di telinga. Dan sampai sekarang ramai yang masih belum mengerti bagaimana cara lelaki ini melakukannya.

iPhone 5 versi China Telah Beredar.

Akhir akhir ini banyak rumor beredar mengenai bentuk dan spesifikasi iPhone 5, iPhone 5 di China telah beredar terlebih dahulu sebelum Apple melancarkannya. hebat yah? yah tentu keraa ini iPhone 5 KW. namun yang jadi pertanyaan apakah desain yang ada di China ini mengikuti bentuk aslinya nanti?




Winter, Lumba-Lumba Pertama di Dunia yang Hidup dengan Ekor Buatan


FLORIDA - Jika pertama kali melihat lumba-lumba ini berenang, mungkin kita semua akan menyangka lumba-lumba ini sama seperti lumba-lumba yang lainnya.Namun, Winter, lumba-lumba pertama di dunia yang hidup dengan perangkat buatan manusia.


Winter memiliki kisah hidup yang menyetuh hati setiap oarng yang mendengarnya. Bahkan, kisah dari Winter menginspirasi pembuat filem di Hollywood.

Pada saat baru berusia dua bulan, Winter telah kehilangan induknya. Selain itu, dia juga harus menerima nasib kehilangan ekornya kerana terkena perangkap ikan.

Keberadaan Winter pertama kali diketahui oleh Jim Savage lima tahun yang lalu. Ketika itu Jim sedang pergi memancing di pantai Florida. Demikian lapor Dailymail, Isnin (8/8/2011).

Ketika itu Jim mendengar suara tangisan Winter dan melihat dia tertekan suatu jebakan pada ekornya. Jim lantas membantu mencabut perangkap tersebut dari ekor Winter namun tidak berhasil.

Jim pun memanggil bantuan dari pihak pantai untuk menolong Winter yang keadaannya nampak parah.

Setelah tiga jam, perangkap tersebut akhirnya dapat dilepaskan dari badan Winter. Namun sayang, ekor Winter sudah dalam keadaan yang sangat parah sehingga diharuskan dibuang.

Setelah diamputasi, keadaan Winter memprihatinkan. Dia kesulitan berenang kerana hanya mengandalkan sayap kiri dan kanannya.

Winter yang kini hidup di Clearwater Marine Aquarium, akhirnya kini dapat kembali berenang dengan lincah.

Seorang ahli pembuat anggota tubuh buatan bagi hewan. Dia bernama Dan Strzempka.

Strzempka membuatkan ekor pengganti untuk Winter yang dibuat dari bahan silikon.

“Ekor buatan ini akan bekerja seperti sarung kaki. Ini akan mengikuti laju pertumbuhan badan Winter. Sehingga tidak akan menyakiti Winter yang akan terus tumbuh membesar dan memanjang,” ujar Strzempka.

Sementara filem yang terinspirasi dari Winter akan rilis di Inggris pada bulan Oktober nanti dalam bentuk tiga dimensi (3D)

Melanggar Lampu Merah, Pemandu Mabuk Menyalahkan Kuda Yang Buta Warna


Seorang pemandu kereta kuda yang mabuk dan melanggar lampu merah menyalahkan kudanya kerana buta warna.

Namun keterangan dari John Mulvenna, 56, tidak berhasil mengelabui petugas dan ia tetap harus mengikuti proses peradilan atas pelanggaran memandu sambil mabuk.

Sebelumnya polis memberhentikan trap (sejenis delman tanpa kabin penumpang) yang dikendarai Mulvenna dan dibawa oleh Fred, kudanya, ketika trap tersebut berjalan melawan arus di jalanan satu arah dan melanggar lampu merah.

"Fred berumur tiga tahun dan ia berharga sekitar tiga hingga empat ribu pound. Saya memilikinya sedari dia kecil. Saya memeliharanya dan dia adalah kuda terbaik yang boleh kamu dapatkan, tapi dia sedikit buta warna," ujar Fred yang didampingi pengacaranya, John Dobbin, dalam pengadilan di Barnsley, Inggris.

Hakim akhirnya memutuskan memberi Fred 12 bulan bebas bersyarat plus denda sebesar 50 pound .

Setelah selesai mengikuti acara pengadilan Fred berkata: "Saya dan keluarga saya dibuat tertawa kerana kes ini dan nama pembawa ikhtisar perkara membuat kami geli."

Bagi yang belum mengerti, yang dimaksud pembawa ikhtisar perkara itu adalah John Dobbin, dan di Inggris Dobbin bererti kuda.

Seorang juru bicara dari asosiasi doktor haiwan di Inggris mengatakan: "Kuda tidak buta warna tetapi kemungkinan tidak bisa membedakan warna sebaik manusia."

sumber: mirror.co.uk

Baru 10 minit dilayani pelacur,lelaki ini meninggal dunia


Agustinus Dunga, S.Pd (49), pegawai sekolah menengah asal Sumba Barat, tewas saat berada di Kamar No. 12B, Hotel Citra, Kelapa Lima-Kupang, Minggu (7/8/2011) petang. Dia meninggal dunia saat sedang dilayani "jajan" oleh Insiani alias Ani (37), wanita pekerja seks komersial (PSK) yang menghuni bilik tersebut.

JENAZAH - Jasad Agustinus Dunga saat masih di Kamar No. 12 B, Hotel Citra, Kupang, Minggu (7/8/2011).


"Hari ini Minggu (7/8/2011, Red ) itu sudah penutupan kursus," kata A Doku Bani, peserta kursust asal Sumba, saat ditemui di ruang Instalasi Pemulasaran Jenazah (IPJ) RSU Prof. Dr. WZ Johannes-Kupang, kemarin.

Menurut Bani, setelah acara penutupan sekitar pukul 15.00 Wita, kemarin, Dunga pergi berbelanja hadiah untuk dibawa pulang ke Sumba.

"Dia ajak saya pergi membeli belah. Kami dua pergi pakai motor milik abangnya, Alexander M Dunga. Kami pergi ke tempat penjualan roti di Kuanino, kemudian belanja buah di depan Hospital Tentera. Setelah itu kami pulang ke penginapan," katanya.

Beberapa saat setelah tiba di penginapan LPMP, katanya, korban mengatakan pergi mengembalikan motor abangnya di Kelapa Lima.

"Beberapa saat setelah dia pergi, saya juga pergi ke menemui anak saudara saya di asrama Polda. Saya kaget, pada pukul 17.20 Wita, ada seorang wanita yang telefon saya pakai HP korban. Wanita itu bilang, 'Pak segera ke Hotel Citra di Kelapa Lima. Teman bapak sudah meninggal dunia. Saya langsung ke sana dan benar, dia sudah meninggal dunia," tutur Bani.

Ketua polis Sektor (Kapolsek) Kelapa Lima, Kompol Rahmat Harmansyah, S.H, mengatakan, polis sudah membawa jenazah korban ke hospital untuk dibadah siasat. Hasil pemeriksaan dokter, korban meninggal dunia kerana serangan jantung.


Polis, katanya, juga sudah memeriksa Ani, wanita PSK yang melayani Dunga. Berdasarkan keterangan Ani, korban baru sekitar 10 menit dilayani , namun mendadak kejang- kejang kemudian meninggal dunia.(Tribunnews)

Wow, Otak Tiruan Berhasil Dibuat


INILAH.COM,– Manusia membuat otak tiruan dengan teknologi artificial intelligence. Otak tiruan ini berguna untuk mendeteksi penyakit otak.

Otak manusia adalah perangkat yang canggih. Manusia tidak mampu membuat tiruan yang menyerupai otak. Dan walaupun komputer dapat bekerja dengan baik dalam hal penyimpanan memori, tapi tetap ia tak bolehbekerja sebaik otak.

Namun ternyata manusia boleh memadukan kedua fungsi perangkat tersebut (komputer dan otak). Proyek Blue Brain dimulai tahun 2005 oleh orang Sweden, Henry Markram.

Diberitakan Discovery, projek ini berusaha menciptakan otak elektronik untuk membantu manusia, menghasilkan simulasi kerja otak.

Alat ini dapat memberi informasi kepada para ahli saraf otak untuk mendiagnosis dan mengubati penyakit otak. Markam menggunakan perangkat komputasi khusus, yang menangani replika yang menyerupai otak sungguhan. Teknologi yang digunakan dalam projek Blue Brain adalah artificial intelligence (kecerdasan buatan)

Wow,Aishan Berjalan di Tali Pada Ketinggian 30 Meter


HUNAN - Saimaiti Aishan (27), seorang akrobatik asal China sukses berjalan di atas tali sepanjang 15 meter yang diapit oleh dua balon udara di atas ketinggian 30 meter di Provinsi Hunan, China.Aksi Aishan yang merupakan percubaan dalam rangka memecahkan rekod untuk berjalan di atas tali pada ketinggian 198 meter (650 kaki) s. Aishan sempat tergelincir dan hampir saja terjatuh di saat dirinya sedang berjalan di atas tali pada ketinggian 30 meter. Untungnya dia berhasil mengendalikan situasi dan kembali berusaha berjalan. Demikian seperti dikutip Dailymail,Isnin (8/8/2011).


Setelah lima minit berjalan, akhirnya Aishan sampai juga ke hujung tali yang dituju, walau nyaris terjatuh untuk kedua kalinya ketika sampai hujung tali. Atraksi ini dilakukan pada Sabtu 6 Ogos kelmarin. Dia hampir gagal justru kerana mengetahui dirinya berhasil. Namun, lagi-lagi dia berhasil mengendalikan diri. Tangannya dapat meraih keranjang balon udara sehingga dia dapat berpegangan dan tidak jadi terjatuh.

Aishan berharap dirinya mampu lolos menelusuri tali di atas ketinggian 99 meter, pada uji cuba selanjutnya. Dia menargetkan mampu memecahkan rekod dari Guiness World Record keempat kalinya sebagai pejalan kaki di atas tali di atas ketinggian. Rekor keempatnya, dia menargetkan hingga di ketinggian 198 meter (650 kaki).

Sumber :http://www.okezone.com/

Kuda ni bangga ada misai dan tak mahu dipotong


BITTON, Britain - Seekor kuda jantan bernama Alfie memiliki misai sepanjang 17.7 sentimeter dan ia tidak mahu misai itu dipotong, lapor sebuah akhbar semalam.

Alfie yang bermisai sejak ia dewasa, akan mengelak setiap kali melihat pengurus kandang tempat ia dipelihara di sini, England datang dengan membawa sebilah gunting.

Misai kuda sepatutnya dipotong setiap enam bulan tetapi misai Alfie yang dibela sejak lima tahun lalu, tumbuh panjang sehingga mencecah bibir bawahnya.

"Alfie seekor kuda yang gagah dan amat berbangga dengan misainya," kata pengurus kandang berkenaan yang berusia 20 tahun, Hayley Coxteth .

Sementara itu, beberapa pakar haiwan yang memeriksa Alfie memberitahu, misai itu mungkin yang terpanjang dalam kategori kuda di Britain. - Agensi

sumber : kosmo online

Dipecat kerana rakam bos sedang tidur


BRIDGWATER, Britain - Seorang pegawai keselamatan, Darrell Welsh dipecat kerana dia merakamkan penyelianya sedang tidur pada waktu bekerja sebelum menyiarkan klip video tersebut di laman jaringan sosial Facebook, lapor sebuah akhbar semalam.

Sebaliknya, penyelia itu dibenarkan untuk terus bekerja selepas wanita berkenaan memberi alasan kepada pihak atasan bahawa dia bukan tidur ketika bertugas di bilik kawalan tetapi cuma 'merehatkan' matanya yang letih.

Darrell, 28, merakam klip video selama 30 saat itu dengan menggunakan telefon bimbitnya ketika bertugas syif malam di sebuah gudang di sini, England, baru-baru ini.

Dia didapati bersalah kerana salah laku yang serius oleh syarikat VSG yang merupakan majikannya.

"Anda tahu dia sedang tidur dengan melihat gerak badannya," kata Darrell.

"Hukuman ini langsung tidak adil," tambahnya kepada akhbar The Sun. - Agensi

sumber : kosmo online

Amuk tembak orang ramai termasuk kekasih


COPLEY, Ohio - Seorang lelaki menembak mati lapan orang termasuk kekasihnya sebelum dia mati ditembak oleh polis, kata pihak berkuasa.

Lapan orang termasuk lelaki yang mengamuk itu mati dalam kejadian tersebut.

Beberapa saksi memberitahu wartawan, sekurang-kurangnya seorang mangsa yang mati ialah kanak-kanak.

Polis tidak mengetahui motif kejadian dan tidak mendedahkan nama lelaki yang mengamuk tersebut termasuk umurnya.

Kejadian itu berlaku pada pukul 11 pagi waktu tempatan kelmarin di kawasan penduduk kelas pertengahan di sini.

Menurut Jabatan Polis, seorang lelaki berlari ke kawasan penduduk dan melepaskan tembakan menyebabkan polis dipanggil ke tempat kejadian.

Di sebuah rumah, lelaki itu menembak mati kekasihnya, berlari ke rumah jirannya dan menembak mati adik kekasihnya serta empat yang lain.

Menurut polis, lelaki itu kemudian mengejar dua orang dan menembak salah seorang daripada mereka.

Lelaki bersenjata itu kemudian pergi ke rumah ketiga dan menembak seorang lagi sebelum mati ditembak anggota polis. - AP

SUMBER :kosmo online

Duh…Gara-gara Internet,Lelaki & Wanita Bunuh Diri


INILAH.COM, Jakarta – Polis Korea menemukan lelaki dan wanita usia 20-an tewas di dalam kereta, Sabtu (6/8). Kedua orang ini diduga kuat tewas kerana bunuh diri gara-gara internet.

Pihak polis mengatakan, lelaki dan wanita ini menghirup bau racun di dalam kendaraannya saat di bukit di Buan, utara Jeolla. Lelaki 29 tahun dan wanita 26 tahun itu diketahui membakar briket batubara dan meminum pil tidur saat di keretanya seperti dikutip Strait Times.

Kedua orang ini saling mengenal setelah bergabung dengan situs bunuh diri dan saling berkomunikasi melalui SMS guna merencanakan bunuh diri.

Pihak polis mengaku telah mengerahkan pasukan pengawas cyber untuk mencari operator situs yang mempromosikan bunuh diri itu. Menurut polis operator situs tersebut terancam hukuman 10 tahun penjara.

Pada Jun lalu, terdapat dua pemuda dan dua wanita bunuh diri dalam kereta setelah bertemu di situs bunuh diri tersebut. Orang-orang itu meninggalkan catatan di begnya dalam kereta yang dipenuhi gas beracun dari briket batubara.

Tahi pun nak di Tato kat badan


Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved