Jus dari katak...arrggh??? Sedap ke???

on 05 Jun 2011

Jus dari buah atau paling tidak dari tumbuh-tumbuhan itu biasa. Tapi ada juse aneh. Jus dari daging. Nah.. dagingnya juga aneh,.. dari katak...







Nepal negara pertama didunia pondan sebagai kelamin jenis ketiga

VIVAnews - Jenis kelamin atau gender selama ini mungkin dikenal hanya ada dua, lelaki dan perempuan. Namun, pemerintah Nepal sejak tahun ini telah menetapkan jenis kelamin baru atau jenis kelamin ke tiga, iaitu gay atau homoseks.

Pengakuan jenis kelamin baru yang pertama kalinya di dunia ini dianggap sebagai kemenangan atas persamaan hak bagi kaum yang suka sesama jenis di negara berpenduduk 29 juta orang ini. Sebelumnya, pengakuan homoseksual dan penghapusan diskriminasi gender telah dilakukan di negara ini tiga tahun lalu pada 2007.

Pengakuan jenis kelamin baru tertulis dalam undang-undang Nepal dan tertulis dalam sijil kependudukan, termasuk di dalamnya kad pengenalan penduduk. Dengan ini, para gay dan transgender Nepal memiliki hak yang sama dalam pekerjaan, penghidupan yang layak dan berbagai hal lainnya yang dapat dilakukan oleh warga heteroseksual.

Juru Bicara Biro Statistik Nepal, Bikash Bista, mengatakan bahawa pengkategorian jenis kelamin baru adalah upaya mengubah citra Nepal dari negara tradisional yang konservatif menjadi negara moderat yang memiliki sudut pandang baru.

Namun, pengesahan pengakuan jenis kelamin ini bukan perkara mudah. Aktivis gay, Sunil Babu Pant, mengatakan bahawa mereka harus menekan pemerintah untuk pengakuan orientasi seksual mereka.

"Barulah ketika kami  akan membawa masalah ini ke pengadilan, pemerintah menyetujui pengkategorian jenis kelamin baru," ujar Babu.

Jika saja diajukan ke pengadilan, Babu dan kaumnya kemungkinan besar akan menang. Hal ini berkat disahkannya peraturan penghentian diskriminasi gender dan orientasi seksual oleh Mahkamah Agung Nepal pada 2007. Undang-undang  ini juga mengatur kebebasan seseorang di Nepal untuk memilih jenis kelamin mereka.

Di masa hadapan, para aktivis akan menekan pemerintah untuk melngesahkan perkahwinan sesama jenis. "Ada 50 sampai 60 pasangan homoseksual yang menunggu untuk menikah setelah pernikahan sesama jenis dilegalkan," ujar Babu.
• VIVAnews

Tak Rela Nabi Isa Dikata Nabi dalam Islam, Paderi Australia Minta Iklan Di Turunkan

Paderi Katolik mengecam billboard Islam yang dianggap kontroversi kerana "terlalu provokatif dan offensif". Ia meminta iklan yang dipasang di lokasi strategik di Sydney itu diturunkan.


Billboard itu bertulis "Yesus: seorang nabi Islam" didirikan akhir minggu lalu di Darlinghurst, Rozelle, dan Rosehill. MyPeace, sebuah LSM Muslim, yang telah membayar tempat untuk iklan mereka. Iklan ini ditujukan untuk mendorong orang Kristian dan Muslim untuk menemukan landasan bersama dengan meningkatkan kesedaran bahawa Islam percaya juga pada Yesus Kristus.

Tetapi Paderi Julian Porteous, dari Keuskupan Agung Sydney, mengatakan orang Kristian percaya bahawa Yesus "lebih dari seorang nabi". "Dia adalah Anak Allah. Dia adalah Tuhan yang diakui dan Juru Selamat umat manusia," ujarnya. Di Australia, katanya dengan warisan Kristian yang kental, sebuah billboard yang membawa pernyataan "Yesus Seorang nabi" adalah provokatif dan menyinggung perasaan orang Kristian.

Uskup Porteous, yang memberi komen sehari setelah billboard di Darlinghurst dirosak, mengatakan bahawa penting bagi agama untuk tidak memusuhi agama lain dengan "pernyataan provokatif". "Demi menjaga harmoni sosial dan saling menghormati antara agama-agama utama dunia billboard ini harus ditarik, bersama dengan orang lain yang membawa pesan langsung menyinggung Kristian," katanya.

Tapi MyPeace yang diwakili Diaa Mohamed mengatakan dia telah menerima "pandangan atau impak yang sangat positif dari orang Kristian, ateis, dan Muslim Australia". Dia mengatakan iklan itu merupakan sebahagian pertama dari tiga seri iklan, yang antara lain memajang slogan-slogan seperti "Holy Quran: bukti akhir" dan "Muhammad: rahmat bagi umat manusia" - pada bus antarakota.

Sumber : http://galaxymaya.blog Gan Yang Di Bawah spot.com

Cucu 'iblis' suka panggil neneknya 'babi' dan belasah datuknya yang lumpuh

Rosak punya cucu...
saya petik dari myMetro

IPOH: ‘Cucu iblis’ gelaran layak diberi kepada seorang lelaki yang bukan saja gemar memanggil neneknya ‘babi’, malah kerap membelasah nenek dan datuknya yang lumpuh dengan niat mangsa mati cepat walaupun dia dibela sejak kecil hingga berumahtangga.

Lebih zalim, lelaki berusia 30-an dan bertugas di sebuah hospital di sini turut menggunakan kerusi plastik untuk membelasah datuknya berusia 85 tahun hingga tulang pergelangan tangannya retak.

“Hancur luluh hati makcik kerana bukan saja dilayan seperti hamba di rumah sendiri, malah dimaki hamun, termasuk dipanggil ‘babi’ jika lambat memasak atau melakukan perkara tidak disenanginya.

“Namun paling menyedihkan apabila cucu yang dibesarkan dan dibelai penuh kasih sayang seperti anak sendiri sejak kecil hingga dia berumahtangga, sanggup mendoakan supaya makcik ‘mampus cepat daripada terus menyusahkan hidupnya’,” kata Mariam Puteh Nekmat, 71.
Dalam keadaan sebak dan berlinangan air mata, Mariam berkata, dia tidak tahu apa dosa atau kenapa cucunya bersikap sedemikian dan masih tidak berubah walau sudah berumahtangga.

Katanya, beliau dan suami, Ahmad Idris, 85, tidak pernah berkasar, malah membela cucu mereka ibarat menatang minyak yang penuh sejak kecil hingga sanggup berhabis duit dan bergadai harta benda.

Menurutnya, segala kos sara hidup, termasuk perbelanjaan serta yuran persekolahan cahaya mata anak perempuan sulung mereka, ditanggung sepenuhnya oleh beliau dan suami.

“Saya pernah melakukan pelbagai kerja demi menampung pendapatan suami yang tak seberapa sebagai pekerja am rendah Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) untuk memastikan dia hidup seperti kanak-kanak lain dan mendapat pendidikan secukupnya.

“Kehidupan kami semakin sukar sejak suami bersara kira-kira 22 tahun lalu apabila wang pencen yang diterimanya selepas ditolak semua hutang, hanya berbaki RM1.05,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Meru 2C, Jelapang, dekat sini, semalam.

Ketika ibu bapa lain mengharungi kehidupan selepas pencen dengan beristirehat dan mengharapkan anak menghulur wang perbelanjaan setiap bulan, Mariam dan suami masih terpaksa mengerah sisa kudrat bagi mengisi perut.

“Hidup saya semakin menderita apabila Ahmad ditimpa dua kemalangan berselang setahun kira-kira tiga tahun lalu, menyebabkan dia hilang upaya bergerak sejak dua setengah tahun lalu.

“Kemalangan itu menyebabkan tulang kaki kiri suami retak hingga terpaksa menjalani pembedahan memasukkan dua besi, dan kesihatan diri yang semakin uzur memburukkan lagi keadaan,” katanya.

Namun baginya, penderitaan menanggung kesakitan itu masih boleh ditanggung berbanding layanan zalim cucunya.

Ahmad berkata, selepas mengadakan majlis perkahwinan di rumahnya, cucu dan isteri masih tinggal bersama mereka sebelum membuat keputusan mengejut keluar rumah kira-kira setahun lalu.

“Sejak saya tidak dapat bergerak dan terpaksa memakai lampin pakai buang, perangainya semakin zalim apabila menyepak terajang saya setiap kali anginnya tidak baik atau tidak puas hati dengan perkara remeh berlaku di rumah.,” katanya.

“Kali terakhir saya dibelasah teruk ialah sebelum dia keluar rumah apabila dihempuk dengan kerusi, menyebabkan pergelangan tangan kiri retak.

“Kecederaan mungkin bertambah teruk jika neneknya tidak memeluk saya dan menahan pukulan itu dengan belakang badannya,” katanya.

Mariam yang menghidap pelbagai jenis penyakit seperti jantung, darah tinggi, lelah dan kencing manis berkata, sejak keluar dari rumah, cucunya tidak pernah menjenguknya.

Difahamkan, pasangan itu yang mempunyai tiga anak perempuan kini tinggal sebatang kara di Persiaran 22, Taman Meru C, Jelapang dengan mengharapkan bantuan ikhsan orang ramai.

Telur itik bertangkai

LANGSA, RIMANEWS – Sarifah (45), warga Gampong Blang, Kecamatan Langsa Kota, menemukan telur bertangkai. Telur tersebut diperoleh dari kandang itik peliharaannya, pada Rabu (1/6)  lalu. Kala itu, Sarifah hendak membersihkan kandang itik di belakang rumahnya. Tiba-tiba, ia melihat seekor itik bertelur. Sarifah langsung mengambil telur tersebut. Setelah diambil, Sarifah baru mengetahui, telur tersebut memiliki tangkai.

“Telur ini berwarna putih bening. Tidak keras layaknya telur itik atau telur ayam lainnya. Akan tetapi, telur ini tidak mudah pecah,” ujar Sarifah kepada Prohaba, kelmarin. Pemuan tersebut langsung diberitahukan kepada  salah seorang warga, yang kebetulan melintas di depan rumahnya. KHabar temuan telur itik aneh pertama kalinya di daerah itu, cepat tersebar. Warga sekitar langsung berbondong-bondong ke rumah Sarifah. Mereka ingin melihat langsung telur tersebut.

Sebelumnya, telur bertangkai sering disebut-sebut sebagai hal mustahil. Sebagian warga beranggapan, telur ini dapat dijadikan ubat untuk menyembuhkan suatu penyakit. Untuk menghindari tafsiran berlebihan dan penyalahgunaan penggunaanya, Sarifah telah menyimpan telur tersebut.

Gila, Pemandu Teksi Minta Penumpang Bayar dengan Seks

INILAH.COM, Kuala Lumpur – Seorang perempuan mengatakan pemandu teksi memaksanya berhubungan seks sebagai ganti bayaran teksi.

Perempuan berusia 48 tahun itu memiliki seorang suami yang menghidap stroke sejak 2005. Akibat penyakit itu, sang suami menderita sejumlah penyakit komplikasi sehingga harus mendapatkan rawatan di pusat haemodialysis, tiga kali dalam seminggu.

Suatu hari, tetangganya mengenalkannya pada seorang pemandu teksi yang kemudian disewa jasanya untuk menghantar sang suami. Mulanya, perempuan itu membayar tambang teksi. Namun kelamaan, si pemandu menolak dibayar dan rela menghantar dengan percuma.

“Saya fikir telah bertemu orang baik. Namun kemudian, saya baru sedar apa yang sebenarnya dia ada muslihat,” ujar perempuan yang melaporkan pemerkosaan ke polis.

Menurut penuturannya, pemandu berusia 64 tahun itu berulangkali memaksanya berhubungan seks di dalam teksi. Saat sang suami menjalani rawatan, si perempuan itu berhubungan seks dengan si pemandu. Bahkan di rumah si perempuan itu.

Sang suami menyedari ada yang tak kena, tapi memilih diam kerana memerlukan jasa si pemandu. “Saya tahu dia berniat buruk terhadap isteri saya. Ia rela menghantar saya dengan percuma dan saya sedar pasti dia ingin mendapatkan imbalan,” ujarnya.

Aktivitas tersebut telah berlangsung selama tiga tahun , sebelum si pemandu menghilang tanpa jejak bulan lalu. Akhirnya, si perempuan melaporkannya ke polisi atas dakwaan pemerkosaan.

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved