Tinggal di Burj Khalifa Harus Berpuasa Lebih Lama

on 08 Ogos 2011


DUBAI - Warga muslim yang tinggal di gedung tertinggi di dunia, Burj Khalifa, harus berpuasa lebih lama dibandingkan yang lainnya di bulan Ramadan.

"Burj Khalifa memiliki tinggi hampir satu kilometer, itu artinya orang-orang yang berada di atas sana masih boleh melihat matahari meski sudah terbenam," ujar Ahmed Abdul Aziz al-Haddad, salah satu ulama di Dubai seperti dilapor BBC, Isnin (8/8/2011).

Dia mengatakan bahawa warga yang tinggal di dalam gedung itu harus berbuka dua minit setelah yang ada di bawah.

Sementar ulama lainnya, Mohammed al-Qubaisi, mengatakan bahawa warga muslim yang ada di tingkat 80 harus berbuka dua minit kemudian, sementara yang tinggal di tingkat 150 ke atas harus berbuka tiga minit kemudian.

Gedung Burj Khalifa yang memiliki tinggi 828 meter memiliki 160 tingkat dan dirasmikan pada 2010 lalu.

Qubaisi mengatakan bahawa peraturan tersebut sudah dilakukan sejak dulu, orang-orang yang tinggal dipergunungan pasti lebih lama dibandingkan dengan yang ada di bawah.(rhs)

Kejam..Gadis 15 tahun kubur bayi yang baru dilahirkannya


Berdalih kerana ketakutan, Sinta Yuni Riwayati, nekad mengubur bayi laki-laki yang baru dilahirkan. Akibat perbuatannya, gadis berusia 15 tahun ini harus berurusan dengan polis. Terbongkarnya aksi warga Desa Donowarih, Kecamatan Karangploso, Kabupaten Malang, ini berawal dari seekor anjing milik Prayogi (13), warga setempat yang memungut tubuh bayi yang telah mati, Sabtu (6/8/2011).

Menyaksikan anjingnya membawa mayat bayi, Prayogi kemudian melapor kepada RT serta warga lainnya dan pihak polis telah datangkan ke lokasi kejadian. Petugas tengah melakukan siasatan tempat kejadian perkara menemukan tubuh bayi telah membusuk, dan sebahagian organ tubuhnya putus seperti tangan serta bahagian kepalanya. Bahkan, sebuah bekas galian sedalam 25 centimeter juga ditemukan tak jauh dari lokasi mayat bayi itu digondol anjing.

“Bayi itu sebelumnya dikubur dan terhidu oleh anjing sehingga dibawa dari lubang galian,” kata Ketua polis kepada wartawan di mapolsek Jalan Raya Karangploso, Minggu (7/8/2011). Sugeng mengaku, penyelidikan kemudian dilakukan untuk menemukan ibu dari bayi laki-laki itu,

Saat didatangi petugas di rumahnya, Sinta tak kuasa untuk menyembunyikan perbuatannya dan mengakui jika bayi itu dirinya yang menguburnya. “Kecurigaan kami pada tersangka, terbukti dan mengaku telah menguburnya akhir Julai kelmarin,” terang Sugeng. Kepada petugas, gadis protolan sekolah dasar ini berdalih rasa takut membawa dirinya nekad membunuh dan mengubur bayi yang dilahirkan pada 31 Julai 2011 tersebut. Proses kelahiran sendiri berjalan tanpa sepegentahuan seorang pun di rumahnya.

“Katanya setelah dimandikan, tersangka mengubur bayi itu di pekarangan belakang rumahnya,” ungkap Sugeng . Sinta sendiri sempat mempunyai hubungan pernikahan dengan Edi seorang pemuda setempat. Tapi hubungan itu kandas, dan keduanya memilih berpisah. Sinta sendiri memilih merahasiakan identiti ayah dari bayi lelaki itu.

Kerana perbuatannya tersangka dijerat Undang-Undang Perlindungan Anak Nombor 23 Tahun 2002 dengan ancaman hukuman 10 tahun penjara. (Sumber)

Foto Seks Oral Goncang Syarikat Penerbangan Cathay Pacific


HONG KONG, KOMPAS.com — Syarikat penerbangan Cathay Pacific tengah melakukan penyelidikan berkait foto-foto yang diduga memperlihatkan seorang pramugarinya melakukan seks oral terhadap seorang pilot di atas pesawat penumpang dari Hongkong itu.


Pejabat berita AFP, Isnin (8/8/2011), melaporkan, sejumlah foto tentang adegan itu telah diterbitkan di media tempatan berbahasa China. Foto-foto itu menunjukkan perempuan dalam pakaian seragam merah, yang mirip seragam awak kabin Cathay, melakukan seks oral terhadap seorang lelaki yang kata laporan itu adalah seorang pilot.

"Kami sedang melakukan penyelidikan penuh atas masalah itu dan ada beberapa indikasi bahawa perempuan yang ditampilkan dalam foto-foto itu boleh jadi anggota awak kabin kami," kata juru bicara Cathay dalam sebuah pernyataan. "Penyelidikan kami sedang berjalan dan belum ada yang dapat kami sampaikan pada saat ini," demikian pernyataan itu tanpa mengomentari identiti si lelaki yang pakaiannya dalam foto yang beredar tersebut bukan seragam pilot Cathay.

"Tidak ada bukti apa pun yang menunjukkan bahwa tindakan tersebut berlangsung dalam penerbangan, dan tidak ada alasan untuk percaya bahawa pelanggaran keamanan telah terjadi," ujar juru bicara itu.

Seorang juru bicara perusahaan itu, sebagaimana dikutip dalam komen terpisah untuk harian South China Morning Post, mengatakan, "Salah satu foto nampaknya telah diambil di dalam sebuah kokpit pesawat. Tiada ada cara untuk mengetahui pasti apakah foto itu diambil saat pesawat berada di landasan atau udara."

Laporan di media Hongkong menyebutkan, gambar-gambar itu telah banyak beredar di sebuah forum online untuk pilot. Laporan-laporan itu menambahkan, kedua orang dalam foto-foto itu adalah pasangan.

Menurut harian berbahasa China, Apple Daily, pilot itu, seorang asing, telah melancarkan gugatan hukum terhadap harian tersebut. Sang pilot mengatakan, foto-foto tersebut dicuri dari komputer pribadinya dan ia telah melaporkan kasus itu kepada polisi.

Cathay Pacific,syarikat top Hongkong, mempunyai 13.000 staf di seluruh dunia, termasuk lebih dari 8.000 awak kabin dan 4.000 orang yang bekerja di laoangan terbang.
Sumber :
AFP

Wow,Karpet Terbang Berhasil Diciptakan


TRIBUNNEWS.COM - Dua mahasiswa dari Academy of Fine Arts di Wroclaw, Poland menciptakan karpet terbang.

Bukan karpet terbang seperti di filem kisah 1001 malam, tapi karpet yang diberinama “Allawan” tersebut hanya memberikan sensasi terbang pada orang yang duduk di atasnya.

Mereka meletakkan karpet di atas kotak dengan sistem cermin khusus sehingga ketika dipandang karpet nampak seperti melayang.

“Kami mendapatkan efek ini setelah melakukan banyak eksperimen dengan cermin dan peralatan lainnya,” kata Kamil Laszuk, salah satu mahasiswa peneliti.

“Anda boleh menggunakannya untuk tempat duduk beberapa orang, lounger, ganjal kaki mahupun meja,” kata Laszuk.

Karpet boleh diletakkan di mana saja, mulai dari ruang keluarga untuk bersantai hingga gurun Sahara untuk bergaya seolah sedang terbang.

Menurut Laszuk, trik yang sama juga boleh diaplikasikan pada perabot rumah lain sehingga akan tercipta lebih banyak perabot terbang. “Kami yakin belum ada seorang pun yang menemukan efek ini dan menggunakannya dalam desain furniture kecuali kami,” kata Laszuk.

Ilmuwan Jepun Berhasil Menciptakan Sperma Dari Sel Induk Tikus


Sebuah kelompok dari para ilmuwan-ilmuwan Jepun berhasil memproduksi sperma yang layak dari sel induk (stem cells) tikus, penemuan ini boleh jadi sebuah terobosan untuk mengubati orang yang tidak subur.

Peneliti dari Universiti Kyoto mengatakan bahawa mereka telah berhasil untuk menginduksi sel-sel induk untuk membuat perintis sperma yang di tranplantasikan kedalam tikus jantan yang menderita infertilitas.

Tikus tersebut lalu mampu memproduksi sperma yang sukses membuahi sel telur in vitro (dalam rahim).

Disebutkan dalam makalah yang dipublikasikan minggu kelmarin dalam jurnal akademik sel bahawa keturunanan tikus hasil percubaan tersebut sihat dan subur.

Penelitian ini mendapatkan sambutan baik dari peneliti lainnya yang mengatakan bahawa ini adalah satu langkah maju untuk pengubatan infertilitas meskipun aplikasi spesifiknya masih jauh.

Ketua penyelidik Mitinori Saitou mengatakan bahawa mereka percaya keberhasilan mereka akan membantu mengembangkan pengubatan infertilitas manusia.


sumber: AP via straittimes

Wanita Cantik dan Seksi Ini Calon Presiden Tunisia ( Pic )

Nama lengkapnya Latifa bin Alayah Al Arfaoui. Di Tunisia lebih popular dengan nama Latifa. Latifa seorang penyanyi wanita, dikhabarkan bakal mencalonkan diri dalam pemilihan Presiden Tunisia yang diadakan Oktober nanti. Sebelumnya, dia selalu menolak ikut bertarung dalam pemilihan presiden. "Percuma aku ikut sebab hasilnya aku pasti kalah," katanya.

Sikap Latifa kini berubah. Dia katakan, setelah revolusi, setiap warga negara Tunisia memiliki hak maju dalam pertarungan untuk memperebutkan kerusi presiden. Mereka boleh ikut pemilihan yang diselenggarakan secara bersih sesuai dengan kaedah politik. Untuk itu, sebagai seorang penyanyi, Latifa akan membawakan lagu barunya untuk menyambut revolusi di Tunisia dan Mesir.

Latifa memiliki nama lengkap Latifa bin Alayah Al Arfaoui. Ia lahir di Maouba, Tunisia, pada 14 Februari 1968. Karier menyanyi dimulai sejak usianya enam tahun. Pada 1983, Latifa ditinggal ayahnya yang meninggal. Selanjutnya dia bersama keluarganya pergi ke Mesir untuk mengantarkan jenazah ayahnya ke pemakaman.

Di Negeri Piramida ini, ia bertemu dengan seorang komposer Baleegh Hamdi yang sekaligus menyarankan agar Latifa menetap di Mesir agar bakat nyanyinya menjulang. Namun saran tersebut diabaikan.

Latifa lebih memilih menyelesaikan pendidikannya hingga tamat SMA dan kuliah setahun jurusan sastra Belanda di Tunisia. Setamat kuliah di Tunisa, keluarganya mendorong Latifa kuliah lagi di Akademi Musik Arab di Mesir. Selain sebagai penyanyi, Latifa juga bermain untuk filem Sokoot Ha Ensawwar pada 2001 yang disutradarai Youssef Chahine. [dikutip dari tempointeraktif.com]



Lady Gaga menyerupai lelaki dalam single terbarunya

LOS ANGELES - Penyanyi terkenal, Lady Gaga beraksi seperti seorang lelaki dalam kulit single terbaharunya, You and I, lapor sebuah akhbar semalam.

Penyanyi itu sebelum ini terkenal dengan imejnya yang pelik apabila berada di khalayak ramai.

Dalam kulit single terbaharunya itu, Lady Gaga yang berusia 25 tahun turut menghisap sebatang rokok.

Dia juga mempunyai jambang dan wajahnya disolek seperti lelaki.

Lagu itu akan berada di pasaran pada 23 Ogos depan.

Baru-baru ini, Lady Gaga menyampaikan mesej di laman Twitter dengan menyatakan: "Anda tidak akan mencari apa yang anda mahukan dalam percintaan jika anda tidak menyayangi diri anda." - Agensi

sumber : kosmo online

Sebuah apartmen dipercayai yang terkecil di AS


MANHATTAN, Amerika Syarikat (AS) - Sebuah apartmen dipercayai yang terkecil di AS, cuma seluas 7.2 meter persegi, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Kediaman tersebut yang dimiliki seorang arkitek, Luke Clark Tyler tidak memiliki dapur atau bilik mandi kerana kesempitan ruang.

Dikenali sebagai 'rumah kotak kasut', apartmen berkenaan dilengkapi sebuah katil sofa, ketuhar gelombang mikro dan peti sejuk mini yang dipasang pada meja tempat dia bekerja.

Tyler, 27, berkongsi bilik air dan tandas dengan tiga pemilik apartmen lain di sebuah bangunan apartmen di pusat bandar di sini.

Dia menyewa apartmen mini itu pada harga cuma AS$800 (RM2,406) sebulan.

Sewa tersebut dianggap murah berikutan harga hartanah di sini yang melambung tinggi. - Agensi

sumber : kosmo online

Wow..ada awan menyerupai cerut


DARTMOUTH, Britain - Sekumpulan nelayan menyangka mereka berada dalam filem seram klasik, The Fog apabila melihat formasi awan luar biasa di kaki langit, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Mereka sedang memancing di atas sebuah bot di Selat Inggeris baru-baru ini apabila awan gergasi mirip sebatang cerut tiba-tiba muncul beberapa kilometer di hadapan dalam kejadian yang berlaku baru-baru ini.

Awan rendah sepanjang 1.6 kilometer itu bergerak ke arah bot mereka, 48 kilometer ke selatan bandar ini dan menyelubunginya beberapa minit kemudian. - Agensi

sumber : kosmo online

Wow! Komputer Senipis Kertas (+Video)

Pengkaji di Kanada mengaku mengembangkan komputer yang memiliki ketebalan senipis kertas. Komputer ini akan sangat fleksibel hingga bisa dilipat dan ditaruh di saku.

Ilmuwan komputer di Queens University, Ontario, Kanada, berhasil membuat prototip komputer ini. Komputer ini menggunakan tampilan layar sentuh fleksibel yang boleh dibengkokkan.

Menurut keterangan universiti itu, perangkat ini digambarkan sebagai ‘komputer’ sekaligus ‘smartphone’.

"Komputer ini terlihat, terasa dan beroperasi layaknya selembar kertas interaktif,” ujar pencipta Roel Vertegaal sekaligus direktur Human Media Lab seperti dikutip Los Angeles Times.

Pengguna boleh berinteraksi dengan perangkat ini dengan membengkokkannya menjadi telefon atau melipat pojoknya untuk membalik laman atau menulis di atasnya menggunakan ballpen, lanjutnya.

Perangkat ini merupakan ‘prototip smartphone yang disebut paperphone’ yang ‘disebut-sebut sebagai iPhone fleksibel,’ lanjutnya lagi. Teknologi ini bisa digunakan untuk tablet, telefon dan perangkat lain yang akan ‘menyesuaikan bentuk pada saku’.

Berikut videonya.

Marah atau Tersampuk? Anjing Ini Seperti Sedang Mengatakan "I Love Satan!" [Video]

Bagi sebagian orang anjing adalah binatang yang lucu dan merupakan sahabat terbaik bagi manusia. Namun, anjing yang ada di dalam video ini nampaknya tidak cukup bersahabat.

Entah kerana perasaannya yang sedang kurang baik atau mungkin anjing tersebut benar-benar dipengaruhi kekuasaan jahat, yang jelas anjing ini boleh membuat orang lari ketakutan dengan gonggongannya.

Beberapa komen di Youtube mengatakan anjing ini seperti mengatakan "I love Satan!" pada detik ke lapan dari video ini. Benarkah?JOM kita cek bersama.


Keji..Wanita Ini Bertahun-Tahun Simpan Lima Jasad Bayi Hasil Hubungan Gelapnya di almari


PENNSYLVANIA - Sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya jatuh juga. Michele Kalina akhirnya mengaku dia diam-diam melahirkan di bilik mandinya sebanyak lima kali, hasil hubungan gelapnya dengan rakan sepejabatnya. Jazad bayi-bayi itu - dia diduga membunuh salah satu bayi ketika lahir dalam keadaan hidup -disimpan di almari yang terkunci rapat.

Bila terbukti bersalah, dia bakal dijatuhi hukuman penjara 20 sampai 40 tahun.

Kepada seorang psikiater, ia mengaku membungkus bayi masing-masing dengan tuala dan kemudian menyimpannya dalam almari terkunci. Dia ingat bahawa bayi yang ketiga, laki-laki, masih bernyawa ketika dilahirkan.

"Dia mungkin telah membungkus bayi terlalu erat dengan tuala sehingga bayi tidak boleh bernafas," kata Dr Jerome Gottlieb, ahli jiwa yang mendampinginya. Tubuh bayi-bayi itu kemudian dibungkus dan dimasukkan dalam kotak pendingin di almari.

Lima mayat itu membusuk selama bertahun-tahun sampai puteri remajanya menemukan kerangka sisa-sisa jasad itu tahun lalu. Pada saat itu, pihak berwenang tidak dapat menentukan bagaimana bayi-bayi itu telah meninggal.

Kalina, seorang jururawat,mengaku selalu dalam keadaan mabuk selama kelahiran dan tidak sepenuhnya mengingat apa yang terjadi. Dia juga menderita depresi berat dan masalah kesihatan mental lainnya.

Pembelanya, Holly Feeney, mencari keringanan dengan alasan bahawa Kalina telah belajar untuk menyangkal kenyataan kerana ia kerap mengalami penganiayaan fizik dan seksual di masa kanak-kanak. Ia menaruh kenangan dari bayi-bayinya dalam 'almari psikologis'.

sumber : straits times

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved