Nenek Ini Hidup Tanpa Wang

on 09 Julai 2011


BERLIN - Seorang nenek di Jerman hidup sihat, makmur, dan bahagia setelah dirinya mendermakan seluruh wangnya 15 tahun yang lalu.

Heidemarie Schwermer, meninggalkan rumahnya di Dortmund dan saat ini berjalan dari kota ke kota hanya berbekal beg, telefon, dan laptop.

"Saya telah menemukan cara bagaimana boleh hidup tanpa wang, saya boleh mendapat apa pun yang saya perlukan kan dengan barter dan mendapatkan hadiah," ujar janda berusia 69 tahun itu, seperti dikutip Orange, Sabtu (9/7/2011).

Schwermer, yang telah melancarkan buku berjudul "The Star Money Experiment" menolak untuk menerima royalti dari penerbit buku.

"Saya menyuruh penerbit untuk mendermakan royalti saya, hal itu akan membuat kebahagiaan bagi banyak orang," tambahnya.

Schwermer meninggalkan rumahnya pada 1996 lalu saat anak-anaknya meninggalkannya kerana sikap Schwermer yang jengkel terhadap masyarakat yang rakus.

"Saya tidak pernah kekurangan pangan, pakaian atau pun teman dan saya pun tidak stress. Saya tidak dikuasai oleh wang, pajak atau keserakahan," ujarnya

"Saya bahkan lebih sihat, sejak 15 tahun, saya tidak pernah pergi ke doktor dan saya pun tetap sihat, saya bahkan tidak perlu khuatir akan masa depan saya, saya menikmati setiap detik dari hidup saya," tegasnya.(rhs)

Perompakan keretapi ala koboi di Perancis


MARSEILLE - Sebuah perompakan kereta api terjadi di Perancis. Para perompak melakukan aksinya seperti bandit dalam filem koboi dengan cara memblok rel kereta dengan menggunakan baakul keranjang belanja dan balak.

Perompakan ini terjadi di Marseille, Perancis, rel kereta api diblok dan kereta api tersebut berhenti.

"Serangan terhadap kereta api bukanlah hal baru, namun ini merupakan fenomena yang aneh," ujar polis David Oliver Reverdy, seperti dikutip Reuters, Sabtu (9/7/2011).

Setelah kereta api tersebut berhenti, sekira 20 bandit bertopeng muncul dan mulai menjarah kereta tersebut. Meski demikian, tidak ada korban yang terluka dalam insiden perompakan itu.

Perompakan kereta memang jarang terjadi di Perancis, namun perompakan ala koboi ini berhasil dilakukan para perampok kerana otoritas keamanan setempat tidak melakukan pengamanan yang ketat terhadap lokasi tersebut.(rhs)

Taman tanah liat yang gempak dan canggih


Sebuah taman budaya yang unik seluruhnya terbuat dari tanah liat baru-baru ini dibuka untuk umum, di Kota Tangshan, China.
Didalam taman tersebut menampilkan deretan rumah-rumah, jalan-jalan sibuk penuh dengan vendor dan gerobak mereka, pejabat dan kuda penarik kereta. Taman ini adalah reproduksi dari lukisan terkenal Zhang Scene Zerui Riverside .Orang di belakang projek ini bernama Qin Shiping. Qin bekerja sebagai pematung dan pelukis sejak ia masih remaja. Pada tahun 2005, ia mendapat idea untuk menawarkan pandangan yang unik di China, dan kerana dia selalu menjadi penggemar lukisan Zhang Zherui, dia memutuskan untuk menciptakan gambar yang digambarkan dalam karya seni dengan patung tanah liat.Qin Shiping menerapkan idea membuat taman tanah liat pada tahun 2008. Dia menyewa ahli tanah liat dan pembuat patung yang berpengalaman. Tiga tahun setelahnya iaitu tahun 2011 taman tersebut selesai dan dibuka untuk masyarakat umum. Luas taman tersebut adalah panjang 300 meter dan lebar 60 meter.

TERKINI : DATUK SERI HADI AWANG DIBEBASKAN

Pengerusi BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga dan presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dibebaskan petang ini selepas memberi kenyataan di Ibupejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur.

NONEBercakap selepas dibebaskan pada jam 6.30 petang ini, Ambiga mengucap syabas kepada rakyat Malaysia yang keluar beramai-ramai menyertai perarakan BERSIH hari ini.

Beliau adalah antara tujuh orang terawal yang ditahan di IPK KL, yang telah dibebaskan.

Selain Ambiga dan Hadi, lima orang lagi ialah ahli jawatankuasa pemandu BERSIH, Maria Chin Abdullah dan Yudas Rubis, anak bungsu Datuk Seri Anwar Ibrahim - Nurul Iman - dan dua yang lain.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Ku Chin Wah berkata kesemua semua tahanan akan dibebaskan oleh malam ini.

Seramai 1,667 ditahan sewaktu perarakan BERSIH di ibunegara hari ini.

SUMBER : MALAYSIAKINI

Cyber Cafe yang paling gempak









Virtual Menu ada di restoran ini


VIVAnews - Kesal menunggu pelayan datang ke meja Anda untuk memesan makanan di restoran yang ramai? Jangan khuatir, di restoran satu ini, kes seperti itu tidak akan pernah terjadi. Apa pasal?

Di Inamo, restoran masakan Asia di kawasan London menyediakan projektor di atas setiap meja. Projektor ini menayangkan meja makan virtual interaktif lengkap dengan icon-icon untuk menjelajah menu, memesan makanan, sampai memeriksa total harganya.

Saat pertamakali dipancarkan, pengunjung akan mendapati piring kosong virtual. Setelah pengguna, lewat touchpad memilih makanan yang gambarnya langsung ditayangkan di mejanya, ia cukup mengklik di touchpad itu, kemudian pelayan akan langsung datang membawa makanan sesuai pilihan.

Idea restoran ini datang dari wirausahawan Noel Hunwick dan rekannya Daniel Potter saat sedang berada di restoran Pizza yang sangat ramai beberapa tahun lalu.

“Saking ramainya restoran, kami kesulitan memanggil pelayan. Lalu kami berfikir, tentunya enak kalau kita boleh menekan tombol dan makanan yang kami inginkan langsung diantar,” kata Hunwick, dikutip dari Foxnews, 8 Juli 2011.

Akhirnya keduanya berupaya merealisasikan mimpi mereka. Dengan bantuan projektor, jaringan dan touchpad, mereka berhasil membuat sistem menu restoran virtual interaktif.

“Menu yang dipesan akan dikirimkan ke dapur lalu pelayan kemudian akan datang menyapa pengunjung,” kata Hunwick. “Berikutnya, pelayan itu akan kembali dengan makanan yang dipesan,” ucapnya.

Hunwick menyebutkan, metode penyajian click-to-order menu seperti ini terbukti menguntungkan restoran yang telah dibuka sejak enam lalu.

“Memperkenakan pengunjung memesan makanan langsung ke dapur boleh memangkas jumlah pekerja,” kata Hunwick. “Berhubung pengunjung tidak perlu lagi menunggu pelayan bolak-balik datang ke mejanya, secara rata-rata, total waktu mulai dari pemesanan hingga makan selesai berhasil dijimat hingga 15 minit,” ucapnya.

Pengguna, kata Hunwick, juga boleh memesan makanan tambahan secara langsung tanpa harus menunggu pelayan. “Yang menarik, sambil menunggu makanannya datang, pengunjung juga boleh bermain game di mejanya. Atau bagi yang sudah hampir selesai makan boleh memesan teksi atau melihat peta kereta bawah tanah interaktif,” ucap Hunwick.

Menurut Sebastian Francis, ketua tukang masak restoran tersebut, sistem pemesanan virtual ini juga membawa banyak manfaat di dapur. “Memperkenankan pengunjung langsung memesan dapat mengurangi salah penyajian masakan,” kata Francis. “Dengan memangkas orang ketiga yakni pelayan, menurunkan pula tingkat human error,” ucapnya

Alamak..ada ajaran UFO akan disebarkan


INILAH.COM, San Diego – Lelaki berasal San Diego berhasil mengabadikan apa yang diyakininya sebagai pesawat alien 21 tahun lalu. Ia yakin UFO kunjungi bumi tahun depan untuk selamatkan manusia.

Mike Orrell (54) mengaku mengambil gambar langit Highway 78 di taman peringatan Inaja di California 21 tahun lalu. Kemudian seperti dilaporkan San Diego Union-Tribune, ia menyadari adanya tiga titik merah di pojok gambar yang ia ambil.

Foto hasil Orrel ini pun langsung menjadi sebahagian pameran ‘Sains Alien’ di Air & Space Museum di San Diego. Lelaki separuh baya ini mengatakan, riset yang ia lakukan sejak pengambilan gambar itu membawanya memyakini ketiga titik merah tersebut adalah pesawat alien.

Selain itu, ia mengaku meyakini alien akan kembali ke bumi tahun depan untuk menyelamatkan manusia dari bencana dahsyat. Orrel sendiri meyakini mendapat ‘hadiah’ luar biasa yang ingin ia bagi dengan orang lain.

“Saya yakin saya terpilih menyebarkan ajaran UFO dan hal itulah yang akan saya lakukan, “ ujarnya. Mantan presiden San Diego Association of Rational Inquiry Keith Taylor menjelaskan adanya penjelasan sederhana mengenai keyakinan UFO yang sedang populer ini.

“Keyakinan ini merupakan manifestasi kebodohan yang disengaja. Budaya kita telah berkembang ke titik dimana kita memilih meyakini apa yang ingin kita yakini,” tutupnya.

Seniman Bogel di Festival Muzik, di Penjara


POZNAN - Pertunjukan teater biasanya memang ramai, tapi ini lebih heboh lagi kerana para aktor dan aktrisnya telanjang bulat di hadapan orang awam.


Para seniman yang tergabung dalam grup Deuxime Groupe D’intervention diundang ke Poland untuk ikut serta dalam Festival Malta di Poznan.

Festival ini sedianya adalah festival musik, namun kelompok dari Perancis yang memiliki moto “Bangkitkan Bagian Sensitif Anda” ini tidak menghiraukan orang yang lalu lalang di festival tersebut dan membuka pakaian mereka.

Polis yang mendapatkan laporan dari pengunjung langsung ke lokasi dan langsung menahannya untuk beraksi di dalam penjara.

“Kami tidak tahu bahawa mereka adalah para seniman. Tidak ada panggung ataupun aksi apa-apa. Kami hanya berfikir mereka adalah sekelompok orang gila,” ujar salah seorang saksi seperti dilansirOrange, Jumaat (8/7/2011).

Juru cakap polis membenarkan sekelompok seniman tersebut kini telah ditahan atas tuduhan perbuatan cabul di muka umum.
Sumber :http://www.okezone.com/

Eminem Ajak Bunuh-membunuh di Facebook


INILAH.COM,– Eminem promo album Hell: The Sequel dengan merilis gameFacebook. Hati-hati, game ini sarat dengan kekerasan.

Rapper Eminem mempromosi mini album miliknya, Hell: The Sequel, dengan membuat projek game. Game sarat kekerasan ini akan boleh dimainkan di Facebook. Saat memilih avatar, pengguna game ini akan mendengarkan lagu dari album tersebut.

Memainkan game ini sangat mudah. Misinya, pemain harus jadi sejahat mungkin, supaya boleh masuk neraka. Pemain harus mengumpulkan point untuk beli senjata. Senjata diperlukan untuk membunuh pemain lain. Kalau dapat point tinggi, pemain akan masuk neraka.

Sebelumnya selebriti Lady Gaga juga punya cara serupa mempopularkan albumnya Born This Way, yakni dengan bekerja sama dengan Zynga menciptakan game GagaVille.

Gadis ini Melukis gunakan bibirnya

HOUSTON: Jika pelukis lain menggunakan berus untuk menghasilkan karya seni, Natalie Irish pula hanya menggunakan bibirnya yang ditekap ke kanvas untuk membentuk sesuatu imej.

Melalui kaedah tekanan berbeza ketika ‘mencium’ kanvas, Natalie mencipta pelbagai bentuk imej dalam bermacam-macam saiz.


Dalam satu rakaman video, Natalie menggunakan kucupannya untuk melukis wajah aktres legenda, Marilyn Monroe.


Kata Natalie, ketika bersekolah dia belajar melukis menggunakan ibu jari.


“Ia mendapat sambutan, tapi disebabkan teknik itu pernah digunakan pelukis lain, saya kurang selesa,” katanya.


Satu hari, kata Natalie, dia bersiap-siap untuk pergi ke satu majlis dan mengenakan gincu merah dan untuk merapikannya, dia melekap sekeping kertas ke bibirnya.



“Melihat kesan pada kertas itu, saya jadi tertarik dan mula melakukan eksperimen,” katanya.


Ketika melukis, kata Natalie, ada ketikanya dia berasa sangat penat.


“Mata saya juga selalu kelesuan kerana terpaksa bergerak banyak, jauh dan dekat, untuk memastikan setiap lukisan tepat,” katanya. - DM

sumber : myMetro


Ada panduan cara menangani serangan zombi


BRISTOL - Majlis Perbandaran Bristol di Britain mengeluarkan garis panduan bagi menangani serangan zombi, lapor sebuah akhbar semalam.

Garis panduan itu menunjukkan cara terbaik untuk membunuh zombi iaitu mayat yang kembali hidup dan memburu manusia untuk memakan daging mereka.

Majlis Perbandaran Bristol mengeluarkan garis panduan itu sebagai reaksi terhadap permintaan kebebasan maklumat.

Ia dikeluarkan selepas seorang penduduk meminta maklumat apa yang perlu dilakukan jika zombi membuat serangan.

Garis panduan itu memberikan maklumat mengenai penduduk boleh menggunakan senjata api seperti senjata renjatan elektrik, gari dan memakai pakaian perlindungan untuk membunuh zombi.

Menurut garis panduan tersebut, zombi itu boleh dibunuh dengan melakukan satu pukulan kuat di bahagian kepala atau memutuskan kepala mayat hidup itu.

Bagi mengelak berlaku panik, berita akan disiarkan mengenai perkembangan serangan zombi.

Garis panduan itu melibatkan bandar Whitchurch Park, Shirehampton dan Totterdown di dalam kawasan perbandaran Bristol. - Agensi

sumber : kosmo online

Restoran terkenal tetapi dapur alamak jijik


KUALA LUMPUR: Menjijikkan! Perkataan ini mungkin paling sesuai untuk menggambarkan keadaan beberapa dapur restoran terkenal yang diserbu pegawai kesihatan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) di Jalan Tuanku Abdul Rahman, di sini, Rabu lalu.

Di bahagian depan restoran, semuanya tersusun cantik dan lauk yang disajikan menyelerakan. Namun, sebaik saja melangkah ke dapur, bau meloyakan menusuk hidung.

Najis tikus dan lipas bersepah di lantai terutama di stor dan tandas, sampah tidak dibuang, peti sejuk dan lantai kotor seperti tidak pernah dibersihkan dan bahan mentah masakan dibiarkan bersepah di merata tempat.

Pengarah Kesihatan DBKL, Dr Sallehudin Abu Bakar, berkata pegawai kesihatan sudah memberikan notis awal kepada pemilik restoran dua minggu lalu supaya membersihkan premis dan mengikut garis panduan ditetapkan Jabatan Kesihatan, namun mereka gagal melaksanakan arahan.



“Selepas dua minggu, pemeriksaan susulan dibuat dan tiada perubahan. Peniaga yang ingkar mengikut arahan diberi notis penutupan premis sehingga semuanya dibersihkan semula.

Anggota tentera ini ditangkap berhubungan seks dengan patung seks curi


TRIBUNNEWS.COM - Seorang anggota militer masuk ke sebuah kedai yang menjual alat-alat seks di Woodbridge, Virginia, Amerika Syarikat (AS). Tetapi anggota militer bernama Justin Dale Little Jim (28) bahkan tak tahan lagi dan memilih berhubungan seks dengan patung yang dicurinya di sebuah ruangan di kedai itu.

Dilapor AOL, penylidik di Woodbridge mengatakan bahawa mereka menemukan Little Jim masuk ke kedai penjualan alat bantu seks pada pukul 02.45 petang pada 5 Julai lalu. Saat tiba di TKP, dengan bantuan anjing, polis berhasil menemukan Little Jim berusaha berhubungan seks dengan patung seks tersebut.

"Ini sangat menyedihkan. Harga barang-barang kami sangat murah. Setiap orang boleh datang ke sini dan membelinya," kata manager kedai MVC Late Night bernama Jerry Poe. Atas kejadian ini, Little Jim dikenai tuduhan melakukan pencurian dan merosak gedung. Kini ia ditahan di sel tahanan Prince William County.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved