Jutawan Britain ini buta huruf

on 04 Jun 2011

LONDON, KOMPAS.com - Andreas Panayiotou memiliki kekayaan bernilai 400 juta poundsterling   dan menduduki  200 orang terkaya di Britain. Pada Jumaat (3/6/2011), dia membuat pengakuan mengejutkan. "Saya tidak boleh membaca," katanya.

Saya melatih fikiran agar memiliki daya ingat kuat. Kita jadi lebih kreatif dalam menyelesaikan masalah kerana pikiran kita dipaksa bekerja


 Ayah lima anak itu bukannya tidak mahu belajar membaca. "Waktu kecil saya berusaha keras agar boleh membaca," kata lelaki 45 tahun itu. Dia memutuskan berhenti sekolah pada umur 14 tahun.

 Di luar masalah disleksia, Panayiotou tak membantah bahawa dia benci membaca waktu masih kecil. "Jadi setelah dewasa saya punya cara tertentu untuk menghindarinya."

 Jadi dia memiliki trik khusus untuk mengatasi kelemahannya itu. "Saya memiliki daya ingat yang luar biasa, photographic memory. Saya mengenali bentuk untuk mengenali sebuah kata, tanpa perlu boleh membaca," ujarnya.

 Di jalan misalnya, dia selain menghafal tanda lalu lintas, dia menghafa bentuk kata nama jalan ataupun nama kota. Sayangnya trik itu tidak berlaku pada setiap hal. "Kalau ada nama belakang baru yang saya tidak mengenali, saya tidak mungkin boleh. Begitu juga dengan mengisi borang seperti pasport. Itu area terlarang saya," ujar lelaki yang pernah menjadi petinju itu.

 Meskipun memiliki kekurangan seserius itu, dia berhasil membangun sebuahperniagaan yang mengagumkan. Di usia muda, dia membeli sebidang tanah kecil di Islington. Pelahan-pelahan dia membangunnya menjadi sebuah apatment. Dari situlah bisnisnya berkembang. Pada 2007, dia berhasil menjual ribuan rumah. Kini fokusnya beralih ke hotel.

 Perusahaannya, The Ability Group, kini memiliki tujuh hotel. Yang paling terkenal adalah Hotel Waldorf-Astoria London senilai 70 juta poundsterling  Dia juga akan menjual "rumah termahal di Inggris", sebuah properti yang baru diubahsuai di Hamstead. Dia berharap rumah itu laku dengan harga 100 juta poundsterling .

 Rumah peribadinya di Epping Forest seluas lapan hektar. Dia juga memiliki tiga pesawat peribadi dan sebuah kapal pesiaran.

 Dia yakin kesuksesannya adalah gara-gara disleksia kerana dengan kekurangannya itu dia harus melatih diri untuk bekerja lebih keras dibandingkan orang lain. "Semuanya, dorongan kuat untuk membuktikan bahawa saya berati, kedisplinan yang sangat ketat, dan kebanggaan atas yang sudah saya capai, merupakan hasil dari perasaan malu dan kurang yang saya alami kerana tertinggal dibanding anak-anak lain yang boleh membaca," Panayiotou mengaku.

 "Dengan membalik disleksia, Anda berhasil mengembangkan bakat lain. Saya melatih fikiran agar memiliki daya ingat kuat. Kita jadi lebih kreatif dalam menyelesaikan masalah kerana fikiran kita dipaksa bekerja untuk memahami yang terjadi di sekitar kita."

 "Fikiran kita selalu berusaha, berusaha, dan berusaha. Kita jadi lebih kuat kerana belajar mengatasi masalah merupakan sebahagian dari kehidupan," tuturnya.

 Panayiotou kini terlibat aktif dalam kempennya untuk mengatasi buta huruf. "Kemampuan membaca merupakan hal pokok seperti makan," pungkasnya.

Kini bayi dalam perut boleh pilih nama sendiri

Para calon ibubapa yang kesulitan untuk memilih nama bagi bayi mereka tak perlu lagi khuatir. Kerana sebuah aplikasi di iPhone yang memberikan kebebasan kepada bayi  dalam perut untuk memilih nama mereka.

 Dilapor techland.time.com, Khamis (2/6/2011),  bayi memiliki kemampuan memilih nama mereka sendiri dengan meletakkannya di perut. Nama aplikasi ini disebut Kick to Pick.

 Aplikasi ini menampilkan nama bayi secara random dan hal yang harus dilakukan semua orangtua adalah meletakannya ke perut dan menunggu jika  bayi menendang. Aplikasi memonitor gerakan bayi dalam kandungan dan dengan tendangan yang kuat, maka generator itu akan berhenti dan nama bayi pun muncul.

 "Idea untuk aplikasi Kick to Pick ini berasal dari diskusi panjang tentang pilihan bayi dan fakta yang mengatakan bahawa mereka (bayi) tak punya kekuatan untuk memilih nama mereka yang digunakan sepanjang hayat mereka," kata Nathan Parks, pembuat aplikasi ini.

SUMBER : http://blog.indojunkers.com

Suami Sering Tinggal di Rumah Isteri Muda, Isteri Tua Bunuh Diri

TRIBUNNEWS.COM, CIAMIS - Diduga kerana suaminya lebih suka tinggal di rumah isteri mudanya, Anis (39) nekad bunuh diri dengan cara gantung diri.

Anis gantung diri di bahagian pintu di rumahnya di Desa Raksabaya, Kecamatan Cimaragas, Ciamis Rabu (1/6/2011).

Jasad Anis, yang lehernya terjerat tali plastik, pertama kali ditemui oleh kedua anaknya yang masih remaja

Ketika kejadian, Cip (40), suami mangsa, tidak berada di rumah. Dia sedang berada di rumah isteri mudanya yang juga di Cimaragas. Kejadian ini sempat mengemparkan penduduk dan jiran tetangganya.

Tikus Raksasa Makan 2 Bayi

CAPE TOWN, KOMPAS.com - Afrika Selatan diserang tikus. Bukan tikus biasa, melainkan tikus-tikus berukuran kucing. Dengan ukuran sebesar itu, tikus-tikus itu mencari mangsa yang cukup besar. Bayi.

Tikus itu boleh membesar hingga hampir satu meter, dari mulut hingga ekor. Sementara gigi depannya sepanjang 2,5 cm.


 Minggu ini terjadi dua tragedi mengerikan. Tikus-tikus raksasa memakan dua bayi dalam dua peristiwa berbeza. Lunathi Dwadwa (3) mati dalam tidurnya di kawasan  di luar Cape Town. Sementara seorang bayi lain menjadi mangsa tikus di Soweto, tak jauh dari Johannesburg pada hari yagn sama.

 Lunathi ditemukan tewas dalam keadaan mengerikan oleh orangtuanya, Minggu (29/5/2011). Tidak ada tangisan ataupun jeritan sebelumnya.

 "Saya tidak boleh lupa betapa mengerikan keadaan anak saya. Matanya keluar. Wajahnya rosak dari alis hingga pipi," kata Bukiswa Dwadwa (27), ibu bayi itu.

 "Tidak ada yang boleh melakukannya kecuali tikus," ujar Mncedisi Mokoena, ayah Lunathi.

 Beberapa jam kemudian, polis menemukan kes serupa. Seorang bayi perempuan diserang segerombolan tikus besar ketika ibunya yang masih remaja pergi dengan teman-temannya.

 "Kami mendapat panggilan dari lokasi kejadian, tentang tewasnya bayi akibat serangan tikus," kata polis bernama Bongai Mhlongo.

 "Kami menahan ibunya dengan tuduhan kelalaian yang mengakibatkan kematian," imbuhnya.

 Bulan lalu, Nomathemba Joyi (77) juga tewas setelah tikus-tikus raksasa memakan pipi kanan wajahnya.

 Di kawasan kotor Afrika Selatan, tikus raksasa biasa ditemukan di tempat-tempat sampah. Tikus jenis itu boleh membesar hingga hampir satu meter, dari mulut hingga ekor. Sementara gigi depannya sepanjang 2,5 cm.

 Tikus-tikus itu diyakini termasuk jenis African Giant Pouched Rats, salah satu jenis tikus terbesar dunia. Mereka lebih aktif di malam hari, pemakan segala, dan boleh memproduksi 50 anak dalam setahun. Beberapa suku di Afrika mengembangbiakkan tikus jenis itu untuk dimakan.

Mak seorang penagih tinggalkan anak 20 bulan dengan mayat rakan

Apa punya mak...
saya petik dari myMetro

METAIRIE (Louissiana): Seorang wanita meninggalkan anaknya berusia 20 bulan di dalam kereta bersama mayat rakannya untuk menghisap dadah di sebuah stesen minyak di sini, semalam. 

Jessica Ockman, 33, ditangkap semalam atas tuduhan membiarkan anaknya dan kesalahan dadah.


Pekerja stesen minyak sebelum itu menemui Jessica dalam keadaan tidak sedarkan diri di tandas.


Polis turut menemui pemetik api dan satu sudu di tandas berkenaan.


Jurucakap polis, John Fortunato berkata, petugas stesen minyak itu yang memeriksa kereta Jessica terkejut apabila menemui anaknya bersama mayat seorang wanita, Shelby Fleming.


Shelby disahkan mati di tempat kejadian tetapi punca kematiannya tidak dinyatakan sementara menanti hasil ujian toksilogi. Ia tidak ada kaitan dengan perbuatan jenayah, kata penyiasat. - Agensi

Sanggup Pasang iklan RM8,379 untuk cari pekerjaan

Macam-macam..
saya petik dari kosmo online


DUBLIN - Seorang penganggur, Feilim Mac An Iomaire kini memperoleh puluhan tawaran temu duga
selepas dia membelanjakan £1,700 (RM8,379) untuk memasang papan iklan besar di sini yang mengandungi mesej meminta diberikan pekerjaan bagi mengelak dirinya berhijrah lagi.

Lulusan Universiti National Ireland di Galway itu menjadi perbualan ramai di laman Twiter dan Facebook selepas papan iklan tersebut dipasang di sini.

Dia kembali ke Ireland pada Ogos 2010 selepas setahun bekerja di Australia sebagai ejen pelancongan dan penyelaras majlis di sebuah hostel di Sydney.

Namun, dia kecewa kerana gagal mendapat pekerjaan disebabkan kadar pengangguran yang tinggi di Ireland iaitu hampir 15 peratus.

Dia tinggal bersama ibu bapanya dan mendapat bantuan kebajikan £160 (RM788) seminggu.

Perasaan kecewanya itu kemudian bertukar menjadi sumber inspirasi untuknya menghasilkan papan iklan tersebut.

Pada April lalu, dia membeli beberapa gambar dari sebuah agensi Indonesia, mencari pelukis pereka grafik dan jurugambar tanpa dikenakan sebarang bayaran dan berbincang dengan sebuah agensi pengiklan terbesar untuk medapatkan ruang memasang papan iklannya.

Papan iklan itu di sebatang jalan raya di sini telah menarik perhatian ramai kerana dianggap sebagai idea pemasaran diri yang terbaik.

Dia kini berharap akan memperoleh pekerjaan menjelang akhir bulan ini selepas menerima puluhan tawaran temu duga. - Agensi

Anak kurang ajar,rogol kekasih sendiri depan mak

Hidup kalau sudah dipengaruhi dadah
dah tak peduli orang sekeliling,janji nafsu puas
saya petik dari myMetro


KUALA LUMPUR: Luluh hati seorang ibu apabila terpaksa menyaksikan kerakusan anak lelakinya berusia awal 20-an merogol teman wanita di rumah mereka di Wangsa Maju, di sini, kelmarin.

Lebih menyedihkan apabila usaha ibu tunggal berusia 40-an itu supaya anaknya menghentikan perbuatan terkutuk terbabit tidak diendahkan walaupun berulang kali dia merayu sambil menangis.

Dalam kejadian kira-kira jam 9 malam, lelaki terbabit dipercayai di bawah pengaruh dadah kerana langsung tidak mempedulikan ibunya sebaliknya lebih rakus dengan menodai kekasihnya yang menjerit meminta bantuan.

Sumber polis berkata, sebelum kejadian mangsa berusia 20-an dipelawa suspek yang dikenalinya sejak empat bulan lalu ke rumahnya dengan alasan mahu memperkenalkan gadis itu kepada ibunya.

“Sebaik sampai di rumah, mangsa diperkenalkan kepada ibu suspek sebelum si ibu pergi ke dapur untuk menyediakan minuman.

Inilah Van Amfibia Jual Ais Krim Pertama di Dunia

LONDON – Jika Anda berjalan ke Britains saat ini jangan hairan ketika melihat sebuah van penjual ais krim berjalan di air. Kendaraan jenis amphibia ini digunakan Dave Mounfield untuk memasarkan dagangannya.

HMS Flake 99, kendaraan amfibia pertama di dunia yang digunakan untuk berjualan ais krim di pinggiran pantai dan sungai di Britain .

Van ais krim amfibia ini digunakan dalam rangka National Ice Cream Week. Seperti dikutip dari Trendhunter, Jumaat (3/6/2011).

Setiap aksinya berjualan, dia memasang speaker yang berbunyi alunan klasik Rod Stewart dengan lagu “We Are Sailing”, selama mereka berlayar dengan kelajuan 5 knot.

“Dengan bangga saya perkenalkan bahawa Saya adalah kapten sebuah van  ais krim amfibia. Ini adalah hal luar biasa! Saya harap hal ini menandai awal kebangkitan besar perdagangan ais krim di pantai Britain,” ujar Mounfield bersemangat.

Ini boleh jadi alternatif penjualan di saat perusahaan ais krim mengatakan bahawa industri mereka berada dalam krisis. Jumlah van berkurang hanya 5.000 dari 20.000 van selama 50 tahun terakhir.

Hal ini kerana banyaknya larangan penggunaan van kerana tentang polusi suara dan udara. Perusahaan ais krim juga sedang terpukul keras oleh meningkatnya kos bahan susu dan gula, dan harga minyak.

Sumber :http://www.okezone.com/

Lucky, Si Beruang Cokelat Penuh Kasih Sayang

BRATISLAVA - Seekor anak beruang yatim piatu menyentuh perasaan masyarakat Slovania. Masyarakat terpesona setelah beruang jantan itu dijadikan anak anagkat sebuah keluarga.
 
 Setelah ditinggalkan oleh sang induk, anak beruang malang ini harus bertahan hidup seorang diri menghadapi kerosakan habitatnya di Pegunungan Balkan.
 
 Beruang berusia empat bulan yang diberi nama Lucky ini, telah sebulan dijaga oleh keluarga Logar di Desa Podvrh, wilayah utara Slovania.
 
 Walau baru sebulan, Lucky mampu membuat seluruh keluarga Logar jatuh cinta kepadanya. Bagaimana tidak, Lucky bertingkah sangat lucu dan menghibur keluarga Logar. Bahkan Lucky dapat sangat akrab dengan seekor anjing peliharaan keluarga Logar.
 
 Uniknya, seperti menunjukkan kasih sayangnya kepada anjing keluarga Logar itu, Lucky sering kali memeluknya. Hal ini pun membuat Lucky menjadi perbualan hingga ke seluruh kawasan Slovania, demikian seperti dilansir BBC, Jumaat (3/6/2011).
 
 Meski lucu, pemerintah setempat khuatir akan keberadaan Lucky yang akan membahayakan seiring pertumbuhannya. Pasalnya, Lucky adalah seekor beruang coklat,  salah satu karnivor terbesar dan dapat membesar sehingga berat tubuh 350 kilogram.
 
 Namun, keluarga Logar telah meminta izin untuk terus merawatnya dan akan membuatkan Lucky sebuah kandang berpagar.
(rhs)

Polis Jerman Gunakan Burung Bangkai Mencari Mayat

WALSRODE - Polis di Jerman kini tengah melatih tiga ekor vulture (burung bangkai) yang berkemampuan menjejaki mayat-mayat tersembunyi.

Tiga burung tersebut dinamakan Sherlock, Nona Marple, dan Columbo. Tiga detektif berbulu tersebut kini tengah dilatih di taman burung Walsrode, wilayah utara Jerman.

Dengan penglihatan dan daya indera penciuman yang tajam, membuat mereka terampil menjejaki hal-hal yang tersembunyi.

Media Jerman melaporkan, bahawa Polis menggunakan sepotong kain kafan dari pemakaman untuk pelaksanaan pelatihan.

Burung vulture dianggap lebih baik daripada anjing  untuk menemukan mayat ketika pencarian bertempatkan di area yang luas dan dipadati tumbuhan.

Namun sisi negatif dari burung-burung pelacak tersebut, kemungkinan mereka akan mematuk mayat-mayat yang ditemukan.

Polis menggunakan burung vulture kerana mereka “bekerja” dengan cara menjelajah daerah-daerah besar sebagai sebuah kelompok.

Nona Marple dan Columbo didapatkan dari kebun binatang di Austria, lalu mereka digabungkan dengan Sherlock yang didapatkan dari wilayah utara Hanover.

Sumber :http://www.okezone.com/

Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved