Hong Kong, Kota Tarif Internet Termurah di Dunia

on 10 Mei 2011

HONG KONG - Kajian terbaru menyatakan bahawa Hong Kong adalah salah satu kota dengan tarif internet dan telefon termurah di dunia. Sementara Tokyo dan Singapura adalah sebalikannya.

Penelitian yang dilakukan oleh lembaga telekomunikasi di Hong Kong menemukan fakta bahawa tarif telefon di sana adalah sepersepuluh dari tarif di Tokyo. Tarif layanan mobile di Hongkong juga tujuh kali lebih murah dari Singapura. Demikian seperti yang dikutip dari Mobile and Critics, Selasa (10/5/2011).

Hong Kong adalah kota termurah dari tujuh kota yang dibuat kajian, termasuk Shanghai, New York, London dan Copenhagen, untuk layanan mobile dan broadband.

Survei tersebut menemukan bahawa harga rata-rata biaya telefon adalah setara dengan USD7,7, dibandingkan dengan USD17 di Singapura, USD29 di New York, USD51 di Copenhagen, USD51 di London, USD60 di Shanghai dan USD97 di Tokyo.

Untuk layanan mobile, orang Hong Kong membayar USD7,70 per bulan, dibandingkan dengan USD16,20 di London, USD28 di Copenhagen, USD52,50 di Shanghai, USD54 di New York, USD57 di Singapura dan USD75 di Tokyo.

Sementara untuk layanan fixed broadband, orang Hong Kong dikenakan biaya rata-rata USD10,30 per bulan, dibandingkan dengan USD11,70 di Tokyo, USD13 di London, USD21 di Kopenhagen, USD25 di New York, USD40 di Shanghai dan USD26 di Singapura.

Survei yang dilakukan oleh Strategy Analytics, menyimpulkan bahwa rendahnya biaya-biaya tersebut diakibatkan kerana Hong Kong memiliki pasar telekomunikasi yang paling kompetitif di dunia.

Kini Telefon Boleh Di-Charge dengan Suara?

Seorang pengkaji berasal Korea Selatan menemukan teknologi baru yang memungkinkan pengguna telefon tangan mengecas baterinya hanya dengan menggunakan kekuatan suara.

Dr Sang-Woo Kim, seorang peneliti di Sungkyunkwan University, Seoul, yang mengembangkan teknologi itu. Teknologi ini boleh memanfaatkan energi berlebih dari suara yang dihasilkan seseorang ketika berbicara di telefon mereka untuk mengisi bateri telefon tersebut.

"Suara yang selalu hadir dalam lingkungan dan kehidupan sehari-hari kita sering diabaikan sebagai sumber energi. Ini memotivasi kami untuk menghasilkan sumber daya dengan mengubah energi suara dari pembicaraan seseorang, musik ataupun suara-suara di sekitar menjadi energi elektrik," kata Kim sebagaimana dikutip Cellular News, Isnin (9/5/2011).

"Energi suara bisa digunakan untuk berbagai keperluan  termasuk memungkinkan telefon untuk di-charge di tengah percakapan serta menerima suara dari kendaraan yang berjalan dan mengubahnya menjadi energi elektrik," lanjut Kim.

Berdasarkan penelitian Kim, campuran zinc oxide di antara dua elektrod mampu menghasilkan energi ketika digetarkan oleh suara-suara sekitar. Purwarupa penelitian ini mampu mengubah suara lalulintas yang bising menjadi energi elektrik sebesar 50 milivolt.

Artinya, konsep Dr Kim ternyata boleh dibuktikan. Kini, Dr Kim dan pasukan penelitinya harus melakukan sejumlah upgrade untuk mengkomersilkan produk ini.

Saat ini, target penelitian lanjutan Dr Kim adalah meningkatkan komposisi zinc oxide di antara dua elektroda guna menghasilkan lebih banyak elektrik dari energi suara yang lebih kecil.

sumber : okezone.com

Design baru botol coca-cola

Di Eropah kini sudah beredar bentuk  baru botol coca cola yang memiliki tuas pendorong di penutupnya.Ini di reka khusus agar para pembeli tidak merasa susah lagi membuka tutup botol coca cola tersebut.




Hah,Satu Hari Kini Tinggal 23 Jam

VIVAnews - Richard Gross, peengkaji dari Jet Propulsion Laboratory, NASA menyusun model penghitungan kompleks untuk mengalkulasikan secara teori, bagaimana gempa bumi di Jepun, yang merupakan gempa terbesar kelima sejak tahun 1900, mempengaruhi pusingan Bumi.

Memanfaatkan data dari United States Geological Survey, hasil perhitungan mengindikasikan adanya perubahanBumi. Gempa Jepun telah membuat Bumi berputar sedikit lebih cepat, dan memperpendek waktu dalam satu hari hingga 1,8 mikrodetik atau sepersejuta detik.

Kalkulasi yang dibuat juga menunjukkan bahawa poros Bumi bergerak sekitar 17 centimeter ke arah bujur timur. Perubahan ini akan membuat pergerakan Bumi sedikit berbeza. Namun itu tidak mempengaruhi posisi Bumi di ruang angkasa kerana hanya kekuatan eksternal seperti gravitasi Matahari, Bulan, dan planet-planet yang mampu mengubah itu.

Semakin singkatnya waktu dalam satu hari yang sudah tidak mencapai 24 jam, sebagai gambaran, akibat gempa dengan magnitude 8,8 yang terjadi tahun lalu di Chile, waktu dalam satu hari telah dipangkas sebanyak 1,26 mikrodetik dan menggeser poros Bumi sekitar 8 cm.

Padahal, menggunakan kalkulasi serupa yang dilakukan setelah gempa dengan magnitude 9,1 yang menghantam Aceh tahun 2004 lalu, waktu dalam satu hari sudah berkurang sebesar 6,8 mikrodetik akibat bergesernya poros dan bentuk Bumi sekitar 7 cm.

“Rotasi Bumi terus berubah, dan tidak hanya disebabkan oleh gempa, namun juga dipengaruhi oleh faktor lain seperti angin di atmosfer dan arus samudera,” kata Gross, seperti dikutip dari Science Daily, 10 Mei 2011. “Bagaimana gempa memengaruhi  pusingan Bumi tergantung pada skala, lokasi, dan bagaimana gempa terjadi,” ucapnya.

Gross menyebutkan, dalam kurun satu tahun, waktu dalam satu hari bisa bertambah dan juga berkurang sekitar satu milidetik atau 550 kali lebih besar dibanding akibat gempa Jepun. Demikian pula dengan lempeng Bumi yang boleh bergeser sekitar 1 meter dalam satu tahun akibat berbagai gempa.

“Secara teori, apapun yang mampu meredistribusi massa Bumi akan mengubah rotasi planet Bumi,” kata Gross. “Namun demikian, perubahan rotasi dan poros Bumi seharusnya tidak memengaruhi kehidupan kita sehari-hari. Perubahan ini sangat alami dan terjadi kapan saja. Orang-orang tidak perlu khawatir,” ucapnya.

Meski telah membuat penghitungan, kalkulasi yang dibuat Gross, baik untuk pusingan dan poros Bumi, hasilnya kemungkinan akan masih berubah dengan munculnya data-data baru yang lebih akurat seputar fenomena yang terjadi di Bumi.

Datuk 82 Tahun Mahu Taklukkan Puncak Everest tetapi meninggal dunia di Camp 1, Tewas

REPUBLIKA.CO.ID, KATHMANDU– Bekas Menteri Luar Negeri Nepal berusia 82 tahun meninggal dunia ketika berusaha menjadi pendaki tertua Puncak Everest, demikian diumumkan pejabat negara, Isnin.

Shailendra Kumar Upadhyaya tewas Isnin  petang, beberapa jam setelah tiba di “camp one” dalam usahanya melakukan pendakian. Penyebab kematiannya belum diketahui.

Upadhyaya sebelumnya menyatakan, ia ingin meningkatkan kewaspadaan tentang kesanggupan orang tua dalam mendati gunung tinggi, yang sudah benyak menyebabkan tewas para pendaki.

“Bekas pendaki itu tewas sekitar pukul 4:00 pm Isnin,” kata ofisial pemerintah Tilak Pandey. Bila ia berhasil mendaki, Upadhyaya akan menjadi pendaki tertua yang berada di puncak Everest, mengalahkan rekod sebelumnya yang disandang Min Bahadur Sherchan, yang menaklukkan puncak gunung itu dalam usia 76 tahun, tiga tahun lalu.

Sudah sekitar 3.000 orang mendaki Everest sejak Edmund Hillary dan Tenzing Norgay menjadi pendaki pertama yang menaklukkan puncak setinggi 8.848 meter (29.028 kaki) itu pada 1953.

Mei dianggap sebagai waktu sesuai untuk mendaki Pegunungan Mimalaya Nepal dan sudah sekitar 12 orang pendaki, kebanyakan dari Nepal, yang mencapai puncak gunung itu pada tahun ini.

Ratusan pendaki lain sudah berada di bahagian bawah gunung, menantikan waktu terbaik untuk melakukan pendakian menunju puncak yang tertinggi itu

Celaka...…Osama Tewas, Guru Ejek Pelajarnya Yang Muslim

INILAH.COM, Texas – Seorang guru Amerika mengejek pelajarnya yang beragama Islam setelah mendengar kematian Osama bin Laden. Akibatnya, dia dilarang mengajar oleh pihak sekolah.

Guru di Texas itu khabarnya mengejek seorang pelajar Muslim pada 2 Mei lalu atau sehari setelah Osama tewas. Ia menanyakan, apakah muridnya itu merasa sedih kerana ‘pak ciknya’ tewas.

Insiden ini melibatkan seorang pelajar di kelas algebra tingkat sembilan, Clear Brook High School, Friendswood. Jubir distrik Elaina Polsen menolak menyatakan apakah guru itu dipecat atau mengundurkan diri.

Polsen menyatakan, komen si guru itu bukanlah sikap sekolah atau seluruh staf sekolah. Pemimpin Muslim di wilayah Houston mengaku puas dengan tindakan distrik tersebut.

Hah…Lelaki Ini Miliki Ekor Sepanjang 33 Cm

VIVAnews - Tak ada yang aneh dari susuk Chandre Oram. Lelaki berasal Alipurduar, Bengal Barat, India, ini memiliki daging tumbuh bertulang lembut sepanjang 33 sentimeter yang menyembul dari tulang ekornya.

Di tengah tradisi Hindu yang masih kental, masyarakat setempat meyakini Oram sebagai reinkarnasi Hanoman atau titisan Dewa Monyet. “Banyak orang sembuh dari penyakit parah ketika mereka menyentuh ekor saya,” ujarnya seperti dikutip dari Daily Time.

Sejak tahun lalu, Oram sudah menarik perhatian masyarakat India . Ia menjadi pusat perhatian setelah ribuan orang sanggup berbaris demi mendapat keberuntungan setelah menyentuh ekornya.

Populariti itu tak sepenuhnya membuat Oram merasa beruntung. Gara-gara ekornya, ia pernah ditolak oleh 20 wanita pujaannya. “Banyak yang membatalkan menikah dan pergi setelah melihat ekor saya,” ujarnya. “Saya harus menemukan wanita yang boleh menerima saya dan ekor saya.”

Terlepas dari kepercayaan masyarakat setempat, ahli bedah terkemuka di India, Dr B Ramana, mendiagnosis Oram mengalami cacat bawaan yang membuat tulang ekornya menonjol. Meski keadaanya aneh, doktor sepenuhnya yakin Oram bukan dewa atau tuhan.

Dunia medik menyebut kelainan bawaan itu sebagai spina bifida. Ditutupi banyak rambut, tulang yang menjulur itu diperkirakan terjadi akibat mutasi gen yang memicu berpanjangan tulang ekor.

Sejumlah doktor telah menawarinya operasi untuk menghilangkan ekor itu. Tapi, Oram dan keluarganya menolak. “Dia tak akan boleh hidup tanpa ekornya. Ekor itu sudah menjadi sebahagian dari hidupnya, identiti dirinya,” ujar Rekha,  kakaknya.

Kes serupa terjadi di Kota Lixing, China, tahun lalu. Seorang bayi perempuan bernama Hong Hong juga lahir dengan ekor. Berdasarkan pengamatan sinar X, ekor itu ternyatata menyambung dengan tumor jaringan lemak tulang belakang. Namun, atas persetujuan keluarga, dokter telah mengangkat ekor itu.

Jika Oram dan Hong Hong memiliki ekor, Huang Yuanfan, 84, dan Zhang Ruifang, 101, memiliki tanduk di kepala. Tanduk Yuanfan tumbuh hingga tujuh sentimeter di kepala bagian belakang. Sementara tanduk Ruifang tumbuh sepanjang enam sentimeter di dahinya.

Mengenai tanduk yang tumbuh di kepala dua insan itu, doktor memperkirakan itu berasal dari keratin, substansi yang sama seperti kuku.

Bayi Kepala Dua Lahir, Ibu Tidak Menduga Boleh Begini (Video)

Bayi di Suining, China ini dilahirkan dengan dua kepala dan satu badan. Menurut doktor di Hospital Pusat Suining, ini adalah peristiwa yang sangat aneh dan baru pertama terjadi di China. Doktor mengatakan dua kepala bayi perempuan ini tak boleh dipisahkan. Bao Qiaoying, 25, ibu bayi awalnya tak menduga memiliki bayi dengan dua kepala. Sebab, ketika diperiksa pertama kali, bayi yang dikandungnya normal. Dia pun tak sabar menanti sang buah hati pertama dengan suaminya Liao Guojun.

Bayi dilahir dengan memiliki dua kepala

Sampai diperiksa kedua kali, Bao diberi tahu juga normal. Dua kepala ini baru ketahuan ketika ia di-scan untuk ketiga kalinya pada minggu lalu. “Doktor mengatakan bayi ini punya dua kepala dengan satu badan,” katanya. Bao dan suaminya lalu ke hospital lain untuk memeriksakannya. Ternyata bayi yang dikandungnya punya dua kepala. Bao dan suami lalu menginginkan untuk melakukan pengguguran. Namun doktor tidak menyetujuinya.

“Terlalu berbahaya bila melakukan pengguguran menjelang kelahiran,” kata doktor Zhang Libin. Bayi itu lahir dengan selamat dengan dua kepala, satu badan dan satu setengah jantung sementara organ lainnya mereka berbagi. “Kami tak boleh memisahkannya, mereka harus hidup bersama,” kata dokter Zhang.-ruanghati.com



Di India pengantin wanita dilarang berborak panjang di telefon

Bagus juga peraturan ini...
saya petik dari myMetro..

NEW DELHI: Sebuah kerajaan negeri mengarahkan pengantin wanita mengurangkan berbual di telefon bimbit dalam tempoh dua tahun pertama perkahwinan bagi mengelak rasa cemburu pasangan masing-masing.

Suruhanjaya Wanita Punjab mengeluarkan arahan rasmi mengenai perkara itu minggu lalu dan menggesa pengantin wanita memberi fokus kepada hal rumah tangga berbanding berborak di telefon bimbit.


Ketua suruhanjaya itu, Gurdev Kaur Sangha, berkata arahan itu boleh mengelakkan rasa curiga di antara pengantin baru sementara mereka menyesuaikan diri sebagai suami isteri.


“Saya dapati hampir 40 peratus wanita menuntut cerai apabila suami dan keluarga mentua mereka kurang senang dengan perbuatan mereka berborak panjang di telefon bimbit,” katanya.


Di kalangan suami pula, kata Gurdev, mereka bimbang jika isteri berhubung dengan bekas kekasih masing-masing. - AFP

Beruang dijadikan pengawal ladang ganja

Macam-macam..
saya petik dari myMetro

TASIK CHRISTINA: Sekumpulan beruang hitam ditemui bertindak sebagai pengawal di sebuah ladang ganja di British Columbia, Kanada. 

Sepuluh beruang itu ditemui Ogos lalu apabila polis melancarkan serbuan terhadap ladang berkenaan di Tasik Christina, tenggara British Columbia. Pemilik ladang, Allen Wayne Piche, dipercayai memberi haiwan itu makanan anjing untuk mengawal kira-kira 1,000 pokok ganjanya.

Beruang terbabit yang sudah kehilangan sifat semula jadinya yang takut kepada manusia, boleh dibunuh.

Mereka menjadi begitu jinak hingga seekor daripadanya memanjat kereta polis ketika serbuan itu, kata pegawai.

Beruang itu berhibernasi sejak musim sejuk lalu. Kini, pegawai perlindungan haiwan menanti masa untuk mereka keluar daripada hibernasi sebelum memutuskan nasib beruang itu.

“Mereka akan keluar bila-bila masa,” kata Menteri Alam Sekitar British Columbia, Terry Lake.

Menurutnya, pegawai perlindungan haiwan akan memberi tumpuan untuk memastikan tidak ada individu yang memberikan mereka makan dan mengawasi beruang itu jika mereka menjadi ancaman.

Beruang itu mungkin ditempatkan semula di habitat yang sesuai atau dibunuh jika gagal untuk mencari makanan secara semula jadi. Sementara itu, pemilik ladang terbabit didakwa atas tuduhan memberi makanan kepada haiwan liar yang berbahaya.

 Bagaimanapun, sehingga ini, belum ada tuduhan berkaitan dengan dadah dilakukan terhadapnya. - Agensi.

Berita gila...Budak parah dalam nahas dilanggar lagi supaya mati

Gila..gila...gila..
saya petik dari myMetro

gambar hiasan

BEIJING: Polis wilayah Fujian menahan seorang pemandu yang membunuh seorang kanak-kanak yang sebelum itu dilanggarnya secara tidak sengaja, lapor media tempatan, semalam.

Kejadian Sabtu lalu berlaku di depan mata orang ramai yang terkejut menyaksikan tindakan tidak berperi kemanusiaan itu.

Akhbar Global Times melaporkan, lelaki terbabit terlanggar seorang budak perempuan berusia enam tahun dengan kereta dipandunya, menyebabkan mangsa cedera parah.


Akhbar itu melaporkan, saksi melihat lelaki terbabit kemudian berpatah balik dan melanggar mangsa sekali lagi.

Budak itu disahkan meninggal dunia di sebuah hospital tidak lama kemudian.

Saksi berkata, mangsa mati selepas dia dilanggar dengan tayar depan sebelah kanan suspek.

Bulan lalu, seorang penuntut muzik berusia 21 tahun, Yao Jiaxin, dihukum mati selepas dia mengaku melanggar seorang penunggang basikal sebelum menikam mangsa hingga mati.

Yao berkata, mangsa enggan bekerjasama dengannya selepas cedera dilanggar.

Sebelum itu, seorang pemuda berusia 21 tahun ditahan kerana melanggar seorang peminta sedekah di tepi jalan di Chongqing. Ketika disoal siasat, pemuda itu berkata, dia tidak fikir kematian peminta sedekah itu akan dipedulikan sesiapa. Insiden berkenaan mencetuskan kebimbangan dan tanda tanya terhadap standard moral pengguna jalan raya di China ketika negara itu menikmati perkembangan ekonomi rancak untuk tahun ke-30. - AFP

Penipuan Terbesar Abad Ini, Ternyata Batu Bulan Yang Dibawa Neil Armstrong Hanya Kayu

Mungkin inilah pembohongan  terbesar dalam sejarah manusia saat ini dan ini pula yang semakin memperkuat teori konspirasi yang meragukan misi Apollo ke bulan tidak pernah ada sampai ke bulan seperti tercatat dalam sejarah manusia. Selama ini banyak sekali kejanggalan-kejanggalan yang diungkap dari teori konspirasi tersebut seperti bendera Amerika yang berkibar di ruang hampa, bayangan astronaut dan lainnya.

 Muzium Nasional Belanda yang menyimpan sebuah batu pemberian dari astronaut Neil Amrmstrong dan Edwin Aldrin setelah melakukan suatu kajian menyatakan bahawa batu yang di katakanberasal dari bulan tersebut hanyalah seketul kayu yang sudah mengeras atau membatu.


Muzium Nasional Belanda menerima batu ini setelah kematian Perdana Menteri Belanda Willem Dreesman tahun 1988. Penyerahan tersebut sebetulnya bersifat cenderamata peribadi pada Perdana Menteri yang diserahkan oleh duta besar Amerika Syaikat di Belanda J. William Middendorf pada saat itu didampingi para astronaut Apollo 11 yang membawa batu tersebut dari bulan.

 Tidak pernah terfikir sebelumnya untuk meragukan keaslian batu tersebut kerana batu tadi diberikan langsung oleh Kementerian Luar Negeri Amerika Syarikat.

 Seorang ahli Geologi Frank Beunk dari Amsterdam?s Free University menilai batu tersebut memang terlihat indah namun sangat diragukan bila dikatakan bahawa itu didapatkan dari bulan.

Video...berani betul mamat ni..curi side mirror Toyota Alphard terang -terang

Begitu berharga betul Toyata Alphard ni sampai
side mirrornya pun di curi orang..


Arkib Blog

 
© borak kosong All Rights Reserved