KFC BERPERISA TAMBAHAN BUATAN ANAK TEMPATAN

on 02 Julai 2011



MEMANG TAK PATUT BUDAK NI...FIKIRKAN KALAU YANG
MEMBELI KELUARGANYA SENDIRI...





Wap Air Mendidih Boleh Untuk Charger Telefon

Sebuah perusahaan Jepun telah mengembangkan charger telefon dengan menggunakan air mendidih dalam periuk. Alat tersebut mampu mengubah panas dari air yang mendidih menjadi energi elektrik yang berguna untuk menambah daya bateri telefon selular atau perangkat kecil lainnya.

Ini merupakan gadget terbaru yang dikeluarkan oleh TES NewEnergy. Pada awalnya periuk yang merupakan alat untuk memasak air dipasangkan songket USB yang berguna sebagai alat yang dapat merefleksi panas menjadi aliran elektrik.

Hal tersebut memang di tujukan untuk negara berkembang, yang terinspirasi oleh tsunami Jepun baru-baru ini. Sebuah periuk dirancang untuk digunakan di atas api dari kayu bakar yang normal.

Para pengembang mencatat bahawa suhu unggun api boleh mencapai lebih dari 900 darjah jauh lebih tinggi daripada yang diperlukan untuk mendidihkan air. Sehingga banyak energi yang terbuang di atmosfera atau hilang dalam pemanasan periuk. Demikian yang dilapor Cellular News, Selasa (21/6/2011).

Gadget tersebut mereka buat untuk mengkonversi sebahagian dari energi panas yang terbuang menjadi arus elektrik langsung. “Perangkat ini dapat mengisi ulang telefonl rata-rata 3 sampai 5 jam,” tegasnya.

http://techno.okezone.com

Nanik Nur Azizah, Bayi Yang Selamat Walaupun Seharian Terjebak di Dalam Tangki Najis

Aneh bin ajaib, seorang bayi yang baru dilahirkan ibunya, di Jepara, Jawa Tengah, selamat dari maut meski selama hampir seharian terjebak di dalam lubang septic tank (tangki najis) sedalam empat meter. Bayi itu terperosok ke dalam lubang kakus kerana secara tidak sengaja terlahir ketika ibunya tengah buang air besar.

Bayi perempuan yang baru terlahir itu, berhasil selamat tanpa mengalami cedera setelah berhasil di evakuasi warga Desa Sinanggul, Jepara, Jawa Tengah dari dalam lubang Septic tank. Menurut salah seorang warga, Ali Ridho, bayi perempuan yang memiliki berat sekitar 3 kilogram itu merupakan cucunya yang bernama Nanik Nur Azizah.

Ali menjelaskan, bayi itu diketahui telah berada dalam septic tank sedalam empat meter ketika salah seorang anggota keluarga Ali tengah buang air di bilik kecil. Saat itu, secara tidak sengaja terdengar suara tangisan bayi dari dalam septic tank. "Yang pertama tahu itu Muhamad Hidayatullah adiknya Nanik, waktu lagi buang air dayat dengar suara tangisan bayi dari dalam septictank yang berada tidak jauh dari bilik kecil, kerana curiga, Dayat membuka penutup septictank dan dia lihat ada bayi di dalamnya," jelas Ali, Rabu (30/3/2011).

Ali mengatakan, bayi itu terjebak didalam septic tank usai dilahirkan Nanik. Bayi itu dilahirkan secara tidak sengaja, kerana bayi tersebut lahir saat Nanik tengah buang hajat. "Nanik tak sedar dia sudah melahirkan, jadi bayi itu terjebak ke dalam septic tank setelah terperosok setelah dilahirkan ke dalam lubang kakus dan terbawa hanyut bersama kotoran," papar Ali.

Nanik mengaku tidak menyedari kalau dirinya telah melahirkan bayi pada saat buang air besar kerana meski tengah hamil tua, Nanik tidak mengalami gejala-gejala akan melahirkan. "Saya tak tahu, kerana tak pernah merasa sakit atau mual-mual, saya hanya ingin buang hajat dan ternyata bayi saya lahir," ujar Nanik.

Meski secara kasat mata keadaan bayi perempuan itu normal. Petugas kesihatan dari RSUD Kartini Jepara yang datang ke rumah Nanik tetap melakukan pemeriksaan kesihatan sang bayi untuk mencegah gangguan pernafasan kerana terlalu lama terjebak di dalam septic tank.

Jalan di tar separuh gara-gara pemilik kereta sukar dihubungi

WREXHAM - Dewan kota Wrexham terpaksa tidak mengtar jalan yang sedang diparking kereta kerana sang pemilik kereta sulit dihubungi.

Petugas sudah berusaha untuk menghubungi pemilik kereta Vauxhall Astra kerana ada rancangan untuk mengtar jalan di wilayah Wrexham.

Ketika mereka mengetahui bahawa sang pemilik kereta tersebut sedang berada di luar kota, mereka pun akhirnya terpaksa mengtar jalan. Namun hanya jalan yang dipaking kereta itu saja yang tidak di tar.

Namun dewan kota mengatakan bahawa mereka akan kembali mengtarjalan tersebut, jika sang pemilik kereta setelah kembali pulang.

"Jika memang nantinya pemilik kereta kembali, kami akan kembali mengtar jalan tersebut dan para pembayar pajak tidak perlu khuatir adanya biaya tambahan," ujar manager lingkungan Wrexham, Alan Guest, seperti dilansir BBC, Jumat (1/7/2011).

Guest menambahkan bahawa memindahkan kereta tersebut tanpa seizin pemiliknya bukanlah pilihan yang tepat.(rhs)

Ditangkap Kerana Charging Handset Secara Curi

TRIBUNNEWS.COM - Polisi menangkap seorang lelaki jalanan di Maine, Amerika Syarikat (AS) setelah ketahuan men-charging dua handsetnya di sebuah  pusat bisnis. Demikian dilansir AOL, Jumaat (1/7/2011).

Polis di distrik Bangor, Maine, mendapati lelaki bernama Shaun Fawster (23) sedang men-charging handsetnya di plug yang tersembunyi di belakang tanaman.

Fawster dikenai tuduhan pada minggu lalu kerana mencuri elektrik  tanpa meminta izin serta memperlihatkan sebuah senjata setelah polis mendapatkan sebundel pisau di bawah bajunya.

Wah, Lelaki Ini Main Gigit-gigitan dengan Beruang Kutub

TEMPO Interaktif, British Columbia - Mark Abbot adalah satu-satunya manusia di dunia yang boleh menyentuh beruang kutub yang dikenal memiliki perilaku agresif. Tidak hanya itu, Mark malah boleh bermain-main dengan binatang karnivora bernama Agee tersebut.

Tidak tanggung-tanggung, Mark membiarkan Agee yang memiliki berat 300 kilo itu menggigit lehernya, tepat di bawah dagunya. Agee menganga selebar-lebarnya dan mengarahkan mulut dengan gigi taringnya ke bahagian depan leher Mark.

Seperti yang ditulis oleh Daily Mail, Rabu 29 Jun 2011, tentu saja aksi tersebut hanya main-mainan. Mark dan isterinya dari Abbotsford, British Columbia, Kanada, merupakan pelatih beruang kutub. Mereka melatih beruang untuk menjadi bintang iklan dengan bayaran tinggi.

Tak hanya tampil di iklan tv, beruang Agee juga pernah tampil di filem pada 1995 ketika usianya baru beberapa minggu.

Mark dan Agee sudah selayaknya sahabat. Mark tak segan-segan membiarkan Agee memeluknya. “Kalau orang lain yang melakukannya mereka boleh menjadi santapan makan malam Agee,” kata Mark.

Menurut Mark, Agee cuma boleh didekati oleh dia dan isterinya. Ia sudah 40 tahun menjadi pawang beruang kutub sehingga ia boleh membaca bahasa tubuh Agee dan tahu bagaimana berperilaku dengan aman dekat Agee.

“Agee punya aturan dan kami mengikutinya,” tambah Mark. Ia dan isterinya mengambil Agee ketika ia berusia lapan minggu.

Burung Gagak Cam Manusia yang Menyakitinya

WASHINGTON - Dalam sebuah kajian terbaru menunjukkan bahawa burung gagak termasuk dalam spesies ‘pendendam’. Bahkan mereka masih mengingat wajah manusia yang menyakitinya.

Hasil kajian yang dilakukan pada sejumlah gagak di Taman Washington State, di Seattle, Amerika Syarikat menunjukkan bahawa gagak boleh mengecam muka manusia yang pernah menyakitinya. Bahkan, gagak akan memberitahukan kepada keluarganya manusia yang dianggap bahaya.

Menurut Profesor Yohanes Marzluff dari University of Washington, kajian yang telah dilakukan selama lima tahun tersebut menunjukkan bahawa gagak mempunyai sifat yang unik. Sifat tersebut dapat membantu kawanan gagak dalam beradaptasi dan berkembang dengan manusia.

“Perilaku orang atau individu terhadap haiwan sering berubah. Kerana tindakan manusia sering mengancam haiwan. Para gagak tersebut pun belajar terhadap lingkungan sosial mereka, termasuk memperhatikan kebiasaan individu yang dianggap menguntungkan,” kata Marzluff, seperti dilansir melalui ABC News, Jumat (1/7/2011).

Marzluff mengatakan kajian yang dipublikasikan hari ini di Proceedings of Royal Society B, terinspirasi oleh penelitian sebelumnya dengan gagak di kampusnya. “Saya merasa seperti mereka mengenali kami,” katanya.

Pada percubaan, peneliti menggunakan topeng lalu menjebak, mengikat kemudian melepas 7 sampai 15 ekor burung di 5 kawasan yang berbeda di Seattle. Untuk mengetahui impak penangkapan tersebut, selama 5 tahun kemudian, dilakukan penelitian terhadap perilaku burung itu terhadap orang-orang yang melintas di kawasan lokasi penangkapan.

Setelah itu para peneliti menggunakan topeng ‘penjahat’ atau topeng yang mereka pakai saat menjebak kelompok gagak. Setelah itu mereka membandingkannya dengan menggunakan topeng lain yang tidak ada kaitannya dengan penangkapan terhadap para tersebut.

Setelah hampir 2 tahun, 30,4 peratus dari gagak yang dihadapi oleh orang-orang memakai topeng berbahaya memarahi orang-orang bertopeng secara konsisten, sementara angka melonjak lebih dari dua kali ganda menjadi sekitar 66 peratus hampir tiga tahun setelah perangkap awal.

“Ini menujukkan gagak dapat mengecam dan mewariskan dendam mereka ke anak dan keturunanya, agar mereka terlindungi,” tandas Marzluff.

Sumber :http://okezone.com/

Pengasas Facebook ada kejutan minggu depan

SEATTLE, Amerika Syarikat (AS) - Pengasas bersama Facebook, Mark Zuckerberg mengumumkan bahawa laman jaringan sosial terbesar di dunia itu akan melancarkan 'sesuatu yang hebat' pada minggu depan.

Sebuah akhbar semalam melaporkan komen Zuckerberg pada Rabu lepas itu mencetuskan spekulasi bahawa Facebook memperkenalkan aplikasi terbaharu untuk kegunaan telefon bimbit atau komputer tablet seperti iPad.

iPad kini menjadi popular dan dikeluarkan syarikat Apple.

Tanpa mengulas lanjut, Zuckerberg dalam satu sidang media di pejabatnya di sini memberitahu, produk terbarunya akan dilancarkan dalam masa terdekat.

Facebook memiliki lebih 500 juta pengguna sejak ia dilancarkan pada Februari 2004.

Laman sosial berkenaan merupakan pesaing utama gergasi Internet seperti Google dan Yahoo untuk merebut pelanggan dan iklan. - Agensi

sumber : kosmo online

Sanggup bunuh kawan kerana bilik mandi

JOHOR BAHRU – Seorang lelaki Indonesia bertindak membunuh rakannya hanya kerana mangsa enggan membenarkannya menggunakan bilik air dalam kejadian di Jalan Pantai, Kampung Bakar Batu di sini semalam.

Kejadian pukul 6.30 pagi itu menyebabkan buruh yang dikenali sebagai Juli, 37, mati akibat ditikam di dada dengan pisau pemotong sayur.

Sebelum kejadian, suspek mengetuk pintu bilik air dan meminta Juli yang sedang mandi supaya keluar kerana dia ingin mengambil wuduk bagi menunaikan solat Subuh.

Geram dengan tindakan mangsa yang enggan menuruti kehendaknya, suspek berusia 30-an itu bertindak menendang pintu lalu berlaku pertengkaran.

Suspek yang gagal mengawal emosi kemudian mengambil sebilah pisau lalu menikam mangsa sebelum melarikan diri.

Rumah yang mempunyai dua bilik itu disewa mangsa bersama isterinya.

Pemilik rumah berkenaan, Mohd. Hasnan Anbia, 31, berkata, dia bergegas ke situ sebaik terdengar bunyi wanita menjerit dan menangis.
sunber : kosmo online

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved