Udang Kecil Ini Hobi Makan "Rumahnya"

on 06 Ogos 2011


Udang kecil spesies Typton carneus tidak hanya memanfaatkan bunga karang sebagai tempat tinggalnya. Haiwan yang berukuran cukup kecil dibandingkan jenis udang lainnya itu juga suka memakan rumah mereka.

"Petunjuk pertama yang membuktikan T. carneus memakan rumahnya adalah pada capit yang dimiliki," kata Adam Petrusek, ekologi dari Charles University, Republik Ceko. Alat khusus tersebut tidak seperti capit haiwan pada umumnya. "Fungsi capit pada spesies ini lebih mirip gunting," jelas Petrusek.

Bukti yang lebih kuat ditemukan setelah peneliti membuka perut udang. Para peneliti mendapati adanya jaringan tubuh milik bunga karang tersebut. “Saat udang ini lapar, mereka tinggal menggunting sedikit bagian dari sponge,” kata Petrusek dalam laporannya yang dipublikasikan di jurnal PLoS ONE.

Bunga karang yang jadi tempat tinggal tidak terganggu oleh konsumsi udang. Bunga karang tersebut terus-menerus menumbuhkan jaringan baru sehingga gigitan kecil T. carneus tidak akan mengganggu, malah menguntungkan. Selain gunting, udang jantan memiliki capit besar dan kuat untuk melawan predator.

"Spesies udang ini membela rumah dari invertebrata pemakan bunga karang, seperti bintang laut," jelas Petrusek.

Temuan T. carneus dan hubungannya dengan bunga karang ini awalnya ditemukan para penyelam di Belize Barrier Reef, Belize. Udang kecil dengan ukuran tak lebih dari 1,5 sentimeter tersebut hidup dengan bersembunyi di dalam rongga-rongga milik bunga karang.

Peneliti telah mengkatalogkan keanekaragaman udang yang ada di sana. Mereka menemukan bahawa salah satu spesies udang membentuk koloni seperti semut di dalam bunga karang.

Wanita Pemandu Kereta Berbahaya?


INILAH.COM, London – Menurut ilmuwan, para pemandu kereta terutama wanita cenderung terlibat dalam kemalangan. Wanita ternyata sulit ‘mencerna’ belokan dan jalan licin.

Para peneliti meneliti 6,5 juta tabrakan kereta dan hasilnya, angka kemalangan pada wanita cenderung tinggi. Selain itu, diketahui lelaki menghabiskan waktu lebih lama di balik setir dibanding wanita. Rata-rata, 60% lelaki menghabiskan waktunya untuk memandu dan wanita hanya 40%.

Michael Sivak dari University of Michigan mengatakan seperti ditulis Dailymail, “Hasil ini menandakan, dalam scenario tertentu, pelanggaran lelaki cenderung kerana tak seimbang dan pelanggaran wanita cenderung kerana terlalu seimbang.”

Sivak dan rakan Brandon Schoettle mempelajari data tabrakan di Amerika Syarikat (AS) dari 1988-2007. Tabrakan yang terjadi terkait lelaki sebesar 36,2% dan wanita/wanita 15,8% serta lelaki/wanita 48%.

Selain itu, para peneliti menemukan, wanita cenderung berlanggar di persimpangan. Menurut Sivak, hal ini boleh jadi kerana perbezaan tinggi antara kedua jenis kelamin.

“Terdapat tiga faktor dominan terkait pemandu termasuk kemungkinan salah tempat di waktu salah, kemampuan memandu dan kemampuan mengemudi pemandu lain,” katanya.

Kota Paris Melarang wanita memakai Seluar Panjang?


Siapa yang tak kenal Paris, Perancis. Kota ini dikenal sebagai salah satu kiblat mode dunia. Siapa sangka, ada larangan unik yang berlaku sejak 200 tahun lalu di Paris, bahawa wanita tak boleh mengenakan seluar panjang.


Larangan aneh ini pertama kali diperkenalkan pada akhir 1799 oleh kepala polis Paris. Dari situ, pemerintah Paris menetapkan setiap wanita yang ingin 'berpakaian seperti lelaki' harus meminta izin khusus dari polis yang akan memeriksa keadaan kesihatan kaki mereka.

Seorang senator wanita, Maryvonne Blondin, yang pertama kali menemukan peraturan baru sebelum mengajukan agar larangan tersebut dicabut. "Saya menemukan mengenai aturan ini tahun lalu dan saya kagum," ucapnya seperti dikutip dari Telegraph.

Bulan lalu, ia mengajukan pencabutan peraturan tersebut di Senat Paris. Larangan ini diberlaku di Paris tidak lama setelah Revolusi Perancis. Pada tahun 1892, aturan tersebut dilonggarkan dengan amandemen berbunyi 'seluar panjang diizinkan selama wanita memegang tali kekang kuda.'

Kemudian, pada tahun 1909, aturan itu lebih dipermudah dengan sebuah klausul tambahan yang memungkinkan wanita mengenakan seluar saat mengendarai basikal.

Pada tahun 1969, di tengah gerakan global menuju kesetaraan gender, dewan meminta polis kota Paris mengubahnya dengan sebuah dekrit. Jawabannya adalah: "Tidaklah bijaksana untuk mengubah teks yang diramalkan mahupun tak terduga dalam mode yang dapat kembali ke permukaan."
Aturan ini bertentangan dengan undang-undang yang telah membuat lelaki dan wanita setara di mata konstitusi Perancis sejak 1946. Mengingat bahawa seluar panjang wajib bagi polis Paris, secara teori mereka semua melanggar hukum. Tahun lalu, Dewan Paris berusaha agar teks itu dihapus, tetapi polis markas di ibukota Perancis mengatakan aturan tersebut merupakan 'arkeologi hukum' dan bukan sebuah prioritas.

Presiden Nicolas Sarkozy berjanji menyisihkan waktu khusus agar parlemen meninjau undang-undang Perancis kuno yang harus dibuang.
Pada tahun 1972, mantan menteri hukum Michele Alliot-Marie, dikenal lewat aksinya dengan seluar panjang saat memasuki Majlis nasional. Saat dihentikan juru sita akibat berseluar, ia berkata, "Jika seluar saya mengganggu Anda, saya akan membukanya sesegera mungkin.


sumber:vivanews.com

Video Penampakan Wajah Lelaki Tua di Matahari

Pesawat ruang angkasa Solar Dynamics Observatory menemukan penampakan wajah lelaku tua di matahari. Wajah lelaki itu setidaknya muncul selama beberapa hari sebelum lenyap.

Dalam beberapa gambar dengan panjang gelombang yang berbeza, nampak lelaki tua itu memperlihatkan ekspresi gembira, jahat, dan marah.

Universe Today melaporkan, filem yang diambil oleh NASA ini menunjukkan bahawa gambar-gambar yang diambil menggunakan panjang gelombang yang berbeza dapat mengungkapkan bentuk yang berbeza.

Panjang gelombang berbeza ditunjukkan dalam urutan dari temperatur material paling rendah hingga paling tinggi. Gambar yang diambil ini dimulai dari permukaan matahari dan perlahan bergerak ke corona bahagian atas matahari.


Angry Birds dijadikan bra



Neo Nazi Inggris Beri Salam Ala Hitler Buat Teroris Norway


INILAH.COM, London – Kalangan Neo-Nazi Inggris memberi penghormatan dan salut ala Adolf Hitler, kepada teroris Norway, Anders Behring Breivik.

Salam ala Nazi ini diberikan oleh Chris Hurst, kepala regional Inggris dari salah satu kelompok Neo-Nazi, BNP. Dalam liputan The Sun, Hurst tampak memberi salut sambil berteriak, “Sieg heil.”

Hurst nampaknya tak sedar dengan wartawan menyamar yang ada di sampingnya. Sebab saat itu, ia tengah berada di konsert pop Saga, seorang artis perempuan dari Sweden, di Hungary.

“Menyenangkan boleh balik melawan, tapi tidak dengan membunui orang-orang putih yang masih muda,” kata pemuda berusia 22 tahun ini. Menurutnya, para korban perlu ‘dikembangbiakkan’ untuk menaikkan populasi kulit putih.

Ia berpendapat, insiden semacam ini masih akan terus terjadi dan menyalahkan imigrasi. “Masalah seperti ini bakalan memburuk,” lanjutnya.

Waduh…Curi $2.00 Ditahan 2 Tahun


INILAH.COM, Singapura – Seorang warga Malaysia dihukum penjara dua tahun kerana mencuri dua dolar Singapura.

Ansar Anwar (24) mengaku bersalah memasuki Sakae Sushi di Parco Bugis Junction, pada 28 Juni2011 lalu dan mencuri wang.

Menurut Straits Times, dia pernah bekerja di tempat itu pada 2007 hingga 2009. Dua hari sebelum kejadian, ia datang ke Singapura untuk mencari pekerjaan dan meminjam wang dari kawannya.

Saat tak bisa menemukan pekerjaan atau bertemu kawannya, Ansar memutuskan menceroboh restoran dengan membuka paksa pintu belakang.

Hukuman untuknya, dalam sistem Singapura, boleh mencapai 14 tahun. Meski yang ia ambil hanya dua dolar Singapura.

MOVE: Video Super Hebat Perjalanan 3Lelaki di 11 Negara

Apa jadinya kalau 3 lelaki yang melakukan perjalanan selama 44 hari di 11 negara, 18 penerbangan dan 38 ribu km perjalanan dirakam dengan 2 buah kamera dan dirangkum dalam video 1 minit?

Mr.Bean terlibat dalam kemalangan


CAMBRIDGE, Britain - Pelakon komedi terkenal, Rowan Atkinson hampir maut apabila kereta mewah yang bernilai £650,000 (RM3.19 juta) yang dipandunya terbabas, lapor sebuah akhbar semalam.

Pemegang watak Mr. Bean yang memandu kereta McLaren F1, 56, itu berpusing sebanyak tiga kali dan melanggar pokok dan papan tanda kelmarin dekat kampung Haddon, barat England.

Dia keluar dari kereta itu dengan mengalami kecederaan kecil. Keretanya turut terbakar dalam kejadian itu.

Atkinson dibawa ke sebuah hospital untuk menjalani pemeriksaan rutin.

Dia sebelum ini pernah terlibat dalam kemalangan pada tahun 1999 di Lancashire. - Agensi

sumber : kosmo online

Wow...Saintis jumpa bukti air tawar di Marikh


WASHINGTON - Sekumpulan saintis menemui bukti air tawar mengalir di curam cerun planet Marikh dan jika disahkan ia akan menjadi penemuan pertama air di planet itu, kata Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) kelmarin.

Data mengenai air itu diperoleh daripada kapal peninjau Marikh yang mengelilingi planet tersebut sejak 2006.

Menurut NASA yang merupakan agensi angkasa lepas Amerika Syarikat (AS), air tersebut mengalir di beberapa lokasi semasa musim panas dan musim bunga planet Marikh.

Sebelum ini tiada air yang ditemui di Marikh walaupun ais telah ditemui di kutub planet berkenaan. - Agensi

Perempuan ni ke panggang?

Menarik..Perompak perkenalkan teman curang suami kepada isterinya


Sudah jatuh ditimpa tangga, itulah yang dialami oleh seorang lelaki dari Miami. Dalam kes ini, "Jatuh"nya kami ikut prihatin, tapi ketika "ditimpa tangga?" Kami rasa lelaki ini cukup pantas mendapatakannya.

Lelaki tersebut sedang berduaan dengan seorang wanita di dalam van pickupnya pada tengah malam pukul 11 waktu setempat ketika tiba-tiba 4 orang yang mengenakan topeng hoki mengepung tempat berduan mereka.

Lelaki itu dipaksa masuk kedalam kereta yang sudah menunggu, sedangkan sebahagian perampok lainnya masuk kedalam van pickup bersama si wanita. Kedua korban diikat tangannya dan kemudian para perampok memandu kedua mereka itu ke rumah lelaki.

Ketika mereka sampai di rumah korban, polis mengatakan mereka menemukan isteri lelaki itu, ibunya dan dua anaknya.

Seluruh anggota keluarga itu diikat, sang lelaki dipukuli dan isterinya diperlakukan kasar. Perampok menggambil perhiasan dan wang yang mereka temui di dalam rumah.

Sebelum mereka pergi, para perampok itu tidak lupa membawa dan memperkenalkan teman selingkuh lelaki itu ke sang istri.

Selanjutnya apa yang terjadi? Tekasendiri...


sumber: Local10

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved