Demi hiburan beruang dipaksa minum vodka

on 05 Ogos 2011


UKRAINE - Beruang penghibur di Ukraine selama ini dipaksa minum minuman alkohol, demi menjalankan aksinya.

Kini, Pemerintah Ukraine merancang akan membebaskan beruang-beruang yang ditahan dan digunakan sebagai penghibur.

Menteri Lingkungan Mykola Zlochevsky mengatakan bahawa beruang-beruang tersebut tidak hanya dipaksa minum alkohol, tapi juga diperlakukan dengan buruk.

"Sampai berapa lama lagi kami akan melihat kekejaman terhadap binatang di restoran di mana para pemabuk menertawakan beruang yang meminum vodka?" ujarnya seperti dilansir BBC, Jumaat (5/8/2011).

Sekira 80 beruang akan segera dibebaskan dan dilepaskan. Kandang-kandang pun akan segera dibuat untuk beruang-beruang tersebut.

Zlochevsky mengatakan bahawa pemerintah telah memperkirakan 80 beruang diperlakukan dengan cara tidak layak.(rhs)

IInilah Aksesoris iPhone Yang Aneh Dan Mengerikan


INILAH.COM, - Casing aksesori iPhone berbentuk potongan tangan. Ngeri.

Di situs jualan strapya-world.com, dijual aksesoris yang sangat aneh. Bentuknya potongan telapak tangan. Aksesoris ini khusus untuk iPhone 4. ‘Tangan’ itu sebenarnya bukancasing, kerana bukan untuk menyimpan, melainkan sebagai tempat untuk melekatkan iPhone.

Jadi saat menelefon atau memegangnya yang dipegang adalah tangan tersebut. Seperti dikutip dari situs tersebut, “Anda boleh memegang tangan ketika menggunakan iPhone supaya iPhone tidak jatuh. Atau kalau Anda merasa kesepian, casing ini boleh menemani Anda.” Mungkin maksudnya untuk orang yang ingin berpegangan tangan tapi tak punya teman.

Siapa yang mahu?

Reka motor hasil perkahwinan ALien dan Predator

Motor Super Hebat ini dibuat oleh seorang seniman dari Bangkok Roongrojna Sangwongprisarn, dia membayangkan motor ini merupakan bentuk anak dari hasil hubungan gelap Alien dan Predator hehe... Kreatif Sekali





Lelaki kehilangan $5000 kerana terletak beg diatas keretanya


Seorang Lelaki di Amerika Serikat kehilang Wang hampir sebanyak $5,000 setelah lelaki tersebut lupa bahawa ia meletakkan wang tersebut diatas atas keretanya.

Kepada reporter Tv Setempat Jason mengatakan bahawa saat itu ia sedang memasukkan kedua anaknya kedalam kereta dan meletakkan beg duit diatas keretanya

Menurut Jason sebahagian wang itu untuk pinjaman rumah dan sebahagian lagi untuk mereparasi rumah, walaupun harapan untuk mendapatkan wang itu kembali sangat tipis tapi dia tetap berharap wang itu akan kembali.

Lelaki Pertama dengan Jantung Plastik


VIVAnews - Penderita gagal jantung umumnya diubati lewat sebuah transplantasi jantung. Tetapi tidak bagi seorang Matthew Green, 40. Lewat sebuah operasi , ia berhasil selamat dari kematian dengan jantung yang terbuat dari plastik.

Matthew Green, ayah seorang anak, dinyatakan dapat pulang setelah menjadi orang pertama di Inggris yang menerima jantung buatan. Lelaki itu sekarat setelah kedua ventrikel jantungnya gagal bekerja. Ia menjalani operasi transplantasi organ jantung sementara selama enam jam yang dapat bertahan sampai tiga tahun, di Hospital Papworth di Cambridge, timur Inggris.

Jantung transplantasi ini terbuat dari plastik dan titanium. Bentuknya sedikit lebih besar daripada jantung manusia dewasa namun lebih ringan, beratnya hanya setengah dari berat jantung normal, sekitar 160 gram. Operasi pionir ini menghabiskan dana £100.000 dari bantuan badan kesihatan Inggris dan hodpital Papworth.

Matthew menyatakan, “Saya sangat bersemangat untuk pulang dan berharap mampu melakukan hal yang tidak dapat saya lakukan dalam waktu lama. Seperti bermain di taman dengan anak saya dan memasak makanan untuk keluarga,” ungkapnya seperti dikutip BBC.

“Saya berharap dapat kembali bekerja dan mulai berbasikal lagi kerana itu hobi saya.”

Jantung sementara Green akan mengganti peranan kedua ventrikel dan katup jantung dan akan memberikan aliran darah hingga 9,5 liter. Jantung buatan ini dikatakan menghilangkan gejala dan efek dari gagal jantung parah. Jantung plastik bekerja dengan bateri portabel yang mengepam darah melalui sebuah pam pneumatik, yang harus dibawa dalam sebuah ransel.

Steven Tsui, konsultan bedah kardiotoraks dan direktur dari layanan transplantasi di Papsworth, mengatakan, “Operasi berjalan sangat baik dan Matthew telah pulih dengan sangat baik,” ujarnya.

“Saya berharap dia dapat segera pulang dan mampu melakukan lebih banyak hal daripada sebelum operasi dengan kualiti hidup yang lebih baik sampai kita menemukan penderma jantung yang sesuai bagi transplantasi jantungnya,” tambahnya.

Hingga kini, operasi jantung plastik merupakan prestasi terbesar bidang medik dan diharapkan dapat membantu menyelamatkan hidup orang banyak.

Sukses pertama operasi jantung dilakukan pada orang yang hidup terjadi pada 1896 ketika seorang dokter di Frankfurt menjahit luka di jantung seorang perajurit muda Jerman.

Kesulitan operasi pada jantung yang berdetak tak mengalami perkembangan berarti sampai pertengahan 1960-an dan awal 1950-an. Saat itu, ilmuwan dapat menghentikan dan membuat jantung kembali berdetak kurang dari tiga minit sebelum terjadi kerosakan otak.

Pada tahun 1967, Christiaan Barnard menjadi doktor bedah pertama yang berhasil transplantasi jantung dari satu manusia ke yang lain. Operasi bypass koroner pertama dilakukan dengan mencangkok arteri atau vena dari tempat lain di tubuh ke arteri koroner untuk meningkatkan pasokan darah. Operasi dilakukan di AS pada 2 Mei 1960.

Pada tahun 2005, para ilmuwan mulai menggunakan sel induk selama operasi untuk merangsang pertumbuhan pembuluh darah baru sebagai cara untuk memperbaiki hati yang rosak.

"Air Susu Ibu" Sembuhkan Jerawat


Para ilmuwan di Amerika Syarikat belum lama ini menemukan sejenis zat yang terkandung dalam air susu ibu yang memiliki potensi besar mengatasi masalah jerawat.

Zat alami ini bernama asam laurik (lauric acid), yang kadarnya dalam air susu ibu (ASI) mencapai sekitar 45-50 peratus. Dikenal sebagai zat antibakteri, asam laurik juga ditemukan dalam minyak kelapa murni atau VCO.


Penemu zat ini, Dissaya Pornpattananangkul, seorang peneliti bioengineering dari Universiti of California, menyatakan, asam laurik dapat menyelamatkan jutaan remaja di dunia. Zat ini bakal menjadi harapan baru dalam pengubatan jerawat kerana sifatnya alami dan aman.

Lewat kajiannya, Dissaya membuktikan bahawa pengubatan menggunakan krim wajah yang mengandung zat ini tidak menimbulkan efek samping. Tak seperti halnya pengubatan lain saat ini yang dapat menyebabkan kulit kemerahan, kepanasan, dan terbakar.

Salah satu kelebihan penemuan Dissaya adalah mengombinasikan asam laurik dengan "gold nanoparticles". Partikel-partikel nano inilah yang membuat asam laurik tidak saling melekat ketika diproses berbentuk krim dan kemudian dapat berpisah dengan cepat ketika disapukan pada kulit.

"Partikel nano juga dapat membantu liposom menentukan bakteria penyebab jerawat berdasarkan keadaan kulit, termasuk pH (keasaman)," ujarnya.

Bersama pasukannya, Dissata berencana melakukan pengujian krim kulit ini pada manusia. Sejauh ini mereka telah berhasil memenuhi sejumlah syarat untuk memperoleh izin pengujian kerana produk ini dibuat dari bahan alami dan telah termasuk dalam daftar aman.

Sumber:Klik

Kesian...Superhero tak ada kerja kerana tak ada penjahat


DEVON - Kedua lelaki ini mengelar diri mereka The Dark Spartan dan The Black Void. Mereka ingin sekali membasmi kejahatan di kota, tapi setelah berbulan-bulan jadi pahlawan, mereka justeru tidak pernah menemukan kejahatan.

Pahlawan super yang bekerja sebagai penasihat kewangan dan pekerja kedai ini, tidak pernah melihat adanya penjahat di tempat mereka tinggal, kota Devon, Inggris.

Polis malah khuatir akan keselamatan keduanya dibandingkan dengan niat mereka untuk membasmi kejahatan.

The Dark Spartan adalah lelaki berusia 27 tahun dan memiliki dua orang anak, mengenakan pakaian dari zaman Yunani kuno lengkap dengan pelindung tubuh, helmet, dan juga tameng, demikian seperti dilapor Telegraph, Khamis (4/8/2011).

Sementara The Black Void, seorang pegawai kedai buku komik, menyembunyikan wajahnya di balik topeng Spiderman dan menggunakan tongkat sebagai senjatanya.

Kedua pahlawan super ini pun bahkan memiliki akaun jejaring sosial Facebook dan selalu mengunggah video aksi mereka.(rhs)

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved