Inilah Hotel Khusus Pasangan Ingin Cerai

on 25 Julai 2011

VIVAnews - Tak hanya membuang waktu dan wang, proses perceraian yang panjang juga kerap menyita fikiran yang memicu stres berat. Melihat keadaan ini, sebuah hotel didirkan khusus bagi mereka yang ingin melewati proses perceraian dalam hitungan hari.

Namanya Divorce Hotel atau Hotel Cerai. Di sini, pasangan boleh check-in di hari Jumaat, dan check-out di hari Isnin dengan status sudah bercerai. “Dengan bantuan kami suami isteri boleh cerai dalam tiga hari secara baik-baik,” kata Jim Halfens, Commercial Director Divorce Hotel.

Halfens mengatakan bahawa hotel yang berlokasi di Belanda ini menyediakan pakej bercerai selama tiga hari dengan tarif sekitar Rp30 juta. Di sini, pasangan akan makan, minum, dan tidur secara terpisah. “Selama akhir minggu dibimbing berbagai pakar perceraian,” katanya.

Namun, demi menjamin kelancaran proses, pengelola hotel akan memulainya dengan sesi pra konsultasi selama satu jam untuk melihat apakah mereka boleh menjalani proses di hotel tersebut. Jadi, dari awal sudah boleh dilihat apakah boleh cerai atau tidak.

Sudah tujuh pasangan sukses bercerai di hotel yang ingin menciptakan formula terbaik untuk mengakhiri perkahwinan. Dengan proses perceraian cepat, mereka boleh melanjutkan hidup tanpa stres luar biasa yang berpotensi mengganggu aktivitas dan pekerjaan.

“Sebab, banyak yang buang waktu dengan pengacara perceraian dan makelar, tapi tidak berhasil cerai,” kata Halfens. “Menurut kami perceraian adalah peristiwa penting dan kami menanganinya sangat serius.”



The Netherlands' Divorce Hotel by NewsLook

Bayi meninggal ditindih nenek ketika disusui


TASIKMALAYA – Seorang bayi Lina Putri- tujuh bulan - meninggal dunia ketika disusui neneknya Haryati - 40 tahun. Tunggu, bukan kerana Air Susu Ibu (ASI) Haryati yang menjadi penyebab kematian sang bayi. Tetapi, bayi perempuan Lina mati tertindih tubuh nenek Haryati yang sudah meninggal terlebih dahulu kerana diduga serangan jantung.

Polis Karangnunggal AKP Wahyudin membenarkan peristiwa tersebut."Lina meninggal kerana tertindih tubuh neneknya yang meninggal terlebih dulu kerana serangan jantung," kata Wahyudin kepada Radar Tasikmalaya.

Polis mengungkapkan, kejadian berlaku ketika Lina dititipkan ibu kandungnya bernama Ai Garnis (21) kepada Haryati neneknya pada siang hari. Saat itu, Ai bersama Dadang (48), suami Haryati, pergi ke Cibalong untuk suatu urusan.

“Saat ditinggal pergi, korban menangis. Kemudian Haryati berusaha memberinya susu botol ,” terang Wahyudin. Namun, lanjut polis, Lina tidak mahu diberi susu formula. Bayi tersebut malah terus menangis.

Akhirnya, Haryati memberi susu ASI-nya kepada Lina. Wahyudin menduga, saat Haryati menyusui Lina, penyakit jantungnya muncul. Lalu Haryati ambruk dan langsung meninggal. “Tubuh Haryati jatuh menindih Lina yang sedang digendongnya,” ungkapnya.

Masih menurut Wahyudin, Haryati dan Lina diketahui sudah tewas oleh Dadang dan Ai pada sore pukul 17.00, saat keduanya baru pulang dari Cibalong. Lalu keluarga Lina segera menghubungi Polis. Kemudian, anggota polis ke tempat kejadian bersama pasukan medis dari Puskesmas Karangnunggal.

“Pasukan perubatan dari Puskesmas Karangnunggal tidak menemukan tanda-tanda bekas penganiayaan di tubuh kedua mangsa.Pasukan memastikan, Haryati meninggal kerana serangan jantung,” seraya menambahkan Haryati memiliki riwayat penyakit jantung.

Kanak-kanak 8 athun kena gantung


INILAH.COM, Kabul – Militan di Afghanistan Selatan menggantung kanak-kanak berusia lapan tahun, setelah menculiknya. Tindakan ini langsung dikecam pemerintah Presiden Hamid Karzai.

Penculik kanak-kanak itu, menurut Straits Times, sudah meminta ayah si anak yang juga seorang polis, agar menyiapkan kendaraan polis bagi mereka. Sang ayah menolak dan militan akhirnya menggantung si anak hingga tewas pada Jumaat (22/7) lalu di Provinsi Helmand.

“Presiden Karzai mengutuk serangan ini, menyebutnya sebagai tindakan brutal dan pengecut yang tak diterima di agama serta kebudayaan manapun,” demikian pernyataan dari kpejabat Karzai yang menyebut pelakunya sebagai teroriss.

Penculikan menjadi sebuah hal yang umum di Afghanistan, baik oleh penjahat yang hendak mencari wang dari tebusan mahupun militan yang ingin membuat pernyataan politik. Umumnya, penculikan dilakukan di hadapan publik, dengan negosiasi dan pembayaran tunai.

Pejabat Afghanistan secara terpisah menyatakan, pasukan NATO tengah berusaha memerangi militan di bagian timur negara itu. Mereka secara tak sengaja membunuh tiga orang warga awam salah satunya wanita, yang terjebak dalam tembak menembak.

Dua penjaga mayat cabut lari kerana 'mayat' kembali hidup


Dua penjaga rumah mayat di Afrika Selatan mengalami pengalaman yang mengerikan ketika tiba-tiba mereka mendengar teriakan dari sebuah peti mati berisi jenazah seorang lelaki berumur 50 tahun.

Akhirnya diketahui bahawa "Mayat" dalam peti mati tersebut ternyata masih hidup.

"Keluarganya menyangka dia telah meninggal," ujar petugas kesihatan Sizwe Kupelo kepada Sapa news agency.

"Keluarga itu memanggil petugas peribadi yang membawa tubuh lelaki yang dikiranya sudah mati itu ke rumah mayat, tetapi pada jam 5 pagi,lelaki itu berteriak dari dalam peti mati, dia minta tolong untuk dikeluarkan dari tempat yang dingin tersebut."

Hal ini menyebabkan dua orang penjaga yang tengah bertugas lari dari rumah mayat yang terletak di kota kecil Libode, Eastern Cape kerana mengira bahawa mereka baru saja diganggu oleh hantu.

Setelah meminta pertolongan dan kembali untuk menyedari bahawa ternyata "hantu" itu masih hidup, sebuah ambulan dipanggil untuk mengangkut lelaki yang sudah dalam keadaan sangat kedinginan selama 24 jam.

Kupelo mengatakan bahawa masyarakat seharusnya jangan pernah mengambil kesimpulan bahawa orang yang sakit telah mati. Mereka yang pantas mengesahkan hal tersebut adalah doktor, petugas gawat darurat, dan polis.


sumber: Yahoo AFP

BEN ASHAARI TANYA BERANI KE KRITIK BLOG AKU ?

untuk join segmen ini sila klik SINI

silakan kritik blog ini agar dapat memperbaiki kelemahan yang ada
didalam blog ini.Moga kritikan rakan-rakan akan dapat meningkatkan mutu
blog ini....TERIMA KASIH

Ini katak ke tikus?

Nasikabatrachus Sahyadrensis adalah spesies katak dari keluarga Sooglossidae. Binatang ini dapat ditemukan di wilayah Ghats Barat di India. Bentuk dan gaya hidupnya unik, kerana lebih mirip tikus tanah dibandingkan dengan katak pada umumnya.


Nama-nama umum untuk spesies ini Purple Frog (katak ungu), Pignose Frog (katak moncong babi) atau Doughnut Frog (katak donat). Ditemukan pada bulan Oktober 2003 dan menjadi temuan unik dari wilayah tersebut.


Dibandingkan dengan katak lain, katak ungu ini memiliki kepala kecil dan mempunyai moncong yang tidak umum dan berkulit licin. Katak dewasa biasanya berwarna ungu tua.Setelah dewasa panjang tubuhnya dapat mencapai 7 cm dari ujung moncong hingga tonjolan ekornya. Katak ungu ini juga dapat mengeluarkan suara yang mirip seperti suara ayam.


Spesies ini mula-mula ditemukan di distrik Idukki, Kerala oleh SD Biju seorang peneliti dari Tropical Botanic Garden and Research Institute di Palode, India dan Franky Bossuyt dari Vrije Universiteit Brussel (Free University of Brussels).Namun katak ungu telah dikenal oleh masyarakat tempatan sebelumnya namun tidak dianggap sebagai spesies khas.
Para peneliti awalnya hanya menemukan spesies ini di wilayah Ghats Barat hingga wilayah sekitar Palghat, namun hasil penelitian baru telah mencatat temuan yang lebih luas di wilayah utara Ghats



Katak ungu menghabiskan sebahagian besar waktunya di bawah tanah, muncul ke permukaan hanya sekitar dua minggu, selama musim hujan, untuk tujuan kawin. Gaya hidup tertutup dari katak ungu inilah yang menyebabkan spesies tidak sempat tercatat sebelumnya oleh para ahli biologi.



Tidak seperti banyak spesies penggali lainnya, katak ungu tidak makan di atas tanah, spesies ini didapati memakan tanaman hijau dan serangga kecil di bawah tanah, makanan utama mereka adalah rayap yang mereka tangkap dengan menggunakan lidah panjang mereka.

Saat musim kahwin mereka keluar dan membiarkan diri mengapung di kolam air hujan saat melakukan perkahwinan.

Nama ilmiah katak ungu, berasal dari bahasa Sansekerta nasika (hidung) yang mengacu pada moncong mereka yang meruncing, batrachus diambil dari bahasa Yunani (katak), dan Sahyadri sebagai nama daerah pegunungan di mana ia ditemukan - Ghats Barat.

Banduan saman pihak penjara yang selamatkannya semasa degupan jantung terhenti


DENVER, Amerika Syarikat (AS) - Seorang pembunuh menyaman pentadbiran penjara di negeri Colorado kerana menyelamatkan nyawanya selepas jantungnya berhenti berdegup.

Banduan berkenaan, Daniel Self (gambar) berkata, dia meminta pengawal-pengawal penjara supaya tidak memulihkannya jika pernafasannya terhenti semasa tidur.

Dia menghidap sejenis penyakit yang menyebabkan gangguan ke atas pernafasannya.

Dalam samannya, banduan berusia 54 tahun itu mendakwa pihak penjara sengaja enggan menghormati haknya untuk tidak menerima rawatan perubatan apabila pernafasannya terhenti pada tahun 2009.

Menurutnya, dia lebih rela mati selepas didapati bersalah pada 2003 kerana membunuh teman wanitanya Leah Gee, 24, yang mengandung ketika itu.

Kes berkenaan kini diteliti di sebuah mahkamah persekutuan AS. - Agensi

Gila..suami tembak isteri semasa parti harijadi anak


HOUSTON: Seorang lelaki yang menghadiri pesta hari lahir ke-11 anak lelakinya di gelanggang sukan kasut roda menembak mati lima orang termasuk isteri, selepas satu pertengkaran.

Dia kemudian menembak dirinya sendiri selepas kejadian di gelanggang kasut roda antarabangsa di Grand Prairie, Texas. Mangsa yang terbunuh terdiri daripada dewasa dan remaja. Polis berkata, kejadian itu berlaku jam 7 malam kelmarin selepas berlaku pertengkaran antara lelaki itu dengan isterinya. Jurucakap polis, John Brimmer berkata: “Ia berpunca akibat pertengkaran. Kemudian, lelaki itu tiba di parti hari jadi, mengacukan pistol lalu mula menembak.” - AP

sumber : myMetro

Alamak..kereta api laju di China dipanah petir


WENZHOU, China - Sekurang-kurangnya 35 orang terbunuh apabila dua kereta api berkelajuan tinggi berlanggar di timur China kelmarin.

Kemalangan tersebut yang turut mencederakan 210 penumpang merupakan nahas terburuk pernah melanda perkhidmatan kereta api China sejak 2008.

Insiden itu berlaku apabila sebuah kereta api berkelajuan tinggi merempuh sebuah kereta api lain yang terhenti di atas sebuah jambatan dekat sini, sekitar 1,380 kilometer ke selatan ibu kota China, Beijing.

Ketika kejadian, kereta api pertama kehilangan kuasa akibat dipanah petir sebelum ia dirempuh sebuah kereta api peluru yang bergerak di belakang kenderaan itu.

Anggota-anggota pasukan penyelamat memasuki bangkai empat gerabak yang terjatuh ke bawah jambatan dalam usaha mencari mangsa-mangsa yang masih hidup.

Menurut agensi berita Xinhua, pihak berkuasa China menghentikan 21 perjalanan kereta api selepas kemalangan tersebut berlaku yang turut mengorbankan dua warga asing. - Reuters

sumber : kosmo online

Baru 13 Tahun, Remaja Ini Memandu Dalam KeadaanMabuk


SYEDNEY - Remaja berusia 13 tahun ditangkap polis setelah didapati memandu kereta dalam keadaan mabuk. Polis mengetahui hal ini setelah menghentikan kereta yang dipandunya.

Polis New South Wales mengaku melihat kereta yang dipandu remaja itu bergerak aneh di jalan raya, Sabtu 23 Julai kelmarin. Kereta itu berjalan di sebuah taman keluarga di kota Kempsey.

"Polis menghentikan kereta itu dan melihat ternyata yang memandunya adalah remaja laki-laki," pernyataan polisi seperti dikutip AFP, Ahad (24/7/2011).

Saat dihentikan, ternyata remaja tersebut tidak sendirian di dalam mobil. Seorang lelaki dewasa dikhabarkan duduk di kerusi penumpang.

Ketika diperiksa, remaja tersebut ternyata meminum alkohol. Remaja itupun didakwa atas beberapa tuduhan pelanggaran lalu lintas. Hal ini termasuk memandu sambil mabuk dan tanpa memiliki lesen memandu.

Sementara lelaki dewasa yang duduk di kerusi penumpang, dituduh mengabaikan keselamatan dengan membiarkan remaja dibawah umur memandu kereta. Tidak hanya itu, lelaki tersebut dianggap melanggar hukum membiarkan remaja tersebut meminum minuman keras.
(faj)

Gila..pasangan ini jual ketiga orang anaknya demi bermain game online


Dongguan, China – Pasangan muda China telah menjual ketiga anak mereka dengan imbalan wang untuk bermain game online di kafe-kafe internet, laporan sebuah surat khabar China Selatan.

Menurut Sanxiang City News, pasangan ini bertemu di belakang kafe Internet di tahun 2007 dan serasi kerana keduanya menyukai video game online. Setahun kemudian, kedua orang tua muda ini (keduanya di bawah 21 tahun) melahirkan anak laki-laki pertama mereka.

Namun setelah kelahirannya, mereka meninggalkan sang bayi sendirian di rumah sementara mereka pergi untuk bermain game online di sebuah kafe internet yang jarak 30 km jauhnya.

Pada tahun 2009, Li Lin dan Li Juan menyambut anak kedua mereka, seorang bayi perempuan, dan muncul idea keduanya untuk menjual buah hati mereka tersebut demi mendapatkan wang untuk mendanai obsesi permainan online mereka.

Mereka akhirnya melakukannya dan menerima 3.000 yuan (kurang dari 500 dolar AS), yang mereka habiskan untuk bermain game.

Rupanya pasangan ini ketagihan mendapatkan wang secara instan, dan melanjutkan dengan menjual anak pertama mereka dan berhasil mendapatkan wang 10 kali lebih banyak dibanding hasil penjualan anak kedua mereka yakni 30.000 yuan atau sekitar 4600 dolar Amerika.

Perbuatan tak bermoral tersebut kembali mereka ulangi terhadap anak ketiga mereka, yang mereka jual dengan harga 30.000 yuan.

Mereka akhirnya diserahkan kepada pihak berwajib setempat ketika ibu Li Lin mengetahui perbuatan puteranya dan sang kekasih terhadap anak-anak mereka.

Ketika ditanya apakah mereka merindukan anak-anak mereka, kedua orang tua ini menjawab, “Kami tidak ingin untuk membesarkan mereka, kami hanya ingin menjual mereka untuk wang.”

Sanxiang City News melaporkan bahawa pasangan tersebut sama sekali tidak mengetahui bahawa tindakan mereka tersebut melanggar hukum.

Sumber : abcnewsradioonline

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved