Shrek mati warga New Zealand berduka

on 08 Jun 2011


SHREK, seekor kambing yang terkenal di Mew Zealand tiba-tiba mati. Hal itu membuat warga New Zealand berduka.

Shrek terkenal dengan keahliannya melepaskan diri dari pencukur selama bertahun-tahun.

Shrek mulai dikenal pada tahun 2004, selama enam tahun dia berhasil lepas dari pencukuran bulunya dan bersembunyi di gua-gua yang ada di South Island.

Pada saat pencukuran yang disiarkan di televisyen kambing biri-biri licik ini pun berhasil mengurangi beratnya sebanyak 27kg.

Kambing biri-biri berusia 16 tahun ini memiliki karier yang menakjubkan, dia sempat bertemu dengan Perdana Menteri Helen Clark, menjadi judul bagi buku anak-anak dan juga selalu diundang ke acara pengumpulan amal.

Pemilik Shrek, John Perriam, mengatakan bahawa kambing tua itu pun akhirnya harus banyak diistirahatkan kerana selalu sakit kerana usianya yang menjelang senja.

Bulu Shrek yang dicukur pun akhirnya disumbangkan dan berhasil mengumpulkan dana sebesar USD150 ribu. Dana tersebut disumbangkan untuk pengubatan anak-anak.

Seperti dilansir BBC, Rabu (8/6/2011), pemerintah setempat merancang untuk membuatkan patung bagi Shrek, sementara sang pemilik juga berniat untuk membuat tugu peringatan untuk binatang kesayangannya tersebut.(rhs)

Kucing diperintah jangan keluar dari waktu fajar hingga subuh

REPUBLIKA.CO.ID,SYDNEY–Kucing di sejumlah tempat di pinggiran Sydney akan diperintahkan untuk meringkuk di dalam rumah dari senja hingga subuh berdasarkan jam malam yang diharapkan dapat mengurangi serangan terhadap haiwan liar asli di malam hari. Langkah yang diambil oleh pemerintah tempatan di kawasan Leichhardt, yang terletak di bahagian dalam Sydney sebelah barat, itu terinspirasi dari tindakan anak wakil datuk bandar Michele McKenzie yang menyelamatkan tupai ekor sikat dan bayinya dari serangan kucing.

Ada juga yang merancang untuk memperkenalkan koloni tupai ekor bundar, yang ukurannya jauh lebih kecil, di kotamadya itu, dan McKenzie ingin binatang memiliki kesempatan terbaik untuk meneruskan hidupnya. Tapi kemungkinan itu dapat terjadi jika kucing, yang boleh memanjat pohon untuk menangkap binatang, dihentikan dari berkeliaran di malam hari.

Terdapat 564 laporan serangan kucing terhadap tupai ekor bundar pada tahun lalu saja, yang menjadikan bahagian terbesar dari jumlah serangan kucing terhadap haiwan liar, kata lembaga perlindungan haiwan liar WIRES. “Lagipula, mereka ada di sini lebih dahulu, kita telah memperkenalkan haiwan peliharaan domestik, jadi kita memiliki tanggung jawab untuk mengendalikan mereka.”

Sementara jam malam tidak bolehdi berlakukan secara ketat, sebuah program pendidikan dan informasi telah disebarkan oleh pemerintah daerah yang akan mengusulkan agar pemilik kucing menjaga haiwan peliharaan mereka di dalam rumah antara senja dan subuh, mengawasi aktiviti kucing mereka pada siang hari dan memasang dua lonceng di leher mereka. Usulan itu akan mencakup pinggiran kota Balmain, Rozelle, Lilyfield, Annandale dan Leichhardt.

McKenzie mengatakan, penduduk tempatan sangat responsif. Para pemilik kucing “tidak membayangkan, kerana mereka memberi makan haiwan peliharaan mereka, bahawa haiwan peliharaan menyerang haiwan liar. Tapi itu adalah naluri alami, kucing akan memangsa haiwan liar – dan kerana mereka benar-benar dapat memanjat pohon, mereka sedikit lebih berbahaya daripada anjing,” kata McKenzie.

“Anjing akan menyebabkan kerosakan mengerikan pada komuniti tupai, tetapi mereka tidak cukup sering melakukannya kerana mereka tidak memanjat pohon.” WIRES melaporkan bahawa dalam jangka waktu lima tahun, terdapat 16.775 serangan oleh semua jenis binatang peliharaan terhadap haiwan liar asli

Hati-hati Jika ke Paris,Kalau Tak Mahu Kena`Paris Syndrome`

Kebanyakan orang Jepun menganggap Paris sebagai kota yang romantis, ramah tamah, hangat dan sangat bersahabat sehingga kota cinta ini selalu menjadi tumpuan utama bercuti. Sayangnya ketika sampai di Paris, bayangan itu tak sesuai harapan, akibatnya setiap tahun ramai pelancung Jepun terkena Paris Syndrome.

Istilah Sindrom Kota Paris atau Paris Syndrome pertama kali muncul dalam sebuah publikasi di jurnal psikiatri Nervure pada tahun 2004. Pada masa itu, belasan pelancung Jepun dihantar balik dari Paris dengan gejala shock atau mengalami gangguan mental.

Gejalanya seperti orang hilang ingatan, misalnya meracau dan mengaku sebagai Raja Matahari atau titisan Raja Louis XIV. Seorang pesakit wanita histeria dan mengaku diserang oleh seseorang dengan microwave padahal sebenarnya tidak ada apa-apa.

Kenyataanya bahawa Paris tidak seramah yang dibayangkan membuat banyak pelancung terkejutt. Gaya pelayan kedai yang sering berteriak-teriak pada pelanggan yang tidak fasih berbahasa Perancis, sementara pemandu teksi banyak yang suka membuat kecoh ketika berebut penumpang lalu memandu dengan sesuka hati membuat pelancung Jepun tertekan.

Keadaani ini bertolak belakang dengan budaya orang Jepun yang terkenal sangat menjaga sopan santun. Sopannya, orang Jepang tidak meninggikan nada bicara meski sedang marah sehingga mudah stress ketika menghadapi karakter warga Paris yang galak atau temperamental.

Akibat terkena penyakit Paris Syndrome, sebahagian besar di antaranya harus dipulangkan ke negara asalnya, bahkan selama di pesawat harus didampingi doktor dan jururawat untuk memastikan keadaannya tidak memburuk. Perbelanjaan pemulangan para pelancung ditanggung oleh Kedutaan Jepun di Kota Paris.

Kedutaan Jepun di Paris memperkirakan tiap tahun ada 12 pelancung Jepun yang dipulangkan kerana mengalami Paris Syndrome, kebanyakan wantia berusia 30-an tahun. Sebagai antisipasi, pihak kedutaan membuka layanan pengaduan selama 24 jam bagi rakyatnya yang stres perlu bantuan.

"Sepertiga pesakit membaik dalam waktu singkat, sepertiganya sakitt lagi dan mengalami psikosis (gila) sehingga terpaksa harus segera dipulangkan," ungkap Yousef Mahmoudia, psikologi dari Hospital Hotel-Dieu Paris seperti dikutip dari Reuters, Selasa (7/6/2011).

Mahmoudia meyakini, kejutan yang dialami para pelancung Jepun ini terjadi kerana keadaan Kota Paris tidak sesuai dengan yang diharapkan. Keadaan yang bertolak belakang dengan budaya orang Jepun.-sumber

Celaka..sejarahwan Britain ini samakan isi Al Quran seperti Bait Shakespeare


REPUBLIKA.CO.ID, LONDON – Seperti dengan ahli politik Belanda, Geert Wilders, sejarahwan sekaligus penyair berasal Britain, Simon Schama, tak serik menyerang Islam secara terbuka. Sasaran Schama lebih spesifik yakni kepercayaan Muslim terhadap Alquran.

Dia menyebut kepercayaan Muslim terhadap Alquran merupakan sebuah hal menyedihkan. “Apakah saya membaca Alquran? Tentu saja tidak. Saya sempat membaca sekilas, tapi boleh saya katakan kepada anda bahawa saya seolah membaca bait Shakespeare,” kata dia kepada penonton Telegraph Hay Festival, seperti dilapor dalam lamaTelegraph.co.uk, Isnin (6/6).

Schama berpendapat Alquran dari beberapa hal memiliki sisi waras, penyayang dan pengasih. Namun, pada bahagian lain, kepatuhan yang ketat begitu bertentangan dengan masyarakat moden.

“Saya rasa bait dari kitab perjanjian lama benar-benar luar biasa. Islam, yang saya mengerti, bererti penyerahan. Ada semacam keharusan dalam Alquran,” komen dia.

Schama mengatakan, dalam kitab Ibrani, umat boleh berdebat dengan Allah. Sementara Alquran tidak boleh demikian. Alquran memiliki kelembutan yang tidak boleh dikombinasikan dengan penguasaan debat.

“Siapa pun yang memegang buku berdasarkan wahyu sebagai hukum mutlak dalam membangun masyarakat sivil adalah menyedihkan,” ucap dia lantang. Selain mengejek keyakinan Muslim, Schama juga menyempatkan diri untuk mengumpat Tony Blair, George W Bush dan Barack Obama.

Ibu muda ketakutan dihadang penunggang motor yang pamerkan alat kelaminnya

Aksi mengejutkan terjadi di jalan Besole, Kronggahan Sleman, Selasa (31/5). Dengan selambanya, seorang penunggang motor (biker) tiba-tiba memperlihatkan alat kelaminnya kepada pengguna jalan lain. Kejadian itu membuat, Sari (35), lari sambil menolak basikalnya. Ibu muda yang hendak menjemput anaknya di salah satu sekolah itu pun berputar arah haluan dan memilih jalan lain.

Melihat ‘sasarannya’ lari, si pelaku tak kehilangan akal. Dia mengejar Sari dan sengaja mendahului serta menunggunnya di hujung jalan. “Saya takut meneruskan perjalanan. Lebih baik berhenti saja disini saja, saya tidak kenal dia,” ujar dia kepada Harian Jogja. Sari curiga orang yang mengganggunya adalah orang tidak waras. Namun dari ciri ciri fiziknya, tidak nampak mencurigkan. Bahkan terlihat baju dengan mengenakan jaket cokelat muda menggunakan Honda New Megapro hitam berhelmet full face.

Ibu muda ketakutan dihadang penunggang motor yang pamerkan alat kelaminnya (gambar hiasan)

Sementara itu, si pelaku nampak bosan menunggu lama dan memilih meneruskan perjalananya sekitar pukul 11.30 WIB. Sari sempat di tenangkan warga sekitar dan baru berani meneruskan perjalanan setelah si pelaku pergi beberapa lama. (ruanghati.com)

BEN ASHAARI AJAK KRITIK BLOG AKU

JOM SAMA -SAMA KITA JOIN
KLIK SINI 

BERIKAN KOMEN ANDA

Blogger Lesbian Ternama Syria Diculik Lelaki Bersenjata

TRIBUNNEWS.COM - Blogger ternama Syria yang namanya melonjak naik kerana pergaduhannya terhadap pemerintah serta mengaku lesbian, Amina Arraf, diculik lelaki bersenjata di Damaskus. Demikian diberitakan The Guardian, Selasa (7/6/2011).

Amina Arraf yang menggunakan nama samaran Amina Abdalla dan memegang dua kewarganegaraan iaitu Syria dan Amerika Syarikat (AS) menjadi popular kerana menulis blog berjudul A Gay Girl in Damascus baik di negaranya mahupun di mata dunia .

Amina diculik Isnin (6/6/2011) malam ketika dia dan seorang temannya hendak melakukan pertemuan di Damaskus. Penculikan ini kemudian dilaporkan sepupunya.

"Amina diculik tiga lelaki berusia 20-an. Menurut saksi yang tak ingin namanya disebut, lelaki itu bersenjata," tulis sang sepupu, Rania Ismail.

"Amina sempat memukul salah seorang di antara mereka dan meminta sang teman mencari ayahnya. Lelaki itu kemudian menutup mulut Amina dan menariknya masuk ke kereta bertuliskan Basel Assad," tulis Rania.

Basel adalah abang kandung Presiden Syria Bashar al-Assad dan dikatakan bakal menjadi presiden ketika itu namun kematian merenggutnya dalam kemalangan kereta pada tahun 1994.

Payudara wanita ini bertukar kehitam-hitaman selain berasa gatal dan bernanah.

Kesian wanita ini...
saya petik dari kosmo online

KUALA LUMPUR - Tindakan seorang kerani yang membuat pembedahan plastik untuk membesarkan payudara semata-mata kerana hendak menggembirakan teman lelakinya mengundang padah apabila dia bukan sahaja terpaksa menanggung derita, malah turut dikecewakan lelaki tersebut.

Wanita yang dikenali sebagai Tham, 30, itu kini menderita apabila terpaksa menanggung kesakitan berikutan payudaranya kini bertukar kehitam-hitaman selain berasa gatal dan bernanah.

Lebih membuatkan dia kecewa apabila teman lelakinya telah meninggalkannya gara-gara kejadian tersebut. Tham telah lima tahun menjalin hubungan dengan jurujual itu.

Difahamkan, Tham dari Triang, Pahang, menggunakan wang simpanannya sebanyak RM13,100 untuk membuat pembedahan di sebuah pusat kecantikan dekat sebuah pusat beli-belah di sini.

Ketika itu payudara mangsa bersaiz 32B dan hendak dibesarkan ke 34B. Berat badannya pula kira-kira 55 kilogram.

Mengimbau semula kejadian itu, Tham memberitahu, dia bertekad melakukan pembedahan tersebut selepas teman lelakinya sering mengadu yang dia malu mempunyai teman wanita berbadan berisi tetapi mempunyai payudara kecil.

Katanya, selepas dicadangkan oleh seorang rakan, dia pergi ke sebuah pusat kecantikan untuk melakukan pembedahan tersebut pada 11 Mac 2010 tanpa mengetahui doktor di situ tidak mempunyai tauliah.

'Parkir asmara' tempat isteri dan suami curang buat projek

Nafsu oh nafsu...
saya petik dari myMetro


pix_topright
KOTA BHARU: Hanya dengan bayaran RM2 untuk sekali masuk, parkir sebuah pasar raya, di sini, tidak ubah seperti ‘parkir asmara’ apabila dijadikan sasaran suami dan isteri curang untuk melampiaskan nafsu ketika keluar dari pejabat pada waktu makan tengah hari.
Mereka membawa kenderaan secara berasingan untuk mengelak gerak-geri dihidu kenalan atau keluarga masing-masing sebelum melakukan aksi terlarang di kawasan gelap di dalam kereta mereka.
Difahamkan, walaupun waktu rehat hanya sejam, pertemuan singkat terbabit digunakan sebaik mungkin untuk melepaskan rindu.

Perkara itu didedahkan seorang kakitangan pasar raya berkenaan yang mengakui terkejut melihat gelagat suami dan isteri curang yang menjadikan parkir pasar raya itu untuk bermadu kasih.


Dia yang enggan dikenali berkata, bukti perlakuan tidak senonoh itu kerap kali disaksikannya bersama pekerja lain menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di setiap ruang tempat meletak kenderaan itu.

Raja Saudi Larang Lelaki Bekerja Di Kedai Pakaian Dalam Wanita

TEMPO Interaktif, Raja Abdullah dari Saudi Arabia menjadi seorang pahlawan bagi warga perempuan di negaranya. Dia membuat satu peraturan yang melarang semua lelaki bekerja di kedai pakaian dalam wanita.

Kerana, para wanita Saudi merasa tidak nyaman membeli pakaian dalam dari pekerja lelaki. Mereka lebih memilih mendapatkan bantuan dari pekerja perempuan.

Fatima Garub, pengasas kempennye Enough Embarrassment di Facebook,mendukung keputusan Raja. “Mulai sekarang, malu akan berakhir,” katanya seperti dikutip dari Daily Mail, Isnin, 6 Jun 2011.

Dia menambahkan, “Kami berterima kasih kepada Raja yang merasakan masalah kami dan mengambil keputusan yang sudah lama kami nantikan”.

Februari tahun lalu, peserta kempenye mendesak wanita untuk memboikot kedai pakaian dalam yang mempekerjakan lelaki. Boikot itu berlangsung selama dua minggu.

Mereka mengatakan, wanita tidak seharusnya memberitahukan ukurannya kepada lelaki yang tidak mereka kenal karena hal itu bertentangan dengan hukum Muslim. Ulama Islam mendukung boikot itu.

Menurut Fatima, keputusan Raja itu juga akan menciptakan sekitar enam ribu pekerjaan untuk wanita Saudi.

Tiga tahun lalu, wanita Saudi yang bekerja sempat terlibat perselisihan dengan Kementerian Tenaga Kerja dan Otoritas Keagamaan yang menerbitkan fatwa tentang sejumlah pekerjaan yang tidak boleh dilakukan wanita.

Surat keputusan dari Raja tersebut dapat menjadi sebuah dorongan untuk menurunkan jumlah wanita yang tidak bekerja di kerajaan itu. Saat ini ada sekitar 30 peratus wanita di Saudi yang menganggur.

Reem Asaad, profesor ekonomi di Jeddah, telah memulai kempenye itu pada 2008. Polis pun mendukung peraturan itu. Mereka mengatakan, tidak masalah wanita bekerja di kedai selama mereka berada di kedai untuk khusus perempuan.

Tahanan ini ancam potong kemaluannya sendiri jika kalah dalam tuntutan pembedahan kelamin

TRIBUNNEWS.COM - Seorang tahanan lelaki menuntut ke pengadilan kerana keinginannya untuk berganti kelamin tidak dipenuhi oleh pemerintah setempat. Demikian dilapor AP, Selasa (7/6/2011).

Lelaki bernama Ophelia De’lonta mengatakan dirinya ingin mengganti kelamin menjadi perempuan namun tak pernah dipenuhi oleh Virginia Department of Corrections, Virginia, Amerika Syarikat (AS). Setelah berusaha melakukan tekanan akhirnya Ophelia mengajukan tuntutan kerana dianggap pemerintah setempat gagal memberikan pelayanan kesihatan yang diinginkannya iaitu operasi ganti kelamin.

Ia menambahkan, operasi itu sangat diinginkan untuk mengubati gangguan identiti gender, gangguan mental kerana menganggap mereka lahir dengan gender yang salah. Jika ia menang, maka Ophelia akan menjadi tahanan pertama yang mendapatkan layanan pembedahan ganti kelamin.

Sejumlah kes serupa pernah terjadi di sejumlah negara bahagian lain namun gagal dan beberapa anggota parlimen berusaha melarang penggunaan wang cukai rakyat untuk membayar pembedahan ganti kelamin. Jika ia kalah maka ia akan melakukan operasi ganti kelamin sendiri atau memotong kelaminnya yang mungkin akan membunuhnya.

“Ini satu kemungkinan setidaknya saya akan memiliki rasa damai di hati,” kata lelaki berusia 50 tahun sambil memperlihatkan pisau silet yang ada di dalam sel tahanannya.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved