Sudah Tiga Tahun Laura Gemar Hirup dan Minum Minyak Tanah

on 25 Jun 2011

REPUBLIKA.CO.ID, PEMALANG – Seorang anak kecil warga Desa Cibiyuk, Kecamatan Petarukan, Kabupaten Pemalang, Jawa Tengah, mempunyai kebiasaan aneh, yakni suka menghirup dan minum minyak tanah.
Bahkan anak kecil ini juga gemar menghirup asap dari ekzos kendaraan bermotor.

Berbagai upaya sudah dilakukan keluarga, namun Laura Adista (4,5), anak ketiga dari tiga bersaudara pasangan Toro dan Sulasmi, tak pernah lepas dari botol bekas air mineral berisi minyak tanah.
“Sejak berusia 1,5 tahun, Laura suka menghirup dan menimum minyak tanah, jika kami larang dia malah menangis bahkan kadang badannya menjadi panas sehingga kami tidak sanggup melihatnya,” kata Sulasmi.

Sulasmi mengatakan, kebiasaan aneh anaknya tersebut berawal ketika Laura bermain botol berisi minyak tanah di dapur, kemudian diminumnya seperti minum air putih.

Sejak saat itu, kata dia, Laura menjadi ketagihan dan kerap menangis jika tidak diberi minyak tanah, bahkan dalam sehari dia menghabiskan suku hingga setengah gelas ukuran sedang.

“Meski sering meminum minyak tanah, namun selama ini Laura tidak pernah mengalami sakit perut atau penyakit lainnya. Justru kalau sehari tidak menghirup atau meminum minyak tanah, dia tampak lemas dan menangis terus, bahkan badanya menjadi panas, namun anehnya jika minum minyak tanah panasnya langsung reda,” katanya.

Tidak hanya gemar minum minyak tanah, jika ada kekzos atau kendaraan lainnya mengeluarkan asap, Laura justru mendekat dan menghirupnya.

Orangtua Laura mengaku selama ini tidak pernah memeriksakan anaknya terkait kegemaran anehnya tersebut ke doktor. “Sebenarnya kami ingin memeriksakan Laura ke doktor, namun pendapatan ayah Laura yang bekerja sebagai buruh di SBPU Petarukan, tidak mampu untuk membawa Laura periksa ke hospital,” katanya.

Sementara itu, Laura mengatakan sangat menyukai aroma dan rasa minyak tanah, sehingga jika sehari tidak menghirup atau minum minyak tanah dia merasa lemas, sehingga saat bermain mahupun tidur harus membawa botol berisi minyak tanah.

Sekitar cerita payudara

'Barang bawaan' kaum perempuan ini, memang tidak ada habisnya untuk dibahas, baik dari segi mitos maHupun faktanya.

Nah, berikut beberapa fakta seputar payudara yang menghebohkan dunia:

1.Payudara kecil, dilarang naik motor?

Pada 2008 pemerintah Vietnam serius mempertimbangkan melarang semua perempuan yang ukuran dadanya kurang dari 28 inci menunggang motosikal mereka di jalan umum.

Diduga ini adalah tawaran dari Jabatan Kesihatan yang ditujukan untuk memastikan bahawa orang-orang di belakang stang tetap sehat. Tapi cukup jelas bahawa mereka hanya berusaha menekan perempuan agar memperbesar payudaranya saja.

2.Ringtone handset buat payudara besar

Berbicara tentang payudara yang lebih kecil dari Asia Timur, entah bagaimana nampaknya cocok bahawa penemu prosedur pembesaran payudara non-invasif pertama yang mungkin bekerja, berasal dari Jepun

Selama beberapa tahun Dr Hideto Tomabechi sibuk dengan dua hal: suara dan payudara. Pada 2008 dia gabungan kedua hal itu ke dalam "Rock Melon" - nada dering yang diduga menyebabkan pembesaran payudara hanya dengan mendengarkannya.

3.Payudara besar bebas dari penjara

Pada 2007 Serena Kozakura, 38, dihukum kerana perusakan harta benda setelah ia diduga menendang pintu kayu apartment seorang lelaki yang tidak disebutkan namanya.

Namun, setelah menunjukkan aksi semula Kozakura membuktikan bahawa seseorang membuat lubang di pintu itu terlalu kecil untuk dapat dilalui oleh dia dan dadanya 44 inch.

4.Implan payudara bisa selamatkan hidup

Pada 2006, seorang wanita dari kota Ruse Bulgaria berada dalam sebuah kemalangan kereta cukup mengerikan. Dia dan pemandu lainnya selamat, namun dalam kes ini berkat semata-mata hanya untuk orang-orang yang payudaranya terimplan plastik yang lebih besar. Implan ini menyelamatkan mereka dari kerosakan, walau payudara itu mengempis pada akhirnya.

5.Ukuran payudara di dunia selalu berubah

Hanya di Inggris saja, ukuran bra yang rata-rata sudah naik dari 34B ke 36C. Adapun seluruh dunia, ukuran payudara telah terus naik selama 10-15 tahun terakhir, rata-rata sekarang hampir satu cup keseluruhan lebih besar dari hanya satu dekade lalu.

Jika kecenderungan ini terus berlanjut, suatu hari kita benar-benar mungkin perlu ukuran bra M-cup.

Dipenjara 18 Tahun, Dapat US$1,4 juta,Kenapa boleh ?

INILAH.COM, Dallas – Seorang lelaki daril Amerika Syarikat (AS) akan mendapatkan wang yang banyak setelah dipenjara selama 18 tahun atas pembunuhan.

Anthony Graves rupanya tak bersalah atas pembunuhan seorang nenek dan lima anak-anak yang didakwakan kepadanya. Setelah 18 tahun di balik jeruji besi, akhirnya Graves dibebaskan. Namun, ia akan menerima kompensasi sebesar US$1,4 juta.

Kompensasi itu telah disetujui oleh Gabernor Texas Rick Perry yang menandatangani perda khusus untuk kes Graves. Tahun lalu, jaksa menyatakan Graves tak bersalah atas pembunuhan pada 1992 lalu terhadap enam anggota keluarga di Houston.

Lelaki berusia 45 tahun itu belum boleh mengambil kompensasi senilai US$80 ribu per tahun yang ia habiskan di penjara itu kerana belum rasmi dibebaskan. Meski berterima kasih kepada Perry, Graves menyatakan wang yang ia terima tak cukup menggantikan segalanya.

“Hidup saya hilang selama 18 tahun,” ujarnya. Gabernor Perry yang telah menandatangani perda tersebut menyatakan, kes Graves merupakan contoh pelaksanaan supremasi hukum yang gagal keseluruhan.

Satu-satunya bukti yang menjerat Graves terhadap pembunuhan di Somerville, 161 km dari Houston, adalah pernyataan dari seseorang. Belakangan diketahui, hal itu hanya kebohongan. Pengadilan banding menolak permintaannya dan memerintahkan sidang baru. Terbukti Graves tak bersalah.

Hah, Piring Ini Membaca Nama Makanan

INILAH.COM,  – Piring ini mengetahui makanan apa yang akan anda makan.

Sebelumnya, konsep NutriSmart menerapkan teknologi RFID berupa chip yang dapat ditelan. Chip ini membaca makanan apa saja yang terdapat di dalam perut kita.

Tapi kali ini sensor tersebut dipasang di piring, sehingga ia membaca makanan sebelum kita memakannya. Ini tentu lebih baik, kerana jika ada zat berbahaya dalam makanan, alat ini akan memberi tahu. Sehingga kita yakin, makanan yang akan kita makan sihat atau tidak, sebelum kita benar-benar memakannya.

Design piring yang diciptakan Hannes Harms ini dapat membaca nama makanan dan menampilkan nilai gizi serta kalori makanan. Sebenarnya bukan piringnya yang bekerja, tapi tatakannya.

Di tatakan itu bisa anda pasangi piring apapun. Misalnya kita menaruh mee di atas alat ini, lalu mee akan di-scan RFID.Hasilnya ditampilkan komputer atau perangkat mobile lain.

Radio-frequency identification (RFID) merupakan alat sensor yang menggunakan gelombang radio untuk mentransfer data atau informasi suatu benda untuk tujuan identifikasi.

Alat deteksi informasi makanan dengan RFID akan sangat bermanfaat menggantikan fungsi barcode, terutama pada sektor industri pengepakan makanan.

Kanak-kanak 7 Tahun Memandu Sejauh 32 Km untuk Temui Ayahnya

REPUBLIKA.CO.ID, MICHIGAN – Seorang kanak-kanak tujuh tahun tanpa alas kaki  memandu kereta 50 km/jam sejauh 32 km sebelum akhirnya polis Michigan memaksanya untuk berhenti.

Anak itu berhenti di zona 55 mph di Caseville Township setelah dua kereta polis mengejar dan memaksa dia untuk memperlambat kendaraan. Dia berangkat dari rumah ibunya di Pontiac Sunfire dengan maksud mengemudi ke rumah ayahnya 4,8 km lagi dari lokasi penangkapan.

“Dia menangis dan terus saja mengatakan bahawa dia ingin pergi bertemu dengan ayahnya,” kata kepala polis Caseville, Jamie Learman.

Polis mulai mencari kereta itu pada hari Isnin setelah menerima telefon dari seseorang yang telah melihat pengemudi di bawah umur. Anak itu tinggal bersama ibunya di Sheridan Township, di kawasan Huron County, sebelah utara Detroit. Dia tengah bekerja pada shift malam dan tidak menyedari anaknya lari memandu keretanya.

Anak itu berharap untuk pergi ke rumah ayahnya di Filion, juga di Michigan utara.

Learman mengatakan kepada Detroit Free Press dia takut anak itu akan mengalami kemalangan ketika kereta berbelok ke kanan di jalan pedesaan dan tergelincir ke jurang. “Apalagi dia memandu cukup laju,” kata polis.

Wanita 104 Tahun Mati, US$ 400 juta Diwariskan untuk Amal

TEMPO Interaktif, New York - Wanita kaya penyendiri dari Amerika Syarikat, Huguette Clark, yang mati pada usia 104 tahun itu meninggalkan wasiat yang mengejutkan dunia.

Serupa filem Holywood, dia menyumbangkan seluruh hartanya, iaitu sekitar US$ 400 juta untuk kegiatan amal tanpa meninggalkan sesen pun untuk saudaranya.

Sebahagian besar wang tersebut Clark dedikasikan untuk membangun yayasan seni. Adapun sebahagian kecil dari wang itu, dia sisihkan untuk orang-orang yang dianggapnya berjasa merawat hidupnya.

Misalnya, Hadassah Peri, seorang perawat di Hospital New York itu diganjar warisan US$ 38 juta. US$ 1 juta untuk penasihatnya dan US$ 100 ribu untuk doktor.

“ Clark sudah seperti teman bagi saya,” kata Hadassah Peri, 61 tahun, dalam msnbc.com, 23 Jun 2011. Clark meninggal sebulan lalu setelah 20 tahun dirawat di hospital.

Selama itu, perawat Peri-lah yang membantunya beraktiviti. “Dia menghabiskan banyak waktu denganku,” kata Peri.

Clark adalah puteri dari Senator Montana William Clark, yang pernah menjadi orang kedua terkaya di Amerika.

Nah, kekayaan yang dimilikinya itu dia dapatkan dari orang tuanya yang pernah menguasai perusahaan tembaga di Amerika. Sayang, Clark tidak memiliki anak.

Wow, Usia Boleh Diteka dari Air Liur

INILAH.COM, – Hasil penelitian ini dapat membantu detektif memecahkan kes kejahatan, iaitu dengan meneka usia pelaku dari air liurnya.

Jurnal Public Library of Science (PLoS) ONEmenerbitkan hasil temuan yang dapat membantu penyelidikan kes kejahatan, yakni dengan menka usia pelaku melalui saliva atau air liur.

Dr. Eric Vilain, profesor genetik manusia dari sekolah medik David Geffen UCLA mengatakan, “Dengan sampel saliva, kita dapat memperkirakan usia seseorang tanpa perlu petunjuk lainnya.”

Vilain dan rakannya menyebut proses ini sebagai metilasi, iaitu modifikasi reaksi kimia pada satu dari empat pembentuk DNA.

“Gen menentukan usia tubuh kita. Pengaruh lingkungan pun dapat mengubah susunan DNA seiring penuaan. Maka pola metilasi seseorang juga berubah seiring pertambahan usianya,” ujar Vilain.

Peneliti menguji sampel air liur 34 pasang laki-laki kembar identik usia 21-55, serta membandingkan dan mencocokkannya dengan air liur 31 pria dan 29 wanita usia 18 hingga 70.

Ternyata, prediksi usia dapat dilakukan dengan tepat, dengan rentang kesalahan 5 tahun.

“Proses metilasi sangat berhubungan dengan usia, sehingga kita dapat meneka usia seseorang hanya dengan memeriksa dua dari jutaan zat penyusun gen,” ujar Sven Bocklandt, ahli genetik UCLA.

Vilain menyarankan hasil temuannya ini untuk digunakan sebagai salah satu metode forensik dalam penyelidikan kes kejahatan. Misalnya dengan meneliti air liur yang tertinggal di bekas gigitan makanan atau di cawan kopi.

Lelaki 99 tahun pertama kali berkahwin

ROCHESTER, Amerika Syarikat (AS) - Seorang lelaki berusia 99 tahun, Gilbert Herrick berkahwin buat kali pertama semasa dia berumur 99 tahun, lapor sebuah akhbar semalam.

Herrick yang pernah menjadi askar semasa Perang Dunia Kedua melangsungkan perkahwinan dengan seorang balu berusia 86 tahun, Virginia Hartman dalam satu majlis perkahwinan di Hospital Komuniti Monroe di sini baru-baru ini.

"Saya tidak pernah menemui seorang wanita yang sesuai sehinggalah saya menemui Virginia," kata Herrick.

Ketika ditanya sebelum majlis perkahwinan itu berlangsung jika dia mempunyai nasihat mengenai hubungan romantik, Herrik berkata: "Cinta akan mencari anda."

Pasangan itu melangsungkan perkahwinan dalam majlis yang dihadiri anggota keluarga dan rakan-rakan pada 4 Jun lalu.

Pasangan itu berkenalan pada tahun lalu apabila mereka bertembung di satu laluan di hospital berkenaan.

Mereka kemudian menjadi rakan dengan Virginia suka melukis sama seperti Herrick.

Majlis perkahwinan mereka diatur oleh lima orang anak Virginia, cucu dan cicitnya yang turut menghadiri majlis tersebut. Pasangan itu akan berkongsi sebuah bilik di hospital itu selepas mereka menjadi suami isteri. - Agensi
sumber : kosmo online

Manusia asli tak pernah jumpa manusia moden ditemui

BRASILIA - Beberapa pegawai Yayasan Pribumi Nasional Brazil (Funai) mengesahkan kewujudan populasi orang asli yang belum pernah menjalin hubungan dengan manusia luar di hutan hujan Amazon selepas satu puak mengandungi 200 orang dikesan menerusi satelit, lapor sebuah akhbar semalam.

Tiga kawasan lapang yang diduduki puak itu dikenal pasti terletak di barat daya Brazil berhampiran sempadan Peru tetapi kewujudan mereka hanya disahkan selepas beberapa ekspedisi udara dengan menggunakan sebuah pesawat dibuat pada April lalu.

Dalam awal minggu ini juga, tiga kawasan dikesan telah dibersihkan dalam hutan di barat daya dekat sempadan Peru.

Para pegawai yayasan pribumi itu mengganggarkan terdapat 68 populasi hidup terasing yang tinggal jauh di tengah hutan Amazon.

Puak orang asli yang baru ditemui itu tinggal di dalam empat rumah beratap jerami dan menanam jagung, pisang dan kacang tanah dan tanaman lain.

Komuniti itu tinggal berhampiran sempadan Peru di hutan simpan Vale do Javari seluas negara Portugal dan menjadi tempat tinggal lebih 14 puak pribumi yang hidup terpencil.

"Kerja-kerja untuk mengenal pasti dan melindungi populasi itu adalah sebahagian daripada dasar awam Brazil," kata seorang penyelaras yayasan berkenaan, Fabricio Amorim.

Menurutnya, pemerhatian awal menunjukkan puak orang asli itu tergolong dalam etnik yang menggunakan bahasa pano yang hidup dari hutan Amazon di Brazil sehingga ke hutan di Peru dan Bolivia.

Kawasan berkenaan memiliki bilangan puak orang asli yang terbesar di dunia.

- Agensi
sumber : kosmo online

Pelajar Wanita UiTM ini trauma kepala dibotakkan

ALOR SETAR – Seorang gadis lepasan Universiti Teknologi Mara (UiTM) trauma apabila rambutnya dipotong sehingga botak ketika menjalani latihan di Akademi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Wakaf Tapai di Marang, Terengganu bagi jawatan Penolong Penguasa Bomba pada 2 Mei lalu.

 Hizyaty Othman, 28, dari Taman Berjaya, Jalan Pegawai di sini, kini terpaksa melupakan impiannya untuk berkhidmat di JBPM kerana sudah serik untuk menjalani semula latihan di kem tersebut.

 Selain Hizyaty, seramai 18 lagi pelatih wanita yang dibotakkan kepala pada hari mereka mendaftar pada petang 2 Mei lepas.

 Menurutnya, dia dan 18 pelatih wanita lain terkejut apabila rambut mereka dipotong sehingga botak tanpa diberi sebarang penjelasan mengenai tindakan itu.

 “Seorang kakitangan wanita di kem itu memanggil pelatih seorang demi seorang ke dalam sebuah bilik dan rambut kami dipotong menggunakan mesin gunting rambut.

 “Saya terkejut apabila melihat seorang pelatih keluar dengan kepala botak dan ketika itu saya hanya berserah kerana fikir mahu teruskan latihan di kem itu,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Berjaya di sini semalam.

 Hizyaty memberitahu, dia hanya berdiam diri ketika rambutnya dipotong dalam masa kira-kira lima minit kerana menganggap ia satu prosedur biasa sebagai pelatih di situ.
sumber : kosmo online

Beginilah yang terjadi jika kehabisan peluru saat perang

Video : Pesakit Tua Ini Dilempar Seperti Guni Oleh Jururawat Di Singapura

Dibawah ini sebuah video yang menampilkan perangai dua jururawat di sebuah Nursing Centre memperlakukan pesakitnnya yang sudah tua dan tak mampu berbuat apa-apa dengan cara tidak bermoral dan tidak manusiawi.

Jururawat itu membiarkan pesakitnya beberapa saat telanjang dan setelah diberi baju diangkat dan lemparkan demikian saja ke tempat tidur lain seperti guni. Dalam kamera tersembunyi itu , telah diketahui Nursing Centre mana yang telah melakukan perbuatan tidak terpuji ini. [gardaproject.wordpress.com]



Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved