Set Catur Osama bin Laden Sangat Popular di Kalangan Tentera Amerika

on 22 Julai 2011




Permainan catur sedang popular di kalangan angkatan bersenjata Amerika Syarikat, iaitu satu set catur unik yang menampilkan Osama bin Laden sebagai Raja Taliban dan Perdana Menteri Tony Blair sebagai lawannya di sisi sebelah lain.Idea ini berasal dari seorang bekas tentera, Jeffrey Train usia 48 tahun, yang berasal dari Kanada. Dia mendapat ilham untuk membuatnya ketika sedang bertugas di Kandahar Airfield pada tahun 2006, lalu memproduksinya setelah itu. Satu set permainan catur ini dijual dengan harga sekitar £250.

Pada awalnya, set catur ini ditujukan hanya untuk kalangan tentara Kanada, tapi ternyata penjualannya menyebar dan sukses di berbagai tempat, termasuk Amerika.

Sebagai contoh, sebagai pengganti buah putih yang normal pada papan catur umumnya, digambarkan Tony Blair sebagai raja, Ratu Elizabeth II sebagai ratu, sniper sebagai gajah, dan Big Ben sebagai benteng. Kuda dan anak buah diwakili oleh berbagai jenis tentera dari berbagai peringkat.

Di sisi lawan, Osama bin Laden yang merupakan pimpinan Al Qaeda mewakili raja, dan wanita yang menggunakan pakaian burqa sebagai ratunya.Ada juga versi Amerika dari set catur ini, Parti Republik, dengan raja George W. Bush, melawan Parti Demokrat, dengan raja Barack Obama. Sedangkan, Patung Liberty mewakili benteng.

Kesian..nenek ini tinggal dengan 7 ekor itik di pondok buruk


Kemiskinan yang menjerat Mistani (90), warga Dusun Soloh Timur, Desa Murtajih, Madura, memaksanya tinggal di sebuah pondok berukuran 3 x 2 meter. Nenek renta ini tidak tinggal sendiri, tetapi ditemani tujuh ekor itik peliharaannya.

Rumah tinggalnya sekaligus berfungsi sebagai kandang itiknya. Bau amis menyeruak di dalam rumahnya. Sebab, kotoran bebek dan kotoran Mistani bercampur menjadi satu. Di rumah itu, memang tidak dilengkapi tempat mandi cuci yang memadai.

Berdasarkan penuturan Mistani, setelah suaminya, Sumo, dan anaknya, Asmo, meninggal dunia beberapa tahun lalu dirinya tinggal sebatang kara. Tak ada sanak saudaraya yang membantunya. "Suami dan anak saya menjadi sandaran satu-satunya. Namun, keduanya sudah meninggal," katanya, Rabu (20/7/2011), dengan nada terbatas.

Rumah yang ia tempati saat ini bukanlah miliknya, melainkan tempat tinggal yang dibuatkan oleh para tetangga Mistani. Munawar (45), tetangga Amyani, mengatakan, setelah ditinggal suaminya, Amyani tidak punya tempat tinggal sehingga masyarakat bertekad untuk membuatkan pondoksederhana.

Selama tinggal di situ keperluan makan Amyani hanya menunggu belas kasihan para tetangganya. Selama ini yang rajin memberi makan Amyani adalah Wati. "Saya tidak tega melihat dia kerana sudah tua renta dan tidak boleh bekerja mencari nafkah lagi," tutur Wati.

Satu-satunya kekayaan Amyani adalah tujuh itiknya. Untuk memenuhi makan ketujuh itiknya, Amyani selalu menyisihkan makanan dari hasil pemberian para tetangganya. "Kalau itiknya bertelur saya jual," imbuhnya.

Melihat penderitaan Amyani, Pemerintah Daerah Pamekasan pun tergerak untuk membantunya. Amyanimasih boleh bernapas lega. Pasalnya, kini ia memperoleh bantuan wang sebesar Rp 2 juta. Bantuan tersebut menurut Bupati Pamekasan Kholilurrahman untuk biaya hidup sehari-hari. "Sementara itu yang boleh kami bantu. Selanjutnya akan kami upayakan pembangunan tempat tinggal yang lebih layak sekaligus dengan biaya hidupnya," kata Bupati Kholil.

WOW...Cat kuku termahal di dunia


Cat kuku menjadi sebahagian gaya hidup wanita moder. Fungsinya tak lagi sekadar mempercantik jemari tangan dan kaki, tapi juga menunjukkan kelas sosial pemakainya.

Terbukti dengan kemunculan produk cat kuku 'Models Own Gold Rush' seharga US$132 ribu . Cat kuku dengan harga 'selangit' ini bertujuan untuk menekankan kekuatan ekonomi pemakainya.

Apa yang membuat cat kuku itu mahal? Yang jelas bukan bahan bakunya, kerana meski menampilkan warna emas mengilap, cat kuku itu tidak mengandung emas.

Yang membuat produk pemulas kuku mahal justru kemasannya. Bayangkan saja, cat kuku berwarna emas itu ditempatkan di sebuah botol kaca dengan tutup bertabur 1.118 berlian. Produk eksklusif ini boleh diperoleh di butik perhiasan Frost of London, di London, Inggris.

Kemunculan produk itu bahkan menggugah 'kreativiti' pelaku industri kecantikan untuk membuat tiruannya. Dengan penampilan semirip mungkin, produk tiruan ini akan dipasarkan dengan harga superekonomis yakni £5 .

Jadi, apakah Anda tertarik membeli yang asli atau versi tiruannya?


sumber

Freddie Umur 13 Tahun Tingginya Hampir 2 Meter


SUFFOLK - Freddie Ratliff meskipun usianya 13 tahun, namun dia memiliki tinggi badan di atas rata-rata anak seumurannya.

Di usianya yang masih remaja, tinggi badan Freddie sudah mencapai 1,8 meter. Normalnya, anak-anak seusia Freddie memiliki rata-rata tinggi badan berkisar 1,4 meter hingga 1,5 meter.

Tinggi badannya yang menjulang, mendukung cita-citanya menjadi atlet basketball. Remaja lelaki ini kini telah menjadi salah satu anggota pasukan basket Inggris kategori di bawah umur 15 (England U-15).

Dia berhasil terpilih menjadi anggota yang mewakili Inggris di pertandingan basketball walau baru mulai bergabung di pasukan selama 18 bulan.

Sehari-harinya, remaja yang bertempat tinggal di Harkstead, Suffolk, Inggris, ini mengisi harinya dengan berlatih basketball.

Kelak dia sangat berharap dapat bergabung di skuad nasional.(rhs)

HAMAD tulisan yang paling besar didunia


INILAH.COM, – Ada tulisan yang sangat besar diukir di permukaan bumi. Sangat besar sampai terbaca dari luar angkasa: HAMAD.

Tulisan “HAMAD” itu terukir di permukaan bumi dan terbaca dengan jelas dari luar angkasa. Lokasinya terletak di Abu Dhabi, yakni di sebuah padang pasir yang bersambungan dengan pantai.

Apa maksud tulisan HAMAD itu?

Seperti diberitakan The Sun, Hamad yang dimaksud adalah nama seorang syeikh sekaligus pemimpin Abu Dhabi yang sangat kaya raya, Sheikh Hamad Bin Hamdan Al Nahyan.

Nama sang syekh tidak diukir asal-asalan di atas pasir, melainkan dibangun secara serius supaya tidak terhakis ombak. Bayangkan saja, panjang tulisan itu tiga kilometer, dan lebarnya diperkirakan 1.000 meter. Sangat besar sehingga terbaca sampai ke luar angkasa.

Sheikh Hamad adalah raja minyak Uni Emirat Arab, berusia 63. Kekayaannya kedua terbesar setelah raja Arab Saudi. Ia memiliki lebih dari 200 kereta yang tujuh di antaranya adalah Mercedes 500 SEL, yang diparking di dalam bangunan piramid.

Namanya yang termahsyur itu diukir di Pulau Al Futaisi, pulau peribadi milik sang syeikh.

Lelaki Tertikam Dada Sendiri Gara-gara Kucing Kesayangan


TRIBUNNEWS.COM - Seorang lelaki terpaksa dilarikan ke hospital setelah dia menikam dadanya sendiri. Demikian dilapor AP, Khamis (21/7/2011).

Lelaki berusia 50 tahun bernama James Forte dari Freemansburg, Pennsylvania, Amerika Syarikat (AS), ini sedang membuka sebungkus kopi dengan pisau saat isterinya menanyakan sesuatu.

Ketika dia menoleh, kucing kesayangannya kemudian meloncat di atas kakinya dan dia terjatuh dengan pisau di tangan.

Pisau steak itu kemudian menancap di dada Forte sedalam satu inchi. Ia kemudian dirawat di hospital dan polis mengatakan jika ia akan baik-baik saja.

Pihak polis Freemansburg, Sarjan Martin Comer awalnya curiga dengan isi cerita itu namun isteri dan juga anak laki-lakinya mendokong cerita tersebut. Comer mengatakan akan melakukan penyelidikan lebih lanjut namun ia mengatakan penikaman itu tidak terlalu mencurigakan.

Gila..Seorang Lelaki Melakukan Kamikaze Ke Rumah Ibunya Sendiri


Seorang Ibu berumur 68 tahun di Switzerland mengangkat telefon dari anaknya yang berkata "Apakah Ibu dirumah? Saya akan kesana," sesaat sebelum rumahnya diserang ala 9/11 oleh sang anak.

Untungnya sang ibu, Rosemary, yang pada saat kejadian tersebut sedang berada di basement, berhasil diselamatkan. Namun sang pilot, alias anaknya, Konrad Schmidt, 47, dinyatakan meninggal dunia.

Lokasi 'Ground Zero'

Saksi mengatakan kejadian tersebut mustahil merupakan sebuah kecelakaan. Kerana pesawat yang dipandu Schmidt nampak jelas mengarah ke rumah ibunya.

Rosemary yang menderita shock berhasil diselamatkan berkat bantuan para tetangga.

Schimdt, seorang sarjana pengangguran, dan anak dari seorang pilot senior sebuah penerbangan Swissair, mengalami depresi dan masalah kewangan selama 2 tahun terakhir. Dan menurut para tetangga, hubungan Schimdt dengan ibunya memang tidak berjalan lancar. "Mereka memiliki banyak permasalahan di banyak bidang," ujar salah seorang tetangga.

Kerana profesi ayahnya, Schmidt kecil bagaikan dibesarkan dalam sebuah keluarga single-parent bersama ibunya. Dan ketika perkahwinan orangtuanya hancur, ia merasa sangat kecewa. Ia menyalahkan Rosemary kerana perpisahan itu dimana ayahnya meninggalkan rumah dan meninggal kerana kanser tak lama kemudian.

sumber: Dailymail

Shun Shun, Anjing Ada Empat Cuping Telinga


WULUGI - Seekor anjing bertelinga empat bernama Shun Shun, ditemukan di China.

Sang pemilik, Peng Qiang, dari Wulumuqi, Provinsi Xinjiang, berkata bahawa anjing itu diberikan kepadanya oleh seorang teman setahun yang lalu.

"Awalnya kami tidak melihat perbezaan sampai enam bulan lalu ketika sepasang telinga mulai tumbuh di belakang telinga aslinya," ungkap Peng, sebagaimana Okezone kutip dari Orange, Khamis (21/7/2011).

Keluarga Peng awalnya pun tidak menyedari adanya keunikan dari Shun Shun. Namun seiring berjalannya waktu, telinga ekstra yang dimiliki Shun Shun lambat laun mulai tumbuh lagi dan lagi.
Bahkan kini panjang telinga ekstra Shun Shun melebihi panjang telinga asli, yakni mencapai 10cm panjangnya.

Peng mengatakan Shun Shun suka makan dengan keluarganya dan makanan favoritnya adalah tomata dan tembikai.(rhs)

Ibu mati selepas anak terlanggar ketika ajar undur kereta


LONDON: Seorang ibu beranak tiga mati selepas anak perempuan wanita itu terlanggarnya ketika dia mengajar anaknya mengundurkan kereta memasuki parkir, semalam.

Sue Duke, 41, dirempuh kereta Ford Ka dipandu anaknya, Lauren yang berusia 17 tahun.


Tubuhnya tersepit di antara kereta anaknya itu dengan sebuah kereta lain.


Sue yang bekerja sebagai pelayan bar dikatakan memberi tunjuk ajar kepada Lauren supaya memasukkan keretanya ke dalam tempat letak kenderaan sebelum kereta itu secara tiba-tiba meluru ke belakang.


Abang ipar Sue, Malcolm Mitchell berkata, kemalangan yang berlaku di Rochester, Kent itu berpunca daripada kesilapan tragik dilakukan Lauren, remaja lepasan sekolah.


Mitchell berkata: “Lauren sedang berlatih mengundurkan kereta. Kami yakin Susan keluar untuk memberi tunjuk ajar kepadanya. “Lauren pasti keliru antara pedal brek dan pedal minyak dan menekan pedal yang salah.” Seorang saksi yang enggan dikenali berkata: “Pada mulanya, kami tidak sedar Sue dilanggar, kami hanya melihat kerosakan kereta itu.



Kemudian kami nampak Sue terbaring di jalan. Dia dilanggar di kepala, terdapat darah di merata tempat. Ia adalah satu tragedi. “Kami cuba membantu dan menenangkannya sebelum ambulans tiba ke tempat kejadian.


“Remaja perempuan itu bagaikan histeria, dia menjerit dan menangis. Kami cuba menenangkannya tetapi dia sangat sedih. Lauren bersama bapanya, Wayne, 44, serta adik-beradinya yang lain berada di sisi Sue di hospital di London sebelum dia meninggal dunia, semalam.

sumber : myMetro

Gempak...Kereta dipenuhi gambar bintang bola sepak


BIRMINGHAM - Satu kumpulan peminat bola sepak menyertai satu perlumbaan kereta sejauh 3,379 kilometer tetapi kenderaan mereka dipenuhi dengan pelekat yang memaparkan wajah pemain bola sepak, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Kumpulan pemain tersebut, Ryan Dugmore, 23, Kelvin Misra, 22, Liam Bull, 22, dan Jack Orton, 23, dari utara Birmingham akan menyertai perlumbaan selama enam hari itu untuk tujuan amal.

Pelekat sebanyak 5,000 keping itu mengandungi wajah-wajah pemain bola sepak Liga Perdana Inggeris.

Kumpulan peminat bola sepak itu merancang untuk menyapu pelekat itu dengan lakuer bagi memastikan ia kalis air.

Perlumbaan itu akan bermula dari Birmingham, Britain ke Bolougne, Perancis dan menuju ke Itali menerusi Turin sebelum kembali ke Paris.

Pertandingan itu unik kerana kereta yang dinaiki mereka perlu berharga kurang £200 (RM967.99).

Kereta yang dinaiki mereka itu model Ford Escort yang berusia 12 tahun tetapi ia kini memerlukan pembaikan di bahagian alat suspensi. - Agensi

sumber : kosmo online

Hebat..sekolah ni ada 44 bahasa yang dipertuturkan

LONDON: Bagi seorang kanak-kanak yang bersemangat untuk mempelajari bahasa, anda boleh katakan ia adalah persekitaran pembelajaran yang sesuai.

Sebuah sekolah rendah di Surrey percaya mencatat rekod bilangan terbesar bahasa asing dipertuturkan - sebanyak 44 bahasa dituturkan oleh muridnya. Senarai itu termasuk bahasa Afrika, Aramia, Tagalog, Ga, Kikuyu, Kissi, Kannada, Telegu, Yoruba dan Zulu. Semua bahasa daripada tujuh benua kecuali Antartika dituturkan di sekolah itu.


Daripada 477 murid yang mendaftar di Sekolah St Matthew di Redhill, 178 tidak menuturkan bahasa Inggeris sebagai bahasa ibunda.


Guru Besar Janet Lightfoot berkata: “Kebanyakan orang melihat keadaan ini sebagai satu kesukaran tetapi kami meraikan kelainan kami. “Ia menjadikan sekolah ini pelbagai dan istimewa.” Kepelbagaian bahasa di sekolah itu menyebabkan kakitangan dilarang menggunakan slanga seperti ‘mufti’ atau ‘inset’ kerana mungkin akan mengelirukan murid.


Janet menambah: “Kami perlu berhati-hati dengan perkataan yang tidak biasa digunakan kanak-kanak, seperti ‘hari mufti’ dan hari inset’ dengan menggelarnya ‘hari tanpa uniform’ dan ‘hari latihan guru’.


Sekolah yang dibiayai Church of England berusia 40 tahun itu selalu mendidik sejumlah besar kanak-kanak bukan Inggeris.



Mereka yang tidak bertutur bahasa Inggeris diberi rakan berbahasa Inggeris dan tumpuan secara individu.


Bagaimanapun, kemasukan murid yang tidak bertutur bahasa Inggeris mendorong kepada kejatuhan standard pelajaran di sekolah berkenaan, menurut Pejabat Standard Pendidikan, Perkhidmatan dan Kemahiran Kanak-Kanak (Ofsted).

sumber : myMetro

Foto Askar Denmark Pengsan ketika akan menyambut Ratu



Tentera kerajaan ini jatuh sehingga mukanya tersembam ke lantai, dia jatuh ketika upacara penyambutan makan malam yang diselenggarakan oleh Ratu denmark.

Malam sebelumnya ia berjaga menunggu kedatangan Princess Mary dan para politisk lain di istana Chirtianborg di Copenhagen.

Mungkin itu yang menyebabkan ia keletihan sampai pengsan.Akhirnya askar itu diangkat sebelum para undangan datang ke acara makan malam tersebut...

Video..chimpanze guna AK-47 BIKIN GEMPAK

Demi Suami, Nenek 61 Tahun Nekad Mencuri


MALANG- Seorang nenek warga kota Malang ditangkap warga setelah didapati mencuri dompet di sebuah pasar di Mojokerto, Jawa Timur. Pelaku nekad ini dilakukan untuk mencari biaya pengubatan suaminya yang sedang menderita stroke.

Siamah (61), warga Kelurahan Purwodadi Kecamatan Blimbing Kota Malang dibawa ke balai polis, Mojokerto, Rabu (20/7/2011). Dia ditangkap warga dan peniaga mencuri dompet di pasar Sedati Mojokerto.

Sebelum tertangkap nenek bercucu tiga ini telah mengambil dompet milik Marsini, penjual sayur di pasar setempat. Mangsa kemudian berteriak. Warga dan pedagang lain yang mendengar teriakan korban langsung mengejar pelaku.

Pelaku berhasil ditangkap dan diserahkan ke polis. Dari tangan pelaku, polis menemukan tiga dompet hasil curian.

Tersangka Siamah mengaku terpaksa mencuri kerana sudah bertahun-tahun suaminya sakit stroke dan tidak punya wang untuk membayar pengubatan.

Namun, polis tidak mempercayai keterangan korban dan menduga pelaku memanfaatkan keadaan korban yang sudah tua untuk melakukan kejahatannya. Bahkan pelaku diduga anggota sebuah sndiket.

Sumber :http://www.okezone.com/

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved