Pernah lihat petai sebesar ini

on 27 Julai 2011

Hebat..China hukum mati bekas datuk bandar yang rasuah

BEIJING, KOMPAS.com — China menghukum mati dua bekas datuk bandar, Selasa (19/7/2011), kerana menerima wang suap dalam jumlah jutaan dollar AS. Demikian kantor berita resmi negara itu,Xinhua. Kedua mereka itu, Xu Maiyong dan Jiang Renjie, sebelumnya bekerja di kota-kota yang makmur di pantai timur China yang sedang berkembang pesat.

Xinhua, yang mengutip Mahkamah Agung Rakyat, melaporkan kedua orang itu dieksekusihukum hukuman mati pada Mei lalu. Ia dilaporkan menerima wang suap senilai 198 juta yuan dan melakukan penggelapan serta penyalahgunaan kekuasaan. “Xu telah menggunakan kekuasaan untuk ikut campur dalam kontrak-kontrak projek dan untuk membantu perusahaan dan orang memperoleh tanah, promosi, dan pengurangan pajak,” lapor Xinhua.

Xu terkenal kerana gaya hidupnya yang mewah. Media China melaporkan, para penyiasat menemukan batangan emas dan perhiasan mahal di rumahnya. Jumlah gundiknya juga dilaporkan ada puluhan orang

Sementara Jiang, 62 tahun, adalah bekas datuk bandar kota Suzhou. Ia dijatuhi hukuman mati tahun 2008 kerana menerima suap lebih dari 108 juta yuan .

Menurut laporan media sebelumnya, kedua orang itu merupakan anggota Parti Komunis. Berdasarkan jajak pendapat, korupsi oleh para pejawat negara merupakan sumber ketidakpuasan orang ramai di China. Kerana itu, dalam sebuah pidato pada awal bulan ini ketika menandai ulang tahun ke-90 Parti Komunis yang berkuasa, Presiden China Hu Jintao mengatakan, perang melawan korupsi merupakan kunci untuk “menang atau kalah dalam mendapatkan dukungan publik serta hidup atau matinya parti”.

Komputer Gantikan Anjing sebagai Sahabat Manusia


Liputan6.com, London: Sejak berabad-abad anjing dikenal sebagai sahabat manusia. Namun nampaknya posisi haiwan yang terkenal setia itu tergeserkan oleh komputer peribadi dengan makin berkembangnya teknologi.Menurut sebuah polling secara online yang dilakukan orang dewasa Inggris oleh majalah Computeractive dan amal perlindungan haiwan RSPCA, 67 peratus responden mengatakan mereka lebih mengandalkan komputer daripada anjing. Hanya 6 peratus mengatakan mereka lebih mengandalkan anjing, Selasa (26/7).
Editor Computeractive, Paul Allen, mengatakan hal ini hanya masalah waktu hingga posisi PC boleh dikalahkan. “(Sekarang) Anda bahkan boleh membawa PC Anda berjalan-jalan, asalkan Anda memiliki laptop ataupun tablet,” katanya.Dalam survei itu juga ditemukan sebanyak 48 peratus pria pemilik anjing lebih mengandalkan PC mereka daripada anjing mereka, dibandingkan dengan 28 peratus wanita pemilik anjing.


Sekitar 71 peratus pemilik anjing yang berusia 18 tahun hingga 24 tahun mengatakan mereka cenderung memilih komputer mereka. Dan sekitar enam dari 10 orang merasa PC mereka lebih setia dari seekor anjing. Hanya 16 pertus yang berfikir sebaliknya.

Wow..Spielberg didenda RM737.47 kerana bot laju


PORTO CERVO, Sardinia - Pengarah filem terkenal, Steven Spielberg didenda 172 euro (RM737.47) oleh pihak berkuasa pengawal pantai Itali selepas bot laju miliknya berada terlalu dekat dengan pantai, lapor sebuah akhbar semalam.

Speilberg yang merupakan seorang bilionair didenda kerana dia mengganggu orang ramai yang bercuti di tepi pantai baru-baru ini.

Pengarah filem yang berusia 64 tahun itu membuat bising sehingga mengganggu ketenangan para pelancong di tepi pantai di La Maddalena.

Para pelancong yang berjemur di tepi pantai itu kemudian bertindak menghubungi polis dan pengawal pantai kerana bunyi bising dari bot laju Spielberg.

Pengarah filem itu didenda kerana bot lajunya itu melanggar peraturan maritim.

Ketika kejadian, Spielberg membawa seorang aktres, Gwyneth Paltrow bersiar-siar dengan bota lajunya.

Bot laju itu bergerak dari sebuah kapal persendirian mewah milik pengarah filem tersebut yang berharga AS$359.58 juta (RM1.06 bilion).

Spielberg yang pernah mengarahkan filem Jaws dan Saving Private Ryan dikatakan meminta maaf kepada anggota-anggota pihak berkuasa pengawal pantai.

"Saya meminta maaf. Saya Steven Spielberg. Saya tidak mengetahui peraturan," kata pengarah filem itu.

Menurut seorang anggota pengawal pantai, Vincenzo Petrella, Spielberg menawarkan untuk membayar denda itu kepadanya.

Namun, katanya, dia memberitahu pengarah filem itu bahawa wang tersebut perlu dibayar di sebuah pejabat pos.- Agensi

sumber : kosmo online

Alamak..suami Krisdayanti mengamuk

JAKARTA - Suami penyanyi Krisdayanti, Raul Lemos dituduh melakukan kekasaran terhadap wartawan Global TV, Zaky Makmun dan Adit ketika mereka membuat liputan di Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno-Hatta, Banten, lapor akhbar Kompas.com kelmarin.

Kejadian itu berlaku apabila Raul dan Krisdayanti tiba dari Denpasar di Terminal 2F dan Raul dikatakan tidak menyenangi kehadiran wartawan lalu menolak Aidit hingga kameranya hampir terjatuh.

Raul juga dilihat mengejar Aidit yang masih mengambil gambarnya namun dia cuba dihalang oleh Zaky tetapi turut menjadi mangsa kemarahan Raul yang berasal dari Timor Leste.

"Saya akhirnya menahan dan memberitahunya agar bertenang tetapi dicekik Raul," cerita Zaky sambil meniru ucapan Raul.

Zaky dan Adit kini berbincang dengan majikannya berhubung tindakan yang akan diambil ke atas suami penyanyi itu yang bertindak kasar ke atas mereka berdua. - Agensi

sumber : kosmo online

Dilarang Pasang Iklan Seluar Dalam di Manila


TRIBUNNEWS.COM, MANILA - Dinilai melanggar kesopanan, poster-poster iklalelaki yang memperagakan seluar dalam di pinggir jalan raya utama ditanggalkan pemerintah kota Manila.

Empat papan iklan besar yang biasanya ikut memagari jalan raya utama Manila sekarang nampak kosong setelah pemerintah memutuskan untuk mencabut iklan-iklan gambar lelaki yang memperagakan seluar dalam.

Di kedua sisi jalan raya utama Manila biasanya dipenuhi papan iklan besar. Banyak diantaranya menunjukkan gambar wanita yang hanya mengenakan seluar dengan pose merangsang.

Belakangan muncul pula papan-papan iklan dengan peragawan lelaki yang biasanya adalah para pemain rugby. Poster ini ternyata membuat banyak kecaman kerana dianggap vulgar, tidak sopan dan terlalu terbuka. Apalagi ada yang dipasang tepat di muka sebuah seminari Katholik yang besar.

Poster itu juga menimbulkan efek lain. Seorang bloger menyebut iklan itu sebagai "pembuat kesesakan lalu lintas". Benjamin Abalos -datuk bandar di kawasan tempat iklan itu terpasang- mengatakan ia memutuskan untuk mencabutnya setelah ada permintaan langsung dari seorang pejabat kota lainnya.

"Dia harus menutup matawanita ketika melewati jalan itu.. Jadi saya punya kewajiban untuk berbuat sesuatu guna menanggapi keluhan tersebut," katanya, seperti dikutip dari BBC.co.uk.

Ia menambahkan bahawa sebagai orang dewasa ia boleh menerima poster tersebut, namun mengingatkan bahawa banyak juga anak yang lewat jalan itu.

Akan tetapi ketika poster-poster tersebut dicabut, dia juga menerima banyak protes.

Seorang wanita pengacara mempertanyakan mengapa para pejabat nampak berkeberatan dengan poster-poster lelaki setengah telanjang di papan iklan namun membiarkan poster wanita yang sudah lama menghiasi jalan-jalan di Manila.

Seorang kolumnis surat khabar menyebut keputusan untuk mencabut papan iklan lelaki setengah telanjang sebagai tindakan yang membezakan jenis kelamin.


Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved